Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rechter: Nintendo hoeft klanten geen kans te geven om pre-orders te annuleren

Nintendo is niet verplicht om een mogelijkheid te maken om pre-orders te annuleren. Dat heeft een Duitse rechtbank bepaald in een rechtszaak die Duitse en Noorse consumentenorganisaties hadden aangespannen tegen het Japanse gamebedrijf.

De rechtbank van Frankfurt vindt dat het pre-orderen van een spel gelijk staat aan het tekenen van een twee-fasen-contract, meldt Pressfire.no. Dat is een overeenkomst in twee delen, waarbij sommige onderdelen pas later duidelijk zijn, ondanks dat de partijen al eerder een overeenkomst hebben gesloten. Daarom geldt het herroepingsrecht bij pre-orders van games niet, zegt de rechter. Het gaat om bestellingen, waarbij een apparaat de game alvast vooruit downloadt, maar waarbij een speler pas aan de slag kan op de releasedatum.

De Duitse consumentenombudsman is het niet eens met de rechter en gaat in beroep tegen de beslissing. Het beroep neemt vermoedelijk minimaal anderhalf jaar in beslag en in die tijd mag Nintendo doorgaan met zijn huidige handelspraktijk, waarbij pre-orders niet te annuleren zijn.

De Noorse en Duitse consumentenorganisaties spanden de rechtszaak aan, nadat zij concludeerden dat Nintendo met de praktijk consumentenbeschermingsregels overtreedt. Zij vinden dat het product pas geleverd is op de dag dat klanten het spel kunnen spelen en niet op het moment dat het bestand is geleverd zonder de mogelijkheid om te spelen. Daarom zouden klanten tot op het moment dat zij het spel kunnen spelen moeten kunnen annuleren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

23-01-2020 • 07:42

162 Linkedin

Reacties (162)

Wijzig sortering
Ik acht de kans op een andere uitspraak in beroep nihil gezien pacta sunt servanda (afspraken moeten worden nagekomen) ook de basis vormt in het Duitse recht en met name bij verbintenissen. Een pre-order is per definitie niet meer of minder dan een koopovereenkomst. Jij als koper bent verplicht te betalen en de tegenpartij is verplicht om op de afgesproken datum de diensten of goederen te leveren. Voldoet één van de partijen niet aan de voorwaarden dan betekent dit niet dat het contract automatisch word ontbonden, in tegendeel zelfs: pacta sunt servanda. In princiepen kan een contract alleen worden ontbonden op 3 voorwaarden:
1. Als de voorwaarden voldaan zijn (betaling/levering goederen)
2. Door een rechtbank, maar deze zal in eerste instantie eerder dwingen de voorwaarden na te komen
3. Als beide partijen gezamenlijk akkoord gaan met de ontbinding.
Dat laatste is wat je vaak in de praktijk zal zien. Jij als koper annuleert een pre-order en de tegenpartij (verkoper) gaat akkoord (al dan niet met het behoud van het voorschot). Gaat de tegenpartij niet akkoord, zoals in het geval van Nintendo, dan blijft de overeenkomst gelden met al zijn rechten en plichten.

Is dat kantvriendelijk? Neen, maar dat maakt geen <bleep> uit.
https://ictrecht.nl/2017/...le-inhoud-kun-uitsluiten/
Herroepingsrecht in de digitale game store

Bij de verkoop van een game dat na aankoop als download ter beschikking wordt gesteld werkt het herroepingsrecht net even anders. Het herroepingsrecht kan dan door de verkoper worden uitgezonderd. Het spel dat wordt aangeboden als download valt onder de uitzondering van de ‘levering van digitale inhoud’. Om het herroepingsrecht geldig uit te zonderen moet de webwinkel, game of app store in het bestelproces:

de consument om uitdrukkelijke toestemming vragen om het spel voor het verstrijken van de bedenktermijn direct te leveren; en
daarnaast moet de consument hebben verklaard afstand te doen van zijn of haar recht op herroeping.
Waar het hier om gaat is om herroepingrecht.
Digitale inhoud kan daarvan worden uitgesloten, echter lees ik hierboven moet het binnen het verstrijken van de bedenktermijn direct leveren.

Je kan stellen dan een koop vooraf, preorder niet binnen de bedenktermijn geleverd zal worden. Daardoor is het zeker de vraag of de verkoper een bedenktermijn kan uitsluiten.

Digitale inhoud koop je normaal en deze wordt meteen geleverd.
Als deze pas 2-3 of weet ik hoeveel maanden later geleverd wordt is het raar dat je de order niet kan annuleren.

De consumentenorganisaties maken zeker een kans.
De software wordt hier echter ook gelijk geleverd. Dat je de game niet gelijk kunt spelen veranderd daar niets aan, ook al zou dat wel zo zijn dan nog kan een verkoper ervoor kiezen om de 14 dagen niet te bieden.
Dat weet ik zo net nog niet of het niet kunnen spelen daar niets aan af doet.
Je koopt feitelijk niet het spel maar een licentie om het spel te mogen spelen. Mijn inziens is er dus helemaal nog niets geleverd bij de download van een pre-order, want het is niet de data die ik gekocht heb...
Pas wanneer ik kan spelen, is er geleverd.
Is er geleverd wanneer je kan spelen? Dat ligt aan de interpretatie van 'levering'.
Je koopt feitelijk niet het spel maar een licentie om het spel te mogen spelen.
De licentie wordt per direct bevestigd via een e-mail. Het product gekoppeld aan de licentie volgt later via een download en nóg een moment later is het te spelen.
Is de mail met bevestiging van de aankoop van de licentie al een vorm van levering, dan heb je nog geen gelijk.

Maar zelf ben ik van mening dat producten die je in de voorverkoop/pre-order/geef-het-beestje-een-zelfde-soort-naam koopt,te sowieso annuleren moeten zijn tot het moment dat het officieel leverbaar is.
En daarmee bedoel ik dus het product gekoppeld aan de licentie.
Uitzonderingen weer daargelaten, zoals op maat gemaakte/bestelde dingen en ander materiaal wat al veelal uitgesloten is, maar dat gaat dan (meestal?) weer niet op voor software.
Het feit dat ze de huurauto op je oprit parkeren maar je niet de sleutel geven, maakt nog niet dat de huurauto geleverd is :)
Hij is geleverd, maar nog niet rijklaar. Maar daar ben je middels een pre-order mee akkoord gegaan.
Niet mee eens.
Want feitelijk is er 0 waarde aan jou geleverd.
Dat is wat mij betreft hetzelfde als niets leveren.
Helaas,

Voor de rechter geweest. Monteur komt langs kijkt en zegt hier weet ik niks van. Maar wel even de voorrijkosten rekenen. Rechter gaf de monteur gelijk. Door te komen heeft hij een dienst verleend. Dat hij verder niks aan het probleem kon doen is een ander verhaal.

In geval van software is het de licentie die geleverd wordt en die kun je meteen krijgen.

Daarnaast hoe ik het zie: bedenktijd is om te bepalen of de aankoop op zich zelf een goed idee was. Niet om te kijken of het product aan je wensen voldoet.
Het gaat er hier juist om dat je de software, de game niet kan download, je plaatst een order en levering is pas veel later. Dat is exact waar het hier om gaat.

Bij normale koop van software die je kan downloaden kun je ook meteen downloaden. Bij pre order van download kun je niet downloaden en duurt het langer dan de bedenktermijn van 14 dagen. Daardoor kun je dus stellen zoals ik hierboven schreef dat je recht van retour c.q ontbinding hebt.
Heb je het artikel wel gelezen?

"Daarom geldt het herroepingsrecht bij pre-orders van games niet, zegt de rechter. Het gaat om bestellingen, waarbij een apparaat de game alvast vooruit downloadt, maar waarbij een speler pas aan de slag kan op de releasedatum."
Nee heb het artikel niet gelezen is reageer gewoon 8)7

Deze lagere rechter doet een uitspraak, de vraag is en blijft of een hogere rechter het ook zo bekijkt.

