Grand Theft Auto VI is uitgesteld naar volgend jaar, release in mei

Grand Theft Auto VI is uitgesteld naar volgend jaar. Dat bevestigt ontwikkelaar Rockstar Games. Het bedrijf zegt meer tijd nodig te hebben om de game op te poetsen. Rockstar deelt wel voor het eerst een concrete releasedatum: 26 mei 2026.

Rockstar bevestigt het uitstel van GTA VI in een persbericht. Het bedrijf biedt zijn excuses aan voor de nieuwe releasedatum, die later is dan gepland. Eerder zei de studio dat het spel nog dit jaar uit zou komen. "Bij elk spel dat we hebben uitgebracht, is het altijd ons doel geweest om te proberen jullie verwachtingen te overtreffen, en Grand Theft Auto VI is daarop geen uitzondering", zegt Rockstar in een statement. "We hopen dat jullie begrijpen dat we deze extra tijd nodig hebben om de kwaliteit te leveren die jullie verwachten en verdienen."

GTA VI werd in 2023 officieel aangekondigd. Het bedrijf zei toen dat de game in 2025 zou verschijnen voor de PlayStation 5 en Xbox Series-consoles, zonder een concrete datum te noemen. Later werd die releaseperiode verkleind tot 'het najaar van 2025', maar dat wordt dus niet gehaald. Over de release van een eventuele pc-versie heeft ontwikkelaar Rockstar Games nog niets gezegd.

Sinds de eerste aankondiging in de game is weinig vernomen van Grand Theft Auto VI. Het bedrijf publiceerde enkel een eerste trailer, waaruit bleek dat de game zich in Vice City afspeelt en twee hoofdpersonages krijgt: Lucia en haar partner. Het verhaal moet een 'Bonnie en Clyde'-achtige dynamiek krijgen, maar meer details daarover zijn nog niet bekend.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

02-05-2025 • 13:42

194

Submitter: Milanv21

Lees meer

Reacties (194)

194
191
83
1
0
84
Wijzig sortering
Linksquest Moderator Spielerij 2 mei 2025 13:46
Had zo iets eigenlijk wel verwacht, maar deels respecteer ik deze keuze wel. Want laten we eerlijk zijn, als men gaat jagen en mensen overuren en lange uren moeten maken, is ook niks. Kans dat we dan een minder stabiele game krijgen, en daar word niemand blij van.

Ja ook ik was liever vandaag dan morgen aan de slag gegaan met deze game, maar ik heb liever een geweldige game op launch, dan een dejavu alla Cyberpunk 2077.
Doe mij maar gewoon een meer compacte ervaring en dan meer games in deze serie. Als deze game uit is dan is GTA V 13 jaar? En met GTA 6 moeten we 25 jaar gaan doen? :+

Aan de ene kant willen we het beste van het beste met de mooiste graphics, maar ik ben er nog steeds niet over uit of het een positief ding is. Als in het verleden een GTA game niet je ding was had je 2-4 jaar later weer een nieuwe kans. Stel dat je nu de main characters niet trekt of de driving physics dan kan je in het bejaardenhuis pas weer hopen dat GTA 7 meer in je straatje valt.
De games-industrie is inderdaad erg traag en lomp geworden, met GTA en Elder Scrolls als enkele van de extremen qua ontwikkelperiodes en wachttijd tussen nieuwe games. De budgetten worden ook zo enorm dat falen erg pijn doet, en gepaard gaat met vele ontslagen en chaos zoals we de laatste 1-2 jaar zien. Dit zorgt ook voor risicomijdend gedrag: telkens bijna dezelfde game maken en/of met z'n allen tegelijk inhaken op dezelfde nieuwe trend. Het ontwikkelen duurt ook zo lang dat het plot of de gebruikte humor in een spel alweer cliché of oud kan zijn wanneer het spel eindelijk op de markt is.

Daar iets aan doen is erg lastig. Een goede moderne AAA game kost tientallen miljoenen werkuren en daar valt heel moeilijk in te snijden. We willen tegenwoordig geen "jank" dus elke animatie en interactie moet precies kloppen. Het modelleren, animeren, effecten maken: elk detail van het proces gaat telkens naar een hoger niveau. Pogingen om te automatiseren, meer automatisch te genereren, of op andere manieren het ontwikkelen sneller te maken, lijken allemaal maar heel beperkt succesvol. Er moet veel variatie zijn en alles moet kloppen; de eisen zijn hoog. Ray-tracing is deels bedoeld om tijd te besparen aan het maken van de belichting, maar is voor de eindgebruiker nog erg zwaar om te draaien en de oude stijl belichting moet ook nog gemaakt worden voor backwards compatibility. Dat scheelt dus nog geen tijd. Ook photogrammetry bleek niet de grote tijdsbesparing waarop gehoopt werd.

