Rockstar Games deelt trailer GTA VI, game verschijnt in 2025

Rockstar Games heeft de eerste trailer van Grand Theft Auto VI gepubliceerd. Het spel speelt zich af in Vice City in de fictieve staat Leonida en bevat een vrouwelijk hoofdpersonage genaamd Lucia. GTA VI verschijnt in 2025 voor PlayStation 5- en Xbox Series-consoles.

Grand Theft Auto VI lijkt opnieuw een open spelwereld te bevatten waarin missies voltooid moeten worden, allerhande voertuigen bestuurd kunnen worden en locaties bezocht kunnen worden. Er zal ook actie en (politie)geweld aan te pas komen. De trailer bevat enkele passages waaruit blijkt dat sociale media eveneens een rol spelen in het spel. Hoe groot die rol zal zijn, is nog niet duidelijk.

Rockstar Games heeft een persbericht gepubliceerd waarin de uitgever bevestigt dat het verhaal van GTA VI zich afspeelt in Vice City, in de fictieve staat Leonida. De game verschijnt in 2025 en zal te spelen zijn op PlayStation 5- en Xbox Series-consoles.

Rockstar Games had eerder deze maand al aangekondigd dat het op 5 december een eerste trailer van GTA VI zou publiceren. Enkele uren voordat de trailer daadwerkelijk werd gepubliceerd, was die echter al uitgelekt via X. De uitgever bevestigde dit en publiceerde de trailer vervolgens via de eigen officiële kanalen.

Door Jay Stout

Redacteur

05-12-2023 • 07:19

342

Lees meer

Reacties (342)

342
340
151
0
0
144
Wijzig sortering
Vannacht al meerdere keren bekeken, prachtige trailer, maar wel jammer van dat 2025 op het einde, maar goed, zo te zien heb ik dan nog even tijd om te sparen voor de benodigde RTX 5080 damn die graphics.

Al zal dit een cinematic trailer zijn en geen gameplay.
Vooralsnog komt ie, althans wat ik uit het persbericht opmaak, eerst uit voor de PS5 en Xbox X/S
Vorige GTA en Rockstar games zijn allemaal eerst op de consoles uitgekomen en pas na een jaar grofweg op de PC. Zal nu ook wel hetzelfde zijn. Rockstar heeft een beetje hekel aan PC games geloof ik, als je ook ziet hoe hun DRM zo ingebakken zit dat GTA4 op de PC zelfs via legale aankopen problemen had met het DRM systeem.
Vind je het gek met de hoeveelheid hackers / cheats op PC? Die zorgen ervoor dat mensen niet meer willen spelen, dus dat ze geen inkomsten genereren.

Als mensen niet lief kunnen spelen wordt hun speelgoed afgenomen.
GTA V Online is toch juist nog altijd super populair onder PC gamers, voor een 10 jaar oude game zijn bijvoorbeeld de Twitch statistieken boven gemiddeld goed: Zie bijvoorbeeld: https://twitchtracker.com/games/32982 of https://sullygnome.com/game/Grand_Theft_Auto_V

Maar ook bijvoorbeeld de steamcharts zien er nog altijd zeer goed uit: https://steamcharts.com/app/271590

[Reactie gewijzigd door Dennism op 22 juli 2024 23:27]

Voor mijn gevoel komt dat ook voornamelijk door FiveM. Dit is een losse client om in community servers te kunnen spelen. Er zijn vooral veel Role play servers die erg populair zijn.
Zo ver ik herinner start Fivem source sdk 2007 op, dit is nog weer een aparte chart met dagelijks 150k-200k spelers.
https://steamdb.info/app/218/
er zijn duizenden games, tools en dev evironments die dat appid gebruiken...
er zijn duizenden games, tools en dev evironments die dat appid gebruiken...
klopt, maar je ziet een duidelijke increase sinds RP zo populair is in GTA V van 100k-150k, dat is geen toeval.
Geen toeval, maar ook geen causaal verband.
Zie hier waar het om gaat, naast de verkoop van de game zelf zoveel mogelijk "Shark cards" verkopen. Dat is de legacy geworden van Rockstar, een onspeelbare online modus met Shark cards dat de volle focus heeft.

Daar waar vroeger de multiplayer een bijkomstigheid was, is de singleplayer mode dat tegenwoordig.
De singleplayer van deel 5 was totaal niet vernieuwend, dat zal 6 ook niet zijn.

Zoals met Cyberpunk zal de hele hype eromheen te erg zijn waardoor verwachtingen ook niet waargemaakt worden. Marketing gaat nog harder. Daarna is het melken melken en nog eens melken van de online mode.
Er zijn genoeg succesvolle online games op PC. En het is niet alsof Rockstar geld tekort komt om recourses in te huren die ze laat zien hoe het wel moet ;).
Het is gewoon arrogant: de gamers kopen het toch wel, en hopelijk 2x, namelijk 1x op console bij release, en dan een jaar later op PC mochten ze die ook hebben. Enkel Rockstar komt hiermee weg, geen enkele andere uitgever of ontwikkelaar kan dit flikken en geroemd worden tegelijkertijd.
Misschien vergeet je Nintendo ook nog?

En ik denk dat de meeste ontwikkelaars zo zijn. De licentie die je afneemt is alleen voor het platform waar je hem voor hebt aangeschaft. Wil je hem op een ander platform spelen moet je meer betalen.

Ik zeg niet dat ik het hier mee eens bent maar dit is wel hoe de gaming industrie op dit moment werkt.
Je kan ook het ook precies andersom zien natuurlijk. Rockstart bouwt de game met de consoles als mail platform. Hier moet alles perfect op draaien. Als deze uit is en goed draait beginnen ze aan de PC om deze te kunnen maximaliseren voor de PC.

Ipv wat bijvoorbeeld Cyberpunk deed. Waar die op de PC wel aardig draaide was de console onspeelbaar...
Als het spel goed genoeg is, dan komt de rest er ook wel mee weg. Spreek uit ervaring.
cheaters en hackers waar rockstar zelf niet naar omkijkt....
ze bannen er 1 uit de 1000.
Cheats zijn niet te voorkomen met bijvoorbeeld bans?
Als je ziet hoe GTA5 online naar de klote geholpen wordt op de PC door eenvoudige software die andere spelers in staat stelt om jouw gamebeleving compleet te verzieken, snap ik wel dat Rockstar geen fan is van het gelijktijdig uitbrengen van zo'n enorm spel voor de PC.

Nu is het in de basis natuurlijk hun eigen fout. Het is de "client" die bepaalt wat er in de online wereld gebeurt, waar dat een server zou moeten zijn. Bijvoorbeeld: een speler met "hack"-tools kan een zak geld midden op de weg spawnen. Normaal komen zakken geld alleen voor in heists of missies, dus een server zou moeten bepalen waar en wanneer die zakken geld in de online wereld aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor alle dingen die die "hack"-tools mogelijk maken. Je kunt bijv. spontaan in de brand gezet worden. De server zou dat moeten bepalen door dat er bijv. iemand een molotov gegooit heeft. Nu bepaalt het spel van een andere online speler het en dat is niet goed. Ik hoop echt dat Rockstar dit model heeft aangepakt in GTA6, maar ik ben er bang voor...
Ik vermoed dat R* deze optie heeft gekozen destijds om latency van lokale acties te minimaliseren voor de speler.
Dit is een tradeoff btw, want dingen die jij als speler doet zie je zonder lag maar wat andere spelers doen kan enorm laggy zijn afhankelijk van de internetverbindingen van de respectievelijke spelers.
Was het een manier om kosten te besparen, dat zoveel client-side gebeurt? Maar ik kan me geen wereld voorstellen waarin ze diezelfde fout opnieuw maken.

