Minecraft bereikt mijlpaal van 300 miljoen verkochte exemplaren

Er zijn van Minecraft 300 miljoen exemplaren verkocht, zo heeft moederbedrijf Microsoft bekendgemaakt.

Microsoft maakte de mijlpaal bekend tijdens een Minecraft Live-livestream. De game kwam uit in november 2011 en de vorige mijlpaal van 200 miljoen verkochte exemplaren was 3,5 jaar geleden. De mijlpaal van 100 miljoen exemplaren bereikte de game in 2016. Daarmee is het de bestverkochte game aller tijden. Van GTA V zijn er 185 miljoen exemplaren verkocht.

Minecraft, Switch

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

16-10-2023 • 09:39

67

Reacties (67)

67
67
49
1
0
2
Wijzig sortering
Ray tracing is de reden van verkoop van minecraft.
Minecraft is leuk maar er zijn niet zo veel items. Waardoor je snel beu wordt. Na een tijdje is het monotoom.
Het merendeel speelt het in de gewone modus, ray tracing is vooral 'grappig' maar echt geen selling point. Het gaat ze om wat je erin kan doen (of op servers) = gameplay. Zoek eens naar Minecraft filmpjes op Youtube. Gigantisch veel filmpjes. Als je je wat in verdiept, kan je ook zien wat men allemaal kan met die 'weinige' items.
Maar bottomline blijft idd dat interesse per persoon verschilt. Neemt niet weg dat Minecraft na al die jaren nog steeds idioot populair en springlevend is. En dat komt niet door ray tracing, kan ik je zeggen.
Dat komt omdat de game easy to learn is en synoniem is als je het hebt over een game met bouwen, overleven en volledige vrijheid. Dat het vrij eenvoudig is om een eigen server op te zetten enzo, zodat spelen met je vrienden, familie of community ook binnen handbereik ligt. Daarnaast is het spel ook nog eens goed betaalbaar.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 22 juli 2024 15:42]

Juist, en je kan ook een van de vele online servers kiezen en met je vrienden op Discord daar afspreken en al chattend gaan.
Mocht je het willen, kan je ook een Realms abbo nemen om je eigen persistente werelden "in de cloud" te hosten, enkel toegankelijk voor jezelf en een maximum aantal vrienden, die daar te allen tijde op kunnen komen.
Mogelijkheden te over om online te spelen.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 22 juli 2024 15:42]

Minecraft is gewoon Lego voor de PC.
Ik heb voor raytracing in MC destijds speciaal een laptop gekocht met RTX, maar na 4 keer met raytracing aan spelen was ik er wel klaar mee. Al je zorgvuldig belichtte ruimtes zijn ineens veel te donker etc. Java + shaders is vele malen fijner vind ik dan zelf. Niet veel items lijkt me geen probleem, het is juist zo gruwelijk uitgebreid qua items, je verbeelding is echt de limiet, kijk wat mensen met redstone maken. Kijk naar wat de hermits in Hermitcraft bouwen, er is echt geen grens aan wat je wil en kan.....
Ja, Minecraft is een saai spel! :+

Naast Skyrim is dit de enige game die ik nog speel sinds launch - dan hebben we het dus over 2011! (Wow! De tijd gaat snel!)

...En ja, dat heeft zeker te maken met modding, maar ook vanilla Minecraft kan mij bekoren. Zeker tijdens een multiplayer sessie met mijn kinderen. Al sinds hun kleuterjaren spelen we het. Het is ook het enige spel - naast Skyrim - dat wij op al onze computers, consoles en handheld consoles hebben aangeschaft (en dat zijn heel wat exemplaren).

Voor mij persoonlijk zijn Minecraft & Skyrim de beste games ooit gemaakt. Maar zo heeft iedereen natuurlijk zijn persoonlijke voorkeuren.
Het is in feite gewoon digitale LEGO. Ik kan er nooit op uitgekeken raken. Speel het ook af en aan sinds 2011. Je kan jezelf al maanden bezig houden door een huis of dorp te ontwerpen.
Ja, inderdaad. Héérlijk! :)
Als ex gamer is Minecraft de enige game die ik nog speel, met mijn kinderen dus :) Zo bouwen we al jaren aan 2 werelden, superleuk!

