Microsoft hernoemt Microsoft 365 naar Microsoft 365 Copilot

Microsoft heeft Microsoft 365 hernoemd naar Microsoft 365 Copilot voor alle Windows 11-gebruikers. Het bedrijf kondigde de verandering vorige maand al aan. Eerder deze week werd de Copilot-functie al toegevoegd aan 365-apps.

De Microsoft 365-app en -website zijn nu omgedoopt tot Microsoft 365 Copilot, zo ontdekte Windows Latest. Ook het 365-logo is veranderd in het Copilot-icoon met onderaan een 'M365'-label. In december maakte Microsoft deze rebrand al bekend. Voor zakelijke gebruikers gebruikt Microsoft de naam '365 Copilot' al langer als gemeenschappelijke term voor de AI-functies binnen zijn kantoorapplicaties.

De url's van office.com en microsoft365.com verwijzen nu ook door naar m365.cloud.microsoft. In 2023 kondigde Microsoft aan dat het alle 365-diensten wilde onderbrengen onder de universele domeinnaam cloud.microsoft.

Eerder deze week maakte Microsoft de Copilot-assistent al beschikbaar voor persoonlijke Microsoft 365-abonnementen. Daarbij verhoogde het techbedrijf de abonnementsprijzen ook met drie euro.

Microsoft 365 Copilot

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

19-01-2025 • 12:09

166

Submitter: KipKroket

Reacties (166)

166
165
99
3
1
26
Wijzig sortering
De Microsoft 365-app en -website zijn nu omgedoopt tot Microsoft 365 Copilot, zo ontdekte Windows Latest.
Eerst en vooral; bha dat hier Windows Latest de credit voor krijgt. Andere nieuws organizaties zoals Windows Central, The Verge, etc. hadden hier al veel eerder over gerapporteerd, en zoals het artikel zelf al aanwijst heeft Microsoft dit letterlijk aangekondigd. Niks niet "ontdekt". Windows Latest is al meermaals betrapt op het claimen dat ze iets ontdekt hebben terwijl ze gewoon artikels van andere websites stelen.

Ten tweede, zeer verwarrend geschreven artikel van Tweakers hier ook. "Microsoft 365" heet nog steeds "Microsoft 365". Daar is niets aan veranderd. Wat hernoemt is naar "Microsoft 365 Copilot" is de "Microsoft 365 app", wat gewoon dienst deed als een "hub" voor alle verschillende Microsoft 365 applicaties zoals Word, Excel, PowerPoint, OneDrive, etc.
Het "probleem" met de redacteurs hier is dat ze vaak technisch veel slechter op de hoogte zijn van de materie waar ze over schrijven dan de bezoekers. Voor hen is het vaak gewoon een nieuwsbericht vertalen/herwerken ipv dat ze eigen in-depth kennis of ervaring kunnen meenemen. Dat is gewoon het nadeel aan het feit dat ze veel meer mainstream zijn geworden om een breder doelpubliek te bereiken, maar waar de die-hard tweakers niet op zitten te wachten.
Oplossing die ik gebruik is altijd rechtstreeks naar de comments te gaan. (Ben vast niet de enige) :+
Juist, ik snapte er helemaal niets van na het lezen van het artikel. Dit is echter niet alleen aan Tweakers toe te wijden, nee het is Microsoft zelf die continu namen moet veranderen, wat leidt tot heel veel verwarring.
Dat hebben ze ook gedaan met AzureAD en Entra ID. Het gevolg was dat iedereen in verwarring was en dat het systeem zelf (dus Entra ID) niet goed meer functioneerde omdat de naamswijziging onder water allerlei complicaties kende.
Het viel mij ook op, los van net genoemde, dat Microsoft bezig is om het .microsoft domeinen te gebruiken. Twee voorbeelden portal.office.com link bij ons nu door naar m365.cloud.microsoft en Exchange admin van admin.exchange.microsoft.com naar admin.cloud.microsoft/exchange.
Bedankt voor de opheldering. Ik gebruik als Mac gebruiker Microsoft 365, inclusief een steeds meer uitgeklede Co-pilot. Dus ik was even de draad kwijt, met name de opmerking dat het alleen voor Windows gebruikers was.
Microsoft zelf is al verwarrend genoeg in zijn productnamen. Als journalisten ook nog eens laks beginnen te worden is het einde zoek.
Dankjewel voor de verduidelijking. Ik vond het ook al vreemd dat de m365 licenties zouden hernoemd worden.
De prijs van een personal abonnement is gestegen van 69 EUR naar 99 EUR. Maar ls je naar jouw Microsoft account gaat, kun je daar abonnement verlengen stopzetten. Dan kun je gewoon terug naar het oude 365 van EUR 69, zonder AI functies. Dus je kan nu nog kiezen niet meer te betalen voor functies die (ik in ieder geval) niet ga gebruiken.
En de grap is nu dus dat als je bijv. gebruik maakt van het Microsoft Workplace Discount Program (voorheen HUP), dat je dus dezelfde prijs betaald met Copilot daar die niet te verkrijgen is als classic versie.
Daar kwam ik ook achter. Ik heb nu een Family abonnement voor 90,- maar dat kan ik niet aanpassen.

Jammer dat de Copilot functies alleen voor mezelf beschikbaar zijn en niet voor de andere Family leden, dat maakt het minder nuttig, maar ik heb wel een prijsverhoging van 20,-.

