×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo brengt Switch Dock vanaf 23 juni los uit in Benelux

Door , 93 reacties, submitter: Sonicfreak

Nintendo gaat vanaf 23 juni de Nintendo Dock Switch Set in Europa verkopen. Nintendo levert de Switch standaard met een dock, maar bezitters kunnen meerdere exemplaren aanschaffen om de console op meerdere plekken op een tv aan te sluiten.

De losse dock kwam in de VS meteen uit toen Nintendo de Switch uitbracht, maar is in Europa nog niet los te koop. Via Twitter maakt Nintendo Europa bekend dat daar eind volgende maand verandering in komt met het verschijnen van een set bestaande uit een houder, voeding en hdmi-kabel.

Nintendo noemt geen adviesprijs, maar in de VS kost de dock zonder voeding en kabel zo'n 60 dollar. De volledige set, die in Amerika later in mei beschikbaar komt, staat bij winkels als pre-order voor zo'n 90 dollar. Inclusief btw zou dat uitkomen op ongeveer 100 euro.

De Switch kwam begin maart uit. De hybride tussen een console voor thuis en onderweg kost in de Benelux rond 335 euro, maar hij is momenteel door tekorten slecht leverbaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

10-05-2017 • 15:45

93 Linkedin Google+

Submitter: Sonicfreak

Reacties (93)

Wijzig sortering
¤100 voor de dock, ¤90 voor een extra set Joycons ben je al snel rond de ¤200 kwijt. Gooi er dan maar gelijk ¤129 bovenop en je krijgt de gehele bundel inclusief een Switch.

¤100 voor de dock vind ik echt bizar duur. Ik heb de Switch en hoewel ik ¤89 voor een Joycon set niet mals vind, kan ik me de prijs enigzins rechtvaardigen. Maar de dock is echt goedkope plastic troep wat echt niet die ¤60 (kaal) waard is voor hoe het gemaakt is.

Ik wacht wel tot via AliExpress een veel handzamer connector komt die je zo kan inpluggen en mee kan nemen, voor ¤10.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 10 mei 2017 15:51]

Ik wacht wel tot via AliExpress een veel handzamer connector komt die je zo kan inpluggen en mee kan nemen, voor ¤10.
Kan je nu dan al een generieke USB-C dongle vinden voor die prijs voor andere apparaten waar je een HDMI kabel in kan pluggen en een USB-C kabel voor USB PD voor 15V 2.6A?
Nee, dat kan dus niet. Ik heb dat zelf uitgezocht voor mijn XPS15. Type-C dongles kosten zelfs uit China gewoon erg veel geld. HDMI 1.4 en een USB-poort is inderdaad geen probleem. Maar zoek maar eens een dongle die HDMI 2.0 kan uitpoepen én charging support. Dat lukt je niet voor de ¤60 die @ASNNetworks noemt.
De kastjes die ik heb van diverse merken zijn idd HDMI 1.4. Is dat erg. ? Voor 4K/60 iig wel ja. Ik zie meerdere mensen met deze reactie en idd met hdmi 2.0 als eis zijn er geen opties, iig niet onder de 80-100 euro. Voor de switch echter zou 1.4 volstaan en dat soort kastjes hangen rond de 30-45 euro met maar een enkele uitschieter naar 79.

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 10 mei 2017 17:59]

Voor mij was het wel een noodzaak. Snap dat het voor de Switch niet het geval is.
HDMI 1.4 + 2x USB 2.0 lukt inderdaad wel voor een paar tientjes. Maar met oplaadmogelijkheid? Die vind ik echt niet voor ¤45...
En wat heb je aan HDMI 2.0 voor de Switch?
Niks :P dat is de situatie waar ik in zat.

Maar hey, probeer het dan nog eens :P USB-C naar HDMI 1.4 + 2x USB. En bovenal met oplaad mogelijkheid :)
Nee. De USB-C poort op de Switch heeft een beveiliging. Je kan dus enkel en alleen via de officiële Nintendo dock de HDMI uitgang gebruiken. Gebruik je een andere dock of adapter, krijg je geen beeld.

Even wachten tot ze het kunnen emuleren en goedkoper aanbieden.

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 10 mei 2017 16:33]

Nee helaas. Dat is al geprobeerd
Volgens mij bedoelt hij te vragen of je soortgelijke hardware nu dan al voor ¤10 kunt kopen, niet dat dat voor de Switch zou werken. Hij suggereert dus denk ik dat de prijs die Nintendo vraagt niet zo gek zou zijn.