In ons geval Bedrock via het LAN, op laptops en een Pc, hoogste difficulty Survivial mode, dus er moet hard gewerkt worden voor alles. }>

[Reactie gewijzigd door _Anvil_ op 22 juli 2024 15:42]

Ik schat dat 95% van de Minecraft spelers geen idee heeft wat ray tracing is :)
Inderdaad, mijn kinderen vinden dat totaal niet interessant. Die vinden het gewoon leuk om dingen te bouwen en dan vervolgens met TNT de hele boel op te blazen. Ik probeer ze altijd over te halen om een serieus potje survival te spelen maar dat zit er niet in bij die twee xD.
Heel leuk om te zien hoe iedereen dat spel op zijn eigen manier speelt, sommige bouwen hele dorpen en anderen zoals ik vinden het leuk om grote farms te bouwen met sorteer systemen voor de loot etc
Hint: modded Minecraft. Meer mods en items dan jij en ik kunnen onthouden.
Ik heb werkelijk waar nog nooit unmodded Minecraft gespeeld.
Het is opzich best aan te raden hoor. Er is veel toegevoegd in recente updates. De vanilla game voelt lang niet meer zo saai aan als het vroeger deed.
Ik speel vanilla op een hosted server met 2 andere spelers, paar QoL mods (deathchest, one player sleep, fast decay), ik ben nog lang niet uitgekeken. Af en toe speel ik ook Vault Hunters, echte aanrader! Ook heerlijk om af en toe een skyblock wereld te doen bijvoorbeeld (wil je echt een uitdaging moet je maar eens naar de Ilmango skyblock series kijken, waar je volkomen vanilla skyblock speelt, en echt alle mechanics en exploits van de game moet weten)
Totaal niet mee eens. Er zijn meer dan genoeg items in Vanilla Minecraft imo. Oneindig veel mogelijkheden. En anders heb je altijd modded nog zoals anderen al aangeven.
Nou, ik heb het spel helemaal blauw gespeeld voordat er een raytracing mod was, grootste reden is denk ik de toegankelijkheid en de modbaarheid.
Alhoewel ik ff geleden raytracing heb geprobeerd, maakt het vanilla zalig om te spelen, maar ik doe nog erg graag meer met modpacks vanwege de toffe progression die het met zich mee brengt.
Heb net na ~10-12 jaar ongeveer nog eens een server opgestart met een modpack en heb zo'n 10 uur ongeveer er al ingestoken (buiten opzetten, testen, etc.. gerekend) en zelfs dan nog heb ik amper enkele nieuwe dingen van vanilla minecraft zelf ontdekt, om dus nog maar te zwijgen van de zowat 300 mods en duizenden items.

'T is datk het stukje bij beetje verken, maar het is bijna té overweldigend geworden met zoveel items en systemen en mobs en events etc...

Ik gebruik shaders, zonder RT, maar heel eerlijk, mijn ervaring met bv. cyberpunk en RT was nu niet grondbrekend, leuk om even te zien, maar mijn voorkeur gaat in eerste plaats naar degelijke FPS en ik ken letterlijk niemand dat specifiek een spel speelt omdat het RT heeft. (en met Minecraft specifiek prefereer ik view-distance ipv reflecties.)
Sterker nog: de hoeveelheid is juist een probleem. Als je iets groots (mooi gebouw én redstone) onder architectuur bouwt, en wat diversiteit in je blokken palet wilst waardoor je bijvoorbeeld deepslate walls, cobbled deepslate, deepslate, mossy cobblestone, etc met wat relief en kleurverloop er in wilt bouwen, dan heb je aan 27 slots + 9 action bar items al snel veel te weinig. Je blijft tussen shulkers en storage heen en weer vliegen.

Mods waardoor je aan de buitenkant van een shulkermonster (= verzameling kisten bij een werkplaats waar je materiaal in zet) kan zien wát in welke kist zit scheelt al heel erg, dingen als litematica om bepaalde bouwfases 'planbaar' te maken als je eerder ontworpen hebt in creative, maar in werkelijkheid blijft gezien de hoeveelheid items de inventory erg klein. Er zijn momenteel 1161 items in Minecraft. Maar goed. Dat is niet genoeg. Met 35 inventory slots echter...
denk meer dat het te maken heeft met de modding community dan raytracing tbh.
ik speel al jaren geen normale minecraft meer, maar modded speel ik nog steeds.

laatst opnieuw begonnen met Stone Block 2 en 3
2 is nog steeds leuker vind ik zelf
Er zijn zat mods , en al helemaal genoeg items in " minecraft"
zo zie je maar weer; gameplay is king boven grafische pracht en praal
Verschilt vind ik. Maar bij minecraft is het concept zo goed en uniek dat je inderdaad geen pracht en praal nodig hebt. Geen enkele andere game levert een sandbox met level editor als game mechanic, modability, server hosting en dan ook nog logische circuits in de vorm van redstone.
Daarmee vang je sandboxers, modders, creatievelingen én de IT/Ingenieur gamers.
Dat is toch wat ie zegt
Ja, maar mijn punt is, zoals @Zexion ook zegt, dat minecraft de uitzondering is op de regel.

