Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 103 reacties

Microsoft heeft bekendgemaakt dat er meer dan honderd miljoen exemplaren van Minecraft zijn verkocht op alle platforms. Daarmee is de game na Tetris nu de meest verkochte game aller tijden. De game vond zijn oorsprong in 2009 als Java-applet.

Minecraft begon als een indiegame, maar is uitgegroeid tot een miljoenenfranchise. Mojang ontwikkelde het spel en Microsoft kocht die studio in 2014 over voor 2,5 miljard dollar. Destijds was het spel vijftig miljoen keer verkocht, nu is dat aantal volgens Microsoft verdubbeld.

In een infographic heeft Microsoft de verkoopstatistieken verzameld. Op moment van publicatie waren er 106.859.741 exemplaren van de game verkocht. Het gaat om verkopen op alle platforms; Minecraft is uitgebracht op de pc, voor tal van consoles en handhelds, als app voor smartphones en tablets en er is een vr-versie voor de Samsung Gear VR en later de Oculus Rift.

Sinds het begin van 2016 verkoopt Microsoft gemiddeld per dag 53.000 exemplaren van het spel. Dat komt neer op ruim negentien miljoen exemplaren per jaar. De uitgever zegt dat de game overal ter wereld wordt gespeeld. Maandelijks zijn er meer dan veertig miljoen spelers actief.

In de Wikipedia-lijst van meest verkochte videogames aller tijden op alle platforms stijgt Minecraft naar de tweede plaats. Tot voor kort stond Wii Sports nog op die plek, met zo'n 83 miljoen exemplaren. Die game staat zo hoog omdat deze gebundeld werd bij de Nintendo Wii. Tetris is met 495 miljoen verkochte exemplaren, voornamelijk voor smartphones, nog verreweg de meest succesvolle game.

Minecraft Infographic

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (103)

Nadat Microsoft er 2,5 miljard voor heeft betaald hebben ze er nog 50 miljoen exemplaren van verkocht. Voor elk verkocht exemplaar hebben ze dus $50 betaald. Het spel kost gemiddeld 20 ($23). Hoezo was dat een goede deal?
Naast alle argumenten hierboven past de aankoop van Minecraft ook in het grotere plaatje van de visie van Microsoft. Zo is het een product wat op bijna alle platforms beschikbaar is, en wordt het gebruikt als een showcase voor de Hololens. Zeker in de toekomst gaat Minecraft absoluut winstgevend zijn voor Microsoft.
was de studio alleen maar minecraft of ook nog andere games?

[Reactie gewijzigd door bamboe op 3 juni 2016 00:34]

Praktisch alleen Minecraft, ja. Er liepen wel nog wat kleine mini-games maar geen volledige titels. Zie: https://en.wikipedia.org/wiki/Mojang
Wat dacht je van merchandise deals, evenementen, in-app purchases (in de console versies) etc. Dat brengt ook een boel op ;)
Zo iets heet investeren. Iedereen praat over het succes van minecraft/Microsoft.
Microsoft vangt ook geld voor al die Minecraft Legodozen, Minecraft T-shirts, Minecraft koffiemokken, Minecraft bordspellen, Minecraft broodtrommels, etc.
Die 2,5 miljard is ook geen uitgave. Die staat nog steeds op de balans, maar die staat niet meer geboekt onder cash maar onder IP ofzo. Dus inplaats van dat die 2,5 miljard minder dan 1% rente bij de bank rendeert krijgt Microsoft nu jaarlijks een veel hogere ROI. Die 2,5 miljard word langzaam over een lange periode afgeschreven.
Nadat Microsoft er 2,5 miljard voor heeft betaald hebben ze er nog 50 miljoen exemplaren van verkocht. Voor elk verkocht exemplaar hebben ze dus $50 betaald. Het spel kost gemiddeld 20 ($23). Hoezo was dat een goede deal?
Vergeet niet alle Minecraft merchandise die er ook nog eens naast verkocht wordt.

Ik kan me trouwens voorstellen dat Minecraft Realms ook een leuk zakcentje binnenbrengt.

