Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Cyberpunk 2077 komt naar Google Stadia

Cyberpunk 2077 van ontwikkelaar CD Projekt Red komt ook uit voor Google Stadia. Dat betekent dat het mogelijk zal zijn om de game via Stadia te kopen en te streamen vanaf de servers van Google. Tijdens Gamescom kondigde Google de komst van meer games aan.

Een verschijningsdatum voor de Stadia-versie noemt Google niet, maar Cyberpunk 2077 komt op 16 april volgend jaar uit en zal dan vermoedelijk ook beschikbaar komen voor Stadia, naast de versies voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One. Wat de game gaat kosten op de dienst van Google is nog niet bekend.

Verder toonde Google dat Watch Dogs: Legion, Superhot, de remake van Destroy All Humans en mmorpg The Elder Scrolls Online naar Stadia komen. Daarmee vult Google de lijst aan van games die naar het streamingplatform komen. In juni maakte Google al de komst van 27 games bekend. Veel van die games toonde Google nu weer in zijn presentatie.

Er komen ook games uit die alleen via Stadia beschikbaar zullen zijn. Een van die games is Orcs Must Die 3, dat gemaakt wordt door Robot Entertainment. Net als de eerste twee games in de serie is het een tower defense-achtig spel.

Google Stadia is een dienst waarmee games gespeeld kunnen worden zonder dat daar krachtige pc-hardware of een console voor nodig is. Om games in 4k-resolutie met 60fps te spelen is een Stadia Pro-abonnement vereist, dat 10 euro per maand kost. Er is ook een gratis versie van Stadia, waarmee gespeeld kan worden in full-hd-resolutie. Games moeten in beide gevallen los aangeschaft worden. Bij de Pro-versie geeft Google ook gratis games weg, ongeveer één per maand. Google Stadia is vanaf november beschikbaar.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

19-08-2019 • 19:52

107 Linkedin Google+

Reacties (107)

Wijzig sortering
Er komen ook games uit die alleen via Stadia beschikbaar zullen zijn. Een van die games is Orcs Must Die 3, dat gemaakt wordt door Robot Entertainment. Net als de eerste twee games in de serie is het een tower defense-achtig spel.
Zeg maar gedag tegen die spellen als Google Stadia er ooit mee ophoudt, want zelf een backup maken zit er niet in.

Ik koop enkel mijn spellen en speel ze niet als onderdeel van een dienst. Zelfs spellen die ik op Steam koop strip ik van Steam voordat ik een backup maak.
> Zeg maar gedag tegen die spellen als Google Stadia er ooit mee ophoudt, want zelf een backup maken zit er niet in.

S toch hetzelfde met Netflix... waarom moet je thuis een bibliotheek van alle films/games die je ooit hebt gekeken/gedaan?
Omdat je films vaak maar een keer kijkt, Games hebben een grotere replay value?
Mwoah, ff kijken... Sommige films kijk/keek ik ook wel vaker.. ik denk dat ik wel bijna evenveel films opnieuw kijk als games meer dan eens speel.

Mgoed, ja als je de games nog steeds los moet kopen op Stadia dan wil ik wel m'n geld terug als die service er mee ophoudt.
Een beetje deftige RPG ben je zomaar 75 uur mee bezig per playthrough als je jezelf niet als een malle door de main quest zit te persen en de game een beetje deftig verkent, dat is minder dan een euro voor elk uur entertainment en daarmee is het, zeker als je geen dure hardware meer hoeft te kopen, zeer betaalbare entertainment.
Daarmee lijkt me het risico van de schade die je hebt als Stadia er theoretisch mee stopt volgens mij heel goed op voorhand te overzien.

Ik ben met een avontje Pathé (bioscoop) samen met mijn vriendin ook zomaar 50 euro verder als een drankje en een vreterijte erbij neemt en dat is 3 uur later klaar.

Volgens mij is het echt een non issue. Zelfs als ik nu mijn hele steam bibliotheek zou kwijtkraken (bijna 400 games) omdat Valve klapt zou ik dat niet veel meer dan jammer vinden.
PC gamers leunen graag op het feit dat er teruggegaan kan worden maar hoe vaak doe je dat nou écht. Ik slinger af en toe nog wel eens iets aan wat echt uit mijn jeugd komt (pre internet) maar dat is een uurtje nostalgie stuiven en dan ben ik wel weer klaar. Het leven vind ik te kort om in de herhaling te laten vallen. Ik kijk nooit films en series twee keer, en ik speel eigenlijk nooit games twee keer. (met uitzondering van een enkel online/multiplayer spel met competitieve elementen die ik leuk vind)

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 20 augustus 2019 13:21]

Alhoewel ik je punten snap, ben ik tegenwoordig vaker geneigd om oudere games op te starten dan niet. Zelf ben ik voornamelijk een indie-dev supporter omdat zij games maken die een aAa studio nooit zou maken.
(Een grafische geupdate Dwarf Fortress b.v, of Rise of Ruins).

Van de aAa titels start ik Skyrim nog regelmatig op bijvoorbeeld, geweldig om na 1 jaar weer te zien hoe de game veranderd is, welke mods er zijn. denk dat ik over 800 uur in die game heb, puur door de replayability door mods.

Verder als ik aan shooters denk zijn er een paar competitieve shooters waar ik uren in heb zitten (omdat ik beter wil worden, niet omdat ik steeds iets niews nodig heb), ik probeer graag iets nieuws maar sommige games kunnen mij blijven bekoren en heb ik meermaals uitgespeeld(Mass Effect, The Witcher, Dragon Age, Baldurs Gate om maar voorbeelden te noemen.).

En als je het kan modden verlengt het de gameplay vaak met zoveel uren meer gameplezier, waardoor de waarde voor elke euro meer dan genoeg wordt.

Zelfs zo erg, dat ik voor z'n games extra geld wil uitgeven omdat ze juist zo speciaal zijn in de vrijheid die ze geven.