Het standpunt van de consumentenorganisaties lijkt me duidelijk, pas als je het kan spelen is het geleverd.
Men probeert op deze manier naar mijn mening de wet om te buigen c.q gat te vinden. Het retourrecht is nooit bedoeld voor dit soort constructies.
Nogal een fout standpunt, de software is er namelijk reeds. Wat jij of een consumentenorganisatie daarvan vind veranderd niets aan de feiten: ER IS REEDS GEDOWNLOAD.

Houd dus gewoon op met steeds het tegendeel te beweren dat er namelijk niet is gedownload.
Dat jij mijn standpunt fout noemt is jou mening die mag je hebben net als ik mijn mening mag hebben. Ik kan ook roepen jou standpunt is fout.

Er is reeds gedownload klinkt leuk maar je kan de software niet gebruiken.
Het is zoiets als een dealer levert bij jou een nieuwe auto af maar de sleutels om er mee te rijden krijg je pas 1 maand laten. Is er dan geleverd of is er niet geleverd.

Mijn mening blijft er is pas geleverd als je er volledig over kan beschikken, het is ook geen deellevering van een bestelling, de bestelling is pas geleverd als je er mee kan doen waarvoor je het besteld hebt.
En hoe kan de ontvanger dat bepalen wanneer deze nog niet kan spelen?
Je moet het product minstens kunnen beproeven op werking, en dat is zondermeer niet zo zolang het niet-speelbaar is; tot dat moment kunnen het net-zogoed placeholder-files zijn (of dat in de praktijk ook zo is doet er niet toe; het moet aantoonbaar kunnen zijn dat dat niet zo is voordat men kan stellen dat iets feitelijk geleverd is en het contract zodoende óók voldaan is).
Ook als software direct bruikbaar is, is de 14 dagen regeling uit te sluiten.
Afgezien van dat Nintendo niet aan de daarvoor benodigde voorwaarden kan voldoen;
Zo is het hoofdzakelijk niet zo dat Nintendo de levering van de dienst of het product gestart is binnen die bedenktijd, pas onder die voorwaarde mag de klant afstand doen van zijn herroepingsrecht, en het herroepingsrecht zou hersteld worden wanneer/zolang de dienst niet volledig geleverd is; en dat is de exacte situatie zolang het niet speelbaar is. Let hierbij; de data alleen is niet de dienst/het product, de speelbaarheid is daar een intrinsiek onderdeel van.

N.B.: Ik beargumenteer in-deze hoofdzakelijk dat een niet-speelbare variant niet een complete download is; men kan dus zodoende niet stellen dat er al volledig geleverd is.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 24 januari 2020 17:44]

Er wordt dan ook met de klant afgesproken dat de game nog niet speelbaar is en dat dit pas op een later moment zal gebeuren, en daarom dus een twee fasen contract, en daarom dus geen mogelijkheid tot beroep op herroepingsrecht.

Men mag het onlogisch vinden, maar wettelijk ligt dit allemaal extreem simpel.
Zogauw het een tweefasen-contract is is dat onderhevig aan ándere regels en zodoende kan Nintendo niet aan die benodigde voorwaarden voldoen.

In de context waar zij verkoopt aan consumenten kan zij enkel afwijken indien wel in één keer vollédig (dus zowel data als speelbaarheid als één product) en direct geleverd kan worden, en dat is niet deze situatie.
Sorry, maar dat is wettelijk grote onzin.

Welke andere regels zijn dat dan?
En op welk exact feit kan nintendo niet voldoen?

Kan ik je antwoord gelijk doorgeven aan beide consumentenorganisaties, hun advocaten en de rechter. Want die hebben met hun allen geen overtreden regel kunnen duiden.
https://wetten.overheid.n...2b_Paragraaf3_Artikel230p
Hier het algemene overzicht van álle situaties die mógelijk kunnen ontheffen van de bedenktijd...

Richt dan de pijlen op Lid D;
De consument heeft geen recht van ontbinding bij:
  • d.een overeenkomst tot het verrichten van diensten, na nakoming van de overeenkomst, indien:
  • 1°.de nakoming is begonnen met uitdrukkelijke voorafgaande instemming van de consument; en
  • 2°.de consument heeft verklaard afstand te doen van zijn recht van ontbinding zodra de handelaar de overeenkomst is nagekomen;
Het lijkt mij duidelijk dat zolang de handelaar de overeenkomst (Waaronder m.i. ook speelbaarheid van het product zelve valt) nog niet nagekomen is, het recht van ontbinding gewoon staat.

Ditzelfde laatste argument zou ik regurgiteren als je naar lid G kijkt; het product is niet speelbaar en zodoende niet (volledig) geleverd.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 24 januari 2020 20:29]

Laten we alleen niet vergeten dat dit voor Duitsland geldt, gezien een Duitse rechter uitspraak heeft gedaan. Het Nederlands wetboek doet er dan eigenlijk niet meer toe.
Recht van retour is uiteindelijk voor consumenten een eu richtlijn die omgezet moet worden in lokale wetgeving. Het kan dus ook goed zijn dat er een eu wet is die boven de Duitse wet gaat. Grote kans dat het EU hof misschien ook om een uitspraak gevraagd zal worden.

Als je er goed naar kijkt misbruikt men hier op deze manier het recht van retour bij digitale goederen. Normaal krijg je digitale goederen meteen geleverd als je ze koop, daarom is er ook een uitzondering mogelijk omdat je ze meteen krijgt en ze digitaal zijn waardoor je ze dus ook niet kan terugsturen.

Bij een pre-order gaat het niet om meteen kunnen downloaden/ontvangen in digitale vorm maar kan het nog maanden duren. Mij lijkt het dat de eu wet die recht van retour regelt niet zo bedoeld is.
Het is de vraag of er sprake is van misbruik; voordat je de pre-order koopt weet je dat per datum X geleverd kan worden. Vervolgens bestel je alsnog, dus je bent op voorhand al akkoord gegaan dat er per datum X geleverd gaat worden. An sich zou je dat voor datum X moeten kunnen annuleren, maar de Duitse rechter zegt in feite dat het het geen verplichte optie is.

Een bedrijf kan en mag dus 'nee' zeggen bij annuleren van pre-orders in Duitsland, maar dat is an sich ook niet erg; de bedenktermijn gaat dan immers per datum X in en de klant kan dan alsnog van koop afzien, echter dus pas vanaf datum X in plaats van direct, waardoor de klant effectief gewoon een langere bedenktermijn heeft; eerst zonder product, vanaf datum X met product.
Het gaat niet om de datum het gaat om het recht van retour dat je normaal bij fysieke goederen hebt.

Lees mijn link hierboven van ict recht waar ze hierop ingaan.
Het gaat om digitale goederen daar heb je normaal geen bedenktermijn omdat ze normaal ook meteen geleverd worden. In link ict recht staat dat je kan afwijken van die bedenktermijn als het ook binnen de tijd van de bedenktermijn 14 dagen wordt geleverd.
Een pre order zal normaal pas na weken, maanden dus langer dan die 14 dagen geleverd worden. Daarom zou je moeten kunnen annuleren.

Als je een pre-order plaatst voor het spel in dvd vorm heb je een fysiek iets en kun je wel annuleren, c.q recht van retour.