Ze hebben natuurlijk ook de keuze om online op de PC-versie uit te stellen, of waarom niet gewoon console en PC gescheiden? Ik zelf ben ontzettend teleurgesteld dat ik een extra jaar zal moeten wachten om het spel te kunnen spelen, ben geen fan van consoles (op Nintendo na)
Ik hoop (en dit is echt pure speculatie) dat dit iets is waar de mensen van FiveM (en RedM) mee kunnen helpen. Aangezien dat de networking er als het goed is bij hun iets anders uit ziet.
Ja jammer hoor van Rockstar, ik heb alle gta games gespeeld tot gta5, ik ging er geen console voor aanschaffen. Verder vond ik het genre wel goed zo, nog een gta is enkel weer meer van hetzelfde met een ander thema er over. Deel 5-6 van een film is meestal ook niet het beste.
Komt denk ik meer doordat PC games meer en eerder worden gekraakt en daardoor gratis te spelen zijn. Door de PC-release een jaar later te doen, ontkomen ze hieraan.
We zitten dan inmiddels op een looptijd van 5 jaar van de PS5. Het kon bijna niet anders, de verkopen van V zijn zo goed geweest, omdat iedereen verder ging van PS3 naar PS4 (en Xbox varianten). Ik ook, blind het spel nog een keer gekocht > save game en online charachter overgezet > de rest is geschiedenis.

Heb inmiddels geen console meer. Ik ga deze keer wel twee keer nadenken voordat ik een console in huis haal, om 2 jaar later de launch van de PS6 / GTA6 combo te zien verschijnen in de digitale web etalage.
De reden dat GTA 6 later uitkomt op pc komt ook doordat SONY en Microsoft een bak geld betalen, zodat ze veel meer extra consoles verkopen. In mijn eigen kring kopen mensen de nieuwe generatie consoles puur voor GTA 6.
6080 tegen die tijd, gezien de game vast nog wel een keer wordt uitgesteld en een PC versie altijd een stuk later komt. :)
2025, betekent ergens in de komende 2 jaar.
Nvidia lanceert doorgaans om de 2 jaar een nieuwe serie.

Er gaan veel geruchten dat Nvidia de huidige generatie wil oprekken dmv Supers en zo deze generatie 3, misschien zelfs 4 jaar te geven.

Ik denk dat je nog gewoon met je 40-serie, als je geluk hebt 50-serie aan de slag kan met GTA VI en op AMD mag je misschien al een 8000-serie tegemoet zien komend jaar. Maar ook daar hoef je volgens de geruchten geen wonderen van te verwachten.

De andere optie is dat jij nog 4 jaar gaat wachten op GTA VI, dat is een prima optie want het ziet er naar uit dat Rockstar er gewoon weer 10 jaar over kan doen voordat GTA VII uitkomt ;)

[Reactie gewijzigd door itContinues op 22 juli 2024 23:27]

Laten we wel even reëel blijven, de meeste gamers hebben geen 40-50 serie kaarten en upgraden doorgaans eens per 5-6ish jaar. Niet iedereen heeft namelijk 1500 euro om te verbranden. Ik denk dat je met een RTX 2080 TI al een heel eind komt, misschien met een 1080 TI ook nog wel. GTA 5 was ook best goed geoptimaliseerd en draaide ook behoorlijk goed op mid-tier videokaarten.
De 2080TI is in 2018 gelanceerd en is nu al 5 jaar oud. De 1080 TI is in 2016 gelanceerd. Als de game pas in 2025 op consoles verschijnt en dan in 2026-2027 op pc dan zijn de gpu's waar jij het over hebt 8+ jaar oud. Zelfs de 3080 is dan 6+ jaar oud.
Maar je moet het ook vergelijken met de consoles, doorgaans is dat de maatstaaf voor cross gen games. Dus tenzij er tegen die tijd al een nieuwe PS of Xbox is, zal de game ook moeten draaien op met console vergelijkbare specificaties. Het lijkt me sterk dat je een 50xx kaart nodig gaat hebben om de game te kunnen spelen eerlijk gezegd..
Kunnen spelen niet nee. maar console graphics worden vaak, zeker later in een cycle, 'generfed' ten opzichte van de PC versies van games. Grote kans dus dan een console versie op de hoogste settings en resolutie minder pracht en praal heeft en op een lagere resolutie en / of met minder FPS gerenderd zal worden dan een PC versie die volledig maxed out is op bijvoorbeeld 4K of ultrawide. Dat laatste zal dus een stuk zwaardere hardware vereisen. Wil je de game dus op 'ultra' draaien op een fatsoenlijke resolutie zal je vermoed ik een aardig zware PC nodig hebben voor een goede ervaring

Neem je echter met (veel) minder genoegen, zal je de game ook prima kunnen spelen op oudere hardware.
Dat klopt maar dan langer een console uit is dan beter de games geoptimaliseerd zijn voor de console en niet alle optimalisaties vertalen naar de PC. Alan Wake 2 heeft nu ook al een minimale eis van 2060 om op minimale resolutie te spelen en dat is met upscaling.
Die 2060 is dan ook zwakker dan een PS5 of Series X, waarvan de GPU vergelijkbaar is met een 2060 Super voor Ray Tracing en 2070 Super of 2080 voor rasterisatie.
En op de consoles wordt naar mijn weten bij overgrote deel van de aaa games ook gebruik gemaakt van upscaling.
Ik wacht tot launch day en kijk dan wel wat de beste kaart is, tgen die tijd wel een mooie reden voor een upgrade, of misschien een nieuwe PC ......
De huidige generatie consoles zijn vergelijkbaar met een 2070 Super, dus als het goed schaalt, moet de minimum spec voor 1080p 30 ook rond die spec gaan liggen op PC.
Ja precies, Rockstar wil games verkopen.. geen GPUs. Ik zou me niet teveel zorgen maken. Deze game gaat ook op de huidige consoles draaien, dus er is geen enkele reden aan te nemen dat je nieuwe hardware nodig hebt.
Zoals ik hierboven ook al aangaf, dat zal voornamelijk liggen aan de ervaring / beleving die je wil. De consoles zitten tegen die tijd ruim in de 2de helft van hun cycle. Er zijn dan dus mogelijk 'Pro' modellen met sterkere hardware voor een betere ervaring en de huidige consoles zullen mogelijk dus niet meer de beste console ervaring bieden die mogelijk is.

Daarnaast zie je dat gedurende een lifecycle PC en console steeds verder uit elkaar groeien, bij consoles zie je later in de cycle vaak aangepaste (lagere ) resoluties, lagere graphics settings, lagere FPS caps om nieuwere games met zwaardere engines 'speelbaar' te houden. zie ook bijvoorbeeld Cyperpunk dat uitkwam op de tail end van de vorige console generatie / begin periode van de huidige generatie. Dat was echt geen prettige ervaring voor de PS4 / Xbox spelers van dat moment.

Als de die ervaring op de PC voldoende vind, zal je inderdaad vast met hardware van nu (of zelfs al van even geleden) de game kunnen spelen.

Wil je echter de premium ervaring met alle grafische toeters en bellen, hoge resoluties en een stabiele 100+ FPS, dan heb ik er weinig geloof in dat je geen moderne hardware nodig zal hebben.
Ik ga er absoluut niet van uit dat er pro versies komen van consoles deze generatie.
Dit en het feit dat vooral op pc bij lange niet iedereen op 4 k speelt . Vaak is het full HD of 2k dus met zelf een NVIDIA 3050 3060 zal het wel lukken op pc
Nja.... mijn "zware systemen" hebben een 6800 en een 6900XT. Dit laatste zal tegen die tijd doorschuiven voor een nieuwe en de eerst zal worden verkocht. Denk ik. Mja dat is mijn situatie. Overigens geef ik nooit meer dan €1000 uit aan een GPU, is echt bezopen om hoger te gaan. Die 6900XT kostte mij ook "maar" €750 2 jaar terug (direct voor de 7900 XTX launch)

[Reactie gewijzigd door itContinues op 22 juli 2024 23:27]

Klopt. Ik heb jaren GTA 5 gespeeld op een i5 4670k, 16 gb ram en een GTX 970 4GB kaart. Liep prima op 1080p.
Ja daar ging ik al van uit, zou wel eens de 6080 kunnen zijn dan ja haha.
zeker, gezien apple de desktop computer exclusive zal hebben met de aantaande M5 2nm SoC :9~
Dit lijkt mij juist gameplay; cinematic was nog mooier geweest :)
Gameplay lijkt me toch vanuit het personage zelf, in GTA V is de cinematic mode zoals wat je nu ziet, dus als toeschouwer zeg maar, dat bedoelde ik meer.

