Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties

Disney Games heeft aangekondigd dat drie klassieke 16bit-platformgames op gameplatform Gog.com zijn verschenen. Het gaat om Aladdin, The Lion King en The Jungle Book uit de jaren negentig, die nu zijn verschenen voor Windows, Mac en Linux.

Disney Games en Gog.com hebben de originele graphics, audio en gameplay naar eigen zeggen zoveel mogelijk proberen te behouden bij het overzetten voor moderne besturingssystemen. Daarbij hebben ze de versies voor de Sega Mega Drive als basis genomen. Die versies werden in de jaren negentig ook naar de Amiga en MS-DOS gebracht, maar er was ook een versie voor de Super NES.

Van de games is Alladin wellicht de bekendste. Die titel verscheen in november 1993 en viel met name op door de grafische weergave. Disney gebruikte een reeks tools om handgetekend materiaal om te zetten en te comprimeren, die onder de marketingnaam Digicel onder de aandacht gebracht werden.

De games kosten 9,99 euro, maar zijn tijdelijk goedkoper en ook als bundel beschikbaar.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Volgens de link naar GOG.com is het 10% korting per spel, of 33% korting voor de bundel.

Daarnaast heeft GOG.com regelmatig flinke kortingen, dus met dat in het achterhoofd houd ik de boot toch nog even af. Zelfs met 33% korting op de bundle kom je uit op §20, en dat vind ik toch net iets te gortig voor jeugdsentiment :)

Edit: daar komt nog bij dat volgens een review onder The Lion King iemand zegt er maar $4 voor betaald te hebben (single game), en dus geen §10.

[Reactie gewijzigd door Tommiiee op 5 augustus 2016 08:51]

Op zich leuk, maar 8.99 vind ik nog wel een beetje teveel voor een enkel spel van deze collectie. Voor 5,- had ik gelijk er een gekocht. Kan niet geloven dat er nou heel veel aan gedaan is, qua restoren.
Het is 'gehandhaafd'... En gezien het al voor de PC ooit beschikbaar was (heb het destijds zelf nog gespeeld) zat het wel niet meer zijn dat een soort dosbox versie. Maar ze moeten het natuurlijk wel wat leuker adverteren dan dat het in werkelijk is.

De Lion King is overigens 'gratis' te downloaden via 'abandonware' websites zoals Abandonia

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 5 augustus 2016 00:25]

Kon het niet laten, dus zojuist bevestigd: het is geen soort dosbox, het is dosbox. Maar ach, het werkt verder goed en het is pure nostalgie.
Dos versie van Aladdin was geloof ik anders dan de SNES versie.
Sorry hoor, maar abondonware bestaat niet. Dat is gewoon een link naar illegale content.
Abandonware bestaat wel, maar de naam gaat niet op voor deze titels uiteraard. Abandonware is software waarvan de rechtenhouder niet meer bestaat en waarvan bij het opdoeken van de rechtenhouder de rechten niet zijn doorverkocht aan een andere firma.
Dan mag het wel Abandonware heten, maar is het nog steeds illegaal om te distribueren en illegaal om te gebruiken omdat je er geen licentie voor heb.
Zo zwart-wit is het in de realiteit niet.

Er is wel degelijk legale abandonware. Descent bijvoorbeeld is officieel nog steeds in eigendom, maar de eigenaars hebben expliciet aangegeven het spel te abandonen en dat het dus vrij verspreid mag worden. Ze hebben zelfs de code vrijgegeven. De rechten zijn echter niet vrijgegeven, dus het is nog geen public license: het is officieel abandoned.

Meestal is er impliciete toestemming door niet in te grijpen. EA heeft de rechten op System Shock, en is zich er echt wel bewust van dat dat als abandonware verspreid word, maar doet hier niks tegen. Het zou alleen een brief kosten, want abandonware sites weten best dat ze copyrighted material verspreiden en stoppen er gelijk mee als de eigenaar bezwaar maakt. Dat EA dat niet doet laat duidelijk zien dat ze het wel best vinden. Er is geen officiŽle toestemming zoals bij Descent, maar dat is waarschijnlijk eerder omdat dat juridisch makkelijker is als ze ooit weer een nieuwe system shock willen uitgeven.

Er is dus wel degelijk legale abandonware. En wat de rest betreft: dat iets volgens de letter van de wet illegaal is wil niet automatisch zeggen dat het ongewenst is.
Meestal is er impliciete toestemming door niet in te grijpen.
Als je te hard rijd en je staat niet op de foto of er is geen smeris politie in de buurt, betekent ook niet dat het opeens niet meer illegaal is.