Een game die modbaar is zal voor mij b.v altijd beter zijn dan een game die niet te modden is,kijk naar indie titels als RimWorld, Prison Architect erg modbaar.... en die games blijven leuk daardoor.

:P je hebt in principe zelfs de vrijheid om een racistische katoenplantage te maken(en dat soort vrijheiden kan ik waarderen(ook al zou ik het idee in de echte wereld nooit supporten).

Dat zijn dingen die mij terugblijven komen bij games, daardoor is de replay value higher... ik kan bij een film ook niet ineens de scene of effecten veranderen, de ervaring voor mijzelf shapen hoe ik het leuk vind om de game te spelen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 augustus 2019 14:01]

Alphabet, de moeder van Google zit op meer dan 105miljard Euro cash, je hoeft geen boekhouder te zijn om te snappen dat dit enorm is. De kans dat Google de dienst dus snel zal stoppen en een risico loopt om in een slecht daglicht te komen is dus niet zo heel groot, mocht het verlieslatend zijn dan zullen ze nog wel geruime tijd cash verbranden, druppel op een hete plaat...

Zelf onlangs een verhuisdoos aan oude games in DVD en CD doosjes weggegooid, ... kans dat je die oude prut nog terug speelt is zowiezo klein. En die oude media kan stuk gaan.

Daarnaast kan een dienst als GoG ook gewoon ophouden te bestaan ben je dan 100% zeker dat die games gaan blijven werken als het over een faillissement gaat? Of wat met multiplayer? Of later ergens opnieuw kan dowoaden ook al geven ze je een met om online verder te kunnen.

Dus de opmerking is terecht maar het risico wordt naar mijn mening fel overschat.
Als GoG stopt, blijven je games gewoon werken; er zit geen DRM op.

Voor Steam geldt jouw argument inderdaad wel.
Steam heeft duidelijk gezegd dat jij toegang tot je games krijgt, en een DRM removal tool.
Dat heeft Gabe inderdaad wel eens gezegd, maar het is mogelijk dat als Valve omvalt er niet voldoende tijd is om de patch uit te brengen (bij bijvoorbeeld een faillissement waarbij de curatoren alles bevriezen en de touwtjes in handen hebben).

Een ander scenario is dat Gabe tegen die tijd niet meer de baas is of dat Valve van een andere eigenaar is op het moment dat het omvalt (en de nieuwe eigenaar deze belofte naast zich neerlegt).

Aangezien Gabe's belofte niet in de voorwaarden staat en je er als klant geen invloed op hebt, neem ik de uitspraken van Gabe ter kennisgeving aan.

Begrijp me niet verkeerd: ik heb een behoorlijke Steam-library (waaronder voor honderden euro's aan Train Simulator-DLC) en vertrouw het platform mijn geld dus toe, maar ik ben ook realistisch dat het in één klap weg kan zijn.

Een beetje zoals dat mijn Wii Virtual Console-titels weg zijn nu mijn Wii stuk is :X
De games die ik gedownload heb kan ik nog altijd decrypten met third ware party tools via een site als cs.ru. dat kan bij Stadia niet, en in mijn ogen is Steam het belangrijkste van Valve hun hele bestaansrecht, dat is bij Stadia niet zo...de kans dat het offline gaat is daarom alleen al groter.

Ben het verder wel eens met je, maar gabe zegt dit kan, stadia zegt nee nee dat doen we niet.

De manier waarop streamen gedaan wordt is het probleem, niet streamen zelf.

(Koop je abo en je hebt toegang tot 100en zoniet duizenden games).

Basicly wat er nu is, WEER een storefront waar ik de Games weer opnieuw moet kopen, en volgens mij kan je ze niet eens sharen of refunden.

Een PC kopen zal uiteindelijk goedkoper zijn als fervent gamer..

YungYea, Jim Sterling, Bellular News en upper echelon hebben al genoeg esssays en kritiek geleverd.

Ze willen gewoon nog meer controle over jou, wat nu afemtoe al tot vervelens toe je strot geduwd wordt.
en een DRM removal tool
Hiermee verwijs je wellicht naar die grote rode knop waar gepresen zijn heiligheid Gaben het ooit eens over had?
Ik zou daar niet te dik op inzetten.
Eerst zien en dan geloven, sinds ze me met Half Life 2 gewoon hebben laten hangen geloof ik weinig van de beloftes van die man totdat ik het gematerialiseerd zie.
Als Valve klapt geloof ik er persoonlijk geen drol van dat het ze boeit dat jou games niet meer werken.
Sterker nog, stel dat ze dat kunnen én daadwerkelijk doen, dan gaat Valve voor uitgevers bepalen dat DRM word uitgeschakeld op hun software. Volgens mij heeft dat juridisch best wel wat haken en ogen.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 20 augustus 2019 13:00]

ze hebben gezegt dat er 'measures in place' zijn - maar lijkt me toch dat het misschien niet voor 100% van het hele aanbod geldt.

Daarbij zit je buiten Steam soms ook nog vast aan uPlay - dan dan Valve wel willen, als uPlay er de stekker uittrekt en ze voelen zich wat als klootzakjes zit je nog met nutteloze games.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 20 augustus 2019 14:03]

Ik heb het dan over STEAM DRM, over Third Party DRM heeft Gabe niks te zeggen.
Zou overigens wel leuk zijn, als steam down gaat geen uPlay nodig hebben(muziek in mijn oren :P)

Alhoewel gelukkig GoG galaxy 2.0 eraan komt, kan ik eindelijk de 20 clients die ik nodig heb deinstalleren (hoop ik )

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 augustus 2019 14:05]

De kans dat Google de dienst dus snel zal stoppen en een risico loopt om in een slecht daglicht te komen is dus niet zo heel groot, mocht het verlieslatend zijn dan zullen ze nog wel geruime tijd cash verbranden, druppel op een hete plaat...
Het verleden wijst anders uit.
Mooi lijstje, maar er staat zo goed als niks bij waar het grote publiek geld in zou investeren, zo goed als alles daarvan is gratis. Beetje appelen met peren vergelijken zo. Het is toch niet meer dan normaal dat een voornamelijk software bedrijf, software uitbrengt, test, laat lopen en afsluit, of bij weinig succes, of ook gewoon als ze redundant worden door een andere dienst. Het blijft een beetje doemdenken om deze lijst als argument te gebruiken bij dit artikel.
Gratis of niet, dat is aan Google zelf. Punt is gewoon dat er erg veel projecten door Google net zo snel offline zijn gehaald dan dat ze de markt opgebracht waren. Het feit dat ze "gratis" zijn heeft er niks mee te maken want Google verdient toch aan mensen die er gebruik van maken, of ze nu betalen of niet.