Maar het lijkt wel realtime uit de game te komen, dus wat graphics betreft zal de gameplay gelijk zijn ja.
Dat de scenes cinematisch worden weergegeven klopt, maar dat zecht niets over of het wel of niet in-game en real-time gerenderd is.
Het zal wel in-engine zijn maar met een aantal extra post processing iteraties er overheen zoals anti-aliasing en andere beeldverbeteraars, wat je ook veel ziet in replays en photo modes in andere games.
Rockstar heeft al gezegd het spel in boekjaar 2024 uit te brengen. Dus zonder vertraging betekent dat januari-maart 2025. Jammer dat het de kerst niet haalt maar op zich prima te doen.
Volgens TGG zou het op 1 april 2025 zijn. De datum van de trailer was blijkbaar vorig jaar al gehint geweest in een t-shirt.
Met kerst heb je toch hele andere dingen te doen :P
Powerwash Simulator van de geweldige ps plus lineup voor december dit jaar :+
Dat is best optimistisch; ik ben 99% zeker dat er vertraging gaat zijn.
Vorige trailers van rockstar waren ook altijd wel gewoon in-game volgens mij. Ik herinner me alleszins dat GTA V en RDR2 er bij release minstens even goed of zelfs beter uitzagen dan in de trailer.
In engine is niet ingame. De RDR2 announcement trailer bevat veel meer props, animaties dan wat je ingame ziet.
Al zal dit een cinematic trailer zijn en geen gameplay.
Rockstar toont altijd in-game beelden in de trailers tot nu toe, zal dit keer ook het geval zijn
2025 is alleen nog console release zover bekend is gemaakt... Dus je kan mogelijk doorsparen voor een rtx 6080 ;)

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 22 juli 2024 23:27]

Het is enkel de console versie die uitkomt in 2025. Er is momenteel toch nog geen sprake van de PC release date.
Eerst er voor zorgen dat iedereen die dit spel echt wilt hem ook echt koopt

Als die mensen dan het spel helemaal kapot hebben gespeeld en andere mensen zonder console lekker hebben gemaakt komt de versie voor de PC

Volgens Rockstar is dit om Piracy tegen te gaan, maar ik denk dat het een geniale movie is om 1 spel maximaal aantal keer te verkopen
Helaas is de aanvankelijke release (net als vorige games en meeste andere R* IP's) eerst voor de consoles.

Please laat ze dit keer cross-platform Cloud Saves implementeren! 🤞🏼
Dan koop ik hem graag op Xbox om naar de Steam Deck te streamen en later op nog betere PC-graphics nog eens op een nog te upgraden game-PC
Crossplatform saves zou mooi zijn; ik denk dat het grootste issue voor hun (en PC versies) toch hackers en cheaters gaat zijn. MAW, het moet niet mogelijk zijn om bijvoorbeeld accounts / karakters te verhandelen, of om op PC een save te maken met al het geld die je vervolgens op console online kunt gebruiken (ik neem voor het gemak ook aan dat de console en PC online versies gescheiden gaan zijn ivm cheaters).
2025 op console, reken maar op 2027 voor pc, dus tijd genoeg voor de 6080 :D
NIet alleen sparen voor een nieuwe video kaart

Maar als je de geruchten mag geloven , mag je ook sparen voor het spel zelf 150 euro en eventueel ook een pay to play subsription model met GTA+ ..

En dan het feit alleen al dat de game pas 2025 uit gaat komen. Had meer gehoopt op holiday 2024 of zo...


Maar we gaan het zien. Ik ben nu niet extra hyped...
5080...
Ten eerste tegen de tijd dat ie naar PC komt is het de 6000 serie, en ten tweede een xx60 kaart is gewoon genoeg.

Dat gehype van flagship videokaarten moet zeker hier op een techsite eens afgelopen zijn.
Wat bedoel je precies met mooie graphics ?

Er zijn zat Studio's die games met veel mooiere graphics kunnen produceren. Zelfs kleine studio's.
Dan ben ik wel benieuwd naar een voorbeeld met ingame graphics die zoveel detail bevatten. Ik was juist ook flabbergasted van de graphics, de hoeveelheid detail in objecten en karakters en specifiek de animatie van die karakters.

Als dit er zo ingame gaat uitzien ken ik in ieder geval geen mooiere game. Laat staan van een kleine studio.
Unreal Engine 5 games zien er echt al beter uit dan dit.

Heb je de details en graphics van Death Stranding, Ghost of Tsunami of Last of Us II bijvoorbeeld ook al wel eens gezien ?

Er zijn echt nog veel meer voorbeelden te noemen.
Enige games die ik gespeeld heb met UE5 zijn fortnite en Redfall, dit waren niet echt mooie graphics. Vanwege de vormgeving ook natuurlijk.
Welke game draait er op het moment op 5 en is grafisch een beest? Ben wel benieuwd, heb eigenlijk alleen maar demo's gezien.
Redfall is UE4, niet UE5 (naar hun zeggen kwam UE5 te laat uit om de hele basis van UE4 naar 5 te migreren).

[Reactie gewijzigd door RelentlessRDS op 22 juli 2024 23:27]

Dan was mijn info fout, dus blijft er inderdaad nog maar 1 over.
Is er dan nog een game die een wat meer realistische look heeft? (met UE5)
Immortals of Aveum telt mogelijk
Allemaal gezien, de engine zelf kan zeker met de quixel megascans mooie plaatjes maken. Maar dat kan iedereen in UE5. Probeer er nu eens zoveel karakters in te verwerken, met zoveel detail en animatie. Dat zie ik in geen van die games terug.

Maar een fotoscan van een boomstam, gras of rots plaatsen vind ik tegenwoordig niet heel hoogstaand meer.

Ik werk overigens zelf in de 3D sector en ben echt flabbergasted juist door de hoeveelheid detail in de trailer. Erg benieuwd of dit ook echt ingame zo eruit kan zien. Ik vind vooral dat de karakter animatie gigantisch toevoegt aan de world building, en gedetailleerder dan dit ken ik het eigenlijk niet. Enige technische hoogstandje wat overigens ook niet UE5 is wat in de buurt komt lijkt me Star Citizen, de meest recente trailer/build. Maar dat gaat zeker niet voor 2025 uit zijn.
De unreal engine ziet er beter uit maar dat is dan ook in een statische omgeving. Als dit spel met de unreal demo graphics komt dan kunnen we nog wel even wachten op de hardware die dit kan draaien.

Jij ziet de graphics maar je systeem moet alles renderen en berekenen hoe de wereld reageert op wat jij doet. Het is een grote open wereld die jij vol pracht en praal wilt hebben. Denk je dat je systeem of de consoles dit aankunnen?
GTA draait niet alleen om graphics, het is ook de finesse en het detail in de wereld. Zelfs na jaren kom je nog kleine dingen tegen. Zie bijvoorbeeld dit artikel over GTA V.

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 23:27]

UE5 engine is maar zo goed als de artiest en ziet er mooi uit.
Maar ik zie zo aan de animaties dat het UE5 is. Dan is het misschien mooi, maar niet aangenaam om te spelen. Terwijl de trailer van GTA6, net veel meer detail heeft voor de animaties, wat het inlevingsvermogen alleen maar omhoog kan krikken. RDR2 is een goed voorbeeld.

Je haalt natuurlijk ook 3 titels boven die deze standaard zou moeten halen. Naughty Dog is known voor zijn mooie graphics en afgewerkte games (remaster PC net niet).
Persoonlijk denk ik dat GOT mooier kon, maar dat licht aan de PS5. Death Stranding is Hideo Kojima die op PS1 MGS en MGS2 op PS2 heeft gefixed..

Noem ons een titel van Blizzard, EA, Bethesda of Ubisoft dat er beter uitziet als GTA6?
Tja, maar die doen allemaal niet een complexe open world zoals Rockstar dat wel doet. Op sommige elementen doen ze het beter, maar het totale plaatje wat Rockstar laat zien met deze trailer is echt vele malen indrukwekkender als je het mij vraagt (met een slag om de arm dat de boel niet 'gedowngrade' zal gaan worden, maar Rockstar heeft daar doorgaans geen handje van).
Je noemt Death Stranding en Ghosts: beide bijna geen NPC's in beeld en enkel terrain en vegitation. Is eenvoudiger dan een dynamische stad.
Last of us 2 maakt gebruik van baked GI lighting en zijn ook compacte omgevingen.