[Reactie gewijzigd door Neko Koneko op 3 juni 2016 08:46]

Simpel: het wordt nog steeds verkocht.

Ik zou het dan ook eerder om willen draaien: Microsoft heeft er 2,5 miljard voor betaald en in 2 jaar tijd daar 1 miljard van teruggezien. Als de verkopen op deze manier doorgaan, zijn ze over 3 jaar break-even. Een terugverdienperiode van 5 jaar, dus een rendement van 20% per jaar. Hoeveel krijg jij op de bank?
Als je je geld terug hebt verdiend heb je nog geen winst gemaakt ;)
Even grof vergelijk..
World of Warcraft zat op de top met meer dan 10 miljoen subscribers toch? a 100+ dollar per jaar?
Kortom deze mijpaal is pak hem beet 2 jaar WOW, vanuit een ietwat simplistisch oogpunt.

Of iets minder dan 3 x Mario Kart Wii (die wel ruim 2x zo duur is. 3x bij start a 60,-)

Naja, tof resultaat anyway.
Is in ieder geval iets wat op Microsofts naam staat met hype, want verder is het niet heel boeiend wat ze doen.
Bizar hoe groot Minecraft geworden is. In de begindagen nog wel eens opgestart, maar het kon mijn interesse niet echt vasthouden. Maar als ik nu rond me kijk is er bijna geen 14-jarig jongetje meer wat geen Minecraft speelt, icm. een Youtube-account. Denk dat de constante vernieuwing daar zeker aan bijgedragen heeft. Knap werk, kan niet anders zeggen.
De constante vernieuwing gaat wel best traag voor wat het soms maar is.
Als je ziet wat mods allemaal kunnen verwezelijken in diezelfde tijd.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 2 juni 2016 16:21]

Inderdaad! De mod community is echt groot. Kan me eigenlijk niet meer voorstellen Vanilla MC te spelen zonder de vele extra content die mods toevoegen.
ahhhh ik weet nog wel dat ik de alpha speelde en niemand van minecraft af wist en het maar lelijk en stom vonden...

't klinkt misschien hipster als de pest, maar ik vind het wel leuk dat ik minecraft al speelde vr het populair werd. :P

Ik heb het een maandje geleden nog eens opnieuw geinstalleerd maar het kon mijn aandacht echt niet meer vasthouden. Houd me vandaag de dag toch lieve bezig met open-world sandbox RPG's van iets meer grafische pracht en praal (denk RUST en alles wat daarvanaf is afgeleid zoals ARK, Life is Feudal, The Forest etc)
Ja idd, een van de meest euh, disruptive dingen die Minecraft waarschijnlijk gedaan heeft zijn de belachelijke winstmarges; volgens mij heeft het nooit meer dan 1 of 2 programmeurs gehad (eerst Notch, toen Jeb). Mojang is ook nooit een groot bedrijf geworden qua hoeveelheid medewerkers. Dat is de realiteit van tegenwoordig met indie games, weinig mensen, maar enorme verkopen en dus enorme winstmarges, die niet teruggeinvesteerd worden in bijv. meer productiecapaciteit.

Dat zal bij de meeste indie games ook niet moeten, dan wordt er teveel meuk ingegooid. Maar ik zou het voor Minecraft of KSP niet erg vinden als ze wat sneller zouden zijn, bij KSP duurde de Unity 5 upgrade bijvoorbeeld meer dan een jaar volgens mij.
Maar op zich maakt het niet uit dat die updates zo lang duren. Over het algemeen voegen ze toch iets toe wat of al door een mod was toegevoegd in een eerdere versie of iets waar de modded community toch niks mee doet. Maar door die updates verneuken ze ook de mods want die "moeten" opeens allemaal updaten. Lees (Mensen vragen om update) Omdat ze die x mod willen hebben. terwijl een hele boel modded spelers daar niet op wachten. Wat mij betreft updaten ze minecraft 1 keer per jaar. Zo lang de modders maar vrij spel krijgen.
Lijkt me een beetje kort door de bocht, eerlijk gezegd. Ik bedoel, mod bouwers hoeven niet per se overal rekening hoeven te houden en kunnen een beetje binnen zelf-gedefinieerde grenzen werken, daar waar de uitgever zelf wel overal rekening mee moet houden om bepaalde groepen niet uit te sluiten? Een mod bouwer kan zonder al te veel problemen verklaren dat het niet compatibel is met een bepaald onderdeel of functionaliteit, daar waar de uitgever zelf daar natuurlijk nooit mee weg zou komen (vergelijk het met een priv vs. corporate website - ik kan zonder al te veel problemen voor mijn eigen site bepalen dat browser x niet wordt ondersteund, een corporate website komt daar echt niet mee weg).
Als -inmiddels- 30-jarige vermaak ik mij al ruim twee jaar met deze game, en dat terwijl ik eigenlijk helemaal geen 'gamer' ben! Het is eens wat anders dan altijd maar je tegenstander overhoop schieten. Daarbij kan je het in deze game zo gek maken als je zelf wil, van simpele bouwwerkjes naar complete automatische systemen.