Maar los daarvan vindt ik de abonnementen ook na de verhoging niet duur voor wat je ervoor krijgt.
TIP:Als je je abonnement probeert te annuleren, kan je ook weer kiezen voor het oude abonnement.
Dat kan ik niet, of moet ik echt doorpushen tot het daadwerkelijk annuleren, oftwel kiezen voor per vandaag of aan het einde van de overeenkomst?
Nee, bij mij kwam de optie op de eerste pagina nadat ik op de link klikte om te annuleren. Als je effectief annuleert ga je nooit aan de classic variant geraken omdat MS je dan simpelweg als nieuwe klant kan aanzien ipv een bestaande klant.
Als ik daardoor de HUP korting kwijtraak, dan houd ik het liever zoals het nu is. Bovendien gaat de prijsverhoging voor mij pas in december in, bij de jaarlijkse verlenging. Ik heb nu dus een jaar Copilot zonder er extra voor te betalen.
En wat is het risico dan dat je je gegevens kwijt raakt?
je kunt ook bij dectdirect gewoon een voucher kopen voor een subscriptie van jaar voor 74,99 (Family subscription voor 6 personen)

https://www.dectdirect.nl...5-home-esd-116112340.html


Ik afgelopen Prime day bij AWS 3 vouchers van een een jaar gekocht voor 49 euro per stuk. Ze zaten gebundeld met een McAfee antivirus abonnement waarmee je nog eens 3 maanden extra office 365 kreeg.

Ik heb dus in totaal 150 euro betaald voor 45 Maanden Office 365 (en de McAfee licentie/software ontgebruikt gelaten).

[Reactie gewijzigd door fishb op 19 januari 2025 16:45]

Bij nandusoftware nog goedkoper is het 65 euro per jaar koop het hier al jaren.
Die was AWS is ook een goeie had al 1 jaar extra door een blackfriday actie.
, dat maakt het minder nuttig
Had het voor jou anders überhaupt wel nuttig geweest dan? Ik zie weinig voordeel van deze AI functies voor mensen die niet goed weten wat het is en hoe het werkt. Dat maakt het voor mij sws al raar dat dit zo groot en plein publiek. Is het er wel klaar voor? Ik denk het niet.
Dank voor de heads-up!
De Microsoft website is enigzins verwarrend, aangezien je niet kan switchen via de knop "Veranderen van abonnement". Stappenplan:
  • Log in bij account.microsoft.com en navigeer links naar Abonnementen
  • Kies voor "Abonnement annuleren", niet voor "Veranderen van abonnement"
  • Kies voor Microsoft 365 Personal Classic à € 69,00/jaar
> Ondanks dat op de pagina met het vergelijk tussen de abonnementen niet expliciet de Office applicaties genoemd worden bij Personal Classic, blijven deze gewoon beschikbaar om te installeren op 5 apparaten. Ik heb zojuist de 'downgrade' uitgevoerd.
Als ik je plan volg krijg ik geen optie voor Microsoft 365 Personal Classic, ik kan alleen zeggen dat ik het echt niet meer wil, de volgende stap is per direct opzeggen met refund of aan het einde van het contract.
Moet ik echt zo ver gaan?
Heb je misschien een abonnement via het Home User Program (HUP)? Ik wel ( betaalde EUR 69,30) en krijg geen optie om te "downgraden" naar de Classic versie. Drnk dat die mogelijkheid er voor HUP-gebruikers niet is. Ga dus voortaan EUR 90,30 betalen.
Niet dat ik weet maar dat zal het dan wel zijn
Nee, ik krijg de opties als ik op cancel subscription druk al getoond.
Ter aanvulling; je kan hier ook voor de family classic kiezen met office voor 6pers. Goeie deal!
Bron; zie Switching to Microsoft 365 Personal and Family Classic Plans - Microsoft Support

Net mn abbo gewijzigd. :P

[Reactie gewijzigd door ImpSlayer op 19 januari 2025 13:39]

De nog betere deal is om een activatie code te kopen in een webshop voor Microsoft 365 Family (classic), dat scheelt je meestal nogeens 20-30 EUR op de prijs van Microsoft zelf...
Ik kon het gewoon wijzigen zonder te annuleren (personal 1jr)
Doe route werkt wel, maar voor mij kosten het nieuwe abbonement en de oude evenveel. Waarschijnlijk omdat die binnenkort verloopt en ik al de mails heb gehad met wanneer ze de boel verlengen met daarin het bedrag al vernoemd.

Ik zie ook een optie voor 2 maanden gratis verlengen daar staan, maar ik vrees dat ik na die maanden wel het hogere bedrag krijg en de optie voor classic dan misschien vervallen is.
?? Na Annuleren krijg ik de melding:
We kunnen uw abonnement niet annuleren
U hebt al betaald voor uw abonnement op Microsoft 365 Personal. Het verloopt automatisch op 21-3-2025.
Ik heb indertijd de code bij een webshop gekocht die lagere prijzen had dan Microsoft zelf.
En hoe is de downgrade te doen bij het family abonnement? Ik betaal ook nog eens jaarlijks, in december was dit 99,-. Nu staat er al 129,-.

/edit is inderdaad bij cancel subscription, daar kan je switchen naar family klassiek. Wel erg verborgen hoor, erg vervelend van Microsoft om dat zo te doen.

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 20 januari 2025 09:34]

Ik lijk deze optie niet te hebben vanuit België.
Voor mij ook 2 euro duurder per maand , dat scheelt niet zo veel en co-pilot gewoon wijs gebruiken , gisteren test gedaan , ik heb een lenghty admin document gemaakt om domoticz te installeren inclusief instellingen , MQTT broker en docker voor ZWAVE-JS UI en toen gekeken waar copilot mee kwam was erg summier m meer kan het dus niet opduikelen met data collectie in de ingeleerde grabbelton wel lachen.
De kans dat Copilot goede instructies gaat genereren voor dergelijke dingen is heel erg klein. Zeker iets als ZWAVE-JS UI is niet echt 100% duidelijk en goed omschreven in documentatie die het LLM al een keer heeft opgenomen.