Appels met peren.

Je kan beter Cyberpunk als vergelijkingsmateriaal nemen.
Inderdaad. Er zijn wel studio's die sommige aspecten beter doen. Zo heeft Calisto protocol erg goede rendering van gezichten en Alan Wake 2 mooie lichteffecten en enorme high res modellen. Maar dat zijn games met kleine scene's en niet een open wereld die met vol met leven en detail. Rockstar weet dit allemaal te combineren en daarbij sommige dingen zelfs te overtreffen. Check die shot van de strand vol karacters, of de animatie van het haar @0:38. Ik denk dat alleen CD Project Red en Guerrilla Games dit zouden kunnen maar dat zijn maar 2 studio's.
Vergeet ook niet de hoeveelheid tijd en budget welke Rockstar hier tegenaan gooit; dat is voor geen enkele andere studio realistisch.
Noem een game met mooiere graphics in een open wereld game dan deze trailer. Nog weer een tandje beter dan RDR2 en daar komt nog steeds geen game bij in de buurt. Nee, ook Cyberpunk niet. CP is een volledig lege wereld met een mooi omhulsel. Het leeft niet, er zit geen dynamiek in.
Met de 2.0 update is dat heel erg aangepakt.
Komt alsnog niet in de buurt van wat Rockstar laat zien qua dynamiek in de open wereld. CP is prima opgepoetst, maar de open wereld blijft wat mij betreft opvulling. Er valt echt niks te beleven dan van A naar B te gaan voor een (side)quest.
Komt alsnog niet in de buurt van wat Rockstar laat zien qua dynamiek in de open wereld.
Ik zie een trailer, geen open wereld. Hou de verwachtingen beperkt tussen wat nu getoond wordt en het spel dat later uitkomt. ;)
Als de wereld nog maar in de verste verte lijkt op de inmiddels tien jaar oude GTA V dan zit dat wel goed.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
we hebben het hier oversoftware ontwikkeling niet over beleggen..... :)
we hebben het hier oversoftware ontwikkeling niet over beleggen..... :)
Precies. Dat is een nog groter risico. :+
Anoniem: 1849202 @Hulleman5 december 2023 10:47
Volgens mij was de vergelijking grafische fideliteit, niet het leven in beide games en/of activiteiten.

Qua graphics vind ik Cyberpunk niet ver van RDR2 of wat we tot dusver in de trailer hebben kunnen zien van GTA6 vandaan zitten.

Qua leven in beide werelden, heb niet de 2.0 patch gespeeld van Cyberpunk, maar dat i.c.m. AI is wel beter in GTAV/RDR2.
Ik kan je vertellen dat de wereld van CP, ook met de laatste 2.1 patch, mss GTA V benaderd. Dan alsnog heeft GTA V meer en betere interactie. CP mag de veters van RDR2 nog niet strikken. Geen schande, want daar komt echt geen game bij in de buurt. Als ze die lijn naar GTA VI doortrekken dan zet Rockstar de concurrentie weer 10 jaar verder achteruit.
Klopt. Cyberpunk 2077 was ook een hype waar ik niet aan mee heb gedaan want ik wist dat het tegen zou gaan vallen.

Zoveel details, veel mooiere graphics, mechanics en physics zijn echt mogelijk. Met zoveel AI gestuurde voetgangers etc wordt het inderdaad interessant.
CP2077 is nu anders wel een waanzinnig goede game. Zeker na de laatste grote updates en de nieuwe DLC.
CP2077 was altijd een waanzinnige game, maar iedereen was te druk met op die bandwagon van haat te staan omdat je de banden van auto's niet kon lekschieten om te kijken naar wat het spel wél te bieden had.

Al die dingen die nu geprezen worden rond verhaal, karakters, immersie zat er in vanaf dag 1. Minus Dogtown content dan.

CDPR heeft zich bruut verkeken op hoe deze game op last-gen consoles loopt, dat is het enige wat ik ze wel echt kwalijk neem, want dat kon echt niet en je hoeft echt geen zware studies gehad te hebben om dat te zien.
Maar dit spel is vanaf launch echt niet zo bruut heftig veranderd als sommige mensen het willen doen lijken.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 22 juli 2024 23:27]

Op moment is Cyberpunk2077 wel echt een mooie game.Persoonlijk vind ik wel dat Cyberpunk nu is waar het moet zijn.

Deze GTA kan nog een donwgrade worden + een 30fps game.Vind het wel een goede trailer.
Hoe staat het op het moment met Star Citizen? Dat zou 10 jaar geleden alles uit de GPU's van de toekomst halen... Ik heb hier iig een recente engine demo gevonden: https://www.youtube.com/watch?v=nWm_OhIKms8
Wat bedoel je met 'mooier'? En waarom zou je een cinematische trailer, waarin van geen enkel frame vastgesteld kan worden of het werkelijk in-game content is, überhaupt willen vergelijken met bestaande open wereld games?
Als je dan 'graphics' in trailers gaat vergelijken dan zijn er genoeg die deze compleet wegblazen.
Ik wil niet ontkennen dat GTA V en zeker RDR2 bijzonder waren. Rockstar had/heeft een ideale game engine om met genoeg aandacht en werk een prachtige wereld te bouwen. RDR2 heeft de lat erg hoog gelegd, maar zeggen dat geen game daar nog steeds bij in de buurt komt is onzin.

Wat is die dynamiek dan waar jij het over hebt?
In GTA V valt in die open wereld ook amper wat te beleven naast (en vooral na) story-mode, NPC's zijn ook gewoon geprogrammeerde zombies, de meeste gebouwen zijn niet toegankelijk en ik kan niets uit deze trailer halen dat aangeeft dat VI anders gaat zijn.
Noem eens een concreet voorbeeld waarom GTA wel 'leeft' en 'dynamisch' is.
nu nog op zo'n grote map waar overal shit gebeurd.
Ja dat is zeker waar! Daar wordt het interessant.
Dus omdat een andere studio mooiere graphics in een spel kan hebben, zijn de graphics uit de trailer niet mooi? 8)7
Ik vind het zeker niet bijzonder. Het kan echt veel mooier maar dat heeft te maken met wil , onwil, prioriteiten en geld.
GTA moest het altijd hebben van z’n schaal en scope, niet van z’n graphics.

Bovendien is eigenlijk ieder deel wel typisch GTA stylized, net niet realistisch in mijn optiek en daarmee typisch GTA. Die zweem merk ik ook in deze trailer. Wat dat betreft ben ik best onder de indruk, zeker als het nog op consoles moet draaien. Ik hoop dat er een 60fps modus in zit voor ze.
Niet van hun graphics? GTA 5 in RDR 2 waren in mijn optiek de mooiste games van hun generatie!
GTA5 op de PS3 was een stutterfest met lage resolutie textures en aliasing. Technisch enorm indrukwekkend dat het überhaupt mogelijk was (dit in tegenstelling to Skyrim..), maar je merkt aan alles dat het duidelijk een compromis is op verouderde hardware een game van die scope te kunnen draaien.

Uncharted, Killzone en Beyond Two Souls zijn grafisch een stuk indrukwekkender, simpelweg omdat de scope van de scenes kleiner is en er geen gigantische wereld opgezet hoeft te worden.

En de PS2 generatie was ook enkel indrukwekkend vanwege de scope, niet de graphics. Vergelijk het detailniveau van Shenmue met GTA3. Of dat van Black met San Andreas.

De graphics hebben altijd in dienst gestaan voor de open gameplay in een gigantische wereld. Niet op de eerste plek. Dat maakt ze niet minder indrukwekkend, maar zeker niet de mooisten van hun generatie. Als GTA 6 er zo uit gaat zien, ben in ik ieder geval enorm onder de indruk!