Zelf vind ik het fijn dat Nintendo het goed doet met de Switch, maar ik vind het spul persoonlijk allemaal veel te duur. Maar goed, het verkoopt goed dus blijkbaar is het niet té duur in het algemeen.

edit: Note to self: refresh voordat je reageert...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 10 mei 2017 16:13]

Volgens mij bedoelt hij te vragen of je soortgelijke hardware nu dan al voor ¤10 kunt kopen, niet dat dat voor de Switch zou werken. Hij suggereert dus denk ik dat de prijs die Nintendo vraagt niet zo gek zou zijn.

Zelf vind ik het fijn dat Nintendo het goed doet met de Switch, maar ik vind het spul persoonlijk allemaal veel te duur. Maar goed, het verkoopt goed dus blijkbaar is het niet té duur in het algemeen.

edit: Note to self: refresh voordat je reageert...
Sterker nog, de meeste onlinewinkels, zelfs de grote. Gaan nu overal met een 1 tot 5 tientjes boven de adviesprijs zitten, want het verkoopt het toch wel.
Nee helaas. Dat is al geprobeerd
Ik weet dat men al geprobeerd heeft om alleen een USB-C-naar-HDMI dongle aan de praat te krijgen. Waar ik nu naar benieuwd bent of je nu al een USB-C dongle met HDMI en USB power kunt krijgen voor een laag bedrag (10 EUR) waarnaar ASNNetworks verlangt.
Ik wacht wel tot via AliExpress een veel handzamer connector komt die je zo kan inpluggen en mee kan nemen, voor ¤10.
Ja, hij wacht op een connector voor de Switch (vanwege de proprietary handshake tussen de Switch en het dock). Maar is er nu al een vergelijkbare connector te vinden voor zo'n lage prijs voor andere apparaten?
Voor 15-20 EUR heb je een degelijke powered USB-C hub ( incl hdmi to usb-c) en voor nog eens 15-20 euro een goede usb-c lader met power delivery tot een watt of 35-50. Voor 30-40 euro ben je er dus , een stuk minder dan 100. Heb het geprobeerd masr kwam er inderdaad achter dat de switch vol met proprietary crap zit.
Voor 15-20 EUR heb je een degelijke powered USB-C hub ( incl hdmi to usb-c)
Dan zie ik graag de linkjes tegemoet, want ik ben ze nog niet voor die prijs tegengekomen.
Ik heb niet gekeken voor een vergelijkbare connector. Maar hoe is dit relevant dat deze nu al beschikbaar moet zijn? ASNNetworks geeft aan dat hij ongeveer 10 euro over heeft voor zo'n ding en dat hij hier op wilt wachten.
De relevantie van beschikbaarheid geeft een indicatie of de 10 EUR realistisch is. Ik kan in het hypothetische geval ook maar een 10tje over hebben voor, laten we zeggen, een gloednieuwe spelcomputer. Dat wil niet zeggen dat het realistisch is.
De relevantie van beschikbaarheid geeft een indicatie of de 10 EUR realistisch is. Ik kan in het hypothetische geval ook maar een 10tje over hebben voor, laten we zeggen, een gloednieuwe spelcomputer. Dat wil niet zeggen dat het realistisch is.
Je vindt ASNNetworks voorkeur om te wachten tot een goedkoop (+/- 10¤) 3rd party variant uit is onrealistisch omdat het momenteel nergens voor 10¤ te halen is?

Je blijft hameren op het NU, of het momenteel haalbaar is. Maar niemand beweert dat het NU haalbaar of realistisch is.
ASNNetworks gaf duidelijk aan dat hij wacht tot een AliExpress exemplaar beschikbaar is. Een plek waar het barst van de spotgoedkope 3rd party / brandless China garbage.

Hiermee suggereert hij dat het huidig niet te vinden is op AliExpress. Begrijpelijk want zo heel lang is de Switch nog niet uit. Ik heb er in ieder geval geen twijfels over dat dit op AliExpress beland voor een klein prijsje. Vraag me enkel niet wanneer.
Je vindt ASNNetworks voorkeur om te wachten tot een goedkoop (+/- 10¤) 3rd party variant uit is onrealistisch omdat het momenteel nergens voor 10¤ te halen is?
[...]
Hiermee suggereert hij dat het huidig niet te vinden is op AliExpress. Begrijpelijk want zo heel lang is de Switch nog niet uit.
Er is momenteel niets vergelijkbaars te halen voor een tientje voor andere apparaten.

