'Remasters van klassieke 16bit-games Aladdin en Lion King komen naar consoles'

Volgens geruchten verschijnen in oktober hd-remasters van de klassieke 16bit-titels Aladdin en Lion King voor de Nintendo Switch, de Sony PlayStation 4 en de Microsoft Xbox One. De games worden naar verluidt gebundeld verkocht.

Vanaf woensdag zou de Amerikaanse gamewinkel GameStop pre-orders voor de bundeling van Aladdin en Lion King aannemen. Het zou gaan om 1080p-versies van de originele titels voor de Sega Mega Drive en Nintendo SNES inclusief de originele soundtracks. Spelers zouden bij de nieuwe versies hun voortgang vooruit- en achteruit kunnen spoelen en de spellen zouden aanwijzingen kunnen geven hoe levels te doorlopen zijn.

De informatie zou aan managers vrijgegeven zijn tijdens 2019 GME-conferentie van GameStop. Aanvankelijk meldde alleen Twitter-gebruiker Wolverinefactor over de aankondiging achter besloten deuren, maar GameXplain publiceerde vervolgens een foto van een slide die de komst bevestigde, waarna Gematsu meer details naar buiten bracht.

Aladdin verscheen in 1993 en Lion King in 1994. De games kwamen uit voor de Sega Mega Drive en SNES, waarna ze geport werden naar andere platformen. Wat Aladdin betreft verschenen er verschillende games voor de SNES en de Mega Drive. De SEGA-versie is gemaakt door Virgin Interactive en Disney Interactive Studios terwijl de SNES-game van Capcom is. Lion King is gemaakt door Westwood Studios en uitgegeven door Virgin Interactive Entertainment. Of de remasters ook naar de pc komen is niet bekend. Gog.com startte in 2016 met de verkoop van Disney’s Aladdin en Lion King voor de pc, maar die versies zijn dit jaar van het platform verdwenen.

Update 10.20: Verschillen tussen SNES- en SEGA Mega Drive-versies van Aladdin benadrukt.

Aladdin Lion King fall 2019

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-08-2019 • 09:28

90

Reacties (90)

90
90
35
4
0
52
Wijzig sortering
"Spelers zouden bij de nieuwe versies hun voortgang vooruit- en achteruit kunnen spoelen en de spellen zouden aanwijzingen kunnen geven hoe levels te doorlopen zijn."

Vroegah, toen je alles zelf moest uitzoeken en wanneer af ook echt af was en je helemaal opnieuw moest beginnen.
Lion King voor de SNES en PC was echt express kapot ontwikkeld. Eerste level was leuk en te doen. Kleurrijk, maar als het struisvogeldeel begint express veel te moeilijk, echt een difficulty curve die totaal niet klopt. Puzzels ontwikkeld om te frustreren, allemaal omdat assets niet klaar waren en om verhuur tegen te gaan, mensen over te laten gaan tot kopen na huur ( https://youtu.be/kILeyo1iv0A?t=1110 ).
Het was vooral dat de samenwerking tussen Disney en Westwood nogal bagger was. Westwood moest maar een beetje afgaan op vage omschrijvingen van de heren van Disney. Dit is ook wel te zien dat de assets wat 'disconnected' zijn van de film.

Disney hielt zo'n beetje alles qua beeldmateriaal achter gesloten deuren. Dan had Westwood wat ontwikkelt en dat werd vervolgens afgekeurd, terug naar de tekentafel, prototype maken, het vliegtuig in naar Disney, en weer terug met een klein beetje meer informatie...
Vroegah, toen je alles zelf moest uitzoeken en wanneer af ook echt af was en je helemaal opnieuw moest beginnen.
"Vroegah" was dat meer vanwege technische beperkingen dan bewuste keuze. Als het toen op deze manier kon had het ook gewoon in het spel gezeten.
Het herladen en opnieuw beginnen was gevolg van technische beperkingen?
Wel raar dat cheats gewoon werkten dan...
Het niet kunnen heen en weer spoelen was geen optie vanwege technische beperkingen. Ook het toevoegen van een walkthrough/hint systeem zou een uitdaging zijn geweest vanwege de beperkte hoeveelheid geheugen die oude game consoles hebben. Veel (de meeste) games hadden niet eens een save functie omdat het gewoon niet kon of te duur was.

Opnieuw beginnen was de enige optie.

Cheats waren vaak gewoon onderdeel van de code die gebruikt werden tijdens de ontwikkeling en het testen van het spel (of het was een apparaat dat code in het geheugen kon aanpassen).
Wat een onzin. Elk spel kan net zo snel naar elke level of passage springen als dat het laden ervan duurt. Een game is geen lineair afspeelbaar ding als een geluidsbestand. De situatie is afhankelijk van variabelen, niet van de afspeelpositie.
Hoe Prince of Persia een lacher was geworden toen ik de 'megahit' CLI parameter ergens had gelezen...

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 juli 2024 06:33]

Een game is geen lineair afspeelbaar ding als een geluidsbestand. De situatie is afhankelijk van variabelen, niet van de afspeelpositie.
Daarom kunnen moderne consoles het spelverloop opnemen en terugspoelen alsof het een videoband is. Iets waarvoor veel geheugen nodig is, geheugen dat consoles vroeger niet hadden.. Zie de rewind functie van de SNES Classic Mini of het terugspoelen in veel moderne racegames.
Dat kon vroeger ook. Je hoeft alleen maar de game-engine te voeren met reeksen posities en andere variabelen voor de omgeving. Zo werkten de idle demo's van arcade-games.
Als een je een demo ziet die nergens op slaat weet je dat die waarschijnlijk de info van een andere level krijgt. :+
Met daadwerkelijk vooruit en achteruitspoelen (eg hoe de speler heeft gelopen, welke units ie waar en hoe heeft omgebracht etc) tikt het op gelimiteerde ram natuurlijk wel veel sneller aan dan dat dat tegenwoordig het geval zal zijn.
Het gaat op met de complexiteit van het spel, maar bij bijv. een 8-bit computer als de C64 bestaat de complete besturing uit 4 richtingen en een vuurknop. Opslaan welke wanneer ingedrukt zijn kost niet zoveel ruimte. Een demo-bestand van de gemiddelde C64 game is hoogstens een paar KB. En het kost een stukje code voor het synchroon afspelen in timeframes tijdens het spel.
Bij bijv. Xbox/Halo 1 wordt het al een stuk meer omdat daar je besturing drukgevoelig is. Er komt veel meer informatie uit je controller.

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 juli 2024 06:33]

Ik denk dat relatief gezien je veel meer ruimte kwijt bent op de oude consoles die niet veel ram bevatten.

Laten we zeggen dat je 4 bytes kwijt bent voor je positie in de level (2 voor x, 2 voor y). Met 30fps. Dan is elke frame dus 4 bytes. Een seconde is 120 bytes, tien seconden heb je al meer dan een kilobyte te pakken. Een minuut is 6kb.

Volgens wikipedia heeft de NES zelf 2kb aan ram, en de cartridges 128 tot 384kb aan ram gemiddeld. Dat tikt allemaal gewoon erg snel aan. Nu kan je in theorie het spel terugspoelen op basis van enkel de positie van de speler, maar met deze informatie zal je ook nog wat redelijk wat CPU cycles kwijt zijn. (Immers, als je terugspoelt in bijvoorbeeld Mario, dan heb je nog animaties van vijanden die je eerder gedood hebt, welke je achterstevoren af moet spelen en dus moet weten dat die op punt x dood zijn gegaan.) Als je in plaats van uitrekenen ook die informatie nog op slaat gaat het ram nog veel sneller op zijn.

edit: Ah, we hebben het hier over de SNES, welke al wat meer ram tot zijn beschikking heeft. Al denk ik relatief gezien dat dat beduidend meer ruimte nog steeds in neemt dan 'drukgevoeligheid' op een XBOX.

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 23 juli 2024 06:33]

Theoretisch gezien zou het waarschijnlijk wel gekund hebben maar in de werkelijkheid niet. Games moesten regelmatig worden gekortwiekt om uberhaupt op een spelcomputer gespeeld te kunnen worden, dit soort extra functies zouden gewoon niet passen.

Een rewind functie zou misschien op een arcade machine kunnen maar niet op een thuis console. Game consoles werden zo goedkoop mogelijk gemaakt en zo goedkoop mogelijk op de markt gezet, daardoor was de hardware zeer beperkt.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 06:33]

Weet ik niet zozeer.... zou best een bewuste keuze kunnen zijn.

Veel console versies waren toch wel direct afgeleid van populaire arcade games :

INSERT COIN TO CONTINUE = verdienmodel

… double dragon bijv. was best uit te spelen … je was wel 10 gulden lichter … maar t kon wel... :)
Er was geen andere optie want de techniek was gewoon veel beperkter, zeker voor thuis consoles. Het was in veel gevallen al een grote uitdaging om de spellen uberhaupt goed speelbaar te maken op de beperkte hardware dus extra randzaken zoals voor- en achteruit spoelen was gewoon onmogelijk.
Het gaat om de volgende games:

Remasters van klassieke 16bit-games van de originele titels voor de Sega Mega Drive en Nintendo SNES inclusief de originele soundtracks.

Vooruit en verder spoelen is dan weliswaar beperkt tot de punten van je savegames maar :

De SNES had al prima de mogelijkheid om games te saven : Super Mario RPG had bijv. 4 slots…
Dat was ook juist een grote pre van de SNES , je kon extra Super NES enhancement chips via de cartridge aan je systeem toevoegen :
https://en.wikipedia.org/...per_NES_enhancement_chips

Ook op oudere 8 bitters zoals het SEGA master system kon je al games saven (Battery Backed Ram in de cartridge zoals bij : Ultima IV: Quest of the Avatar)
Het was toen technisch gewoon niet werkbaar, ze moesten al trucjes uithalen om bepaalde graphics en functionaliteit mogelijk te maken op de beperkte hardware.
Kijk ook deze video eens: https://www.youtube.com/watch?v=Tfh0ytz8S0k
Alleen was de kracht van de doorsnee arcade kast een stuk krachtiger/uitgebreider dan die van de consoles. Dus een simpele arcade to console port was vaak behoorlijk moeilijk, al was het alleen al vanwege het beperkte geheugen op de consoles.
Dat klopte wel tot het kantelpunt waar de arcadegames regulier "off the shelf" hardware gingen gebruiken

Atari Jaguar ( COJAG = CoinOpJaguar)
Dreamcast (NAOMI, Atomiswave)
PlayStation 2 (System 246)
Nintendo GameCube (Triforce)
Microsoft Xbox (Chihiro)

En de SNK NEO GEO die het min of meer andersom deed... ARCADE Hardware inzetten als Home Console..
Dat klopt, maar dat was dus pas na de tijd dat we opgescheept zaten met bagger arcade ports.. ofwel snes en eerder.. En SNK NEO GEO was natuurlijk wel heel vet, maar met 400-500 gulden voor 1 spel en dan ook nog de console moeten importeren, was het wel een hele dure aangelegenheid.. maargoed, snes spellen kostte toen ook nog 120-170gulden.. Dus als je nu zo terug kijkt zijn games nu eigenlijk spotgoedkoop, want 170 gulden is nu wel heeeeeel wat meer door inflatie dan die 78 euro als je lomp omrekent met de waarde van de euro tentijde van introductie..
Klopt niet helemaal zo als je zegt.
Want vroeger kreeg je voor dat geld wel een volwaardige game die je meteen kon spelen.En tegenwoordig is het heel vaak een basis game vol met lootboxen en DLC en na ongeveer 60gb binnen geharkt te hebben kan je eindelijk spelen.
Ik denk dat jij eens de spellen van vroeger moet gaan vergelijken met die van nu... Zo uitgebreid waren die ook niet hoor. en ik heb ook nog spellen van begin jaren 90 waar je ook telkens netjes DLC voor moest bijkopen..
Double dragon toen ooit met 1 gulden uitgespeeld. Was ook de enige arcade game waarbij ik dat kon doen. Heb er wel de nodige guldens ingegooid om dat te bereiken natuurlijk. :)
Juist ja die goeie ouwe tijd, toen spelers ook gewoon eerst zelf het spel gingen spelen, ipv direct op YouTube te kijken hoe iemand anders alles voorkauwt!
Juist ja die goeie ouwe tijd, toen spelers ook gewoon eerst zelf het spel gingen spelen, ipv direct op YouTube te kijken joe iemand anders alles voorkauwt!
Dit gold niet voor aladdin.

Bij Aladdin kreeg je zoals bij vele games aan het eind van een level een combinatie waarmee je naar dat specifieke level kan springen :).

Overigens was dat sowieso geen bijster moeilijke game :).
En dat je je favo tijdschrift kocht omdat er walktroughs en cheatcodes inzaten :)
Tja waarom zou je geld investeren in nieuwe tie-in games voor je big budget live-action films als je ook gewoon 20 jaar oude games opnieuw kan uitbrengen. Waarschijnlijk zal de nostaglie factor de verkoop alleen maar meer stimuleren. |:(
Een fatsoenlijke HD remake is wel iets meer moeite dan even een oud spel opnieuw uitbrengen.
ik vrees dat ze alleen de resolutie opgeschroefd hebben waardoor het beeld niet meer in 480p wordt weergeven. (alles wat groter gemaakt en gezorgd dat je links en rechts war meer beeld hebt ipv zwarte balken of een uitgerekt beeld)

Maar de textures zullen ze met wat pech ongemoeid hebben gelaten, waardoor het beeld een verzameling aan pixel blijft.
Ik had graag een fatsoenlijke remake gezien, waarin het beeld naar een moderne 2d game werd omgetoverd ala "ducktales game remastered" of de "The Secret of Monkey Island: Special Edition" (niet de 3d remake maar de 2d remake.

Echte remakes die dezelfde stijl behouden maar voorzien worden van een nieuwe engine en graphics zijn in mijn ogen de beste keuze om de oude fans tevreden te houden.
(anders kan je op de pc net zo goed een oude DOS emulator draaien)
Dat hoeft niet zo te zijn :

TOKI hebben ze ook een mooie remake gegeven :

https://www.nintendo.nl/G...-Switch/Toki-1478644.html
Een remake is echter geen remaster.
Weet je zeker dat het om een volledige remake gaat in dit geval? Als dat het geval is neem ik deels mijn woorden terug. Het lijkt mij juist te gaat om een opgeschaalde 16bit game in de stijl van Megaman Legacy Collection, dus dezelfde oude games met wat extra flair in de vorm van een soundtrack of art
Met vele games van vroeger wacht ik toch stiekem wel op HD remakes of remasters. Vaak simpelweg omdat de games niet meer draaien native onder Windows 10.
Ik kan zo 20 titels opnoemen van games die ik graag in remake zou willen zien. Blizzard brengt ook niet voor niets zijn oudere titels op nieuw uit, puur omdat er vraag naar is.
Inderdaad.Waar blijft mijn all time favorite Digger voor de Switch?
Flashbacks all over the place hier, en niet per se hele goede. Wat een frustratie was Lion King, maar wellicht was ik gewoon motorisch gestoord he :+
Same here. Lion King was een grafisch mooie 2D platformgame waar de cartoonstijl uit de originele film goed over is genomen. De besturing was alleen verdraaid onlogisch/lastig.
Ik heb The Lion King op de SNES gehad maar ik liep altijd vast bij een bepaald stuk (waar weet ik niet meer want we praten over ongeveer 25 jaar geleden). Heb het spel nooit uit kunnen spelen.

Persoonlijk zou ik best wel geïnteresseerd zijn in een pc versie van The Lion King om toch nog eens mijn geluk te beproeven en het spel uit te kunnen spelen.
Deed * dwarf * oid het eigenlijk op de SNES? Maar via een dos emulator zou dit toch wel moeten lukken.

Succes!
Oh dat is niet zo moeilijk, de canyon. Als je heerlijk alles moet ontwijken met reactievermogen van guitar hero op de hoogste moeilijkheidsgraad. Heb wel is een level cheat gebruikt om daar voorbij te komen en daarna valt het spel best mee. en heb ik hem "uitgespeeld" (door een level te skippen)
Heeft niets met motoriek te maken ben ik bang. Vele Youtube videos over de frustraties die dit spel met zich mee bracht. Aladdin daarentegen was stukken vriendelijker naar de kinders toe. Lekker met appels gooien!
Heeft niets met motoriek te maken ben ik bang. Vele Youtube videos over de frustraties die dit spel met zich mee bracht. Aladdin daarentegen was stukken vriendelijker naar de kinders toe. Lekker met appels gooien!
Klopt, met Aladdin kon je vijanden van een afstand dood gooien met appels, en van dicht bij deed je het met een zwaard, maar wel veel gelachen met Aladdin op de Amiga, was een leuke spel, en de Lion King spel was op de Amiga ook een leuke spel, kan me alleen niet meer herinneren hoe moeilijk hij was.

https://www.youtube.com/watch?v=WoUkvlPsUcM

https://www.youtube.com/watch?v=ypYg8wgq4qo
Ze hebben Lion King expres extra moeilijk gemaakt om te voorkomen dat de game in korte tijd werd uitgespeeld en daarna teruggebracht. Zie ook deze aflevering van Devs Play.
Als ze op dezelfde manier opgepoetst zijn als die Ducktales game van een paar jaar terug dan kan ik daar best tevreden mee zijn. :)

Btw.: Die Alladin game heb ik nog ergens liggen. Originele diskettes met doosje :)

[Reactie gewijzigd door Zeror op 23 juli 2024 06:33]

Maar die ging toch alweer uit de stores ivm licenties oid?
Die Ducktales game ging er inderdaad uit. Heb hem tijdens mijn vakantie enkele weken geleden even gekocht voor een klein prijsje.
Ducktales 2 op de NES :-) een van de weinige spellen die je met een half dagje uit kon spelen op de NES ivm savegames die je niet had op de NES

[Reactie gewijzigd door 1nsane op 23 juli 2024 06:33]

geen savegames op de NES?
ok even uit mijn hoofd. Zelda, Link, Final Fantasy, Legend of the Ghost Lion, Dragon Warrior 1-3, Might & Magic, Ultima
oke maar het waren er wel vrij weinig volgens mij. In elk geval saving die bleef bestaan na het uitzetten van je NES. Ik heb ook Zelda 2 The adventures of Link nog liggen, vroeger gespeeld maar kan me niet herinneren dat de save state bewaard bleef als je de NES uitzette.
Zeker wel. Er zit een stukje (S)RAM in die cartridge en een CR2032 batterij. Ik heb vorig jaar mn ongeveer 30 jaar oude Zelda 1 cartridge nog eens gespeeld, en de saves van toen stonden er nog steeds op :-) Inmiddels al mn NES cartridges van nieuwe batterijen voorzien.
Awww crap... die stond nog op mn wishlist, maar omdat ik nog zoveel onuitgespeelde games heb overgeslagen... Handig dat ze het ruim op tijd hebben laten weten :X
Ik hoopte dat je naar een remake van deze game verwees. Die heb ik vroeger grijs gespeeld. Maar helaas, het was een andere Ducktales game, die ik verder niet kende.

https://youtu.be/Yg7zCQvyzZ4
Yep deze ken ik ook :*)
Ik dacht eerlijk gezegd ook aan deze game. Een van de eerste games die ik als kind gespeeld heb.
Maar de NES varianten heb ik ook grijs gespeeld...goeie ouwe tijd...
Haha. Dank u voor de herinneringen! Wat heb ik hier veel uren mee gespeeld. Geen idee wat ik aan het doen was trouwens.
Ik kan me die Aladdin game nog wel herinneren. Samen met de Hercules game van destijds had ik me er aardig wat mee vermaakt. Soort Prince of Persia maar dan net effe anders. Vraag me wel af waarom ze dan niet gewoon een Disney collections game maken met meer van die film-games. Hoewel de games vaak qua gameplay klonen waren van andere titels, was het door de toegevoegde waarde van de humor altijd wel dik in orde.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 06:33]

Die game van Hercules is schandalig ondergewaardeerd. Heb deze helemaal doodgespeeld op de eerste PlayStation.
Haha. Hier in de familie komt de zin "gebruik je hoofd" zoals het in de film en game voorkomt nog steeds regelmatig. Overigens heb ik die toen wel in het Nederlands gespeeld volgens mij omdat ik toen nog niet wist hoe ik hem in een andere taal met ondertiteling kon zetten...
Als ze dat godgruwelijke tweede level van de Lion King fixen (en de rest ook, want jeetje de algemene input detectie) dan wordt dit voor mij al de GOTY. ;)
Ik heb hier als kind echt zoveel moeite mee gehad. Kostte mij toen echt bloed, zweet en heel veel tranen om dat 2e rot level te halen. Maar de voldoening toen je hem eindelijk voltooid had, man wat was dat gaaf!
welke was dat.. met die giraffen waar je overheen moest springen?
Leuk!

... Totdat ik dit las:
Spelers zouden bij de nieuwe versies hun voortgang vooruit- en achteruit kunnen spoelen en de spellen zouden aanwijzingen kunnen geven hoe levels te doorlopen zijn.
Dat is gewoon een doodzonde. De charme van deze spellen zat er juist in dat je van je fouten leerde en steeds opnieuw moest beginnen zodat je wel beter MOEST worden om verder te kunnen komen. Met dit soort mechanismes haal je alle uitdaging weg. Erg jammer :(
Dat was de charme van elke game uit de jaren 80/90, in de jaren negentig had je sommige games waar je kon opslaan, of er werd opgeslagen aan het einde of begin van een level en meer niet.

Een game goed leren spelen was puur trail en error. Ook je weg zoeken in shooters was een ding, je had geen waypoint marker maar echt level design. Helaas is de jeugd een groep geworden die als ze 2x dood gaan de game links laten liggen want te moeilijk, daarom moet die rubber tegel modus erin van terugspoelen.
Gelukkig hoef je er geen gebruik van te maken :-)
Dit heeft te maken met het feit dat de huidige gamers te lui zijn en niet meer de moeite en tijd willen steken in een pittig spel.
Ze zijn tegenwoordig verwent met al die save points.
Maar je kunt het spel nog steeds spelen zoals indertijd, het is een keuze... Zelf ben ik een vervent adventure game speler met een voorliefde voor de oudere games, maar pixelhunting heb ik wel gehad, dus een knop om alle hotspots te tonen is voor mij een must anders begin ik er niet meer aan (uitzondering daargelaten).
Deze horen echt bij de toppers van het 16bit tijdperk. Ik vraag me dan af of het voor Aladdin uiteindelijk ook de Mega Drive versie is, of de mindere SNES versie.
De mindere SNES versie is dus alleen jou mening.
Deze versie was grafisch en qua besturing beter dan van de mega drive.
Nee dit schijnen toch een hoop mensen te vinden , volgens mij had de Megadrive versie ook betere recensies.
Ik vond qua graphics (vooral kleurgebruik) de SNES versie, van Capcom, stukken beter, alleen was de gameplay gewoon bagger. De Mega Drive versie, van Virgin Interactive, was daarintegen stukken beter te spelen en daardoor heb ik daar ook betere herinneringen aan :)

Een lion King remaster lijkt me graphics wise ook wel cool, daar lagen de SNES en MD versies vrij dicht bij elkaar, maar de gameplay is wel echt super repetetief, dus ik vrees dat dat wel een beetje een domper gaat zijn voor veel mensen :|

Nu hopen dat ze de graphics van de oude remasteren en niet aan gaan passen op de 2 recente films :p
Ik schrok even toen ik las dat de spellen van GoG zijn verwijderd. Ze zijn gelukkig nog wel te downloaden als je ze ooit hebt aangeschaft.
Ja stond ik ook van te kijken. Heb ze op de dag van uitgave gekocht. Gelukkig download ik de installers altijd haha.
Wel jammer dat ze daar niet meer verkrijgbaar zijn, waren leuke spellen om cadeau te doen.
Haha, net de snes versie van de lion king gekocht, blijft leuk :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.