Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Nintendo heeft moeite Switch-consoles te maken door tekort aan onderdelen'

Door , 52 reacties

Nintendo heeft moeite om genoeg exemplaren te maken van zijn console Switch vanwege een tekort aan onderdelen. Dat meldt zakenkrant The Wall Street Journal. Onder meer schermen, flashopslag en trilmotoren zijn lastig te krijgen voor de Japanse fabrikant.

Nintendo heeft moeite om voldoende onderdelen in te kopen vanwege de hoge vraag en omdat makers van smartphones dezelfde componenten willen hebben, claimt The Wall Street Journal. Daarbij gaat het onder meer om flashopslag van Toshiba in de Switch. De Japanse fabrikant bevestigt de tekorten. "De vraag naar onze flashopslag is overweldigend veel groter geweest dan de voorraad en die situatie blijft vermoedelijk de rest van het jaar zo."

Behalve flashopslag gaat het om de lcd's voor de Switch en de trilmotoren van de Joy-Con-controllers die lastig te krijgen zouden zijn. Daarbij heeft Nintendo als nadeel dat het orders plaatst voor minder exemplaren dan grote smartphonemakers doen. Grote orders hebben veelal voorrang, omdat het gaat om grotere bedragen.

Nintendo zegt komend jaar tien miljoen exemplaren van zijn Switch te willen verkopen, maar volgens de zakenkrant schat het bedrijf dat het er twintig miljoen zou kunnen verkopen als het al die Switch-consoles zou kunnen maken. De fabrikant heeft nog niet gesproken over hoe lang hij denkt dat de tekorten zullen aanhouden. De Japanse fabrikant bracht de Switch in maart uit.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-05-2017 • 18:30

52 Linkedin Google+

Reacties (52)

Wijzig sortering
Vooral in Japan is er een stormloop naar de switch, eind juli komt splatoon 2 uit, monster hun xx in augustus en de switch versie van dragon quest 11 staat nog gepland voor 2017 in Japan. Dan heb je ook nog xenoblade chronicles 2, mario odessys en fire emblem warriors die voor dit jaar gepland zijn en zou er een pokemon stars in ontwikkeling zijn volgens eurogamer, al moet dat nog blijken of die dit jaar komt. Maar hier heb je wel een rits met games waar Japaners wilt op worden, voor mensen met een traditionele westerse smaak staat er vooral nog alleen mario odessysen, fifa en Mario x rabbids op de planning.

En de mensen die het er over hebben dat Nintendo weer dom is geweest met het inschatten van de vraag, jullie wisten zeker wel dat de switch zo goed zou verkopen als de ps4 in het eerste jaar, helemaal na de wii u?
Er moet hier nog een sidenote worden geplaatst bij dit artikel. Dat is dat Japanse fabrikanten (vooral Nintendo) waar het mogelijk is exclusief inkopen bij andere Japanse leveranciers.

Het lijkt alsof er een wereldwijde tekort is maar dat is niet zo, er is alleen een tekort op de Japanse markt. 20 miljoen units in een jaar is inderdaad niks ivm de 200 miljoen units die Samsung en Apple doen, maar daarbij moet ook weer worden opgemerkt dat alle smartphone fabrikanten (zelfs Samsung) inkopen bij meerdere leveranciers. Als je weet dat de twee grote (Samsung en Apple) 10x zoveel verbruiken maar dat nodig hebben voor meerdere producten dan kan je zo de conclusie trekken dat 20 miljoen voor 1 product al heel wat is.

Ik denk dat als Nintendo eens op de wereldwijde markt gaat kijken (wat een doodzonde is in het Japanse bedrijfsleven) en misschien een order zou plaatsen bij Samsung dat ze dan wel aan de componenten komen.

Het is sowieso dom om jezelf afhankelijk te maken van 1 leverancier. Als morgen bij Toshiba de fik erin gaat dan hebben ze een immens probleem. De enige reden waarom AMD vandaag de dag bestaat is omdat afnemers destijds niet afhankelijk wilde zijn van 1 leverancier (Intel), dus kreeg AMD een licentie. Zo belangrijk is het om minimaal 2 bronnen te hebben.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 30 mei 2017 19:06]

Edit: het is voor het eerst dat ik lees dat Nintendo exclusief bij Japanse fabrikanten in wil kopen. Inderdaad; de LCD en het flashgeheugen moet zeer goed door andere producenten te realiseren zijn, immers koopt een Apple ook displays in bij zowel LG als Japan Display en produceren beide dus een onderdeel dat in te wisselen is voor de ander.

Daarmee is Nintendo niet per sé afhankelijk van 1 leverancier, ze zouden best kunnen overstappen. Dan moeten ze het inderdaad wel doen.

Daarnaast: toeleverancieren van Intel hebben er anders jarenlang aan meegeholpen om AMD zo klein mogelijk te krijgen, door Intel's geld aan te nemen. Sowieso is dat niet het hele verhaal hoe AMD aan z'n licentie is gekomen.

[Reactie gewijzigd door Richh op 30 mei 2017 19:50]

Beetje jammer dat je je originele reactie dan weghaalt, maar goed.
Daarmee is Nintendo niet per sé afhankelijk van 1 leverancier, ze zouden best kunnen overstappen. Dan moeten ze het inderdaad wel doen.
Er wordt ook nergens gezegd dat ze monopolistisch afhankelijk zijn van 1 leverancier, ze maken zichzelf cultureel en contractueel afhankelijk.

https://www.wsj.com/artic...ier-for-switch-1484719384

http://gonintendo.com/sto...itial-order-from-nintendo

Contractueel zitten ze vast aan Japan Display. Niet ondenkbaar dat ze een dergelijke deal hebben met Toshiba.
the latter figure is subject to change depending on sales
Ik denk dat als ze een paar duizend meer of minder in willen kopen dat JD er geen punt van zal maken, maar ineens 2x zoveel schermen bestellen zal wel een probleem zijn.


Wat betreft de LRA's (trilmotoren), die komen van Precision Microdevices en worden voornamelijk in game controllers gebruikt (Steam, Vive, Oculus zijn de voornaamste klanten). Ben niet bekend met smartphone fabrikanten die LRA's gebruiken. Pure speculatie van mij kant uit, maar ook niet ondenkbaar dat PMD ook niet zomaar kan voldoen aan een vraag die 2x zo groot is. Als het om de LRA's gaat had je wel gelijk gehad want PMD is de enige fabrikant van dit type. Maar goed, als er maar 1 fabrikant is op de wereld dan kan je hoog of laag springen met je Japanse cultuur, ze komen niet vanzelf naar Japan gevaren.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 30 mei 2017 21:18]

Onder meer schermen, flashopslag en trilmotors zijn lastig te krijgen voor de Japanse fabrikant.
Het lijkt mij dus dat dit juist de boosdoeners zijn...
Lees het artikel dan eens door. Daar staat dat ze juist te weinig displays en flash geheugen hebben.
Ligt de schuld nou bij Nintendo dat ze de vraag verkeerd hebben ingeschat of hebben de toeleveranciers hun productie capaciteit overschat / niet genoeg uitgebreid?
Je breid productiecapaciteit niet zomaar even uit. Daar gaat jaren aan planning aan vooraf. In het artikel staat netjes beschreven wat het probleem is: andere klanten nemen in veel grotere hoeveelheden af en krijgen voorrang. Kan je de toeleveranciers ook niet kwalijk nemen. Als Nintendo ooit stopt met de Switch blijven diezelfde smartphonemakers nog altijd smartphones bouwen.
Daarbij: Nintendo's planning was 10 miljoen in het eerste jaar. Dat blijkt te weinig te zijn (ook gezien de huidige winkelvoorraad). Volgens deze zelfde bron wil Nintendo opschalen naar 18 miljoen.
Deze verhoging is dus niet jaren van tevoren gepland. Het is ook niet een verhoging van 10% maar van veel meer...
Ja maar de productie quantiteit verhogen van de toeleverancier gaat wel een langere tijd overheen.

Mensen onderschatten de hele keten vaak. De kwaliteit moet namelijk ook gewaarborgd blijven.
Dat klopt, vandaar ook het nieuwsbericht dat Nintendo er moeite mee heeft. Waarschijnlijk wil het de consoletoevoer voor de feestdagen op orde hebben, dat moet nu eigenlijk al voorbereid zijn.

Ook niet heel gek trouwens, naar het 'fiasco' genaamd de Wii U is het logisch dat Nintendo niet al te hoog in ging schatten. Om de boel in perspectief te zetten: 18 miljoen is meer dan het totaal aantal verkochte Wii U's in de gehele lifespan van de console.
Als Nintendo ook daadwerkelijk 18 miljoen consoles weg gaat zetten in het eerste jaar, dan overtreft het de eerste Wii en de Playstation 4.
Waarschijnlijk was Nintendo te conservatief met inschatten. Hun contract met Japan Display is deels uitgelekt en daarin staat 3 miljoen units in de eerste batch en daarna 10 miljoen in het eerste jaar. Van daaruit kunnen we opmaken dat Nintendo dus heeft ingeschat dat ze 10 miljoen units zouden verkopen.

https://www.wsj.com/artic...ier-for-switch-1484719384

Leveranciers hebben hun productie daarop ingeschaald, als Nintendo een paar duizend units meer zou willen bestellen dan had niemand daar een probleem mee gehad maar ineens 2x zoveel units bestellen daar kan geen enkele fabrikant rekening mee houden.

Nintendo kan dan wel met de vinger naar smartphone fabrikanten wijzen maar het is hun eigen domme fout. Als ze een contract hadden afgesloten voor 20 miljoen units dan hadden de leveranciers dat deel van de productie voor hun gereserveerd.

Zie het als een bakker die reserveringen aanneemt voor broden die hij moet bakken. Als hij elke dag 20 reserveringen heeft dan zal hij zijn oven, meel, alles instellen voor die 20 reserveringen. Als jij dan op een dag aankomt en zegt dat jij die dag niet 1 maar 2 broden wil dan zal de bakker je waarschijnlijk vertellen dat je pech hebt. Als je het eerder door had gegeven had hij er rekening mee kunnen houden, nu is het te laat. Het is niet zo dat de bakker 21 broden niet kan bakken (lekkere zin), dat kan hij natuurlijk wel, alleen moet hij dat wel weten voor hij eraan begint. Dan kan jij natuurlijk wijzen naar die 19 andere broden die bij hem in het rek liggen, klagen dat hij elke dag 10 broden bezorgt aan de kantine en of hij niet 1 brood van de kantine die dag aan jou kan geven, maar zo werken die dingen natuurlijk niet.

[Reactie gewijzigd door SizzLorr op 31 mei 2017 05:09]

Nintendo wijst niet met een (beschuldigende) vinger naar smartphonefabrikanten. Ze leggen alleen uit waarom de productie niet snel opgeschaald kan worden om aan de onverwacht grote vraag te voldoen.
De verwachting om 10 miljoen exemplaren te verkopen zou alleen een domme fout zijn geweest wanneer vanaf het begin duidelijk was dat deze schatting onrealistisch laag was. In pre-release reviews heb ik juist waarschuwingen gelezen dat de vraag wel eens tegen zou kunnen vallen omdat er nog maar een beperkt aantal titels was. Die reviewers hebben het dus ook fout gehad.
Nou dat staat er ander wel:
Daarbij heeft Nintendo als nadeel dat het orders plaatst voor minder exemplaren dan grote smartphonemakers doen. Grote orders hebben veelal voorrang, omdat het gaat om grotere bedragen.
Smartphonemakers worden er hier (en in het originele WSJ artikel, weet niet of ik die mag citeren vanwege de paywall) erbij betrokken, terwijl ze er niks mee te maken hebben.
Zelfs ookal vragen ze 30 milioen van deze onderdelen zal het nog lang niet zo veel zijn als de vraag van een bekende telefoon maker.