Ik ben alle 12-jarige YouTubertjes inmiddels trouwens wel allang zat.
en dat terwijl ik eigenlijk helemaal geen 'gamer' ben
Het is dan ook niet echt aan te merken als een game. Er zitten wel wat spel-elementen in, maar dat is niet echt de drijvende kracht achter Minecraft. Je hoeft dus ook helemaal geen typische gamer te zijn om dit leuk te vinden.
Minecraft is een spel, net zo goed als dat Lego speelgoed is.

'spelelementen' is ook een leuke.

Pac-man is een spel.
Patience is ook een spel.

Patience heeft minder overeenkomsten met Pac-man dan Minecraft dat heeft.

Toch vind je Minecraft niet echt een spel?
Leuk hoor, een discussie over semantiek 8)7. Je kan niet ontkennen dat een game als Minecraft (ja ik zeg game ja) een veel breder publiek aanspreekt dan alleen typische computer gamers. Iemand die patience speelt heet in de volksmond geen gamer. Noch iemand die The Sims speelt. Moet ik er heel diep op in gaan of snap je stiekem wel wat ik bedoel? :)
Klinkt als mijn broertje die claimt een echte gamer te zijn door minecraft met zijn "maxxter gaming mouse" te spelen
Mensen hebben de vrijheid om te doen wat ze willen.

Echter neemt dit niet weg dat een gaming mouse niet geheel noodzakelijk is voor minecraft, maar zoals ik zei, voorkeur en keuze is ieder voor zich. Misschien wil je broertje die muis wel vanwege de ergonomie?
Xbox controller werkt ook lekker (op een Xbox 360 dan). :+
Ik gebruik zelf gewoon een Microsoft muis en toetsenbord combinatie, voor deze game heb je geen muis of toetsenbord van honderden euro's nodig.
Ook 40++ kunnen zich er prima mee vermaken. Samen met mijn 3 kinderen druk bezig in een realm. :D
Ja, dankzij Minecraft denkt volgens mij iedere 14-jarige wel even Youtube-moneyz binnen te kunnen harken. Beetje streamen, beetje overdreven doen, webcam op jezelf richten en gaan!

Overigens ook wel 's gespeeld en stiekem is het rustgevend om gewoon dingetjes te maken zonder ergens naar toe werken. Een keer wat ander in deze wereld met een hoog tempo, status en deadlines.
Ik vind dit wel een hele mooie reactie! Denk dat dit voor veel mensen opgaat. (Niet de 14-jarige jongetjes though)
Mwa ik speel wel regelmatig Voltz. Rakketten Nukes en total destruction :o
dus de twee meest verkochte titels zien er grafisch niet uit - mooi - toont alleen maar aan dat het draait om de gameplay(ervaring) en dat grafische pracht en praal hieraan ondergeschikt is. Zouden meer uitgevers en ontwikkelaars moeten doen; richten op de ervaring, en minder op (overbodige)grafische crap.
*kuch* the division :+

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 2 juni 2016 16:20]

Graphics zijn waar AAA developers zich mee onderscheiden van indie studios. Het is niet rendabel om te richten op 'de ervaring' (whatever that means). Een succes als Minecraft of Tetris gebeurt bij toeval, terwijl mooie graphics en een bekende gameplay formule veel meer kans bieden. Graphics zijn de eerste indruk die mensen van een game hebben, als dat niet goed is haken de meeste mensen af.
7 Days to Die? Is ook geen knap spel en heeft heel wat verkocht ( 1.5M ). En de dozijnen Indi games in 2d pixels dat er niet knap uitzien en toch nog altijd goed verkopen.