[Reactie gewijzigd door Cid Highwind op 22 juli 2024 23:27]

Klopt, het was minder stutterfest op de 360, maar we zijn de tijden van onstabiele 30 vergeten, of namen het voor lief. TLOU op de ps3 was nog slechter kwa performence, en toch kreeg het 9-ens. Vandaag de dag zal dat niet meer zo snel gebeuren als een game zo slecht performed.
60fps met high fidelity graphics zal wel voor de PS5 Pro zijn denk ik, de gewone PS5 zal dit enkel halen in performance mode denk ik
Het heeft te maken met toegankelijkheid qua specs en grootte van het spel ;)
Volgensmij is GTA nooit echt het allermooiste spel geweest, maar wel altijd super gedetailleerd en uitgebreid. Dat gaat naar mijn mening toch een stuk verder dan de mooiste reflecties
En hoeveel in een spelwereld van dit format?
Of natuurlijk een RX 9900 XTX...

Beetje belachelijk om nu al een hype voor 2025 te starten imo.
Dit is wat rockstar steeds doet, beetje overhyped allemaal.
Overhyped? Gta V zit op dit moment op $8 miljard omzet.

Dat Rockstar de hype waarmaakt hebben zij keer op keer bewezen.
Roblox zit op 2,3 miljard omzet, dus dit is ook een indicatie van kwaliteit?
Rockstar heeft ook enkele ‘key’ personeelsleden verloren zoals Lazlow en Dan Houser. Ik ben hoopvol, maar het is toch vooral afwachten…
Maar hoezo als het op Ps5 en Xbox Series X draait ie ook op de huidige GPUs lijkt me.

Overigens is het erg druk in de trainers benieuwd wat daar van waar gemaakt kan worden.
Nah consoles zitten rond 2080 aan performance, das toch alweer 5-6 jaar geleden dat die performance op PC beschikbaar was en tegen '25-'26 is het al bijna 7 a 8 jaar geleden, dus de game gaat er grafisch niet uitzien als de meeste echt uitblibkende games die in de komende jaren gaan uitkomen, aangezien GTA6 dus niet gaan draaien op 8 jaar oude hardware.

Edit
Dus ja hij zal makkelijk draaien op huidige GPUs aangezien de consoles tegen die tijd op high end hardware van 8 jaar geleden draaien.

[Reactie gewijzigd door TEAser_ op 22 juli 2024 23:27]

Of een console want GTA 6 is enkel bevestigd voor PlayStation en Xbox, niet voor pc...
GTA zal op de pc uitkomen. Dat is voor mij geen vraag. GTA online is de cashcow van Rockstar, ze gaan echt de PC niet overslaan. En bij GTA V was dit precies hetzelfde. Het werd eerst aangekondigd om de consoles, en later kwam de pc versie.
Daar twijfel ik ook niet aan, maar daar ga ik in ieder geval niet op wachten. Gelukkig heb ik een PlayStation en Game PC.
Wat ik overigens nog steeds niet snap is waarom ze nog steeds wachten met de PC versie tot een later tijdstip. Volgens mij is de pc versie juist de best verdiende met shark cards, of zit ik daar naast?

Edit: het lijkt dat ik hier compleet naast zit. De inkomsten GTA op consoles lijken vele malen hoger dan pc.

[Reactie gewijzigd door Lagonas op 22 juli 2024 23:27]

Het is vooral raar aangezien een game porten van Xbox naar Windows en andersom een eitje is, Xbox is practisch een Windows machine met wat aanpassingen. Enige wat ze moeten doen voor de PC versie is optimization voor een grotere range aan hardware en keyboard en muis support. Als een studio van de groote van Rockstar daar een jaar over doet zou wel erg klunsig zijn.

Daarnaast ontwikkeld GTA zich niet in een vacuüm, grafisch zal GTA in '25 niet de beste meer zijn en in '26 zeker niet meer.
Rtx5080 in 2025? De release is op consoles Xbox en PS.
De PC variant zal wel weer een jaar later zijn. :+
zal wel niet op de PC uitkomen tot 2026 op zijn vroegst, dus je hebt nog wat tijd om te sparen.
Het is mij vooral totaal nog niet duidelijk wat in deze trailer realtime ingame beelden zijn, en wat prerendered graphics zijn.
Zit er dik in dat alles realtime ingame beelden zijn. Kijk naar hun release trailers van gta V en rdr 2. Beide zagen de games met release er zelfs beter uit dan in de trailer.
Reken maar op 2026 voor de PC versie
Zou wel apart zijn, Xbox X en S staan erg dicht op Microsoft Windows, als je een game uitbrengt op Xbox kan je hem vrijwel direct porten naar PC, het enige wat je moet doen is de game optimizen voor specifieke grafische kaarten en verschillende hoeveelheden geheugen en de game toegankelijk maken voor toetsenbord en muis natuurlijk. Het zou erg klunsig en amateuristisch zijn als het een studio tergrote van Rockstar het een jaar duurt om dit te doen.

Daarnaast zal dit betekenen dat tegen de tijd dat die game voor PC uitkomt de game grafisch gegarandeerd niet meer indrukwekkend zal zijn. Games die de komende 2 jaar voor PC uitkomen die sinds conceptie al in Unreal 5 ontwikkeld zijn zullen al in de buurt, ofniet al GTA6 overschaduwen met waarschijnlijk een kleiner budget. Het zou een fout zijn om de game zolang uit te stellen voor PC.
Voor je het op een RTX kan spelen zal het nog wel later dan 2025 worden

[Reactie gewijzigd door unreal0 op 22 juli 2024 23:27]

die hoef je pas eind 2026 te kopen hoor want je moet een PS5/Xbox hebben
Liever nog langer wachten als je het mij vraagt en een goede game vanaf dag 1 dan een Cyberpunk 2077 herhaling door te vroeg te releasen...
Dat zowiezo inderdaad.
Ik hoop ook dat ze vooral de multiplayer hebben aangepakt, want het is een zooitje in GTA online als het aankomt op cheaters en microtransactions.
Waarom zou het geen ingame gameplay kunnen zijn?
Ik vond het ook meer lijken op cutscenes dan gameplay, de Hud is er niet, de movement ziet er voorgeprogrammeerd uit, ect. Alles heeft er van weg dat het in-engine footage is en niet ingame footage, over het algemeen hebben cutscenes en engine footage een betere grafische kwaliteit dan de uiteindelijke runtime game graphics omdat het minder dynamisch is en de performance natuurlijk minder van belang is.

Vergelijk het met de trailer van Squadron 42 een paar weken terug, daar werd duidelijk gameplay vertoont met hud en alles erop en eraan, naast cutscenes enzo.
De trailer had in mijn mening veel weg van een 'in engine' footage en niet van gameplay footage. Het zal dan dus nog even duren voordat we echt weten hoe de game eruit ziet.

Daarnaast is het niet een grafisch wonder als de game eruit ziet als de trailer, wat Epic Games heeft laten zien wat Unreal 5 toe in staat is en met projecten als Unrecord(gemaakt door 1 persoon) en Squadron 42 is het wel het minste wat verwacht had kunnen worden voor een studio zo groot als Rockstar, ik denk dat ze de graphics niet hard genoeg gepushed hebben aangezien GTA6 hoogstwaarschijnlijk weer meer dan 10 jaar mee moet doen en Graphics op het moment weer in een stroomversnelling zit, echte next gen games die vanaf de start gebruik gemaakt hebben van Unreal 5 en nieuwste GPUs bijvoorbeeld komen nu pas een beetje uit, dus tegen 2025 is de kans groot dat de meeste AAA games en sommige Indie games al grafisch al beter zijn dan GTA6.

Het is natuurlijk wel een flinke verbetering op GTA5 en ik hoop dat Rockstar net als bij GTA5 rekening heeft gehouden met refreshes van de consoles en/of de nieuwe generatie consoles die tegen 2025 toch wel langzaam eraan beginnen te komen en ze de game dan grafisch kunnen oppiepen net als bij GTA5 het geval was.
Schaamteloze kopie van m'n commentaar bij "de buren":

Ziet er goed uit maar er is nog wel een lange tijd te gaan tot de release.
Jammer genoeg zullen we de benchmark resultaten daarvan nooit meer op HWI zien.

PC release zal wel minstens Q3/Q4 2026 worden, R* maakt er een handje van eerst op de consoles alles uit te brengen en een PC release te ontkennen, daarna double-dipping returning players content voor degene die op de consoles hebben gespeeld.

M.a.w. gewoon een vriend op zijn PS5 laten inloggen met je fake-PS5 account en dat linken aan je R* account.

