'Musk wil gigachipfabriek voor Tesla en SpaceX in 2029 operationeel hebben'

De nog te bouwen AI-chipfabriek TeraFab voor Tesla en SpaceX zou in 2029 het eerste silicium moeten produceren, om dan op te schalen. Dit melden bronnen aan Bloomberg, dat schrijft dat medewerkers van Musk nu toeleveranciers van chipproductieapparatuur benaderen.

De medewerkers vragen prijsopgaven en levertijden op bij fabrikanten van fotomaskers, substraten, etsmachines, depositiesystemen, reinigingsapparatuur, testers en andere instrumenten. Het gaat om onder meer Applied Materials, Tokyo Electron en Lam Research. Daarnaast hebben de medewerkers chipproducent Samsung Electronics om hulp gevraagd, meldt Bloomberg News.

Volgens de ingewijde bronnen van het persbureau wil miljardair Musk dat de toeleveranciers 'op lichtsnelheid' werken voor het realiseren van zijn gigachipfabriek. Die geheel nieuwe productiefaciliteit voor geavanceerde AI-chips komt op de bedrijfscampus van Tesla in de Amerikaanse staat Texas. De fabriek moet in 2029 beginnen met de productie van de eerste chips, om daarna op te schalen.

Jaren aan voorbereiding nodig

Normaliter kost het bouwen van chipfabrieken meerdere jaren. Dat is niet alleen vanwege de bouw van de fysieke locatie met cleanrooms, maar ook vanwege de aanlooptijd voor de bestelling van complexe chipproductiemachines. Deze apparatuur van marktleider ASML is wereldwijd flink in trek. Daarnaast is het belangrijk om tijdig de aanlevering van ruwe materialen zoals chipwafers te claimen.

De nieuwe gigachipfabriek van Musk is een nieuwkomer in deze markt met in wezen weinig tot geen ervaring op dit gebied. Dat hoeft geen onoverkomelijk probleem te zijn. De Japanse chipmaker Rapidus werd ruim drie jaar geleden opgezet en verwacht volgend jaar ook 2nm-chips te gaan produceren. Dat bedrijf had echter uitgebreide hulp van onderzoeksinstellingen als IBM en het Belgische imec, die blauwdrukken voor 2nm-productieprocessen aanleveren. Terafab krijgt inmiddels hulp van Intel voor 'het herzien van de siliciumfabricagetechnologie' om de ambitieuze chipproductieplannen van Musk te realiseren..

SpaceX TeraFab
TeraFab-chips moeten meerdere doelen van Musk dienen. Bron: Tesla, SpaceX

Door Jasper Bakker

Nieuwsredacteur

16-04-2026 • 10:10

38

Submitter: JelleDJs

Reacties (38)

Sorteer op:

Weergave:

Musk doet het gewoon, al die dingen van elektrische auto’s tot raketten tot AI tot social media; het is vaak een enorme ‘scam’.

Voorbeeld: bij Twitter werkten vele duizenden programmeurs. Allerlei managers HR afdelingen en ga zo maar door. Allemaal overbodig; X is resvponsiever dan ooit. Alle voorspellingen dat de site zou crashen bleken flauwekul.

AI is hetzelfde; open AI beweert dat het miljarden dollars kost en miljoenen uren en duizenden ingenieurs. Grok laat zien dat ook dit niet waar is in de praktijk (DeepSeek ook). Raketten is hetzelfde. In een paar jaar kan je gewoon space X hebben terwijl men doet alsof er 100.000 mensen voor nodig zijn en 30 jaar R&D

Dus ik verwacht dat chips precies hetzelfde is; er is gewoon een scam waarbij iedere stap allerlei winsten probeert te halen. Zo zal een fabriek doen alsof ze 5 jaar moeten tekenen en dan willen ze dikke commissies. Benodigde teansportbedrijven . Ook energie en alles bij elkaar opgeteld. Maar Musk gaat dan gewoon zijn eigen vrachtwagens inzetten, gewoon een fabriek neer stampen en direct chips maken en al die scams overslaan
Als je voorbeelden geeft moet je het wel bij de feiten houden..

X is een slap aftreksel van wat Twitter ooit was, met een fractie van de gebruikersaantallen en waar je helemaal niks meer kunt tenzij je bent ingelogd. Comments onder bekende posts worden overspoeld door blauwe vinkjes die een OnlyFans of een product promoten, je betaalt gewoon voor het recht om bovenaan te staan. Precies wat Musk wilde, maar X is echt op geen enkel vlak beter dan Twitter was.