Het blijft een bizarre hoeveelheid menselijk talent dat nodig is, meer zelfs dan grote Hollywood-films. En AI is nog niet in staat om echt grotere delen van het werk over te nemen, maar eerder een illustratie hier en daar bijvoorbeeld. En zelfs dat wordt niet altijd gewaardeerd omdat er nog geen vervangend economisch model bestaat voor de menselijke artiesten die daarbij hun baan verliezen. Of omdat de illustratie niet helemaal klopt, zoals het vaak gaat met AI.

Onder concurrentie gaan de uitgevers ook niet rustiger aan doen, of kleinere games bouwen. Dat is zowat ondenkbaar in een vrijemarktstelsel; wat de ander doet dat moet je evenaren of overtreffen. Dus het kan goed zijn dat games ontwikkelen nog trager en duurder wordt in de toekomst, hoewel dat niet oneindig goed kan gaan.

De GTA-reeks blijft wel meer legendarisch vanwege dit trage releasemodel. Elk nieuwe deel is een evenement, omdat het zo zeldzaam is. Maar over de hele industrie bekeken is het problematisch.
Ray-tracing is deels bedoeld om tijd te besparen aan het maken van de belichting, maar is voor de eindgebruiker nog erg zwaar om te draaien en de oude stijl belichting moet ook nog gemaakt worden voor backwards compatibility
Hier begint inmiddels toch wel een einde aan te komen. De ondersteuning voor ray tracing onder gaming PC's is best hoog. Sinds vorig jaar was dat op Steam al 70%. En dat kan natuurlijk alleen maar oplopen. Op consoles werkt het natuurlijk gegarandeerd.
Star Wars Outlaws had geen fallback meer, Indiana Jones en DOOM: The Dark Ages ook niet.

Tis wel een lekkere besparing voor developers en het ziet er ook gewoon beter uit dan statische belichting, en scheelt ook schijfruimte.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 2 mei 2025 15:33]

Klopt; de adoptie gaat de goede kant op. Maar: ray-tracing in games is nog niet zo volledig vergeleken met bijvoorbeeld een Pixar-film: het aantal stralen en het aantal weerkaatsingen per straal is nog niet zo hoog. Dus het concept zou nog veel zwaarder kunnen worden als het doorgaat. Een RTX 5090 is zomaar op de knieën te krijgen met stevige ray-tracing. Dus het is nog in wording, maar steeds meer mainstream.

Ook wordt de oude stijl van "baked lighting" er vaak nog naast gemaakt, voor niet alleen oudere pc's maar ook de Switch, de PS4 of de smartphone. Daar komt de industrie nog niet helemaal onderuit, maar uiteindelijk wel.

Dus ja, ray-tracing kan een opsteker zijn, maar dat is "slechts" de belichting en het kost alsnog best wat tijd om het goed te krijgen. Voor het modelleren en animeren is er geen vergelijkbare techniek om dat ook te versnellen of dynamisch te doen. Ook het delen van de game-engine tussen vele games is een versnelling, maar dat gebeurt al en is niet genoeg. Dus al met al blijft games bouwen handwerk, voor het overgrote deel.

We zullen niet snel een factor 10 van de ontwikkeltijd afhalen, bijvoorbeeld, en dat zou redelijkerwijs eigenlijk wel nodig zijn. Want de inzet per game is nu echt bizar als je erover nadenkt.

[Reactie gewijzigd door geert1 op 2 mei 2025 15:47]

Ook het delen van de game-engine tussen vele games is een versnelling, maar dat gebeurt al en is niet genoeg.
Dat ook, maar er speelt daar nog wat mee: een hoop mensen zijn niet zo'n fan van het delen van game-engines tussen games, want die vinden dat games dan veel te veel op elkaar lijken, of dat ze duidelijk zien welke engine er gebruikt is.
Ik vind jammer dat er altijd zo negatief wordt gekeken over de huidige games.

We zijn aangekomen op het punt waar de ontwikkelaar vroeger over droomde, dat je nagenoeg fotorealistische games kan maken zonder grote consessies te maken. Dat je niet meer rare trucjes hoeft uit te halen om ervoor te zorgen dat het lijkt dat je animaties vloeiend zijn.

Dat de designers nu ook games kunnen maken in hun visie en zo perfect als ze willen, met veel minder technische beperking, met als grootste limiet de tijd die nodig is.

We worden verwend met de soort spellen die nu mogelijk zijn. Het is wachten op de industrie dat het hun lukt om de budgetten wat normaler te krijgen. Via nieuwe technieken of frameworks of een effecientie in de werkverdeling. Of misschien zelfs niet en zullen spellen in steeds hogere kwaliteit worden gemaakt met enorme bedragen.

We zullen t meemaken in de komende jaren, maar naast een prijsstijging en langzamere releases zullen we als gamers hier geen last van hebben.
We worden verwend met de soort spellen die nu mogelijk zijn.
Misschien op gebied van fotorealisme, maar kwa gameplay staat het echt al heel erg lang stil. Al meer dan een decennium komen er voornamelijk schietspellen uit, het ene thema nog dommer of herkauwd dan de ander. Het getuigt van een enorme creative armoede, en de keus voor in-game betalingen/lootboxes/DLC's of andere dark patterns is gewoon triest.