Het is dus heel krom dat je een pre-order voor een download niet kan annuleren als deze nog niet geleverd is en een pre-order voor een dvd wel.
Het gaat niet om de datum het gaat om het recht van retour dat je normaal bij fysieke goederen hebt.
De rechter zegt letterlijk dat annuleren niet kan voordat de overeenkomst in is gegaan, hoezo gaat het dan niet om de datum? Dat is precies wat de rechter er nu van gemaakt heeft?
Lees mijn link hierboven van ict recht waar ze hierop ingaan.
Dat is allemaal prima, het Nederlands recht is echter niet van toepassing in Duitsland, dus is niet van toepassing of te gebruiken. Begrijp mij niet verkeerd, hoe wet in NL geregeld is op dit gebied ben ik enigszins van op de hoogte, dus hoe en wat in NL hoeft mij niet per se uitgelegd te worden, zeker niet nu het gaat om een Duitse uitspraak (en wat hier in NL of BE dus geen effect heeft).
Het gaat om digitale goederen daar heb je normaal geen bedenktermijn omdat ze normaal ook meteen geleverd worden.
Nee, is ook niet waar. Je hebt een pre-order gedaan van bijvoorbeeld een game, hoor je die dan direct te krijgen? :? Wat als de game nog niet af is en je al wel pre-ordered, zoals bijvoorbeeld Cyberpunk 2077? ;)
In link ict recht staat dat je kan afwijken van die bedenktermijn als het ook binnen de tijd van de bedenktermijn 14 dagen wordt geleverd.
Nogmaals, ICT Recht doet er dus niet toe, omdat die praat over Nederlands recht, niet de Duitse. Daarnaast gaat de bedenktermijn nu dus in op de dag dat er geleverd is, ergo, de dag dat product officieel uitgebracht en daadwerkelijk speelbaar is.
Het is dus heel krom dat je een pre-order voor een download niet kan annuleren als deze nog niet geleverd is en een pre-order voor een dvd wel.
De bedenktermijn gaat nu dus op hetzelfde moment in; op het moment van levering. Dus in dat opzicht wordt da tin elk geval gelijk getrokken. Ook het retourrecht op fysieke media is wat dat betreft een linke; open je het cellofaan hoesje kun je ook niet meer retourneren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 januari 2020 15:09]

Retourrecht is een EU richtlijn. De uitwerking kan in landen soms iets anders zijn, de basis blijft een EU richtlijn.

Er is nu een lagere rechter die een uitspraak gedaan heeft. We zullen zien of een hogere rechter ook hetzelfde oordeel heeft. Kans kan ook zijn dat er aan het EU hof om advies gevraagd wordt ten opzichte van hoger EU recht.

Het retourrecht is duidelijk. Als je verpakking opent bij dvd heb je geen retourrecht meer. Downloaden heb je helemaal geen retourrecht.
Retourrecht is een EU richtlijn. De uitwerking kan in landen soms iets anders zijn, de basis blijft een EU richtlijn.
Zolang je aan de basis voldoet, voeldoet de Duitse wet ook gewoon. De Nederlandse wet is echter veel uitgebreider dan dat de EU richtlijn voorschrijft.
Er is nu een lagere rechter die een uitspraak gedaan heeft. We zullen zien of een hogere rechter ook hetzelfde oordeel heeft. Kans kan ook zijn dat er aan het EU hof om advies gevraagd wordt ten opzichte van hoger EU recht.
De vraag is of er een hoger beroep gaat komen.
Het retourrecht is duidelijk. Als je verpakking opent bij dvd heb je geen retourrecht meer. Downloaden heb je helemaal geen retourrecht.
Dus spreek je jezelf nu tegen. ;) Er is geen retourrecht vastgelegd voor downloads, dus is het ter interpretatie. Dat is nu getoetst door de Duitse rechter en die heeft een uitspraak gedaan om in elk geval iets te hebben voor Duitsland. ;)
hoger beroep staat al in het artikel.

Het is getoetst door een lagere rechter, om die reden gaat een hogere rechter het toetsen en misschien daarna Duitse hoge raad.
In Nederland geef ik het ook een kans (ik ken de Duitse consumentenswetten niet): op basis van 7:9 lid 3 bw.
Artikel 9

1 De verkoper is verplicht de verkochte zaak met toebehoren in eigendom over te dragen en af te leveren. Onder toebehoren zijn de aanwezige titelbewijzen en bescheiden begrepen; voor zover de verkoper zelf daarbij belang behoudt, is hij slechts verplicht om aan de koper op diens verlangen en op diens kosten een afschrift of uittreksel af te geven.

2 Onder aflevering wordt verstaan het stellen van de zaak in het bezit van de koper.

3 In geval van koop met eigendomsvoorbehoud wordt onder aflevering verstaan het stellen van de zaak in de macht van de koper.

4 Bij een consumentenkoop levert de verkoper de zaken onverwijld en in ieder geval binnen dertig dagen na het sluiten van de overeenkomst af. De partijen kunnen een andere termijn overeenkomen. Op de termijn van dertig dagen is Verordening (EEG, Euratom) nr. 1182/71 (PbEG L 124) van de Raad van 3 juni 1971 houdende vaststelling van de regels die van toepassing zijn op termijnen, data en aanvangs- en vervaltijden van overeenkomstige toepassing.
[...]
https://wetten.overheid.n...ldeel1_Afdeling2_Artikel9
Als de software gedownload is en de koper kan er niets mee, dan lijkt mij dat in strijd met het stellen in de macht van de koper.
Een andere uitspraak in het beroep zal ook op andere dingen invloed hebben. Bijvoorbeeld als je een digitaal tolvignet voor Oostenrijk online wilt kopen, duurt het twee weken voordat deze actief wordt, zodat je je na de begindatum niet meer kan beroepen op je herroepingsrecht (of je moet er expliciet afstand van doen door te zeggen dat je een zakelijke klant bent). Anders zou je gewoon kunnen gaan rondrijden en dan dat ding cancelen als je niet gecontroleerd bent.
Echter weet je precies wat je koopt bij een tolvignet, wat bij een preorder van een spel niet zo hoeft te zijn.
weet je dat zeker? licht het echt zo ver van elkaar?

Ik koop een game.
Weet niet of hij goed is maar denk het wel.
Reviews zeggen dat hij slecht is en wil het stoppen.
"Kan niet zegt nintendo"

nu dit
Ik koop een vignet.
2 dagen later gaat de auto stuk en je kunt je vakantie op je buik schrijven
nu wil je de koop ongedaan maken.
"Kan niet" zegt de verkoper

je weet in bijde gevallen maar half wat je koopt.
Tuurlijk weet je als je een game koopt dat het een game is net als een vignet een vignet is.
Maar wat er uit eindelijk gebeurd, of je er lol van hebt of vroegtijdig de keutel intrekt is nooit van te voren te voorspellen situatie.
Ondanks dat je auto kapot is is er aan aan het vignet niets veranderd.
daar gaat het ook niet om in deze discussie.

Je koopt de game met het idee dat je iets leuks gaat beleven zoals bijv een fantastisch verhaal.
Dan blijkt uit reviews dat het kut is en je wilt hem niet meer.

Je koopt een vignet met het idee dat je iets leuks gaat beleven zoals bijv. een mooie rit door de bergen.
Dan gaat je auto stuk en gaat het feest niet door.


In beide gevallen zou je je geld terug willen maar in beide gevallen geld 1 ding.
Je hebt het gekocht en het is gepersonaliseerd.

Zodra jij de game download op je apparaat in afwachting van het spelen betekend dat, dat jij de game hebt opengemaakt zoals dat geld met games uit de winkel en het zegel dat niet verbroken mag zijn.

Bij een vignet is het kenteken gebonden en dus gepersonaliseerd.
Mijn punt, waar je aan voorbij lijkt te willen gaan, is dat je bij de koop van een tolvignet je precies weet wat je koopt.

En dat dat bij de preorder van een spel dit niet het geval hoeft te zijn.

Verder heb ik geen uitspraak gedaan of ik annulering terecht vind of niet.

M.a.w. ik vind je vergelijking met een tolvignet hierdoor minder sterk.
Niet helemaal mee eens, ik koop een tolvignet, en de wegen in Oostenrijk gaan een week voordat ik erheen ga door een overstroming stuk waardoor ik constant over kleine wegen moet rijden. Toch kan ik mijn geld niet terug krijgen.