Dan krijgt de PC vast wel weer extra grafische instellingen t.a.v. de consoles, dus een RTX5090 zal in 2026 het zwaar krijgen vermoed ik, valt te bezien hoe de CPUs van nu dat gaan bewerkstelligen, 64GB RAM lijkt me dan geen uitzondering meer want ik zie het zo 20GB wegvreten, minstens.

En schijfruimte? GTA V vreet nu al met zijn updates 109GB op, dat was tijdens release in 2015 zo'n 60GB waarvan 54GB via 7 DVD's. Maak er dus maar minstens 300GB van voor de base-install, dan is NVMe ook geen luxe meer.

Verder in de trailer is het grafisch weer top zoals verwacht van R*, die weten wel hoe ze de atmosfeer, belichting, weer e.d. moeten doen. Hoogstandje van de industrie, de modellen e.d. zien er top uit.

Enige waar ik me dan nog zorgen om maak is dat de wegligging/physics een beetje arcadey aandoet zoals GTA V, beetje een step-down van GTA IV. Speel dat anno nu en het is verbazend hoever dat de tijd vooruit was, maar goed R* zal wel een balans weten te vinden.

Zolang het maar geen subscription-only GTA Online wordt, dan haak ik zeer waarschijnlijk op dat vlak gewoon af, de community verzint wel weer een alternatief nu FiveM is opgekocht. Spel is té groot dat mensen hier niks mee doen.

Wat ik er nog aan toe wil voegen is dat hopelijk de NPC's zoals politie weer eens wat realistischer te werk gaan en niet enkel gaan lopen beuken en schieten zoals in GTA V.

Leukste voorbeeld:
https://www.youtube.com/watch?v=eVyP61i9_9E
Maak er dus maar minstens 300GB van voor de base-install, dan is NVMe ook geen luxe meer.
Wat heeft de technologie NVMe daar in vredesnaam mee te maken?
Grootte van het spel, de inlaadtijden zullen daardoor een stuk meer bandbreedte kosten wil je het een beetje vlot inladen. Rustig aan komen er ook steeds meer spellen die gebruik maken van DirectStorage en daardoor de CPU bypassen en dus de laadtijden nog veel verder kunnen verbeteren dan op de CPU hiervoor te moeten wachten. En dat helpt met zulke gigantische brokken textures qua streamen e.d. natuurlijk ook wel om stutters te minimaliseren. SATA SSDs zullen een beetje tegen hun limieten gaan aanlopen.
Dat zal inderdaad kloppen, maar laat NVMe nou juist geen gebruik maken van SATA.

Ik denk juist dat een 500GB/1TB NVMe drive dan pas echt tot zijn recht komt.
Dat is ook precies wat ik probeer aan te geven, NVMe zal helpen in deze situaties door de vergrootte bandbreedte i.c.m. DirectStorage. Heb hierom mede recent 2x4TB 990 Pros aangeschaft.
Zooo dat is Fors :p

Ik hoop dat de XSX/PS5 default specs genoeg zijn voor een mooie rendering output. Jammer dat het pas 2025 is... had zelf eind 2024 verwacht eerlijk gezegd.
Zal wel goedkomen denk ik, RDR2 ziet er ook gelikt uit op een PS5 bijvoorbeeld.
Klopt, RDR2 ziet er prachtig uit op XSX ook. Echter verwacht ik zelf toch wel wat meer van GTA VI.
Tgoh, GTA V werd ook in najaar 2011 aangekondigd en ergens voorjaar 2013 pas gereleased.
Najaar 2013 zelfs nadat hij delayed was. Maar meer i.v.m. de dev-tijd en de huidige markt. Vind 2025 erg ver weg helaas.
Oh ja da's waar, had ik al uit m'n geheugen gewist :+
Laat je verrassen.

Ze zijn max nog 2 jaar aan het sleutelen aan deze game.

Keer op keer zetten ze 1 van de beste verkochte games op de markt.
Dit komt wel goed hoor :p
Enige waar ik me dan nog zorgen om maak is dat de wegligging/physics een beetje arcadey aandoet zoals GTA V, beetje een step-down van GTA IV. Speel dat anno nu en het is verbazend hoever dat de tijd vooruit was, maar goed R* zal wel een balans weten te vinden.
Daar zijn de meeste mensen het helaas niet met jou en mij over eens :(

Wat mij betreft mogen ze de opzet van GTA 4 terug brengen met een paar extra's en dan de auto's deze keer beter opzetten. RAGE's physics engine is in staat ophanging en gewichtsverplaatsing te simuleren; niet op volledig simracing niveau, maar toch vrij behoorlijk. Het probleem van 4 was dat ze de parameters niet goed hadden opgezet, waardoor zelfs de sportauto's enorm zachte vering en hoge ophanging hadden; en alle auto's net iets té zwaar. Zelfde gold voor de verhoudingen van versnellingen. Allemaal dingen die aan te passen zijn/waren :)
GTA IV reed inderdaad wel lollig, precies of elke auto daar op El Cheapo Chinese banden stond :+
Dan krijgt de PC vast wel weer extra grafische instellingen
... Die je ook gewoon omlaag kunt zetten zodat je op een normale xx60 kaart kan spelen. Dat gelul over xx90 kaarten en ultra instellingen altijd.

Leuk dat de 1% het er nog beter uit kan laten zien, terwijl ze voor hun 85" OLED scherm campagne drinken en kaviaar eten, maar de gemiddelde gamer heeft een zak chips en doos Schultenbrau en speelt op een kaart van een paar honderd niet een paar duizend euro.
[...]


... Die je ook gewoon omlaag kunt zetten zodat je op een normale xx60 kaart kan spelen. Dat gelul over xx90 kaarten en ultra instellingen altijd.

Leuk dat de 1% het er nog beter uit kan laten zien, terwijl ze voor hun 85" OLED scherm campagne drinken en kaviaar eten, maar de gemiddelde gamer heeft een zak chips en doos Schultenbrau en speelt op een kaart van een paar honderd niet een paar duizend euro.
Ik zeg niets over dat het vereist is, maar dit zijn uiteraard optionele extra's, wil je dat wel in alle pracht en praal kunnen gebruiken, zeker op 1440P+ dan zal je wel aan zo'n kaliber GPU moeten, zeker met meer dan 60Hz.

[Reactie gewijzigd door CriticalHit_NL op 22 juli 2024 23:27]

...in alle pracht en praal...
Dat is dus precies wat ik zeg? Op PC hebben we settings, die zijn er voor gemaakt om lager te kunnen zetten. Ik speel al 10+ jaar zonder problemen elk spel op 1440 op mijn xx60 kaarten. Geen enkele reden om aan te nemen dat dat dan niet zou kunnen.

Vergeet niet dat deze spellen voor de huidige generatie consoles gemaakt worden, een 4060 is al krachtiger dan de GPU die daar in zit.
Ik vermoed dat je m'n commentaar verkeerd hebt geïnterpreteerd.

Het is m'n prognose dat, als je met alle instellingen volluit, een enigzins speelbare situatie wilt creëren met framerates hoger dan 60 dat ook een RTX5090 het zwaar gaat krijgen, zeker als de PC hiervoor extra instellingen krijgt om de kwaliteit te verhogen, dan laat ik super-resolutie instellingen nog even in het midden.
Natuurlijk kan je het lager zetten en het speelbaar maken, maar dat was niet de essentie van m'n commentaar.

Om een voorbeeld te noemen, de inmideels 6,5+ jarige 1080Ti die in begin 2017 uitkwam.
GTA V op de PC kwam uit in 2015, en alsnog op 4K resolutie zonder Ultra grass krijgt het spel die kaart hier en daar nog op de knieën.
Zeker midden in gebieden met vegetatie is dat een framerate killer.
Sorry, ik snap je commentaar wel, maar je prognose is van het niveau 'water zal over een paar jaar nog steeds nat zijn' als het al niet gewoon flamebait is. GPU, RAM, opslag, je dikt het allemaal lekker aan.

Waarom wil je een punt wil maken van iets wat enkel voor de 1% die zulke hardware heeft/gaat hebben relevant is... Voor 99% van de gamers is wat je zegt niet van toepassing en dus ook geen probleem. Dat is precies met wat ik bedoelde "Dat gelul over xx90 kaarten en ultra instellingen altijd."