Ik hou dan ook mijn hart vast nu GTA uitgesteld wordt, want wordt er nu gewerkt aan gameplay of aan fotorealisme?
De AAA titles moeten vanwege de hoge stakes wel veilig doen, maar daar buiten is het gaming landschap volgens mij nog nooit zo creatief geweest! Omdat het nog nooit zo makkelijk is geweest om een game te maken en uit te brengen. Je moet dan dus wel zoeken in de indie hoek
Ik omschrijf vooral moeilijkheden in de industrie en de markt; lang niet alle games zijn slecht tegenwoordig. Vooral als we kijken naar de beste games van nu, is er een hoop te genieten.

Tegelijk zijn er wel problemen zoals games die uitkomen voordat ze echt af zijn, games met heftige microtransacties, games die oppervlakkig of herhalend zijn, veel titels die dezelfde trends volgen, gacha-games, enz. Uiteraard is het aan elke individuele gamer om te kiezen wat zij wel of niet fijn vinden.

Hoe dan ook zou het de druk op de industrie flink verlagen als er efficiëntieverbetering gevonden kan worden, om die ontwikkelperiodes en aantal medewerkers omlaag te krijgen. Dan blijft de industrie een beetje wendbaar en dat is uiteindelijk ook beter voor ons als gamers.
De budgetten worden ook zo enorm dat falen erg pijn doet, en gepaard gaat met vele ontslagen en chaos zoals we de laatste 1-2 jaar zien. Dit zorgt ook voor risicomijdend gedrag: telkens bijna dezelfde game maken en/of met z'n allen tegelijk inhaken op dezelfde nieuwe trend. Het ontwikkelen duurt ook zo lang dat het plot of de gebruikte humor in een spel alweer cliché of oud kan zijn wanneer het spel eindelijk op de markt is.
In feite omschrijf je hiermee dat er een reële kans is dat bij deze release GTA ten onder zou kunnen gaan in zijn eigen succes.
Niet in dit geval, want GTA is te legendarisch om te falen, met enorm veel fans. Het concept van GTA is ook niet zo vaak succesvol nagebootst (Saint's Row komt in de buurt), dus Rockstar zit wel goed. Zij kunnen daadwerkelijk 10+ jaar aan één game werken met honderden, en daarna duizenden, mensen.

Maar een aantal andere ontwikkelstudio's is al ten onder gegaan en dat kan vrij gemakkelijk vaker gebeuren vanwege de genoemde risico's en de oververzadiging. Vooral met de hero shooters, de MMO's, de extraction shooters: die kunnen veel geld opleveren maar 9 van de 10 projecten falen omdat er teveel zijn in die genres.
Het kan ook anders, kijk maar naar "Hell Blade: Senua's sacrifice"

- Sterk verhaal
- Mooie graphics
- Uitgebreid
- Heb geen bugs ervaren

En als kers op de taart was dat spel spotgoedkoop voor de kwaliteit wat je kreeg.

Veel van die zogenaamde AAA games zijn overschat naar mijn mening.
Voor mij is GTA nog wel 1 van de games die echt probeert het maximale uit alles wat in de game zit te halen. En dat is juist waarom ik er zo naar uitkijk om 6 te proberen. Terwijl ik 5 na een enkele poging heb laten liggen.

Genoeg andere dingen te spelen gehad in de afgelopen 13 jaar. En ben echt benieuwd wat ze met de nieuwe gta gaan doen.

Als ze elke 3 jaar een nieuwe game hadden uitgebracht in die tijd denk ik ook niet dat ze ooit de kans krijgen iets echt goed uit te werken.
Same engine, same game, different story. Maybe een paar nieuwe dingen die niet eens echt iets toevoegen puur om te zeggen dat het anders is.

Ik zie liever 1 meesterwerk elke 10-15 jaar dan dat ik elke 3-4 jaar een leuk dingetje heb om me even mee te vermaken. Zelfs als dat meesterwerk mij dan niet persoonlijk aanspreekt. Wees blij dat er iets afgeleverd is waar zoveel anderen blij van zijn en trots op zijn en vermaak je met je eigen dingen. Zijn genoeg games die de "leuk genoeg om te verkopen, release het maar" formule al hebben toegepast.
Ja en nee. Ze hebben GTA V wel erg lang uitgemolken, en in de tussentijd (12 jaar..) hadden ze absoluut meer kunnen doen dan nu gedaan is.

Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik had liever nieuwe storylines als DLC gehad voor V, of een minder uitgebreid deel VI als dat had betekend dat het in bijvoorbeeld 2019 of 2020 was uitgekomen. Ik geloof echt wel dat VI groots en geweldig wordt, maar 13 jaar wachten is wel erg lang in een gamer leven.
Helemaal mee eens. Rockstar heeft gezien wat voor geld GTA Online in et laatje brengt en vervolgens hebben ze die helemaal tot et bot uitgemolken en de single player experience op de achtergrond gelaten. We hebben geen enkele single player DLC gezien in al die jaren en dat vind ik toch wel belachelijk. GTA 6 kon veel eerder op de plank liggen, maar voor de bottom line maakt het Rockstar niets uit want ze verdienen zat aan online. Ik ook had liever in de tussentijd een andere story DLC gezien om het gat op te vullen.