Kies zelf maar eens een willekeurig apparaat met een USB-C aansluiting dat al op de markt is en probeer daarbij een connector van een tientje te vinden waarmee je het apparaat van stroom kunt voorzien en gelijktijdig kunt aansluiten op een tv.
Er is momenteel niets vergelijkbaars te halen voor een tientje voor andere apparaten.
Waarom blijf je dit roepen? Niemand ontkent dit.
Kies zelf maar eens een willekeurig apparaat met een USB-C aansluiting dat al op de markt is en probeer daarbij een connector van een tientje te vinden waarmee je het apparaat van stroom kunt voorzien en gelijktijdig kunt aansluiten op een tv.
Waarom blijf je maar aankomen met nu / momenteel? Nogmaals, niemand beweert dat het nu kan voor die prijs....

Erken nou eens dat ASNNetworks bereid is te wachten.
Erken eens dat het argument niet "ik wil NU voor 10¤" is.
Waarom blijf je maar aankomen met nu / momenteel? Nogmaals, niemand beweert dat het nu kan voor die prijs....

Erken nou eens dat ASNNetworks bereid is te wachten.
Erken eens dat het argument niet "ik wil NU voor 10¤" is.
Het kan nu niet en het kan ook niet binnen afzienbare tijd en dus is een verkondiging van "ik wacht wel tot..." gewoon onzinnig.
Ik vind alles voor de switch eigenlijk erg prijzig..
De switch zelf had nog wel een beetje goedkoper gemogen. 299 euro was wellicht beter dan 335euro
Flinke prijs voor de docking. Er zit wel een voeding bij, maar dan nog is het aardig prijzig naar mijn idee. De docking zelf voelt ook niet echt stevig aan.
Er zit wel een voeding bij, maar dan nog is het aardig prijzig naar mijn idee.
De voeding los kost al 30 EUR (voor de consument). Dan zou de dock dus (als we de HDMI kabel even vergeten) op 70 EUR komen. Vergelijk dit eens met andere USB-C docks.


Edit: Zie hier bijv. Anker Premium Docking Station, momenteel 80 piek.

[Reactie gewijzigd door RayNbow op 10 mei 2017 15:57]

Wat is er zo speciaal aan een usb dock dat het zo duur moet zijn? Het is gewoon een usb kabel in een groot stuk plastic. Een usb c kabel heb je al voor een tientje, waar zou die dock dan meer moeten kosten dan 15 euro? De switch heeft dan nog een usb hub ingebouwd maar nou nou, 100 euro never.

[Reactie gewijzigd door lukjah op 10 mei 2017 16:22]

Wat is er zo speciaal aan een usb dock dat het zo duur moet zijn? Het is gewoon een usb kabel in een groot stuk plastic.
In een 'dock'/'dongle' zit vaak actieve hardware, zoals een USB hub en een USB grafische kaart. Dat hoeft overigens nog steeds niet zo prijzig te zijn.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 10 mei 2017 16:25]

Maar dat zit juist in die van de Switch niet. Alleen een printplaat voor opladen 2 USB poorten en een HDMI uit.

Dat is nu niet echt actieve hardware die de hoge prijs heel erg rechtvaardigt. Ik vraag me af of een dock/cable van de Nvidia shield tablet waar de switch op gebaseerd is die werkt met de switch.

[Reactie gewijzigd door 4play op 10 mei 2017 16:38]

Alles van USB-C is duur vandaar deze prijs. Het is ook gewoon een redelijk grote voeding.
Het is niet een dock puur voor opladen he, hij heeft ook een HDMI uitgang

(Hoewel imo dat de prijs nog steeds niet volledig goedpraat)
Dat klopt wel, maar daarmee kun je hem nog niet gaan vergelijken met andere USB naar HDMI kastjes. Die zullen in de meeste gevallen namelijk gewoon een GPU bevatten terwijl dat bij de switch echt niet het geval zal zijn. De GPU zit al in de switch, het signaal wordt alleen over de USB-C poort gestuurd. Het zou me niks verbazen als het puur een kwestie is van de juiste draadjes met elkaar verbinden (als de authenticatie van Nintendo geweest is).
Nogmaals: Ik heb 35 euro aan Anker spullen (zelfde merk als in je link) die kunnen wat de switch dock kan minus het krassende blok plastic.

100 euro is echt bizar.

edit: voor de duidelijkheid: deze spullen werken niet met de switch (zie andere post hoger in de thread) maar dit komt puur door een stukje proprietary onzin van nintendo die checkt of het wel een echte switch dock is voor hij het hdmi signaal doorgeeft. Geen idee waarom ze dit gedaan hebben. Probeerde alleen aan te geven dat dit soort hardware geen 100 euro kost in retail.

[Reactie gewijzigd door Max|Burn op 10 mei 2017 16:56]

Heb je een linkje naar die Anker-spullen? Ik zoek nog een USB-C dock voor mijn XPS 15 dat HDMI uitpoept én kan opladen.
Welk Anker-product koppelt de Switch aan de HDMI-poort van de TV? Daar heb ik dan wel oren naar.
Ik had zelf nog geen onderzoek naar alternatieven gedaan, maar dan valt de prijs nog mee als je die vergelijking maakt inderdaad. Toch houd ik het voorlopig maar bij 1 dockingstation denk ik. Ik hoop dat er nog een kleinere komt die je wat gemakkelijker mee kunt nemen.
Het dock is een plastic omhulsel met 1 print plaatje die het signaal doorstuurt. Voorderest doet het helemaal niets want uit die USB C kabel komt al een hdmi signaal. Behoorlijk overpriced naar mijn idee.

Plaatje:
https://tctechcrunch2011....05/ifixit-switch-dock.png

[Reactie gewijzigd door Riyyi op 11 mei 2017 09:17]

Het dock is een plastic omhulsel met 1 print plaatje die het signaal doorstuurt.
En wat is dan het verschil met de meeste andere docks? Dat zijn dan toch ook alleen omhulsels met een printplaatje? Die zie je toch ook niet voor een laag bedrag over de toonbank gaan?

Daarnaast bevat de Switch dock ook nog wat mechanische onderdelen, dus alleen plastic is het niet. ;)
Voorderest doet het helemaal niets want uit die USB C kabel komt al een hdmi signaal.
Nee, de Switch spuugt een DP-signaal uit, geen HDMI-signaal:
The Switch uses DisplayPort Alt Mode. It's a different protocol designed for the USB C port that allows for USB 3.1 data, DisplayPort video and audio and USB Power charging all over the same port, designed by the DisplayPort creators (VESA).
Nou, ik verplaats de dock wel gewoon.
De prijs vind ik beetje erg hoog.
¤60,- voor een usb-C dongle. En ¤30 extra voor een usb kabel en oplader. Nee dank je.
Zou het cricuit van de switch dock er niet uit te slopen zijn en in zijn eigen behuizing geplaatst kunnen worden? Lijkt mij de ideale manier om de switch aan te sluiten, gewoon neerleggen met kabel erin.
Ik vind het ook ontzettend prijzig hoor, maar toen ik naar een USB-C naar DisplayPort adapter zocht (met support voor 4K/60!) schrok ik me een hoedje van de prijzen die daarvoor gevraagd werden. Al helemaal als je een dongle zoekt die ook charging ondersteunt.

Ook opladers met een flink wattage zijn niet goedkoop... Een smartphonefabrikant verkoopt ook niet snel een goede lader + kabel voor minder dan 30 euro.
Dat laatste komt doordat het als cashcow gezien wordt... Ze kunnen prima goede laders leveren voor veel minder, zie kwaliteitsladers als die van Blitzwolf op de chinese webwinkels. En dat geldt hier ook, Nintendo zou het volgens mij makkelijk voor de helft in de winkel kunnen leggen en er winst op maken, maar ja, waarom zou je als onderzoek toont dat mensen bereid zijn dit er voor neer te leggen?
Klopt, winst op de accessoires is van alle tijden. Maar dan nog: ik heb ook genoeg spul van Blitzwolf (aanrader indd!) maar een lange USB-C kabel en een fatsoenlijke lader met QC3.0 gaat daar net zo goed naar de 15+ euro.