Ongeveer ieder spel kan zolang als PC gaming bestaat al de beste hardware het vuur aan de schenen leggen, nooit gehoord van de uitdrukking 'Can it run Crysis'?

En nogmaals, GTA VI wordt voor hardware gemaakt die tegen die tijd 5 jaar oud is, mijn prognose is dat het dus zelfs op een budget game PC er beter uit gaat zien en presteert dan op de beste PlayStation of Xbox.
Je hebt het over flamebait maar dat is het doel totaal niet, ik reageer normaal terug met de bedoeling van de eerdere reactie en mijn verwachting, de toon van je reactie lijkt eerder op een flamebait.

Discussie is hierbij dan gesloten.
Zonder console op pc zal het wel 2026 worden ben ik bang. Het ziet er super mooi uit als ik de trailer zo zie krijg ik er erg veel zin in.

Ik game eigenlijk niet meer maar vice city vroeger grijs gespeeld. Ik heb er met een jong gezin en eigen bedrijf ook eigenlijk geen tijd voor dus heb nog een paar jaar om tijd vrij te ruimen, probeer het maar positief aan te vliegen.
Hehe, idem voor mij. Game eigenlijk niet meer, maar voor een nieuwe GTA maak ik een uitzondering. Positief is inderdaad dat het nog ruim een jaar duurt totdat ie uitkomt, dus ik begin gewoon alvast met sparen voor een Xbox :D

Echt jammer dat een dienst als Stadia is opgedoekt, want als ie daarop uit zou zijn gekomen zou daar echt ideaal zijn. Speciaal voor een nieuw game losse consoles of videokaarten kopen is toch een beetje ouderwets vergeleken daarmee.
Gelukkig is een xss niet zo extreem duur en ben je direct klaar. Zeker als je er van MP kan halen tegen die tijd.
Goed de deals in de gaten houden volgend jaar met black Friday. Heb zelf vorige week voor 380 euro de Xbox series X met Forza horizon via alternate besteld, tegelijkertijd had Microsoft zelf de series X refurb voor 375 euro in de aanbieding in hun eigen store.

Voor die bedragen speel je zo goed als gratis aangezien ze voor dat bedrag 2e hands verkocht worden.
Hé hé me 2.
Al jaren geen game aangeraakt, GTA 6 zal echt een reden zijn om een ps5 te kopen de game zelf.
Ik game ook weinig meer naast wat Moba's en heb toendertijd speciaal voor RDR2 een tweedehands PS4 gekocht, de game uitgespeeld en uiteindelijk weer doorverkocht zonder verlies.

Gaat ook mijn plan zijn met GTA 6, tweedehands PS5/Xbox series X halen, game uitspelen en de boel doorverkopen. Kan ik je zeker aanraden als je niet veel speelt!

Uiteraard wel jammer dat je niet na een tijdje weer even de game aan kan slingeren maarja!
Mooie aan GTA vind ik juist dat je hem niet uit hoeft te spelen, maar ook gewoon free roaming je gang kunt gaan, af en toe wat missies doen of gewoon de politie achter je aan krijgen en proberen af te schudden. Kon ik me soms heel lang mee vermaken, zonder ooit een GTA helemaal uitgespeeld te hebben ;)
Same situation! Ik ben zelfs nog bezig tijd aan het beschikbaar maken om GTAV af te ronden :+
Ondanks je het zo druk hebt, probeer toch wat tijd voor jezelf vrij te maken. Tijd en mentale kracht zijn echt pricesless. Vergeet jezelf niet.
Dat heeft ook een positief effect op je omgeving.
Just a reminder😇

Vice City zelf ook grijs gespeeld. Hopelijk heeft deze ook de humor, en niet woke stuff van deze tijd. Ik kan niet wachten op de pc versie met mods. En hopelijk singleplayer dlc zoals gay tony etc.
100%, vind het ook lastig met kleine kids en drukke baan. Maar ik MOET die tijd maken. Helaas kom ik gewoon niet door de RDR2 etc heen met de beschikbare tijd, maar doe mijn best!

On-topic
Nu al weer zin in, vette trailer en kan niet wachten!
Thanks, komt ook goed. Ben druk aan het sparen geweest om een kleine maar high tech boerderij uit te bouwen. Eind volgend jaar worden mijn koeien elke 2 uren met een robot gevoerd en ze worden al een tijdje met een robot gemolken. Al mijn trekkers rijden inmiddels op GPS en met domotica ook nog eens veel apparaten en verlichting slim gemaakt. Het besef dat tijd priceless is ben ik het dan ook behoorlijk mee eens. Daarom jaag ik niet een "goede" carierre na maar ben ik gelukkig met wat heb maar kan ik ook gelukkig zijn van hetgeen nog komt zoals een release van GTA VI op pc :)
Ik zie het mannelijke en vrouwelijke karakter veel samen in de trailer. Hoe gaaf zou het zijn als je een groot deel van het spel in co-op zou kunnen spelen.
Zeker gaaf idee... Maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Ik denk niet dat Rockstar de restrictie wil dat beide karakters steeds overal aanwezig moeten zijn namelijk. Ik vermoed dat ze het hetzelfde willen doen als in V waarbij de karakters hun eigen ding aan het doen zijn maar elkaar in het verhaal tegenkomen. Ja met een soort Bonny and Clyde zijn ze veel samen natuurlijk maar ik denk dat het te restrictief wordt als je echt coop moet kunnen spelen.
Zeker gaaf idee... Maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren. Ik denk niet dat Rockstar de restrictie wil dat beide karakters steeds overal aanwezig moeten zijn namelijk.
Saints Row 2 op PC in co-op. Karakters hoefden niet bij elkaar te zijn. ;)

Qua verhaal denk ik dat je gelijk hebt. Ze zullen wel iets willen zoals GTA 5.
Niet alleen qua gameplay gaat het een probleem zijn, gezien het detailniveau van de game en de vele npc's gok ik dat een ps5 niet meer dan 30 fps gaat halen, als je dan ook nog split screen moet gaan spelen dan wordt het praktisch onmogelijk om te spelen. Online co-op voor de storyline zie ik ook niet gebeuren, daar verdienen ze te veel geld aan gta online voor. Online co-op wordt rockstar kennende enkel mogelijk in het gta online universum waar je bakken met geld moet betalen voor ingame valuta of eindeloos moet grinden.
In feite is een zeer groot deel van GTA5 co-op: de missies in de Online-wereld, die net zo goed zeer verhaalgedreven zijn (dan heb ik het dus expliciet niet over de grinding-missies, die er óók zijn).

Ik zou zelf liever nog een écht singleplayer-gedeelte houden. En dan daarnaast weer die optie online te gaan.
Ik herinner me de beperkte co-op van GTA San Andreas nog. Dat op zich was al gaaf, story mode co-op zou de kers op de taart kunnen zijn!
Ik had het op het nieuws gezien.
De demo wat ze laten zien zag er goed uit.
Ik hoop vooral dat je het schieten kan swappen want ik schiet beroerd met links. Anders wordt dan de hele game met een karakter waarmee ik me minder kan identificeren.
Ik denk vooral bij langere games als GTA dat het ook een enorm logistiek probleem is voor de spelers. Dat was tenminste wel mijn ervaring met Baldur's Gate, waar het een enorme klus was om voor zo'n lange storyline tijd samen te vinden. Daarom is het waarschijnlijk minder aantrekkelijk. Co-op is beter voor games die niet langer duren dan een avondje (per potje).
2025 pas?
Uitgever Take-Two heeft in mei aan aandeelhouders aangegeven dat ze heel veel geld ging verdienen ergens in de periode april 2024 - maart 2025.
Dus dan zou GTA VI ergens in het eerste kwartaal van 2025 uitkomen, pas na de lucratieve kerstperiode?

Trailer ziet er goed uit, beter dan ik had verwacht. Misschien iets te goed, ik vraag me dan nu af of er wel een 60fps mode op consoles komt, met de drukte op die straten.
(in principe is het een cinematic trailer natuurlijk, maar als je kijkt al hun trailers van de afgelopen 12 jaar was het achteraf gezien eigenlijk altijd in-game-engine beelden waar je naar keek)
[quote]
2025 pas?
Uitgever Take-Two heeft in mei aan aandeelhouders aangegeven dat ze heel veel geld ging verdienen ergens in de periode april 2024 - maart 2025.
Dus dan zou GTA VI ergens in het eerste kwartaal van 2025 uitkomen, pas na de lucratieve kerstperiode?