Buiten dat heeft GTA ook helaas geen noemenswaardige concurrentie dus ze kunnen gewoon hun gang gaan.
Helemaal mee eens. Rockstar heeft gezien wat voor geld GTA Online in et laatje brengt en vervolgens hebben ze die helemaal tot et bot uitgemolken en de single player experience op de achtergrond gelaten. We hebben geen enkele single player DLC gezien in al die jaren en dat vind ik toch wel belachelijk. GTA 6 kon veel eerder op de plank liggen, maar voor de bottom line maakt het Rockstar niets uit want ze verdienen zat aan online. Ik ook had liever in de tussentijd een andere story DLC gezien om het gat op te vullen.

Buiten dat heeft GTA ook helaas geen noemenswaardige concurrentie dus ze kunnen gewoon hun gang gaan.
Waarom zou men aan wat nieuws beginnen, als het bestaande nog (voldoende) geld mee verdient wordt? Sorry, maar Rockstar en Take Two Interactive zijn nog altijd bedrijven met winstoogmerk. Als je dan dus iets hebt dat goed verkoopt, zou ik dat als Rockstar en/of Take Two Interactive zijnde ook eerst zoveel mogelijk uitmelken voordat ik een kip nieuwe goude eieren ga laten leggen. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 mei 2025 18:46]

Ik snap deels de kritiek dat men wellicht een uitbreiding voor single player had kunnen ontwikkelen. Anderzijds kan je in GTA Online prima missies doen in je eentje in een closed session. Een soort single player maar dan online.
Oh ja? Dat wist ik niet. In mijn herinnering (van 7 jaar terug welteverstaan) moest ik altijd met mensen samen een lobby in, duurde dat eeuwig en stapte 9 van de 10 keer iemand eruit waardoor je weer opnieuw moest beginnen met wachten.
Alleen zijn het ontzettend saaie missies zonder diepte en iedere keer hetzelfde. Heists kun je haast niet soloen, en als je die doet met iemand die het al een keer heeft gedaan is er geen reet aan omdat ze alles al gezien hebben en gaan rushen. Ik snap echt niet waarom GTA online zoveel geld heeft binnengebracht, ik heb de single player helemaal grijs gespeeld, in die 13 jaar meerdere keren online geprobeerd en echt goede kansen gegeven maar ik haak elke keer af.
DRM dus met een houdbaarheidsdatum
Je kunt het Rockstar natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze zo lang mogelijk geld willen verdienen aan hun producten. De consument faciliteert dat, door tot het einde der tijden geld te blijven spenderen aan nieuwe ongein voor GTA V Online. Je moet je klachten wat mij betreft aan deze spelers richten.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor Bethesda en Elder Scrolls VI. Zolang jullie allemaal met geld blijven smijten voor nieuwe uitgaven van Skyrim en Oblivion, kun je natuurlijk niet verwachten dat Bethesda vaart gaat zetten achter een nieuw deel.
Eens. Daarnaast heeft Bethseda ook andere games die ze ontwikkelen, on Rockstar Games ongetwijfeld ook. Het is niet dat ze na GTA V gelijk zich volledig storten op GTA VI.
Ik denk dat Rockstar zelf vrij weinig in development heeft naast GTA. Wellicht een groepje op het Max Payne 1 en 2 project van Remedy en wat onderhoud voor de andere games.

Bethesda daarentegen.
Red Dead Redemption 2 ? Niet een van de kleinere games ;) Daarnaast moet je ook nog het nodige personeel vinden om het allemaal te kunnen bouwen, gezien de hoeveelheid personeel die Rockstar heeft is het denk ik niet heel makkelijk om goed personeel te vinden. Zeker niet met de reputatie die ze hebben (gehad).

En als ze de games te snel uitbrengen leggen ze weer te veel druk op het personeel en dan vinden we het allemaal niet leuk hoe zij hun personeel behandelen. Nu nemen ze meer tijd en dan is het ook niet goed ;)
Die is niet in ontwikkeling. of gaan we het nu draaien naar het verleden.
Het punt was dat Rockstar niet direct na het uitbrengen van GTA V is begonnen met GTA VI, want in 2018 is RDR2 nog uitgekomen.
Je kunt het Rockstar natuurlijk niet kwalijk nemen dat ze zo lang mogelijk geld willen verdienen aan hun producten. De consument faciliteert dat, door tot het einde der tijden geld te blijven spenderen aan nieuwe ongein voor GTA V Online. Je moet je klachten wat mij betreft aan deze spelers richten.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor Bethesda en Elder Scrolls VI. Zolang jullie allemaal met geld blijven smijten voor nieuwe uitgaven van Skyrim en Oblivion, kun je natuurlijk niet verwachten dat Bethesda vaart gaat zetten achter een nieuw deel.
Niet alleen de ongein in GTA Online, maar ook omdat de game keer op keer op keer weer gekocht werd wanneer de game op een nieuw platform uitkwam. GTA V is geloof ik de enige die op 3 verschillende generaties Play Station te spelen is bijvoorbeeld. Ik heb dat met andere games en andere franchises volgens mij nooit eerder gezien.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 2 mei 2025 18:51]

Skyrim belde net. Die wilde graag wat uitleg hierover.
Dat ze V hebben uitgemolken, daar zit ik niet eens zoveel mee in. Ik heb liever een studio die eens in een decennium een dijk van een spel neerzet dan een studio die probeert elk jaar of elke 2 jaar een sequel in de serie uit te brengen.