Voor het aantal personeel dat ze insteken op n AAA titels, kunnen ze ook een dozijn games maken dat grafisch iets minder zijn en best goed verkopen. Met mogelijk n ervan dat enorm verkoopt.

7 Days to die heeft 3 of 4 ontwikkelaars en dat is het. Idem met veel andere games. Tegenwoordig kan je met een man of 6 een mooi spel maken. Ja, je gaat geen movie on rails gaan maken zoals Mass Effect of van die toestanden met een paar man. Maar het kan goed verkopen.
Tsja maar er zijn duizenden indie games waarvan er maar een handvol geld verdienen, terwijl die verhouding qua AAA titels veel beter ligt.
Dat ligt denk ik meer aan hun marketing dan aan hoe goed hun spel is.
Vele AAA's worden overhyped en verkopen enkel goed door de onwetendheid van degenen die pre-orderen.
Marketing schuift de verkopen wat heen en weer tussen AAA titels, maar er worden er gewoon veel minder van gemaakt dan van simpele indiegames van 1-2 developers - dan is de kans dat je een hit te pakken hebt natuurlijk ook groter.
The Division heeft letterlijk grafische crap, nog nooit zoveel afval in een game gezien :p
Ik denk dat een als minecraft looks the division niet lekker zal verkopen. En ligt helemaal aan je doelgroep. Het voordeel is dat je het prima kan spelen op bv een tablet. En het is kind vriendelijk.(tetris ook). Maar pracht en praal is nog steeds nodig voor een groot deel van de gamers.
De videogame industrie heeft meer dan n doelgroep. En gelukkig maar.

Ik vind graphics bijvoorbeeld even belangrijk als gameplay (ik moet trouwens bekennen dat ik de gameplay van Minecraft totaal niet sterk vind) en dat een indie developer daar meer in investeert toont maar weer eens aan hoe divers gamers zijn.
beads and mirrors.
Van mij krijg je een plusje.
Niks mis met the division.
Vind het ook jammer dat de jonkies niet weten wat ze missen met alleen minecraft te slelen.
Het is me ook altijd een raadsel geweest hoe dit spel zo populair kan worden. Maar tegenwoordig zie ik mijn 6-jarige zoon helemaal opgaan in Minecraft zowel op iPad als op PlayStation. Ook verbazend hoe snel hij er mee weg is, dus voor kinderen is het blijkbaar wel enorm intuitief. En het eindigt niet met het spel zelf, want hij ook de Minecraft Lego dozen spreken hem heel erg aan, en hij wou recent zelfs een Minecraft t-shirt...
Ik moet toegeven dat ik zelfs de Minecraft Soundtrack op vinyl gekocht heb :D
Minecraft is Lego op je scherm, waar je zelf ook nog eens in je wereld kan rondlopen.
Je kan alles maken/doen wat je wilt, en er is bijna niets dat je fantasie een bepaalde kant op dwingt. (Het is makkelijker om je eigen ding te visualiseren met mindere graphics dan wanneer de graphics enorm gelikt zijn).