Ja, klopt. Maar waarschijnlijk wel al te pre-orderen voor de kerstperiode. Er kan dan zeker wel genoeg omzet gecreëerd worden tot einde 1e kwartaal 2025 :*). en dat past met de berichtgeving aan de aandeelhouders
Ik denk dat je GTA 6 midden in de zomer kan uitbrengen en dat alsnog de verkopen niet geschaad worden eerlijk gezegd. Deze game zal als een tierelier gaan bij release.
Eerlijk gezegd... Als er één game immuun is voor seizoenseffecten dan is het GTA wel denk ik. Hier leven mensen naar toe en denk dat het weinig impact heeft of hij in oktober of in februari uitkomt.
Nee ze noemden fiscaal jaar 2025, dat eindigt 27 september 2025.
Van Take 2 zelf:
https://www.take2games.co...ports-results-fiscal-year

"today reported results for the fourth quarter and its fiscal year 2023, ended March 31"
(fiscal 2025 zal op dezelfde datum eindigen, tenzij je een betere link overlegt)

"in Fiscal 2025, as we plan to deliver several groundbreaking titles that we anticipate will set new standards of quality and success and enable us to deliver over $8 billion"
Wat mij opvalt is dat je alleen maar vrij dikke mensen ziet in tegenstelling tot GTA V.
tja het is florida, daar zie je dat vaak uit mijn ervaring
ja echt he, net als in het echte leven in America.
Nou dat vind ik nog niet eens het probleem.... Wat voor mij echt een cringe moment was waardoor ik het echt niet meer wil spelen, was die twerkende vrouw op het dak van de auto. Dat is misschien een moment opname, maar als je die opname zo prominent in beeld wilt zetten van je trailer. Daarmee geef je al aan welke kant je op wilt. En dat is een kant die veel GTA spelers nou net niet wilden zien denk ik.

Ik heb niks tegen een setting binnen een game, ook niet als die zich voornamelijk richt op een etniciteit. Dat deed Maffia 3 ook heel erg, en dat was een geweldige game.
Daarmee geef je al aan welke kant je op wilt
Waarschijnlijk best verkopende game ooit
Eerlijk? Ik denk dat dit 1 van de meest slecht verkopende Rockstart titels ooit word
Vanwege die twerkende mevrouw?
nog nooit in florida geweest zeker? Ik kom dat soort (on)gein daar gewoon tegen.
Het is realistisch. Dit kom je in florida gewoon tegen. Het zou mooi zijn als er ook een soort new york (liberty city), dat zou ook wel een goeie vibe zijn voor veel GTA spelers.
Wat voor mij echt een cringe moment was waardoor ik het echt niet meer wil spelen, was die twerkende vrouw op het dak van de auto.
Ik vind het een vreemde, en erg specifieke, heuvel om op te sterven.
Maar ieder zijn ding allicht.

Dit is de eerste GTA waar ik weer echt in geïnteresseerd ben sinds de originele vice city.
Wat mij opvalt is dat je alleen maar vrij dikke mensen ziet in tegenstelling tot GTA V.
Nooit gedacht dat ik ooit een woke opmerking zou plaatsen maar hier komt ie: Best wel jammer als vrouwelijke rondingen "dik" genoemd worden.
Mooi begin van de dinsdag, zonde dat men niet aangeeft wanneer de PC versie wordt verwacht.
Dat is algemeen bekend, meestal een jaar tot 2 jaar na consoles.

Hierom zou ik al een tweedehands Series X kopen om daarna weer weg te doen. Deed ik met GTA 5 en Horizon Zero Dawn ook
Horizon Zero Dawn, draait niet zo goed op een Series X.
Nee bedoel dat deed ik toen met de PS4, 1 erbij kopen daarvoor, zelfde als met GTA 5 op PS3, en straks Series X
Jammer dat ze zwichten voor commerciële redenen en hun OG fanbase daarmee laten zitten.

Gelukkig krijg je op de PC dan wel meteen de HD remaster.
De eerste GTA's kwamen binnen een paar maanden na release op PC naar PlayStation.
Paar maandjes zou nog acceptabel zijn, er is immers altijd wat op te poetsen bij een port. Zeker destijds natuurlijk met compleet andere architecturen. Dat laaste is tegenwoordig geen excuus meer. PC gamers 2 jaar laten wachten is een zakelijke keuze, geen technische.
Dat lijkt me niet onwaarschijnlijk, maar console gamers zijn ook zeker onderdeel van de OG fanbase.
Hoe zou je zelf zijn als bedrijfsleider? Een pak geld laten liggen?
Je laat microtransactions op de PC een jaar lang liggen, ik weet niet of dat tegenwoordig nog uit kan.
Als ik bedrijfsleider was van een beursgenoteerd bedrijf had ik gisteren nog al mijn aandelen verkocht ;)
Dan had je binnen enkele maanden een dik proces aan je been wegens handel met voorkennis:)
Excited!

Maar, 5 December, 9 AM ET is toch 15.00 onze tijd, dus vroeger released dan eerder gedeeld?
Ze moesten wel want de trailer was gelekt op twitter
Ah dat had ik nog niet meegekregen, als in ik was maar net wakker en had de laatste alinea niet gelezen omdat ik rechtstreeks naar de trailer ben kijken. :*)
Begrijpelijk haha
Klopt. De trailer was al gelekt op Twix, vandaar dat Rockstar de boel maar vervroegd vrijgegeven heeft.
De trailer laat iets van een koppel zien die samen de boel gek maken, dus denk dat we met minimaal 2 personages gaan spelen, en een keer met een vrouw is zeker leuk. Alleen hoe het verhaal precies gaat worden en hoe de game er zelf gaat uitzien blijft voor nu nog even een verrassing. Maar goed, in ieder geval heb ik er wel zin in.

Wel kan kan ik nu al voorspellen dat de game 2x gaat uitkomen, gezien ik denk dat de game rond de herfst van 2025 zal uitkomen, en waarschijnlijk krijgen we rond 2026 / 2027 de nieuwe consoles, dus verwacht ik dan ook dat de game dan als een remastered opnieuw uitkomt, beetje wat we ook met deel 5 gezien hebben.
Het was al bekend dat je met een soort Bonny and Clyde speelt beide uit een andere uithoek van de map (Vice City en San Andreas) en hun elkaar tegen komen zoals met de 3 uit GTA 5.
Dat was inderdaad de vergelijking die ik zocht maar vanmorgen vroeg niet op kwam.
gezien ik denk dat de game rond de herfst van 2025 zal uitkomen,
Take-Two heeft een flinke omzetverwachting gedaan voor fiscal year 2025; en dat eindigt op 31 maart 2025. De kans is groot dat de game dus in dat voorjaar uit gaat komen.
Take-Two has previously said that it expects to achieve over $8 billion in net bookings for the 2025 fiscal year, which runs from April 1, 2024 through March 31, 2025. That's up from projections of $5 billion for the 2024 fiscal year we're currently in.
maar goed, Rockstar heeft er wel eens n handje van om zaken uit te stellen dus we gaan het zien..
Dat zou inderdaad ook kunnen natuurlijk.
Denk een beetje Bonny and Clyde verhaal zo te zien.
Is er al bekend of dit echte ingame beelden zijn of een cgi trailer? In het geval van het laatste (wat ik denk) is het leuk, maar zegt het werkelijk niets over het spel.
Volgens mij zijn de trailers altijd in game geweest. Hooguit dat bij de release wat effecten of details wat worden gereduceerd ivm prestatie problemen (hopelijk hier niet het geval natuurlijk), maar denk niet dat voor gta ooit cgi is gebruikt in de trailers, maar kan het mis hebben natuurlijk…
Het zijn in-engine beelden. Dus dit is wat het kan worden. Maar ik verwacht dat het niet zo druk gaat worden. Daar hebben de huidige consoles gewoon teveel moeite mee(ook de gemiddelde Game PC hoor). Maar we gaan zien wat ze er van bakken. Ze hebben in ieder geval genoeg tijd gehad😀

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.