Grok kost ook bakken vol geld en miljoenen liters water om te draaien, het wordt alleen gesubsidieerd door X in plaats van dat de gebruiker ervoor betaalt. De enige reden dat Grok bestaat is omdat Musk dat wil, niet omdat het financieel interessant is.

Verder komen al die 'scams' neer op dat het heel duur is om het goed te doen. Je hebt nou eenmaar een HR-afdeling nodig om je personeel tevreden te houden, en je hebt heel wat personeel nodig om een degelijk product te bouwen. Musk heeft een aantal keer geluk gehad en de juiste mensen bij elkaar gebracht (zoals Tesla, want het is niet alsof hij zelf de nodige kennis heeft om een EV te bouwen, laat staan de raketten van SpaceX) maar het hoeft maar één keer goed fout te gaan en dan is meteen duidelijk waarom al die veiligheidsmaatregelen die hij geschrapt heeft er in de eerste instantie waren.
Wel bij de feiten blijven, Grok (xAI) wordt niet gesubsidieerd door X. Het is op 2 Februari 2026 overgenomen door SpaceX. Dat is een heel andere X ;)
Welke veiligheidsmaatregelen heeft hij volgens jou geschrapt bij Tesla en SpaceX?
Musk heeft een aantal keer geluk gehad en de juiste mensen bij elkaar gebracht (zoals Tesla
Dat klopt bij Tesla ook niet. Tesla bestond al, hij heeft zich ingekocht. En de belangrijkste developer van Tesla heeft het bedrijf toen verlaten en is Lucid motors begonnen. Lucid is wel duurder dan een Tesla, maar heeft een groter rijbereik op een acculading dan een Tesla.
Maar dan weer geen SFD of iets dergelijks wat maar in de buurt komt.
Jup, netzoals AH, dat bestond ook ooit, een klein winkeltje ergens in Noord-Holland.
En Lucid heeft vorig jaar maar 3 miljard verlies gedraaid, gelukkig zijn de zakken van de sjeiks diep.
Ik denk dat dit meer een Tesla Roadster verhaal wordt.
Komende maand gaat die toch echt komen! Nja.. Een nieuwe aankondiging dan... Kunnen we daarna weer een paar jaar wachten 😂
Het is niet echt een scam. Want er wordt wel degelijk van alles geproduceerd. Tesla heeft EV's op de kaart gezet en SpaceX heeft veel ruimtevaart techniek ontwikkeld en deze ge-opensourced. Ik vind ook heel veel van en over Musk. Neemt niet weg wat hij wel heeft mogen bijdragen.

Musk is een investeerder op zoek naar ROI en om dat te bereiken verkoopt enorme hoeveelheden gebakken lucht. Dusdanig dat het wel duidelijk mogen zijn dat de aandelen markt niet rationeel gebaseerd is op waarde. Maar op dezelfde gebakken lucht.

Dat is de 'scam', van ~20miljoen bloedgeld een half triljard bij elkaar te sprokkelen. Het enige jammere is dat er zo ontzettend veel overheidsgeld (ook die van ons) in zijn zakken terecht is gekomen.
Voorbeeld: bij Twitter werkten vele duizenden programmeurs. Allerlei managers HR afdelingen en ga zo maar door. Allemaal overbodig; X is resvponsiever dan ooit. Alle voorspellingen dat de site zou crashen bleken flauwekul.
Uhm... Twitter heeft om de haverklap last van technische problemen; tijdlijnen die niet laden, media die niet werkt, etc. En van die "alles app" is ook nog niet veel in huis gekomen, hé? Wat is er functioneel nu echt anders aan Twitter, behalve dat je nu omver gekegeld wordt met promoties voor absurd dure abonnementen?

Abonnementen die notabene het vreselijk gedrag ondersteunen dat alles en iedereen wordt volgespamt met de meeste onzinnige bullshit puur en alleen maar om meer engagement te krijgen. Hoeveel tweets kom je wel niet tegen die andermans werk stelen en het op een t-shirt plakt?

