Nintendo Switch-modders kunnen The Witcher 3 op tot aan 60fps draaien

Modders van de Nintendo Switch kunnen The Witcher 3 op momenten op 60fps draaien. De game is te tweaken om twee keer zoveel frames per seconde te spelen dan standaard mogelijk is op de console. Daarvoor moeten spelers de handheld wel overclocken.

Dat ontdekte YouTube-gamer Modern Vintage Gamer. Hij maakte een video waarin hij toont hoe The Witcher 3: Wild Hunt Complete Edition in sommige gevallen op 60fps kan draaien. Standaard draait de Nintendo Switch The Witcher 3 op 30fps als die met de dock verbonden is. Overigens draait de game niet de hele tijd op 60fps, maar slechts af en toe. Bovendien blijft de resolutie in dat geval op op 540p steken. Modern Vintage Gamer maakte een video van hoe dat eruit ziet. In sommige gevallen draait de game dan niet even soepel.

Volgens modders van de Switch is The Witcher 3 een port van de pc-versie van de game. Spelers kunnen dan ook een bepaald patchbestand kopiëren en zo toegang krijgen tot alle pc-opties van de game-versie, waaronder het veranderen van de framerate. Daarnaast kunnen zij effecten zoals een betere scherptediepte en verscherping van de graphics instellen, en de dynamische resolutie inschakelen. Daarvoor is het wel nodig de Switch te overclocken.

Update: 60fps is in dit geval alleen mogelijk op 540p, en niet constant. Dat is verbeterd in het artikel.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

18-10-2019 • 19:41

64

Reacties (64)

Sorteer op:

Weergave:

Tof! Maar blijf het raar vinden dat die gasten die zich 'game-developers' het oké vinden om een spel op 720/30fps/hz te draaien. Als je een echte spelliefhebber bent dan doe je dat je consument niet aan. :X

Edit 20.51: Bedoelde 30fps. NIet 60fps. Dus al die modjes kunnen weg. :D Lekkere typo van mijn kant.

[Reactie gewijzigd door Ivysaur op 22 juli 2024 20:39]

Ik vind het al knap dat ze een game als The Witcher op een console als de Switch werkend hebben gekregen. Het is best een zware en uitgebreide game namelijk.

En daarnaast gaat gameplay nog altijd boven graphics. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 22 juli 2024 20:39]

Niet lullig bedoeld maar hoe lang blijven mensen nog gameplay over graphics zeggen? Volgens mij is dat een ouderwetse uitspraak uit de tijd dat graphics nog niet waren wat ze nu zijn. Devs besteedden toen meer tijd aan gameplay omdat ze grafisch nog niet zoveel konden. Denk aan Atari 2600 games of Nes of iets dergelijks. Commodore 64 enzo. Tegenwoordig kan allebei. Ontbreekt een van die twee dingen, dan ligt dat aan de developers, niet de hardware, die is nu wel sterk genoeg.
Zeker niet het geval, als je kijkt hoeveel indie games erzijn met een grote playerbase waarvan de graphics niet tot de top behoren. Dan is het toch duidelijk dat gameplay voor graphics gaat.
Correct maar gaat fps niet even goed op voor gameplay als voor graphics? Dat lijkt me hetgene dat beide verbind. Schaak, kaart en soortgelijke spelletjes daargelaten.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 22 juli 2024 20:39]

Dat valt reuze mee hoor, het is maar net waar je aan gewend bent.
Zo speelde ik WoT 6 jaar geleden op een laptopje van ~€300 (amd e1-1200 chipset), dit resulteerde in 10 - 18 fps met ultra low graphics op 1024 × 768. Ik vermaakte mij, met mijn vrienden, toen prima.
3 jaar later een eigen game pc gebouwd en de Witcher III helemaal uit gespeeld op ~30 fps met medium graphics :)

Maar voor competitieve games, zoals rocket league, speel ik wel op 144 hz, kan niet meer terug naar 60 op competitive games :P
Fps (performance) en graphics (grafisch niveau) zijn twee aparte zaken, die zeker dicht bij elkaar liggen, maar echt niet hetzelfde zijn.
Heel leuk voor de Nintendo Switch mensen, maar ben toch echt blij dat ik een PC heb, waar de spellen er veel mooier uit ziet dan zeker een Nintendo Switch, en ja ik weet een Nintendo Switch kost VEEL minder (€309,-) dan een nieuwe PC waar je redelijk op kan gamen, maar voor 2x zo veel (€600,-) heb je een leuke game PC waar alles er veel beter uit ziet, maar hij is dan niet portable, en dat is iets wat de Nintendo Switch wel is, zonder de dock.
Plus de exclusives op de Switch, die ga je op de PC niet vinden.
Plus de exclusives op de Switch, die ga je op de PC niet vinden.
Ja das waar, maar er zijn 1000x meer spellen op de PC dan op de Nintendo Switch, dus das voor mij geen probleem, het is jammer maar ach, zelfde voor de Playstation 4.
Maar het een sluit het ander toch niet uit. Een Switch wordt naar mijn idee vooral als 2e console gekocht.

Ok zelf heb ik alle consoles hier staan, 2 Switches en een Xbox One, PS4 en nog 22 ándere consoles danwel handhelds..
Dus je hebt 26 consoles staan, man spaar je ze op of heb je 15 kinderen?!

Hou maar niemand heeft 26 consoles, alleen als je heel veel kinderen hebben wat tegenwoordig heel zeldzaam is, of een collector bent, de enigste Consoles die ik heb is een Amiga CD32 met TF330, een Sega Mega Drive II met Sega Mega CD II, een Sega Genesis CDX, en ergens in een kast de Playstation 2, die iemand mij gaf en nog steeds niet gebruikt heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 20:39]

Ik heb een gamende vrouw wiens ouders een winkel hadden en Nintendo verkochten waar we wat van overgehouden hebben. En 2 kinderen.

Even uit m’n hoofd wat ik hier heb staan.

1x VideoPAC, 2x NES, 1x SNES, 1x N64, 1x GameCube, 1x Wii, 1x WiiU, 2x Switch, 2x Gameboy, 1x Gameboy Color, 1x GBA, 2x DS,, 2x 3DS, 2x 2DS, 1x PS3, 1x PS4, 1x Xbox One, 1x PSP, 1x Sega Megadrive, en dan sla ik nog eentje over ergens...

EDIT: de NES-Mini en SNES-Mini heb ik ook nog ..

Dus ja. We verzamelen ze inderdaad. Zowel ik als m’n vrouw zijn tamelijk gek op games. Overwatch Lego heb ik compleet, vitrinekast vol met Zelda amiibo (compleet) en andere collectors dingetjes...

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 20:39]

Wow, dat is toch een droom als je een vrouw ontmoet die ook gek is van gamen, en een erg mooie collectie heb je, alleen ik hoor niks over een Amiga CD32 :P

Nee echt mooie collectie, en mooi dat je kinderen zulke goede oude spellen kunnen spellen, ik heb wel is de kinderen van me sus logeren hier en, en dan spelen we ook veel spellen die ik allemaal heb op me Amiga CD32, heb al 43 originele spellen verzameld, en laats een paar Sega Mega Drive II spellen gespeeld op me Sega Genesis CDX, heb er nog maar 4, waarvan eentje het niet doet op me Sega Genesis CDX, maar wel op de Sega Mega Drive II (Mega Turican).
Zeer strenge selectiecriteria erop nahouden ;)

Maar inderdaad. Ze deelt de hobby en dat is wel echt fijn. Een Amiga heb ik zelf nooit gehad (ik was een MSX-kinda-guy maar met m'n onnozele hoofd heb ik die verkocht toen ik 14 oid was... héél wat jaartjes geleden). Die zou ik inderdaad nog wel eens willen. Samen met een MSX.

Voor de rest mis ik nog wel een Virtual Boy. Van Zelda heb ik (of eigenlijk, m'n vrouw) ook praktisch alles compleet behalve de Game & Watch en CDi-games, en ik mis nog een originele Zelda I cartridge. Deel II heb ik wel liggen, 1 zag ik laatst te koop voor 100 euro incl. doosje maar dat vonden we toch een béétje overdreven.

Echt games verzamelen doe ik dan weer niet. Ja, Zelda moet en zal hier compleet zijn, liefst alleen de collector's editions voor zover mogelijk, maar verder koop ik alleen wat ik echt speel. Het gaat me niet om de hoeveelheid games. Voor de Xbox heb ik alleen FIFA (omdat ik die erbij kreeg; overigens heb ik die Xbox gewonnen bij Bol.com met een twitter-actie), Metal Gear Solid V en de Bioshock collectie omdat die voor 15 euro bij de Intertoys destijds lag bijvoorbeeld. Voor de Nintendo's hebben we over het algemeen veruit de meeste games, en via Playstation Plus voor de PS3 en PS4 natuurlijk ook vrij veel.
Leuk om te zien, vooral dat je aardig wat spellen heb van die oude consoles, ik vind dat die oudere spellen iets speciaals hebben, en iets hebben wat die nieuwe spellen niet meer hebben, in iedergeval zijn de kinderen er gek van, ook vooral de spel Supper Skidmark CD32, waar ze met zijn 3en tegelijk op spellen tegen elkaar en de computer, jammer dat Ultimate Skidmarks voor de Amiga CD32 zo erg duur is en je €94,- kwijt bent als je hem nu koopt.
Pff ja. Ik heb speciaal op een retro-gamebeurs destijds die Megadrive II gekocht die ik nu heb, puur en alleen voor Road Rash. Ik herinner me de game anders.. maar misschien heb ik destijds RR 1 gespeeld en ik heb deel 2..

Misschien Sonic nog eens op de kop tikken, dat zou wel leuk zijn denk ik. Of Golden Axe of Altered Beast ("wiiiise fwom youw gwaaave!" die stemmen waren briljant!) . Of Moonwalker, die was ook vet.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 22 juli 2024 20:39]

Ik zelf heb nu voor de Sega, Sonic the Hedgehog 1 en Sonic the Hedgehog 2 en Mortal Kombat 2 en Mega Turican, en Mega Turrican vind ik een fantastisch spel, ik speelde hem met me vader veel op de Amiga 2000 vroeger en daarop heet hij Turrican 3.

En Golden Axe wel gespeeld op de Amiga, maar was een slechte poort, en Altered Beast en Moonwalker nooit gespeeld, Moonwalker wel zien spelen vroeger door iemand die een Sega console had, wil wel nog Sonic the Hedgehog 3 hebben, en Sonic CD, maar die is erg duur.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 20:39]

Die indie games halen doorgaans niet de verkoopaantallen die een CoD, Battlefield of FIFA binnen harken. Zo'n beetje de enige uitschieters zijn Minecraft, Terraria en Rocket League. Van deze 3 is er ondertussen nog maar 1 een game een Indie, Terraria. Minecraft is al een tijdje van Microsoft en Rocket League is sinds dit jaar van EPIC Games. En EPIC is al geen indie meer sinds Tencent met een zak geld aan kwam kloppen.

De AAA titels gaan tientallen miljoenen keren de -digitale- toonbank over, terwijl de meeste goede indies er misschien een paar miljoen weten te behalen. De niches zijn groot genoeg voor indies om van rond te komen en leuk spul mee te ontwikkelen. Maar de massa kijkt nog altijd naar de hoeveelheid pixels die van het scherm afspatten.
Waar heb je het over, heb je m'n post wel goed gelezen? Als je dacht dat ik zei dat graphics voor gameplay gaan heb me verkeerd begrepen, want dat zeg ik helemaal niet.
Liever een leuk spel dan een saai mooie spel.
Ook dit slaat weer niet op wat ik zei, niemand begrijpt zo te zien mijn post. Sorry voor de late reactie.
Ik heb er weer over heen gelezen, Ja je hebt gelijk ik heb het verkeerd gelezen. Ja inderdaad het kan allebei wel deze tijden daar ben ik het met je eens. Maar goed mij maakt graphics als nog niet zo veel uit tenzij het maar paar polygons is het weer anders.
Ik spel nog regelmatig oude(re) games waarvan ik het spel beter vind dan dat ik de graphics vind.

Deus ex, red alert, tiberium sun, star craft, allemaal spellen die ik een stuk beter vind dan menige moderne variant.
Er is nog altijd een verschil tussen casual gamers en die-hard gamers die graag iedere haar op het hoofd van hun character willen kunnen tellen.
Ik ben een casual die graag haren telt :) Iets als minecraft werkt voor mij niet meer, kan met mijn gevorderde leeftijd te maken hebben.
Ik ben een casual die graag haren telt :) Iets als minecraft werkt voor mij niet meer, kan met mijn gevorderde leeftijd te maken hebben.
Voor mij is het juist anders om, vroeger moest alles er perfect mooi uit zien, nu ik wat ouder bent interesseert zulke zaken me minder en is gameplay veel belangrijker

natuurlijk wil ik nog steeds dat het er mooi uit ziet, maar geen must

Minecraft is juist een spel wat ik nu wel trek en vroeger niet
Waar is het dan ergens in al die jaren fout gegaan doordat je het nu fijn vind om haren te tellen?
Ook een die-hard gamer kan net zo goed gameplay boven graphics stellen. :)
Ik denk dat de casual gamer meer geeft om graphics dan de "hardcore".
De obscure hardcore games zijn meestal niet zo grafisch intensief. Terwijl je super mainstream AAA game er fantastisch uit ziet.
Koop jij games enkel omdat je ze er mooi uit vindt zien dan? ;)
Het kan niet altijd allebei. Budgetten hebben een limiet, en keuzes moeten gemaakt worden over hoe ze gealloceerd zijn.

Game developers maken wel degelijk een bewuste keus om of eerst gameplay op orde te krijgen, of eerst graphics op orde te krijgen. Hulde aan hen die beide kunnen, maar die zijn in de minderheid.
Noem een minecraft, gameplay is king. Graphics maken het alleen aantrekkelijker, maar mooie plaatjes alleen kom je er niet.
Nu graphics de boventoon voeren, vind ik die uitspraak juist belangrijker dan ooit.
Ik heb een bult aan AA games met prachtige graphics waar geen bal aan is, beetje een boude uitspraak..
Dat de game hapert als een malle in steden en drukke scenes hoort ook bij slechte gameplay. De pop-in textures en korte drawing distance komen de sfeer niet ten goede.
Maar hij heeft het ook over frame rate. Frame rate is niet graphics. Erop antwoorden met "gameplay boven graphics" houdt al helemaal geen water wanneer je beseft dat frame rate een gigantische impact heeft op gameplay.

Hogere en stabielere frame rate = betere gameplay ervaring.
Ik vind het al onvoorstelbaar dat ze überhaupt voor elkaar krijgen een game die tot voor kort als benchmark werd gebruikt op een tablet te draaien.
Misschien zijn ze zo zeker van de kwaliteit van het verhaal en de gameplay, dat de lage resolutie niet zo'n impact zal hebben.
Heb super veel plezier hoor met switcher 3 onderweg. Al heb ik de pc versie al met deftige settings uitgespeeld. Nu onderweg naar werk in de trein
Kom op man, de switch is zeker geen krachtige console en in handheld heeft het scherm toch maar een resolutie van 720p.
Ik kon me trouwens nog een tijd herinneren waar iedereen the Witcher 3 gebruikte om grafische kaarten te benchmarken. Wees blij dat je dit nu kan spelen als je in de trein zit naar je werk
Er zijn heel veel redenen te vinden waarom een game op 30fps draait. Om de game beter te laten draaien zetten wij soms dingen als de physics op 30hz, ipv van 60hz. Sommige delen van de scripts wil je ook niet oneindig vaak laten draaien. Je kunt dan wel een game op 60fps draaien, maar als delen van de game updaten op 30hz, zul je problemen ervaren en zien.

In sommige situaties is de balans tussen CPU en GPU ver te zoeken wat al snel leidt tot een compromis. En dan is een stabiele 30fps vaak veel beter dan een instabiele framerate. Daarnaast moet je op mobiel ook goed rekening houden met de batterijduur. Als je geen caps gooit op framerate of resolutie kan het zijn dat de CPU of GPU constant richting maximaal gebruik gaan, wat de batterij sloopt.
Ik speel al mijn Amiga spelletjes op 30 fps. Als ze dat al überhaupt halen!
30FPS is prima. Final Fantasy XV kon bij mij niet de 60fps behouden (R5 1600/V56), dipte zo nu en dan naar de 40 regionen. Zelf met freesync aan merkte ik toch haperingen. Game op bijna max settings gezet en fps op 30 gecapt, en ik heb enorm kunnen genieten.

30FPS geeft een iets filmischer ervaring en is echt prima voor singleplayer games (zolang je niet er onder dipt). 60FPS is veel vloeiender en geeft een meer actieve ervaring, Dat is fijn voor games als shooters, MOBA en fightgames, waar reactietijd heel belangrijk is (waarbij de top liefst zelfs 144fps+ ziet).

720P is wellicht iets kwalijker, maar voor de switch vind ik het niet erg. Het unieke eraan is dat je hem als handheld kan gebruiken, en TW3 (een huidige gen game dat tot vandaag één van de mooiste games is) als handheld game klinkt als een droom eerlijk gezegd.

Ik ken nog de tijden dat de handheld minimaal 2 generaties achterliep op de consoles. Hell praktisch heel jaren 90 was er maar één handheld die domineerde: de Gameboy, dat zwart en wit was en 'zwakker' was dan de NES van 1983.'Het zou tot 2001 duren voordat de GBA (wat als de SNES in pocket voelde) kwam en pas in 2005 kwam het echte geweld vanuit de PSP en de DS.

Nu kan de huidige handheld dezelfde games draaien als de huidige console zonder het voordeel van handheld zijn te verliezen.
Ik vind 30fps op 1080 prima hoor. Daarbij komt ook kijken dat een developer zijn game zo veel mogelijk wil verkopen, en dus een minimale specificatie moet benoemen en daar de verwachtingen bij moet hebben. Als een game minimaal een GTX750 als minimum stelt, dan gaan ze echt niet zorgen dat de game 183,4 fps haalt op graphics card op Ultra Super Extreme Settings; want waarom zal je dan een dual RTX2080 kopen?
Van een developer wordt ook verwacht dat de games die ze maken de hardware van de eindgebruiker niet altijd op 100% laten draaien waardoor temperaturen etc. oplopen en de levensduur van de hardware wordt aangetast. Er moet ERGENS een lijn getrokken worden.

Daarnaast, dikke kans dat Nintendo tegen CDPR heeft gezegd dat de Witcher best wel kan, mits ze 30fps forceren om zo het opwarmen van de Switch en zeker Switch Lite te beperken en toch de game goed speelbaar blijft en in zelfde grafische schaal is als een Xbox One of PS4 (niet de X/Pro etc. versie/patch).
Ocarina of Time draaide alleen maar op 20fps. Perfect Dark N64 tussen de 15 en 25fps. Ik weet dat zijn oude spellen, maar mijn punt is het is een mindset.
Ik wens je veel plezier met Tetris 4k HDR+.
En jij veel plezier met je Renault Twingo met 512HP. Snap je mijn punt? Alleen de games waar het nut heeft en ook bedoelt voor is gaan ze hem helemaal tot de max proberen te pushen.
Deze game is geweldig op de switch.

Heb de Witcher 3 ondertussen op de Xbox, Ps4, PC en nu dus op de Switch gespeeld en natuurlijk is het minder mooi maar daar kijk je echt heel snel doorheen als je ineens beseft dat je overal the Witcher kunt spelen :)
Op de PS4 en PC ben ik nooit ver gekomen, maar op de Switch.. Je pakt het sneller even op en je kunt het overal spelen. Opeens klikt er iets wat niet gebeurde op de andere platforms. Erg chill dat deze port er is!
Mag ik vragen hoe lang je de Witcher III op de PS4 & PC gespeeld hebt?
De eerste paar uren waren voor mij even inkomen, ben zelfs een maand gestopt met het spelen.
Vervolgens de game weer opgepakt en werd direct het verhaal ingezogen.
Heb in een vrije week elke dag van 13 - 17 gespeeld, voor mij was het verhaal, de open wereld en de graphics (zelfs op medium settings) echt geweldig :)
Had ik met Skyrim ook. Op de PS3 gespeeld maar nooit echt in kunnen komen. Op de Switch in één ruk uitgespeeld inclusief de DLC. Heerlijke game. Witcher 3 heb ik op de PS4 ook maar geldt hetzelfde voor: ik ga niet uitgebreid meer voor de tv zitten om zo’n game te spelen. Handheld wel.

Maar goed, op TV speel ik dan weer Rocket League, Overwatch en andere meer competitieve games.
Het sterkste punt van Witcher 3 is de wereld, wat alleen maar versterkt wordt door de geweldige graphics. Je doet jezelf tekort door et op 720p te gaan spelen naar mijn mening...
Toch eerder de sterke verhalen die bij de quests en zelfs de niet-verhaallijn quests horen itt tot skyrim waar je een loopjongen bent als je op de quests afgaat.
Ja, mee eens. Alleen voor mij worden de quests/verhaallijn nog veel beter als je echt in de wereld zit, en dat werkt echt zoveel beter op een groot scherm/resolutie/detail en een goeie headset :)
Witcher 3 met de 4k mod ziet er goed uit op pc
Jammer dat ze die Temporary Anti Aliasing optie er niet standaard in hebben zitten. Ik vind kartels mooier lijken op een klein scherm dan anti aliasing. Daar wordt het ontzettend minder scherp van.
Temporal AA is volgens mij ook geen pixel perfect AA zoals MSAA dat is. Dat is net alsof je er FXAA/SMAA op gooit wat een grote fuzzy bende wordt.
Toevallig net afgelopen week the witcher 3 op de ps4 pro gestart met spelen na lang in de backlog te hebben staan. En het spel heeft best veel framedrops, glitches etc. Des te knapper dat ze het op de switch überhaupt werkend hebben...
Ik vermaak me er prima mee op de Switch. Ik heb de game ook op pc, daar heb ik hem nooit op uitgespeeld.
Enige wens die ik zou hebben is cross save support. Dat zou het perfect maken voor mij... ben bang dat dit er niet komt
Hij is die Switch wel aan het overklokken, iets dat slechts korte tijd mogelijk is zonder het apparaatje te slopen, leuk dat het kan, maar niet interessanter dan een willekeurige overklok benchmark op vloeibare stikstof.
Maar wacht eens even... Ik zie o.a. ook 40-45 frames in de video. Betekend dat dat de Switch een soort van adaptive vSync heeft dan? Ik zie nl geen screen tearing op die momenten..

Dat zou wat mij betreft veel nieuwswaardiger zijn dan deze 60 fps hack.

Iemand die hier meer over weet ?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.