Ik merkte dit ook met Kubernetes zaken. Veel enterprise spul wat slecht gedocumenteerd is buiten de enterprises zelf om en die info is dus niet beschikbaar voor de LLMs buiten de tenant (als er al iets van context wordt gebruikt van het bedrijf).
fact is , het is geen AI anders had het gewoon geklopt het is een ingeleerd systeem en een SQL grabbelton
Klopt, de prijs (maandelijks) gaat van 7 naar 10 euro en je wordt niet gewaarschuwd. Voor mij wellicht nuttig, maar je moet maar weten dat je dit kunt veranderen door op het dashboard op de knop opzeggen moet klikken waar je dit kunt aanpassen. Die optie hebben ze goed weggestopt, maar het scheelt je wel geld want betalen voor iets wat je niet gebruikt is zonde in deze dure tijden :/
Rare zet. Waarom t zo gaan branden? Office 365 was een mooie generieke naam. Nouja, de AI hype is hard bezig.
Omdat Copilot steeds meer een integraal deel wordt van kantoor werkzaamheden. Copilot zal steeds meer en meer van je werk overnemen tot het uiteindelijk al je werk kan overnemen.
Het is duidelijk dat je het zelf nooit hebt gebruikt, anders had je deze onzin niet uitgekraamd.
Wij voeren Copilot implementaties uit met efficiëntie verbetering garanties. Onkunde vindt je overal.
Das een fancy manier om te zeggen dat je gewoon je werk doet. :+
Als het niet efficienter werd snap ik inderdaad waarom die copilot je zou vervangen.

Copilot kan niks zonder de mens. Ze zijn goed in een enkel trukje, maar zodra je maatwerk nodig hebt valt heel de oplossing uiteen. Das onze ervaring iig.
Exact dit dus. Het is een leuke tool maar vooralsnog is het niet meer dan dat.
Maar 1 persoon met co-pilot of chatgpt kan in sommige gevallen wel een compleet team vervangen.
Wij gebruiken chatgpt om (ontvangen) excel automatisch te corrigeren. Nu wordt dit gedaan door een enkele persoon, terwijl daarvoor een team van 5 bezig was elke regel/kolom in de excel te controleren op fouten.

Wij hadden continue vacatures uitstaan voor developers en testers, maar door AI hebben we nu zelfs tijd over om eindelijk nice-have refactorings uit te voeren. Op dit moment kan AI nog niet alle medewerkers vervangen, maar je kunt wel met minder mensen hetzelfde werk uitvoeren.
Ik weet uiteraard niet wat voor correcties je doet, maar zeg eerlijk, heb je daar echt AI voor nodig?
Dit klinkt meer als iets wat zonder AI ook al behoorlijk inefficient was en dat de ontwikkelaars het leuk vonden om eens te kijken of ze het met AI konden verbeteren.
Copilot kan niet eens consequent correcte antwoorden geven op vragen over Microsoft apps, laat staan wat anders. Nee, ik denk dat we voor die overname weinig hoeven te vrezen. Generatieve LLMs zijn meer hype dan wat anders. Patroon-voorspellende algoritmes zoals je langzaamaan in dingen als medische analyses en dergelijke ziet opduiken is andere koek.
Ik moet het nog zien.
Er zijn inmiddels zoveel ICT-ontwikkelingen voorbijgekomen die niet hebben opgeleverd wat "beloofd" werd.

"De computer zal werk uit handen nemen".
We zijn alleen maar meer achter de computer bezig met minder met het "echte"werk. Vraag maar aan de zorg en het onderwijs als het gaat om dossiers bijhouden.

"Het papierloze kantoor komt er aan"
Het produceren van papieren stukken is alleen maar makkelijker geworden en daarmee toegenomen.

En dus nu: "AI gaat werk uit handen nemen"
Ik voorzie dat het werk weer verder van het "echte" werk af komt te liggen en gaat verschuiven naar het vooraf prompten en achteraf controleren van de uitkomst.
Zolang mijn loon doorbetaald wordt mag copilot al het werk van me overnemen hoor :+
Het is ook voor deze hype altijd wel een dingetje geweest van Microsoft.

Zo hadden ze bijvoorbeeld "Lync" hernoemd naar "Skype for Business" ondanks dat het totaal niks met Skype te maken had en er niet mee compatible was. Gewoon omdat ze Skype wilden promoten op de een of andere manier. Ondertussen heeft dat heel veel verwarring gekost bij gebruikers omdat er nu twee totaal verschillende apps met dezelfde naam waren die niet samenwerkten :/ Hun marketing is altijd al een kip zonder kop geweest.

Later hebben ze trouwens nog eens hetzelfde dunnetjes over gedaan met Teams (Personal) en Teams (Business) en toen ook nog eens Teams (New) en Teams (Classic) :+

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 19 januari 2025 12:51]

Outlook classic vs outlook new. Lekker bezig, hier naar Libre Office al een paar jaar.
Maar ook Copilot functies gewoon stoppen in de ouwe Classic, straks heerlijk over na Libre Office eens.
Het zal mij niks verbazen ook Copilot functies in Office2024 zitten, waar ik niks mee te maken wil hebben.