Want laten we wel wezen. GTA is in single player nog altijd een zeer goed spel te noemen. En ik twijfel er op dit moment niet aan dat de verhaallijn in VI ook weer vele uren speelplezier gaat opleveren.
Dat is ook waarom ik nog steeds geniet van RDR2, op PC met controller en aardig wat Mods die het weer een compleet andere ervaring geven, wel gewoon vanilla textures omdat de originele sfeer moet blijven vind ik.

Hetzelfde geldt voor Cyberpunk 2077 dat ik ook op dezelfde manier nog steeds speel.
Skyrim met Mods blijft ook nog steeds geweldig. (vind ik)

En wat mensen er ook van mogen vinden speel ik ook Assassins Creed Odyssey met alle uitbreidingen nog steeds erg graag (ja ook met mods)

Ik heb wel een Xbox series X maart daar speel ik voornamelijk alleen nog PES 2016 BAL mode op.

Ik heb er ergens zelfs best wel een beetje spijt van dat ik deze generatie console nog heb gekocht, ik had eerst altijd Playstation maar die vond ik zo verschrikkelijk lelijk en groot dat ik ben overgegaan naar de Xbox.

Ik kan deze generatie nou ook niet echt games vinden die mij echt kunnen bekoren.
GTA is nooit echt mijn ding geweest al heb ik GTAV wel gespeeld, het verhaal (story mode) was wel leuk, Online ? even geprobeerd maar was ik na een uurtje al klaar mee.

Veel te veel cheaters, grievers en het pushen naar al die verschillende 'jobs' om een beetje normaal geld te kunnen verdienen was mij direct al een doorn in het oog.

Red Dead Online was in het begin erg leuk, gezellige en leuke community maar ook daar werd het al snel naar de Gold Bars gepusht door steeds meer achter dat Shark Card verdien model te cateren.

En op PC werd het ook weer een Cheaters festijn.
Op Console was ik een lvl 164 online (playstation 4 Pro) maar dit kon niet mee verhuizen naar de Xbox Series X.

Voor mij geen console meer, hééél misschien nog een Switch in verband met die sport games zoals Golf, Bowlen en Tennis waarmee je een beetje in de kamer staat te swiepen met je controller zoals op de Wii voor erbij.

Ik ben al dat uitmelken echt vreselijk zat en doe er niet meer aan mee.
GTA6 zit er dus zeer hoogstwaarschijnlijk niet in voor mij, wie weet trekt het verhaal mij wel of zo, zou zomaar kunnen, toch wacht ik dan echt wel af totdat ik het voor een leuk prijsje misschien een keer kan kopen.

Immers, zeg nooit, nooit... ;)
Ik vraag me nu vooral af hoeveel tijd het kost om een game als GTA VI te ontwikkelen, van de eerste schetsen tot de game echt af is. Een gemiddelde game heeft zo'n 3-4 jaar nodig, GTA VI is wel van een iets ander formaat. Een ontwikkeltijd van 9-12 jaar zou nog niet zo heel gek zijn.

Een game als GTA V had ongeveer 5 jaar nodig om ontwikkeld te worden. Bij Red Dead Redemption 2 was het 8 jaar. Bron: https://www.juegostudio.c...ake-to-develop-video-game
hadden ze absoluut meer kunnen doen dan nu gedaan is.
Knap dat jij weet hoeveel gedaan is? Of je werkt daar/bent gerelateerd aan... Dat kan natuurlijk.

Ik wacht ook liever iets langer voor een stabiel spel dan een spel vol fouten en slechte prestaties.
Dat zou je af kunnen leiden aan andere dingen die ze hebben uitgebracht of het gebrek daaraan in een tijdspanne van 13 jaar.

Daarvoor heb je niet specifiek inzichten nodig hoe het er daar binnen aan toe gaat.
Er zijn in de tussentijd andere spellen uitgebracht die goed zijn, maar minder fans hebben dan de GTA reeks. Daarnaast volledige focus gehad op het online uitmelken van V ipv DLC voor V. Je had ook prima een geweldig spel uit kunnen brengen voor PS4 level hardware een jaar of 5 geleden, zie absoluut niet in waarom dat niet had gekund. Daar hoef je geen insider voor te zijn.
Ik begrijp je punt, echter is niet elk punt waar wat je aangeeft. Rockstar heeft in al die jaren veel resources verschoven naar de ontwikkeling van Red Dead Redemption 2, die op dezelfde engine draait als GTA. Het klopt dat ze geen DLC hebben uitgebracht maar deze was wel in de maak. Ze hebben de assets later gebruikt voor DLC voor GTA Online, omdat ze hier mee konden verdienen.