Gameplay zou king moeten zijn, maar dat is vaak niet zo als je naar de verkoopcijfers kijkt.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 15:42]

Nou, youridv1 maakt wel een goed punt, Minecraft is namelijk wel de uitzondering op de regel.
Gameplay is king zou natuurlijk ideaal zijn, maar dat is helaas niet vaak het geval.
Goed recent voorbeeld: Forza Motorsport.
Skyrim word ook nog massaal gespeeld en gemod. Die heeft het grootste deel van die kenmerken niet. Als je een game lang in leven wil houden is gameplay en mod community het belangrijkste Kijk maar naar veel grote titels, Assassins Creed, Far Cry, Metal Gear Solid, Zelda, God of War, het grootste deel van de kopers speelt het uit en zijn er klaar mee. Geen nieuwe dingen wegens ontbreken mod community.
Half-Life is ook een klassieker in mods en daar is zelfs Counter Strike uit voort gekomen
Maar mod support heeft in principe niks te maken met gameplay, of graphics.
Daarbij komt ook dat Skyrim door Bethesda zelf heel erg in leven werd gehouden met de vele ports en meerdere remasters.
Ook is het zo dat Elder Scrolls games altijd razend populair waren en mensen van een oudere generatie met veel liefde terugkijken naar de tijd voor "Games As A Service" en always online DRM.

Begrijp me niet verkeerd maar een game hoeft niet in leven te worden gehouden. Het is juist heel fijn dat men een game kan installeren, spelen en daarna niet meer aan hoeft te raken, want het is klaar. In tegenstelling tot elke game van tegenwoordig, die er alles aan doen om je als klant aan hun game te binden d.m.v battlepasses en regelmatige updates.
Ondanks dat alles vierkant is, met de juiste shaders en ray tracing ziet het er echt super mooi uit. Dus zelfs in graphisch opzicht is het spel goed
Behalve dat de performance alles behalve geoptimaliseerd is :( zelfs zonder shaders vind ik de FPS vaak toch erg meevallen. Maarja, Java he :)
Volgens mij wordt allang geen Java meer gebruikt. Je hebt twee edities, de Java edition en de Bedrock edition. Eerstgenoemde gaat er binnenkort echter uit, de Bedrock edition is geschreven in C++ en geadopteerd naar diverse platformen. De Bedrock edition bestaat dan alweer sinds 16 augustus 2011, die dus twee jaar na de initiële release uit kwam.

EDIT:
Doorgehaald wat niet van toepassing is.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 15:42]

Gezien er een gigantische (Java-based) modding-community en heel erg veel servers nog op Java draaien lijkt het me sterk dat die er binnen de komende jaren uit gaat, of mis ik iets?
Het is in elk geval al niet meer mogelijk om de Minecraft Java accounts te migreren naar Microsoft accounts, zie ook https://help.minecraft.ne...ion-Account-Migration-FAQ

EDIT: Ah, de Java-editie gaat inderdaad niet weg:
What are you changing about Minecraft: Java Edition? Are you phasing out this version, and will you support only the console editions?

Don’t worry – the only thing that’s changing is how you log in to the game!

We’re only moving Mojang accounts to Microsoft accounts, which gives you access to new security features. Minecraft: Java Edition will stay exactly the same, and we’ll continue to update and support it in the future.
Vanuit de FAQ uit het artikel dat ik link.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 15:42]

In zekere zin hebben ze allebei bestaansrecht. De Java versie is hands down de leukste omdat het het origineel is, je eigen mods en skins ondersteunt en je je eigen server kunt hosten. De Bedrock versie uit de Microsoft Store zet al die skins achter een paywall en geeft de betaalde Realms optie als private server. Ik weet niet of mods uberhaubt ondersteund worden. Het enige dat de Bedrock versie echt vele malen beter doet dan de Java versie is performance: die zie je bij de Java versie vaak live of te laat gerenderd worden. Bij Bedrock gaat dat eigenlijk automatisch goed allemaal.
Bedrock heeft ook de server software beschikbaar. Alleen kun je met een Nintendo Switch niet met elke server verbinden die je wilt, en zul je met wat DNS trickery moeten werken.
Dat gaat over hele oude accounts. Die moesten verplicht gemigreerd worden van Minecraft-account naar Mojang-account. Na de overname door Microsoft moesten op een gegeven moment die accounts gemigreed worden naar een Microsoft-account. Uit de communicatie hierover blijkt dat men dit verplicht heeft omdat Microsoft-accounts beter beveiligd zijn (en ik kan me voorstellen dat het kunnen opdoeken van de Mojang-accountinfrastructuur ook weer wat geld en complexiteit scheelt).
Dat is al jaren aangekondigd geweest en duidelijk gecommuniceerd. Voor het spelen van de game maakt het verder niks uit. Het is geen teken dat de Java-editie gaat stoppen maar gewoon een stap in het verder integreren van Mojang binnen Microsoft. Daarnaast zou het ook niet zoveel uitmaken als de (content)ontwikkeling van de Java-editie stopt want daar zit echt genoeg content in en gecombineerd met de actieve modding-community is er meer te spelen dan waar je tijd voor hebt.
Het klopt totaal niet wat je zegt. Dat de voorheen Bedrock editie nu de standaard Minecraft editie is en dat je nu een losse Minecraft Java editie hebt, klopt. Maar op geen enkele manier zijn er plannen om te stoppen met de Java editie. Zakelijk zou dit ook zelfmoord zijn, omdat een groot gedeelte van de belangrijke Minecraft content makers op de Java editie speelt.
En zelfs daarvoor heb je dan weer mods die veel van deze performance issues oplossen. Vroeger was bijvoorbeeld Optifine king hierin, nu heb je mods zoals Sodium die zorgen ervoor dat je met een normale PC gewoon shaders kan gebruiken.

(edit: maandag ochtend typgebrek)

[Reactie gewijzigd door toine.g op 22 juli 2024 15:42]

Sodium is echt bizar in hoeveel performance je er mee gained.
Maar voor de Nvidia eigenaren onder ons is er ook nog nvidium:
https://modrinth.com/mod/nvidium
Dat geeft pas zieke performance gains zeg.
Wow, hier had ik nog nooit van gehoord.
Ga ik vanavond eens ff uitproberen!
Ja, daar ga je zeker blij van worden! Dat levert echt een gigantisch voordeel op.

Ik speel geen Minecraft meer zonder Fabric & Sodium (en een reeks andere mods), tenzij ik geforceerd wordt door een server of zo.
Die Java editie is degene waar veel mensen hier aan zullen denken, maar er zijn nog diverse andere versies waar shaders in zitten.
Ik heb wel eens gespeeld met de Windows 10 versie en met de VR versie, maar ik kan niet met die game console controllers overweg. Mijn brein is hardwired voor keyboard en muis. Ik heb een XBox controller, maar het lukt me gewoon niet om er met dezelfde precisie games te besturen dan wat ik met toetsenbord/muis bereik.
ik heb liever de grafische pracht van GTA in me game, dan dat ik een minecraft achtige GTA heb.
Weet niet van andere, maar het hangt er echt van af wat voor game het is, en wie het allemaal willen spelen.

Battlefield, cod, fifa spelers wille niet met een minecraft grafische pracht spelen geloof me.
Kijk eens naar Battlebit.
Komt neer op een Battlefield met minecraft graphics.

In mijn optiek speelt het lekker weg.
De manier van verkoop (ieder platform en iedere gebruiker van een huishouden een eigen aankoop) helpt ook mee. Het zou toch mooi zijn als er een mogelijkheid zou bestaan om games te delen binnen een huishouden.
Het zou toch mooi zijn als er een mogelijkheid zou bestaan om games te delen binnen een huishouden.
Op de Xbox console is dat ook zo: 1 koper op de console, en alle accounts op die console kunnen het spelen, met hun eigen accounts.
Stijl is imho toch net iets anders grafisch mooi zijn of niet. Als je de eerste versies vergelijkt met nu zie je dat ondanks de stijl dezelfde gebleven is, het grafisch er ondertussen toch heel wat beter uitziet.
...gameplay is king boven grafische pracht en praal
Maybe, misschien ligt het er ook gewoon aan wat de esthetische waarde is van een bepaald IP. Grafische pracht en praal, als we dat definiëren als super realistische graphics, zou gewoon niet passen bij het Minecraft IP. Net zoals blokjes nu eenmaal hoort bij het Lego IP...

Of zouden we grafische pracht en praal ook kunnen definiëren met zaken als Raytracing? Want dat kan ook met Minecraft...

Bron:
https://www.minecraft.net/en-us/updates/ray-tracing
Is Tetris 1984 nog niet de koploper met 540miljoen?

https://www.ign.com/artic...eft-auto-minecraft-tetris

Desondanks zeer netjes van Minecraft.
Niet echt, ja er zijn veel meer Tetris games verkocht, maar het zijn ook een hoop verschillende games. Hier gaat het in de basis nog altijd om hetzelfde spel. Het is maar net hoe je de vergelijking wenst te maken.
De koploper in jouw vergelijking (best verkopende game franchise) zou dan nog altijd bij Mario liggen met 832 miljoen.
https://en.wikipedia.org/...ing_video_game_franchises

[Reactie gewijzigd door ShatterNL op 22 juli 2024 15:42]

Over Tetris is trouwens ook een erg interessante film gemaakt, waarin Taron Egerton de hoofdrol van de Nederlander (!) speelt die uiteindelijk de rechten voor Tetris wist te verkrijgen.
Het is dan ook een waanzinnig goed spel. Speel het zelf al sinds 2010. Intussen telkens enkele maanden spelen in een nieuwe wereld dan dan meestal een jaar of 2 pauze ertussen.
Prachtige mijlpijl, ben zelf ook al sinds dag 1 beta tester en nu ruim 12 jaar later speel ik het nog steeds, maar nu samen met mijn kinderen, naast sandbox ook "nieuwere" game modes zoals Bedwars.

En dat vind ik nog steeds een van de mooiste dingen aan dit spel, geen geweld, geen lootboxes, geen DLC, geen pay-to-win, maar gewoon de eenvoud en creativiteit wat centraal staat.
Sinds ik als klein jongetje in de jaren 90 de kleuren en graphics van games beter zag worden, was ik al opzoek naar een game met meer mogelijkheden en creativiteit ipv pracht en praal. Het moest toen nog 20 jaar duren voor dat dat eindelijk vorm kreeg met wat voor mij het beste spel ooit is.

Ik weet niet of ik eigenlijk wel wil weten hoeveel tijd ik hierin heb zitten, want dat getal ligt waarschijnlijk dichter bij de 20.000 dan 10.000 uur. (Ik kocht het spel ver voor de officiële release, zo'n 13 geleden denk ik). Zijn er trouwens meer mensen die het spel pas na vele jaren 'uitgespeeld' hebben door de draak te verslaan? Dat deed ik pas 2 jaar geleden.

Het enige waar ik van baal is dat ik nooit de moeite heb genomen om werelden te backuppen en/of over te zetten op nieuwe computers. Ik kan sommige nog vaag herinneren en zou er eigenlijk wel graag weer eens in rondlopen.
Geeft denk ik wel een vertekend beeld omdat Minecraft net zoals GTAV op zoveel verschillende generaties consoles/hardware uitgebracht ondersteund is. Ik heb hier in huis alleen al 5 kopieën liggen van Minecraft. Voor de Xbox360,Playstation 3 en 4 en de PSvita en de Wii U,
Net zoals ik wel 6 kopieën heb van GTAV
In 2012 mee begonnen (ik zag mijn kinderen een of ander raar blokkerig spel spelen) en ben er nog steeds mee bezig, de kinderen wat minder, die zijn nu rond de 20-25, en hebben andere interesses. In 2014 ben ik met multiplayer in aanraking gekomen, en ben later dat jaar met een realm begonnen. Dit jaar begon het gebrek aan viewrange me zo te storen dat ik onze 6 jaar oude wereld naar een andere hoster heb overgezet. Had ik veel eerder moeten doen 8)7
Grappige is dat Microsoft helemaal het moederbedrijf niet is. Tenminste, als je het woord moeder begrijpt.
Moeder is een vrouw met een of meerdere kinderen. Het betreft een eerstegraads verwantschap.

[Reactie gewijzigd door Yzord op 22 juli 2024 15:42]

Dat heet "Homoniem", een woord wat gebruikt woord door verschillende dingen. Zo zit ik savonds op de bank maar ik kan op die bank geen geld pinnen!
In de bedrijven wereld heeft Microsoft Mojang gekocht en is Microsoft het moederbedrijf.
Daarnaast heb je nu gezocht op het woord "moeder" en moest je zoeken op "moederbedrijf" dus ook homoniem voldoet niet helemaal, hier de uitleg van een moederbedrijf
Moederbedrijf
MS is dan ook niet het moederbedrijf van Minecraft, maar van Mojang Studios.

Mojang Studios => Xbox Game Studios => Microsoft Gaming => Microsoft

Wellicht moet je je Nederlandse woordenschat iets uitbreiden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moedermaatschappij
Damn, ik was er nog bij toen ie de duizend op een dag haalde! Wat een verschil met nu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.