Verder gebruik ik al zo goed als geen office, dus zelfs 30 euro of iets voor een standalone versie vind ik al te veel.
Eerst en vooral heet het al een tijdje Microsoft 365. Ten tweede, heet waar jij hier op doelt nog steeds Microsoft 365. "Microsoft 365 Copilot" is de naam van de deze specifieke app, niet van het volledige pakket waar deze app in zit.
Copilot is een rebranded Clippy :D
Ik vind het ergens een gemis dat het niet echt zo is. Clippy was legendarisch. In het verleden gaf hij compleet nutteloze antwoorden maar als je daar een moderne engine onder hebt zitten zou het prima kunnen werken. En hij heeft zowel een hoge aaibaarheidsfactor als een cultfactor.
Het noemde al enkele jaren geen Office 365 meer maar wel Microsoft 365. Nu wordt het dus Microsoft 365 Copilot om extra in de verf te zetten dat de AI assistent onderdeel uitmaakt van het geheel.
Het noemde al enkele jaren geen Office 365 meer maar wel Microsoft 365. Nu wordt het dus Microsoft 365 Copilot om extra in de verf te zetten dat de AI assistent onderdeel uitmaakt van het geheel.
Ja, en straks is de Copilot-hype over en heet bijna alles van Microsoft Copilot, mogen ze alles WEER rebranden. De gemiddelde leek, snapt dadelijk helemaal niet meer wat Copilot nou eigenlijk is, omdat alles zo heet. Microsoft en logische naamgeving, het zal ook nooit iets worden.

Ze moeten oppassen dat enthousiasme niet omslaat in irritatie. Ik merk het bij mezelf al, ik word Copilot-/AI-moe. Het constante gepush begint me nu al de neus uit te komen, terwijl ik het product zelf heel handig vind. Ik ben wel iemand die een product links laat liggen als het te agressief wordt vermarkt. Dan kies ik liever voor de concurrent of gebruik ik het helemaal niet. Principekwestie.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 19 januari 2025 15:08]

Principekwesties zijn leuk voor aan de borreltafel, verder schiet je er weinig mee op.
Dat is mijn principe :)
Anoniem: 302359 @GeeBee19 januari 2025 15:47
Dank voor je zinnige bijdrage.
Helemaal mee eens: het hangt er gewoon van af in welke programeertaal het is geschreven:
- Machine Learning wordt meestal geschreven in Python,
- Artificial Intelligence wordt meestal geschreven in PowerPoint...
Sowieso vind ik dat hele 365 een rommeltje (geworden). Neem nou dat hele MS Teams. Dat was ooit nog best een redelijk video conference programma'tje. En ook best goed verzonnen hoe ze bedenken hoe je dan op afstand via Teams samen in je documenten kunt kijken.
Maar nu is Teams een soort raar monster van Frankenstein geworden als onnodige laag vol beperkingen over onder meer Sharepoint heen waar je als end-user geen idee meer hebt wat waar staat qua informatie, hoe je het terug kunt vinden en waar je als beheerder vervolgens vooral hoofdpijn van krijgt.
AI gaat niet zomaar banen overnemen.
Wat AI wel gaat doen is een onderscheid maken tussen mensen die zich staande kunnen houden in de AI revolutie en mensen die dat niet kunnen.
Je moet gewoon in jezelf investeren en bij blijven.
Mijn vader zei altijd "je collega's zijn niet je vrienden maar concurrenten" en dat gaat nu steeds duidelijker worden.
Anoniem: 302359 @adje12319 januari 2025 15:30
AI gaat niet zomaar banen overnemen.
AI gaat zeker wel banen overnemen.
Wat AI wel gaat doen is een onderscheid maken tussen mensen die zich staande kunnen houden in de AI revolutie en mensen die dat niet kunnen.
Je moet gewoon in jezelf investeren en bij blijven.
Mijn vader zei altijd "je collega's zijn niet je vrienden maar concurrenten" en dat gaat nu steeds duidelijker worden.
Veel woorden om toe te geven dat AI dus wel banen overneemt. Je zegt in feite dat je jezelf moet aanpassen en zorgen dat je voor de wind blijft, zodat je niet wordt ingehaald en achterblijft bij degenen wiens banen overgenomen zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 19 januari 2025 15:34]

Nee, het wordt een filter.
Kan je niet mee, dan heb je geen baan meer.
Dat wordt weer trekken aan personeel.
Anoniem: 302359 @adje12319 januari 2025 15:40
Nee, het wordt een filter.
Kan je niet mee, dan heb je geen baan meer.
- Je hebt een baan, maar die kan net zo goed door AI worden uitgevoerd, met kostenbesparing en efficiëntieverbetering voor het bedrijf.
- Je baas zegt: "Jammer, maar je functie/baan verdwijnt."
- Het resultaat: jouw functie, jouw beroep, de werkzaamheden die jij al 20 jaar trouw doet, jouw BAAN, bestaat niet meer. Die is weg, foetsie.

Wat daarna gebeurt, is dat je misschien een andere functie, werkzaamheden of baan aanneemt, eventueel bij dezelfde werkgever als je geluk hebt. Maar hoe je het ook wendt of keert: JOUW BAAN bestaat niet meer. Die is overgenomen door AI.

Dus niet: "nee, het is een filter."
Het antwoord is: ja, je baan wordt overgenomen. Punt, geen komma's, geen filters, geen maar, gewoon een punt.

Correct me if I’m wrong, maar volgens mij zie jij "een baan" als slechts "werken voor een werkgever".
Alleen, "een baan" bestaat uit meer dan dat. Een baan kan een passie zijn of iets waarin je jezelf volledig hebt verdiept en gespecialiseerd. Het omvat niet alleen de werkzaamheden, maar ook de rol die je vervult, de betekenis die je eraan geeft en hoe het aansluit bij jouw vaardigheden en interesses. Voor de meesten gaat een baan verder dan simpelweg "werken voor een werkgever" alleen; het kan een belangrijk deel van hun identiteit of levensdoel zijn.

Als iets wat iemand al tientallen jaren als werk doet, en die persoon niet beter weet of kent dan dat, verdwijnt, mag je het beestje gerust bij de naam noemen. Dan moet je niet met een semantische "ja maar"-bak aankomen.

Edit: WAT IS HIER NOU WEER -1 AAN JONGENS!!!!!!!!!!!!!! LEES DE REGELS RONDOM STEMMEN AUB. Echt om zo moe van te worden die ik ben het met je oneens -1 stemmers hier de laatste tijd. :(

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 19 januari 2025 20:02]

Nee hoor.
Je baas zegt gewoon, jouw baan kan voor een gedeelte overgenomen worden en jij kan het andere gedeelte niet opvullen i.s.m. AI.
Jouw collega kan het wel, dus doei

Je bent:
- geschikt
- niet geschikt
- geschikt te maken

[Reactie gewijzigd door adje123 op 19 januari 2025 15:51]

Anoniem: 302359 @adje12319 januari 2025 15:59
Nee hoor.
Je baas zegt gewoon, jouw baan kan voor een gedeelte overgenomen worden en jij kan het andere gedeelte niet opvullen i.s.m. AI.
Jouw collega kan het wel, dus doei

Je bent:
- geschikt
- niet geschikt
- geschikt te maken
Nee, je mist de kern van de gehele discussie.

Ik zal het zo simpel voor je uitleggen als ik kan, met mijn persoonlijke ervaring als werkgever. Wellicht valt het kwartje dan.

Ik run een SEO/SEA-bedrijf. Ik had jarenlang ongeveer 20 parttime schrijvers in dienst, die artikelen schreven voor diverse websites. Dit was nodig om de websites gezond, actief en relevant te houden. Ik zal je niet vervelen met de details waarom dat nodig is; dat is verder niet relevant.

Het punt is dat ik 20 mensen in dienst had die voor mij schreven.
Nu heb ik er nog maar 2, want een AI schrijft alles. Ik heb geen 20 mensen meer nodig om het werk dat door AI wordt geschreven te valideren of te controleren. Het nakijken, nalezen en corrigeren van een artikel kost een fractie van de tijd die nodig was om het helemaal zelf te schrijven.

Resultaat: 18 mensen hebben hun baan verloren aan AI. Jij maakt de denkfout door te denken dat die 20 mensen nodig blijven met AI, zolang ze AI maar een beetje onder de knie krijgen.

Ik kan je vertellen die 18 gesprekken waren de meest hartverscheurende, oncomfortabele gesprekken die ik als "baas" heb moeten voeren. Aan de ene kant voel je je schuldig, aan de andere kant, de kostenbesparing is te groot om te laten liggen. Iedere werkgever zal dit op ten duur gaan doen, je moet wel want de concurrentie concurreert je de markt uit als je niet mee gaat. (Als ik 20 man in dienst moet houden en de rest doet dit niet, dan is mijn kostenpost VEEL hoger en dat belast je natuurlijk door in de prijs voor je dienst. Resultaat, de concurrent is goedkoper en levert dezelfde kwaliteit)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 19 januari 2025 16:05]

Ik denk zeker niet dat er dan nog 20 mensen nodig zijn.
Met alle respect maar ik werk voor grote organisaties, en daar gaat het precies lopen zoals ik voorspel. Dat is al waar de bedrijven oo inzetten en het beleid voorbereiden.
Bedrijven werken met systemen en vaak oude systemen. AI is inderdaad leuk voor teksten schrijven etc nu, totdat iedereen het gaat gebruiken en dan zal je zien dat je je kan onderscheiden door weer gedeeltelijk mensen in te zetten.
Anoniem: 302359 @adje12319 januari 2025 16:14
Ik denk zeker niet dat er dan nog 20 mensen nodig zijn.
Met alle respect maar ik werk voor grote organisaties, en daar gaat het precies lopen zoals ik voorspel. Dat is al waar de bedrijven oo inzetten en het beleid voorbereiden.
Bedrijven werken met systemen en vaak oude systemen. AI is inderdaad leuk voor teksten schrijven etc nu, totdat iedereen het gaat gebruiken en dan zal je zien dat je je kan onderscheiden door weer gedeeltelijk mensen in te zetten.
Dat is allemaal prachtig, maar de grote van een organisatie is irrelevant.

Je begon heel stellig met "banen verdwijnen niet", maar krabbelt nu al terug naar "kan onderscheiden door weer gedeeltelijk mensen in te zetten."

Het kwartje is dus wel gevallen, maar je wil je ongelijk alleen niet toegeven. Prima verder hoor, even goede vrienden.

Ik heb als Zzp'er ook voor grote organisaties gewerkt, met meer dan 3000 mensen in dienst. Ik heb nog regelmatig contact met leden uit hun raad van bestuur en raad van commissarissen. Zij zijn ook al volop bezig met het vervangen en uitfaseren van banen, en ze schalen het personeelsbestand terug naar ongeveer 2500 medewerkers in de komende jaren. Over +/-10 jaar verwachten ze nog maar ongeveer +/-2000 medewerkers nodig te hebben en wie weet hoe daarna zal verlopen.

Hun hele marketing- en designafdeling is al volledig op de schop gegaan. Conceptartiesten die schetsen maakten voor nieuwe producten zijn al zo goed als verdwenen. AI doet dat nu sneller en in veel gevallen zelfs beter. Het volstaat tegenwoordig dat een "leek" het concept uitlegt aan DALL-E, en de resultaten spreken voor zich.

Resultaat is:
- De afdeling is met 75% geslonken, als soort pilot voor de gehele organisatie.
- Mensen zijn ontslagen
- Baan is overgenomen door AI

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 19 januari 2025 16:19]

Ik zei "banen gaat niet ZOMAAR verdwijnen en daarna leg ik het uitm
Maargoed, jij jouw visie, ik mijn visie.
Anoniem: 302359 @adje12319 januari 2025 19:54
Ik zei "banen gaat niet ZOMAAR verdwijnen en daarna leg ik het uitm
Maargoed, jij jouw visie, ik mijn visie.
Dat is wat je initieel zei, maar ik nuanceerde dat en daarop reageerde jij met: "Nee, het wordt een filter." Dat zeg je over de stelling dat AI banen gaat overnemen. Al goed, het maakt ook niet zo veel uit. Volgens mij zeggen we beide redelijk hetzelfde, namelijk: door AI gaan bepaalde functies opgeheven worden. Betekent dat het einde voor de persoon die de functie beoefende bij dat bedrijf? Nee, niet per se, maar het kan wel.