En zakelijk gezien zou jij zelf ook die keuze hebben gemaakt als dit op de lange termijn meer oplevert dan een DLC met een eenmalige aanschaf. Of dit echter fijn/leuk is voor de trouwe fans van de story mode is wat van te zeggen natuurlijk, uiteindelijk zijn het ook gewoon bedrijven.
Ik begrijp de reden ook niet echt. Hebben ze niet twee ontwikkelteams, eentje dat werkt aan (in dit geval) GTA V en eentje dat werkt aan GTA VI? Dan hadden ze na het uitbrengen van V meteen al kunnen beginnen, of in elk geval een team voor VI kunnen samenstellen nadat de grootste problemen met V waren opgelost (ik weet niet zeker meer of die er waren, maar geen enkele game of app is bugvrij, zeker niet vlak na de eerste uitgave).
Of tewel elke CoD game van de laatste jaren krijg je dan. Game vol met bugs en een game die niet af is. Ja dan heb ik inderdaad ook liever nog wachten en de volledige game hebben bij release
Helaas betekent een lange development absoluut niet dat het bug free zou zijn. Al heeft Rockstar wel een goede staat van dienst wat dat betreft.
Dat ook, en bovendien hoeft een lange ontwikkelduur PR-gewijs niet gunstig te zijn - zie bijvoorbeeld Duke Nukem: Forever.
DNF ontwikkeling was vooral een grote soap serie. Ruzies, gezeik over rechten, gezeik over wie nu eigenaaar is van wat, gezeik over wat DNF nu als spel moet zijn, enzovoort enzovoort.
misschien moeten ze nog steeds wel lange dagen maken maar is de crunch nu gewoon verlengd met een half jaar
Volgens Jason Schreier is dat niet het geval. Het schijnt een stuk minder te zijn dan bij vorige Rockstar projecten.
Een uitstel als dit sluit echter natuurlijk de zaken die je benoemd niet uit, genoeg uitgevers die dit soort marketing taal eerder gebruikt hebben, en het dan nog steeds voor elkaar kregen om na alsnog een flinke hoeveelheid 'crunch' onder de developers en technische teams bij release een relatief matige of zelf slecht ontvangen game te lanceren.
Want laten we eerlijk zijn, als men gaat jagen en mensen overuren en lange uren moeten maken, is ook niks. Kans dat we dan een minder stabiele game krijgen, en daar word niemand blij van.
Ervaring leert dat het verzetten van een datum niet zorgt voor lagere werkdruk, alleen voor het verder rekken van de crunch tijd. In plaats van dat ze een half jaar moeten crunchen wordt dat nu een jaar of anderhalf jaar met bijbehorende uitval.
Dan had de uitgever niet zo vroeg een release date moeten geven denk ik dan. Het wordt altijd maar ge-accepteerd dat elke game en zn moeder wordt uitgesteld. Stop gewoon met onrealistisch vroeg games aankondigen.
Nu is dit natuurlijk naïef gezegd door mij omdat de game industrie erg ver gaat in proberen geld verdienen door een hype te creëren bij een erg jonge doelgroep die hier erg vatbaar voor is.

Maar steeds dan maar weer zeggen dat het prima is en juist heel goed is dat iets meer dev-tijd krijgt is natuurlijk koren op de molen voor elke uitgever.
Vroeg aankondigen heb ik geen probleem mee; een vaste datum (of datumbereik) noemen terwijl je nog lang niet weet of je alles af krijgt wel.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 mei 2025 10:58]

Het is gewoon onkunde. Als je na 13 jaar nog niet in staat bent om iets op tijd af te leveren, kun je dat verbloemen als op poetsen maar het blijft onkunde en mismanagement. Dat gebeurd vaak bij kleine partijen maar ook de groten dus
Je weet dat het normaal is in de game industrie om personeel uit te knijpen? Ik kan mij echt wel voorstellen dat die nog doorwerken in het weekend of op zaterdag.
Na bijna 500 dagen stilte na de eerste trailer was dit helaas wel te verwachten.
Is dat al 500 dagen?!?
Is dat al 500 dagen?!?
Zeker, 515 zelfs.
*kijkt naar Tes6 trailer*