En het gebrek aan moderatie is er andres ook gewoon hard te bemerken...
AI is hetzelfde; open AI beweert dat het miljarden dollars kost en miljoenen uren en duizenden ingenieurs. Grok laat zien dat ook dit niet waar is in de praktijk (DeepSeek ook). Raketten is hetzelfde. In een paar jaar kan je gewoon space X hebben terwijl men doet alsof er 100.000 mensen voor nodig zijn en 30 jaar R&D
"Laat ik zelf onzin statistieken opmaken en vervolgens mijn eigen onzin tegenspreken". Heb je bronnen van die "duizenden ingenieurs", want ik kan je alvast vertellen dat dat helemaal niet het geval is. Maar goed, deze hele paragraaf van je is onzin...
Dus ik verwacht dat chips precies hetzelfde is; er is gewoon een scam waarbij iedere stap allerlei winsten probeert te halen. Zo zal een fabriek doen alsof ze 5 jaar moeten tekenen en dan willen ze dikke commissies. Benodigde teansportbedrijven . Ook energie en alles bij elkaar opgeteld. Maar Musk gaat dan gewoon zijn eigen vrachtwagens inzetten, gewoon een fabriek neer stampen en direct chips maken en al die scams overslaan
Weet je wat het woord "scam" eigenlijk überhaupt betekend? Ben je nu echt verbaast dat iedereen in een supplychain geld wilt verdienen? Wat, jij bent van mening dat TSMC maar gewoon geen winst mogen maken? Heck, denk je soms dat bedrijven intern zomaar alles aan elkaar gratis kunnen geven want "het is Musk's vrachtwagen"? Nee, je hebt gelijk, ik ben zeker dat Tesla erom staat te springen om tegen kostprijs vrachtwagens te leveren en geen winst meer te maken.

En laten we nu niet doen alsof Musk zelfs kennis heeft van deze technische zaken. Dat heeft hij gewoon niet. Je kan natuurlijk miljarden betalen aan engineers om dit op poten te zetten, maar dat maakt nog niet dat je visie hebt. Hoelang loopt hij al te roepen dat volledig autonoom rijden er over 1 jaar is? Al iets van een 14 jaar ondertussen?

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 16 april 2026 11:31]

Hij is in de war, het is toch altijd volgend jaar?
https://elonmusk.today/

Jammer dat de lijst niet is bijgewerkt met al zijn 2026 claims.

[Reactie gewijzigd door caspar M op 16 april 2026 10:43]

Heel veel van die zaken zijn gewoon gerealiseerd, dus die site is niet serieus te nemen.
Ik vind het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat SpaceX of X het alleen gaan doen. Ze hebben een samenwerking dus met tsmc en samsung, wat hier in dit artikel zelfs niet benoemt wordt.
Ik dacht met Intel, niet met Samsung
Hier een post van Elon Musk waarin hij het zegt dat samsung momenteel AI4 maakt, en TSMC AI 5 maakt, en samsung weer AI6.

Hier een artikel van Tweakers waarin er gezegd wordt dat Samsung dus ook chips gaat maken voor Tesla/SpaceX/X.
Dat zijn samenwerkingen die los staan van de fabriek die Tesla wil bouwen voor het produceren van chips. Of lees ik dat verkeerd?
Je hebt gelijk ja. Ik dacht even dat intel de samenwerking met dus samsung gejoined was. Samsung zou dus die fabriek grotedeels voor Tesla alleen al bouwen, wat dus 2de helft van 2027 als het goed is begint met productie. Die terafab is dus voor na 2029 voor AI7+ waarschijnlijk dus.
Ik heb wel eens gelezen dat Intel bij de bouw van een nieuwe fabriek zelfs het behang in de WC's exact hetzelfde overneemt uit de vorige succesvolle bouw, omdat ze soms niet precies weren waarom een fab yield problemen heeft. Ik vraag me af hoeveel inbreng we van Intel gaan zien en hoeveel het aandeel van Elon Musk gaat worden. Gezien de flexibele, modulaire en try first then talk schaalbare aanpak van Musk, zal de opstart van Terafab niet direct een terrawatt productie draaien, maar langzaam uitgeboued worden.

Zijn er ook andere industrielen, buiten Musk en Bezos, bij jullie bekend, die met soortgelijke methode werken aan de schaalvergroting van industrie?
Hebben ze al machines besteld bij asml?

