Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

The Witcher 3: Wild Hunt komt 15 oktober uit voor Switch

The Witcher 3: Wild Hunt komt 15 oktober uit voor de Switch. Nintendo heeft de releasedatum van de game bekend gemaakt, en heeft een nieuwe trailer uitgebracht waarin te zien is hoe de game draait op de handheld.

Het was al bekend dat The Witcher 3 naar de console zou komen, maar een exacte datum was tot nu toe nog niet bekend. Nintendo laat nu weten dat de game op 15 oktober uitkomt. De game draait op een 540p-resolutie als het spel zonder dock wordt gespeeld, of op 720p mét dock. Ook andere specificaties, zoals de 32GB benodigde opslagruimte, waren al eerder bekend gemaakt. Nintendo heeft ook een nieuwe trailer uitgebracht waarin ook gameplay te zien is.

Het gaat om de Complete Edition, waarbij naast de standaard-game ook de twee uitbreidingspakketten zitten. In de trailer is te zien hoe hoofdpersonage Geralt het land Toussaint bezoekt, de wereld uit uitbreidingspakket Blood & Wine. Ook zijn er beelden te zien uit de Hearts Of Stone-uitbreiding. De game is inmiddels als pre-order te koop.

Door Tijs Hofmans

Redacteur privacy & security

20-08-2019 • 07:43

47 Linkedin Google+

Reacties (47)

Wijzig sortering
Hier een stukje technische achtergrond over de Switch release: https://youtu.be/QNcHI8mm9gI
Zoals gewoonlijk een zeer goede video van Digital Foundry. Hoewel het full price waarschijnlijk niet aan mij besteed is (ik heb W3 en een ietswat oudere PC), moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van wat ze technisch verwezenlijkt hebben. Dit lijkt nog steeds op de PS4 versie, en dat op een hybride handheld die 1/10de van de powerdraw, het halve aantal CPU threads, minder RAM en een zwakkere maar modernere GPU heeft.

Ook interessant voor de mensen die deze versie effectief overwegen is trouwens deze video van IGN waarin ze de eerste tien minuten van het spel handheld spelen, met de camera off-screen. Geeft een goed idee van de handheld ervaring.

Zelf ben ik heel benieuwd over hoe deze port het commercieel gaat doen. Ik zie hier een potentieel publiek voor (ik denk aan handheld spelers die niet meteen in een ander platform investeren), maar het releast in een zeer drukke periode.
Was de switch GPU niet gebaseerd op Maxwell? Dat is inderdaad iets moderner dan de GCN architectuur waar de PS4/XBone op gebaseerd zijn.
Jammer dat ze destijds niet voor Pascal zijn gegaan, chips met een Pascal gpu waren volgens mij al uit.
De GPU van de Tegra X1 is inderdaad gebaseerd op de 2de generatie Maxwell. De Tegra X2 waar je het over hebt, wordt vooral gebruikt voor automotive applicaties (het Drive PX2 platform) en AI (in de vorm van de Jetson TX2). De Denver cores in de TX2 zijn custom, geen idee hoe dat bijvoorbeeld compatibiliteit/gemak van ports zou hebben beïnvloedt.
PS4 pro en de xOne GPU zijn gebaseerd op Polaris dacht ik? Maar het is zeker indrukwekkend dat ze 1 van de mooiste games (nog steeds!) Op de switch weten te draaien.
Had gekund idd. Maar Nintendo wilde snel uitbrengen omdat ze bang waren dat de concurrentie er mee aan de haal ging en omdat ze geen tijd meer konden verliezen vanwege het Wii U debacle. Daarnaast is het een bedrijf die vaak gaat voor bewezen technologie, ook vanwege prijs, niet voor risicovolle new tech of tech dat nog niet duurzaam is.
Zoals gewoonlijk een zeer goede video van Digital Foundry. Hoewel het full price waarschijnlijk niet aan mij besteed is (ik heb W3 en een ietswat oudere PC), moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben van wat ze technisch verwezenlijkt hebben. Dit lijkt nog steeds op de PS4 versie, en dat op een hybride handheld die 1/10de van de powerdraw, het halve aantal CPU threads, minder RAM en een zwakkere maar modernere GPU heeft.

Ook interessant voor de mensen die deze versie effectief overwegen is trouwens deze video van IGN waarin ze de eerste tien minuten van het spel handheld spelen, met de camera off-screen. Geeft een goed idee van de handheld ervaring.

Zelf ben ik heel benieuwd over hoe deze port het commercieel gaat doen. Ik zie hier een potentieel publiek voor (ik denk aan handheld spelers die niet meteen in een ander platform investeren), maar het releast in een zeer drukke periode.
Sorry vind het er afschuwelijk uit zien als ik het vergelijkt met PlayStation 4, Xbox One, heb je net de zelfde YouTube video gezien die Tweakers linkt?

