Rockstar-leaker: 'GTA IV-remaster verschijnt mogelijk dit jaar nog'

Een remaster van Grand Theft Auto IV zou dit jaar kunnen verschijnen, nu GTA VI pas in 2026 wordt verwacht. Dat zegt de bekende leaker Tez2. Er zouden ook plannen op tafel liggen om Max Payne 3 opnieuw uit te brengen voor moderne consoles.

De geruchten komen van Tez2, een gebruiker op het GTAForum die vaker vroege informatie deelt over titels van Rockstar Games. Hij stelt dat de ontwikkeling van een GTA IV-port al eerder werd besproken binnen het bedrijf, maar mogelijk is vervroegd na de vertraging van GTA VI. Volgens Tez2 is de aankomende remaster ook de reden dat de Liberty City Preservation Project-mod, een project dat Liberty City in GTA V plaatst, door Rockstar en Take-Two offline is gehaald. Naast GTA IV zou ook Max Payne 3 in aanmerking komen voor een heruitgave. Rockstar zelf heeft nog niets bevestigd.

Door Andrei Stiru

Redacteur

13-05-2025 • 08:08

165

Submitter: CriticalHit_NL

Reacties (165)

165
164
72
0
0
87
Wijzig sortering
Ik snap niet zo goed wat het hele idee is van een remaster terwijl er al nieuwere games uit zijn. Ook al worden de textures van Gta IV geupgrade, zullen ze niet beter zijn dan wat V nu heeft. Bovendien hadden ze ook al die manuren kunnen steken in Gta VI. Niet percé omdat het dan eerder af is (wat ook wel fijn zou zijn) maar om de kwaliteit te waarborgen. Zie de laatste tijd helaas erg veel releases (Cyberpunk eg.) waarbij de game zsm uitgebracht word en pas later enigzinds speelbaar. En ik vind Cyberpunk een geweldig spel, het was alleen de eerste maanden (wellicht jaar) niet te spelen...
Voor mijzelf zou alleen al een gemoderniseerde besturing al voldoende reden zijn om deze remaster te willen hebben. GTA 4 is op dit moment werkelijk een draak om te besturen, zeker als je GTA 5 gewend bent. Mooiere graphics is dan alleen maar mooi meegenomen.
GTA IV besturing is heel anders, maar niet omdat het niet gemoderniseerd is. Het is simpelweg anders, en dat is expres, en naar mijn mening ook 1 van de charmes van gta IV. Het is minder Arcade-y
Helemaal mee eens, ik vond zelf de GTA 4 besturing en de crash physics zeer goed.
Deuken in de auto zorgden ervoor dat je wiel scheef ging staan of dat de auto volledig uit zijn balans was.
Helaas was dit stukje extra realisme er bij 5 uitgehaald.

Mijn reden om gta4 niet opnieuw te spelen zal voornamelijk het constante gebel zijn, het moeten onderhouden van je relaties en de vraag om elk half uur te gaan bowlen.
Je hebt je auto in GTA V nooit goed gecrasht ;) daar kun je zeker wel scheve wielen in hebben waardoor je auto voor geen meter meer rijdt. Ik heb IV al een tijdje niet meer gespeeld, dus het zou goed kunnen dat het daarin veel vaker/sneller gebeurt.
Bij GTA V kan dat zeker, maar bij GTA IV was dit net een stukje extremer. Maar voor veel mensen was dit juist een irritatie puntje waardoor ze dit in GTA IV terug geschroefd hebben. Persoonlijk ligt mijn voorkeur bij de schade physics van GTA IV alhoewel dat met missies net iets meer kan tegenwerken.
Vervelende is dat dit vooral geld voor auto's die bij de launch zijn uitgekomen. Veel tot alles daarna lijkt hooguit cosmetische schade te kunnen ontvangen.

Daarnaast zijn ze wat aggresiever geworden in aanwijzen welke delen niet kapot mogen. Vooral waar de speler zit lijkt geen enkel beetje schade mogelijk, wat bij auto's met veel zitruimte er erg onverdeeld uitziet
En 200 duiven afschieten. Never forget!
En dan bij de laatste zien dat je er 199 hebt en dus eentje hebt gemist :X :X
Er is zo veel uitgehaald tussen 4 rn 5. De stad in 4 leefde veel meer er qua simulatie was 4 een stuk beter dan 5 Wat ze wel mogen doen is wat meer kleur in de textures brengen dat was mijn grootste probleem met 4 het was vooral 50 tinten bruin.
Ja maar dat was meer omdat ze de grauwe stijl van New York erin verwerkten. Was precies hetzelfde als in GTA III. Ik zag laatst GTA 4 met mods, en daar scheen het zonnetje lekker, maar de vibe was weg.
Mijn reden om gta4 niet opnieuw te spelen zal voornamelijk het constante gebel zijn, het moeten onderhouden van je relaties en de vraag om elk half uur te gaan bowlen.
Als ze daar nou eens in de Remaster een " skip " optie voor maken ? 8-)
Want om die reden heb ik GTA4 nooit uitgespeeld

[Reactie gewijzigd door Metallize op 14 mei 2025 00:02]

Gta 4 handling (op consoles) was juist heel goed en aardig realistisch. In Gta 5 kun je gewoon aanklooien, precies zo onrealistisch als je het kan verwachten van een Gta achtig spel.
Dat was wel een teleurstelling na Gta 4.