(Geen idee wat de levertijd is, maar dat lijkt me best een grote afhankelijkheid)
Daar dacht ik ook aan. Volgens mij heb je die machines niet zo snel binnen. Een operationele fab is inclusief de 'ramp' en die fase kost al makkelijk 1 jaar volgens mij. Dus alles bouwen is al minimaal 1 jaar, alles installeren en automatiseren kost al minimaal 1 jaar, dan zitten we al praktisch in 2029. Dan moet er nog vanalles gebeuren om operationeel te worden. Dan zouden alle benodigde machines er binnen 1 jaar moeten zijn, dat gaat nooit lukken. Maak maar 2031, dan ben je al snel.
Goed om te weten dat Giga Texas in ongeveer een jaar al test autos produceerde. Ambitieuze tijdlijnen zijn niet ongewoon voor Tesla.
Giga Shanghai was ook ontzettend snel uit de grond gestampt en operationeel.
Ik denk dat je beter te ambitieuze tijdlijnen kunt roepen dan dat je alle risico's inbouwt waardoor. Tijd vult zich vanzelf, bij een voorzichtige planning moet je ook nog hard rennen tegen het einde van het project.
achja, toch lekker voor ASML en een wereldwijde stap om minder afhankelijk van Taiwan te worden. Daar hebben we het beginjaar van covid wat van gemerkt dat ineens chips schaars werden omdat daar de productie even plat lag en vervolgens werd geroepen dat er op elk continent minstens twee chipfabrieken moesten komen om soortgelijke ellende te voorkomen en nu 6 jaar later, ik zie ze nog niet ;)
Elon Musk’s [$25 Billion] Terafab: Tesla-SpaceX Chip Factory could reshape semiconductor industry

meer info: tech-insider.org
Als je nou die tweede zin gebruikte om te onderbouwen waarom je het kan toejuichen in plaats van zeuren over moderaties dan had je gewoon een +1 gehad. Misschien zelfs een +2 als je inhoudelijk echt wat toevoegt hier.

Zelfs al had je die hele tweede zin achterwege gelaten had je hoogstens een +0 gehad in plaats van de -1 die je nu hebt.
Bevestiging dat je weet dat je aan het flamebaiten bent?

Goed dat je zelf kennis hebt, maar dat verandert nog niets aan jouw comment.

Musk is hier zoals zoveel keer ervoor weer dingen aan het roepen dat al zen engineers maar moeten in orde krijgen voor de onrealistische deadline dat die uit zen duim heeft gezogen.
Hier valt helemaal niets toe te juichen tot er effectief iets geproduceerd wordt.

En met Musk zen track record zou ik zeker niet te vroeg beginnen juichen.
Al zou ik het niet zo hebben verwoordt, ik onderschrijf het statement! Musk gaat er gewoon (wederom) voor. Enige bewondering voor de man en zijn vele, uiterst getalenteerde, medewerkers mag er zeker zijn. Of en wat er verder ook uit moge komen zullen we zien maar als iemand het kan, dan hij en zijn team wel. Anastasi in Tech heeft er een interessante video over gemaakt: New Chip Factory: The Future of Chips or a Massive Mistake?

[Reactie gewijzigd door derhenno op 16 april 2026 10:42]

Reacties kunnen daarbij ook gefilterd worden op een minimale moderatiescore:
  • -1: Ongewenst
    Flamebaits, trolls, misplaatste grappen, onnodig kwetsende reacties en andere reacties die in strijd zijn met onze algemene voorwaarden of huisregels.
  • 0: Irrelevant
    Reacties die geen relevante bijdrage bevatten, maar wel met goede bedoelingen worden gepost.
Door je statement valt het onder een flamebait/troll. Zonder die zin is het een +0.
De kritiek kan wellicht terecht zijn hoor, maar IMO is wel spraken van gezeur. Een reactie die een klacht meer prioriteit geeft dan zelfs de minste onderbouwing is misschien gewoon niet van veel meerwaarde voor een discussie, die score die daar aan wordt gegeven heeft niets te maken met de inhoudelijke mening.

Ik kan mij prima vinden in de stelling dat er hier een vrij anti-amerikaans sentiment heerst maar dat kan prima aangestipt worden zonder klaagzang en eventueel met wat onderbouwing over waarom dit soot ontwikkelingen wel of niet waardevol zijn.

Verder ben ik van mending, dat wat je ook van Musk vind, het indrukwekkend is hoe snel hij bepaalde innovaties weet te starten/uit te bouwen (hoewel er soms ook luchtfietserij bij blijkt te zitten).

Ik denk dat zonder tesla bijna de hele auto industrie nog comfortabel benzinebakken zat te maken, en nu innovatie een slinger krijgt met mogelijk klappen voor slaapkoppen als vag.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn