×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Minecraft komt uit voor Nintendo Switch

Door , 73 reacties

De game Minecraft is uitgekomen voor de Nintendo Switch. Mojang heeft de game al in de Nintendo E-Store gezet. Een fysieke release volgt op een nog onbekende datum. De game kost op de Switch 29,99 euro.

De details van de pagina in de E-Store vermelden dat spelers een Switch Pro-controller nodig hebben voor het spel, maar het spel is ook te spelen met alleen Joy-Cons. De game bevat volgens Cubed3 bovendien de beperking dat in-game audiochats niet werken.

De game kwam eerder uit voor de Wii U, als thuisconsole de voorganger van de Switch. Moederbedrijf Microsoft is vroeg met de release van Minecraft, want de Switch kwam twee maanden geleden uit. Tot nu toe verschenen nog maar weinig grote titels voor de Nintendo-console. Twee van de grootste releases kwamen van Nintendo zelf: The Legend of Zelda: Breath of the Wild en Mario Kart 8 Deluxe.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-05-2017 • 14:28

73 Linkedin Google+

Reacties (73)

Wijzig sortering
De details van de pagina in de E-Store vermelden dat spelers een Switch Pro-controller nodig hebben voor het spel, wat erop wijst dat het niet met alleen Joy-Cons te spelen zal zijn.
Dit is incorrect. De vermelding in de eShop geeft enkel aan dat het spel óók met een Pro Controller te spelen is. Je kan het spel ook gewoon met Joy-Con controllers spelen (enkel niet met een losse Joy-Con controller)
Ja vond het ook al vreemd vermeld hier...
Je ziet overigens duidelijk in de trailer dat het met de joycons te spelen is :+ :9
Nee dat zie je helemaal niet duidelijk. In de trailer zie je dat er in tabletmode gespeeld kan worden, dat hoeft niet te betekenen dat je met de JoyCon in TV mode kan spelen.
Nee dat zie je helemaal niet duidelijk. In de trailer zie je dat er in tabletmode gespeeld kan worden, dat hoeft niet te betekenen dat je met de JoyCon in TV mode kan spelen.
Ik zie anders toch echt dat hij gedocked wordt aan de TV. Dus ik snap je opmerking niet zo helemaal.
Als een spel met de joycons gespeeld kan worden, kan deze ook gewoon los gekoppeld worden en door spelen.
Nee dat is niet waar. Lees het anders maar na bij Nintendo. Er zijn games die in tabletmode te spelen zijn maar niet in TV mode met JoyCon.
De zin van tweakers is redelijk dubbel. Eerste deel had zegt alleen pro controller. Het tweede deel zegt dat je het niet alleen met joy-cons kan spelen dus ook met andere controllers.
Nee, het tweede deel zegt dat het niet met alleen joy-cons te spelen is. Moest er zelf ook 3x overheen lezen. Een beetje ongelukkig neergezet, of het nou klopt of niet.
Het zou ook wel heel erg raar zijn als dit spel enkel met de pro controller te spelen was. Dat Tweakers dit niet even beter checkt..
Ligt het aan mij, of wordt de prijs per release steeds hoger? :P
daar lijkt het wel op, ik heb hem ooit in de alpha fase gekocht en was daarvoor $5,- kwijt.
Maar voor een spel wat al zo oud is, vind ik het wel erg duur.

Er is inderdaad nog het nodige aan gesleuteld, maar met de aankomende dlc waar geld voor gevraagd kan gaan worden, vind ik ¤30,- erg veel.
Ik heb hem ook voor ¤5,- toen gekocht en daar heb ik nog geregeld plezier van, chapeau voor Mojang (en dan nu Microsoft) daarvoor.

Maar "er is nog het nodige aan gesleuteld" vind ik het een beetje te kort doen, Minecraft krijgt heel erg geregeld updates met nieuwe game mechanics. Het is een beetje een game die nooit af is. Dit in tegenstelling tot de meeste andere games die enkel betaalde DLC krijgen. Minecraft is dan wel al 8 jaar oud maar de replayability is gigantisch, zeker op PC met mods etc.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 12 mei 2017 14:42]

Daarnaast zijn er duizenden servers met honderden verschillende gamemodes
Helaas is Minecraft op de Wii-u dus 95% betaalde DLC... Kinderen worden constant geconfronteerd met extra levels die men kan kopen voor slechts 4,99
Heb geen problemen met betaalde content of DLC maar dergelijke uitmelkpraktijken ben ik niet zo happig op als je al 30-40 euro voor een game hebt betaald (e-shop prijzen)
Ik speel het zelf niet meer maar vind het de 5 euro die ik heb betaald meer dan waard. 5 euro was ook echt een schijntje. Zelfs 35 euro vind ik nog oke. Ik heb triple a titles gespeeld waar ik bijna het dubbele voor heb betaald die na het uitspelen stof liggen te vangen.

De enige games waar ik naast MC zo veel tijd in heb gestoken zijn Diablo 2, Command and Conquer en Skyrim. En dat zijn in mijn ogen echt legendarische games
Dat ligt niet aan jou of aan Minecraft maar aan Nintendo.

Kijk bv. maar naar de prijzen van Bomberman, 1, 2, Switch en Rayman legends.
Volgens Nintendo zijn de uitgevers vrij om zelf de prijs te bepalen.
ja leuk maar een cartridge is gewoon duurder dan een disc plus volgens Nintendo moeten de prijzen van digitale en fysieke games gelijk zijn

http://www.eurogamer.net/...-ending-up-more-expensive
ja leuk maar een cartridge is gewoon duurder dan een disc plus volgens Nintendo moeten de prijzen van digitale en fysieke games gelijk zijn

http://www.eurogamer.net/...-ending-up-more-expensive
Die opmerking dat download en fysieke game versies qua prijs gelijk moeten zijn is allang ontkracht. Bv. door Puyo Puyo Tetris (al uit) en Rime die binnenkort uitkomt ;)

En ja de cartridges zijn iets duurder dan gewoon discs. Maar dat is een klein nadeel tov. het voordeel dat je je game niet hoeft te installeren of dat er een discdrive in de Switch gebouwd had moeten worden (zou niet gaan gezien het een handheld is)
wat bedoel je ontkracht we hebben het over een spel

En als ik zo naar youtube video's dan zie ik dat ze nog wat extra's (domme sleutelhangers) toevoegen aan de fysieke release, dat kan de prijsverschil met de e-shop verklaren.

De voor of nadeel discussie ga ik niet aan, mijn comment was puur op de prijs gericht en wat jij nu doe is een deflecteren.
Twee spellen al. En ook bij Minecraft schijnt de fysieke versie duurder te worden. Dus dat zijn al 3 spellen. Er zit alleen een verschil in de productiekosten van de geheugenkaarten tov discs waardoor bij voornamelijk kleine games dit een prijsverschil kan geven.

Om dit verschil te verkleinen doen ze er dan bv een soundtrack download bij (Rime) of de keychains bij Puyo Puyo Tetris (in de VS).
NIET DUS

De download cost 39.99 Euro en een fysiek exemplaar tussen de 34.99 en 39.99...
EU retail prijzen worden door de retailers bepaalt. En zijn plaatsen de fysieke versie vreemd genoeg regelmatig op dezelfde prijs als de downloadversie. Hierdoor gaat die vergelijking, in Europa, niet op.