Als je dan als bedrijf hier in Nederland de boel moet importeren zonder dat China het gratis verstuurd en je uiteindelijk nog BTW moet afdragen, dan valt die marge nog best mee ook :P
zie kwaliteitsladers als die van Blitzwolf op de chinese webwinkels.
Heb je een linkje? Ik zie voornamelijk kabels en niet zo snel een lader.
Banggood verkoopt veel spul van Blitzwolf. Zelf heb ik een autolader van minder dan 8 euro van ze in gebruik welke gewoon QC2 doet, plus nóg 3 outputs heeft, en bovendien kunnen ze allemaal tegelijk maximaal belast worden. Echt een topding!
Zelf heb ik een autolader van minder dan 8 euro van ze in gebruik welke gewoon QC2 doet
Het probleem is dat je voor iets als een Switch USB Power Delivery nodig hebt. QC2 zal niets doen.
We hadden het echter over smartphoneladers, en dan is QuickCharge wel van belang.
Ik denk dat dat vooral komt door 4K en 60, zeker als je wilt gamen met zoiets, als je ziet dat je een GTX 1080ti nodig hebt om fatsoenlijk te kunnen gamen op 4K met 60FPS. ;)
Als jij goed naar de ebay pagina kijkt zie je dat je een origineel dock nodig hebt wegens de printplaat die daarin zit. Dus dan moet je nog steeds die ¤90 euro betalen en ¤25 euro voor deze verkleinde versie.

Nevermind heb niet goed gelezen :P

[Reactie gewijzigd door maxxie85 op 10 mei 2017 16:23]

Je hebt wel goed gelezen, ze leveren niet voor niets een schroevendraaier mee.
Als jij goed naar de ebay pagina kijkt zie je dat je een origineel dock nodig hebt wegens de printplaat die daarin zit. Dus dan moet je nog steeds die ¤90 euro betalen en ¤25 euro voor deze verkleinde versie.

Nevermind heb niet goed gelezen :P
Maar het klopt wel wat je zegt. Het is alsnog geen vervanging voor de huidige dock.
Nee precies, ik dacht dat het een goedkoper alternatief is. Maar het is geen echt alternatief omdat je het originele dock nodig hebt.
Hij is niet door tekorten slecht leverbaar, maar door de hoge vraag. Er zijn er al bijna 3 miljoen in twee maanden tijd verkocht. Doordat het zo'n succes is, is het moeilijk aan eentje te komen. Nintendo heeft de productie al opgeschroefd, zodat aan het succes voldaan kan worden.

Mooi dat nu ook de losse dock beschikbaar komt, kan je met één Switch in meerdere kamers van het huis of in meerdere huizen gewoon lekker zonder gedoe op de TV spelen.
Hij is niet door tekorten slecht leverbaar, maar door de hoge vraag.
Dan is er toch een tekort aan Nintendo Switches? :+
Het hoeft niet altijd door tekorten aan onderdelen te komen dat er een tekort van iets is... Niet voldoende van het eindproduct kunnen produceren levert ook een tekort op...
Verwachtte deze reactie al, maar er is natuurlijk een nuance in aan te brengen. Tekorten wordt meestal gebruikt als term dat er in de productie problemen zijn, dit is gewoon een launch ding, je kan onmogelijk met de launch 10 miljoen of meer van produceren zonder te groot risico op juist die productieproblemen of overproductie en een financieel probleem tot gevolg.
Maar Nintendo staat wel erom bekend om productie te safe te houden zodat er hype ontstaat. Wanneer een product niet of slecht leverbaar is dan moet het volgens velen wel goed zijn waardoor de vraag stijgt. Dus het lijkt me ook een marketing zet geweest, zelfde issue met de mini nes. Ze zouden toch wel meer vertrouwen in hun line up en console moeten hebben om er toch wel voor te zorgen dat er 5 mln consoles beschikbaar zijn in de eerste twee maanden. De Wii U heeft in de eerste maand 3.06 mln consoles verkocht volgens hun zelf: http://www.ign.com/articl...ncials-reveal-wii-u-sales

De switch kon het alleen maar beter doen, dus vind het raar dat er zo weinig consoles beschikbaar zijn, dat komt niet alleen door de grote vraag, maar gewoon door het matige aanbod.
Je doet nu net alsof Nintendo had moeten verwachten dat er veel meer Switches verkocht zouden worden dan Wii U's in de eerste paar weken. "De Switch kon het alleen maar beter doen".