[Reactie gewijzigd door EpicSoftworks op 20 augustus 2019 08:41]

Google site search, picasa, hangouts on air, google Reader, IGoogle, Google Labs

Zaken waar ik graag gebruik van maakte
Picasa... dat was een geweldig fijne tool! Mis ik echt enorm... Bij de uitfasering ervan werden de foto's ineens via Google dekstop (ofzo) gesynchroniseerd waardoor ik in 1 klap jaren aan foto's dubbel op mijn account had staan (en nu dus ook over mijn opslagruimte zit en dus meer moet betalen)... Moet dat nog steeds een keer handmatig (:( ) opschonen... Kan enkel handmatig omdat er steeds 1 exemplaar in een album zit en eentje niet. Degene buiten het album moet verwijderd... Bedankt Google! Heel fijne actie...
Bekijk gewoon de lijst zelf en vergelijk of de dingen die erop staan vergelijkbaar zijn met stadia.

Bvb het eerste op die lijst is Google fabric.
Killed by Google zegt: "Off to the glue factory in 7 months, Fabric was a platform that helped mobile teams build better apps, understand their users, and grow their business. It was over 5 years old."

De fabric website zegt zelf:
We are integrating the best of Fabric into Firebase to give you one powerful platform. The Fabric dashboard will be available until March 31, 2020 for existing users. We recommend that you migrate to Firebase sooner so you can take advantage of the new tools we are building there.

Ik ken de details van fabric nu zelf niet. Maar dus meme dat Google zomaar gebruikers geen toegang meer zou geven tot hun betaalde inhoud mag toch eens gaan stoppen.
En dat is ook grote onzin, Google heeft een enorme graveyard aan gekapte producten, ook veel waar mensen graag gebruik van maakten.

Google lijkt erg op EA
https://gcemetery.co/
En dat is ook grote onzin, Google heeft een enorme graveyard aan gekapte producten, ook veel waar mensen graag gebruik van maakten.
Ja hoor, top. Veel mensen gebruikten ook graag 16bit mogelijkheden op hun 32bit Windows maar sinds 64bit gemeengoed is, is dat niet voor de hand liggend.

Maar serieus: Google is een bedrijf met aandeelhouders, die moeten in de eerste plaats hun geld hebben, er moet dus winst gemaakt worden. En een bedrijf dat de bijl zet in projecten die meer kosten dan ze opbrengen is gewoon logisch.

Ben zelf ook niet altijd even enthousiast over de keuzes die Alphabet maakt maar ze evolueren tenminste en verspillen geen resources aan dingen die business-gewijs geen bestaansrecht (meer) hebben.
Mijn punt was dat dit net zo makkelijk bij stadia kan gebeuren.

En overigens ben ik geen fan van bedrijfsvoering zoals dat, waar de aandeelhouders belangrijker zijn dan de klanten. Maar dat is een andere discussie :P

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 augustus 2019 14:08]

32bit Windows 10 ondersteund nog steeds 16bit software uit het vorig millenium.

Er moet inderdaad winst gemaakt worden, maar de reputatie die Google ondertussen opgelopen heeft door elk product waar ze geen winst of informatie uit kunnen halen af te stoten... Gaat op de lange termijn echt wel knagen aan de winsten van de gehele organisatie.

Nogal een verschil tussen korte termijn winsten snel even binnen harken en gaan voor de langdurige winsten.

Plus persoonlijk verwacht ik van zulke reuzen wel een beetje "teruggeven aan de gemeenschap". Zelfs Apple levert zo goed als belangeloos enorme bijdrages aan de FOSS communities, Microsoft ook.

Google eigenlijk alleen als er wat voor ze te halen valt. En dat doet in mijn ogen echt afbraak aan de goede reputatie die ze ooit hadden.
teruggeven aan de gemeenschap? Hoeft ook niet belangeloos te zijn (waarom als er meerdere partijen kunnen baten), maar dat doet Google evengoed:
https://en.wikipedia.org/wiki/Project_Zero

edit:even benadrukt want sommigen lezen maar half.. he @batjes ?

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 20 augustus 2019 15:13]

Google gebruikt Project Zero politiek om concurrentie op de hak te nemen. Dus niet belangeloos.
Dat zeg je nu wel, maar kijk wat Google de afgelopen jaren de nek om heeft gedraaid.

En hoe snel projecten ook weer gestopt of geannuleerd worden.

Als voorbeeld "works with Nest".

En je moet met Stadia nog steeds je games kopen (net zoals Sony / Microsoft).
En dat is je recht maar je bent wel afhankelijk van dat os wat weer veel niet willen.
Ik koop enkel mijn spellen en speel ze niet als onderdeel van een dienst. Zelfs spellen die ik op Steam koop strip ik van Steam voordat ik een backup maak.
Daar heb je als Steam down gaat verder geen drol aan, tenzij je met cracks gaat lopen pielen, maar executables uitvoeren van onbekende derden op één of andere zolderkamer zie ikzelf niet zo zitten.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 20 augustus 2019 12:52]

Dan is het geen dienst voor jou. Sim-pel.
Heel dat google stadia is nutteloos.. Als nou de netflix van games zou worden word het interessant.. Instant pass
Vind het concept best interessant voor degene onder ons die slappe hardware hebben en toch wat willen gamen. Echter, denk ik dat voor veel mensen 4k 60Hz streamen ook nog wel lastig gaat worden (als in de snelheid van mensen hun connecties).

Belangrijkste voor mij om Stadia niet te gebruiken, naast dat ik toch niet zoveel meer game en nog prima uit te voeten kan met mijn verouderde 970GTX en 2500k, is toch het Cloud gedeelte in combinatie met aanschaffen van games.

Ik heb wel eens Playstation Now op de PC genomen om The Last of Us te spelen. Dat werkte redelijk goed, paar tientjes uitgeven in totaal voor het streamen. Echter, wanneer je ook nog games moet aanschaffen, zie ik streaming als een wat minder aantrekkelijke optie. Als Playstation Now er mee had gekapt als dienst op de PC, geen probleem, heb er van genoten zo lang het duurde, maar ik heb er naast mijn streaming abo niets aan uitgegeven. Wanneer Stadia ermee kapt, heb je mogelijk een verlies van allemaal aangeschafte games, wat geen probleem is bij bestaande hardware.

Weet iemand of je die games die je vanuit Stadia koopt ook naar andere platformen kan transporteren? Als dat niet kan blijf ik zelf iig weg van Stadia.
Belangrijkste voor mij om Stadia niet te gebruiken, naast dat ik toch niet zoveel meer game en nog prima uit te voeten kan met mijn verouderde 970GTX en 2500k, is toch het Cloud gedeelte in combinatie met aanschaffen van games.
Belangrijkste reden voor mij (en ik denk vele anderen) om niet met gamestreaming mee te doen, is dat er een extra partij in beeld is die de huidige situatie (drm, lootboxen, pay2win) nog verder kan voorzien van elementen die het spelplezier negatief kunnen beïnvloeden.

Voor Google is het heel makkelijk: er is geld aan te verdienen. En dat geld kan er op allerlei manieren komen. Denk aan reclames in games, nog meer pay2win, speciale abonnementen, regiorestricties, etc.
Als ik kijk naar het gamenieuws van de afgelopen 10 jaar, zie ik dat er geklaagd werd/wordt over DRM, pay2win, lootboxes en over slechte arbeidsomstandigheden. Ik voel er weinig voor om in de huidige situatie weer een extra commerciële speler toe te laten die al heeft laten zien veel geld te kunnen verdienen (Android, met een bekritiseerd updatebeleid, veel advertenties en nog meer schending van onze privacy).
In deze post staat niets anders dan speculatie. Hoewel ik Google ook een irritant bedrijf vind verwacht ik eigenlijk dat de betaalde variant vrij blijft van dit soort praktijken. Bij de gratis variant vind ik het logisch dat je betaald met je gegevens. Hoe anders.
Het is een mooie verwachting, maar als je al kijkt naar het huidige aanbod van betaalde games die al voorzien worden van reclames, loot crates, microtransactions en data mining voor het maximaliseren van engagement door de games bedrijven, hoe groot acht je dan echt de kans dat de betaalde versie vrij blijft van al die dingen?
Ik zou het net als jij heel graag willen, maar ik acht de kans 0.
En toch is Stadia uiterst slecht voor de consument, oh leuk streamen. Iedereen verwachte dat het een Netflix werd met grote catqlogus aan games, maar schijnbaar is de industrie nog steeds lekker "retarded" en snappen ze nog steeds niet waar wij op wachten als gamers(CDR wordt niet voor niks op handen en voeten gedragen)

Lootbox vrije, non focussed maximale monitisatie een een game die focust op een goede game zijn(The Witcher 3, Cyberpunk 2077), niet geld aftroggelen omdat je eigenlijk een kutgame hebt gemaakt(EA KUCH)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 augustus 2019 10:18]

De retards zijn diegene die denken dat de spellen gratis zouden zijn.
Hoezo is dit slecht voor de consument? Verder zitten er in je post alleen maar aannames en speculatie. We weten niet hoe het er uit gaat zien.

Persoonlijk speel ik zelf meestal op Ps4 en switch. Soms wil ik echter graag een pc game spelen. Met stadia kan ik dat naar alle waarschijnlijkheid voor een klein bedrag doen (of met persoonlijke info en reclame voor de “gratis” variant of via de betaalde 4k variant).
Dit gebeurd wel vaker. Er is ,gelukkig een relatief kleine groep, van zeer vocale internethelden die tegenwoordig alles te duur en slecht vind.

Gelukkig is er een nog grotere groep die gewoon enorm genieten van de hedendaagse games en zich ook realiseert dat games tegenwoordig hartstikke goedkoop zijn.
Tot je realiseert dat ze niet goedkoop zijn, en je meer betaald dan voor een game die meer content heeft en minder kost (Ik wijs je weer op The Witcher 3 + Free DLC + 2 uitbreidingen die andere publishers als aparte games hadden verkocht).
Ja ik zou het geen enkel probleem hebben gevonden om voor een uur of 15 60€ neer te leggen. Er zijn weinig hobbies die zo goedkoop zijn.

Vroeger betaalde je voor een snes game van 169,- en was de speelduur veel korter.

Die vocale groep internethelden heeft gewoon een raar idee over wat je kn verwachten voor 60€.
Ja, maar... het zou ook wel geweldig zijn dat je gewoon niet kan cheaten meer in games. Dat geeft ineens zoveel meer mogelijkheden. Met streaming is dat voor elkaar te krijgen: geen wallhacks, geen aimbots. Nu nog de latency laag genoeg krijgen. En dan de shared assets op een megacluster van gpus; we kunnen met streaming echt wel meer doen dan voorheen mits men openminded blijft. En geen piracy, daarom zal het zo veel onderzocht worden, maar er is veel meer mee te doen.
Nou, dat is zoals giantgiantus al zegt puur speculatie.

Reclames in games lijkt me ietwat vergezocht, voornamelijk voor de betaalde versie. Zoiets moet in eerste instantie gewoon vanuit de maker komen. Wat ze wel kunnen doen, is bijvoorbeeld een reclame te zien krijgt bij het opstarten van een spel. Minder waarschijnlijk maar mogelijk: een reclame bij het laden van een map, match, of whatever. Maar dan zouden ze heel ver gaan, want naast dat ze de service gratis aanbieden naast de premium variant, wordt er natuurlijk wel verdiend op de games die verkocht worden via Stadia. Ook zullen ze uiteraard verdienen aan vergaarde data. Om dan bij een betaald abo advertenties toe te voegen, zou denk ik niet goed voor ze werken.

Verder, een game is een game en die verandert niet zomaar over platformen. Weinig zullen exclusief games maken voor Stadia zou ik denken, afhangend van hoe veel geld Google ze voorlegt. Wanneer de games niet exclusief zijn voor Stadia, heeft Google natuurlijk geen enkele rol in wat er gebeurt omtrent DRM, Pay2Win en lootboxes, dat is aan de ontwikkelaar.
Hmm interessante gedachte, ik zat juist te denken dat DRM niet meer nodig gaat zijn voor de Stadia versie van games omdat het via de Google servers gespeeld wordt. Wat betreft bijkomende elementen die het gamen negatief beïnvloeden weet ik niet of dat slim zou zijn vanuit Google, als game developers dat zien zullen ze hun games niet naar Stadia brengen. Naast het maandelijkse bedrag denk ik dat Google goed gaat verdienen aan zeer specifieke data die weer aan game developers verkocht kan worden, dat lijkt mij voor de gebruikers de minst hinderlijke optie. Reclame is te verwachten bij een gratis dienst maar het zou belachelijk zijn als je tijdens het kijken van bijvoorbeeld een Netflix serie ineens reclame tussendoor krijgt.
Ik denk niet dat stadia zoveel meer drm kan toevoegen dan publishers vandaag al doen. Ja het is altijd online, maar zo zijn er al veel spellen. Reclames in games: is nu perfect mogelijk Bvb.
Weet iemand of je die games die je vanuit Stadia koopt ook naar andere platformen kan transporteren? Als dat niet kan blijf ik zelf iig weg van Stadia.
Nee dit is niet mogelijk, maar als stadia zou stoppen zal google zeer waarschijnlijk een mogelijkheid aanbieden om de games over te zetten naar een ander platform of refunds te geven. Dit heeft microsoft recentelijk bijvoorbeeld ook gedaan toen ze stopten met het verkopen van ebooks:
https://www.theverge.com/...lling-digital-books-store
Reken daar maar niet op. Als Google stopt met Stadia, (en die kans is, gezien de track record van Google best aanwezig) ben je je games gewoon kwijt. Er is NIETS wat er op wijst dat ze een soort ESCROW voor je games op willen zetten.
De meeste van de diensten die Google stopzette zijn vaak gewone rebrands of een integratie van deze diensten in een andere dienst. Ik heb nog geen enkel voorbeeld gezien waarbij Google gebruikers toegang verloren tot aangekochte inhoud.

Elk tech bedrijf experimenteert en zet sommige experimenten stop. Google heeft daarbij geen slechter track record dan de andere tech reuzen.

Bovendien is door alle aandacht dat Google aan stadia geeft en alle hardware investeringen dat Google hiervoor doet het wel duidelijk dat stadia niet zomaar een experiment is.
Je huurt rekenkracht en opslag in om een game te spelen. Dat is het model; De game wordt niet van jou. Mochten ze stoppen met die dienst dan kan ik me voorstellen dat ze uit coulance iets zouden aanbieden als het kunnen downloaden van savegames. Maar het is in mijn ogen vreemd om te denken dat je meer rechten dan dat kunt claimen, tenzij dat in de voorwaarden van de dienst genoemd is natuurlijk.
Weet iemand of je die games die je vanuit Stadia koopt ook naar andere platformen kan transporteren? Als dat niet kan blijf ik zelf iig weg van Stadia.
Nope, dat is niet mogelijk on launch en volgens mij zijn er ook geen plannen om dit mogelijk te maken, in ieder geval niet op de korte termijn.
Weet iemand of je die games die je vanuit Stadia koopt ook naar andere platformen kan transporteren? Als dat niet kan blijf ik zelf iig weg van Stadia.
Specifieke reden waarom je dit zou willen? Zover ik weet kan dit bij andere aanbieders ook niet, behalve GoG dan.
Zodat je het op je eigen PC lokaal kunt spelen?
Vind het concept best interessant voor degene onder ons die slappe hardware hebben en toch wat willen gamen. Echter, denk ik dat voor veel mensen 4k 60Hz streamen ook nog wel lastig gaat worden (als in de snelheid van mensen hun connecties).
We zitten in Nederland op een gemiddelde van zo'n 80 Mbps en voor 4k 60 fps is 35 Mbps nodig, dus denk dat het nog wel meevalt. Enige probleem is wanneer je draadloos probeert te gamen op een singleband router, dat kan nog wel eens de bottleneck worden. Maar ook dual-band zie je steeds meer.
Weet iemand of je die games die je vanuit Stadia koopt ook naar andere platformen kan transporteren? Als dat niet kan blijf ik zelf iig weg van Stadia.
Lijkt mij dat het binnen Stadia beschikbaar blijft, niet zozeer dus voor 1 platform. Koop je het in Stadia, dan kun je dus spelen op alle platformen waarop Stadia beschikbaar is. Je kunt de key van Stadia dan niet invoeren in Steam of GoG als je dat bedoelt.
Stadia pre-order staat al. Voor €129,- kan je eigenlijk geen buil vallen en ik als non Windows PC bezitter ben daarom reuze benieuwd.

Zie het best wel zitten om bepaalde pc games zo op mijn iPad of tv te kunnen spelen.
Idd Linux, Mac, of noem het maar op kan eindelijk onafhankelijk van Windows gamen, en als kerst op de taart je hoeft geen beest van een pc te kopen om toch nog van 4k te genieten.
:) kerst op een taart, wat moet ik mij daar bij voorstellen? Zoiets?
Oh, my bad, ik was niet bekend met de uitdrukking. Kers op de taart dan weer wel, but who am I to blow against the wind.
Offtopic: Heb je wel eens Lutris geprobeerd? Een erg goede client als je opzoek bent naar een programma die je helpt met het configureren van games voor je systeem. Werkt echt heel goed. ;)

Ontopic: Daarnaast ben ik het wel deels met je eens natuurlijk dat het voor veel mensen gewoon makkelijker zal zijn om Stadia te kopen en te genieten van wat ze gaan aanbieden. Ik gun het ze dat het een success mag worden. Als iemand het kan, dan moet Google het wel zijn. Time will tell, ik kijk er nog wel enigzinds skeptisch tegenaan. :9
Misschien dat ik Stadia een kans ga geven om Orcs Must Die 3 te spelen, maar verder wordt ik er niet warm van.
Orcs Must Die 3, heb het aangepast.
Ooh :) , dat zegt me ff niets.
Je moet toch nog voor elk spel de volle mep betalen. Cyberpunk gaat er sowieso enkel via GoG komen (DRM vrij) en voor wat meer heb ik toch liever een One S waar je gewoon je schijfjes in kan duwen.
Ik snap het probleem van "de volle mep betalen" niet echt. Dit doe je toch ook als je hem op gog koopt? Er wordt hier dan vaak als argument gegeven dat stadia betaald is, maar dit is niet perse zo. Alleen als je 4K wilt moet je betalen. 1080p is gewoon "gratis" en hoef je alleen de spellen te kopen. Daarnaast is het hebben van een console / pc ook zeker niet gratis.

Als je al een pc of console hebt is stadia waarschijnlijk niet echt voor je bedoeld, het is gericht op mensen die af en toe een keer een game wilt spelen zonder hier gelijk een console / pc voor aan hoeft te schaffen.
Google's track record om projects online te houden geeft mij voldoende vertrouwen om exact 0eur uit te geven aan Stadia. Het spel aan dezelfde prijs op GoG kopen en zeker zijn dat het spel altijd beschikbaar zal zijn? No brainer.
Dit argument is al meerdere keren aangekaart, maar veel van deze Google producten zijn simpelweg gestopt omdat ze overbodig of redundant zijn geworden aan een van hun andere diensten (waar vaak ook een migratie voor werd aangeboden).
Ook GoG kan in een onwaarschijnlijk vooruitzicht de stekker er ooit uit trekken.

Daarnaast heeft Stadia ook in de Reddit AMA aangegeven dat de metadata en saves van je games altijd te downloaden zullen zijn.

[Reactie gewijzigd door SvenBo op 20 augustus 2019 07:30]

@SvenBo Ik moet wel zeggen dat ik @elaurensh gelijk moet geven. Heb je ooit deze website gezien?

Erg leuk om even op te kijken :+

Google heeft inderdaad, ook mijn inziens, niet echt een goede trackrecord als het gaat om stabiel projecten online te houden. Dit heeft niet alleen te maken met dat projecten overbodig of redundant zijn geworden. Edit: Natuurlijk zijn er wel dingen die Google ook erg goed doen, maar ze willen gewoon overal een vinger in de pap hebben. Maken een project, proberen het uit en halen het vervolgens weer offline.

En daarnaast denk ik niet dat iemand om die saves geeft; je wilt natuurlijk wel de mogelijkheid om deze te downloaden, maar men heeft meer een vendor lock-in idee. Ik kan me hier ook erg in vinden. De walled gardens kun je maar met moeite ontwijken en alternatieven zijn karig aan het worden. Iets waar we teveel van zien, waardoor er een tegengeluid komt! }:O

En GoG kan inderdaad de stekker eruit hallen... Echter is GoG een bewezen service die al een aantal jaartjes meedraait... en Google is nog kersvers en zal zich nog maar moeten gaan bewijzen. Daarnaast geeft GoG iets heel belangrijks mee aan haar users. Om de software te bezitten zonder digital handcuffs.

Daarintegen bied Stadia ook leuke dingen zoals performance gaming tegen een schappelijk bedrag waarvoor je niet eerst een dure gaming computer hoeft aan te schaffen. Echter, mensen wegen verschillende features tegen elkaar af en maken hun keuze daarop. Het een is het ander niet zullen we maar zeggen ;)

[Reactie gewijzigd door EpicSoftworks op 20 augustus 2019 08:39]

En GoG is DRM-vrij. Stekker eruit? Dan blijven je aankopen het gewoon doen.

Steam is een groter gevaar: als daar ooit de stekker uit gaat, werkt ook SteamDRM niet meer en zijn al je aankopen niet meer speelbaar.
Inderdaad. Dat was ook een van de redenen dat ik GoG ben gaan gebruiken. En het feit dat ze de golden oldies gewoon aanbieden zoals een Dungeon Keeper, Lords of Magic, Full Throttle, Theme Hospital, Might and Magic, Baldurs Gate, Neverwinter Night en natuurlijk ook taloze nieuwe games gewoon DRM vrij aanbieden... Banner Saga, Mount & Blade, The Witcher... i could go on and on 8-)

Ik heb zoveel games in Steam dat het niet meer grappig is... Toen ze nog heel scherp in hun aanbiedingen waren kocht ik echt wekelijks games. Ik heb er nu zoveel dat ik ze gewoonweg niet allemaal kan spelen ook... Ik was er op een gegeven moment ook gewoon echt mee gestopt om zomaar games te kopen 'omdat ze in sale zijn'.

[Reactie gewijzigd door EpicSoftworks op 20 augustus 2019 09:35]

Als GoG de stekker eruit trekt heb je nog je DRM vrije installatie?

Aka zoals het hoort te zijn, dat jij bezit wat je koopt zonder rare limitaties.
Snap niet waar je de informatie vandaan hebt dat het alleen voor GoG komt. Dit is bijna een half jaar terug al verhelderd :)

Bron:
https://twitter.com/Marcin360/status/1108759749003218945
Ik bedoel dat mijn copy er enkel via GoG gaat komen... DRM vrij en al het geld naar CDPR (geen e-store/distributeur provisie)
Dat vind ik inderdaad ook het fijne aan GoG, dus voor mij hetzelfde. Bovendien krijg je er allemaal redelijk chille extras bij. Bij The Witcher 3 bijvoorbeeld had je allerlei dingen als de lossless soundtrack etc., niet voor iedereen natuurlijk maar ik vind het top. Weet trouwens niet of dit met Cyberpunk hetzelfde zal zijn, maar CDPR kennende neem ik aan van wel.
Ik eh... kan het mis hebben hoor maar is Stadia niet 'belachelijk' goedkoop?

Je hebt een Base abbo van 0 euro, vervolgens moet je je game nog kopen bij Google.
Hoppa spelen maar, geen kosten voor: CPU, RAM & Storage. Geen 'je machine staat x tijd aan dus geld aub'.

Als ik dit vergelijk met andere cloud gaming oplossingen is dit volgens mij best goedkoop.
Een game VM bij AWS, Azure of Paperspace gaat snel in de papieren lopen door alle extra kosten (zie bovenstaand, runtime, storage verbruik ook als je vm uit is etc). Bij Google Stadia zie ik dit niet om de hoek komen.

Voor mij zijn zowel Google Stadia als Shadow.tech wel interessante opties om in de gaten te houden waar Shadow.tech misschien nog wel de beste is (flat fee voor een game VM, breng je eigen Steam/Origin/Uplay). Hoewel ik de charme van een eigen game PC echt wel begrijp (na ~20 jaar pc gaming) heb ik er geen moeite mee om alleen nog maar een laptop te hebben met een client waarmee ik mn games kan spelen/streamen.

EDIT:
-1 Ongewenst maar toch weinig reacties. Ik snap het "je games zijn niet lokaal" verhaal maar niemand die me kan vertellen wat er meer mis mee is? En niemand die in gaat op de prijs waar volgens mij deze hele post om gaat...

[Reactie gewijzigd door Riesch op 20 augustus 2019 11:16]

Nee, stadia is duurder en kan minder dan een lokale pc.

Je zit met Stadia zelf, dan moet je nog de game kopen, die je niet lokaal kunt spelen, dan nog e.v.t een abonnement bij de uitgever, dan nog mogelijkerwijs moet je nog extra voor cosmetics betalen etc.

Ten slotte daarbovenop is er geen functie waar jij je games kunt backen, dus als Google neergaat (doei games), bij Steam is beloofd dat het b.v downloadbaar is.

Het is totaal niet consumenten vriendelijk, dus probeer aub games op GoG.com te kopen.

Het is GEEN NETFLIX, als het Netflix van games was geweest dan mischien, dit is pure crap uit een trechter.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 20 augustus 2019 10:34]

> als het Netflix van games was geweest

Dat is toch juist het idee? (of dat dat het wordt iig)
Nee dat is het niet, het werkt als Steam. Je moet elke game apart gaan kopen, er zijn geen cloud saves, enorm veel functies ontbreken, niet te vergeten dat de internet snelheid over de wereld niet snel genoeg is.

Voor de consument is het echt slecht, als het nou meer als Netflix was had je er meer aan inderdaad.

Nu bezit je de game niet, het is ONLINE only, als Google stadia down zijn je games ook weg.
Ben ik de enige die hier de ironie van inziet? Cyberpunk 2077 word gebaseerd op een tabletop RPG die draait om een dystopische toekomst waar multinationals de macht hebben, en de spelers (alsmede andere niet-corporate minded NPCs) vogelvrij zijn verklaard in een aftandse industriële jungle.

...en dat koop en speel je dan bij Google. :')
Google heeft de beste locaties m.b.t tot data centra, ook nog zowat over de hele wereld en dit lijkt erop dat het dus even afwachten wordt welk businessmodel leidend gaat zijn voor hen.. helemaal met pc gamers.

By default gratis en voornamelijk games moeten kopen via Google. Zal me sterk lijken dat dit een massale hit wordt als dit zo blijft, zeker onder de gamers die al gewend zijn om hen keys extern te kopen voor flink lagere prijzen dan de stores van de officiele online distributie kanalen (steam, uplay, etc). Ook omdat juist de wat oudere gamers, libraries hebben om u tegen te zeggen.. makkelijk een paar honderd titels door alle vakantie sales etc..

Of voornamelijk het verhuren van de hardware met de aantrekkelijke keuze om OS onafhankelijk te zijn, etc. Zelfs op je telefoon met een controllertje. Leuk dat je vrij bent je bestaande libraries te kunnen gebruiken, maar Google dus mee moet vechten met bestaande kanalen op hen eigen platform en wellicht veel minder verdiend op game sales, zullen ze ook niets snel vanaf dag 1 overwegen.

Persoonlijk ben ik wel enthusiast, 'k denk dat ze beide gaan doen, het launchen en aardig wat developers, uitgevers erop proberen te krijgen en over enige tijd dit wel gaan ondersteunen, maar dan zeker wel uitsluitend betaald. Google probeerdt aardig wat uit en kijkt wat de markt doet, zolang zij wellicht de beste latency, beschikbaarheid en prijzen hebben zal er geen noodzaak zijn. Blijkt het niet aan te slaan omdat gamers naar een service trekken waar dit wel het geval is met vergelijkbare prijzen, hebben ze binnen no time die optie ook, al zal Google er extra voor moeten betalen aan uitgevers en andere distributie kanalen.

Het prijs verschil tussen Google en de rest van de services is wel erg ruim, maar ze hebben ook zo'n massaal grote cloud en zeker over capaciteit dus kunnen ook de gok wel wagen over wat uiteindelijk leidend zal worden.

Het ironische is dat de oudere (pc) gamers zeker nog wel eens willen gamen, mits ze de tijd hebben of kunnen maken, maar het steeds minder waard vinden om met de laatste gaming hardware mee te gaan voor de paar keer dat ze wat games opstarten. Dit was o.a. een van DE redenen waarom consoles het zo goed deden bij de 20+'ers, maar ook daar is €400 a €500 bij release een smak geld.
Ik ben heel benieuwd hoe ze al die grote games gaan streamen. Een game als Cyberpunk 2077 of Borderlands 3 met 4 speler coop zal een mega impact hebben op het Stadia gedeelte. Ik heb ze nu alleen maar trailers laten zien, maar waar IEDEREEN op internet het over heeft is Latency, en daar is geen woord over los gelaten. Ik krijg een onderbuik gevoel dat ze dit nog niet op orde hebben. Zelfde als developers die schreeuwen dat een release datum niet haalbaar is, maar de aandeelhouders het er doorheen drukken want, geld.
Veel kritiek op stadia hier en het belangrijkste voordeel van stadia wordt hier bijna vergeten.


Met stadia kan je overal waar je een goede internetverbinding hebt gratis je aangekochte games spelen op FHD/60fps. En dit kan gewoon op eender welke oude laptop of Chromebook die je nog ergens hebt liggen.

Wie thuis al een 4k gaming pc heeft staan zal stadia niet direct nodig hebben. Maar iedereen met een beperkt budget kan gewoon tegen de laagste kost op de markt beginnen gamen.
Ik snap niet waar al die negativiteit over stadia vandaan komt. Het is letterlijk een winkel zoals steam/gog waar je gewoon een gratis pc (1080p) krijgt en je gewoon moet streamen. Ok als het internet down is kan je niet spelen maar te zien welke spellen je speelt (MMO's) ben je hier al aan gewend.

En net zoals bij de meeste digitale winkels koop je enkel een licentie.

Dus wat is er mis met een spel (liefst met korting) aan full price waar je een gratis datacenter pc bij krijgt.
Hoezo gratis? Je betaald maandelijks om die "gratis datacenter pc" te mogen gebruiken, bovenop de volledige prijs van de game. CP2077 is DRM vrij op GOG, dus als GOG omvalt, doet je kopie van CP2077 het nog steeds, terwijl als Google hun zoveelste project achter de schuur neemt, je het gewoon kwijt bent. Dat vind ik niet onterechte kritiek.
Hoezo gratis? Je betaald maandelijks om die "gratis datacenter pc" te mogen gebruiken, bovenop de volledige prijs van de game.
Dit is niet juist, het standaard abonnement kost geen geld. Alleen het 4K60 abonnement kost €10,- per maand.

Daarom zegt @Morbo ook 1080p naar mijn verwachting.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 19 augustus 2019 20:43]

Die kritiek is terecht en ik zou graag een statement hebben dat de games downloadbaar zijn bij het stopzetten van de dienst echter komt het er op neer dat de publishers dit moeten beslissen en niet stadia.

Maar ik denk niet dat de publisher van Cyberpunk bij stopzetten van Stadia zijn spelers zo gaat laten vallen. (EA is een ander verhaal)
Dan wacht ik toch liever op een service zoals Nvidia Now waar ik voor een bedrag per maand computerkracht huur zelf mijn gamestore kan kiezen en bestaande library kan gebruiken in plaats van gelijk vast te zitten bij Google en alles opnieuw te moeten kopen.
Het probleem is dat wanneer de dienst er wellicht mee kapt (wat niet eens zo onredelijke propositie is gezien Google's verleden), je games hebt gekocht waar je geen drol meer mee kan. Voor zover ik weet kan je offline Steam games na installatie gewoon zonder Steam spelen. Maar je hoeft geen Steam te gebruiken natuurlijk, je kan vrijwel elke PC game zonder diensten spelen (naast dan sommige van die Epic exclusives?). En zoals je zelf al aangeeft, cloud diensten zijn niet relaxed wanneer het internet eruit ligt.

We hebben het dan wel over Windows natuurlijk, ik zie dan ook wel de waarde in van Stadia op Linux en OS X.
Ten 1e ben je afhankelijk van Google. Faalt Stadia, dan ben je al je spellen a 60 euro kwijt. En hoe lang zijn die spellen beschikbaar na aanschaf (i.v.m. muziekrechten e.d. die verlopen of als Google besluit dat het spel nog te weinig gespeeld wordt en dus niet rendabel genoeg is om te hosten).

Ten 2e, geen resel value. Als ik op de Xbox straks Cyberpunk 2077 koop, kan ik nadat ik hem heb uitgespeeld gewoon weer doorverkopen, laten we zeggen voor halve prijs. Dit is overigens ook de reden waarom ik op Xbox ook niets digitaal koop.

Dus zonder concurrerende prijs, zie ik er voor mij persoonlijk geen meerwaarde in. Ja leuk, als je vaak op reis bent argument, maar in je hotelkamer of op vakantie heb je normaliter echt geen (minimaal!) 15 Mbit verbinding tot je beschikking.

[Reactie gewijzigd door AmonTobin op 19 augustus 2019 20:56]

4g is tegenwoordig veel meer dan 15 mbit. Ik sukkel eigenlijk nergens buitenshuis meer met WiFi.
Ik ben er wel benieuwd naar, maar vrees er ondertussen ook voor dat dit de doodsteek is voor de mod community (mods zoals in modificaties/toevoegingen en niet zoals in online cheats). Het wordt nu al zo moeilijk gemaakt soms in vergelijking met vroeger om mods te maken. Vroeger (en nu voel ik mij oud) was dit nog iets zeer normaal. Ontwikkelaars gaven mod support, ontwikkelingstools e.d. Nu mag je blij zijn als je nog eens zo iets tegen komt... met online streamingsdiensten ben ik er zeker van dat dit helemaal zal doodgaan.