Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Sony neemt Spider-Man-ontwikkelaar Insomniac Games over

Sony gaat ontwikkelaar Insomniac Games overnemen. Laatstgenoemde is de ontwikkelstudio die met name bekend is van het vorig jaar uitgebrachte en goed ontvangen PlayStation 4-spel Marvel's Spider-Man.

Sony Interactive Entertainment zegt dat het een definitieve overeenkomst met Insomniac Games heeft gesloten om de overname te beklinken, al moeten de relevante toezichthouders zich er nog over buigen en zijn er nog een aantal niet nader genoemde voorwaarden die vervuld moeten worden. Er zijn geen financiële details over de transactie naar buiten gebracht, omdat dat volgens Sony contractueel zo is vastgelegd.

Als de overname eenmaal definitief is, wordt Insomniac de veertiende interne studio die games zal maken onder de vlag van Sony Interactive Entertainment. Shawn Layden van Sony zegt verheugd te zijn dat het Insomniac kan verwelkomen in de Worldwide Studios-familie. Beide bedrijven werken al jarenlang samen, getuige onder meer het vorig jaar voor de PlayStation 4 uitgebrachte Marvel's Spider-Man, waarvan inmiddels al 13,2 miljoen exemplaren zijn verkocht. Door de overname zullen toekomstige games van Insomniac waarschijnlijk alleen voor het PlayStation-platform uitkomen.

Ted Price, de huidige ceo van Insomniac, richtte de Amerikaanse ontwikkelstudio in 1994 op onder de toenmalige naam Xtreme Software. Het bedrijf werd een jaar later al omgedoopt tot Insomniac Games en was tot nu toe een onafhankelijke ontwikkelaar, al maakte het verschillende titels voor met name de PlayStation, zoals Ratchet & Clank, Resistance en Spyro the Dragon. Het maakte echter ook de nodige titels voor Windows.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

19-08-2019 • 21:58

66 Linkedin Google+

Reacties (66)

Wijzig sortering
Vreemd eigenlijk, Insomniac heeft zich meermaals aangeprijst als een studio die absoluut zijn onafhankelijkheid wouw houden. Anyways, hoop dat Sony zich niet al te veel gaat bemoeien zodat we niet nogmaals zo'n bizar geval als Ratchet & Clank krijgen (de remake, wel te verstaan en overigens opzich een goede game maar door het gebruik van delen van de film (die notabene een iets ander verhaal volgt) wat absurde dingen had vanuit een verhaal-perspectief en voor de rest ook niet echt aansloot bij personages uit de originele reeks).

Overigens, in tegenstelling tot wat vele hier zeggen, de afgelopen 5 jaar heeft Insomniac Games 7 games voor Windows uitgebracht (hoewel sommige kleinere titels waren, natuurlijk), 13 titels in totaal waarvan maar 3 voor PlayStation, en daar dan weer maar 2 van exclusief voor PlayStation. Insomniac begon zich stilaan juist meer te profileren als een multi-platform studio. Ik denk dat dat juist Sony deels heeft gedreven om ze nu te kopen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 19 augustus 2019 22:36]

Meeste Sony first party studio's hebben relatief veel vrijheid en niet vak blijven hangen in 1 franchise gelukkig heeft Nintendo daarin zo sterke naam

Bend Studio: Days gone en Syphon filter
Guerrilla Games: Killzone en Horizon Zero Dawn
Media Molecule: little big planet en Dreams
Sucker Punch Productions: Sly cooper en Infamous
Naughty Dog: Jak and Dexter (helaas begraven) Uncharted en the last of us

En voormalige exclusieve games als Heavy rain en Detroit become human dat mis ik gewoon op de Xbox ik was op een gegeven moment uitgekeken op zoveelste first person third person actie games als Gears of wars en Halo


Ik moet wel eerlijk toegeven dat Sea of thieves mij heel erg aanspreekt helaas is Rare niet meer die legendarische studio de jaren 90 :/
Ik moet wel eerlijk toegeven dat Sea of thieves mij heel erg aanspreekt helaas is Rare niet meer die legendarische studio de jaren 90 :/
Sea of Thieves is mijn favoriete game, speel het nu dagelijks en vaak vele uren achter elkaar. Het is zeker niet een game die voor iedere gamer geschikt is, maar het is echt mijn type game. En als je vrienden hebt die het ook spelen is het nog eens vele malen leuker. Ik heb veel games die ik (weer) eens wil doen maar niet aan toe kom door Sea of Thieves.
Ook zijn de reviews bij launch over het gebrek aan content ondertussen wel achterhaalt met de vele uitbreidingen in de game, waaronder een aantal erg grote updates. Ondertussen willen ze zelfs maandelijks de game verder vullen met content updates.
En ze hebben ook Santa Monica studios, van God of war.
Sony 1st en second party games zijn imo beter dan die van nintendo, waar ik dat voorheen nooit echt vond. De exclusieves met name vanaf de PS3 zijn echt gruwelijk.

Ik hoop stiekem op een nieuwe resistance, dat knalde altijd wel lekker weg.
Jak & Dexter idd helaas begraven door het succes van Uncharted en The Last of Us maar wat een geweldige serie is dat. Naughty Dog en Insominac werkte volgens mij nauw samen. Je vind in de Jak & Daxter games hints naar Rachet & Klank en andersom.
En vergeet ook Ghost of Tsushima niet bij Sucker Punch.

En dan heb je nog Japan Studio die aardig wat diverse games op hun naam hebben staan; Ape Escape, Knack, Gravity Rush, Puppeteer, LocoRoco, Eye of Judgement. En dan nog hun samenwerking met andere studios voor titels als: Ico, Shadow of the Colossus, The Last Guardian, White Knight Chronicles, Patapon, Everybody's Golf.
relatief veel vrijheid, zolang ze maar games maken voor de playstation en nergens anders.
Uiteraard, het zijn tenslotte Sony studio's. Dat zegt evenwel niet veel over de artistieke vrijheid van de studio's.
Dat is omdat Rareware onder Nintendo dus wel "relatief veel vrijheid had" en daarnaast keek Nintendo altijd de software zelf nog even na. Hebben ze destrijds ook met Square gedaan voor Final Fantsy VI, hierdoor zijn veel gameplay elementen in de RPG terecht gekomen.
Exact mijn gedachten. Deze overname komt onverwacht en strookt niet met wat Insomniac altijd geroepen heeft.

Als het waar is: hopelijk bedenken ze zich dan ook over hun 30fps-60fps standpunt wat ze nu al ongeveer 10 jaar aanhouden :(
Wat is dat standpunt dan? :)
Het gedeelte over het profileren van een multi-platform studio ben ik het niet mee eens. Ze hebben 2 sony exclusies uitgebracht deze generatie, 1 xbox exclusive, die later naar de pc kwam. Daarnaast volgens mij 2 of 3 oculus rift exclusives, alleen een klein schalig project published door game stop was echt multi platform.
Als je het zo zegt misschien wel, maar je mist dan wel het volgende: vorige generatie hadden ze 10 PlayStation-exclusives in 7 jaar tijd (wat op R&CF:QFB en R&C:FFA allemaal grote titels waren), nu maar 2 in 6 jaar.
Vreemd eigenlijk, Insomniac heeft zich meermaals aangeprijst als een studio die absoluut zijn onafhankelijkheid wouw houden.
Insomniac heeft sinds het begin redelijk warme banden gehad met sony en ik denk dat het voor het playstation merk een belangrijke partner is.
De eerste 16 jaar van hun bestaan hebben ze enkel playstation exclusives gemaakt.

De afgelopen 5 jaar hebben ze voor meerdere platforms games gemaakt en veel geexperimenteerd.
Ik denk dat sony nu hun exclusives terug wil. Of de uitstapjes naar andere platforms zijn voor insomniac niet al te winstgevend gebleken en hebben ze zich nu laten opkopen om de verliezen te dekken.
Vreemd eigenlijk, Insomniac heeft zich meermaals aangeprijst als een studio die absoluut zijn onafhankelijkheid wouw houden.
En 'tig developers, zowel indie als A-listers, hebben altijd geroepen dat hun werk op Steam zou lanceren, maar kiezen nu als het er op aan komt toch stuk voor stuk voor de gegarandeerde cash-out bij Epic.

Ieder heeft zijn prijs.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 augustus 2019 00:07]

In de loop der tijd heeft Insomniac voornamelijk spellen gemaakt exclusief voor de Playstation. Echter zijn zij ook de ontwikkelaars van Sunset Overdrive wat een Microsoft exclusive is.

Afhankelijk van waar de rechten liggen betekent dit in toekomst Sunset Overdrive 2 voor de Playstation of Microsoft die opzoek mag gaan naar een nieuwe ontwikkelaar. (Mocht er ooit een deel 2 worden gemaakt :P )
Microsoft heeft de rechten op Sunset Overdrive, niet Insomniac Games. Ik denk dat Insomniac Games zelf alleen maar het recht heeft op Fuse en de kleinere games zoals Song of the Deep, Edge of Nowhere, etc (maar pin me daar niet op vast).

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 19 augustus 2019 22:33]

De rechten voor Sunset overdrive liggen bij Insomniac. Dat was destijds één van dé (publieke) redenen voor Insomniac om met Microsoft in zee te gaan.

Grote kans dat Microsoft wel de rechten heeft op de eerste game maar dat Insomniac de rechten van het SO universum heeft waardoor ze een hypothetisch tweede deel kunnen ontwikkelen zonder Microsoft.
"We pitched it a few different places, and it was really important to [Insomniac CEO] Ted [Price] that we own the IP, so some of the conversations broke down over that," Smith admitted. "With Microsoft, they just came in very energetic and excited to work with Insomniac, period. And we'd heard some really good things about them and some resources that they would be allowing us to have."

Insomniac's obsession with owning its own IP started with its co-op shooter Fuse, and comes from a long legacy of making famous franchises -- like Spyro, Ratchet & Clank, and Resistance -- that it doesn’t own. "Most publisher conversations begin and end with IP ownership," Murray said candidly, "and I think [Microsoft] has been talking to Ted for a while, and at some point it was like, 'you can retain the IP,' and suddenly, it was a conversation point."
Bron: https://uk.ign.com/articl...ame-an-xbox-one-exclusive

Zelf verwacht ik dat Insomniac SO in eerste instantie bij Sony gepitcht heeft maar dat het stuk liep op de onderhandelingen over de rechten.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 19 augustus 2019 22:43]

Ah, inderdaad, zelf ook wat gezocht en Microsoft heeft inderdaad de rechten op Sunset Overdrive als een game, maar Insomniac heeft de rechten op Sunset Overdrive als een serie en dus de mogelijkheid om inderdaad onafhankelijk een vervolg te maken.
Zelf verwacht ik dat Insomniac SO in eerste instantie bij Sony gepitcht heeft maar dat het stuk liep op de onderhandelingen over de rechten.
Was ook inderdaad zo, ze zijn met SO bij verschillende publishers geweest die hen allemaal afwezen op het behouden van de rechten, Microsoft was de enige die het niet kon intresseren omdat ze meer oog hadden op een titel van Insomniac Games te hebben als exclusive.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 19 augustus 2019 22:59]

Ik denk dat het dus Sony exclusive wordt. Nja lijkt me logisch. Ze hebben er voor betaald.
Afhankelijk van waar de rechten liggen betekent dit in toekomst Sunset Overdrive 2 voor de Playstation of Microsoft die opzoek mag gaan naar een nieuwe ontwikkelaar. (Mocht er ooit een deel 2 worden gemaakt :P )
De rechten op het Sunset Overdrive IP liggen bij Insomniac. MS heeft alleen de uitgave-rechten voor de eerste game.

Een vervolg kan dus zonder problemen een PS exclusive zijn.
En wat betreft de eerste game in de serie: het debakel met de uitgave-rechten is wss nog door Sony omheen te werken door met een remastered versie op de proppen te komen.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 20 augustus 2019 00:04]

Vind het nog steeds vreemd dat Sony de ontwikkelaar Quantic Dream nooit heeft overgenomen. Nadat Sega met de dreamcast was gestopt was Quantic dream toch een vaste ontwikkelaar voor Sony, nu er een investering is geweest van een chinees bedrijf zal dit niet zo snel meer gebeuren.

Maar Insomniac zal een goede toevoeging zijn voor de Sony studios! Ze hebben aardig wat slagkracht nodig om met de PS5 weer zo succesvol te zijn als met de ps4. Het is bekend dat Microsoft ook veel studios overgenomen heeft en zal overnemen.

[Reactie gewijzigd door snefkens op 19 augustus 2019 22:06]

Quantic dream inderdaad! Heavy rain heeft mij toen (ok ok, in combinatie met uncharted 2) echt over de streep getrokken. Ik moest toen echt een ps3 hebben ondanks dat ik al een 360 had staan.

Erg spijtig dat QD zijn ziel verkocht heeft aan een of andere chinese gigant zodat ze nu "zelfstandig" kunnen opereren. Onder de paraplu van sony vallen lijkt mij als relatief kleine ontwikkelaar helemaal niet zo'n straf...
Voor ons gamers is het toch juist niet goed dat ze overgenomen worden door de eigenaren van de platformen. Ik zie liever dat spellen voor meerdere platformen uitkomen dan dat het exclusives zijn. Ik ben daardoor juist blij dat een ontwikkelaar als QD onafhankelijk blijft.

Jammer dat Insomniac is overgenomen door Sony. Ik had liever gezien dat ze spellen voor alle platformen gingen maken. Xbox, PC, Playstation en Switch.
Ja en nee, hierdoor zal Sony wel meer geld investeren om betere games te maken. Over het algemeen hanteert Sony een hoge kwaliteit wat betreft de exclusive games. Uiteraard is het voor de gamer vervelend, alleen dit is de enige manier om je te onderscheiden als consolemaker. Xbox one en ps4 verschillen weinig qua hardware, de volgende generatie zal niet anders zijn. Nintendo onderscheidt zich ook met exclusieve games en daar hoor je niemand over. Wel over de exclusieve games van Sony of Microsoft. Wat is het verschil?
Ik zie liever de Nintendo games ook op pc hoor. Hoop stiekem dat bij Nintendo net zoiets gebeurd als bij Sega.

[Reactie gewijzigd door jaaoie17 op 20 augustus 2019 00:06]

Je hoopt dat ze geen consoles meer maken omdat ze bijna failliet gaan? Waardoor er bijna geen games meer zijn die ze kunnen maken omdat het geld er niet is. Ik hoop niet dat het met Nintendo gaat gebeuren. Ik hoop dat Sega ooit nog terug komt en zo groot worden als ze eerst waren. Mooi merk die veel heeft gedaan voor de gaming markt. Precies zoals Nintendo en Sony. Ik hoop dat bedrijven zoals Google dat niet verstoord.
Nou failliet dan niet. Het probleem is ik ga geen switch halen voor 1 of 2 games. Want de meeste games van nintendo vind ik niks aan.
Dan wacht je op een emulator die die spellen ondersteunt, daar gaat de vooruitgang namelijk ook steeds sneller. Om dan meteen een bedrijf half de grond in te wensen is dan ook vrij egoistisch :p
Ja want je hebt ook maar dan echt een reden nodig om een specifiek console aan te schaffen. Je bouwt een portfolio op aan games / studios wat jouw product bijzonder maakt.
Met Sony erachter heb je haast garantie dat een game beter wordt. Kijk naar ND, SSM een Guerrilla. Die zijn zo groot geworden dankzij Sony.
Vergeet Gran Turismo niet :) Die game bulkt ook van de kwaliteit.
voor mensen die een console voorkeur hebben vinden het juist mooi dat er exclusief voor hun console wat gemaakt wordt.
wat levert een gamer het voor voordeel op dat er exclusief wat voor hun console gemaakt wordt? Het feit dat ze kunnen pochen dat het niet beschikbaar is voor een andere console? Het optimalisatie verhaal gaat niet meer op tegenwoordig, de consoles zijn allemaal practisch hetzelfde qua hardware. Tevens kun je hetzelfde geld uitgeven voor iedere console als het gaat om optimalisaties. Je afzet markt is immers ook groter.
meeste gamers hebben een voorkeur console , een console ontwikkelaar moet het dan ook van de games hebben , aangezien jij zelf al aangaf dat er amper meer verschil tussen xbox of ps zitten..

vandaar dus dat ze het nu van de game exclusives het moeten hebben.

en daardoor dus studios kopen
Ja ik snap vanuit het perspectief van Sony dat het belangrijk is. Exclusieve titels heeft echter geen enkel voordeel voor gamers, alleen maar nadelen. Het moeten kopen van meerdere consoles of de beslissing moeten nemen om misschien niet alle titels te kunnen spelen die je wilt spelen. Ik zie voor de consument weinig voordeel.
betwijfel of dat zo is, sony verdient nog steeds meredeel door de games , ipv de console dit kan die keuze alleen maar versterken.
Als gamer profiteer ik toch behoorlijk hard van de manier hoe Sony zijn studios managed en goeie games maakt. Dit kan wel te maken hebben met de strategie om exclusive singel player games te maken, waar andere multi platform publishers de andere markten aanvullen.
De enige voor wie die overname goed is, is Sony. Ik snap dat fans graag roepen dat spellen alleen voor hun console uitkomen, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Het is toch veel beter als meer mensen iets kunnen spelen?

Tenzij developers een grote zal geld krijgen is het voor hun ook gewoon slecht. Veel kleinere afzet markt.

Maar goed, de mega corporations lachen zich een ongeluk dat hun klanten een marketing oorlog voor ze voeren. Hun doel is immers geld verdienen.
Ja en nee, in theorie klopt dit. Masr. In de praktijk zonder investering vooraf zijn studios voorzichtiger om risicos te nemen. Daarnaast wordt er bijna nooit het uiterste uit de platforms gehaald bij multiplatform games. Een game als god of war op de ps4 kon bestaan omdat sony de investering deed en zo de studio de creatieve vrijheid gaf maar ook voor 1 platform kon ontwikkelen en het uiterste eruit kon halen. De ps4 en xbone liggen dicht bij elkaar qua hardware maar hebben beiden zeer verschillende apis waarbij de xbone gebruik maken van directx geoptimaliseerd voor de xbox hardware en sony echt een ontwikkel en api omgeving speciaal voor de ps4 bieden. Bij multiplatform titels wordt er toch algemener gecodeedd om op beide software platformen te draaien.
Onzin natuurlijk. Er zijn vrijwel geen onafhankelijk ontwikkelaars die zulke hoge en vooral gepolijste kwaliteit afleveren als de studio's van Sony. Om van de briljante marketing nog maar te zwijgen. Daar komt bij financiële zekerheid en heel veel uit te wisselen kennis met de anders Sony studio's. Zelfs engines worden onderling uitgewisseld.
waarom zou dat beter zijn?

als het ze geld zou kosten ipv opleveren hadden ze het niet gedaan toch???

ik denk juist dat het meer mensen aantrekt dat afstoot
waarom zou een sony of xbox willen dat ook op hun concurrent dezelfde game te spelen is??
Volgens mij liep de relatie tussen Sony en quantic dream niet helemaal lekker op het eind. Vlak voor dat detroid become human uitkwam, kwam en controversie over dat quantic dream een toxic werkomgeving zou hebben. Slechte PR is iets wat multi nationals altijd willen vermijden. Daarna heeft quantic dream het nog voor elkaar gekregen om al zijn eerdere playstation exclusives naar de pc te brengen. Denk dus dat beide partijen niet meer zo met elkaar willen samen werken.
Op het twitter account van sony staat dat het overgenomen is door sony. Een hele goede aanwinst, hoewel de meeste games van insomniac al playstation exclusives waren.
Tja, het hangt er een beetje vanaf hoe je het ziet. Sony heeft de overeenkomst met Insomniac al getekend dus kun je stellen dat ze al onderdeel van Sony zijn, maar in het officiële persbericht staat de gebruikelijke slag om de arm: dat er nog wel goedkeuring nodig is van toezichthouders en nog aan een paar voorwaarden moet worden voldaan. Pas dan is het echt helemaal rond. Zo staat dat ook in het nieuwsbericht hier. Doorgaans loopt dat wel los dus zal Insomniac gewoon definitief onderdeel van Sony worden, maar die paar formele stappen moeten nog wel doorlopen worden.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 19 augustus 2019 22:57]

Waarom zou Sony eerst op Twitter posten, en gaan hopen dat de toezichthouders ook akkoord gaan. Je hebt het of je hebt het niet. Je kan niet gaan pronken als het niet 100% is.
Omdat dit altijd gebeurd? Toen Microsoft bijvoorbeeld aankondigde dat ze al die studio's hadden gekocht voor Xbox Game Studios moest dat ook nog allemaal bekeken worden door authoriteiten. Idem dito met praktisch iedere overnamen door een groot bedrijf, ondanks dat die toch al worden aangekondigd.
Ik heb die zogenaamd officiële bevestiging niet op Twitter gezien. Voor zover wordt gedoeld op dit Twitter-bericht; dat is een beetje de gebruikelijke manier hoe dit doorgaans door de betrokken bedrijven wordt gebracht, namelijk: de boel is geregeld en het is al een feit. Juridisch klopt dat op zich ook wel, want de overeenkomst met Insomniac is al gesloten. Maar in dit soort Twitter-berichten vermelden ze uiteraard niet de saaie juridische slag om de arm van de goedkeuring van toezichthouders. Dat is meestal toch slechts een formaliteit, dus brengen ze het alsof het al volledig definitief is. Zo gaat dit bijna altijd.

[Reactie gewijzigd door Koekiemonsterr op 19 augustus 2019 23:02]

Yep inderdaad. Juist bevestigd dat Insomniac onderdeel is van Sony. Eigenlijk was dat een half uur tot een uur voordat het artikel online stond blijkbaar bevestigd.

Er werd ook aangekondigd dat Spider Man ondertussen 13 miljoen exemplaren heeft verkocht op de PS4. :o

[Reactie gewijzigd door Elazz op 19 augustus 2019 22:34]

Jammer, weer een onafhankelijke studio minder.
En onafhankelijke studio die al voor 95% voor PlayStation ontwikkelde een waarschijnlijk nu in staat is om nog hogere kwaliteit te leveren. Erg jammer inderdaad.
Verbaast mij eigenlijk niets. Sony en Insomniac Games werken al zo lang samen. Wel bijzonder dat dit niet jaren geleden is gebeurd.
ze hebben ze overgenomen, ziet hun twitter voor de bevestiging van overname.
Nou geen opvolger voor sunset overdrive. Ooit Xbox versie gekocht met speciale xone editie maar kon niet aan controle wennen. Nu met gamepass op 100% achievements uitgespeeld op Pc. Heerlijk vlotte gameplay en goede humor. Echt een pareltje. Maar PS komt er bij mij niet meer in.
De IP is nu van Sony dus een opvolger + heruitgave kan zeker gebeuren. Dat een PS er bij jou niet in komt is dan jouw probleem, denk ik. :)
Voor hoeveel zal zo'n studie verkocht worden? Meer of minder dan de 100 miljoen die Ninja na verluidt (gerucht gerucht!!) ontvangt voor zijn 3-jarige Mixer deal. Microsoft ga ook eens echt met geld smijten en koop aandelen CDPR!

Aandeel CDPR kost momenteel 60 dollar. Alleen Nationale Nederlanden heeft meer dan 5% in CDPR in de vrije aandelen. Voor 300 miljoen zit je op die 5%, schijntje vergeleken met andere Europese aankopen :+

Majong AB werd met Minecraft voor 2 miljard gekocht. Destijds was het gerucht dat Microsoft met zoveel geld kon smijten omdat dit geld vast zat in Europa. Bracht Microsoft het naar huis dan moest ze daar flink belastingen over betalen.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 19 augustus 2019 23:12]

Respawn entertainment was na de release van titanfall 2 zichzelf verkocht voor circa 400 miljoen dollar aan EA. Ik denk dat insomniac zich hier wel goed mee kan vergelijken, dus ik zal zeggen iets van 300-600 miljoen dollar.

Majong was zoveel waard omdat minecraft z'n beetje de grootste game ooit is, ook nadat Microsoft Majong heeft gekocht heeft minecraft nog steeds extreem veel verkocht.
Spider-Man heb ik echt erg mee vermaakt, zal mooie aanwinst zijn voor Sony.