Tip de redactie

Gerucht: Intel Nova Lake-topmodellen verstoken tijdens boosten maximaal 474W

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 21:2314 reacties, submitter: CriticalHit_NL

Intels volgende cpu-serie, Nova Lake, heeft mogelijk een fors hogere PL2-limiet. Dat wil zeggen dat bepaalde processors in die serie heel even 474W mogen verstoken. Bij de huidige Arrow Lake-generatie lag die limiet standaard op maximaal 250W.

Volgens LC Tech Leaks geldt dat piekvermogen van 474W specifiek voor Nova Lake-processors met twee compute tiles. Dat zijn kleine chiplets waar de cpu-cores op zitten, die Intel aan elkaar plakt om samen een werkende chip te vormen. Intel komt ook met goedkopere Nova Lake-varianten met maar één compute tile: die versies krijgen minder cores en gebruiken minder stroom.

Jaykihn, een bekende leaker die vaker informatie over Intel deelt, onderschrijft het gerucht. Hij zegt dat het gaat om de PL2-limiet van de high-end Nova Lake-processors. Die PL2-limiet is het maximale stroomgebruik tijdens korte pieken; bij gewoon gebruikt verstookt de cpu een stuk minder stroom.

Nova Lake lijkt in ieder geval een hongerige cpu-generatie te worden. Eerder zei kopite7kimi, een andere betrouwbare leaker, al dat de PL4-limieten boven de 700W zullen uitkomen. Deze limiet zal in de praktijk (hopelijk) niet gehaald worden: het is meer een soort vangnet in extreme gevallen. Als de PL4 wordt aangetikt, grijpt de cpu meteen in om schade te voorkomen.

Stroomlimiet PL1 PL2 PL4
Wat is het? Het maximale, continue stroomgebruik. Het maximale stroomgebruik tijdens korte pieken. Een noodoplossing. Als de cpu deze limiet raakt, klokt hij terug of schakelt hij in het ergste geval hele pc uit.
Vermeend maximum bij Nova Lake-topmodel 175W? 474W 700W+

Nieuwe socket en nieuwe moederborden

Met Nova Lake stapt Intel ook weer over op een nieuwe socket: LGA-1954. Volgens Jaykihn komen er straks moederborden die geschikt zijn voor verschillende stroomlimieten. Ze worden dan gesorteerd naar hun PL1-limiet. PL1 is het maximale stroomgebruik tijdens continu gebruik; het ligt dus lager dan PL2, dat slaat op korte stroompieken.

Instapborden zijn geschikt voor een PL1 van 35W, terwijl er ook varianten komen van 65W, 125W en 175W. Volgens Jaykihn krijgen sommige high-end Z990-moederborden maar liefst drie stroomconnectors om de cpu van prik te voorzien, al zijn die strikt genomen niet nodig, zegt de leaker.

Maximaal 52 cores en X3D-concurrenten

Intel Nova Lake krijgt een compleet nieuwe architectuur. De processors krijgen maximaal 52 cpu-cores, verdeeld over 16 krachtige P-cores, 32 efficiëntere E-cores en 4 extra zuinige LP-cores.

Daarbij komt Intel ditmaal waarschijnlijk met een antwoord op AMD's X3D-processors, die zeer populair zijn onder gamers. Er staan naar verluidt vier X3D-achtige cpu's op de planning, die maximaal 288MB aan extra cache leveren.

Nova Lake staat op de planning voor eind dit jaar of begin volgend jaar. De adviesprijzen van de cpu's zijn nog niet bekend.

Intel Core Ultra 200 Arrow Lake tiles
Ter illustratie: een Arrow Lake-processor van binnen. Beeld: Intel

Reacties (14)


Adobe koopt Topaz Labs en gaat zijn AI-tools in Creative Cloud-apps stoppen

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 20:2021 reacties, submitter: CriticalHit_NL

Adobe neemt Topaz Labs over, een bedrijf dat tools maakt voor het verbeteren van foto- en videokwaliteit met AI. Het bedrijf gaat die technieken in zijn eigen diensten inbouwen, hoewel de software van Topaz ook los beschikbaar blijft.

Topaz Labs is vooral bekend om zijn AI-modellen rondom foto en video. Het bedrijf levert bijvoorbeeld modellen die beelden kunnen upscalen en scherper maken. De tools kunnen ook ruis verwijderen, videobeelden stabiliseren, framerates verhogen met interpolatie en meer.

Adobe wil met de overname zijn eigen software en AI-diensten versterken. Hoe dat er precies uit gaat zien, is niet duidelijk. Het bedrijf zegt wel dat het sommige tools van Topaz gaat integreren in zijn eigen AI-dienst, Firefly, en de Creative Cloud-software.

Om welke Adobe-software dat precies gaat, is niet duidelijk. Onder Creative Cloud vallen bijvoorbeeld fotobewerkingstools Photoshop en Lightroom, naast videobewerkingssoftware Premiere Pro. Topaz levert al plug-ins voor die drie apps, waarmee gebruikers de foto- en videomodellen van dat bedrijf kunnen gebruiken binnen die creatieve software.

