Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar Cyberpunk 2077 weet niet zeker of multiplayeruitbreiding er komt

Werknemers van CD Projekt Red zijn bezig met een onderzoeksfase naar multiplayer voor Cyberpunk 2077, maar de studio heeft nog niet besloten of die uitbreiding er daadwerkelijk komt. Als het niet goed blijkt te werken, komt er geen multiplayer.

Marthe Jonkers, senior concept artist bij CD Projekt Red, vertelt over de ontwikkeling van Cyberpunk 2077 in een interview met Eurogamer tijdens gamescom. Er is een klein team dat onderzoek doet naar een multiplayermodus, als die er komt zal dat zijn via een uitbreiding na de release. Jonkers benadrukt dat het werk aan de multiplayermodus nog in een verkennende fase zit en dat er nog niet besloten is of de uitbreiding daadwerkelijk verschijnt.

Volgens Jonkers, die in Amsterdam en Utrecht studeerde, staat er geen druk op het multiplayerteam om iets te maken als dat niet goed aanvoelt. Ze stelt dat immersie erg belangrijk is voor de game en dat alles goed samen moet vallen. Bij de singleplayer zou dat al het geval zijn en bij een eventuele multiplayermodus moet dat hetzelfde aanvoelen.

Het ontwikkelteam dat aan Cyberpunk 2077 werkt bestaat inmiddels uit vierhonderd mensen. Dat is dubbel zoveel als het aantal mensen dat aan The Witcher 3 werkte. De focus ligt volgens Jonker vrijwel volledig op het ontwikkelen van de singleplayergame. "We zeggen geen nee tegen multiplayer, maar dat betekent ook geen ja. Het is nog steeds een onderzoeksfase", aldus de concept artist.

Multiplayer is nooit officieel aangekondigd voor Cyberpunk 2077, maar CD Projekt Red heeft eerder al aangegeven dat er onderzoek naar wordt gedaan. In juli zei studiobaas Adam Badowski dat er drie teams zijn die zich bezighouden met Cyberpunk 2077. Daarbij zit het team van veertig man wat onderzoek doet naar de eventuele multiplayerfunctie.

Tijdens gamescom toont CD Projekt Red nieuwe gameplaybeelden, maar op een korte teaser en een aantal screenshots na zijn de beelden nog niet online gezet. Roleplayinggame Cyberpunk 2077 komt op 16 april 2020 uit voor de pc, de Xbox One en de PlayStation 4. Maandag werd bekendgemaakt dat het spel ook beschikbaar komt via Google Stadia.

Terugkijken: E3-preview van Cyberpunk 2077

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-08-2019 • 11:27

76 Linkedin Google+

Reacties (76)

Wijzig sortering
Het is ook meer druk vanuit “fans” van games die geen benul meer hebben van wat een game goed maakt.. als het maar MP heeft.. wat een verloren generatie wat dat betreft.
Heh, vroeger was alles beter? Voor iedereen kan het iets anders zijn dat een game "goed" maakt. Als dat snelle en vloeiende MP is, prima toch?

Over Cyberpunk: van mij hoeft MP niet, ik game vaak in kleine blokjes en ben gek op de pauzeknop.

[Reactie gewijzigd door Bundin op 21 augustus 2019 11:41]

Als je vloeiende multiplayer wil zit je in de verkeerde bak te roeren als je naar RPG's zit te kijken waar de nadruk toch stevig duidelijk op de single player ervaring ligt.

De splitsing van die game soorten (SP/MP only) is van de weinige controversiële dingen in game land waar ik wel achter sta. Als het volledige budget in een bepaald aspect gegoten kan worden resulteert dat doorgaans in een superieur product voor mensen die er naar zoeken. En dat is altijd beter dat een matig product dat zo veel mogelijk mensen probeert te plezieren en daar uiteindelijk gewoon in faalt.

Multiplayer of Single player kan je niet behandelen als een bijzaak, dat is gewoon iets waar je je game rondom moet inrichten en je op moet toeleggen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 21 augustus 2019 11:53]

Het ligt er ook aan hoe iemand de game beleefd.

C&C heb ik eigenlijk uitsluitend singleplayer gedaan, net als red alert.
Toen C&C red alert 2 uitkwam ben ik na de SP eigenlijk uitsluitend mp gaan spelen, en toen nog een poosje in de top5 op heat.net gestaan zelfs.
Vrijwel dezelfde game eigenlijk maar toch speelde en voelde die echt heel anders.

Tanja was natuurlijk ook echt hot toen. :+


Mijn punt is, soms is er niet veel nodig om mp te laten slagen. Maar mensen verwachten nu naast de SP ook ineens een volwaardige MP game er bij, terwijl het juist een kleine toevoeging, een soort bonus voor de SP zou moeten zijn...

Helaas heeft bethesda met fallout 76 veel gebroken op meerdere manieren naar mijn idee.. Helaas ook hun eigen slogan " save player one" want er zit wel een kern van waarheid in die gedachte.
Laat SP games epic zijn, als er een MP bij zit is die optioneel en welkom, en anders heb je een epic SP. (Met waarschijnlijk minder bugs en patches dan met mp)
Voor deze mensen is er Call of Duty. Sommige games hebben geen multiplayer/coop nodig. Mass Effect 3 is de eerste die in mijn gedachten opspringt. Maar er zijn genoeg voorbeelden. Zonde van de ontwikkeltijd soms, zeker als je publiek niet maalt om multiplayer maar om een epic singleplayer campaign. Soms kan het zelfs ten koste gaan van de kwaliteit van het singleplayer deel.
Laat ME3 nou de eerste MP zijn waar ik daadwerkelijk 50+ uur ingestopt heb. Wat mij betreft was dat een zeer geslaagde toevoeging. Het SP gedeelte speelde al lekker weg als shooter, waarom dan niet wat mapjes met waves. Enkel coop, dus balance is minder relevant, assets op de map bestonden al voor de SP maps. Die toevoeging heeft echt geen enorme hoop ontwikkeltijd gekost.
ME3 multiplayer was an sich niet slecht, alleen vrij betekenisloos en repetitief. Daarnaast ook nog 'ns buggy en ietwat unbalanced. Het grootste punt van kritiek is natuurlijk echter dat het spelen van de MP een verplichting was in plaats van slechts een 'optionele toevoeging' voor eventuele liefhebbers.

Zonde van de tijd van de developers (en/of het budget wanneer het outsourced wordt). Ik had dan liever een extra aantal missies/chapters gezien, of expansion packs/dlc, een extra character, noem maar op.

[Reactie gewijzigd door Seroth op 21 augustus 2019 14:27]

Kort maar en gezien het RGB einde maakte het qua RP niks uit. Alleen maar een probleem voor SP only completionists en muggezifters.

Als het nou een Japanse game was waar alles meetelde voor een True Ending ... maar helaas. Dankzij de MP vond ik de game geen miskoop.

[Reactie gewijzigd door Pinkys Brain op 21 augustus 2019 18:19]

Omdat het een cashcow is. https://www.eurogamer.net...ss-effect-ea-monetisation
"You need to understand the amount of money that's at play with microtransactions. I'm not allowed to say the number but I can tell you that when Mass Effect 3 multiplayer came out, those card packs we were selling, the amount of money we made just off those card packs was so significant that's the reason Dragon Age has multiplayer, that's the reason other EA products started getting multiplayer that hadn't really had them before, because we nailed it and brought in a ton of money. It's repeatable income versus one-time income.
Waarom bijv. BioShock en The Last Of Us multiplayers zonder microtransacties hebben is mij echt een raadsel. Welke gamer had de game niet gekocht omdat die twee games geen multiplayer had. Uitgevers staan soms echt ver van hun fans en community vandaan.
Voor deze mensen is er Call of Duty.
En voor mensen die graag single player games willen is er Tetris..... |:(
Of een klassieke singleplayer RPG zoals Cyberpunk2077. Singleplayer RPG hebben een design met game mechanics waar je niet zomaar even wat MP aanplakt. CoD is in essentie een MP game. Mensen die MP willen zijn idd beter af met een CoD of moeten accepteren dat wat ze willen niet werkt.
Jij speelt dan alleen pong zeker ?
multiplay tetris is nochtans stukken spannender ( en meer enerverend )
Misschien jouw mening, maar 80% wat voor mij een game goed maakt is juist MP.

Ik heb niets met SP games, nooit gehad, nooit zal hebben.
En ik heb precies het tegenover gestelde, ik heb niets met MP en zal dat ook nooit hebben.

Multiplayer kan mij echt gestolen worden, maar heb dan liever dat ze het een of het ander doen. Een 10uur single player en de rest multiplayer laat ik links liggen. Volledig multiplayer/online games zijn er genoeg, wat is dan de ramp dat het andersom (volledig SP) ook bestaat?
Is het een ramp dat er games zijn die beide bieden?
Als het goed gedaan word niet, al zie je vaak dat de nadruk op het een of het ander ligt. Liever dat ze het een of het ander doen en dan goed i.p.v. allebei half, er zijn immers maar weinig ontwikkelaars met genoeg budget om beide goed te doen.
Voor 95% van de mensen niet maar voor de 2 uiterste groepen blijkbaar wel. Ik snap de ophef ook nooit. Wat maakt het nou uit dat er in games als Mass Effect of The Last of Us multiplayer zit. Als jou dat niet interesseert speel je het niet. Niemand die je dwingt dat wel te doen.

Als CDPR een toffe multiplayer toevoeging kan verzinnen voor Cyberpunk, laat ze lekker hun gang gaan. In het ergste geval valt het tegen en speel je het niet, en in het beste geval is het net als bij Mass Effect 3 een leuke toevoeging aan een toch al toffe game.
Als CDPR een toffe multiplayer toevoeging kan verzinnen voor Cyberpunk, laat ze lekker hun gang gaan. In het ergste geval valt het tegen en speel je het niet, en in het beste geval is het net als bij Mass Effect 3 een leuke toevoeging aan een toch al toffe game.
Wat mij tegenstaat is wanneer er multiplayer wordt toegevoegd aan spellen die ook een erg sterke single-player mode hebben, dat het er uiteindelijk meestal op neerkomt dat als de multiplayer populair blijkt te zijn de ontwikkelaar al zijn aandacht daarnaartoe verlegd omdat er op die manier veel makkelijker aan te verdienen is.

Case in point: GTA V... Waren er voor GTA IV nog een paar sterke single-player uitbreidingen die de extra aanschaf waard waren, voor GTA V heeft R* dit compleet links laten liggen. GTA online is gewoon een melkkoe, dus waarom developer resources besteden aan 3 single-player DLC's als je ook een multiplayer mode kunt opzetten die praktisch tot het einde der tijden uit te melken is?

Ik snap de logica best, vanuit een commercieel oogpunt, maar daarom vind ik het nog niet minder jammer dat MP zo vaak de voorkeur krijgt tegenwoordig.
Ja, dus Apex Legends, Overwatch of Fortnite zijn games die jij mogelijk koopt. Het is dan juist leuk dat de lore in de mutiplayer zit gestopt. Heb jij interesse in Cyberpunk? Vast niet, want het is een verhalende singleplayer game. Of er nu wel of geen multiplayer modes aan toegevoegd wordt.
Leuke aannames, maar nee.

Ik praat borderlands, FIFA, Forza, Warframe, GTA, games die een prima SP verhaal hebben (of je kan volledig solo spelen), maar voor mij perfect ook in MP te spelen.
De gameplay van zulke games zijn geschikt voor zowel in je eentje als online. Je krijgt in beide gevallen een rijke ervaring. Ik zie de gameplay van Cyberpunk nog niet echt geschikt gemaakt worden voor alleen multiplayer gameplay. Cyberpunk past beter in het rijtje van Uncharted, The Last Of Us, BioShock. Games met allemaal een MP component die mager was.

Ze kunnen een voorbeeld nemen aan GTA Online. Maar dat is een game die los staat van de singleplayer. De singleplayer ervaring zou flink verpest worden wanneer je dat in een online/coop wereld moet doen. Het draait om de characters niet om jou en je co-op buddy. Dus dan wordt het een online sandbox. Er is maar een partij die goed instaat is om die sandbox leuk te houden en dat is Rockstar. Ik zie dat CDPR met 40 man nog niet doen.

Dus kom ik weer bij mijn punt/vraag. Cyberpunk is dat een game voor jou? Vast niet.
Eerder developers die MP pushen omdat het mogelijkheden biedt voor ongoing monetization.
Voor mij is online mp niet belangrijk, maar mp als in coop is voor mij het beste.. Weet nog eindeloos diablo 3 in de lange avonden, geweldig!!
Oh geen ramp, als dit een volledige single player game word zou perfect zijn :).
Inderdaad. Goede single player games zijn zeldzaam.
Valt wel mee zolang je interesse hebt in indie games of zolang je een sony of nintendo console bezit, toch?

Ik speel bijna exclusief singleplayer games en heb me dit jaar nog geen moment verveeld.
DOOM, KSP en van beide komen binnenkort nieuwe versies. O-)
God of War, Spider-Man, Tomb Raider games. En dat zijn niet eens Indi titels. We worden naar mijn mening de afgelopen jaren juist prima vermaakt.
Na mijn mening springen de goeie singelplayer games toch aardig als paddenstoelen uit de grond hoor.
Voor mij ook geen probleem. Geen last van ragequitters, geen last van valsspelers of uit een lobby gekickt te worden. Tevens niet afhankelijk van anderen zijn. Lekker je eigen ding doen op je eigen tempo.

[Reactie gewijzigd door aliberto op 21 augustus 2019 11:40]

Een game coop (pve) kunnen spelen zou anders ook erg tof zijn en kent ook die nadelen niet.
moet je wel eerst vrienden hebben ;)
Helaas worden veel co-op games aangepast om dat te laten werken, het resultaat daarvan is een slechtere singleplayer game die beter in co-op gespeeld kan worden.
Als een game beter gespeeld kan worden in co-op is dat toch ook niet gelijk slecht? Zo vond ik de co-op van Portal 2 nou zo slecht niet (heb die nu 2 a 3 keer gedaan) en Pay Day 2 heb ik zelfs 500 uur in zitten en eigenlijk alleen maar co-op gespeeld zelfs.
Niet als je juist een goeie singleplayer ervaring wilt hebben. Portal 2 had het voordeel dat de co-op mode los stond van de singleplayer mode, meeste games voegen het samen zodat ze minder hoeven te ontwikkelen.
Als je goed luistert is de co-op van Portal 2 meer verweven met de single player dan je denkt. ;)
Het is nog steeds een apart onderdeel dat geen effect heeft op de singleplayer mode, waar andere games hetzelfde spelen maar dan met een AI partner, iets makkelijker of bepaalde onderdelen locken totdat er een tweede speler bij komt.

Zo werd ik er niet echt vrolijk van toen de (laatste?) Splinter Cell bepaalde delen van het level ging afsluiten.

[Reactie gewijzigd door Gloriam op 22 augustus 2019 17:58]

Precies, multiplayer wordt altijd gebracht als iets super positiefs maar er zitten veel haken en ogen aan die developers vaak onderschatten. Alleen het balanceren van wapens, skills en gear is iets wat maar weinig online games goed weten uit te voeren. Met als gevolg dat de meeste domweg de laatste meta volgen waardoor er weinig variatie in speelstijlen/builds ontstaat. Daarnaast zijn er vaak problemen met de servers, soms afhankelijk van waar mensen wonen ook al hebben ze een snelle internet verbinding. Geef mij maar gewoon een goede singleplayer zonder al deze problemen, co-op zou bijvoorbeeld wel leuk zijn en heeft vaak weinig nadelen.
Inderdaad. Ik zie liever 100% van het budget naar een ijzersterke single-player campaign gaan. Er zijn al teveel games die door een gebrek aan aandacht tegenvallen.
Ik vind MP vaak de sfeer enorm teniet doen. Mensen die rondrennen, rondspringen, lomp zijn aan het hoppen. Zelfs bij spellen als Left4Dead, waar multiplayer hetgeen is dat het net zo leuk maakt, vind ik het altijd aan de sfeer af doen dat men gewoon zo rond rent en op tafels springt alsof het niets is.

Mocht hier MP in komen, dan hoop ik dat je het zo uit kunt schakelen dat je er niets meer van ziet in SP, en niet zoals bij No Man's Sky dat je alsnog invloeden van buitenaf hebt.
Ik heb geen interesse in namen die anderen aan dingen gegeven hebben. Ik speel juist zulke spellen om in een andere wereld te komen, en dan meteen weer een link te voelen naar al die mensen in de echte wereld? No thanks.
Ja inderdaad... Mensen die lopen te klooien, teabaggen, en stomme dansjes te doen die je er meteen weer aan doen denken dat je eigenlijk met pubers loopt te spelen.

In MMORPG's zoals WoW had je roleplaying servers voor mensen die het echt authentiek wilden houden maar daar was het vaak weer net iets te strict. Bovendien had je daar weer last van die goldsellers die lijken uit de lucht lieten vallen in de vorm van hun website naam.

Ik ben ook eigenlijk helemaal klaar met multiplayer. Ik heb een tijd veel WoW, CoD e.d. gespeeld maar nu nooit meer. Alleen Elite Dangerous nog maar dat speel ik meestal in een PoE groep (Mobius of onze eigen Gathering)
Doet mij denken aan mijn ervaring met Destiny, de eerste paar uurtjes. Je begint echt single player, loopt wat levels door en verslaat een boss. Totdat je uiteindelijk naar buiten mag, en je dus andere spelers tegen komt. Zaten een paar spelers noobs te pesten met sparrow vlieg scooters, tegen mensen aan vliegen, doorgangen blokkeren etc. Doet best afbreuk aan de imersie (die al flinterdun was bij deze game).

Maar goed, dat is dan ook een game die expliciet voor dit gebouwd was. Cyberpunk zou ten eerste toch echt een single player game moeten zijn, enige mp invloeden moeten of zo naadloos en perfect integreren, of juist totaal apart zijn.
Enige MP waar ik dan naar zou uitkijken is een co-op...
Exact dit. Multiplayer is meer dan lobbies vol bunny hoppende door de mic schreeuwende kinderen. Ik zou het fantastisch vinden om dit hele verhaal met een maat van mij te kunnen doorlopen.
Prima, een goede single player campagne is veel belangrijker. Misschien zou een coop modus erbij wel leuk zijn maar meer dan dat zou voor mij niet hoeven.
Eigenlijk elk singel player game moet co-op ook bieden.
Nee gewoon nee, de game moet zich ervoor lenen en als dat niet zo is kan je het beter laten.

Als het iets toevoegt prima maar dat het per se zou moeten is nonsens.
Waarom nonsense 1 of 2 simpel toch?
Dan los jij het toch lekker op voor CDPR als het zo simpel is ;)

Maar serieus. Het is een singleplayer game waarin veel dialoog en keuzes zijn. Net als in The Witcher 3, maar CDPR claimed dat dit nog vele malen diepgaander is in Cyberpunk. Die keuzes hebben invloed op het verhaal, NPC's en world states. Hoe wil je dit goed implementeren in co-op? Een van de characters laten praten, waarbij de ander op de achtergrond staat? Beide characters om de beurt een zin laten zeggen, om de beurt een keuze maken? Allebei op A of B drukken? Wat als één character stealthy is, en de ander een beukmeneer? Ze geven al aan dat je missies op verschillende manieren kan uitvoeren. Maar verschillende aanpakken tegelijkertijd? Dan moet je weer alle missies gaan redesignen. En als je dat niet doet krijg je dat of beukmeneer voor spek en bonen meeloopt met de stealth aanpak omdat ie niets kan hacken en combat vermeden wordt, of stealthy chick loopt voor spek en bonen mee omdat ze helemaal kapot geschoten word in de shootouts.

Bovendien zouden alle dialogen een rework moeten krijgen omdat er niet 1 V is, maar 2, en dit moet erkend worden vanuit de NPC's waarmee je speelt. Want was is de lol als één van de characters er maar voor spek en bonen bij staat, eigenlijk niet meedoet in het verhaal, de cutscenes, maar enkel mee kan spelen in shoot-outs etc. Wanneer dit niet het geval zou zijn, zou het compleet afdoen aan de immersieve ervaring die ze willen neerzetten, en dat is iets wat CDPR niet wilt.

Dus nee, het is niet simpel. Co-op spellen zijn doorgaans niet verhaal intensief, en als ze dat wel zijn is dat vanaf het begin het doel geweest van de game.

Bij een singleplayer game zomaar een tweede character bijflikkeren, maakt het nog geen goede co-op game.

[Reactie gewijzigd door Tikkels op 21 augustus 2019 14:54]

Een van de characters laten praten, waarbij de ander op de achtergrond staat? Beide characters om de beurt een zin laten zeggen, om de beurt een keuze maken? Allebei op A of B drukken? Wat als één character stealthy is, en de ander een beukmeneer?
Kijken daar Divinity Original Sin (1 en 2)? Gewoon één persoon laten praten als basis implementatie, de persoon die de dialoog begint kiest de opties, de andere kan mee kijken / mee luisteren mocht ie dat willen. Één stap verder is inderdaad af en toe de andere persoon ook eens iets vragen. In DOS1 had je bijvoorbeeld een rock, paper, scissors tussen de spelers zelf om bepaalde beslissingen te nemen als je het niet eens was.
Ik denk dat heel veel mensen die op cyberpunk wachten niet echt multiplayer spelers zijn.

Ik heb liever een goede singleplayer spel dan een spel dat 3x wordt verzet en vervolgens aankomt met een half afgemaakte multiplayer.
Als er iets is, wat een goede single player RPG niet nodig heeft... Hoop dat ze daar niet te veel resources in gieten.
In Mass Effect 3 was dat ook geen daverend success en daar leek het wel stevig ten koste van de kwaliteit van de primaire game te gaan. (wat ze met dlc weer hebben aangepast, maar dat terzijde)

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 21 augustus 2019 11:44]

Goed voorbeeld van een game die er echt onder geleden heeft. Ik heb de multiplayer wel gedaan omdat je anders het 'goede' einde niet kon krijgen. Maar echt leuk vond ik het niet, het was nogal afgedwongen allemaal. En inderdaad, de singleplayer campaign en vooral het einde was een enorme tegenvaller.
Je hoefde niet per see multiplayer te doen.
Er was ook een App op de telefoon waarmee je de resterende 50% omhoog kon helpen.
Zo heb ik het althans gedaan
Ja die DataPad app maar die was nog een stuk saaier dan de multiplayer.

Er was ook een infiltrator app maar die kostte veel geld dus die heb ik niet geprobeerd.

Hoe dan ook vind ik het vervelend om zo gedwongen te worden buiten de gewone singleplayer PC ervaring te gaan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 21 augustus 2019 15:07]

Co-op zou ik hier wel zien zitten maar dan met mensen die een beetje dezelfde speelstijl hebben als jou. een echte multiplayer hoeft van mij ook niet.
Waarom zou jij in deze verhalende game co-op willen. Het over grote deel van je tijd ben je niet aan het knallen. Je rijdt rond, ontdekt een verhaal, cutscenes, maakt unieke keuzes en bouwt een band op met NPC's in de game.

In een game als Borderlands, waarbij nieuwe loot en vijanden altijd dichtbij zijn snap ik co-op. Samen even lekker knallen, levelen en een grappig verhaal mee pakken.
Op zich een expansion die zich meer op co op richt kan behoorlijk vet zijn. Kijk alleen al naar de raids in destiny.
Laten we even gaan speculeren wat voor Cyberpunk een goede multiplayer kan zijn? Netrunning is de modus waar online PvP elementen in kunnen zitten. We hebben nog geen idee hoe netrunning er uit gaat zien, maar we weten wel dat je moet oppassen dat je niet betrapt wordt door andere netrunners. Hoe leuk is het om een soort Souls/Watchdogs-achtige multiplayer te hebben waar menselijke spelers jou kunnen tracken en pakken.

Ik zit niet te wachten op een multiplayer mode die niet in de singleplayer game is geïntegreerd. Bijv. door er een 6v6 shooter van te maken. Dat voegt niets toe; ja ik heb het over jou The Last Of Us en BioShock.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 21 augustus 2019 13:37]

Ik zou eerder denken aan coop, dat je de missies met z'n tweeën kunt doen. Ik kan me voorstellen dat dat leuk is om samen met een vriend te spelen. Lijkt me inderdaad wel lastig om goed werkend te krijgen.
Splinter cell had dat wel redelijk voor elkaar. Stealth en combat, soms shots timen zodat je 2 sentries tegelijk om kon leggen om alarm te voorkomen.