Probeer tzt eens Minecraft op een Raspberry Pi; kan je leuk dingen programmeren in Minecraft (grote structuren plotten :-))
Het spel is zeker niet alleen voor jonge kinderen. Kijk bijvoorbeeld eens op YouTube naar Hermitcraft. Dat is een server met een stuk of 20 mensen die Minecraft spelen. Qua humor en gameplay is dit zeker iets wat niet alleen voor kinderen is.
Hele mooie prestatie. Ikzelf kijk alleen wel uit naar de dag dat Minecraft er net even wat mooier uit gaat zien. Shaders standaard ingebouwd, net even iets mooiere modellen, textures en animaties zonder dat de 'charme' van Minecraft verloren gaat. Nu met Microsoft eigenaar van Mojang is had er inmiddels ook wel een fatsoenlijke mod api mogen zijn.
Betere shaders en textures is maar een questie van mods installeren
Hoe doe ik dat op de Console of Pocket editie?
Volgens mij als je je mobiel geroot/jailbreak hebt kun je shaders hebben op minecraft pe
Dan moet de engine van minecraft eerst maar eens aangepast worden. Op dit moment kan je shaders runnen wat je wil. Alleen de game loopt dan als shit omdat mijn gtx 970 niet gebruikt word.
Ze hebben bij mincraft 1.8 en 1.9 aardig hun best gedaan om de framerate omhoog te krijgen. Zeer waarschijnlijk hebben ze dus ook aan de engine gesleuteld (ben er alleen niet zeker van). Het kan ook een tekortkoming van java zijn, java is een draak van een stuk software voor de consument. Goud om op te programmeren, klote om te draaien.
Het kan ook een tekortkoming van java zijn, java is een draak van een stuk software voor de consument.
Nonsens, zo traag is Java niet. Wat men meestal ervaart als traag is de UI, maar dat komt voornamelijk door de achterliggende implementatie van die UI (een overengineerde API vol met abstractielagen waar niet tegen te optimaliseren valt), niet zozeer door het traag zijn van de VM.

Hetzelfde riedeltje gaat ook eigenlijk wel op voor Minecraft zelf. De game blinkt nou niet bepaald uit in technisch vernuft.
Ik had persoonlijk niet verwacht dat de pocket edition het zo goed deed!? Ik dacht altijd dat dat maar een gimmick was.

Ook al ben ik de doelgroep allang ontrgroeid, en heb ik alles al wel 100x gedaan, blijft minecraft de beste 10euro die ik ook heb besteed. Honderden dan wel niet duizenden uren single n multiplayer plezier mee gehad. Terwijl ik de nieuwe Cod van 60,- na 4u al niks meer aan vond.
Pocket editie is een stuk cpu-vriendelijker dan de java versie! Dus het speelt een stuk beter op oude en trage hardware. En ieder kind van 10 heeft tegenwoordig een smartphone en/of tablet :)
Daar ben ik al bijna anderhalf jaar trotse eigenaar van! Sinds kort is hij beschikbaar op steam overigens

[Reactie gewijzigd door mikesmit op 2 juni 2016 20:45]

Minecraft is voor zover ik weet nooit gratis uitgebracht, en heb het gespeeld van 2009 tot 2014, en nu nog af en toe.

Er is in het begin (volgens mij eind 2009, maar kan ook begin 2010 zijn geweest) een weekje ofzo een bug geweest met het account systeem, waar Notch vervolgens over riep dat het opgelost werd, maar dat tot dan iedereen maar even gratis kon spelen, daar zijn toen 100.000en spelers van bij gekomen, maar achteraf moesten die ook gewoon de game kopen, dus ja, Minecraft is volgens mij nooit gratis uitgebracht, het was enkel kort gratis te spelen.
Inderdaad, lang lang geleden was er een weekje dat het open stond, notch z'n paypal werd een weekje later geblokkeerd door de toestroom aan geld ;)
Hier is het begonnen: https://forums.tigsource.com/index.php?topic=6273.0 De alphaversie was gratis te spelen afaik. Ik heb het woordje 'gratis' wel uit de tekst gehaald want inderdaad, de game is in feite niet gratis uitgebracht. Thanks voor de feedback :)

[Reactie gewijzigd door Xtuv op 2 juni 2016 17:38]

Nee de alpha was 10. Dat heb ik er ook nog voor betaald :).
Heb je betaald voor de Java-applet? Zie ook: http://www.pcgamer.com/the-first-moments-of-minecraft/ en de link naar tigsource in mijn reply hierboven.
De game is heel lang alpha geweest en heeft behoorlijk wat evolutie doorgemaakt, maar dat heette allemaal alpha. Wat altijd gratis is geweest (iig tijdens alpha) is de creation mode of hoe dat ook alweer heette, en daar is het uiteindelijk mee begonnen. Voor survival mode moest je ten tijde van alpha 10 betalen, maar dat was best een tijd na de eerste release.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 2 juni 2016 21:27]