In de VS is Puyo Puyo Tetris als download $ 29,99 en fysiek $ 39,99.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 mei 2017 15:48]

(zou niet gaan gezien het een handheld is)
Nouja, PSP daargelaten (wat wel een UMD was, een kleine versie van een CD)
Die UMD discs zaten dan ook in speciale behuizingen en meerdere UMD discs die ik had, hadden duidelijke krassen op het schijfje. Nee, dan heb ik liever cartridges ;)
Daarnaast hadden de UMD's ook andere nadelen. Voor die tijd een mooie oplossing, maar in deze tijd zijn cartridges het beste voor fysieke media in een portable.
Dat is niet helemaal correct. Uitgevers mogen inderdaad zelf hun prijs bepalen, maar Nintendo eist dat als het spel ook een fysieke versie heeft/krijgt, dan mag de digitale versie niet minder kosten dan de fysieke versie.
En cardridges zijn nu eenmaal duurder om te produceren dan een DVD/Bluray
Onzin. Zie Puyo Puyo Tetris en Rime. Beide zijn als download goedkoper dan fysiek.
Puyo Puyo Tetris: download 39.99 fysiek 34.99 - 39.99 (volgens Tweakers pricewatch )

Rime is nog helemaal niet te koop in de Nederlandse e-shop.
Bij Europese prijzen gaat het sowieso niet op gezien in de EU de retailprijs door de retailers bepaalt wordt. Ik heb het over US prijzen.
Wij wonen niet in de US.

In Nederland hebben we Intertoys en die kan Nintendo echt wel dwingen dat de download versie in de NL e-shop niet goedkoper is dan een fysiek exemplaar.
@chrisO Nintendo kan écht niet bepalen welke prijs een winkel voor spel vraagt. Want dat zijn prijsafspraken en die zijn bij wet verboden.

Het enige is dat SEGA in dit geval in de EU 39 euro vraagt voor de downloadversie (ik snap ook niet waarom) maar een winkel zou deze zo voor 49 euro mogen verkopen (doen ze niet, want das geen handige concurrentie)

In het geval van RIME wordt de download ¤ 34,99, ze geven 45 euro als adviesprijs voor de fysieke versie (incl. soundtrack).

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 12 mei 2017 15:56]

Nintendo kan inderdaad niet bepalen voor welke prijs een winkel een spel moet verkopen, maar dat zei ik ook niet.

Ik zei dat een grote winkel keten kan eisen dat de adviesprijs van fysieke games niet hoger mag zijn dan die van de downloadversie.

Misschien dat, dat de reden is dat Puyo Puyo Tetris hier 39 Euro kost in de e-shop.
Heb je daar een link van?

Het lijkt mij dat je daarmee nmlk je eigen merknaam als Nintendo zijnde kunt schaden.
Google is je vriend. Hier op Tweakers wordt er van uitgegaan dat je zelf minimaal 1 minuut kan googlen.
microsoft zal dat record bedrag toch terug willen verdienen
Wellicht omdat hier Nintendo-assets bij ingestopt zitten.
Wij hebben iets minder betaald voor pricewatch: Minecraft: Wii U Edition, Wii U. Dus nee :?
De details van de pagina in de E-Store vermelden dat spelers een Switch Pro-controller nodig hebben voor het spel, wat erop wijst dat het niet met alleen Joy-Cons te spelen zal zijn.
Ehhh... betekent dat dan dat de game dus níet onderweg speelbaar is? Of alleen als je de tablet neerzet met zijn kickstand en met een pro controller in je handen gaat spelen? Dat zou wel erg crap zijn en het complete idee van de Switch onderuit halen, zou het raar vinden als Nintendo dat überhaupt toe zou staan eigenlijk.
Tweakers moet is eens beter onderzoek doen. Op de Mario Kart 8 deluxe pagina staat ook onder het kopje Controller alleen Nintendo Switch-Pro-controller en dit spel is zeker weten te spelen met de joy cons. Dus Minecraft zal ook zeker weten te spelen zijn met de joy-cons. Zo dom is Nintendo ook weer niet.

http://www.nintendo.nl/Ga...-1173281.html#gameDetails
Er staat ook dat je het met zowel joy-cons als met pro controller kan spelen. Beetje verkeerd verwoord door tweakers denk ik.
De site geeft echter wel aan (of suggereert) dat het met alleen de Pro te spelen is, maar dat leek me al sterk omdat twee joycons precies hetzelfde (en meer) kunnen als de Pro. Ik snap de 'fout' dus wel.