Wat je bedoelt is meer een gedoogbeleid wat nergens vast staat, dat maakt het best risicovol om het te verspreiden.
Nee die vergelijking is scheef, want de politie weet dan helemaal niet dat je te hard reed en gedoogt dus helemaal niks. Bovendien zou in die vergelijking de politie sowieso nooit uit zichzelf snelheidsmetingen doen, maar pas in actie komen als de wegbeheerder hier klachten over stuurt.

Bedrijven als EA weten echter donders goed dat die software als abandonware verspreid word, en gedogen het dus wel degelijk bewust. Dat kunnen ze expliciet vastleggen zoals bij Descent is gedaan, maar het hoeft niet omdat justitie toch niet uit zichzelf op onderzoek uitgaat en al helemaal niet ingrijpt zonder dat het bedrijf dit wil. Als ze het dan later willen verbieden kunnen ze dat altijd nog doen, maar als je eerder expliciet toestemming had gegeven geeft dat meer racune onder potentiŽle klanten dan als je er simpelweg nooit iets over gezegd hebt.

Als je de vergelijking met politie wilt maken is het eerder dat een stuk grond eigendom is van een bedrijf en dat je er zonder toestemming eigenlijk niet mag komen, maar de beheerder weet donders goed dat er een groep tieners regelmatig komt skaten. Hij heeft dat tegen de eigenaar verteld en die zegt dat hij het wel in de gaten moet houden maar niet in hoeft te grijpen zolang ze geen problemen veroorzaken. Hij had ook kunnen zeggen dat ze van het terrein af moeten en normaal gesproken gaan ze dan gewoon, want ze zijn daar niet om het bedrijf lastig te vallen. Als hij het echt een probleem vind en ze gaan niet weg als er om gevraagd word zal hij pas de politie er bij halen.

Die groep tieners had ook toestemming kunnen vragen zoals het eigenlijk wettelijk moet (net als abandonware sites), maar het standaard antwoord is natuurlijk altijd nee, omdat dat lekker makkelijk is. Niet omdat er daadwerkelijk over nagedacht word of ze er iets tegen hebben. Dus naderhand vergiffenis vragen in plaats van van te voren toestemming is de voor de hand liggende aanpak.

Dat risicovol valt wel mee. Een bedrijf zal altijd eerst een eis sturen dat je stopt met de software te verspreiden voor ze geld gaan stoppen in rechtzaken (met de bijbehorende reputatie dat je anderen onnodig aanklaagt). Abandonware-sites geven hier simpelweg gelijk gehoor aan, en er is dus nooit de noodzaak om gerechtelijke stappen te nemen.

Dit is iets heel anders dan recente software die bewust tegen de zin van het bedrijf stiekem toch verspreid word.
EA zal ook altijd de rechten op System Shock willen behouden, wat als ze een vervolg willen maken.. dan hebben ze de rechten nodig.
Ja natuurlijk, EA zal die rechten echt niet vrijgeven, die verzamelen juist rechten.

Maar iets officieel abandonware maken betekend niet automatisch dat je alle rechten vrijgeeft. De makers van Descent hebben ook nog steeds de rechten. Ze hebben alleen aangegeven dat de oude Descent vrij verspreid en aangepast mag worden, niet dat iedereen zomaar nieuwe spellen onder die merknaam mag uitbrengen. Althans, voor zover ik weet.
Eigenlijk jammer dat het zo complex is. Ik zit te denken over zelf een arcadekast bouwen. Maar met illegale spellen erop heeft zo'n ding naar mijn idee nogal weinig perspectieven omdat verkopen of op een andere manier eraan verdienen wettelijk verboden is.

De regels zullen ook nog per land verschillen, ik heb geen idee wat er allemaal toegestaan is...

Simcity 2000, Warcraft 2 en Wolfenstein Enemy Territory zijn als ik het goed heb ook vrij.

[Reactie gewijzigd door blorf op 5 augustus 2016 09:47]

Het mag dan "illegaal" zijn, maar er is geen rechthebbende meer die jou daar op kan aanspreken, dus je kan er nooit voor veroordeeld worden.
System shock staat er ook op. En de rechten liggen toch echt bij EA momenteel. Dus zo abandon is het niet.
Ik zeg ook nergens wat wel of niet abandonware is.
Klopt. Alleen kan EA hun er wel op aanspreken. Zij zijn gewoon de rechthebbende.
Onzin....niemand van ons weet wie de rechthebbende is. De rechten op de code kunnen bij iemand anders liggen dan de rechten op de naam, om maar eens een voorbeeld te noemen. Het ligt er maar net aan wat er contractueel is afgesproken. Bij mijn weten is dit niet openbaar.
Dan speel ik denk ik al jaren illegale (dos)games. Maar sites als Abandonia.com zijn meer een grijs gebied. Strikt gezien heb je gelijk.

En als het allemaal zo illegaal is, waarom is een dergelijke site dan nog in de lucht? Lijkt me een stuk makkelijker aan te pakken dan een piratebay o.i.d..

Ik heb de link dan maar verwijderd voor de zekerheid.

[Reactie gewijzigd door BLACKfm op 5 augustus 2016 00:25]

Zelfde reden waarom je nog kan downloaden via usenet en torrents films/spelen.
nee, usenet en torrents proberen de bestanden uit beeld van de instanties te houden en het voorkomen van de verspreiding zo moeilijk mogelijk te maken. Usenet en torrents trekken zich vaak niks aan van bezwaar van de copyrighthouders.

Abandonware is juist open en bloot. Ze maken gebruik van het feit dat copyright alleen enforced word als hier actief om gevraagd word. Oftewel: zolang niemand klaagt gaan ze er vanuit dat ze impliciet toestemming hebben. En in veel gevallen is dit dus ook precies zo, in andere gevallen is er gewoon niemand meer om ze te zeggen dat ze die toestemming niet hebben, soms is er expliciet toestemming verleend (zoals bij Descent). Zegt een bedrijf echter dat ze die toestemming niet geven dan halen abandonware sites de bestanden ook gelijk offline.
Ze zeggen dat zelf niet, volgens het oorspronkelijke artikel hebben ze het gehandhaafd, volgens het Tweakers artikel hebben ze het zoveel mogelijk gehandhaafd, waardoor het opeens klinkt als een remake/HD versie. GOG doet zelf niets anders dan repackagen met een juiste dosbox configuratie, dit is gewoon een normale release voor ze.
Beetje het nadeel van GOG over het algemeen, ze zijn duur.
Ik ga vaak langs bij GOG voor de aanbiedingen. Soms zijn spellen zodanig afgeprijs(-80%) dat je een dief van je eigen portemonnee bent als het niet koopt.
Beetje het nadeel van GOG over het algemeen, ze zijn duur.
Naar mijn ervaring zijn ze over het algemeen niet duurder dan bv. Steam. Verder zijn er op zowel GOG.com als Steam zeer regelmatig sales met hoge kortingen. Het grote voordeel van GOG is dat je daar nog steeds van alle spellen die je gekocht hebt de installatiebestanden kunt downloaden en deze zonder internettoegang/account kunt installeren en spelen (in ieder geval single player).

Ze hebben sinds een tijd een client (GOG Galaxy), maar deze is niet benodigd om te downloaden/spelen.
Daartegenover staat wel dat GOG geen DRM gebruikt.
Onzin. Het is Disney-spul, en dŠt is duur. De prijzen bij GOG.com zijn laag. Ik heb tijdens sales vaak spellen gekocht die pas 4-5 jaar oud waren voor §2-5 euro. Dat is in mijn ogen een hele mooie prijs voor een nog niet zo oud spel.
Ja de sales zijn leuk, maar daar omheen zijn ze echt minstens zo duur als moderne spellen op bv Steam.
Mijn ervaring is juist dat ze voor gelijkwaardige titels bij launch vaak enkele euro's goedkoper zijn.
Over de volledige bandbreedte kan niemand iets roepen zonder het te analyseren.
Dat en de gelimiteerde aantal spellen momenteel, maar er zijn toch redelijk wat voordelen van GOG.com, zo bieden ze:
  • garantie op spellen dat ze ook echt draaien op je systeem of anders je geld terug
  • is 1 dollar niet 1 euro daar
  • spellen te koop die ik online en soms offline nergens anders meer kan vinden

[Reactie gewijzigd door Argonar op 5 augustus 2016 10:25]

Ik ben helemaal niet anti-GOG, integendeel zelfs. Ik zeg alleen dat de prijs van de spellen vaak het nadeel is.
Heel leuke spellen waren het Aladdin and The Lion King, heb ze veel gespeeld in de begin jaren negentig op de Amiga 1200, ze zegen er erg goed uit toen en vooral Aladdin was je echt aan het lachen wanneer je het speelde spellen, goede oude tijd.

Vind alleen erg jammer dat ze niet de Amiga 1200 versie Aladdin gebruikt hebben, aangezien die beter was dan de Sega Mega Drive/Genesis versie.

De geluid en ook soms de graphics was beter op de Amiga dan op de Sega Mega Drive/Genesis en Super Nintendo.

https://www.youtube.com/watch?v=9G4EMgQgUz0

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 5 augustus 2016 01:12]

Ah, een Amiga fanboy, jij was je tijd jaren vooruit vroeger :+
Ah, een Amiga fanboy, jij was je tijd jaren vooruit vroeger :+
Nooit een Amiga gehad maar ik heb genoeg gezien op Youtube e.d. dat de Amiga betere graphics en geluid kon produceren dan de SNES en Megadrive. Sowieso was de SNES vaak beter dan de Megadrive, dus waarom ze juist die versie als basis hebben gepakt?
Dat geld nou net niet voor aladin. Daar was de snes versie door een andere studio gemaakt. De megadrive versie was door David Perry gemaakt (die later Shiny entertainment oprichtte) en werd in die tijd geroemd voor z'n kwaliteit. De snes versie was wat dat betreft echt een 13 in een dozijn platformer, waar de megadrive beter level design e.d. had.

Vervolgens heeft de megadrive versie gediend als basis voor de lion king qua tooling, die virgin tegen die tijd ook geschikt had gemaakt voor de snes. (en imho was de snes versie van de lion king wel superieur)

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 5 augustus 2016 07:51]

Hahaha, de Amiga cultuur is/was totaal anders dan die van PC of Apple.

Het is moeilijk uit te leggen, Amiga was meer een grote familie, en ook op de Amiga computer clubs en shows, Amiga was ver voor ze tijd in de jaren 80 en begin 90s, ik mis wel die tijd.
offtopic:
Binnenkort komt er een film uit die dat uitlegt:

http://www.amigafilm.com/
Bedankt voor de link, ik was vlede jaar naar Amiga 30 in Amsterdam in de Lighthouse :)

Was erg leuk, sta nog op de foto met Petro Tyschtschenko :P
Ehmm.. de Amiga versie heeft duidelijk mindere graphics dan de Sega Genesis versie in je filmpje. Zie bijvoorbeeld de achtergrond-details in het woestijnlevel en de animatie als je geraakt wordt. Aangezien de Amiga versie opgenomen geluid kan gebruiken is het geluid inderdaad wel een stuk beter dan de bagger uit de audiochip van de Sega. Ik ken de systemen niet goed, maar ik vermoed dat dat een verschil in opslag capaciteit van de drager is.

[Reactie gewijzigd door Makkelijk op 5 augustus 2016 09:32]

Daar heb je gelijk in de achter grond ziet er beter uit bij Aladdin , maar dat zijn maar hele kleine details, de music is op de Amiga versie wel veel mooier.
En de YouTube uit het artikel staat bol van de 8bit geluidseffecten ipv 16 bit :) . Alles om het retro gevoel bij mensen naar boven te halen.
Aan de ene kant, is 10 euro voor zo'n spel wel wat veel.
Aan de andere kant, had ik direct op release pokemon R/B/Y VC (ja, alle 3) voor 10 euro per stuk gekocht.

Tis maar net hoeveel je er mee hebt. Ik heb geen 10 euro over voor deze games, simpelweg omdat ik ze nooit in bezit heb gehad en alleen beetje bij vrienden had gespeeld. Maar de Pokemon games waren voor mij een instant buy en vond ik 10 euro juist een prima prijs.
Eens. Ik heb Aladdin en Lion King gehad (DOS-versie) in de jaren 90. Daar heb ik me altijd wel mee vermaakt; vooral Lion King, waarin het spel de film scŤne voor scŤne volgt, inclusief een groot deel van de muziek. Als de hele bundel 9,99 had gekost, dan had ik hem misschien wel gekocht, even aangenomen dat de spellen op een huidige TFT-monitor nog enigszins te spelen zijn...
9 euro voor games uit midden jaren 90? Disney heeft zijn winst er al lang en breed uit gehaald dus deze prijzen zijn gewoon absurd. Had dan 5 euro gevraagd per game en een tientje voor alle drie. Dat was in mijn ogen al een stuk schappelijker geweest.
Je koopt zeker ook nooit boeken van 10+ jaar oud.
De games was 50-60 euro in de jaren 90.
Dat een game 20 jaar geleden een bepaald bedrag kostte wil niet zeggen dat het dat nu nog moet kosten. En dat geldt voor zo'n beetje alles, of het moet toevallig een gewild en zeldzaam iets zijn en dan is het maar net wat de gek er voor over heeft. En nee, boeken koop ik niet ;)
Dat is appels met peren vergelijken.
Een boek vind ik toch wel iets anders dan een film. De grafische kwaliteit van een boek gaat niet 'achteruit' (van de games natuurlijk ook niet, maar de kwaliteit, in graphics, van de huidige games is beter).

Daarnaast denk ik, dat wanneer een boek nog steeds geprint wordt na 10 jaar, de kwaliteit van een boek zich bewezen heeft. Voor games heb ik meer het gevoel dat 'de uitgever er nog een slaatje uit probeert te slaan'. Zeker met EA, die denk ik heeft gezien dat diverse heruitgaves het op Android cq iOS, danwel Windows het goed hebben gedaan en denkt $$$$$$. Maar dit zou ook mijn scepsis kunnen zijn naar diverse uitgevers (waar EA 1 van is) kunnen zijn.

In mijn ogen moet je deze heruitgave zien als een Android game, qua prijsniveau. Voor een Android game zou ik persoonlijk zeker niet meer uitgeven dan Euro 5, voor deze heruitgave vind ik dat ook een schappelijke prijs.

Ook hebben vele gamers, waaronder ik, de game al een keer gekocht voor de 'hoofdprijs'. Dus nu zouden we de game nog een keer moeten kopen. Echt schappelijk zou het pas zijn de game gratis voor iedereen die hem al een keer gekocht heeft beschikbaar te stellen. Misschien aan de hand van een streepjescode op de doos (bij mij nog in bezit) oid.

[Reactie gewijzigd door reckik op 5 augustus 2016 10:50]

Misschien aan de hand van een streepjescode op de doos (bij mij nog in bezit) oid.
Gratis voor iedereen dus?
http://www.mobygames.com/...r-art/gameCoverId,104575/
Ze gaan uit van nostalgie. De mensen die toen klein waren en de games toen gespeeld hebben zijn nu dusdanig op leeftijd dat zij er nu van uitgaan dat je wel 9 euro voor zo'n game kunt missen.

Nostalgie is altijd duur, kijk maar eens naar andere dingen uit je jeugd. ;)
In wishlist zetten...afwachten. Bij Gog koop ik uitsluitend tijdens sales en dan heb je toch mooie spellen voor een paar euro.
Lion King enorm veel gespeeld vroeger. Kwam nooit voorbij level acht helaas.

Maar vind het te duur om aan te schaffen. Voor 2.99 misschien nog wel leuk.
Hier nog iemand die goede herinneringen heeft aan het Lion King spel. Naast Commander Keen staat dat spek mij het meeste bij ;)
Leuk dat ze het beschikbaar maken, in de juiste bui zou ik het misschien nog wel willen kopen...
De Lion King heb ik volgens mij nog liggen voor de SNES, kan me inderdaad herinneren dat ik nooit zo ver ben gekomen er mee. Ook het filmpje van Jungle Book ziet er redelijk bekend uit maar die kan ik nergens meer vinden.
Gewoon op megadrive spelen ;)
Ik hoop nog eens een keer op een remake van deze games. Mooi in High quality, zoals ze met sommige andere games hebben gedaan.
Jaaaa, relive the retro's.
Van het weekend naar zolder met de kids.
Megadrive, Snes, Atari 2600, Gamegear,.....
Veel retroŽr. ;-)
Ooooh goede oude tijd, dat spel van Aladin herken ik. Dat heb ik vroeger gespeeld toen ik klein was. :) Zo leuk!
Kee. De NES classic was top. Beetje alsof VW of Mercedes weer een goede classic uitbrengt. Nu begint het een beetje een retro revival te worden.
Iedereen met een licentie denkt; hee, wat hebben we uit de jaren 90 liggen wat nog iets oplevert.
Classic LEGO; Yes
Classic SEGA (compleet systeem) Yes
Oude licenties; meh..
De prijzen zijn er totaal niet naar. Pure uitmelkerij.

Er is niets aan deze spellen gedaan dan enkel verpakt met DosBox. Niet eens een save-game-systeem of meer extra's zoals de cheatcodes.waarmee je levels kan skippen.