Bij een preorder van een spel weet je exact wat je krijgt, namelijk dat spel. Tuurlijk weet je niet hoe het spel gaat zijn, maar dat is irrelevant voor de koopovereenkomst. Als jij graag de mogelijkheid wilt op basis van reviews en spel niet te kopen dan moet je ...tromgeroffel... niet preorderen maar gewoon wachten tot de release date. Het is zo ontzettend makkelijk hè, geld gewoon niet uitgeven totdat je zeker weet dat je het wel wilt doen.
Met deze uitspraak draai je het zo dat het omgekeerde het geval is, waarmee het nog steeds een minder sterke vergelijking is. |:(

Verder denk ik dat CH4OS ook duidelijk uitlegt waarom jouw vergelijking ontoereikend is.
daar gaat het ook niet om in deze discussie.
Maar dat is wel de reden in het voorbeeld dat je geeft om de aanschaf van het vignet te annuleren. ;)
Je koopt de game met het idee dat je iets leuks gaat beleven zoals bijv een fantastisch verhaal.
Dan blijkt uit reviews dat het kut is en je wilt hem niet meer.
Tja, bij een boek of film weet je het ook niet. Bioscoopkaartjes (zeker digitalen) kun je meestal tot 24 uur van tevoren annuleren en boeken kun je simpelweg terugbrengen naar de winkel of opsturen op basis van WKOA.
Je koopt een vignet met het idee dat je iets leuks gaat beleven zoals bijv. een mooie rit door de bergen.
Dan gaat je auto stuk en gaat het feest niet door.
Maar dat veranderd niets aan het (functioneren van het) vignet. ;) Het proces om te betalen bij de tolwegen met een vignet, veranderd toch echt niet als jouw auto stuk gaat.
In beide gevallen zou je je geld terug willen maar in beide gevallen geld 1 ding.
Je hebt het gekocht en het is gepersonaliseerd.
Ja, mar de situatie is totaal anders. En dus heb je een slechte vergelijking gemaakt.
Zodra jij de game download op je apparaat in afwachting van het spelen betekend dat, dat jij de game hebt opengemaakt zoals dat geld met games uit de winkel en het zegel dat niet verbroken mag zijn.
En toch kan je een Steam-game wanneer je maximaal 2 uur gespeeld hebt, alsnog de verkoop annuleren. ;) Het kan wel, in Duitsland hoeft het echter niet per se aangeboden te worden, dat is wat de rechter nu zegt, niets meer, niets minder.
Bij een vignet is het kenteken gebonden en dus gepersonaliseerd.
Een vignet hoeft niet per definitie kenteken gebonden te zijn. De Franse telepeages zijn dat bijvoorbeeld ook niet.
Ik koop een game.
Weet niet of hij goed is maar denk het wel.
Waarom pre-order je dan?!
In de meeste "Trailers" staat aangegeven dat de uiteindelijke inhoud van de game kan afwijken van de getoonde beelden.

Dit betekend dat je de pre-order doet op basis van een beeld wat geschetst wordt naar de koper.
Maar het recht van de developer blijft om dit tot moment van release nog om te gooien.
Dan is het uiteindelijke eindproduct dus anders dan het beeld dat initieel geschetst is en waarop de game is aangeschaft.

Ik kan me in zo'n situatie best voorstellen dat de koper op basis van die wijziging de koop dus wil ontbinden.

Een goed voorbeeld hierin zou de originele Watch Dogs voor PC zijn. Waarin een hoop special effects in de trailer waren gebruikt die uiteindelijk bij release weg gemoffeld en uitgeschakeld waren in de code.
Terwijl ze in een van de Console versie volgens mij wel aanwezig waren.
De enige normale manier om geen geld te verspillen is om eerst een gekraakte versie te spelen.

Preorders is sowieso een kwalijke praktijk, eerlijker zou zijn om dan ook in twee gedeeltes te betalen...de rest na leverimg van behoorlijk product.

We weten echter dat aAa publishers de laatste jaren qua kwaliteit met de pet ernaar gooien
Is dat echt zo? Ik denk dat als de rechter mee gaat in de redenering van de bonden, namelijk dat het product nog niet geleverd is, dat jouw voorbeeld van een tolvignet een totaal andere situatie is.
Heel verschillend vind ik het zelf niet. Bij een digitaal tolvignet krijg je helemaal niks fysieks meer, alleen maar een gebruikslicentie op de weg. Bij een game krijg je een gebruikslicentie op de software, waarbij je de software zelf wel in bezit maar niet in eigendom hebt.
Het gaat er hier echter om dat je die gebruikslicentie überhaupt nog niet hebt aangezien het spel nog niet uitgebracht is. Dus je hebt een pre-order op een product wat eigenlijk nog niet geleverd is, want je mag het spel nog niet spelen (terwijl het blijkbaar al wel gedownload is).
Die licentie krijg je bij het "tolvignet" dus ook niet totdat de herroepingsperiode voorbij is. Dus je hebt eigenlijk ook gewoon een pre-order. Het "vignet" is puur dat je kenteken in het systeem komt te staan voor de periode dat het vignet geldig is, verder niks. Niks wat je op kan plakken, uit kan printen of wat dan ook.
Het "vignet" is puur dat je kenteken in het systeem komt te staan voor de periode dat het vignet geldig is
Dat is dan toch je licentie om de wegen te gebruiken? Hoe die licentie wordt gecontroleerd verandert daar toch niets aan?
Ik probeer alleen maar uit te leggen waarom de door jou geschetste verschillen niet bestaan, en dat je dus net zomin iets geleverd krijgt. De licentie (vignet) heb je nog niet aangezien je de weg nog niet mag gebruiken, terwijl de weg blijkbaar al wel aangelegd is.
Ik probeer alleen maar te uit te leggen dat die wel bestaan. Ik zal hierna niet meer reageren hierop, want het wordt zo wel een erg lange draad. Ik heb je in eerste instantie misschien niet helemaal goed begrepen. Volgens mij is wat jij beschrijft precies zoals het in de europese wetgeving staat. Dus ik neem aan dat iedere consumentenorganisatie daar geen problemen mee zou hebben. Dus: je hebt twee weken, daarna mag je het product gebruiken en vanaf het moment dat je het product mag gebruiken kun je het niet meer annuleren. Bij Nintendo is het echter zo dat je pre-ordert en dan het product nog niet kunt gebruiken, maar ook niet meer mag annuleren. Dus als de rechter aangeeft dat ook daar, totdat je het product daadwerkelijk kunt gebruiken je nog mag annuleren, verandert dat niets voor het tolvignet. ;)
In hoeverre zou je je op ontbinding kunnen beroepen als de game op release significant anders blijkt te zijn dan geadverteerd d.m.v. trailers en beloftes? Zou je je dan kunnen beroepen op het feit dat er niet aan de voorwaarden is voldaan qua levering goederen?

De echter oplossing ligt natuurlijk volledig bij de klant, Niet Pre-Orderen! Doe het zelf al jaren niet meer en mis er echt helemaal niks aan, de tijd waarin het echt zin had omdat anders de CD/DVD bij de lokale gamewinkel uitverkocht was ligt ver achter ons :+
Zou je je dan kunnen beroepen op het feit dat er niet aan de voorwaarden is voldaan qua levering goederen?
tl;dr: Ja.

Lang antwoord: Het zal niet zo makkelijk zijn want je gaat dat moeten aantonen. Je moet de tegenpartij eerst in gebreken stellen en dan kan het 2 kanten opgaan. Ofwel herkend te verkoper (of publisher) de fout en dan kan deze voorstellen tot terugbetaling, een alternatief is dat de tegenpartij binnen een aanzienlijke termijn (lekker vage term) toch voldoet aan wat geadverteerd was, iets wat gebeurt is bij Fallout 76 Power Armor edition

De andere kant is dat de tegenpartij niet akkoord gaat en dan is een rechtbank bevoegd om te oordelen of de voorwaarden voldaan zijn of niet en dat kan lastig worden. In het voorbeeld van Fallout 76 zou dat makkelijk zijn gegaan. Wanneer we het hebben over de game, zal dat wat moeilijker zijn. Als ze beweren dat er een multi-player inzit en uiteindelijk niet, dan zal het ook nog vlot gaan. Als het gaat over pakweg de framerate, dan zal het al wat moeilijker worden.
Er zullen vast kleine lettertjes zijn met allerlei voorbehouden.

De vraag is hoe anders is significant anders?
Als er steeds een RTS beloofd is en je krijgt vervolgens een RPG dan zou je zeker een zaak hebben.
Als ze op het laatste moment hebben besloten het twee handige Zwaard van Gerechtigheid met +2 tegen trollen waar je al die tijd naar hebt uitgekeken toch niet toe te voegen dan waarschijnlijk niet.

[Reactie gewijzigd door jeroen79 op 23 januari 2020 09:59]

Bedankt voor deze..

Er zijn comments die moeite hebben met de uitspraak van de rechtbank, maar dit is compleet terrecht.
Het is wellicht niet klantvriendelijk van Nintendo, maar ze staan wel in hun recht. Het is vervolgens aan de mensen om te beslissen of ze door willen gaan met pre-orderen van producten, niet aan een rechter.
Mag je dan ook een vergoeding verwachten als een (pre-)order niet geleverd wordt (afspraken moeten nagekomen worden)? In de praktijk heb je geen poot om op te staan of je moet zin hebben in lange procedures. Zelfde met garantie na 2 jaar. Tussen recht hebben en krijgen is vaak een wereld van verschil als consument.
Mag je dan ook een vergoeding verwachten als een (pre-)order niet geleverd wordt (afspraken moeten nagekomen worden)?
Neen, de afspraak is doorgaans het leveren van de goederen of diensten en zelden staat er een compensatie tegenover het laattijdig leveren. Ofwel ga je beide akkoord dat de koop niet doorgaat (en krijg je doorgaans je geld terug) of de goederen/diensten worden geleverd (binnen aanzienlijke tijd).
Maar je zet toch een pre-order neer om het toch juist op de releasedag te krijgen.
Anders kan je net zo goed wachten tot de releasedag en dan pas kopen, hoef je geen moeite doen om je adresgegevens en alles door te geven om een belltje te verwachten ja u product staat klaar.

Ik vindt het belachelijk hoe er gehandeld wordt. Hoe zit het met al die scamming kickstarter sites. Je geeft geld en vervolgens is het niet geleverd, of wordt het gecancelled. Ik weet niet of je dan je geld terug krijgt, of ga je dan ook zeggen ja is goed verkoper is niet verantwoordelijk voor dat.
Wel een afnameplicht, maar geen leveringsplicht dus?
Als je dat hebt afgesproken wel :-)

Maar meestal wordt dat niet afgesproken...
Of ze in hun recht staan zal uiteindelijk een hogere rechter beslissen en grote kans dat dit geval ook nog eens zal worden voorgelegd aan hoge raad of advies van eu rechtbank

Het gaat om het recht van retour, het uitsluiten daarvan en ja op digitaal geleverde content kun je dat onder voorwaarden uitsluiten. Bij fysieke dragers, indien zegel niet verbroken kun je indien online gekocht altijd gebruik maken van je recht van retour.

Als je ook goed nadenkt is het logisch bij digitale content, die download je en daar heb je geen recht van retour. Echter is het denk ik de bedoeling van de wetgever geweest dat je digitale content meteen kan downloaden en er niet 6 maanden op moet wachten. In deze thread heb ik ook een link naar ictrecht waar dit te lezen is.

Ik lees daar dat je digitale content binnen de termijn van retour (14 dagen) moet kunnen downloaden. Als dat langer duurt heb je recht van retour en kun je stellen dat je indien nog niet geleverd de order kan annuleren.
Maar je kunt de software ook gelijk downloaden, en beide partijen gaan akkoord dat deze pas later bruikbaar is, maar de levering kan onmiddellijk plaatsvinden als de consument dat wil.
Waar het met pre-order voor download nu juist om gaat is dat je de software niet meteen kan downloaden, dat kan nog maanden, weken duren.
Lees het artikel nog even ;)
Ik onderschrijf de mening van de consumentenorganisaties, deze lagere rechter niet. Het is aan een hogere rechter om te kijken naar de uitspraak.
Nee, je omschrijft die mening niet. Je verdraait de feiten.
Ik onderschrijf de mening van de consumentenorganisaties. Een lagere rechter zegt iets anders, dat wil niet zeggen dat dat in hoger beroep overeind blijft. Dat is nu afwachten. Als je het ergens niet mee eens bent zoals deze consumentenorganisaties ga je in beroep.
Feiten verdraaien, welke feiten.
We beginnen al met woorden als leugenaar, goed bezig.

Jij hebt een mening ik heb een mening. Ik ben het eens met de consumentenorganisaties dat er niet geleverd is. Een lagere rechter zegt nu van wel. Dat ik het daar niet mee eens ben is dan een leugen, nee het is een mening.

Een feit is ook dat men in beroep gaat en een hogere rechter zich zal uitspreken en misschien dan weer de hoogste rechter. Als die uitspraak gedaan heeft moet je je er bij neerleggen. Dat wil nog steeds niet zeggen dat je het er mee eens moet zijn maar na hoogste rechter is geen beroep mogelijk, tenzij politiek wet veranderd.

Waar het heel eenvoudig om gaat is wanneer is iets geleverd. Mijn mening wat jij dus een leugen noemt is dat iets geleverd is als je er volledig over kan beschikken. Als je iets download maar er verder niet over kan beschikken kun je ook stellen dat het niet geleverd is.

zoals gezegd jij jou mening ik mijn mening maar leugens triest hoor als meningen leugen zijn.
en webshops kunnen gewoon links en rechts annuleren.. mmmmmm gelukkig preorder ik niets, zeker niet van nintendo
Bestellingen in webshop kunnen worden teruggestuurd. Als webwinkel heb ik liever een annulatie dan 'gedoe'. Terugsturen gaat met digitale aankopen (bij nintendo) helaas niet. Ik weet dat bijv Steam anders werkt.
bedoel als er een keer een prijsfout is (een normale geen 1 euro voor tv) hoppa annuleren terwijl de deal al gemaakt is...
Als een webshop een prijsfout maakt in een aanbieding voor een TV en jij koopt (en betaalt), dan kunnen ze die overeenkomst (volgens mij) alleen annuleren als de prijsfout 'overduidelijk' is. Als daar een 4K smart TV staat voor €1,199 (1,20 ipv 1.200), dan kun jij ook al wel aannemen dat er iets niet klopt.
Als ze die TV per ongeluk voor 1.099 in de webshop zetten, dan zullen ze gewoon met korting moeten leveren.
Volgens mij het redelijk en billijk principe...
Geloof me ze doen het leukraak ook al is de prijsfout ver van overduidelijk, heb dit al zeker 4 keer meegemaakt
Wettelijk gezien had je dan zeker 4 keer levering van het product kunnen afdwingen ;)
Het punt is dan dat de verkoper vaak meteen bij het sluiten van de overeenkomst betaalt en dat levering later komt.
De koper staat dan zwakker want hij kant het geld niet terug halen terwijl de verkoper het zo terug kan boeken.

De omgekeerde situatie zou zijn dat je kiest voor achteraf betalen, het buiten de bedenktijd toch niet wil en de bestelling dan terug stuurt.

Maar als je vindt dat de annulering onredelijk is dan kun je alsnog naleving eisen.
En als ze dat weigeren dan ga je naar de rechter.
Vaak is het eenzijdig annuleren als webshop niet toegelaten, maar er is een maar

Het hangt om te beginnen af van de context en de lokale wetgeving, vaak zal een webshop dat doen wegens overmacht, bv: de goederen worden niet meer gemaakt. In Nederland is dat een goed argument voor het eenzijdig ontbinden, in België is het eenzijdig ontbinden normaal niet mogelijk en kan je eventueel vragen voor een gelijkwaardig alternatief.

Een belangrijke voorwaarde is dat je de tegenpartij in gebreke moet stellen en dat kan op 2 manieren. Ofwel automatisch als het om een tijdgebonden evenement gaat: kopen van een verjaardagstaart, een concert, bloemen voor valentijn, ... In zo een geval is de tegenpartij automatisch in gebreken en zal dat normaal resulteren in een terugbetaling omdat er geen nut meer is. (Wat ben je met een verjaarstaart een week na datum?)

Ofwel door een aangetekend schrijven (hoewel email volgens mij ook geldig is) waar je verwijst naar de overeenkomst en de verplichting en de tegenpartij expliciet in gebreken stelt, het is namelijk jouw plicht om te protesteren. Alleen doen de mensen dat gewoon niet en kunnen we spreken over een gezamenlijke overeenkomst tot ontbinding.
als consument blijft dit in mijn ogen online aankopen totdat ik het thuis heb. Heb je alsnog 14 dagen bedenk tijd en kan je het terug sturen. Maar waarom doet Nintendo moeilijk over het cancelen van pre-orders, dat is wat mij juist het meest dwars zit. Je klanten tevreden houden zou bij elk bedrijf hoog in zijn vaandel moeten staan, heeft Mario dat soms te ver omlaag getrokken?
als consument blijft dit in mijn ogen online aankopen totdat ik het thuis heb. Heb je alsnog 14 dagen bedenk tijd en kan je het terug sturen. Maar waarom doet Nintendo moeilijk over het cancelen van pre-orders, dat is wat mij juist het meest dwars zit. Je klanten tevreden houden zou bij elk bedrijf hoog in zijn vaandel moeten staan, heeft Mario dat soms te ver omlaag getrokken?
dat gaat imho alleen op als de game niet direct speelbaar is: bv je moet hem nog downloaden na aankoop. ("uit de seal halen")

echter wordt de game direct gedownload en ga je hier ook mee akkooord
Wat is in vredesnaam het voordeel van een klant om een downloadable game te pre-orderen? Dan kan je een paar seconden eerder (downloadtijd) beginnen met spelen?
Tsja, als je zo impulsief bent, dan moet je zelf maar op de blaren zitten als je naderhand ontevreden bent over je beslissing.
Pre-orders krijgen meestal toegang tot extra's in de game.

En een paar seconden.. voldoende mensen die er uren over moeten doen om zo'n game te downloaden.
Nou en, wat is er mis met een paar uren/dagen wachten? Of wil je zo graag betalende beta-tester zijn?
En wat is er mis met een voordelige prijs en gratis extra goodies?
Als we dan toch de boel gaan verduidelijken:

Het is geen koopovereenkomst, je kan een (digitale) game niet "kopen". Je gaat een licentieovereenkomst aan.
Dat mag wel veranderdworden, want ze meten met twee maten. Zo wordt downloaden gezien als stelen, maar wil je als consument dezelfde rechten als op.een fysiek.product dan willen ze het ineens niet. Erg hypocriet :+
Downloaden wordt niet gezien als stelen. Het is een inbreuk op een IE recht. Vandaar dat er dus alleen privaatrechtelijk tegen wordt opgetreden.

Downloaden is geen diefstal.
Maar dan nog steeds: het is aanbod en aanvaarding. Als de prestatie compleet afwijkt van wat initieel is aangeboden en aanvaard (je krijgt een andere game gestreamd/geleverd or whatever), kan je prima nakoming vorderen en als ze dat niet doen, buitengerechtelijk ontbinden. Zelfs als je geen consument was. Bij ontbinding moet je dan over-en-weer alles ongedaan gaan maken, dus ze moeten dan ook je geld teruggeven. Als de andere partij daaraan niet meewerkt, moet je je recht gaan halen > dat is altijd zo.

Bij misleiding, bedrog, dwaling kan je de overeenkomst buitengerechtelijk vernietigen. Gevolg daarvan is dat de overeenkomst nooit heeft bestaan, en dat partijen dus over-en-weer onverschuldigd dingen hebben uitgevoerd. Resultaat is uiteindelijk het zelfde: je hebt recht op je geld terug.
Ja maar er wordt in dit geval toch niet gedwaald?

Je weet wat je "koopt" je weet wanneer je dat krijgt. Je wilt alleen tussentijd van de ovk af omdat je bijvoorbeeld van gedachten bent veranderd.
Nee, niet in dit geval. Dat zeg ik ook niet?
Dit staat toch volledig haaks op de geldende consumentenwetgeving waarbij een consument een retourrecht heeft tot 14 dagen na levering? Als een pre-order gewoon een koopovereenkomst is tussen een producent en een consument, waarom heeft laatstgenoemde dan niet ook gewoon een retourrecht?

Anders gezegd: Wat is het verschil tussen een pre-order van 6 maanden en een levertijd van 3 dagen? Als ik als consument recht heb om iets te retouren binnen 14 dagen van levering dan maakt de levertijd toch niet uit?

[Reactie gewijzigd door Patriot op 23 januari 2020 09:24]

Bij software is besloten dat de 14 dagen retourrecht niet geldt als de software al gedownload is. Als je iets koopt in Nintendo E-Shop, download je de game meteen (preloaden), en kan je het pas spelen op de dag van release. Maar je hebt het al wel gedownload, dus geldt de 14 dagen niet meer.
Oef, dat vind ik wel een perverse uitleg van het idee achter de uitzondering op downloads. Ik vind de uitzondering op de eerste plaats al dubieus, maar als dat wat je download niet eens speelbaar is dan is het dus niet makkelijk te kopiëren en is de uitzondering niet meer nodig.
Ik snap vooral Nintendo z'n standpunt hierin niet. In mijn beleving heb je meer aan een blije-niet-klant dan een ontevreden-wel-klant.

De eerste kun je potentieel nog een leven lang van genieten, de tweede heb je een keer een bedrag aan verdient en daar blijft het bij.
Van de andere kant wat is voor Nintendo het puntvan pre-orders als de klant op het moment supreme alsnog het product kan teruggeven?
In principe is het natuurlijk gewoon een verkoop, ik verwacht niet dat wanneer je geen issue maakt van annuleringen dat men ineens bij bosjes gaat annuleren, je kunt er nog steeds de populariteit van je product mee meten.

Daarnaast heb je natuurlijk altijd nog de slapende kopers, die pre-orderen wanneer ze van het spel horen en vervolgens vergeten dat ze dit gedaan hebben, maar goed, die vallen ook wel een beetje onder de categorie 'niet blije klanten', maar die zullen vooral zichzelf er de schuld van geven hoop ik.
Ik snap ook niet waarom ze zo moeilijk doen. Als er een game in de eshop staat die ik wil denk ik wel 2x na of ik de game ook echt koop. Bij Steam koop ik het gewoon. Is het niet mijn spel of gewoon slecht afgewerkt dan heb ik aan die 2 uur meer dan genoeg om daar achter te komen (op wat uitzonderingen na).

Met een refund optie had ik hoe dan ook meer games op de Switch gekocht. Nu kies ik toch sneller voor de Steam optie als die keuze er is ondanks dat ik de game dan niet in handheld kan spelen (wat ik bij veel kleinere games een pluspunt vind).
Nintendo is erg goed in moeilijk doen, van modded roms, tot fan games en nu dit. Qua klantvriendelijkheid wn begrip voor community is er amper :+ :+
Het probleem is alleen dat als een pre-order was aangegaan op basis van een leugen of van misleiding(advertentie, gaming conventie etc), dan moet zo'n pre-order gecancelled kunnen worden. Een normale consument kan niet zomaar even gratis een rechtzaak aanspannen tegen Nintendo. Dat kost gewoon teveel geld.

Hier ligt dus het probleem. Consumenten moeten beschermd worden van misleiding, en zo'n uitspraak als deze past daar totaal niet bij. Er zijn nergens ergere vormen van misleiding dan in de game marketing industrie. Als zou je nu een game pre-orderen, en je begint opeens gameplay filmpjes te zien van dingen die je niet verwacht hebt, dan moet je dat maar gewoon slikken.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 24 januari 2020 00:22]

Een normale consument kan niet zomaar even gratis een rechtzaak aanspannen tegen Nintendo. Dat kost gewoon teveel geld.
En dat is vermoedelijk de reden waarom de consumentenorganisaties naar de rechtbank zijn gestapt. Maar je zou ook kunnen argumenteren dat je hiervoor een verzekering zou kunnen afnemen of dat de kosten doorgaans voor de verliezende partij is.
Hier ligt dus het probleem. Consumenten moeten bescherm worden van misleiding, en zo'n uitspraak als dit past daar totaal niet bij.
Daar kan ik je wel in volgen hoor, dit is echter niet de taak van de rechtelijke macht, maar eerder van de wetgevende macht.
En wat als een game uitgesteld wordt? Terwijl Nintendo verplicht is om op die dag te leveren omdat er koopovereenkomst is?

Snap aan de ene kant de rechter wel, maar vind het vanuit Nintendo gezien wel heel klantonvriendelijk.
Dan is Nintendo in gebreken en moet deze binnen aanzienlijke termijn toch leveren. Lekker vage juridische term. Het hangt dus af hoe lang deze is uitgesteld. Dagen, weken, maanden, meer dan een jaar?
Je zegt zelf dat het niet klantvriendelijk is, maar je legt je er bij neer?! Dan ben ik toch wat blij dat de Noorse en Duitse consumentenorganisaties de zaak aanspannen. Iets wat krom is moet je niet recht proberen te breien!
Maar als ik een broek bestel, kan ik hem ook terug sturen, als ik op steam een gama koop dan kan ik heb refunden?

Waarom kan je deze games van Nintendo dan niet refunden? Is refunden niet een basis recht in een koop contract?
Nooit goed begrepen waarom je überhaupt een game wilt pre-orderen. Uitverkocht zijn die dingen nooit en al helemaal niet via download op het moment de game eenmaal uit is. Het is meestal ook nog veruit de duurste variant van aankoop dus het zal aan mij liggen maar ik zie het niet.
Er zijn pre-orders die extra's aanbieden die je na de pre-order periode niet meer kunt krijgen. Soms kan het ook met korting. Duurder hoeft het zeker niet te zijn.
Ah, dat verklaard. Nooit goed op gelet dus blijkbaar!
Als je heel snel na release wil spelen is een kleine korting van een preorder misschien wel interessant, maar je ziet tegenwoordig vaak dat games na een maandje of 3 al meedoen met black friday of de winter sale. Daar krijg je dan al 30-35% korting, en ik denk dat het zeer zelden tot nooit zoveel is bij een preorder. Ik heb wel eens 10% gezien bij een preorder, maar ik moet bekennen dat ik er normaal gesproken niet echt op let.
Maar dat is een manier om mensen te laten pre-orderen. Het is geen excuus voor het bestaan van een digitale pre-order natuurlijk.
En die preorder bonussen woren later vaak alsnog verkocht ;)

Als aparte aankoop, met creamAPI kom je ook een heel eind Wel nodig als er zoveel nietszeggende DLC wordt geproduceerd.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 23 januari 2020 12:38]

Bij games als fifa speel je een paar dagen eerder als de officiele release. Zelfde was bij battlefield het geval dacht ik.
Persoonlijk zou ik het niet doen voor een extra skin oid want dat is het vaak wel.

Het blijft toch een gevoel als early adaptor vermoed ik.
Het is een soort menselijke hebzucht, ik wil het als eerste hebben zien en kunnen zeggen dan ik bij de eerste was. Hiervan maakt men dankbaar gebruik.
Kijk maar eens hoeveel mensen er soms nog in de rij staan om iets als eerste te hebben.
Ik heb een andere soort hebzucht; m'n geld.

Ik wacht wel tot er een seasonal/holiday sale voorbij komt, en koop het dan voor de helft van de prijs, of een kwart. Daar kan ik wel wat geduld voor opbrengen in de meeste gevallen.

Bijkomend voordeel is dat dan meestal wel duidelijk is of een spel echt goed is of alleen maar hype was.
Denk er ook zo over maar gelukkig voor de uitgevers zijn er genoeg die anders denken en willen hebben en er ook voor willen betalen. Net hetzelfde als naar de bios op de eerste dag als een film uit is, volle zaal, misschien slechte plaats. Het is maar wat je zelf wil.
Early adopter, niet early adaptor. Nogal een verschil in betekenis ;).
Het is een beetje als een auto geleverd krijgen en dan de sleutel pas later. Dan vraag ik mij af, geldt dit dan voor alle pre-orders? Of alleen voor de voorgeïnstalleerde pre-orders? Want het lijkt mij dat als ik nu alvast een game pre-order, ik hem pas vlak van tevoren voorgeïnstalleerd krijg en als het alleen voor dit geval geldt dan zou ik hem voordat hij voorgeïnstalleerd is gewoon moeten kunnen annuleren zonder problemen en is de titel van dit artikel een beetje verwarrend.

Daarbij: pre-orderen doe je met een risico. Als een game je niet bevalt op de eerste reviews, had je hem maar beter niet kunnen pre-orderen. Wat voor zin heeft het als je hem toch gelijk kunt spelen omdat hij digitaal gedistribueerd wordt? Het is niet alsof het uitverkocht kan raken.
Pre-order nu en krijg deze skin gratis. Let op: alleen voor pre-orders.
Als je een auto online kan kopen, heb je dan ook geen 14 dagen respijt? In elk geval geeft Tesla 1 week respijt (en niet meer dan 800KM) om je auto weer in te leveren als het je niet bevalt.
Het gaat hier om digitale inhoud, daarbij is het recht van retour onder voorwaarden uit te sluiten. De voorwaarden is waar de rechtszaak nu om gaat.
Bestel je online een fysiek product dat echt geleverd wordt heb je altijd recht van retour (tenzij het een special voor jou gemaakt product is)
Waarom pre-orderen mensen ook nog steeds.. |:(
Pre orderen voor een fysieke versie snap ik nog wel. Dat je gegarandeerd het spel hebt waar je zo fan van bent op dag 1 kan spelen.

Maar pre-order van een digitale versie heeft totaal geen toegevoegde waarde. Nee kan gewoon het spel aanschaffen op de dag zelf een direct spelen na download. Tenzij je internet zo traag is dat het langer dan een dag kost om te downloaden.
Niet helemaal waar dat het pre-orderen van een digitale versie geen toegevoegde waarde heeft. Bij sommige pre-orders krijg je extraatjes die je enkel kan krijgen met het pre-orderen van de game.
En dan nog is het onzin. Bij fysieke games krijg/kreeg je iets dat daadwerkelijk van toegevoegde waarde is en blijft, zoals een statue of iets dergelijks. Op een gegeven moment werd bedacht dat men vast ook wel zo gek zou zijn om digitale games te pre-orderen. In het begin zelfs zonder extra's. En tegenwoordig dus met extraatjes als een likje verf op een auto. Maar het heeft totaal geen extra waarde en behoudt dus ook geen waarde na een x-aantal jaren. En het meest bizarre is dat je er vaak ook nog meer voor betaalt.

Prima dus dat een rechter dit bepaalt. Moet je maar niet zo dom zijn om digitaal te pre-orderen.
Wat wel of geen waarde heeft voor iemand kun jij niet bepalen....

Ik vindt, bijvoorbeeld, mounts en pest in World of Warcraft leuk. Dat heeft voor mij dus waarde, ik haal er plezier uit. Dan ben ik ook best bereid om daarvoor te betalen.

Dat jij het niet waardevol vindt is een keuze. Een keuze die jij zelf kunt maken. Dan kun jij dus ook kiezen om er niet voor te betalen. Dat betekend nog niet dat iemand anders die keuze ontnomen moet worden....
Dat is dus vaak in de praktijk niet waar, preorder en day 1 bonussen worden vaak alsnog apart verkocht.

Genoeg shitstorms over geweest op Steam.
Daarbij zijn preirder ook vaak goedkoper en kun je bijvoorbeeld 2 weken eerder spelen.

Ipv op release dag geen accounts aan kunnnen maken omdat servers down zijn door massive orders.

Daarbij zijn de download snelheden ook vaak laag op release door de nassive amount of downloads.
Ik kan me geen pre-order van nintendo herrineren waar je eerder acces krijgt of het spel goedkoper is...
Pre orderen voor een fysieke versie snap ik nog wel. Dat je gegarandeerd het spel hebt waar je zo fan van bent op dag 1 kan spelen.
Is dat echt nodig dan? Ik kan mij geen enkele keer kan bedenken dat een game uitverkocht was die ik wou kopen. Wel eens mee gemaakt dat één winkel hem niet meer had maar de winkel ernaast nog wel bijvoorbeeld maar de keren dat is gebeurd is op één hand te tellen.
[...]
Is dat echt nodig dan? Ik kan mij geen enkele keer kan bedenken dat een game uitverkocht was die ik wou kopen. Wel eens mee gemaakt dat één winkel hem niet meer had maar de winkel ernaast nog wel bijvoorbeeld maar de keren dat is gebeurd is op één hand te tellen.
De oorspronkelijke versie van World of Warcraft is best een tijd heel moeilijk verkrijgbaar geweest. Daarnaast gebeurt het zo nu en dan dat een Collectors Edition van een populair spel uitverkocht raakt.
Om nog maar te zwijgen over de uitbreidingen van World of Warcraft. Levertijd op release dag was 2 weken dus kon je kiezen: Pre-order of 2 weken achter lopen op je guild maten.....
Het gaat hier om het recht op retour in dit verhaal.

voor digitale inhoud, lees downloaden kun je dit uitsluiten.
voor fysieke dragers kun je dit niet uitsluiten, d.w.z als je de verzegeling op de dvd verbreekt kun je niet meer retour sturen. Zonder die te verbreken heb je altijd binnen de wettelijke termijn recht van retour.
Alleen zit eigenlijk altijd wel extra bonus dingen bij een pre-order die je anders bij dag 1 aankoop niet hebt.
Recent 1 keer gedaan om een indie develloper te laten zien dat ik blij ben met de release van deze game op de Switch. Had m al op Steam, maar kan m straks in handheldmodus spelen. Ik kan prima wachten, heb geduld genoeg als het moet, maar dit was zoals gezegd anders.

Aviary Attorney: definitive edition, voor wie interesse heeft. Link:
https://www.nintendo.nl/G...tive-Edition-1701672.html
Ook al is het niet verplicht, is het wel klantvriendelijk dit aan te bieden. Een klant toont aan vertrouwen te hebben in je product, zonder het daadwerkelijk gezien te hebben en betaald daar zelfs voor. Dit zijn juist de klanten waar je het voor doet. En dan moet je niet moeilijk doen wanneer zo'n klant er uiteindelijk toch vanaf ziet.
Dit zijn juist de klanten waar je het voor doet. En dan moet je niet moeilijk doen wanneer zo'n klant er uiteindelijk toch vanaf ziet.
Preorders zijn voor de uitgever/studio, niet voor de klant. De klant laat zich aanpraten dat ze het willen.
In dit geval is het een discussie tussen de klant (die bijgestaan wordt door consumentenorgamisaties) en Nintendo,als ik het artikel mag geloven. Dan is het niet relevant lijkt mij waarom deze klanten voor een pre ordsr kiezen en of ze het wel/niet laten aanpraten.
Natuurlijk wel, bij een preorder koop je een belofte in plaats van een game. Daar zitten andere voorwaarden aan vast dan de game zelf, zoals het artikel stelt is het tweerichtingsverkeer: je mag een product verwachten, in ruil daarvoor doe je een financiële toezegging. Dat is wat preorders tenslotte zijn.
Door deze uitspraak vraag ik me af of meerdere bedrijven dit gaan doen. Het cencelen van preorders als duudelijk is dat een product niet af is kan de publisher een hooo geld kosten. Men "forceren" de preorder te houden zal straks misscgien ook een dingetje worden.
Tja, bedrijven blijven zichzelf qua PRA in de voet schieten. Afgelopen jaar was erg extreem qua hoeveelheid blunders overal gemaakt.

:+ hopelijk herstellen ze zich dit jaar, maar Nintendo neem al een voorsprong hiermee. Nou EA, Bethesda en Ubisoft...hoe gaat jullie dit verslaan :+ :+
Vroeger kon je een game in de winkel gewoon reserveren, dan werd ie apart gelegd bij de release en was je zeker van een exemplaar. Soms moest je een kleine aanbetaling doen van bijv. €10,- maar meestal was dit ook gewoon een gratis service van de winkel en hoefde je pas bij release te betalen.

Betalen voor een digitaal product dat pas over een half jaar of langer uitkomt is gewoon heel erg dom, het verkoopt niet uit dus er is geen kans dat je misgrijpt. Als je het doet omdat je direct aan de slag wil en niet op de download wil wachten kun je ook een week voor de release nog pre-orderen, vaak is dan al een stuk beter duidelijk of het spel aan zijn verwachtingen kan voldoen.

Door lang van tevoren een pre-order te plaatsen worden de developers/uitgevers lui, het geld is toch al binnen. Deze uitspraak zorgt ervoor dat dit zo blijft.
Het kan nog steeds bij Game Mania.
Vorig jaar heb ik aardig daar aardig wat games 'gepre-ordert' en ik hoefde nooit een aanbetaling te doen.
Sterker nog, je kan je pre-order online annuleren op dag van release zonder extra kosten (als je hebt gekozen voor afhalen bij een winkel).
Mensen pre-orderen ook alleen maar vanwege de lokkertjes die er vaak bij zitten en exclusief zijn voor pre-orders. Misschien dat die consumentenorganisaties beter kunnen strijden zodat die lokkertjes niet meer mogen. En niet alleen voor Nintendo. Dan is, volgens mij, de helft van het probleem al opgelost.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 23 januari 2020 10:19]

Helemaal mee eens, ik pre-order enkel een dag van te voren om te pre-loaden. En dan enkel bij games waar ik erg naar uit kijk. Dat zijn er hooguit slechts enkelen per jaar. De laatste was Red Dead Redemption 2 en de volgende wordt Cyberpunk 2077
Ik heb vaak zat, als ik een spel bestelde in de week na release, alsnog de pre-order bonussen gekregen. Volgens mij drukken ze gewoon de hele eerste batch in die 'pre-order variant' en als dat een batch van 100.000 exemplaren is, en er zijn 10.000 pre-orders, gaan die andere 90.000 gewoon de verkoop in. Die gooien ze echt de prullenbak niet in. Dit geld voor digitale pre-orders natuurlijk niet.

Overigens zijn de pre-order bonussen meestal zo zinloos dat ik 9 van de 10 keer niet eens de moeite neem de code te verzilveren.
Of je loopt de Game Mania in en vraagt om een code voor dat spel. Ik weet niet of dat ongelimiteerd mag, mogelijk alleen bij aanschaf van het spel, maar ze hebben gewoon hele stapel liggen met codes.
Ik weet niet precies hoe het zit maar bij bol.com heb ik wel een keer of 4 gezien dat de preorder bonus niet meer leverbaar was terwijl het spel nog lang niet uit was. Dus ik vermoed dat ze gewoon zoveel preorders codes bestellen en mocht het nog niet op zijn na release kan je geluk hebben. Dan was het wel dat je de normale versie van de game kreeg en de preorder bonus via een code in je mail. Al zal dat misschien ook nog wel per website en per game bedrijf anders zijn natuurlijk.
Dit is 1 van de redenen waarom ik vrijwel nooit digitaal een game pre-order (3 maal in m'n leven, alle 3 keer wel de moeite waard maar dat was al ruim van te voren duidelijk)

Fysiek wil ik het weleens doen als het om een Limited of Collectors Edition gaat die ik graag wil hebben en weet dat het waard is, maar ook dat is heel zeldzaam.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True