Classic mode bedoel je. Ik weet nog dat ik daar heel wat meer uren in heb zitten dan de normale MC. Was veel groter die werelden en je had ook nog een leuke client waarmee je supersnel kon rennen en rondvliegen zonder geband te worden omdat "hacken" daar normaal was. Ook de leuke gamemodes.

Echt jammer dat ze de hele classic mode hebben verneukt sinds een tijdje.
Ah dat wist ik dan weer niet, en graag gedaan/dank voor de aanpassing :)
Waarom word Windows 10 onder mobiel geschaard en niet onder pc?
Zit daar enige logica achter of is dit gewoon spelen met cijfers ?
de windows 10 versie is anders opgebouwd dan de pc versie. Met de pc versie is het allemaal begonnen, en daar heeft microsoft voor xbox en nu ook voor windows 10 een app voor gemaakt. De ontwikkelingen lopen niet gelijk. De pc versie is hier in recenter.

Daarnaast hangt om de pc versie een enorme mod community, waardoor je in de pc versie dus flink kunt uitbreiden.

Als je de pc versie koopt, dan kun je deze (nog?) gratis omzetten naar de windows 10 versie. Dan kun je beide eens proberen. :)

[Reactie gewijzigd door maquis op 2 juni 2016 17:18]

Voor Windows 10 zijn 2 versies, de 'Windows 10 versie' en de standaard Java versie. De Windows 10 versie biedt de zelfde functionaliteit als de Pocket Edition (wat over het algemeen minder is).
Dat vind ik ook niet zo gek. Tuurlijk is het een enorm populair spel, maar kijk ook hoe veel versies er zijn. PC, xbox360, ps3, pocket edition, pocket edition VR, windows universal app versie. Op die manier moet iedereen voor elk platform de game opnieuw kopen.
Wij hebben hem hier 3x aangeschaft.
Voor de iPad, Xbox 360 en de Xbox ONE,
Die op de ONE kostte maar 5 euro omdat we de 360 versie al hadden.
Welke raad je dan aan voor mijn dochter van 6? De iPad of One versie? Bij beiden wil ik overigens wel mee blijven kijken gezien haar leeftijd.
Ik zou de Ipad kiezen. Kun je zelf lekker op de one blijven spelen, en zit je dochter gezellig naast je op de bank creepers te meppen. :)
We spelen over het algemeen 'samen'. Op de One vaak heel kort en ipad wat langer in het weekend (half uur tot drie kwartier) dus heb er (nog) geen last van als ze even op de One wil gamen 😉
iPad (pocket edition) daar is het als ze een vriendje of vriendinnetje hebben dat ook wilt spelen via WiFi super makkelijk en eventueel via family ook op je andere devices (iOS) te downloaden
De iPad - 1 van de dingen dat Minecraft zo populair maakt is dat de kids bij elkaar (met elk hun eigen iPad/iPod/iPhone) op bezoek gaan om samen dingen te bouwen.
We laten haar nog niet multiplayer spelen.. Maar binnenkort eens checken of we MC aanschaffen 👍
Multiplayer op een server met 200 man lijkt me inderdaad (nog) niet zo'n goed idee, al kan zelfs daarop weinig fout gaan. Waar Dreamvoid op doelt is dat gewone 'real life' vrienden kunnen joinen in bijvoorbeeld haar wereld. Lijkt me weinig gevaarlijks aan :)
Ja begreep ik ook wel maar wil het gewoon nog beetje weghouden denk ik.. Toch nog eens m'n gedachten over laten gaan 😉
Ik denk dat minecraft echt een spel is voor de nieuwe generatie gamers. Mij kon het absoluut niet bekoren. Toen ik 14 was, zat ik lekker aan de mohaa... Ahh the good old times. Maargoed, mooie resultaten!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True