Adobe noemt ook specifiek de Neurostream-techniek van Topaz. Die is bedoeld om AI-modellen lokaal te draaien op consumentenhardware, zonder de cloud. Het is een markt waar Adobe op wil 'inspelen', aldus het bedrijf. Adobe verwacht dat de overname in de tweede helft van dit jaar is afgerond. Hoeveel geld het bedrijf neerlegt voor Topaz, is niet bekend.

Adobe koopt Topaz Labs
Adobe koopt Topaz Labs

Reacties (21)


Bloomberg: MacBook Ultra met touchscreen krijgt bij release oudere M5-chips

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 19:2431 reacties

De MacBook Ultra, de eerste Apple-laptop met een touchscreen, krijgt mogelijk chips uit de huidige M5-generatie. Hij zou dus geen M6 krijgen, die rond de releaseperiode wordt verwacht in andere MacBooks. De laptop moet eind dit jaar of begin 2027 uitkomen.

Apple laat MacBook Ultra-kopers straks kiezen voor een M5 Pro of M5 Max, schrijft Bloomberg. Apple bracht die chips eerder dit jaar uit in de MacBook Pro. Het techbedrijf zou ondertussen werken aan een opvolger van de Ultra, die een toekomstige M7 Pro of M7 Max krijgt en eind volgend jaar verschijnt.

Hiermee slaat Apple voor het eerst een generatie high-end Mac-chips over, meldde Bloomberg eerder deze week al. Het bedrijf zou dus geen M6 Pro of Max uitbrengen, maar alleen een 'gewone' M6 voor in de MacBook Air, iMac en Mac mini.

De MacBook Ultra krijgt dus weliswaar een high-end chip, maar dan van een generatie eerder. Apple zou de M6 Pro en Max overslaan om sneller de M7-generatie te kunnen ontwikkelen, aldus het persbureau. De M7-serie zou 'grote verbeteringen' op het gebied van lokale AI met zich meebrengen.

Verder krijgt de MacBook Ultra voor het eerst een oledscherm, dat bovendien een Dynamic Island krijgt. Die 'pilvormige' cameranotch zagen we voor het eerst in de iPhone 14 Pro en Pro Max, maar is ook nog niet eerder teruggezien in een Apple-laptop. De laptop zou beschikbaar komen in varianten met 14"- en 16"-scherm, net als de MacBook Pro.

Apple MacBook Pro 14" met M5-soc
Een huidige Apple MacBook Pro 14". Bron: Apple

Reacties (31)


'Samsung pompt 571 miljard euro in nieuwe chipfabrieken en AI-datacenters'

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 18:1343 reacties

Samsung wil omgerekend ruim 571 miljard euro investeren in Zuid-Korea. Dat zeggen ingewijden tegen een Zuid-Koreaanse zakenkrant. De techgigant steekt dat geld in chipfabrieken, AI-datacenters en de productie van schermen en accu's.

Samsung-bestuurders ontmoeten vandaag de Zuid-Koreaanse president Lee Jae Myung om investeringsplannen in Zuid-Korea uit te stippelen. Dat schrijft Maeil Business Newspaper. Volgens die krant belooft Samsung dan om de komende tien jaar meer dan 1000 biljoen won uit te geven. Omgerekend is dat ongeveer 571,6 miljard euro. Samsung heeft nog niet gereageerd.

Het techbedrijf spreidt dat geld over verschillende sectoren. Daarvan gaat omgerekend 171,5 miljard euro naar de bouw van een cluster nieuwe chipfabrieken in het zuidwesten van Zuid-Korea. Maeil Business Newspaper verwacht dat daar vier of vijf fabrieken gebouwd zullen worden. Samsung zou verder gesprekken voeren om andere geplande chipfabrieken sneller te bouwen.

AI-datacenters en accu's

Het bedrijf is ook van plan om AI-datacenters te bouwen, schrijft de krant. Zuid-Korea zou begin juli een groot datacenterproject in het westen van het land onthullen. Ook daar zou Samsung ruim 200 miljard euro in steken.

De rest van het geld gaat naar andere bedrijfstakken. Zo zou Samsung van plan zijn een accufabriek te bouwen in Ulsan, een stad aan de oostkust van het land, en ook te investeren in de productie van beeldschermen.

Zuid-Koreaanse bedrijven domineren de geheugenmarkt

Samsung is een van de Zuid-Koreaanse techgiganten die goed boeren door de grote vraag naar AI. Het is een van de grootste geheugenfabrikanten ter wereld, met een marktaandeel van ongeveer 38 procent. Juist naar geheugen is nu extreem veel vraag, omdat AI-chips ontzettend veel ram gebruiken.

Ook de nummer twee op de geheugenmarkt, SK hynix, komt uit Zuid-Korea. Dat bedrijf zal aanwezig zijn tijdens de ontmoeting met Lee Jae Myung, schrijft de krant. Of dat bedrijf ook van plan is nieuwe investeringen aan te kondigen, is niet bekend.