Een enkele joycon is niet mogelijk overigens.


E: Het is gewoon een gekke zin, mag wel worden aangepast. Elke game is speelbaar met de JC's en Pro, sommige games niet met één (van de twee) joycon(s), zoals dus Minecraft en Zelda.

[Reactie gewijzigd door Thomas op 12 mei 2017 15:18]

Ja precies het is heel verwarrend.
Niet zozeer verkeerd verwoord, gewoon fout dan. Arnoud zegt expliciet dat het niet met alleen joycons te spelen zou zijn.
In deel 1 van de zin wordt het idd uitgesloten dat naast de procontroller je geen andere controller kan gebruiken.
"De details van de pagina in de E-Store vermelden dat spelers een Switch Pro-controller nodig hebben voor het spel,"

In deel 2 wordt gezegt dat je "niet alleen" joy-cons kan gebruiken wat er op wijst dat je ook andere controllers kan gebruiken.
"wat erop wijst dat het niet met alleen Joy-Cons te spelen zal zijn."

Ik snap de verwarring haha. Ik las het de eerste 3 keer precies het zelfde als jij.
Je las het eerst goed, nu niet meer...
wat erop wijst dat het niet met alleen Joy-Cons te spelen zal zijn
Er staat toch echt dat je het niet met alleen joy-cons kunt spelen, jij leest het volgens mij als dat je het niet alleen met joy-cons kunt spelen (let op de volgorde van alleen met of met alleen).
Okay nu ben ik helemaal de kluts kwijt hahaha. 8)7

Komt er op neer dat het er ongelukkig staat en het met pro controller en met joy-cons vast aan de switch te spelen is.
Er staat dat je het naast de joy-cons ook met de pro controller kan spelen. :)
Het staat er raar verwoord door tweakers.

[Reactie gewijzigd door Elidos op 12 mei 2017 14:46]

Volgens mij is het verplicht om het speelbaar te maken met de joy-cons om een licentie te krijgen. Anders is het punt van de Switch helemaal weg.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 12 mei 2017 14:49]

Ik denk dat Minecraft een heel goed spel is voor de jongere generatie die met de Switch in aanraking komt. Er zal vast nog een groep van de jongste generatie zijn die nog geen contact met Minecraft heeft gehad en dat nu wel kan krijgen.

De prijs is inderdaad wat gestegen. Maar ja, Minecraft is nu een Microsoft product en het belangrijkste platform wat Microsoft wilt pushen is zijn eigen platform. Ik merk ook dat veel 'officiele' mods ook meer lijken te zijn gelinkt aan de MS platforms.

Ah! De tijd dat ik Minecraft voor een prikkie kocht omdat hij nog in Beta was...
Ik speel het nog steeds met 256x256 texture set en Optifine.

/Edit; Over leeftijd...ik ben nou niet echt zelf van de jongste generatie. ;)
Dus ik wilde niet suggereren dat alleen de jongste generatie het speelt. :P

[Reactie gewijzigd door Auredium op 12 mei 2017 15:36]

Ook de oudere generatie speelt op Minecraft. Dus niet alleen goed geschikt voor de jongere generatie. Ook veel oudere gamers halen een switch
Ook oudere generatie hier en nu al 4 x Minecraft gekocht op verschillende platformen en dat is nog steeds niet teveel geld met het aantal uur dat ik in het spel heb zitten. Wel wennen om weer vanilla te spelen, maar ook wat uitdagender om zonder jetpack te bouwen ;)
Ha ik ook. Speel het nog steeds elke dag. Goeie zet om dit aan de switch toe te voegen, al moet ik zeggen dat ik niet kan wennen aan mc met een controller. En die mods wil ik ook niet meer missen. Dat is echt wat voor mij minecraft interessant houdt. Dat, en alle geweldige builds die je telkens langs ziet komen!
Ik denk dat de jongste generatie hem eerder via Android of Apple al speelt (ik zie dat bij 3/4 jarige kinderen in mijn omgeving al volop gebeuren).
De jonge generatie, ja die spelen het O-)