Overigens vond ik de Gta 4 online wereld ook lekker simpel en overzichtelijk zonder levels, dus iedereen gelijke kansen.
Misschien verlengen ze dat opnieuw met de remaster, of maken ze er heel wat anders van
Uiteraard, dat is ook wat ik zo leuk vind aan GTA IV. Ik vind GTA 5 ook zeker leuk, en op punten ook zeker leuker, maar de besturing en physics van GTA IV vind ik echt top, al snap ik goed dat anderen het helemaal niks vinden die gewoon met een supercar door de straten wil scheuren en driften.
Helemaal mee eens dat het 1 van de charmes van de game is. Het is 1 van de redenen waarom ik veel liever GTA 4 speel, dan GTA 5. Ik vind rondrijden in GTA 5 maar snel vervelen. Toevallig speel ik momenteel ook GTA 4 op mijn Steam Deck. Blijft mijn favoriet uit de serie.
GTA IV is zo slecht in besturing omdat het een matige port van console naar PC. Dat is mijn ervaring iig.
Maar de besturing had helemaal niks met de port te maken. De besturing is gewoon de besturing. Dat is beide op console en pc.
Je moet het "gevoeld" hebben om het uit te kunnen leggen. Je voelde letterlijk dat het voor een controller gemaakt was, bijvoorbeeld in de menu's.
Nee, het probleem is dat ze nooit een aanpassing gemaakt hebben voor keyboard met de besturing bij de port.
Ik ben toevallig GTA 4 opnieuw aan het spelen! De besturing is wat mij betreft een van de beste uit de hele reeks en persoonlijk vind ik GTA 5 eigenlijk niet zo fijn. Ik zou het persoonlijk echt jammer vinden als ze die physics vervangen. Nou ben ik ook wel echt een racegame liefhebber en simfanaat, misschien heeft dat er iets mee te maken. Ieder zijn ding natuurlijk. Ik geef wel toe dat het verschil tussen 4 en 5 behoorlijk groot is dat het wennen is elke keer als ik wissel tussen die games. Uiteindelijk kan ik in beide games wel heel goed rijden zonder brokken te maken. Ik kan ook wel begrijpen dat GTA4 misschien te moeilijk is voor sommige mensen, in dat geval zou ik een compromis accepteren wat kwa physics ergens tussen 4 en 5 inzit.

- edit -

Zoals hierbover ook wordt aangegeven - en daar ben ik het ook mee eens, dat het camerawerk in gta4 behoorlijk irritant is omdat je de constant de camera moet bijdraaien om te zien waar je heen gaat. Ik merk dat ik daar met de controller erg handig in ben geworden dus ik merk het niet eens meer maar het is absoluut een minpunt.

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 13 mei 2025 10:48]

Ook hier de reden dat ik IV leuker vind dan V. Wat mij betreft doet Rockstar beide vehicle physics van IV en V implementeren in VI. Voordat je de game begint een optie geven met welke physics je wilt spelen. In wat voor vorm dan ook. Even later nog in settings te wijzigen. Dat zou tof zijn en iedereen tevreden. Iets te speculatief wat natuurlijk niet gaat gebeuren :).
Ik kan niet wachten tot ze GTAV besturing er in zetten, waar elke auto aan de weg gelijmd is met 3M lijm en er compleet geen verschil is met welk voertuig je rijdt.

Ja dat willen we, de besturing van een Super Nintendo racing game.

Als ze dat veranderen gaat GTAIV slechter verkopen omdat dit nou net een pluspunt is, omdat ze tijd en moeite hadden gestoken in realistische physics, ipv wat GTA5 heeft.
De besturing is juist één van de redenen dat V mij flink tegenviel en ik eigenlijk niet eens uitkijk naar VI tenzij ze weer meer realisme toevoegen zoals in IV. Het verhaal en de personages was een andere reden.
Alsjeblieft niet zeg, de besturing van gta 5 is mij te arcade. Gta 4 is bijna perfect, auto's voelen aan als auto's ipv trackmania.
de besturing van GTA IV vind ik beter dan dat van 5 veel te arcade is 5
De camera tijdens het rijden... wtf... ik had echt een hekel om te moeten bijdraaien elke keer ik een bocht nam.
En geen enkele mod die dit kon fixen. Daarbuiten reden de auto's wel wat slipperig, maar dat maakte het meer realistischer in mijn ogen.

Ik heb op zich geen probleem met remasters, maar de prioriteit mag eerder aan andere games gegeven worden. Zoveel games die een remaster of een remake mogen krijgen.

Manhunt, bully, Max payne, Midnight Club...

Andere devs hebben ook nog games dat tegenwoordig kunnen inspelen op raytracing. Splintercell bv
Ja, de scheve camera van GTA IV beviel en bevalt mij ook totaal niet. Voor mij reden om het spel niet echt te spelen. Jammer, want voor de rest ben ik juist wel te spreken over de handling van GTA IV.
Kan natuurlijk ook zijn ze het uitbesteden, maar goed dan kost ze het als nog geld.
Dus ja steek die tijd gewoon inderdaad in GTA6.
Kost ze geen geld. Mensen kopen het. Dus ze verdienen erop. Ik ben zelf begin 30 en ook niet van de remasters, maar er zijn natuurlijk mensen die opgegroeid zijn met de ps4, mensen die nu 25 zijn waren 7 ofzo toen gta4 uit kwam. Die hebben het wellicht nooit gespeeld.
Als je het zo stelt dan kost ondernemen niks volgens u. Zo een wonder wereld leven we niet in hoor 😂. Kost gewoon geld dat noemen we een investering. Als het terugverdiend word en meer dan de investering dan is het winst. Ik snap het punt, het is Rockstar iedereen koopt GTA dus dan is het bijna sure money. Maar dan alsnog zie je dat wanneer je ergens vanuit gaat het dan ineens flopt en ze er verlies op maken. Je weet het nooit.