Waar we uiteenlopen is de conclusie die we trekken. Jij zegt dan als conclusie: AI neemt geen banen over, want die persoon kan xyz doen, studeren, leren omgaan met AI, een andere functie vervullen, etc. Dat de persoon een keuze heeft om wat anders te gaan doen, ben ik het niet mee oneens, maar ik vul daarop wel aan dat de baan die hij had nog steeds niet meer bestaat. De baan is dus letterlijk en wel degelijk overgenomen door AI.

Ik geef daarbij een concreet praktijk voorbeeld van hoe door AI de hoeveelheid beschikbare banen in een bedrijf, afdeling of vakgebied wel kan afnemen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 302359 op 19 januari 2025 19:57]

Ik vraag me toch al hoe al deze bedrijven die in snel tempo mensen ontslaan, ook denken aan hun afzetmarkt.
Geen werk = Geen inkomen = Geen uitgaven = minder inkomsten voor de staatskas

Als deze shift zich echt doorzet krijg je gewoon “AI-tax” / “robot-tax”, weg financieel voordeel … denk ik dan 🤷🏻‍♂️
Misschien denken ze er aan maar kans dat ze er naar handelen is klein. Is een probleem zo oud als de mensheid.
Mijn vader zei altijd "je collega's zijn niet je vrienden maar concurrenten" en dat gaat nu steeds duidelijker worden.
Heeft jouw vader op een universiteit gewerkt, of een andere plek waar collega's elkaar het licht niet in de ogen gunnen*? Want een functioneel team opbouwen lijkt me met deze houding een uitdaging.

Wat hij misschien bedoelde waren niet collega's (mensen bij dezelfde werkgever) maar mensen met dezelfde functieomschrijving (al dan niet bij dezelfde werkgever als jij), dan heeft hij gelijk dat je in jezelf moet blijven investeren.
*Ik generaliseer even, maar dit hoor je relatief vaak over academici

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 19 januari 2025 13:02]

"Mijn vader zei altijd "je collega's zijn niet je vrienden maar concurrenten" en dat gaat nu steeds duidelijker worden.".

Dat soort collega's heb ik ook gehad en die hebben het nooit gered. Of je moet het anders bedoelen.
Mijn vader zei altijd je concurrenten zijn net zo goed collega's, je kunt vaak niet met en niet zonder elkaar.
ja het levenslang leren wordt al decennia aangemoedigd door politici
Maar zelf doen ze het niet omdat diplomatiek praten eenmaal niet onderhevig is aan de tijd.
Er zijn redenen waarom ouderen niet bijblijven
Je leervermogen gaat achteruit
Je heb geen tijd vanwege gezin/verplichtingen
Het is technisch
Minder interesse
Jongeren rennen je zo voorbij.
Ben je altijd up to date. Prima maar verwacht dat niet van de massa.
Vind het wel passen, omdat Microsoft altijd zo inconsistent is.
consequent inconsistent
Wat was t ook alweer:

Office Communication Server
Lync
Skype for Business
Teams

Ja, 't product leerde steeds meer kunstjes, maar dit was aan het management niet meer uit te leggen.

Nog zo eentje; Azure AD -> Entra
Die laatste snap ik eigenlijk wel, het is overigens Entra ID ;).

Entra (zoals het nu dus heet, maar nog op 50% van de plaatsen aangepast moet worden qua benaming) is geen active directory. Het is Active Directory Users&Copmputers in combinatie met ADFS (plat gezegd).
Active directory bestaat uit veel meer componenten. John Saville legt het best goed uit waarom hernoemen logisch is.

Overigens denk ik dat Microsoft heel bewust voor Azure Active Directory als eerste naam heeft gekozen, want dat klinkt in ieder geval alsof het vertrouwd en bekend is bij 80% van de beheerders.
Er zijn ook producten waar het langere tijd wel goed gaat; en dan af en toe weer niet.
Dus inconsistent consistent.

Kunnen we dan spreken over het feit dat Microsoft als geheel "inconsistent consistent inconsistent" is; of dat Microsoft "consistent inconsistent consistent" is?

Je krijgt er hoofdpijn van, niet? :+ ;)
Precies, consistent zijn in inconsistentie. Past goed bij Microsoft
Ach met een paar jaar slopen ze het er weer uit omdat niemand het gebruikt. Net als Cortana.
Grhmpff.
In de Office update van vrijdag is nu ook een copilot knop meegekomen.
Met oa een zeer opdringerige Copilot "ondersteuning" in bv MS Word.
Weet iemand hoe je Copilot voor geheel Office *uit* kunt zetten?
.
Ik kan het niet zo snel vinden.
Het gaat om Office met een *persoonlijk* MS365 account.
.
En deze setting waarmee je Copilot op Windows nivo uitzet helpt *niet*:
https://www.reddit.com/r/...lot_ai_windows_10_and_11/
Ik heb die knop tot nu toe alleen in Word gezien. Bestand > Opties > Copilot: vinkje weghalen.
Die optie zag ik op internet, maar zit nu niet (meer) in MS Word.
Als je een abbonement hebt op M365 kan je voorlopig kiezen om terug te gaan naar het klassieke abbonement zonder Copilot, maar MS geeft aan dat dit een tijdelijke optie is. Hoelang dit mogelijk zal zijn is onbekend.
Volgens mij zover ik weet is die er nog niet, behalve als je maandelijks betaald via Microsoft terug te gaan naar het klassieke abbo.
Echter werkt dit natuurlijk niet als je al nu meerdere jaren heb betaald, zelfs in Outlook Classic in het office pakket zit al een Copilot verwerkt zag ik gisteren(Samenvat functie van emails).