Zelfs zonder mods is dit een best entertaining spel.
Dus nu zijn er 5 versies die allemaal op een ander niveau van content zitten of is dit ondertussen als eens recht getrokken?
Ik vind de prijs een beetje hoog, toen ik de game kocht was ie een tientje, waarom word ie steeds duurder?!? (en dan nog, voor pc is ie blijkbaar 23 euro, waarom voor console dan nog duurder, zou het niet juist handig zijn die console versie goedkoper te maken om een nieuwe lichting kids te trekken?)
Is dit nu ¤30,- voor een niet-modbare, niet open versie op een tablet? Ik heb de PC / Java-versie gekocht voor ¤20,- dat was een prima prijs. ¤30,- daarvoor had ik ook best willen betalen dankzij alle mods die er uit de community komen en alle mogelijkheden om eigen servers te draaien en alles zo in te richten als je zelf wilt.

Ik krijg een beetje het idee dat dat met deze editie niet mogelijk is, of vergis ik me daarin? In dat geval zou ik er niet over piekeren om er ¤30,- of zelfs ¤20,- aan uit te geven. Het is juist het open karakter wat het spel zo briljant maakt.
minecraft is toch wel het (recentelijk) voorbeel dat GFX geen drol boeit; gameplay en ervaring, dat maakt een goed spel.
bwach ik vond het toch ook niet zo aangenaam spelen met de default textures.
Andere texures er op was toch zowat het eerste wat ik deed.
Tot je met texture packs & lighting mods begint :P
De hele stijl van Minecraft is blokjes, dus de geblokte Textures passen daar wel in. Als de graphics in de stijl passen is dat denk ik nooit een probleem. Kijk naar PS2 games, games als ratchet and Clank of jak and daxter vind ik er nog steeds goed uitzien na al die jaren, omdat de graphics passen.
Zo'n 90 euro dus in totaal. Pech voor mijn dochter nu dus maar ☺️.

Edit: Gekocht inmiddels en werkt inderdaad gewoon zonder een Pro controller :).

[Reactie gewijzigd door beezjeh op 12 mei 2017 17:25]

Tweakers heeft het hier vaag verwoord, het spel werkt prima met de joycons dus maak je geen zorgen ;)
Duidelijk en dus toch een aanschaf waard nu.
De pro controller is niet noodzakelijk, foutje slecht geformuleerd door Tweakers. In de beschrijving van Nintendo staat juist dat het mogelijk is om een pro controller te gebruiken. Games hoeven deze namelijk niet te ondersteunen.

Er staat ook nog op de detailpagina bevestigd dat de game in handheld-, tafel- en tv-modus te spelen is.

[Reactie gewijzigd door ocarina op 12 mei 2017 14:51]

Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Papa kan die controller ook voor shooters gebruiken ;)
Welke shooters? :+

O wacht Splatoon 2.
> Controller
> Shooters

Iets klopt niet helemaal in wat je zegt.
Axelay was ook een (scrolling) shooter die je met een controller speelde
Waar halen jullie vandaan dat dit spel alleen met de pro controller werkt?
Andere spellen vermelden de joycons ook niet expliciet.

Edit: het woordje "niet" voor "alleen" gemist. Mijn fout.

[Reactie gewijzigd door Ikkerens op 12 mei 2017 14:47]

Omdat het (volgens mij) verplicht is om het op de joy-cons te laten werken :P