Samsung Onyang Nano City
Samsung-chipfabrieken in Onyang, Zuid-Korea. Bron: Samsung

Reacties (43)


Samsungs SmartThings-api krijgt betaalmuur vanaf 5 dollar per maand

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 16:5989 reacties, submitter: MoonRaven

Samsung gaat later dit jaar geld vragen om de SmartThings-api te mogen gebruiken. Vanaf oktober komen daar verschillende abonnementen voor. Hoewel ze vooral zijn gericht op ontwikkelaars, zal de stap vermoedelijk ook gevolgen hebben voor reguliere gebruikers.

Samsung komt in oktober met verschillende api-abonnementen voor commerciële ontwikkelaars, hoewel er ook een abonnement voor 'niet-commerciële, individuele ontwikkelaars' komt. Dat laatste kost volgens Samsung 5 dollar per maand; de europrijs wordt niet vermeld. Het bedrijf deelt later meer details over de precieze abonnementen.

Met de SmartThings-api kunnen andere diensten communiceren met Samsungs smarthomeplatform. Daarmee kunnen thirdpartyapps bijvoorbeeld het smarthome van gebruikers aansturen. Dat betekent dat ook sommige 'gewone' SmartThings-gebruikers straks moeten betalen, ook als ze geen ontwikkelaar zijn.

Zo zou in de toekomst ook api-abonnement nodig zijn om SmartThings te kunnen integreren met Home Assistant, zegt oprichter Paulus Schoutsen in een blogpost. "Ik zal het maar meteen zeggen: het gebruik van de Home Assistant-integratie zal door [Samsungs] wijzigingen worden getroffen en zal onder hun nieuwe 'persoonlijke abonnementen' vallen", schrijft hij.

Volgens Samsung is de stap nodig om de SmartThings-api 'capabel, betrouwbaar en veilig' te houden. Het techbedrijf wil met de opbrengsten 'flink investeren in de functies waar partners en gebruikers om hebben gevraagd'. Daarbij noemt Samsung stabiliteitsverbeteringen en nieuwe integraties.

Samsung SmartThings-api
Bron: Samsung

Reacties (89)


Gerucht: GTA VI krijgt na release toch een fysieke versie met schijfje

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 16:28110 reacties, submitter: Sonicfreak

Rockstar brengt na de release van GTA VI mogelijk toch een fysieke versie met een echt schijfje uit. Dat claimt insider Graczdari op basis van eigen informatie. Diezelfde leaker zei in februari al dat GTA VI bij release geen fysieke versie met schijfje zou krijgen en dat bleek te kloppen.

De 'echte' fysieke Grand Theft Auto VI-release zou in december volgen, zegt Graczdari tegen de Poolse website PPE. Wie een schijfje wil, moet dus een maand langer wachten: de game komt officieel namelijk al op 19 november uit voor de PS5 en Xbox Series X/S.

Rockstar zou wachten met een GTA VI-schijfje om leaks tegen te gaan. Door alleen downloadcodes te leveren, kunnen gamers het spel niet te vroeg ontvangen en spelen. Zo voorkomt de ontwikkelaar dat er voor de officiële release filmpjes en spoilers over de game verschijnen.

Deze week zijn de preorders van GTA VI begonnen. Rockstar bevestigde daarbij al dat de game niet op een schijfje geleverd zal worden. Er is wel een fysieke versie van het spel, maar dat is gewoon een downloadcode in een doosje. Rockstar zei toen niet of er later wél een versie met schijfje zou volgen.

Grand Theft Auto VI GTA 6
Beeld: Rockstar Games

Reacties (110)

Lees meer


Framework verlaagt prijzen sommige Laptop 13 Pro-modellen na verhogingen Apple

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 15:4160 reacties

Framework verlaagt de prijzen van sommige diy-configuraties van de Laptop 13 Pro. Het bedrijf doet dat 'als reactie' op de Apple MacBook-prijsverhogingen van deze week. De fabrikant kon dit doen door over te stappen op snellere en goedkopere PCIe 5.0-ssd's van een ander merk.

Framework heeft een nieuwe PCIe 5.0-ssd van Adata gevalideerd, schrijft het bedrijf in een blogpost. Het gaat om de XPG Mars 970, een PCIe 5.0-ssd die in theorie snelheden tot 11GB/s haalt. Uit de tests van Framework blijkt dat deze ssd sneller en efficiënter is dan de PCIe 5.0-ssd die het bedrijf eerder gebruikte, terwijl hij ook nog eens goedkoper is.

De fabrikant stapt daarom over op deze Adata-ssd, waardoor hij de prijs van sommige laptopbestellingen kan verlagen. Het gaat dan specifiek om laptops met PCIe 5.0-ssd's van 1 of 2TB. Gebruikers die een laptop samenstellen, kunnen nu alleen nog maar kiezen voor de nieuwe PCIe 5.0-ssd van Adata en krijgen dus een lagere prijs dan voorheen.