Het is leuk voor de mensen met een Nintendo Switch, maar het ziet er werkelijk 10x slechter uit dan op een PlayStation 4, Xbox One.
Ik snap best dat je het persoonlijk "afschuwelijk" vindt, maar je mist mijn punt volledig.

De reden dat ik de IGN video post, is net om te tonen hoe een dergelijke downgrade veel minder impact heeft dan je denkt wanneer je handheld speelt. Dat is namelijk iets wat niet volledig overkomt wanneer je een direct-feed trailer op je hogere resolutiescherm met YT compressie bekijkt.

Anyway, misschien kan je eens de technische analyse van DF lezen of bekijken. CDPR en Sabre Interactive werken met nogal wat technische beperkingen voor deze port. Desondanks zijn ze erin geslaagd om een speelbare versie op te leveren die de sfeer en de stijl van W3 grotendeels behoudt. Ze leveren in op resolutie, textures, en audiocompressie, maar post processing, ambient occlusion, draw distance, NPC counts zijn allemaal redelijk intact.

Je kan dit lelijk vinden, maar je kan het tegelijkertijd een technisch hoogstandje noemen :)
Ik snap best dat je het persoonlijk "afschuwelijk" vindt, maar je mist mijn punt volledig.

De reden dat ik de IGN video post, is net om te tonen hoe een dergelijke downgrade veel minder impact heeft dan je denkt wanneer je handheld speelt. Dat is namelijk iets wat niet volledig overkomt wanneer je een direct-feed trailer op je hogere resolutiescherm met YT compressie bekijkt.

Anyway, misschien kan je eens de technische analyse van DF lezen of bekijken. CDPR en Sabre Interactive werken met nogal wat technische beperkingen voor deze port. Desondanks zijn ze erin geslaagd om een speelbare versie op te leveren die de sfeer en de stijl van W3 grotendeels behoudt. Ze leveren in op resolutie, textures, en audiocompressie, maar post processing, ambient occlusion, draw distance, NPC counts zijn allemaal redelijk intact.

Je kan dit lelijk vinden, maar je kan het tegelijkertijd een technisch hoogstandje noemen :)
Zo goed als alles verlagen zo dat hij draait op de Nintendo Switch, vind ik niet bepaald een hoogstandje, zo kan ik ook The Witcher 3: Wild Hunt ook goed laten draaien op een AMD Ryzen 3 2200G met Geïntegreerde graphics.

https://www.youtube.com/watch?v=x7cS87o7EV0
Je vergelijkt technologie uit 2018 met een mobiele chip uit 2015 :) de 2200G's GPU heeft meer shaders en een hogere kloksnelheid. Dit komt neer op +- 2,5 keer de kracht van de Switch docked. De CPU zelf heeft een drie keer zo hoge kloksnelheid als de Switch, en er is een extra core beschikbaar. Tenslotte gebruikt die APU 45-65W, een pak meer dan de 10-15W die de Switch docked verbruikt. En dan hebben we nog niet gesproken over de geheugenbandbreedte...

Ik zou het werk dat ze hier geleverd hebben dus niet onderschatten :)
Ik wilde grappen maken als "15 oktober met 15 fps" maar aan de videos te zien loopt de game super vloeiend.

...voor een handheld

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 21 augustus 2019 10:47]

Ziet er zeker niet gek uit! Enige wat mij tegenhoudt om de Switch editie te kopen is dat er geen cross save optie is. Zou perfect zijn. Thuis op m'n PC spelen en als ik naar m'n vriendin ga alleen maar m'n switch mee hoeven nemen.
Vind het zonde, het spel is op de PC standaard erg mooi om te zien maar met de mods erbij/texture packs is het een pareltje. De paar ingame shots zijn nou niet veel belovend. 540/720p mjah...
Daarbij zijn de textures ook flink gekrompen, mijn installatie GOTY edition is 58GB (Incl mods) tegen 32GB voor de Switch..

En is het niet een beetje laat? Als iemand het al wilde spelen dan hebben ze dat toch al wel gedaan. Daarbij vind ik het niet echt een spel voor 'on the road' dit is echt een spel om op te focussen gezien de hoeveelheid dialoog dat aanwezig is.

Probeert Nintendo zo een 'ouder publiek' aan te trekken?
Het spel is niet alleen mooi om naar te zien, het is ook een uitblinker qua gameplay en verhaal. Een game is meer dan alleen graphics!
Een fantastisch kaartspel met een vleugje RPG :)
Ik heb eind vorig jaar een switch gekocht, mijn vorige console was de gamecube. Mijn voornaamste computer is een iMac van 2010. Ik heb dus wel enkele jaren aan games gemist, wanneer ik dan de kans krijg om enkele van die verloren jaren in te halen op de switch is dat mooi meegenomen. Ieders situatie is uniek en voor velen zal dit toch de moeite zijn (anders zouden ze er wellicht geen development tijd instoppen).
Je haalt voor jezelf echt de groep gebruikers aan die Nintendo hiermee target volgens mij! Ik denk dat er idd genoeg markt voor is, anders zouden Nintendo en de developpers niet de tijd,moeite en budget besteden aan een release als dit.
Skyrim doet het tenandere ook redelijk goed op de switch (https://www.thegamer.com/...h-sales-doom-wolfenstein/), dus daar zullen ze van geleerd hebben dat er wel nog heel wat mogelijkheden zijn voor de Switch.
Nintendo is voor Nintendo's standaard verassend volwassen geworden. Steeds meer games gericht op een ouder publiek aanwezig op het platform, daar is The Witcher zeker niet de eerste in.

Persoonlijk zit ik ook niet echt te wachten op de Switch port. Maar toch, als je bedenkt wat de techniek ons brengt. Een game als The Witcher die je handheld kan spelen. Ik had het tien jaar gelegen niet durven dromen. Dat is toch waanzinnig. Dat het in 720p draait met mindere graphics dan pc is nogal logisch. Ondanks dat waanzinnig knap dat het kan.
En is het niet een beetje laat?
Ik speel het nog steeds, eerste play-through. Ben nu halverwege blood &wine dus het einde komt wel in zicht na meer dan 4 jaar gameplay (geen fast travel, maps of markers, en veel lopen ipv rennen, dat helpt...) Ik zou het iedereen aanraden; veel meer waar voor je geld ga je niet krijgen.

(denk dat ik het net kan rekken tot cyberpunk ;) )

[Reactie gewijzigd door Zoijar op 20 augustus 2019 08:30]

Ik heb het afgelopen februari nog gespeeld, elke keer weer nieuwe dingen... blijft wonderbaarlijk.

Ik verwacht dat iedereen die Witcher 3 wilde spelen het wel gespeeld heeft. Ik zou liever zien dat ze een 4K versie voor PC zouden maken.
Ik heb de GOTY editie op de PS4 maar ben ergens halverwege (denk ik?) van de main story gestrand. Teveel andere games tussendoor gekomen en ik zie mezelf niet op korte termijn uitgebreid achter de TV zitten om verder te gaan met die game. Het is een spel dat zich prima voor korte sessies leent.

Op de Switch zou ik 'm zo voor de 2e keer kopen en dan wél gaan spelen. Dat probleem had ik met Skyrim ook: op de PS3 nooit echt lekker in gekomen, op de Switch in één ruk uitgespeeld met alle DLC erbij.
Zou vet zijn als je de save zou kunnen exporteren naar de Switch. Ik zie het ze zo doen als mensen het de Polen vragen.
Cross-platform saves? Hmm .. zou leuk zijn ja. Maar volgens mij kan dat nu ook niet tussen PS4 en PC en Xbox.
Ik heb zowel de PC als de PS4 Editie, ik speel het spel graag nog eens, en denk dat ik hem nog eens ga kopen voor de Switch!
Ja inclusief mods, maar zonder mods is het volgens Steam maar 35GB dus zo groot is het verschil nou ook weer niet. Je kan natuurlijk niet verwachten dat de Switch dezelfde pracht en praal aan kan als een PC. Zelfs een PS4 Pro doet dan niet mee.

En ik denk dat je onderschat hoeveel mensen (vooral Nintendo fans) nooit een ander gameplatform in huis hebben gehad. Al het niet op een Nintendo console is uitgekomen dan is ook dit spel volledig nieuw voor ze en ze zijn in het algemeen ook gewend om met mindere graphics genoegen te nemen. Nintendo maakt echt mooie games (vind ik), maar het is wel vaak cartoony en vraagt het dus ook minder rekenkracht.

Daarnaast is de Switch versie van Skyrim voor veel mensen de ideale versie om nog even voor het slapen of onderweg te spelen dus zou niet weten waarom dat met dit spel niet kan.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 20 augustus 2019 15:22]

Eensch... ik heb de Witcher 3 op de PC, maar zal deze port zeker kopen. Ik speel gewoon veel makkelijker handheld games.
540~720P op een 6inch scherm is prima te doen.

Heb zelf 150 uur in Witcher 3 op de PC zitten en ga deze alsnog voor de Switch kopen. Het verhaal heeft meerdere variaties en de sfeer blijft geweldig en dat gewoon lekker in het vliegtuig en in de trein.
Grote deel van switch eigenaren zijn van het 'ouder publiek'. De jonkies (10+) willen eerder een PS4/Xbox voor GTA/CoD etc. De oudjes vermaken zich wel met Zelda of gezellig Mario kart met wat vrienden ;)
Mja, ik ben 40 en heb 400+ uur in CoD: Black Ops II voor de WiiU zitten... :D Prestige 7 baby!
ik werk bij een bedrijf met schepen, voor de bemanning aanboord in je hutje is een console vaak geen oplossing omdat je met het vliegtuig naar je schip gaat. daar vervolgens een maand of 3 blijft en weer terug gaat. dan is een switch wel weer handig om toch een beetje moderne / mooie games te kunnen spelen. die je anders op de (in mijn ogen) extreem dure en zware game laptops zou moeten spelen.

ik ben het met je eens dat vergeleken met een pc versie is niet zo spectaculair is. maar voor mensen die veel reizen dus bijvoorbeeld wel. '

ik denk ook niet dat nintendo hier perse ouder publiek mee wilt aan trekken. maar meer ''de mensen die het eerder niet kon spelen'' zoals ik hier boven net een voorbeeld gaf.
zo zie ik ook veel mensen die sinds de switch pas bijvoorbeeld skyrim zijn gaan spelen.
Het zou mij niks verbazen dat ik deze ergens voor een tientje koop als hij later die prijs richting op gaat. Op mijn mooie computer monitor ziet het er modderig en lelijk uit, maar ik weet wel zeker dat als ik hem daadwerkelijk op mijn Switch opstart dat het allemaal een stuk mee zal vallen.

Daarnaast heb ik het zelf te druk om 2-3 uur achter elkaar een game te spelen, iets wat voor de Witcher wel nodig blijkt te zijn als je er lekker in wilt komen dus de docking en handheld modus van de Switch komen mooi uit :)
Dat is het vooral. DF spreekt over wat blurry bosjes en textures hier en daar en op een 23" inch scherm waar je met je neus bovenop zit + de Youtube compressie oogt dat wel wat vreemd, maar op een kleiner scherm zoals de Switch ga je je daar echt niet aan storen.

Zoek eens screenshots van Nintendo 3DS-games op en bekijk die op je monitor. Je kan letterlijk de pixels tellen. En als je de games vervolgens op een 3DS of 2DS speelt en vloeiend ziet draaien valt dat altijd enórm mee tov. de screenshots.
Een van de gaafste games die ik ooit gespeeld heb on the go, ik ben enthousiast!
Had een tijd terug een zooi pre-orders gedaan, en dit is was de enige zonder concrete datum. Had niet verwacht dat ik 'm zo snel binnen zou hebben.

Hier is een video met 40 minuten aan gameplay van het CDPR zelf:
https://www.youtube.com/watch?v=MovQWz4biGI

Relatief gezien.. Ziet het er belachelijk goed uit.

Eigenlijk wilde ik 'm alleen hebben voor support, omdat ik na 1 & 2 op de PC gespeeld te hebben, hetzelfde wilde doen met 3, maar dit was er niet van gekomen omdat m'n huidige PC dit niet trekt (2 ging al moeizaam). Maar eerlijk gezegd weet ik niet of ik van de game af kan blijven als ik 'm dan toch in handen heb.. Na die gameplay video begon 't weer behoorlijk te kriebelen.

En wat die support betreft.. Geheel terecht, na 't zien van de gameplay. Net als Panic Button, weten ze hoe je voor Switch moet porten. Uitstekend werk.

[Reactie gewijzigd door Sméagol op 20 augustus 2019 08:08]

En tevens een eerste impressie door Digital Foundry.
Het blijft een indrukwekkende prestatie, maar ook hiervoor geldt: als het je niet om handheld gaming gaat en je een Xbox, PS4 of PC hebt die het spel ook kan draaien, zou ik het lekker op je Xbox, PS4 of PC spelen. Voor handheld vorm is er slechts 1 optie, en, zoals het nu lijkt, een zeer goede optie!
Ondanks de visuele veranderingen ben ik benieuwd hoe soepel dit loopt qua FPS. Ik heb zelf Dragon Quest builders 2 aangeschaft maar ik merk docked hier en daar nog vrij vaak fps drops. Ook heb ik het gevoel dat mijn switch af en toe gaat opstijgen.
Geweldig spel, voor degene die het nog niet gespeeld hebben: zeker de moeite waard.
Voor een handheld die maar 15w power trekt ziet dit er echt fantastisch uit. Een technisch hoogstandje hoe ze dit verwezenlijkt hebben!

Eigenlijk zou het leuk zijn als cross platform save mogelijk zou zijn. Save inladen van pc of ps4 en dan verder kunnen spelen portable :)

[Reactie gewijzigd door Cowboy_Henk op 20 augustus 2019 11:23]

Er komen verdorie veel leuke games naar de switch die voor mij allen een playthrough verdienen...

Dragon Quest XI, Zelda LA, The Witcher 3 (nieuwe playthrough, ook al heb ik deze grijs gepeeld op PC), FIFA 20, Grid…

Welkom nieuwe backlog aan games ;)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Sport

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True