Ze hadden misschien een andere leverancier of andere afspraken kunnen maken maar momenteel kunnen ze er weinig meer aan doen dus het is moeilijk met de vinger te wijzen.
Er Is geen 'schuld ' maar als je het zo wilt opvatten: Als 1 van de 2 het anders had opgelost was er geen tekort geweest. Dus meegaande met je redenatie hebben beide 'schuld'
NIntendo heeft de vraag naar de Switch ietswat onderschat. Ze hadden al wel gehoopt dat het een succes zou worden, maar het nog grotere succes wat ze nu hebben, hadden ze niet verwacht.
Er staat letterlijk in dit artikel dat de vraag naar de onderdelen die Nintendo nodig heeft te hoog is en Nintendo dus moeilijk aan de onderdelen kan komen die ze van andere fabrikanten kopen. Dat moet je vraag toch beantwoorden?
Nee, want mijn vraag is of dat komt doordat Nintendo de vraag te laag heeft ingeschat of dat de toeleveranciers hun beloftes aan nintendo niet na kunnen komen, met de achterliggende gedachte of Nintendo dit in de toekomst kan voorkomen.
met de achterliggende gedachte of Nintendo dit in de toekomst kan voorkomen.
Dat kun je nooit met 100% zekerheid 'voorkomen', tenzij je de echte glazen bol hebt :)
De inschatting wordt daarbij ook afgewogen met het financieel risico dat je wil nemen.
Te laag inschatten betekent veel klanten teleurstellen, als het een knaller blijkt.
Te hoog inschatten betekent keihard verlies als blijkt dat het te weinig verkoopt.
Nintendo heeft de vraag inderdaad onderschat. Maar van schuld kun je alleen spreken wanneer ze die vraag onrealistisch laag hadden ingeschat. Nu kun je eerder zeggen dat ze slachtoffer van hun eigen succes zijn.
Maar als ze de vraag een beetje kunnen vasthouden, dan is dit beter dan gelijk 20 miljoen bestellen en er daarvan 10 miljoen moeten dumpen vanwege tegenvallende vraag.
Geen van beide. De leverancier kan gewoon de hoeveelheid niet leveren. Te veel vraag voor de onderdelen, en te weinig aanbod.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 30 mei 2017 22:44]

De hele elektronicasector heeft op dit moment last van hoog oplopende levertijden. Nintendo is niet de enige. Reden: Tekort aan grondstoffen en productiecapaciteiten die vollopen. De technieksector gaat hard op dit moment en kennelijk is Nintendo de eerste die hier melding van maakt (of het is de eerste die door de redactie is opgepikt), maar dat gaan er meer worden.

[Reactie gewijzigd door Flake op 30 mei 2017 18:58]

Ik snap de strategie wel, om niet te veel te produceren, doet sony en ms ook. Echter doet ze dit nu even pijn. Ze hadden wellicht nu wél grotere orders moeten plaatsen.
Ik was zaterdag bij de Mediamarkt in Leeuwarden en daar stond een schap vol met nintendo switchen (switches?). Is er een tekort? Moet ik ze gaan halen en voor het dubbele op ebay zetten zoals ik met de nes mini had moeten doen?
Stonden er 10 miljoen extra?
In spanje schenen ook stapels nes mini te staan terwijl wij ze niet konden krijgen.
Als wij geen tekort hebben maar de rest van de wereld staat er om te springen dan wil ik wel wat bijverdienen met Ebay hoor.
Op tweedehands kan je er kopen onder de nieuwprijs zelfs ongeopende. Op ebay zal je winstmarge heel erg klein zijn. Ik denk dat je er dan enkel ebay mee blij maakt.

Moest je nu nog limited editions vinden van Zelda BotW (vooral master edition maar ook special edition) of de NES classic, dan zeker doen. Voor de switch zelf, nah.
Nintendo zou hun schattingen beter wat hoger maken want de NES Classic Edition was ook (bijna) nergens te verkrijgen.
Virtual console komt naar de switch. Ik denk dat ze besefd hebben dat ze hun eigen aan het boycotten waren vermits je vrij eenvoudig 600 NES roms erop kreeg ipv de normale 30. Bovendien krijg je bij switch online abbo elke maand (?) een NES of SNES game. Als ze de NES mini voortzetten of tout court een SNES maken, snijden ze in hun eigen vel. NES classic hebben ze gewoon niet meer geproduceerd of er staan er te blinken in één of ander warenhuis. Zal volgens mij dichter bij de waarheid liggen.
De Switch knalt zo wel in jaar 1 de Wii U voorbij. Toch wel petje af voor Nintendo.
Nog knapper is dat het niet eens om een Zelda hype gaat (al is Zelda natuurlijk wel de killer game op het ogenblik), maar de console is ook nog eens best goed op zichzelf. Developer lijken er nu ook vertrouwen in te hebben en er komen steeds meer leuke games (al ben ik voorlopig nog wel even zoet met Zelda).
Lekker handig, afhankelijk van 1 partij
De Wii U heeft in 4,5 jaar tijd nog geen 14 milioen stuks verkocht, ik snap dus best dat ze met de Switch geen grote gokken wouden nemen het heeft dus niks te maken met slecht inspelen op de vraag.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*