Bestaande preorders worden ook bijgewerkt, waarbij het prijsverschil wordt terugbetaald aan de koper. Bovendien is de 1TB-optie goedkoper dan de vorige PCIe 5.0-ssd van 500GB. Die versie wordt daarom geschrapt. Kopers van het 500GB-model krijgen een upgrade naar 1TB tegen een lagere prijs.

Adata XPG Mars 970 Plus
De XPG Mars 970 Plus. Bron: Adata

Alleen voor sommige diy-configuraties

Dit geldt voor lang niet alle Laptop 13 Pro-modellen. Het gaat namelijk alleen om kopers die voor een diy-versie kozen en daarbij een PCIe 5.0-ssd bestelden. Framework verkoopt ook PCIe 4.0-varianten; de prijzen daarvan blijven ongewijzigd. Gebruikers die voor een kant-en-klare laptop kozen, krijgen ook geen korting: die modellen gebruiken standaard een PCIe 4.0-ssd.

Framework zegt verder niet wat het prijsverschil met de oude PCIe 5.0-ssd precies is. De oude ssd-prijzen staan niet meer op de website en zijn ook niet te vinden op Internet Archive.

'Reactie op Apple'

Op sociale media noemt Framework de prijsverlaging 'een reactie' op de verhogingen bij Apple. Dat bedrijf verhoogde donderdag de prijzen van zijn Macs en sommige andere hardware, in sommige gevallen met wel dertig procent.

Dat komt door de torenhoge prijzen van geheugen en ssd's: Apple was zo'n beetje het laatste bedrijf dat zijn prijzen stabiel had gehouden sinds de geheugencrisis in september uitbrak. Framework verhoogde om die reden ook al meermaals zijn prijzen.

Het bedrijf heeft bovendien ook 'signalen ontvangen' dat de prijzen van cpu's binnenkort zullen stijgen en verwacht 'in de komende weken' dus weer nieuwe prijsverhogingen.

Framework brengt de Laptop 13 Pro later dit jaar uit. Hij stond aanvankelijk op de planning voor deze maand, maar moest worden uitgesteld vanwege bugs met het scherm en het trackpad. Tweakers kon de laptop al wel uitproberen tijdens Computex.

Framework Laptop 13 Pro-hands-on
Framework Laptop 13 Pro

Reacties (60)


Nederland wil DigiD 'op langere termijn' zelf hosten

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 15:2780 reacties, submitter: Chocoball

Het Nederlandse kabinet wil 'op langere termijn' DigiD hosten op een eigen soevereine overheidscloud. Tot die tijd hosten commerciële bedrijven de inlogdienst, zoals Solvinity nu doet. Het kabinet noemt geen concreet tijdspad.

"De voorkeur is om op langere termijn gebruik te maken van de soevereine overheidscloud voor de levering van het platform, infrastructuur en datacenters", zegt staatssecretaris Van der Burg van Koninkrijksrelaties en Slagvaardige Overheid. Hiermee reageert hij op de vraag waarom de overheid de digitale infrastructuur van DigiD nu nog via aanbestedingen inkoopt.

Om DigiD zelf te kunnen hosten 'is het van essentieel belang dat de overheidscloud klaar is om de continuïteit en veiligheid van Logius' dienstverlening te waarborgen', vervolgt Van der Burg. Het is vooralsnog onduidelijk hoe die soevereine overheidscloud eruit gaat zien. Het ministerie van Economische Zaken 'verkent' die overheidscloud nu.

Tot die er is, blijft beheerder Logius de hosting van DigiD los aanbesteden. Daarbij kan Nederland wel niet-EU-bedrijven uitsluiten, bleek eerder. Het huidige contract met Solvinity loopt in 2028 af. Logius bereidt nu de aanbesteding voor de periode daarna voor. Het lijkt er daardoor niet op dat deze cloud er nog dit decennium komt.

DigiD

Reacties (80)

Lees meer


Gerucht: Rockstar houdt PS5- en Xbox Series-upgrade Red Dead Redemption 2 achter

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 14:3952 reacties, submitter: Sonicfreak

Rockstar Games heeft een current-gen upgrade voor Red Dead Redemption 2 klaarstaan, maar brengt die nog niet uit. Dat claimt insider Nate The Hate. Rockstar zou de port nog even achter de hand houden omdat GTA VI binnenkort uitkomt.

Volgens Nate The Hate heeft Rockstar de plannen gewijzigd omdat de releasedatum van GTA VI nu vaststaat op 19 november. Als die game verder was uitgesteld, had Rockstar de Red Dead Redemption 2-port kunnen gebruiken om 'de klap te verzachten', aldus de leaker.

Nu GTA VI nog steeds gepland staat voor november, kan Rockstar de port nog even vasthouden. Volgens de leaker kan de game in een voltooide staat blijven staan, om pas te worden uitgebracht wanneer Rockstar dat nodig heeft of wil.

Er gaan al jaren geruchten rond over een current-gen versie van Red Dead Redemption 2. De game verscheen in 2019 voor de PS4 en XBOX One. Een upgrade voor de PS5 en XBOX Series X/S zou in de maak zijn, al heeft Rockstar dat zelf nog niet bevestigd. De eerste Red Dead Redemption kreeg vorig jaar al wel zo'n upgrade.

Red Dead Redemption 2
Red Dead Redemption 2

Reacties (52)


IBM ontwikkelt eerste chipproductieproces onder 1 nanometer

Door Daan van Monsjou, 26 juni 2026 14:1743 reacties

IBM heeft het allereerste chipproductieproces onder de 1 nanometer ontwikkeld. Om dat te bereiken, gebruikt het bedrijf gestapelde transistors. Het gaat nog wel om een onderzoeksproces: dit soort chips worden pas ruim na 2030 in producten verwacht.

Volgens IBM gaat het specifiek om een '0,7 nanometer'-proces. Het is voor het eerst dat een bedrijf een chipproductieproces van minder dan 1 nanometer presenteert. Hoewel ze nog even op zich laten wachten, maken dit soort procedés in de toekomst snellere en zuinigere chips mogelijk.

De nanometers hebben te maken met het aantal transistors dat in een chip past. Hoe lager het getal, hoe meer van die transistors. En hoe meer transistors, hoe krachtiger de chip. IBM spreekt in dit geval over 100 miljard transistors in een chip ter grootte van een vingernagel. Dat zijn er ongekend veel: met IBM's eerdere 2nm-proces uit 2021 waren dat er minder dan de helft.

Deze nanometers hebben hier trouwens weinig te maken met de 'echte' afmetingen van een transistor: in de praktijk zijn ze een stuk groter dan 0,7nm. Maar dat wil ook niet zeggen dat ze compleet genegeerd moeten worden. Nanometers zijn in deze context eerder een generatieaanduiding, vergelijkbaar met de naam van een PlayStation 5 of iPhone 17.

Benieuwd hoe chips worden gemaakt?

Chips maken is een langdurig en zeer ingewikkeld proces. Er komen honderden productiestappen bij kijken en het kan wel maanden duren voordat een chip klaar is. We schreven de afgelopen maanden meerdere verhalen om dat proces wat behapbaarder te maken.

In dit artikel legden we het complete productieproces uit, stap voor stap. Datzelfde verhaal vatten we samen in de onderstaande video. In andere verhalen gingen we dieper in op de machines van ASML en welke vorderingen chipmakers de komende jaren zullen maken.

Gestapelde transistors

Om dit proces mogelijk te maken, stapelt IBM twee transistors op elkaar. Dat bespaart extra ruimte, waardoor het bedrijf meerdere transistorstapels dichter naast elkaar kan zetten en meer transistors in een chip kan plaatsen.

Het gaat specifiek om zogenoemde 'cfets'. Chips bestaan uit twee verschillende soorten transistors: de ene soort heeft een positieve lading, de andere een negatieve. Bij cfets zijn die twee transistorsoorten op elkaar gestapeld.

IBM noemt die stapels 'NanoStacks'. Vergeleken met IBM's vorige 2nm-procedé presteren deze tot 50 procent beter bij hetzelfde stroomverbruik. Bij dezelfde prestaties zijn ze juist een stuk efficiënter: ze gebruiken dan tot 70 procent minder stroom.

IBM Research 0,7nm
Bron: IBM

ASML-machines, maar nog geen high-NA

IBM gebruikt voor zijn productieproces de euv-machines van ASML. Het gaat dan nog wel om de 'gewone' euv-machines, en dus niet om de volgende generatie: high-NA-euv, waar Tweakers eerder een video over maakte.

IBM heeft nog geen high-NA-systeem, maar ontvangt er binnenkort wel een in zijn lab in New York. Voorlopig maakt het bedrijf dus 0,7nm-chips met de oudere euv-machines, maar in de toekomst stapt het wel over op de nieuwe machine.

Strikt genomen is high-NA ook niet nodig, zelfs voor productieprocessen onder de 1nm. Daar staat tegenover dat het productieproces met de oudere machines wel veel langer duurt en een stuk complexer wordt, wat voor meer defecte chips kan zorgen. Maar dat is vooral bij commerciële productie een probleem. Bij onderzoek, zoals in het lab van IBM, komt dat minder nauw.

Het duurt dus nog even voordat we dit soort 0,7nm-chips in de praktijk zien. Imec, een andere onderzoeksinstelling, verwacht de eerste 0,7nm-processen pas in 2033 bij chipmakers zoals TSMC en Intel. Voorlopig is de industrie pas nét begonnen met commerciële 2nm-productie, en daarna volgen nog 1,4 en 1,0 nanometer.

IBM 0,7nm-procedé NanoStack
Een 0,7nm-chip. Bron: IBM

Reacties (43)


'GPT 5.6 van OpenAI wordt uitgesteld op verzoek van Amerikaanse regering'

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 13:4975 reacties, submitter: Coen

OpenAI brengt het GPT 5.6-model vertraagd en in fases uit, zegt The Information op basis van bronnen. Dit zou de Amerikaanse regering aan ceo Sam Altman hebben gevraagd. De overheid zou dan tijdens een 'previewperiode' klanten goedkeuren.

De Amerikaanse regering houdt sinds begin juni strenger toezicht op nieuwe AI-modellen om securityrisico's in te schatten en te beperken. Als onderdeel van dit nieuwe beleid moet OpenAI toestemming krijgen van verschillende overheidsagentschappen voordat het een nieuw model mag uitbrengen, schrijft The Information op basis van anonieme bronnen.

Het komende GPT 5.6-model komt daardoor gefaseerd uit. 'Een klein groepje klanten' krijgt daarbij toegang tot het nieuwe model. De Amerikaanse overheid moet iedere klant eerst goedkeuren. Altman hoopt GPT 5.6 dan 'een paar weken later' breder te kunnen uitbrengen.

Altman: 'Dit heeft niet onze voorkeur'

"We hebben aan de Amerikaanse regering duidelijk gemaakt dat dit niet onze voorkeur is voor de lange termijn en dat we met de overheid en branchegenoten werken aan een duurzamer beleid voor AI-modellen", zegt Altman in een door The Information ingeziene memo.

Toch heeft hij niet veel keuze. De Amerikaanse regering dwong concurrent Anthropic eerder om de AI-modellen Fable en Mythos te blokkeren, waardoor niemand die nu nog kan gebruiken. Nu blijkt ook OpenAI last te hebben van het nieuwe beleid. De Amerikaanse regering werkt wel aan een framework voor nieuwe modellen, maar het is nog niet duidelijk hoe dat er in de praktijk uit gaat zien.

ChatGPT. Bron: SOPA Images/LightRocket
Bron: SOPA Images/LightRocket

Reacties (75)


Pc-simulatiegame Motorsport Manager krijgt na 10 jaar opvolger

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 12:5811 reacties

Ontwikkelaar Playsport Games heeft Motorsport Manager 2 aangekondigd. De racesimulatiegame krijgt meer raceseries, 'meer strategische diepte' en betere graphics. Het spel verschijnt volgend jaar, maar wanneer is nog niet bekend.

Playsport legt op Steam uit dat het al langer een tweede Motorsport Manager-pc-game wilde maken, maar de rechten erop niet had. Inmiddels heeft Playsport die in handen, zonder details te delen over wie ze eerst had. Mogelijk was dat SEGA, dat de eerste game uitgaf. Miniclip brengt de opvolger uit.

In de tweede game leiden spelers weer een raceteam en zijn ze verantwoordelijk voor de auto's, bestuurders, het hoofdkantoor en de financiën. De gameplay vindt net als in de eerste game zowel tijdens de raceweekenden als daarbuiten plaats.

'Niet veranderen om te veranderen'

"Intern hebben we het er veel over gehad dat Motorsport Manager 2 als een echte opvolger moet aanvoelen. We willen niet dingen veranderen puur om dingen te veranderen. Het originele spel had een sterke core loop en er is een reden waarom mensen het na bijna tien jaar nog steeds spelen."

Motorsport Manager 2 krijgt daarom 'betere racesimulatie, interessantere keuzes, meer manieren om te spelen, meer ruimte voor verhalen van spelers en betere communityondersteuning'. Playsport wil ook meer racedisciplines ondersteunen, naast de eenzits-, GT- en enduranceraceauto's van het origineel.

AI moet tijdens races dynamischer reageren

De ontwikkelaar wil verder dat races 'more responsive' aanvoelen. "In echte races reageren teams continu op elkaar. Een pitstop kan een kettingreactie veroorzaken. We willen dat de rivaliserende teams daadwerkelijk met je racen en de beste strategiekeuzes maken voor hun coureurs, om te reageren op wat er gebeurt in de race en niet zomaar een vooraf bepaalde strategie te volgen, ongeacht wat er gebeurt."

Playsport belooft ook dat het weer 'interessanter wordt', met een dynamisch weersysteem. Circuits zijn dan 'niet langer simpelweg droog of nat', maar bepaalde delen van het circuit kunnen bijvoorbeeld nat zijn, terwijl andere stukken kurkdroog zijn.

De opvolger moet verder betere modondersteuning krijgen. Het blijft een ongelicentieerde game, wat Playsport naar eigen zeggen meer vrijheid geeft om te kiezen uit verschillende tijdperken en disciplines. De ontwikkelaar wil deze herfst meer van de game delen, inclusief gameplaybeelden.

Motorsport Manager 2Motorsport Manager 2
Motorsport Manager 2Motorsport Manager 2Motorsport Manager 2Motorsport Manager 2Motorsport Manager 2Motorsport Manager 2

Reacties (11)


Italiaanse toezichthouder onderzoekt duurdere Microsoft 365 met Copilot

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 11:2857 reacties

De Italiaanse markttoezichthouder onderzoekt of Microsoft duidelijk was toen het de prijzen van de persoonlijke 365-abonnementen verhoogde. Het bedrijf deed dit vorig jaar, toen het Copilot aan de abonnementen toevoegde.