Toen was ik er echt klaar mee en heb ik thunderbird op de pc gezet, en wellicht gooi ik het hele office pakket er wel vanaf.
Ik moet zeggen dat ik het ook eigenlijk amper gebruik, en wellicht prima met een libre office uit de weg zou kunnen.
Het is dat ik nog een abbo voor een paar jaar heb, dus 1ne kant ook zonde om het niet te gebruiken. maar die hele opdringerig van Copilot/Ai wordt ik ook niet goed van.
Eindelijk van die irritante paperclip af beginnen ze met Copilot.
Ik zit eerlijk gezegd nog steeds te wachten op het moment dat 'clippie' als persona voor copilot in gezet gaat worden. Je weet gewoon dat één of andere totaal-van-alle-vormen-van-realiteitszin-ontdane marketing-bobo daar uiteindelijk om gaat vragen. Dat is geen kwestie van 'of,' maar een kwestie van 'wanneer.'
in Admin Terminal:
Get-AppxPackage *CoPilot* -AllUsers | Remove-AppPackage -AllUsers
Dus amper 2 jaar na de vorige naamswijziging wordt het opnieuw hernoemd. Wat willen ze hier mee bereiken? Het zorgt alleen maar voor meer verwarring...
Dit was net zoals Microsoft Intune. In 3 jaar tijd is het meerdere keren veranderd. Was eerst intune > toen Endpoint Manager > toen Intune > nu via de URL (endpoint.microsoft.com) kom je vervolgens weer in de Intune portal 8)7
intune.microsoft.com werkt ook, aka.ms/intune werkt ook en als je in het portaal kijkt dan zie je daar ook gewoon de naam Intune staan.

Intune is begonnen als 1 van de blades in Azure AD. Toen het te groot werd om als blade te blijven functioneren besliste Microsoft er een eigen portaal aan te geven, en een nieuwe naam. Microsoft Endpoint Management Admin Center (MEMAC) beschikbaar op de door jouw genoemde url. Maar iedereen bleef maar de oude naam, Intune, gebruiken en ook de software bleef dat doen, denk maar aan de Intune Management Extension die op elke computer beheerd door Intune wordt geinstalleerd. Microsoft heeft dus uiteindelijk besloten om de meer bekende naam terug te brengen en gewoon het portaal terug om te dopen naar Microsoft Intune Admin Center.

[Reactie gewijzigd door Blokker_1999 op 19 januari 2025 13:15]

Idd. Dat wordt voortaan vaag omschrijven van hun 'pakket', eerder dan nog maar es alle verwijzingen bij te werken. Mondeling is het nog altijd Office 365 anyway.
Het wordt niet hernoemd, het heet nog steeds gewoon Microsoft 365. Tweakers lijkt zich te verwarren met "Microsoft 365" de bundel waar Word, Excel, etc. in zitten en de app "Microsoft 365" die nu hernoemt wordt naar "Microsoft 365 Copilot".
ruim 100 euro Per jaar betalen voor office....

en dat is waarom ik nog steeds een oudere office License gebruik
Ja goed je krijgt er ook cloud opslag van 1TB bij, dus niet alleen Office.
Maar ik begin er ook wel een beetje genoeg van te krijgen, op oudere software blijven is ook net verstandig security technisch(Ook al zal je er weinig mee doen).

Ik krijg steeds meer de neiging om Microsoft Office ook links te laten liggen, of het nu een standalone versie is of niet(Ook hier kunnen ze Copilot dingen in gaan toevoegen).
Ik gebruik gewoon een NAS, en wireguard [momenteel nog op m'n fritzbox]. heb ik exact hetzelfde effect, maar dan veel goedkoper en nog meer opslag.
Ja klopt ik heb ook jaren een Synology Nas gehad, op dit moment al even een tijdje niet.
Ik deed er eigenlijk te weinig nog mee, foto's kijk ik meestal niet meer terug. gebruikte hem alleen voor opslag.
Ding stond dus meer uit dan dat ik hem nog gebruikte, aangezien er niet dagelijks of wekelijks een foto of iets naar toe ging om opgeslagen te worden.

En downloaden deed ik ook al niet echt meer, door al die streaming diensten. en die hele 1ne keer dat het zal gebeuren kan ik het ook op een usb stick zetten. en die aan de tv hangen erna.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 januari 2025 18:35]

Via MS zelf dan? Ik heb volgens mij nog niet meer betaald dan 60-65 euro/jaar voor Office 365 family license voor het gehele gezin. Dat vind ik het wel waard, wat de naam nu ook moge zijn.
exact,

voor thuisgebruik en klein MKB kan je prima libreoffice gebruiken is gewoon compatible met alle office documenten en kost je niks

snap dat je in grote Enterprise omgeving specifieke zaken gebruikt binnen Office maar zoals gezegd: particulier tik je hooguit een briefje of een excel sheet voor een budgetoverzichtje dan is office echt veel en veel te duur en overkill
Dat ga ik zo dus even installeren, want ook de oude outlook classic wordt al Gecopilot(Weliswaar in de 365 versie).
In deze versie zit nu ook al Copilot functies, en het zal mij niks verbazen dit ook de standalone versie van office 2024 zit(Bepaalde functies).

Ik wil gewoon steeds minder te doen hebben met Microsoft, zeker door opdringerige Copilot nu. en Recall er voor(Wat ze hebben terug gedraaid).
maar het zal mij niks verbazen als ze daar nog wel een andere draai aan geven, en het gewoon weer proberen.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 19 januari 2025 14:01]

Libre Office is zeker niet compatible met alle Office documenten, was het maar zo'n feest. Bij gebruik van ook maar iets dat meer is, dan een rechttoe rechtaan brief, gaat het bijvoorbeeld in Writer al heel snel mis. En zo geavanceerd is een CV met een foto als watermerk nou ook niet. Ook veel sjablonen die je in gebruik hebt, kun je gevoeglijk vergeten. Tot zo ver de ervaringen van een gebruiker. Ligt dat aan non standaard Microsoft Software, ongetwijfeld, maar daar ga ik als, redelijk ervaren, thuisgebruiker me niet druk over maken, het moet gewoon werken, en dat doet het....niet!
Je kan ook gewoon een losstaande licentie kopen voor 35 euro als je de cloud functies niet nodig hebt. Die versie heeft support tot 2029.
Dit komt nogal chaotisch op me over en dat is ook niet voor het eerst bij Microsoft.
Bedoel je: XBox, Xbox 360, Xbox 360 S, Xbox 360 E, Xbox One, Xbox One S, Xbox One X, Xbox Series X, Xbox Series S

Of bedoel je de de surface naam?
Waar je kunt spreken over; de servers voor de service van de surface

Of wellicht een andere?
Tig verschillende remote desktop apps bijvoorbeeld, waarbij het best wat werk is om uit te zoeken welke nu precies wat doet en welke er niet over een tijdje uitvliegt.

[Reactie gewijzigd door Commendatore op 19 januari 2025 15:35]

Oh, je bedoelt Windows.app?
Ze hebben er kennelijk wel heel erg veel vertrouwen in dat AI een werknemer voor je wordt. (AI > apps, waarbij de app je console voor controlle wordt)

Ik acht het vooralsnog slecht. (Totdat het logisch kan checken of het allemaal wel klopt wat het produceert)
Het wordt allemaal weer lekker de spreekwoordelijke strot geduwd.
Als ze 't optioneel zouden maken, zou 95% het niet nemen.
Ik denk dat hier hem de cru zit ja. Ik hoor steeds meer verhalen dat de adoptie van Copilot achterloopt bij hun verwachtingen. Ondertussen geven ze wel miljarden uit aan bijv. OpenAI en nu ook Anthropic dus ik denk dat men aan de top nogal benauwd wordt over de wijsheid van deze investeringen. En vandaar dit soort haastige beslissingen.

Persoonlijk vind ik het veel te snel op de markt gebracht. Ze zijn duidelijk bang dat een andere partij marktleider zou worden. Copilot is wel aardig maar heeft vaak problemen en kan nog lang niet de verwachtingen waarmaken. Ik zou er zelf zeker geen 30 euro per maand voor over hebben. Het wordt wel steeds beter, ik krijg steeds minder vaak "Something went wrong, please try again later". En ook werkt het steeds beter. Het moment dat het onmisbaar is, is er voor mij echter nog lang niet.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 19 januari 2025 13:24]

Je kunt je ervoor afmelden. Je kunt je abonnement omzetten naar een 'MS 365 Klassiek' abonnement. Dat is 'office' zonder Copilot. (zou uiteraard idealiter andersom moeten zijn, maar je hebt dus wel de keus)
Je kunt M365 zonder AI afnemen voor €69/jaar wanneer je terugkerende betaling uit gaat zetten:
https://account.microsoft...orenew&fref=billing-aroff

of:
account.microsoft.com > Abonnementen > Terugkerende facturatie uitschakelen > Je kunt hier kiezen voor een abonnement zonder AI (let op, je creditcard wordt opnieuw gefactureerd voor 0 euro)
Ik heb Family 365 maar als ik "Terugkerende facturatie uitschakelen " kies, kan ik alleen op knop klikken "ik wil dit abonnement niet". Blijkbaar werkt dit niet bij Family.
Ik heb exact hetzelfde, kan nergens kiezen voor de klassieke familie variant. Ik heb mij abonnement reeds geannuleerd, maar ook via die weg nergens een optie voor de klassieke (familie) variant. Ik heb nog twee maanden, zal mij benieuwen. Anders.. Microsoft, het zal moeilijk worden zonder je... Maar we gaan het toch proberen.
Idem, in de persoonlijke (niet business) abonnementen zit Copilot er altijd in:
https://www.microsoft.com...ll-microsoft-365-products
heb ik ook gedaan en dan kun je de software gebruiken tot de eerstvolgende betaling. daarna is het over en uit.

(en lekker overstappen op Libreoffice... lekker gratis en doet bijkans hetzelfde)
waar vind jij dat zo goedkoop aan €69/jaar. Ik betaal €99/jaar voor Family (6 toestellen).
Dit geldt voor Personal licentie, geen Family. Ik vermoed dat dit truukje niet gaat werken voor Family abonnementen.
Oh, ik kende de Personal niet, Family lijkt me dan wel voordeliger, tenzij je echt maar 1 user hebt. De "downgrade" is ook gewoon gelukt voor mijn Family abo.
Ik meen me te herinneren dat niet al te lang geleden de naam werd veranderd van Office 365 naar Microsoft 365?
Office 365 bestond ook nog steeds: https://www.microsoft.com.../enterprise/office-365-e3 . Dat is de zakelijke versie zonder Windows Enterprise.

Sterker nog, die optie lijkt ook nu nog niet van naam veranderd. Maar ik zie ook de Microsoft 365 abonnementen nog steeds zo heten op hun website.

[Reactie gewijzigd door Llopigat op 19 januari 2025 12:43]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.