Ooh sweet summer child.. :P
Ja stond ik ook van te kijken. Als je 'm doorklikt naar Youtube staat bij de video in het artikel "In première gegaan op 5 dec 2023". Dat is al 514 dagen geleden dus.
Jua die trailer was ook wel geforceerd gereleased na alle leaks
Er zat 1,5 jaar tussen de leaks en de trailer.
Er zat 1,5 jaar tussen de leaks en de trailer.
Een week voor de trailer lekte er juist heel veel informatie, door een zoon van een medewerker. Zelfs een gedeelte van de trailer, sterker nog de officiële trailer is door rockstar eerder dan de geplande tijd op de dag van release gepost omdat deze in zijn geheel gelekt was.
De trailer was zelf gelekt, waardoor een dag later Rockstar zelf de trailer online heeft gezet.
https://x.com/RockstarGames/status/1731813331244085531
Over de release van een eventuele pc-versie heeft ontwikkelaar Rockstar Games nog niets gezegd.
En Switch 2 niet te vergeten. Ik kan mij zomaar voorstellen dat daar ook wel een kans voor is.
Goed punt. Voor zover bekend zal GTA 6 alleen op Xbox Series X/S en PS5 verschijnen (en later PC zeer waarschijnlijk). De Switch 2 daarentegen zit qua performance meer op PS4 (Pro) niveau (met her en der wat moderne hardware features zoals ray-tracing). Wordt 't dan speelbaar via cloud gaming op Switch 2, wellicht?

Een hevige cut-down console port voor Switch 2 zie ik niet gebeuren. Anders zou het spel ook wel op Xbox One en PS4 kunnen uitkomen, maar dat is niet het geval.

[Reactie gewijzigd door IlIlIllII op 2 mei 2025 15:10]

Niemand weet het momenteel nog exact maar ik zou zeggen ps4.5. Games zien er namelijk als je ze 1op1 naast elkaar kan zetten beter uit dan de ps4 versie maar weer minder dan de ps5. De ps4 is nu wel volledig uitgeknepen terwijl de switch 2 nog in de startblokken staat dus vermoed dat games echt nog wel een stukkie mooier gaan worden oa door die nieuwere hardware truukjes…
Volgens mij ligt de kracht van de Switch 2 in de buurt van PS4 Pro en Xbox Series S zover ik heb opgevangen uit geruchten. Dus dan zou het kunnen. Maargoed zolang Nintendo niks qua specs deelt weten we niks.
[...]
En Switch 2 niet te vergeten. Ik kan mij zomaar voorstellen dat daar ook wel een kans voor is.
Dat lijkt mij sterk eigenlijk, de switch 2 lijkt daar niet genoeg power voor te hebben en de vraag is dan nog maar of je dat wel moet willen.
Was wel te verwachten gezien Rockstar's eigen geschiedenis op dit vlak. Maar prima, liever goed gepolijst dan vol met bugs :)
Precies dit. Ik ben heel benieuwd hoe het verhaal gaat zijn zo zonder de Houser broers, want dat was bij GTA 3 t/m (en eigenlijk zeker) GTA V echt tof. Zo veel series doen leentjebuur bij GTA. Bijvoorbeeld Better Call Saul, waar sommige scene's bijna 1:1 kopieën van GTA V missies zijn. Geen enkel probleem voor mij en het toont zelfs aan hoe goed het script van GTA in elkaar zit.
Hier ben ik wel benieuwd naar! Heb je voorbeelden van BCS scènes die van GTA V missies zijn afgeleid? Heb beide gezien/gespeeld maar de overeenkomsten zijn me nooit opgevallen.
Niet echt. Is al vrij lang geleden dat ik beiden gespeeld/gezien heb. Ik weet nog dat ik toen ik het keek dacht: deze setting ken ik al zo ongeveer! Het gaat dus niet om complete afleveringen, maar echt om een setting, met een kantoortje, een personage en de interactie of dialogen tussen personages.
De acteur die Trevor speelt in GTA 5 heeft ook nog in BCS gespeeld YouTube: Better call Saul: Trevor Vs Mike :)
Op welke manier? Want de releases waren altijd in hetzelfde tijdvak. Dit is nu wel veranderd.
Wat bedoel je met tijdvak? Volgens mij zijn GTA5 en RDR2 allebei ongeveer een half jaar uitgesteld geweest (van q1/q2 naar q3). En bij GTA5 zelfs nog meer verplaatste releasedatums als je de PC en PS5/Xbox releases meetelt.. Mijn comment ging ook meer om het feit dat Rockstar liever voor uitstel kiest ipv hard vasthouden aan een datum en niet perse over hoe die uitgestelde datum administratief in de boeken komt te staan :o
Die rekende ik niet mee. Bijna al hun main (met name gta maar ook anderen) releases zijn in het tijdvak oktober-december uitgekomen (voor consoles). Daar komt nu pas verandering in. Dit is goed te zien op de releases wiki. Een shift naar begin van een jaar is best extreem voor hun.

De PC releases zijn een ander verhaal (en met GTA VI nog niet van toepassing)
Ik vraag me ook af of het de verkopen nog gaat hinderen. Ik bedoel: mei is tegen de zomervakantie aan, als veel mensen (in elk geval die geld om zulke games te kunnen kopen) weg zijn. Aan het einde van het jaar heb je bovendien Kerstmis, wat voor extra verkopen kan zorgen. Nu valt Kerst pas meer dan een halfjaar na de geplande uitgave.
Zal het nu echt voor kwaliteit zijn, of huidige chaos in prijsverhogingen? Xbox omhoog, Playstation omhoog, games die 80 euro gaan kosten, lijkt me niet al te beste jaar om nu games te gaan uitbrengen.
Aan de ene kant is het zo dat Grand Theft Auto als monument alle weerstand makkelijk kan weerstaan (ook de dingen die ik hieronder ga noemen).