De toezichthouder is 'bezorgd' dat Microsoft niet duidelijk maakte dat de abonnementen werden uitgebreid met Copilot en AI-ontwerper Designer. "Het lijkt erop dat deze informatie gefragmenteerd werd gedeeld, zonder dat het voldoende duidelijk was dat Copilot en Designer werden geïntegreerd in de dienst."

"Bovendien lijkt het erop dat klanten standaard op een nieuw, duurder abonnement werden geplaatst, tenzij ze zich beriepen op het herroepingsrecht." De toezichthouder vraagt zich af of Microsoft hier geen oneerlijke handelspraktijken heeft gebruikt.

Klanten waren misschien niet goed ingelicht en konden daardoor wellicht niet een goed geïnformeerde keuze maken, schrijft de autoriteit. "De manier waarop de informatie gecommuniceerd werd, is misschien ook een agressieve praktijk, aangezien het erop lijkt dat de keuzevrijheid van klanten ten onrechte beperkt werd."

Microsoft 365 werd in januari 2025 3 euro per maand duurder

Microsoft voegde in januari vorig jaar de Copilot-assistent toe aan de 365-abonnementen Personal en Family. Daarmee werden de abonnementen drie euro per maand duurder. Bestaande abonnees konden toen wel overstappen naar Classic-abonnementen, die in feite de oude abonnementen waren, zonder Copilot en prijsverhoging.

Eigenlijk introduceerde Microsoft dus nieuwe abonnementen met extra functies en een hogere prijs, en zette automatisch alle klanten over naar die nieuwe abonnementen. Klanten konden dit wel weigeren, maar moesten dan zelf actie ondernemen. De Italiaanse toezichthouder vraagt zich af of Microsoft hier wel eerlijk handelde. Microsoft 365 bevat Office-software en cloudopslag.

Microsoft 365 Copilot

Reacties (57)


Utrecht stopt met 'ruimschoots onrendabele' zonnepanelen in fietspaden

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 10:08375 reacties

De provincie Utrecht stopt met de zonnefietspaden. De provincie experimenteerde zes jaar lang met twee fietspaden, maar de investering van 1,5 miljoen euro was 'ruimschoots onrendabel'. De zonnepanelen behaalden bij lange na niet het verwachte rendement.

De provincie heeft de twee zonnefietspaden geëvalueerd en concludeert nu dat de techniek niet ver genoeg gevorderd is om op grotere schaal toe te passen, schrijft RTV Utrecht. Het was al langer bekend dat de fietspaden veel minder stroom opwekten dan verwacht.

De provincie testte de fietspaden op twee plekken. Het eerste startte in 2021 als het langste zonnepanelenfietspad ter wereld, met een lengte van 350 meter. Dit loopt naast de N417 bij Maartensdijk. Bij Rhenen testte de provincie een zonnefietspad van 25 meter, waarbij ze ook onderzocht of het fietspad in de winter elektrisch verwarmbaar is.

Uit de evaluatie blijkt dat uv-straling de beschermende toplaag sterk aantastte. Dit had een grote impact op het rendement van de panelen. Het best presterende paneel verloor daarvan in drie jaar tijd 65 procent, schrijft RTV Utrecht.

Niet eens een derde van verwachte opbrengst

Het langste fietspad had een verwachte jaarlijkse opbrengst van ongeveer 136.000kWh. Dat haalde het in het begin niet, omdat bijna de helft van de panelen door een productiefout niet werkte. Dit was pas eind 2022 opgelost. In 2023 was de totale opbrengst slechts 42.000kWh. Een jaar later was daarvan nog maar de helft over.

Het fietspad verwarmen bleek ook geen succes. De provincie hoopte zo gladheid te voorkomen, maar beton opwarmen kostte te veel energie. De provincie schakelde dit systeem daarom al uit.

De provincie gaat het zonnefietspad bij Maartensdijk nu verwijderen. In plaats hiervan komt een regulier fietspad. Het is niet duidelijk wat er met het fietspad in Rhenen gebeurt. De ontwikkelaar van de zonnefietspaden, SolaRoad, ging in 2024 failliet.

Zonnefietspad provincie Noord-Brabant
Een zonnefietspad in Noord-Brabant. Dit is dus niet het zonnefietspad uit het artikel.

Reacties (375)


Sony bevestigt grote ontslagronde bij Bungie: gros van Destiny-team moet weg

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 09:0254 reacties

Sony ontslaat een 'significant' deel van Bungies werknemers. De ontslagronde treft vooral het Destiny-team, maar raakt ook het team dat aan Marathon werkt. Bungie erkent dat Destiny 2 niet voldeed aan de verwachtingen.

Hermen Hulst, ceo van Sony Interactive Entertainment, spreekt van 'een moeilijke Bungie-update'. Hulst zegt dat er de afgelopen maanden is gekeken naar de toekomst van het bedrijf en welke richting de studio op moet gaan. Daaruit bleek volgens Hulst dat Bungie te veel personeel heeft 'voor zijn huidige prioriteiten en langetermijndoelen'.

In een eigen bericht erkent Bungie dat Destiny 2 niet voldeed aan de verwachtingen. Eind mei maakte Bungie bekend dat de ontwikkeling van de game stopt. Daarbij sprak de studio wel over een 'nieuw begin', maar die toekomstprojecten zijn nog in de incubatiefase, zegt Bungie nu. De studio is te groot voor die vroege fase.

Destiny 2
Destiny 2

"We weten dat dit besluit een grote impact heeft op de getroffen werknemers, hun familie, vrienden en collega's", zegt Bungie. "Hoewel deze veranderingen nodig zijn voor de studio, maakt dat dit moment niet minder moeilijk voor getroffenen."

Sony en Bungie noemen geen aantallen, maar volgens Game File-journalist Stephen Totilo gaat het om minstens 292 mensen. Sony nam Bungie in 2022 over voor 3,6 miljard dollar, maar sindsdien heeft de studio geen grote successen meer gehad. Destiny 2 voldeed niet aan de verwachtingen, maar extractionshooter Marathon was ook geen hit. De ontslagronde werd dan ook al verwacht.

Reacties (54)

Lees meer


Nederlandse netbeheerders betalen voor aansturen van thuisaccu's en laadpalen

Door Hayte Hugo, 26 juni 2026 08:36249 reacties, submitter: dutchnltweaker

Huishoudens in een groot deel van Nederland kunnen geld krijgen van hun energieleverancier als die de laadpaal, thuisaccu en warmtepomp mag aansturen. Dit moet meer ruimte op het energienet creëren. Klanten moeten hier in principe niets van merken.

Dit nieuws in het kort

  • Huishoudens in (delen van) Gelderland, Utrecht, Flevopolder en Noord-Brabant kunnen hun laadpaal, thuisaccu en warmtepomp laten aansturen door de energieleverancier.
  • Die energieleverancier bepaalt dan bijvoorbeeld dat de auto tijdelijk minder snel wordt opgeladen.
  • Dit moet het energienet tijdens piekmomenten ontlasten, zodat netbeheerders in theorie meer woningen en bedrijven kunnen aansluiten.

Huishoudens in Gelderland, de provincie Utrecht en delen van de Flevopolder en Noord-Brabant kunnen meedoen aan de slimme aansturing, zoals energieleveranciers en netbeheerders het noemen. Het idee is dat energieleveranciers de laadpalen, thuisaccu's en hybride warmtepompen van consumenten kunnen aansturen om pieken op het lokale energienet op te vangen.

Het Nederlandse energienet piept en kraakt namelijk, voornamelijk tussen 16.00 en 21.00 uur. Mensen komen dan thuis, koppelen hun EV aan de laadpaal en zetten de warmtepomp aan. Dit zorgt voor een enorme stijging van de stroomvraag, die het energienet nauwelijks aankan. Door deze pieken kunnen netbeheerders in sommige regio's ook geen nieuwe huishoudens of bedrijven aansluiten, omdat er geen ruimte is op het stroomnet.

EV laadt 's nachts wel op

Met slimme aansturing bestuurt de energieleverancier de laadpaal om de auto bijvoorbeeld later op te laden, zodat de EV wel 'gewoon' 's ochtends vol is. De warmtepomp zou dan eerder aangezet kunnen worden zodat het huis wel warm is en de thuisaccu kan op het juiste moment ontladen worden om het lokale energienet van meer stroom te voorzien.

Energieleveranciers gaan hiervoor samenwerken met de netbeheerders. Netbeheerders geven bij energieleveranciers aan wanneer het stroomnet onder druk staat en stellen hier een vergoeding tegenover. Die vergoeding gaat via de energieleverancier naar de klant. "Uitgangspunt is dat de huishoudens gewoon doordraaien en hier zelf niets voor hoeven doen of laten", schrijven de netbeheerders en energieleveranciers. De hoogte van de vergoeding is vooralsnog niet bekend.

De partijen begonnen vorig jaar al met slimme aansturing op kleine schaal. Toen konden 35.000 huishoudens meedoen, waarvan honderden dat daadwerkelijk deden. Nu schalen ze op.

Netbeheerders hopen op tienduizenden huishoudens

"Potentieel kunnen vele honderdduizenden huishoudens helpen het stroomnet te ontlasten. De netbeheerders en leveranciers zetten op korte termijn in op zo'n 50.000 tot 70.000 huishoudens die bereid zijn mee te doen aan de opschaling. Met deze inzet kunnen de partijen uiteindelijk 255 megawatt aan flexibel vermogen vrijmaken. Dat is vergelijkbaar met het vermogen van de stad Haarlem."

Energieleveranciers Eneco, Essent, Frank Energie, Vattenfall, Innova Energie, Tibber, Budget Thuis, Quatt Energy en Zonneplan doen mee aan slimme aansturing. Betrokken partijen zien dit niet als dé oplossing voor netcongestie, maar als bijdrage eraan. Uiteindelijk moeten netbeheerders het energienet nog steeds uitbreiden en verzwaren.

Elektrische auto. Bron: 0802290022/iStock/Getty Images
Bron: 0802290022/iStock/Getty Images

Reacties (249)

Lees meer