[Reactie gewijzigd door Lucifix op 13 mei 2025 09:29]

Jaa uiteraard, maar goed, die modellen zijn al gemaakt. Remasteren is goedkoop, want er is al een game.
Hoe kan ik dat ook doen? Games maken zonder kosten!
Neem het niet zo letterlijk man. Natuurlijk kost het ze geld om een remaster uit te brengen, maar dit is 100% winstgevend. Stel ze zijn 20 miljoen kwijt om een remaster uit te brengen van de hele package, 4, gay tony, L&D. Dan moeten ze er wat, een miljoen ofzo verkopen om quite te spelen. Dat doen ze in een week.
Dat is dan voor ze te hopen.
Kan natuurlijk ook zijn ze het uitbesteden, maar goed dan kost ze het als nog geld.
Na GTA trilogy DE?
Daarnaast is gta 4 bijna onspeelbaar zonder community patches, dus een remaster kan dit ook aanpakken.
Onspeelbaar? Hoe hebben tientallen miljoenen gamers GTA 4 dan ooit gespeeld?
Ik heb nog nooit een community patch gebruikt, en heb de laatste jaren GTA 4 geregeld nog gespeeld.
Ik heb GTA4 niet meer gespeeld sinds release, dus neem mijn input met een korreltje zout:

Ik vermoed dat GTA4 niet meer zo speelbaar is op nieuwere systemen. GTA4 loopt van zichzelf niet lekker vanwege de CPU-prestaties. Dit was het meest merkbaar omdat het native op D3D9 draait, wat een verschrikkelijke CPU-efficiëntie heeft bij het verwerken van draw calls. Verpak de game in Vulkan en hij draait ineens aanzienlijk sneller op dezelfde hardware. Vandaar dat je met name op PC liever met mods gaat spelen.
Wat vanderstam zegt, op mijn systeem toen (i7 5820k met een 980ti/3070 erna) kreeg ik hem idd op een speelbaar niveau...behalve elke 2-3 seconde dat de framerate naar 20 of lager ging voor een halve seconde en dan weer naar de hogere framerate, dat is onspeelbaar voor mij.

Ik neem aan dat mijn 7800x3D+9070xt weinig verschil maakt nu, want het is gewoon een efficiëntie probleem tenzij ze zelf met een patch ergens zijn gekomen de laatste paar jaar.

EDIT: heb het even opgezocht met vergelijkbare specs (7800x3d+5080) en je hebt dus zo'n 220fps op 1440p (wat best laag is voor zo'n oude game) MAAR met dus constante dips als je 1 kant van de map toe kijkt naar 120, en ja dat is ook hoog maar zo'n grote dip is echt heel storend, toen der tijd liep t even vast elke 2-3 seconde en was het dus heel makkelijk om je auto te crashen in game erdoor.

[Reactie gewijzigd door Joshuffle op 13 mei 2025 14:46]

Ik weet niet waarom, maar de ervaringen hierover lopen nogal uiteen. Mijn ervaring op meerdere systemen over de jaren heen (allen met AMD GPU) is dat GTA IV op een gaming systeem van na 2013 soepel kan draaien. Met een grote maar, en dat is de microstutters die zich in deze game voor(deden?), die maakten het voor mij bijna onspeelbaar. Echter, op mijn huidige configuratie met de laatste updates via Proton op Fedora Linux lijkt het spel extreem vloeiend te werken. Zolang je de draw distance niet boven bepaalde waarde zet (is blijkbaar echt een ding) krijg ik nog weinig stutters. En met FusionFix voor enkele community fixes die zorgen voor een betere ervaring zoals een frame limiter en FXAA is het helemaal top. Maar op mijn HD5750 kaart in 2010-2011 destijds was het écht geen pretje, zelfs na installeren van updates. Random crashes, texture pop-ins, stuttering etc.
Onlangs geinstalleerd op de Steam deck, werkte out of the box nog steeds prima.
Game is gewoon goed onderhouden door Rockstar, mischien te goed omdat doordat ze m onlangs her-released hebben met alle DLC's nu inbegrepen, echter zijn daardoor sommige muziek tracks en zenders niet meer beschikbaar omdat de licenties zijn verlopen.

Wellicht dat je dat bedoeld, want met bepaalde community patches kan je die weer terughalen, maar verders is er voor mij niks onspeelsbaar aan, draait 1000x beter dan toen ik indertijd origineel op de xbox 360 speelde en voor mn gevoel minder "pisfilter" en bloom.

[Reactie gewijzigd door Turismo op 13 mei 2025 09:52]

Ik hoor dit soort verhalen zo vaak, en het zou zo slecht geoptimaliseerd zijn enz enz

Ik weet nog dat ik net een nieuwe pc had met Windows Vista, (AMD Phenom en nVidia 8800GT geloof ik) en GTA IV voor het eerst speelde, ging als een tierelier en eigenlijk maar 0 problemen gehad met de performance.

Geen patches nodig, gewoon in 1 ruk uitgespeeld
Ik geloof best dat die patches het wellicht beter maakte, maar ik heb ze persoonlijk nooit nodig gehad
Ik herinner mij vooral een slideshow en enorm veel crashes.
Ik weet mijn specs van m'n PC toentertijd niet meer maar het was in elk geval niet genoeg.
Moet iets van een Radeon HD2000/3000 serie geweest zijn met ook een variant van de Phenom.

Had wellicht ook iets te maken met het feit dat m'n kopie niet helemaal legaal was en dus 0 patches.

Pas jaren later op een veel modernere PC heb ik 'm echt gespeeld.
Paar jaar geleden nog een play through gedaan, blijkbaar was dat onspeelbaar.
cyberpunk is "Laatste tijd" 5 jaar geleden. Tevens is de vraag waar je het op speelde. Naar mijn inziens is met name het probleem geweest dat ze het op last gen speelbaar wilde hebben (wat logisch was omdat veel mensen nog geen current gen had). Last gen was en is gewoon niet sterk genoeg.
Helaas verkoopt nostalgie gewoon erg goed. (persoonlijk koop ik soms ook nostalgie en speel ik het maar kort door veroudering van gamemechanics etc) Oppoetsen van oude game is relatief goedkoop en vaak goede winst.
Oke, Cyberpunk (en ik) is ouder dan ik dacht, maar het neemt niet weg dat games minder goed geoptimalizeerd worden dan vroeger. Ik speelde destijds op een 3070Ti (3080 is aangeraden voor ultra settings) maar heb tegenwoordig een 5080. Om nog wat voorbeelden te noemen, Silent Hill 2 Remake, SAND LAND, Black Myth: Wukong, Frostunk 2, S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chernobyl, Until Dawn Remake. Zo even uit de lucht gegrepen. Er zijn nog tientallen andere (re)releases waarbij er niet (genoeg) geoptimalizeerd is voor de release. En tuurlijk snap ik dat het met oudere hardware vaak iets langer duurt om stabiel te draaien. Maar ik was 1 van de eerste met een 3070TI, en het draaide bagger.
Er is overigens niks mis met nostalgie, het is alleen niet aan mij besteed. Ik heb liever een goede release van een opvolger dan een snel opgepoets remakeje. Rockstar is immers ook niet zo sterk met Remakes. Kijk bijvoorbeeld eens naar de bugs die GTA The Trilogy - The Definitive Edition had toen het uitkwam.
Ik begreep wat je bedoelde hoor, het voorbeeld was alleen wat slecht gekozen. Helemaal eens beter een mooie release dan later patchen. Helaas is wat je zegt de norm geworden, later bij patchen. Nintendo is een van de weinige die vaak vanaf het begin goede games (voor wat het moet zijn) uit. Veel games hebben zelfs de helft van de features nog niet eens klaar als ze het uit brengen. Dit komt mede omdat ook early acces games etc erg populair zijn. Hierdoor denk ik toch dat wij als consument hier ook enige schuld aan hebben. Tevens aandeelhouders etc proberen vaak ook te pushen voor een snelle release.
Early access vind ik dan wel weer heel leuk, om te zien hoe de game word opgebouwd vanaf het begin, wat devs allemaal overwegen en hoe een spel zich ontwikkelt. Ik speel al jaren Satisfactory, en is recent pas official release. Het kan dus wel gewoon, early access wat speelbaar is. Het verschil met early access en later patchen is dat van een early access game niet verwacht word dat alles perfect is. Als een spel officieel uitkomt en het is niet speelbaar is dit wel wat anders.
Ah satisfactory, wat een fantasie game is dat. Maar die was ook al top in early acces
"Laatste tijd", Cyberpunk is al een 5 jaar oude game :P
Dont remind me of how old i am :'(
Ik kan me nog herinneren dat Super Mario Bros 3 uitkwam, 150 gulden neerleggen voor 221kb, dat waren nog eens tijden. :+ Wat een lieve ouders had ik toch...
En als je het origineel meerekent zelfs nóg ouder. ;)
Je bedoelt de tabletop game? Nooit gespeeld, is het leuk? Ik overweeg trouwens wel om het nieuwe tabletop spel te kopen.
Zelf nooit gespeeld, maar lijkt me wel tof.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 13 mei 2025 14:30]

Technisch gezien in cyberpunk 2077 al meer dan 13 jaar oud... Als je het bestaan en de announcement meetelt in de leeftijd.
Ik heb GTA IV nooit gespeeld omdat bij de release mijn interesses ergens anders lagen. Ik zou een remaster wel willen spelen.
Als je op PC gamed kun je de 'Grand Theft Auto IV: The Complete Edition' voor ongeveer een tientje oppakken tijdens een sale, dat is het alleen al waard om de muziek en memes eerstehands mee te maken. Daarnaast is de verhaallijn en gameplay natuurlijk ook erg vermakelijk.
Porteren van bestaande game is goedkoper en sneller dan het bouwen van nieuw. Fans kopen beiden toch wel.
Sowieso draait het niet altijd alleen om graphics, het verhaal en bepaalde gameplay heeft ook gewoon waarde. Nostalgie verkoopt gewoon heel erg goed; ik kijk nog steeds met weemoed terug naar games die ik vroeger heb gespeeld en hoop soms dezelfde magische ervaring weer terug te krijgen met een remaster.

Daarnaast betekend meer mensen op een game zetten niet altijd dat het dan maar sneller gaat. Gaat het verwisselen van een lampje sneller met 2 of met 10 mensen? Dan nog betekend het uitstellen van GTA VI dat het langer duurt voordat er weer geld binnen komt, dit kan een mooie buffer zijn.
Extra cashen voordat de nieuwe GTA uit komt. Deze is nog niet te spelen op de PS5. Als je deze game nog niet gespeeld hebt dan heb je dus dit jaar mogelijk nog de ruimte om deze te spelen voordat de nieuwe uitkomt.

Ik vind het een slimme zet. Ik ga hem ook kopen puur zodat ik het spel kan spelen op m’n ps5 en ik hier niet een tweedehands ps3 voor moet aanschaffen.
Idem hier, is ondertussen 15 jaar geleden en heb al lang geen PS3 meer. Wel een PS5Pro en zo kan mijn tienerdochter ook eens kennis maken met de toptitels van vroeger die zij nooit kunnen spelen heeft.

Velen vergeten blijkbaar dat er ook telkens een nieuw publiek is voor zulke titels die deze nog nooit voordien gespeeld hebben. Sommige mensen waren vroeger geen gamers of hadden geen console en anderen waren nog baby's of peuters toen deze games uitkwamen. En niet iedereen gamed op PC of bepaalde games speel je nu eenmaal makkelijker op console.
Tja, COD Warzone werd ook amper nog gespeeld. Eindstand, Verdansk wordt gewoon schaamteloos teruggebracht en het werkt ook nog. En ja, ik zit het ook gewoon weer te spelen. :F
Verschil is natuurlijk dat Warzone gratis te spelen is en je het niet opnieuw hoeft te kopen.

En ja, ik ben ook na jaren nauweiljks gespeeld te hebben weer regelmatig terug in Verdansk, eindelijk is Warzone weer leuk. De nieuwe Battle Royale Casual mode is ook perfect voor iemand als ik die slechts af en toe een potje speelt.

[Reactie gewijzigd door adamvansanten op 13 mei 2025 11:57]

Er zijn meerdere redenen om remasters uit te brengen. Één ervan is voor nostalgische redenen; ik zou bijvoorbeeld graag de Splinter Cell-spellen weer eens spelen, maar heb de platformen er niet voor (aangesloten) en als ik ze wel had, ziet het er niet uit op huidige TV's.

Een andere reden is om een nieuwe generatie kennis te laten maken met een klassieker, denk aan de remaster/remake van Oblivion van een paar weken geleden.

Uiteindelijk draait het natuurlijk om geld en zullen meer en meer studio's remasters en remakes gaan maken om de lange stiltes tussen grote games te vullen. Oblivion past mooi tussen Starfield en TES6, GTA IV zou een mooie zoethouder zijn voor mensen die dit jaar GTA VI hadden verwacht etc. etc.

Daarnaast worden remakes en remasters vaak uitbesteed aan andere studio's, waardoor het GTA VI-team er niet mee bezig is. Zo kan de hoofdstudio zich focussen op de grote game, terwijl een kleinere studio zich kan bewijzen met het remaken/remasteren van een oudere game.
Voor mij zal het gaan om nostalgische reden. Een spel die je vroeger zelf hebt gespeeld of een gemiste kans destijds. Ik zal zelf nog de oude Call of Duty's willen spelen of Driver.
Het ontwikkelen van een game zal grotendeels door verschillende teams gedaan worden. Teams zullen vast meerdere rollen aan kunnen nemen, maar ik kan me voorstellen dat er momenten tijdens de ontwikkeling zijn waar een team meer of minder druk is. Het is dan mogelijk om teams op een remaster te zetten. Sterker nog, wanneer je een team actief bij dezelfde franchise houdt kan dat maarzo goed uitpakken. Dat team hoeft niet te wisselen naar een andere game, maar behoud in dit geval de focus op GTA. Wellicht kunnen ze bij de remaster wat nieuwe dingen uitproberen en kijken of ze bepaalde zaken kunnen optimaliseren die ze weer in GTA 6 kunnen toepassen. Ook het herleven van de storylines kan zo nut hebben.

Soms ga je een spel ook niet sneller kunnen ontwikkelen. Twee personen kunnen ook geen baby maken in 4,5 maand. Uberhaupt kun je bij software ontwikkeling in het algemeen niet alles oplossen door er meer mensen bij te betrekken. Los daarvan ben ik het zelf wel eens zat wanneer ik aan een lang project werk. Dan ga ik ook wel eens terug naar iets ouds om dat te herschrijven. Gewoon omdat het kan, dat weer even leuk is en het mooi is om te zien hoe je nu een probleem zou oplossen. Ik ken Rockstar verder niet, maar wanneer je daar de ruimte voor krijgt lijkt me dat erg prettig werken (maar misschien is het niet zo rooskleurig).
Daarom wees ik ook niet op het sneller uitbrengen van Gta VI maar op het waarborgen van de kwaliteit. Ik snap ook dat er een limiet is op hoeveel mensen tegelijk aan iets kunnen werken (hoewel je voor het maken van een baby weldegelijk 2 mensen nodig hebt). Mijn ervaring met verhalen uit de tech wereld is inderdaad niet zo rooskleurig. Ook binnen teams zijn deadlines hoog en word er vaak meer gekeken naar wanneer het "af" is dan of het goed is.
Misschien moet je iCEnhancer eens googelen. GTA IV zag er 10 jaar geleden met mods al beter uit dan GTA V. Maar goed, er zal wel een winstgevend businessmodel achter zitten, anders zouden ze zoiets niet doen.
Wel Grappig, Cyberpunk heb ik in de 2 maanden erna gespeeld en had nergens last van. Dus dat is zeker niet voor iedereen zo geweest.
Vaak word de remaster extern gedaan door een kleinere studio. Verder is het zeker op pc erg prettig dat nieuwe hardware en Os’s worden ondersteund. GTA4 maakte nog gebruik van Windows live gaming. Dat je nu moet omzeilen door dingen van internet te halen. Niet iedereen is daar bekwaam in. Buiten dat GTA4 echt niet heel best was geoptimized wat nu misschien een stuk beter is. Al met al denk ik dat GTA4 er zeker goed aan doet met een remaster. Echter zal het een stuk beter moeten als de 3, SA en Vice City remasters. Die zien er op veel vlakken echt niet uit.
Er zouden genoeg oude games zijn waarvan ik ze best wel opnieuw zou willen spelen (zelfs zonder betere graphics). En er zijn remasters/remakes geweest van spellen ik die nooit gespeeld had daarvoor. Bijvoorbeeld Spyro trilogie, ratchet and clank trilogie dus ik ben blij dat die er waren.

Nu is GTA los staande verhalen maar ik heb wel eens een spel laten staan omdat ik de vorige deel niet kon spelen en wel een vervolg was. Ook bijvoorbeeld Max Payne 3 zou ik waarschijnlijk niet gespeeld hebben als ik vroeger deel 1 en 2 niet had gespeeld.

Lego Harry Potter heb ik op de PS4 opnieuw gekocht (wel in de aanbieding) zodat ik deze nu met iemand samen kon spelen. Dit had ik niet kunnen doen als die niet opnieuw is gemaakt.

En in sommige gevallen snap ik het wel. Days Gone bijvoorbeeld kreeg toch al een opknapbeurt omdat ze die voor de pc gingen uitbrengen. Dus waarom dan niet gelijk ook de PS5 erbij doen.

GTA 4 had voor mij op zich niet gehoeven. Ik vond het geen geweldige spel om te spelen. Maar er zullen best mensen zijn die er wel plezier aan zullen beleven dat die opnieuw is uitgebracht. Ik heb ook bij een ander remaster gezien dat iemand tegen remaster was maar voor dat spel had die persoon er geen problemen mee. Het zal er dus ook wel aan liggen of je het spel leuk lijkt / nostalgie hebt.
Ook al worden de textures van Gta IV geupgrade, zullen ze niet beter zijn dan wat V nu heeft.
Een game is zoveel meer dan de graphics of besturing. Er zijn dingen zoals verhaallijnen en sfeer die verschilt tussen een game en z'n (in)directe opvolger. Dat is echt niet voor iedereen leuker/beter/fijner in de opvolger. En voor sommigen heeft GTAIV (het spel is immers uit 2008, dus 17 jaar oud) ondertussen ook al een nostalgiefactor die je niet terug vind in andere spellen.
Bovendien hadden ze ook al die manuren kunnen steken in Gta VI.
Je hebt verschillende specialisme in verschillende stadia van ontwikkeling nodig. QA/testen is daarin een goed voorbeeld. Dat is vooral aan het eind belangrijk. Je ziet in de games industrie dan ook dat er dan dichter bij release heel veel testers/QA'ers worden aangenomen, om vervolgens na release weer een groot deel te ontslaan/niet te verlengen. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij een remaster van GTA IV zou gaan, maar wellicht dat ze deze remaster als opwarmer/warmhouder gebruiken voor de testers (of andere rollen) die ze hebben, om ze later (makkelijker) op GTAVI te kunnen zetten?
Grand Theft Auto IV is uit 2008 en is natuurlijk een topgame .. maar ondertussen zijn de graphics wel al wat verouderd.

Samen met mij hebben miljoenen mensen dit spel 15 jaar geleden tal van keren gespeeld, maar ikzelf heb een dochter, tal van andere mensen hebben kinderen die deze games ook wel eens willen spelen.

Brengen ze van GTA IV een remaster uit, koop ik die alvast, kan mijn dochter deze topgame ook eens ervaren waarvoor zijzelf bij release voorheen nog maar net geboren was.
Het geeft een game een nieuwe toekomst, niet meer, niet minder. Een game die 20 jaar geleden goed was, blijft een goede game, ook 20 jaar later. Maar in die 20 jaar tijd is er zoveel veranderd dat een game - niet alleen grafisch - wat oppoetswerk nodig heeft om mee te kunnen.

Ik ben zelf ook geen echte fan van remasters, en al zeker niet van recente games die nog geen 10 jaar oud zijn. Maar de remaster van The Elder Scrolls IV: Oblivion heeft mij volledig van mijn sokken geblazen en was voor mij het voorbeeld dat je een oude game echt met veel liefde en aandacht kan moderniseren en het gewoon ook overeind blijft. Ik heb er ondertussen al meer dan 100 uur in gestoken en het slorpt me, net zoals 20 jaar geleden, gewoon volledig op.

Wat wel een rol speelt is dat Oblivion en Skyrim heel verschillend zijn: niet alleen qua mechanics en gameplay is er vrij veel verschil, maar ook qua setting. Het zijn heel andere games, die ook heel anders spelen. En een oude game krijgt zo weer een groter publiek.

Maar niet alle games verdienen het om een remaster te krijgen, en in mijn mening heeft Rockstar in het verleden met de trilogy remaster echt de bal volledig mis geslagen (waar Bethesda in mijn mening met Oblivion net een ijzersterke remaster neergezet heeft).
Een remaster die met liefde gedaan is, daar zitten veel fans op te wachten.

En, laten we eerlijk zijn, GTA IV heb ik nooit echt gespeeld omdat het een gedrocht is op PC dat amper goed speelbaar te krijgen is. Een versie van GTA IV dat vlot op PC speelbaar is, zal zeker en vast genoeg mensen kunnen bekoren.
Ik snap het eigenlijk wel. GTA IV was, de laatste dat ik het probeerde, echt bijzonder lastig om nog te kunnen spelen. Ondertussen heb ik de storyline 15 jaar geleden voor het laatste kunnen spelen geloof ik.

Ik kijk hier wel naar uit :).
Ooit wel eens van port studio's (zoals bijv Nixxes) gehoord? Rockstar kan een studio inhuren die dan het werk van een remaster of port op zich zal nemen.
Dit kost Rockstar verder geen 'manuren' en zullen dan volledig gefocust blijven op GTA6.
Die vergelijking met Cyberpunk gaat natuurlijk compleet mank. GTA VI is inmiddels een eeuwigheid in ontwikkeling, daarnaast nog eens maanden uitgesteld tov de oorspronkelijke geplande datum en los daarvan is er nog nooit een spel van Rockstar onafgewerkt uitgebracht.

Wanneer je games puur benadert als een stuk speelgoed of een excuus om een videokaart hard te laten werken, dan begrijp ik dat je weinig hebt met remasters omdat er ook al nieuwere spellen zijn. Anderen zien een game als IV als een uniek stuk entertainment met eigen kwaliteiten die je niet terugvindt in latere delen. Kan er zelf niet op wachten.
Jij beweerd dus dat de GTAIII , SA en Vice City remasters goede spellen zijn? Eveneens als de Grand Theft Auto: The Trilogy – The Definitive Edition. Games zijn/waren pruts. Ik denk dat ze hier nog wel een paar uur aan gewerkt zouden kunnen hebben.
Nee, dat beweer ik niet? Je haalt een heel ander punt aan, namelijk de kwaliteit van eerdere remasters. Het ging over GTA VI en (dus) de mainline spellen, niet zozeer een aantal remasters door een heel andere tak van Rockstar. De remaster van RDR was overigens prima, dus er valt niet zoveel te zeggen over hoe die voor IV uitpakt.

[Reactie gewijzigd door Grobbelboy op 13 mei 2025 12:51]

Nostalgie verkoopt als een tiet.
Als ik kijk naar hoe Rockstar hun grootste aankondiging ooit zonder blikken of blozen aankondigt voor over een jaar zodat ze crunch kunnen vermijden, dan verwacht ik dat ze niet proberen om zo snel mogelijk te releasen... en dan is een tussentijdse rerelease van een remaster van één van hun games (dat doorgaans ook wordt uitgevoerd door een andere studio) een wat mij betreft correcte manier om die periode te overbruggen.
Nostalgie misschien? Kijk maar hoeveel mensen age of empires 2 nog spelen
Niks mis mee om Age of Empires 1 en 2 af en toe nog eens op te starten op een koude herfstdag .. ;)
Manure? Paardenpoep?
Waarom zou je ooit meer dan één game willen? Er is altijd een game de beste, waarom zou je ooit iets anders spelen dan die beste game?

Ja, onzin natuurlijk, mensen willen verschillende games spelen en sommige mensen zouden best gta iv opnieuw willen spelen en dan kan het fijn zijn als er een betere versie beschikbaar is.
Bovendien hadden ze ook al die manuren kunnen steken in Gta VI.
Dit klinkt als een manager die denkt dat 9 vrouwen een baby in een maand kunnen maken. Er gaan ongetwijfeld meer dan genoeg resources naar gta vi, op een gegeven moment gaat het juist averechts werken om er nog meer mensen op te zetten.
Ik bedoelde meer manuren in de kwaliteit van Gta VI, zoals ik ook al aangaf. In plaats van meer mensen op 1 project zetten kun je natuurlijk ook meer projecten naast elkaar laten lopen.
Tja maar zelfs dan... Dan zou je dus nooit aan verschillende dingen tegelijk mogen werken. Dit is waarschijnlijk gewoon een extern team wat niks met gta vi te maken heeft en de financiering komt van take two. Waarschijnlijk heeft het niet zo gek veel met Rockstar zelf te maken.
En je wil ook niet zomaar meer mensen toegang geven tot je in ontwikkeling zijnde project. Het vergroot de kans op lekken en het is maar de vraag hoeveel het toevoegt. Ze kunnen niet mee gaan coden, dat ligt bij je core team. Ze zouden kunnen testen, maar als je al genoeg test capaciteit hebt dan heeft het op een gegeven moment ook geen zin om nog meer te testen. Zelfs al zouden ze zo meer bugs kunnen vangen voor release, dat moet ook allemaal opnieuw getest worden als de codebase weer veranderd is. Het doet een beetje denken aan een verhaal van pirate software (de indie dev/streamer die vroeger bij blizzard werkte) over een periode dat hij bij qa werkte en hun manager had het heldere idee dat ze vooruit konden gaan werken en dingen gaan testen voordat de devs aangaven dat het klaar was om getest te worden... Was compleet zinloos, want het was nog niet klaar om getest te worden dus de devs hadden zoiets van wtf zijn jullie aan het doen? Dat is nog niet klaar?
Bovendien hadden ze ook al die manuren kunnen steken in Gta VI.
De kans is groot dat de remaster uitbesteed is natuurlijk.
De QoL updates van GTA V engine in de remasters vond ik anders erg fijn en maken de spellen speelbaar.
De remaster van Oblivion ziet er anders een stuk beter uit dan Skyrim. Maar al zouden de graphics van een GTA 4 remaster achterblijven bij die van GTA 5 dan kan het nog steeds interessant zijn voor het kunnen (her)beleven van de verhaallijn van GTA4 maar dan met opgepoetste graphics.
Rockstar heeft niet de reputatie dat ze onafgemaakte spellen lanceren. Eigenlijk krijg je altijd direct wat ze beloven en lanceren ze gewoon niet voor het af is. Hooguit wat online problemen bij de release maar daar blijft het wel bij. Ik verwacht dat het met GTA VI ook gewoon in één keer raak is.
Omdat de oude wel cool was maar anno nu eigenlijk onspeelbaar is? In ieder geval op consoles. GTA4 heb ik nog wel ergens liggen, en die PS3 ook wel. Maar wat ik me vooral van die game herinner is de waardeloze framerate en de immens lange laadtijd voordat je kon beginnen, en als je een save terug wilde ofzo. Dus een remaster zoals ze voor 5 hebben gedaan lijkt mij voor 4 meer dan welkom, zeg ik als console speler.
Ik vind het persoonlijk erg goed dat er (veel) remasters verschijnen. Het geeft een nieuwe generatie gamers de kans om een goed (maar gedateerd) spel te spelen in voor hen meer gangbare standaarden. Daarnaast biedt het de oude gamers de kans om een ervaring te herbeleven, met fijne verbeteringen/updates.

Als inmiddels al wat oudere gamer ervaar ik soms dat ik de connectie verlies met spellen die tegenwoordig uitkomen (focus, snelheid, complexe besturing, etc), terwijl ik wel enorm kan genieten van de oudere spellen in een nieuw jasje. Voor ieder wat wils zou ik zeggen.
Ik vind Cyberpunk een beetje een oneerlijk voorbeeld. Ze zijn voor het blok gezet en hebben het spel tegen hun wil in uitgebracht. De studio was gehackt, de broncode was gestolen en de hacker heeft laten zien dat hij het spel had in filmpjes die hij online poste waarbij niet eerder vertoonde beelden uit het spel te zien waren. Hij dreigde het spel te uploaden naar torrent sites zodat iedereen het kon downloaden, als ze niet het spel tijdig uit zouden brengen. CD Projekt Red heeft daarna dat crunch systeem ingevoerd waarbij mensen lange dagen moesten maken, wat ze niet wilde doen, hebben het spel eerder uitgebracht dan ze wilde, terwijl ze voorheen deadlines alleen als een vage indicatie gebruikten. Het heeft de ontwikkelaar veel schade aangericht terwijl ze dat helemaal niet wilde doen. Het testen hebben ze bijna geheel over moeten slaan, om niet een mega financiele klap te krijgen wat het einde zou zijn van de studio. In dit geval neem ik het ze niet kwalijk. Ze hebben gedaan wat ze konden doen.
Al die remasters doen eigenlijk altijd onder voor hoe ik een game herinner.. Ik snap heus dat een remaster misschien dingen als 60fps bieden, en betere textures. Maar aan het eind van de dag vind ik veel remasters er nog steeds sterk verouderd uitzien, en merk je dat het geen moderne games zijn. Het wordt pas leuk als je zo'n game nog nooit gespeeld hebt, om het dan voor het eerst te ervaren in betere kwaliteit dan het origineel.
Dat ook een beetje bij een remastered, als ze te veel van het spel aanpassen kunnen ze net zo goed een nieuw spel gaan maken.

Ze moeten het spel aanpassen zodat het meer volgens de moderne techniek is, maar op een manier dat het spel niet te veel veranderd omdat het wel moet blijven aansluiten bij de liefhebbers van het spel.

En dan sla ik over dat sommige aanpassingen het balans in het spel kunnen verstoren of voor meer animaties vragen of juist weer voor bugs zorgen. Waardoor ze nog meer moeten gaan aanpassen.

Een meer sales argument kan zijn dat ze de remastered ook niet te modern kunnen maken omdat je dan minder geneigd bent hun nieuwere spellen te kopen. Waarom zou je gta 6 kopen als de mechanics ook al in gta 4 ziten die je met korting kan kopen.
Vaak zit je op consoles ook vast aan de oorspronkelijke resolutie en framerate, of is er helemaal geen backwards compatibility. En op de PC zijn sommige releases van deze leeftijd inmiddels ook wat ongemakkelijk. GTA IV was niet de beste port.
Al die remasters doen eigenlijk altijd onder voor hoe ik een game herinner..
Volgens mij is dat vooral omdat we een positieve herinnering hebben aan hoe het was in vergelijking met wat er was, niet afgezet tegen wat we tegenwoordig verwachtten.
Ik herinnerde mij Tombraider 1 uit 1996 ook altijd als een hele realistische game, als je op youtube zoekt zit je gewoon pixels te tellen.

Dit is het zelfde met autos, mijn eerste peugeotje was geweldig, als ik er nu 30 jaar later in ga rijden dan lijkt het net een kart.
Dat klinkt meer als dat jij gewoon geen oude games opnieuw wil spelen. Maar als je dat wel wil dan kan een remaster zeker extra waarde bieden. Zo ben ik zelf blij met de remasters van dark souls en mass effect bijvoorbeeld. Die games zijn nog steeds geweldig om te spelen maar er zitten wat ruwe kantjes aan die de remasters wat gladder schaven. Niet dat het daarmee zo polished wordt als een nieuwe AAA productie, maar nog steeds fijn voor wie de game toch nu nog wil spelen.

En er gaan echt heel veel minder resources naar een remaster dan naar een volledig nieuwe game van hetzelfde kaliber. Mensen denken vaak dat ze toch ook een nieuwe game hadden kunnen maken maar dat is niet vergelijkbaar. Een remaster kost veel minder en je kunt dat door mensen laten doen die niet per se ook in staat zouden zijn om een net zo goede nieuwe game te maken. Een beetje zoals dat een technisch goede schilder misschien een oude meester na kan maken maar dat dat niet betekent dat hij ook origineel werk met zo'n impact zou kunnen maken.
Als GTA IV eindelijk te spelen is op de ps5 zou dat voor mij een reden zijn het nogmaals te spelen.
Nu het complete fiasco van GTA The Trilogy - The Definitive Edition ben ik toch erg sceptisch als ik dit lees. Cyberpunk 2077 had zelfs minder glitches bij release date...
Het probleem is dat die gemaakt is door Groove Street Games, die vooral games porten naar mobiele platformen. Dat kwam de kwaliteit niet ten goede.
Merendeel daarvan is wel opgelost, vorig jaar alledrie de remasters met veel plezier en zonder problemen gespeeld (wel even de originele radiomods downloaden). Recente reviews op Steam zijn ook allemaal zeer positief.
Heb zelf gezien hoe Cyberpunk 2077 er bij release op PS4 uitzag .. erger kon het echt niet, heeft dan trouwens nog zeer lang geduurd tegen dat hun bugs eruit waren gefilterd voor op zowel PC als andere platforms. De game had dan ook nooit mogen uitkomen voor PS4, pas sinds ze Phantom Liberty (wat dan weer niet voor PS4PRO is uitgekomen) hebben uitgebracht is de game eindelijk geworden wat ze moest zijn.
Dan hoop ik oprecht wel dat de Lan functie hersteld wordt, deze mis ik nu wel.

Uiteraard is er natuurlijk https://gtaconnected.com/ maar toch origineel zou leuk zijn net als de episodes.

[Reactie gewijzigd door SjekjePieler op 13 mei 2025 08:12]

Eerder de remaster van 4 dan de release van 6... een zoethoudertje?
GTA IV remaster: without soundtrack.
Hopelijk is deze remaster niet gedaan door het zelfde team als GTA The Trilogy The Definitive Edition. Het voelt een beetje als een ertussen gepropte cash grab.

Red Dead Redemption 2 60 fps op de Sony PlayStation 5 wachten we op Rockstar.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 13 mei 2025 08:31]

RDR2 voor current gen consoles met alle toeters en bellen en 60fps is alles wat ik (en volgens mij heel veel mensen met mij) wil. Volgens mij is dat niet eens een monster klus.
Inderdaad
-set resolution: 1920×2160
-lock framerate 30 = false
Linksquest Moderator Spielerij 13 mei 2025 08:48
GTA4 ben ik momenteel weer het spelen op de Steam Deck, hoe geweldig ik de game ook vind, je merkt wel dat het allemaal verouderd is, zeker tegenover deel 5. Een goede remastered van deze game zou ik wel fijn vinden, zeker omdat ik Nico gewoon geweldig vind.
Ik ben het toevallig ook weer aan het spelen, ook op de Steam Deck. Draait enorm goed! Deze GTA vind ik denk ik het gaafst dankzij de hele sfeer en ragdoll physics in game.
Iets meer dan een maand geleden de platinum trophy van GTA IV weten te bemachtigen. Mocht er een remaster komen zou ik het zelf top vinden! Wel haal ik het pas in de sale, want ben een beetje GTA IV moe :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.