Maar ik denk dat ze financieel gezien beter niet hadden kunnen uitstellen, nu moeten ze grote delen van hun gigantische team 9 maanden extra salaris geven, en kunnen ze niet werken aan een volgende game (althans niet goed gefocused). Plus zal toch releasen eind mei ipv herfst hun toch wel wat sales kosten, nee niet van de diehards die al 12 jaar zitten te smachten, maar wel van de meer casual spelers.
Ik twijfel er niet aan dat dit vanwege het niet op tijd af krijgen is. GTA VI is een titel die toch wel verkoopt en iedereen hield er stiekem al rekening mee dat dat de eerste game zou zijn die wel eens duurder zou kunnen gaan worden dan dat we gewend zijn. Doordat Mario Kart World dat nu eerder doet, is er voor Rockstar helemaal geen zorg meer om kritiek op een hogere prijs.
Zal het nu echt voor kwaliteit zijn, of huidige chaos in prijsverhogingen?
Historisch gezien hebben alle grote RockStar games te maken gehad met delays. Dat is al vanaf het GTA 4 tijdperk. De huidige politieke/economische situatie heeft daar niets mee te maken.
Dat zal prima, maar historisch werden consoles ook goedkoper na launch, we hebben nu 2 consoles die duurder zijn dan hun originele launchprijs, tijden veranderen (en rockstar ook). GTA3 was immers uitgesteld vanwege 9/11, wat zeker een politiek karakter had.
Voor GTA III destijds 1800Bfr. betaald, dat was €45
Voor Vice City hetzelfde bedrag.

Maar de mappen zijn altijd al groter geworden en ook wordt er met meer mensen een langere tijd aan gewerkt .. kosten voor alles zijn ook veel hoger, dus begrijp de prijsstijgingen wel.

https://www.reddit.com/me...d.it%2Fg9wei2ei4avc1.jpeg

"The GTA 5 map spans 29.28 square miles (75.84 square kilometers), while the new map could reach around 48.26 square miles (125 square kilometers)".

https://blog.acer.com/en/...s,the%20GTA%205%20and%206.


En als de prijs echt een issue is, wacht je gewoon een jaar of twee af tot het de helft goedkoper in prijs staat .. ;) .
Daar hoef je geen jaar op te wachten hoor. Gaat vaak al vrij snel na release. Er zijn meer landen in de wereld dus ook veel diverse prijzen.
Dit is toch alleen maar goed nieuws? Alle games die hun release vertraagden vanwege de samenloop met de release van GTA VI kunnen nu gewoon dit jaar uitgebracht worden! _/-\o_
Daar dacht ik ook aan. Al die studio's moeten nu extra aan de bak om vlak voor Kerst hun game af te krijgen én te releasen!
Waarom nou weer mei en niet in juni? Het kon zo mooi zijn. GTA 6 op 26-6-2026. Ik zou er wel een extra maand voor over hebben. We wachten toch al zo lang.
Alleen al mooi omdat je dan religieuze mensen op de Amerikaanse televisie krijgt die beweren dat GTA het werk van de duivel is (666).
Mwa, dat zal wel meevallen, denk ik zo. Ik bedoel: het is toch al niet bepaald een game die binnen de lijntjes van die mensen kleurt, dus ik verwacht niet dat de datum voor extra ‘aandacht’ gaat zorgen.
Gewoon GTA 6 op woensdag 6-6-26. Dat is de mooiste datum.
Ik hoop dat dit eindelijk de definitieve releasedatum zal zijn. Dikke kans want de datum is wel erg concreet. Een jaartje langer kan nog wel ;)
Dat hoop ik ook... Maar niet omdat ik zo per se deze game meteen wil spelen, ik wil dat de kermis met andere uitgevers die bang zijn hun game te dicht bij GTA VI te releasen eens over is...
Nou ze kunnen gewoon hun games releasen dit najaar
Het is jammer dat de Houser broers en Leslie Benzies niet meer achter het roer zitten.

Laat SONY nu net 50 Euro bovenop z'n console hebben gegooid.
Mooie zet :+

[Reactie gewijzigd door Haruhi op 2 mei 2025 13:48]

Wat heeft Sony ermee te maken? MS heeft de prijzen ook verhoogd.
Dat is wel een voordeel voor Take Two/ Rockstar, door 9 maanden uitstel kunnen ze nog weer 2 prijsverhogingen in de game-industrie meepikken in hun launch-prijs ;)
En gister in het nieuws dat Xbox het ook gedaan heeft per direct ;)
Enige spel dat ik nog wel op releasedag durf te kopen. Prima dat ze het uitstellen. Hopelijk wordt het weer net zo goed afgeleverd als vorige edities. Zal een statement naar andere publishers zijn als ze binnen een paar uur weer een verkooprecord zetten omdat het gewoon een goed afgewerkt spel is.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn