Google Stadia is vanaf 19 november beschikbaar

De gamestreamdienst Stadia van Google komt op 19 november uit. Via de gamedienst kunnen gamers via de cloud spellen spelen. Het platform werkt op alle apparaten die Chrome draaien. Bij de release zullen Red Dead Redemption 2 en Destiny 2 in ieder geval speelbaar zijn.

Google Stadia werd in maart al geïntroduceerd. Destijds gaf Google aan dat de dienst in november van start zou gaan, maar deze week maakt Google de releasedatum concreet; Stadia gaat op die dag om 17.00 uur Nederlandse tijd live. Via de dienst kunnen gebruikers games maximaal in 4k-resolutie streamen op 60fps met hdr. Hiervoor moeten ze wel een Stadia Pro-abonnement afsluiten. De gratis variant van Stadia ondersteunt maximaal 1080p-games op 60fps, maar in de toekomst zal Google ondersteuning voor 8k-resoluties en framerates van 120fps en hoger toevoegen aan de dienst.

Google Stadia-controller

Stadia werkt niet via speciale hardware, maar draait in plaats daarvan op alle apparaten waarop Chrome draait. Hieronder vallen bijvoorbeeld Chromecast-apparaten, laptops, desktops en tablets. Hierdoor hebben gebruikers geen krachtige hardware nodig om veeleisende games te spelen. Games worden gestreamd via internet, waarbij een internetsnelheid van minimaal 35Mbit/s wordt aangeraden voor 4k-games. Games hoeven niet gedownload te worden en gebruikers kunnen tijdens het spelen snel wisselen tussen verschillende apparaten. Google gaat daarnaast een Stadia-controller verkopen, maar de dienst werkt ook met andere controllers, waaronder de Xbox One-controller en de DualShock 4 van Sony. Ook toetsenbord en muis worden ondersteund.

Binnenkort zal Google ook de Stadia Founder's Editions en Premiere Editions versturen, waarbij het bedrijf de volgorde aanhoudt waarop preorders zijn geplaatst. De Founder's Edition en Premiere Edition bevatten allebei een Chromecast Ultra, een Stadia-controller en drie maanden gratis Stadia Pro. Mensen die zo'n Stadia-bundel hebben besteld, krijgen bericht van Google zodra deze verstuurd is. Vlak daarna ontvangen gebruikers een code waarmee ze hun Stadia-accounts kunnen activeren.

Bij de release van Stadia kunnen gebruikers onder andere Red Dead Redemption 2, Destiny 2 en Mortal Kombat 11 spelen. Ook games als Doom, Assassin's Creed Odyssey, Borderlands 3 en Metro Exodus zullen op Stadia uitkomen, maar Google laat niet weten of deze games direct bij de release speelbaar zullen zijn. In 2020 komen er diverse grote titels naar het platform, waaronder Doom Eternal, Watch Dogs Legion en Cyberpunk 2077. Gamers kunnen gratis gebruikmaken van de dienst, maar moeten wel zelf losse games aanschaffen. Ook is er een Stadia Pro-abonnement voor tien euro per maand, waarmee gebruikers games op 4k kunnen spelen. Ook krijgen Pro-gebruikers iedere maand 'ongeveer één gratis game'.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

15-10-2019 • 16:47

181

Lees meer

Reacties (181)

181
176
65
7
1
99
Wijzig sortering
Ik heb het gevoel dat veel mensen Stadia nog steeds niet goed begrijpen aan de reacties hier.
Disclaimer, ik heb de founder edition gehaald, dus ik sta wel aan de kant die er in gelooft... enfin, hier mijn poging het goed weg te zetten (uiteraard gejat van andere bronnen).

Google is met Stadia ook in de console markt gestapt, net als Xbox, Nintendo en Playstation.
Wat deze nieuwe "console" zo disruptive maakt in de gaming wereld, is dat je de console/hardware gratis krijgt (even de discussie "gratis, dus jij bent product" discussie achterwege laten).

Waar je bij Nintendo eerst de Switch moet halen, is dat bij Stadia niet nodig (Uiteraard heb je wel een device nodig die de chrome browser kan draaien of een chromecast).

De vergelijkingen met bijvoorbeeld Netflix is dan ook compleet de verkeerde. Als je het met zo'n dienst wilt vergelijken, kan je het eerder vergelijken met het kopen van films binnen de apple/google-store, ook die worden gestreamed, maar het is geen "streaming" service wat mensen bedoelen met Netflix.

Daarnaast is er ook een optioneel abonnement. Hiermee krijg je 4K ipv 1080p, surround ipv stereo, en waarschijnlijk 1 gratis game per maand om te houden. Zeg je je abbo op, dan houd je je games. Ik ben geen fan van abonnementen, maar de gratis game verzacht die pijn wel voor me. (Zolang je abbo loopt)
Edit: YellowFlash92 heeft gelijk, games gekregen vanwege abbo, kan je niet spelen als het betaald abonnement niet actief is. Stadia FAQ

Mijn persoonlijk grootste bezwaar tegen dit product, is de eco-systeem lock-in, ik heb veel games op Steam, en die zijn daarvoor waardeloos (voor Stadia iig).
Counterpoint: dat nadeel heeft elke console (op het moment).

Tegenover dat bezwaar, zijn er wel een hoop voordelen die de huidige consoles niet hebben:
  • Bij traditionele consoles mag je bij elke nieuwe versie, je oude games opnieuw kopen, begint langzaam te veranderen, maar vaak is dit zo.
  • Er is uberhaupt geen console, dus die upgrade en startup kosten vallen ook weg
  • Het is overal en op alles te spelen, telefoon/tablet/pc/tv. (in feite als het chrome kan draaien, kan je gamen)
  • Je zou seamless moeten kunnen switchen van device (van TV naar je PC bijv). En door gaan waar je gebleven bent.
  • Geen downloads/patches. Je koopt een game, je zou het gelijk moeten kunnen spelen.
En dit zijn dan alleen de concrete voordelen, en die ik belangrijk vind, maar je zou ook verder kunnen denken wat dit mogelijk maakt:
  • Je zou in potentie games kunnen maken, die normale PC's nu niet kunnen draaien. Denk aan zware physics, AI, etc.
  • Lage VR instapkosten: VR staat hoog op het wensenlijstje van stadia, dit zou in ieder geval VR een push kunnen geven wegens minder extreme PC nodig te hebben
  • Streaming/youtube integratie. Kan mij persoonlijk gestolen worden, maar veel jongere doen niks anders. Wat mij wel aanspreekt is het kunnen "inspringen" in een video op elk moment in iemands anders game, zodat je de situatie zelf kan naspelen. (kan leuk zijn voor challanges ofzo?)
Nu moet de techniek zich natuurlijk bewijzen, ik volg het nieuws vrij nauw, en tot nu toe is iedereen zeer positief die het heeft mogen proberen, dus ik heb daar goede hoop voor, maar we zullen in november zien.

Dus alle nadelen die mensen vaak roepen, bestaan al in de systemen die ze vaak nu al gebruiken.
Het zal vast niet voor iedereen zijn, en ik hoop dat hier ook concurrentie op komt, ik kan mij voorstellen dat (vooral) xbox en playstation dit niet heel leuk vinden.
Alles blijft altijd bestaan, dus traditioneel gamen zal niet verdwijnen, maar waarschijnlijk wel minder worden (niet alleen door Google trouwens).
Maar net zoals je tegenwoordig vaak geen muziek of video meer "download" en dan afspeelt, vermoed ik dat dit hetzelfde zal zijn voor games in de toekomst.

Dus, ik ben optimistisch, de verhalen van mensen klinken goed, en Google zou een partij moeten zijn die dit technisch kan, ik ben ook blij dat je games echt "koopt" en dus niet altijd een abonnement nodig hebt. En als dit goed werkt, denk ik dat meer partijen dit zo op gaan pakken.

November weten we meer, mijn gamer-hartje gaat hier wel van kloppen! :)

[Reactie gewijzigd door bskibinski op 22 juli 2024 14:33]

•Bij traditionele consoles mag je bij elke nieuwe versie, je oude games opnieuw kopen, begint langzaam te veranderen, maar vaak is dit zo.
Er is geen enkele garantie dat dit bij Stadia ook niet zo gaat zijn. Remasters/remakes/heruitgaves zoals bijvoorbeeld TES V:Skyrim SE waar je ook op PC opnieuw moet betalen.
• seamless moeten kunnen switchen van device (van TV naar je PC bijv). En door gaan waar je gebleven bent.
Dit kan met de huidige consoles, Switch uitgezonderd, ook dankzij de companion apps.
•Je zou in potentie games kunnen maken, die normale PC's nu niet kunnen draaien. Denk aan zware physics, AI, etc.
Hardware in de cloud kost nog steeds geld. Misschien dat het voor multiplayer scenario's rendable is (zoals MS ooit met CD3 bedoeld had) maar dat moeten we inderdaad nog zien.
•Lage VR instapkosten: VR staat hoog op het wensenlijstje van stadia, dit zou in ieder geval VR een push kunnen geven wegens minder extreme PC nodig te hebben
Hier ben ik wel benieuwd naar, met name hoe Google het latency probleem op wilt lossen en in hoeverre dit daadwerkelijk haalbaar is in de praktijk.
Mijn persoonlijk grootste bezwaar tegen dit product, is de eco-systeem lock-in, ik heb veel games op Steam, en die zijn daarvoor waardeloos (voor Stadia iig).
Counterpoint: dat nadeel heeft elke console (op het moment).
Correct. Echter ben je met Stadia wel volledig afhankelijk van Google en jouw verbinding naar hun datacenters.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:33]

Er is geen enkele garantie dat dit bij Stadia ook niet zo gaat zijn. Remasters/remakes/heruitgaves zoals bijvoorbeeld TES V:Skyrim SE waar je ook op PC opnieuw moet betalen.
Je haalt hier wel 2 dingen door elkaar. Remaster/remakes/heruitgaves zijn "nieuwe games" (I know, I don't like it either). Dus als jij het origineel hebt, kan je die blijven spelen. Dit is anders tussen de playstation 2 -> 3 ofzo, als je daar de oude games had en op je playstation 3 wil spelen, zul je hem opnieuw moeten aanschaffen voor de 3. Dit probleem heeft Stadia niet (en als ze dit kunstmatig toevoegen, dan haak ik ook snel af).
Dit kan met de huidige consoles, Switch uitgezonderd, ook dankzij de companion apps.
Hier weet ik idd niet heel veel vanaf, kan je dan ook gewoon buiten je huis je playstation streamen? dus als ik op kantoor zit op iemands anders laptop bijvoorbeeld, dan kan ik dat gewoon zo streamen? Ik vermoed dat je dan wel moet letten dat je device aan staat, en het spel moet draaien? need more info :)
Hardware in de cloud kost nog steeds geld. Misschien dat het voor multiplayer scenario's rendable is (zoals MS ooit met CD3 bedoeld had) maar dat moeten we inderdaad nog zien.
Ik heb deze punten ook geschaard onder "potentieel". Zeker kost het geld, al denk ik wel dat het door schaalvoordelen een stuk goedkoper is voor een gecentraliseerd systeem, dan ieder zijn eigen desktop. Daarbij zijn veel dingen een stuk effecienter te maken. CD3 is idd een prachtig voorbeeld wat dan (volgens mij) makkelijker mogelijk moet zijn voor developers.
hoe Google het latency probleem op wilt lossen
Ja VR ben ik ook heel benieuwd naar. Maar ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat google de "latency problemen" al heeft opgelost, anders brengen ze dit niet op de markt (i know... assumption). Voor VR is dit nog belangrijker, maar ik zie technisch weinig obstakels om dit mogelijk te maken. En al zeker niet bij multiplayer games. Maar we zullen het merken!
Echter ben je met Stadia wel volledig afhankelijk van Google en jouw verbinding naar hun datacenters.
En bij mijn WII ben ik volledig afhankelijk van het nintendo netwerk... en guess what, die ligt er al een tijd uit ;-)
Ik probeer alleen aan te geven, dat wat veel mensen als nadelen bestempelen, ze ook gewoon hebben bij bestaande consoles. Sommige games individueel hebben hier ook last van.
Ik ben van nadelen/voordelen tegenover elkaar wegstrepen. Ja je hebt gelijk, maar waar is dit heel anders?
Bij steam ben je afhankelijk van de steam servers, bij playstation, nintendo xbox, is dat toch ook allemaal zo?

Ik vind dit meer een "modern" nadeel van bijna alles tegenwoordig. Alles is verbonden met internet, en als er ergens iets uit ligt, heb je daar last van.

In de praktijk heb ik hier echter nog bijna nooit last van gehad. En daarbij moet ik zeggen dat "offline" dingen die je zelf moet "maintainen" vaker stuk gingen bij mezelf, dan diensten die andere voor mij beheren... dusja.. beetje zoetzuur allemaal.
Je haalt hier wel 2 dingen door elkaar. Remaster/remakes/heruitgaves zijn "nieuwe games" (I know, I don't like it either). Dus als jij het origineel hebt, kan je die blijven spelen. Dit is anders tussen de playstation 2 -> 3 ofzo, als je daar de oude games had en op je playstation 3 wil spelen, zul je hem opnieuw moeten aanschaffen voor de 3. Dit probleem heeft Stadia niet (en als ze dit kunstmatig toevoegen, dan haak ik ook snel af).
Dit was/is altijd een pijnpunt. Met de grote focus vanuit Microsoft om backwards compatible te zijn, zo kan ik mijn originele Xbox DVD van Morrowind in mijn XB1 stoppen en spelen zonder één cent te spenderen, verwacht ik dat dit probleem kleiner wordt. Bij de overstap van gen 7 (360, PS3) naar gen 8 (PS4, XB1) zagen we ookal acties bij sommige games waar je je digitale copy gratis kon inruilen tegen dezelfde game voor het nieuwe platform.
Hier weet ik idd niet heel veel vanaf, kan je dan ook gewoon buiten je huis je playstation streamen? dus als ik op kantoor zit op iemands anders laptop bijvoorbeeld, dan kan ik dat gewoon zo streamen? Ik vermoed dat je dan wel moet letten dat je device aan staat, en het spel moet draaien? need more info :)
Met PS Remote play kan je van buitenshuis je PS4 gebruiker om games te streamen, hierbij kan je op afstand je PS4 aan- en uitzetten. Dit wordt zelfs officieel ondersteund vanuit Sony. Er is ook een optie om buitenshuis gebruik te maken van PSNow en je save games te synchroniseren via PS+ met je lokale console.

Microsoft ondersteund momenteel alleen streamen vanaf het zelfde netwerk (ie: lan), al is hier uiteraard omheen te werken door met een VPN naar het netwerk te werken. Maar met de komst van xCloud komt hier verandering in, je kan daarmee je eigen Xbox gebruiken als een "xCloud server". Ook hier kan je eventueel voor een hybride oplossing gaan, xCloud buitenshuis en je console thuis waarbij de save games gratis worden gesynchroniseerd via XBL.
En bij mijn WII ben ik volledig afhankelijk van het nintendo netwerk... en guess what, die ligt er al een tijd uit ;-)
...
Bij steam ben je afhankelijk van de steam servers, bij playstation, nintendo xbox, is dat toch ook allemaal zo?
Alleen als de game (of modus) die je wilt daar op leunt :P Toegegeven, helaas wordt het steeds populairder om always online drm in te bouwen, *kuch* Ubisoft *kuch*.
Ik vind dit meer een "modern" nadeel van bijna alles tegenwoordig. Alles is verbonden met internet, en als er ergens iets uit ligt, heb je daar last van.
Dat is voor mij (mij persoonlijk :) ) een rede niet all-in te gaan op dit soort initiatieven. Teveel zaken die waardeloos zijn geworden nadat de support gestopt is om wat voor reden dan ook, zie bijvoorbeeld Google die van de één op de andere dag beslist de ondersteunde protocollen/smarthome integraties voor hun Nest thermostaat aan te passen. Dat betekend echter niet dat ik niet geïnteresseerd in de werking en technieken en ben ik blij dat Microsoft ervoor kiest om ons zelf een eigen "xCloud server" te laten hosten. Ook gelijk de reden dat Philips Hue het enige "smarthome" achtige product is wat ik heb, omdat dat volledig offline werkt.

Uiteindelijk heeft alles inderdaad zijn voor- en nadelen.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 22 juli 2024 14:33]

Ok, wist niet dat de consoles al zo backwards compatible waren, dacht dat je meestal wel de game opnieuw moest kopen, en dat ze soms maar een paar titels porten via 'arcade' dingen ofzo. Ik heb alleen de Nintendo -> super nintendo -> Wii cyclus meegemaakt, voordat ik overstapten op [troll]PC masterrace[/troll] O-) .

Cool dat xbox/ps streaming ook al ondersteunen, klinkt nog niet zo vloeiend als dat het bij stadia zou moeten werken, maar dat zal zeker een kwestie van tijd zijn.

Zeker als stadia goed werkt en een succes wordt... dan denk ik wel dat xbox/ps zich goed achter de oren gaan krabben welke meerwaarde ze nog bieden als je bij hun eerst 300 euro mag uitgeven voordat je iets kan doen. (ja exclusives... maar daar ben ik al mijn hele leven echt fel op tegen, zeker de laatste jaren, magoed, das een andere rant).

edit
Overigens bedenk ik me dat je ook bij steam net zo hard in een vendor-lock-in zit als bij xbox/ps of stadia. De enige die het echt goed doet is gog.com, dusja... je ontkomt er eigenlijk niet meer aan.
Aan de andere kant... zelfs al zou ik 'mijn steam library' drm vrij kunnen krijgen, vraag me af of ik het zou doen, het gaat toch vooral om het gemak van de steam dienst... als ik alles zou moeten downloaden en zelf bewaren... niet echt praktisch of gemakkelijk, en ik zal ze dan waarschijnlijk toch nooit meer spelen, zegmaar echt naar de praktijk kijkend

[Reactie gewijzigd door bskibinski op 22 juli 2024 14:33]

Een vriend van mij gebruikt al een tijd lang Shadow. Ook een cloud computer waar je op kan gamen.

Ik heb dit zelf een geprobeerd en gekeken of dit 'latency' probleem echt werkelijk een probleem is.

De games die ik heb kunnen testen waren Gears 5 en sea of thieves. Ingame had ik ~3ms (van shadow naar gameserver) en van mijn pc naar shadow nog eens 7ms. Hoe hard ik probeerde, ik kreeg het niet voor elkaar om vertraging tussen de muis en mijn beeldscherm waar te nemen.

Ik had een slecht gevoel hierover bij Stadia, maar naar dit zelf even meemaken heeft er voor mij gezorgd dat ik er vertrouwen in heb.
Ok, ik wil geen discussie beginnen met wat beter is, want ik geloof in gaming middels de Cloud.
Ik game nu een jaar middels Geforce Now, wat niet perfect is, maar ik naar volle tevredenheid gebruik op mijn Shield TV.

De strategie is natuurlijk niet hetzelfde als Stadia, maar omdat ik direct er gebruik van kan maken van een grote selectie van mijn games op verschillende platformen (voornamelijk Steam) en niet games overnieuw hoef te kopen, is dit wel echt een uit komst.

Ik ga Stadia wel proberen, echter, denk ik dat het nog best een lastige weg is voor Google om veel gebruikers te overtuigen. Het voordeel met Geforce Now vind ik dat je niet afhankelijk bent van het abonnement om de game te spelen als je er mee stopt bij Nvidia.

Al om al, vind ik het een mooie ontwikkeling waarbij ik heel benieuwd ben hoe het er over een jaar of 10 de wereld van hoe we gamen er allemaal uit kan gaan zien.
Ik gebruik zelf op het moment vaak nog Steam link in binnenshuis te streamen naar mijn TV, werkt prima vind ik, nooit last van lag gehad, maar heb ook niet de meest 'action-packed' games gespeeld via steam-link.

En wat je zelf zegt, Geforce now is absoluut fijn als je zelf al een grote collectie hebt, maar het blijft een beetje appels met peren vergelijken, het is een heel ander beestje. Maar ook een heel nuttig beestje, en ik ben blij dat dat beestje er ook is ;-)
Het voordeel met Geforce Now vind ik dat je niet afhankelijk bent van het abonnement om de game te spelen als je er mee stopt bij Nvidia.
Bij Stadia ben je niet afhankelijk van het abonnement om je gekochte games te spelen. Stadia is gewoon gratis heel goed te gebruiken, en je gekochte games kan je altijd spelen, met of zonder abbonement. Dit geld overigens niet voor de games die je 'gratis' bij het abbonement krijgt.
Het is dus niet echt een voordeel, het werkt gewoon behoorlijk anders :)
"Edit: YellowFlash92 heeft gelijk, games gekregen vanwege abbo, kan je niet spelen als het betaald abonnement niet actief is." Dus je bent afhankelijk van de services/abbo (edit: oh dit is voor alleen de gratis games dus). Maar ik vraag me af wat je dan met de gekochte games allemaal mag doen, zijn het bijv gewoon exe files die je kan starten zonder launcher etc. (gezien Google vrij veel gefaalde producten/diensten heeft is het maar afwachten of dit wat wordt, helemaal omdat de concurrentie fors is).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 juli 2024 14:33]

je mag "niks" doen met je gekochte games, behalve ze spelen uiteraard ;-)
Je gaat de games fysiek niet te zien krijgen (modsupport komt er ook pas later aan).

Zie het meer als een youtube video (want dat is het eigenlijk ook bijna). Je gaat de bronbestanden niet kunnen benaderen zover ik weet. (YT vids rippen, is niet de bron benaderen).

Voor de rest heb je gelijk, als de stekker uit Stadia wordt getrokken, ben je (zoals het er nu voor staat) al je games kwijt. Dit geldt overigens ook voor Steam (edit ze zeggen dat je al je games DRM vrij krijgt... maar ik geloof dat maar half).

Nu denk ik niet dat ze er 'zomaar' de stekker uit gaan trekken (ondanks dat Google daar een handje van heeft). Gaming is vrij groot, en daar zal google zeker een graantje van mee willen pikken. Het zou waarschijnlijk ook een doodvonnis zijn voor alle toekomstige 'game' projecten van google, want het vertrouwen is dan weg.
Maar absoluut, er zit (zeker nu) een risico aan, ik adviseer ook niemand dit te doen in zo'n vroeg stadium, wacht rustig een jaartje af, ik denk dat dan veel meer duidelijk is.

Zoals ik al eerder zei, ik geloof er wel in, en denk niet dat het zonder slag of stoot stopt, maar i've been wrong before... many many times... rip google wave :'(

[Reactie gewijzigd door bskibinski op 22 juli 2024 14:33]

Grappig dat ze wel mod support willen toevoegen. Ik denk dat het bij Steam niet zo risicovol is gezien zij al een flinke achterban hebben (/die daar of erg fan van zijn of daar al veel games hebben). En iemand kan altijd een steam launcher namaken wat de spellen laat draaien (wordt al gedaan). Mijn grootste punt bij Stadia is dat het allemaal achter een server zit maar je toch games moet kopen, uit mijn eigen ervaring zou ik daar met een flinke boog om heen lopen maar ieder zijn ding natuurlijk en je hebt een goed punt dat men het gewoon even kan afwachten.
Zeker, het risico dat Steam er mee stopt is op het moment bijna 0, het heeft zich de afgelopen jaren bewezen, dat moet voor Stadia nog gebeuren (of niet).

Maar er is weinig verschil tussen Steam en Stadia wat betreft server.
Bij steam staan de spellen uiteraard ook op hun server, net als bij Stadia. Het verschil is alleen dat je ze bij Steam eerst download en dan speelt, terwijl Stadia ze streamt.

Dus als Steam er mee stopt, kan jij je games niet meer downloaden/installeren. Spellen die je al gedownload hebt zou je dan nog wel kunnen blijven spelen (wat bij Stadia niet zou kunnen). Maar zodra je je game weggooit, ben je ze kwijt. Je alternatieve "launcher" gaat hier niets aan veranderen, want de server met de games is er niet meer. (tenzij ze de spellen illegaal gaan aanbieden of iets dergelijks).

Maargoed dit is een soort van "worst-case-scenario" (zegmaar harde brexit). Ik denk namelijk dat Steam je verloren games op de een of andere manier zal compenseren, en ik denk dat dat bij Stadia ook zo zou zijn anders kweken ze weinig vertrouwen. Ze hebben bij Stadia namelijk aangegeven dat als een game-developer stopt met het ondersteunen van een game, dat hij wel speelbaar moet blijven bij stadia. Kan allemaal marketing-BS zijn, maar als ze keihard gaan liegen over dingen, dan geef ik Stadia ook geen lang leven idd ;-)

[Reactie gewijzigd door bskibinski op 22 juli 2024 14:33]

Ja klopt. Je zou nog wel bij een worst case Steam scenario alle games kunnen downloaden voordat ze de server eruit trekken en de games zetten op een externe harddisk zetten oid. Redelijk wat games werken denk ik dan nog wel als je ze c&p naar een nieuwe pc/laptop en een custom steam launcher zou gebruiken. Gog is wat dat betreft nog het meest veilig, daar is het gewoon downloaden en overal kunnen opslaan waar je wilt (met of zonder launcher). Alleen is Steam vaak net wat goedkoper lol. :X
Ik denk idd dat Geforce Now een stuk veiliger is om in te investeren dan Stadia. En anders kan iemand beter voor een Netflix achtig model gaan waarbij je gewoon per maand betaalt in plaats van per product (MS xcloud ofzo). Daarbij doet Google ook nog is flink aan data minen (blijft een advertentieboer).
Zeg je je abbo op, dan houd je je games. Ik ben geen fan van abonnementen, maar de gratis game verzacht die pijn wel voor me.

Je behoud je games indd maar de geclaimde games kan je niet spelen...

What happens to my claimed games if I stop my Stadia Pro subscription?

If you stop your Stadia Pro subscription, you'll lose access to the games that you claimed as part of Stadia Pro. If you later rejoin Stadia Pro, you will regain access to any Pro games you claimed in the past, but you won't be able to retroactively claim any games that had been offered while you were unsubscribed and are no longer available to claim.

[Reactie gewijzigd door YellowFlash92 op 22 juli 2024 14:33]

Goeie aanvulling!
Ah dat is wel jammer idd, heb mijn post er even op aangepast.

Nu heb ik voorlopig toch geen abbo nodig, geen 4K of dolby setup. Maar dat is dus de "hook" die ze gebruiken om je te laten blijven betalen.
" Zeg je je abbo op, dan houd je je games. Ik ben geen fan van abonnementen, maar de gratis game verzacht die pijn wel voor me.", ben je niet afhankelijk van een server dan? Wat als de stekker uit Stadia getrokken wordt, kun je dan nog wel je games spelen? (/gezien je de games moet kopen)

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 juli 2024 14:33]

Als de stekker er compleet uit gaat, ben je (zover ik nu weet) alles kwijt. Dat is bij meerdere diensten zo, Steam heeft wel een lange tijd geleden gezegd dat ze je games DRM vrij gaan geven... maar ik vraag me af of ze dat juridisch zomaar gaat lukken.

Dus nog niet instappen als je twijfelt, er zijn genoeg enthousiastelingen die het het komende jaar gaan testen. Wordt het wat, dan kan je altijd een game daar kopen om het uit te testen voor jezelf (het kost je alleen de prijs van de game).
Wordt het niks... naja dan gewoon negeren deze handel ;-)
Het is misschien leuk om uit te testen, maar toch kan ik mij niet voorstellen dat er veel gamers zijn die dezelfde games die op stadia beschikbaar zijn, maar niet een pc of console bezitten om deze te spelen.
Ik heb geen gamepc, maar nu wel nog een Xbox One.
De laatste jaren heb ik door een nieuwe hobby en nieuwe gezinssituatie nog maar weinig tijd om te gamen.
Ik ga dus sowieso nooit een pc kopen en ook de next-gen consoles gaan een te grote investering zijn voor mij.

Een dienst als Google Stadia is voor mij echt dé ideale oplossing om toch af en toe nog eens een game te spelen zonder in dure hardware te moeten investeren.

Ik hoop dan wel dat er een maandelijks opzegbare dienst komt, waarmee je voor een tientje een aantal AAA-games kunt spelen.

[Reactie gewijzigd door Anoshky op 22 juli 2024 14:33]

https://www.rockpapershot...-stadia-founders-edition/


Je moet elke game nog apart gaan kopen, dus het is subscription + game + eventuele monetization van derden.

Het is geen NETFLIX van games, wat veel mensen denken. (soms krijg je wat gratis games en je krijgt discounts)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Dat is een belangrijke opmerking inderdaad.

Stadia is geen "Netflix voor Games" maar "Netflix voor Game hardware".

De vergelijking met een Playstation is grofweg als volgt.
  • Stadia 4K € 10,- per maand. (Inclusief online gamen en "gratis" games)
  • Playstation plus € 8,99 per maand. (Inclusief online gamen en "gratis" games)
Verschil € 1,01
  • Aanschaf Playstation 4 pro (want die doet een soort van 4k) € 399,-
  • Aanschaf Stadia founders pack € 129,-
€ 399,- minus € 129,- en vervolgens delen door € 1,01 en je hebt grofweg 270 maanden stadia voor je die playstation eruit hebt.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 14:33]

Maar met een Console en al helemaal een PC heb je naar verwachting wel een stuk betere beeldkwaliteit.
Google raad zelf 35Mbit als aanbevolen internetsnelheid aan; de daadwerkelijke datastream zal dan lager moeten liggen (laten we voor nu ~25 met mogelijke uitschieters naar 30Mbit aannemen) om op een connectie van die snelheid volledig stabiel te draaien.

Nu is ~25Mbit voor 4k Video met 60FPS en 5.1 Surround geluid voor mijn gevoel wel erg magertjes allemaal. In tegenstelling tot video via een Netflix (en zelfs daar vindt ik de beeldkwaliteit op 4k ook al niet al te best); is dat je bij games veel sneller kunt rond bewegen en het beeld om je heen dus veel sneller moet veranderen. Juist die snelle veranderen in je beeld hebben ook moderne compressie standaarden noga altijd veel moeite mee.

Om je een idee te geven; ik heb een tijdje Steam In Home Streaming gebruikt om op mijn laptop te kunnen spelen terwijl de game op de desktop draaide. Voor spellen als Civilization is een Mbit of 10 al prima; echter voor shooters had ik zelfs bij 50Mbit nog het idee dat wanneer ik snel moest ronddraaien de compressie artefacten duidelijk zichtbaar werden. En dan ging het hier nog om 1080p met Stereo geluid; niet eens 4k HDR + Surround. Nu zal Google het vast efficiënter kunnen comprimeren; maar zo goed dat 4k op ~25Mbit er vrijwel net zo goed uit gaat zien als het loseloss HDMI signaal heb ik een hard hoofd in. Als dit mogelijk was zouden UHD Blu-rays immers ook geen bitrates van ruim boven de 100Mbit gebruiken.


Naast beeldkwaliteit zit je ook nog met latency; elke handeling moet immers eerst naar servers gestuurd worden; daar berekend worden en dan weer terug. Voor films en muziek allemaal niet zo'n probleem maar voor de snellere games wordt dat snel erg vervelend.

Als derde puntje zit je nog met datalimieten in een groot deel van de wereld; ook in 2019. Voor Nederland natuurlijk een non argument maar bijvoorbeeld in België of de Verenigde Staten wel relevant.

Het kan voor sommige wellicht een goedkoper alternatief zijn voor een console of PC; maar je doet naar mijn mening wel echt flinke concessies.
Wat betreft latency, je gaat me toch niet vertellen dat jij hierover harder hebt nagedacht dan zij?

https://youtu.be/9Htdhz6Op1I
Je gaat mij toch niet vertellen dat Google de natuurwetten heeft gebroken door signaal sneller over een kabel te sturen dan het licht :+

Geloof meteen dat Google alles zal doen het te minimaliseren; maar het compleet voorkomen van latency bij toepassingen waar de servers fysiek ergens anders staan ga je nooit volledig voorkomen.

Heb op het moment overigens niet echt zin/tijd om 40minuten te gaan kijken; dus als je een specifieke timestamp hebt waar het over latency gaat dan graag :)
Latency zal je altijd hebben. Dat heb je ook gewoon als je met een console aan het gamen bent of op een PC. De vraag is hoe merkbaar dat is aangezien we in ons lichaam ook gewoon latency hebben tussen wat wij zien en wat we met onze vingers doen.

Kortom, dat je latency hebt is waar, maar of dat 1. merkbaar is en 2. meer is dan een console is wat de vraag moet zijn.

Weet niet waarom timestamp niet mee is gekomen: https://youtu.be/9Htdhz6Op1I?t=771
Maar dat is dus wel te testen of het heel erg is. Ik zelf heb sinds kort ps now getest. 7 dagen trial. Ik moet eerlijk zijn dat het flink merkbaar was de latency en ook nog op 720p. Nu hoop ik dat google het stukken beter voor elkaar heeft. Slechte Latency is voor mij de enige reden om het niet te nemen.
Dit is een non discussie, de ceo van google heeft al aangegeven dat zij effectiever omgaan met netwerk verkeer (Ook inhouse encoding/decoding technieken etc). Stadiacast op youtube heeft een interview waarin dit genoemd word, en ze hebben dit effectief al getest met project stream. Latency zou technisch gezien een issue kunnen zijn, alhoewel ik middels geforce now al met max 7ms game, dan zal dit bij google zelfs nog beter zijn lijkt mij.

Datalimieten zijn wel een issue, dwz dan is stadia niks voor de personen met een data limiet, dat hoeft toch ook niet?
Ik zit ook nogal met die datalimieten in m'n hoofd. Als ik vergelijkingen online opzoek, zie ik voor 25Mbps een datagebruik van ongeveer 7GB per uur. (voorbeelden voor videostreaming aan 4K). Wetende dat er bij mij thuis elke avond toch wel een uurtje gegamed wordt, soms wat meer als Netflix niet aangaat, en in de weekends al zeker meerdere uren wanneer we thuis zijn,...

Zoals gezegd, in België is ongelimiteerd nog niet echt ongelimiteerd. Laat staan in sommige andere landen.
Anoniem: 306567 @Donstil15 oktober 2019 17:40
Maar wat als Google de stekker er na 3 jaar uit trekt? Dan heb je dus niks meer aan de investering die je hebt gedaan door de games te kopen. Je bent alles kwijt, want je kan ze ook niet op een pc draaien. Op een ps4 Koop je een licentie op een game in de vorm van een schijfje of digitaal. Die is dus in het bezit van jou en kan je altijd in de toekomst spelen. Deze garantie heb je met stadia dus helemaal niet. Google staat er wel een om bekend om ergens zo maar de stekker uit te trekken als het project is mislukt. Stel dat je voor 1000 euro aan games hebt gekocht ben je dat geld dus gewoon kwijt. Je kan games niet doorverkopen zoals op de ps4. Ik zie eigenlijk best wat nadelen.
Dit heb je ook wanneer je games op het playstation network, steam, battle net en noem het maar op. Alleen games die je op discs speelt, kan je de v1.0 kunnen spelen. Of compleet drm vrije games zoals GOG ze aanbiedt.
Als je de games op je hdd laat staan heb je dit probleem niet. Je kan zelfs een externe hdd op je ps4 aansluiten. Als psn dan plat gaat kan je alles nog spelen. En discs kan je altijd nog steeds spelen.

Dus dat is wel een wezenlijk verschil met dat je bij stadia niks meer hebt.
En 90% heeft extra data nodig via de servers.. en sommige zelfs bij opstarten verbinding maakt met de server. Kon de helft niet spelen(ook disc). Omdat PSN er uit lag.. dus zaligmakent is het niet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @loki50415 oktober 2019 19:18
On disc games kan je gewoon zonder internet verbinding spelen. Het ophalen van updates etc is dan niet mogelijk evenals online multi multi-player, ingame online stores etc
Er waren er toch echt een paar on disc die ik niet kon spelen. En wel een SP hadden.
Alleen hebben die diensten een track record die ze als betrouwbaar doet overkomen. Google trekt met enige regelmaat de stekker uit diensten zonder ogenschijnlijke aanleiding.
Alle bedrijven schieten met regelmaat projecten af en worden gestopt, alleen heeft Google een immense hoeveelheid projecten en is het nieuws als ze ergens mee stoppen.

En dan roept iemand een keer op internet dat Google geen project in de vlucht kan houden en dat wordt door de kudde vrolijk herhaald alsof het bij google erger is dan bij iedere ander groot bedrijf.
Ja, de Atari Jaguar, Philips CD-I en etc...

Heb je gezien hoeveel geld er in google Stadia gegaan is? en alles wat je hoeft te kopen is de game. De grootste pech die je kunt hebben is dat over een paar jaar de game niet meer werkt. Maar ja je Sega games doen het nu ook niet meer.
Anoniem: 306567 @Raindeer15 oktober 2019 17:57
Ik snap je argument niet helemaal? De grootste pech is dat je game niet meer werkt over een paar jaar. Dat is mijn hele argument. Als je voor 500 euro aan games koopt en Google trekt de stekker eruit dan ben je dus alles kwijt.

Daarnaast geef je aan je sega games werken niet meer? Ik heb een megadrive, saturn en dreamcast thuis staan. Werken nog naar alle tevredenheid en zou ze niet willen missen.

Over het aantal games die ik heb is de console zeker de laagste investering.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 306567 op 22 juli 2024 14:33]

Ik heb de afgelopen 20 jaar voor vele duizenden euro's games gehaald en ik kan (of wil) 90% daar niet meer van spelen inmiddels.
Anoniem: 306567 @Flagg19 oktober 2019 15:25
Ik kan al mijn games nog gewoon spelen hoor. Of het nou megadrive, dreamcast ps1, ps2 etc is. Dus snap deze beargumentering niet echt
Ja moet je wel al je oude hardware bewaren. Je snapt toch hopelijk zelf wel dat dat niet de standaard is.

Of denk je werkelijk dat iedereen die oude meuk blijft bewaren.

Dus je snapt de argumentatie wel, je doet alleen net alsof je het niet snapt.
Anoniem: 306567 @Flagg19 oktober 2019 18:17
Jij noemt het oude meuk, maar die reactie slaat natuurlijk nergens op. Het is geen oude meuk en als je de hardware weggooit dan kan je inderdaad ook niks spelen. Beetje zoals je de tv weggooit en dan gaat klagen dat je geen tv kan kijken. Hoezo is dat niet de standaard? Hoe moeilijk is om iets te bewaren?
Echt? Je denkt serieus dat mensen dat allemaal gaan bewaren, of blijf je gewoon hardnekkig volhouden dat je een zeer valide punt hebt.

En tv's zijn als decennia backwards compatible slimmerik.

En ja het is heel makkelijk zooi te bewaren, makkelijker dan opruimen en weggooien zelfs, echter hebben de meeste mensen wel die discipline en blijven ze niet alles tot in den treure hoarden.
Anoniem: 306567 @Flagg19 oktober 2019 18:30
Blijkbaar jij niet. Zijn genoeg mensen die nog oude consoles thuis hebben staan. Dat jij het weg doet is je eigen keuze.

Je reageert op mijn post door te zeggen dat je zelf voor duizenden euro's aan games hebt gekocht en die vervolgens weggooit. Wat is nu precies je punt? Dan doe je dat toch lekker als je dat niet meer wilt spelen.

Het gaat om de mensen die het nog wel willen spelen zoals ik. Die bewaren het om het later nog eens te spelen. Dat gaat straks niet meer met stadia. Dat is het hele punt. Dat jij dat niet wilt prima. Maar ga dan niet in discussie met mij over dit punt.
Ja jammer en een nadeel maar niet “best wat nadelen” naar mijn idee.

Het is nog maar de vraag of een PlayStation 4 met een game of schijf dat over 20 jaar (bijvoorbeeld) nog afspeelt zonder dat PlayStation Netwerk dan in de lucht is voor die game. Laat staan met de generatie games waar we nu in zitten en zelfs single player games een internet verbinding vereisen.

Games/Software licenties zijn niet meer voor eeuwig, Ooit met de eerste generatie consoles zo geweest maar die tijd is allang voorbij.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 14:33]

Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Donstil15 oktober 2019 19:03
Games/Software licenties zijn niet voor eeuwig, nooit geweest en gaat het ook niet worden.
Als je naar de geschiedenis van games op consoles kijkt gaat juist dit niet op. Megsdrive spellen van vroeger of een NES game werken nog steeds prima. Het is juist de hele move naar online only games wat de levensduur erg verkort.
Als je naar de geschiedenis van games op consoles kijkt gaat juist dit niet op. Megsdrive spellen van vroeger of een NES game werken nog steeds prima. Het is juist de hele move naar online only games wat de levensduur erg verkort.
Ja "Nooit" was wat kort door de bocht ik heb het aangepast, verder precies wat ik bedoel en nu "gamers" dat slikken krijgen ze die periode van de Nes/Megadrive nooit meer terug.
Die periode is nog heel lang doorgegaan en bestaat zelfs nu nog. Mijn Nintendo-games, van welke console ook, doen het allemaal nog op de desbetreffende console. Het "online-only" verhaal is eigenlijk pas van de laatste generatie.
Ja precies waar Stadia in uit gaat komen dus en daardoor geen minpunt voor alleen stadia wat mij betreft.
Eens, dat ze precies nu op een goed moment uitkomen, maar je ziet dus wel dat een hoop die-hard gamers hier tegen zijn. Voor een grote groep mensen gaat de Stadia (mits het goed werkt) een prima oplossing zijn. Die-hard gamers die 0 latency willen hebben, bestaan er gelukkig nog consoles en game-PC's.
Je vergeet Playstation Now. Daarmee hoef je geen games te kopen.
Nee maar dan speel je alleen maar oud spul, dat is geen goed vergelijk naar mijn idee.

Mede omdat stadia geen abonnement is op games zoals NOW maar dus op hardware.
Wat versta je onder oude meuk? Ik vind bv God of War niet echt oude meuk. En voor 60 euro per jaar is het best goedkoop. Zeker als je meerekent dat MP daar ook bij zit. En dus geen ps plus a 60 euro p/j nodog hebt
Ik vind PS Now een hele goede deal maar als iemand een game op de releasedatum wil spelen, kan dat dus niet met PS Now. Op die manier is het soort van "oude meuk". Het zijn toppers maar je leeft niet met de hype mee.
Ja misschien komt het door mijn leeftijd. En ben ik minder bezig met moet het nu spelen. En meer met spelen wat ik leuk vind😀
Dat zou kunnen maar een aspect van games (net als films, series en boeken) is erover praten met anderen en dat gaat wat makkelijker rond de release. Vooral als je er online met anderen over wilt praten is dat best een dingetje.

Het kan ook gewoon dat je niet zoveel multiplayer games speelt. Die moet je vaak vroeg spelen als je een fijne ervaring wilt hebben.
Ik speel 2 MP games. GTA en ESO. En beide op de ps4 waar ik veel later ben gekomen. En heb genoeg mensen ontmoet. Maar als ik met persoon A game A speel. Heb ik niet de behoeften om dan ook ineens game B met hem te gaan spelen. Of game C te gaan kopen omdat hij dat ook speelt
Als het ter sprake komt wel, maar het is mijn vertier. Niet het vertier dat ik moet kijken als het voor Jan en Alleman uitkomt. Het enige waar dit wel voor geld zijn MP only games.

Bovendien is het wel ergens zielig als je gesprek gelimiteerd is aan wat er dan populair is 😋

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Als het ter sprake komt wel, maar het is mijn vertier. Niet het vertier dat ik moet kijken als het voor Jan en Alleman uitkomt. Het enige waar dit wel voor geld zijn MP only games.
Dat is erg nobel van je. Dan is PS Now perfect voor je. Dat neemt nog steeds niet weg dat een heleboel mensen graag willen praten over de media die ze consumeren. Verder gaat het er niet om dat het Jan en alleman niet uitkomt maar dat Jan en alleman erover wil praten en dat dat jouzelf niet uitkomt omdat je geen idee hebt waar het dan over gaat.
Bovendien is het wel ergens zielig als je gesprek gelimiteerd is aan wat er dan populair is 😋
Of je kan dingen inderdaad volledig uit zijn verband trekken. Je weet dat als iets populair is, het ook een populair gespreksonderwerp is? En nee, een populair gespreksonderwerp betekent niet dat dat het enige is waar men over praat. Het betekent dat het voorkomt in gesprekken met verschillende personen. Als jij dus in al die gesprekken niet kan meepraten over iets, is dat best vervelend.

Ik heb vorige maand pas het laatste seizoen Game of Thrones gekeken dus toen het laatste seizoen van uitkwam, moest ik me steeds afzonderen wanneer het weer ter sprake kwam. Toen ik het af had gekeken, had ik het er ook nog een avondje met mensen over. Het verschil is dan alleen dat je zelf het gesprek kan beginnen over een bepaald onderwerp i.p.v. dat er wéér iemand over begint en je of niet begrijpt wat ze zeggen of nog niet wilt weten wat ze zeggen.

[Reactie gewijzigd door EpPart op 22 juli 2024 14:33]

Met als verschil dat wanneer je een playstation of pc koopt, je iets bezit. Bij gebruik van Stadia bezit Google de hardware.
Ja wat na een generatie nagenoeg niets meer waard is. Bezitten is leuk maar niet met iets wat een dergelijke afschrijving heeft naar mijn idee.

Google de hardware heeft weer als voordeel dat het geüpgraded kan worden. Iets wat met een Ps4 Sony niet kan doen.
Stadia is denk ik wel voordeliger. Bij Steam en playstation store gaat 30 procent naar steam en valve om de store te onthouden (dikke winst maken), bij Google wordt er de gamehardware beheerd die je wordt aangeboden.

Maar tegelijk wordt alles tegenwoordig in abbonement vorm aangeboden of op een manier waardoor je niks bezit. Auto's, smartphones, films, muziek, games, fietsen en krijg tegenwoordig op facebook reclame over een bepaalde koptelefoon in abonnement vorm. Je moet je altijd bedenken dat de bedrijven achter deze abonnementen altijd geld verdienen, dus het is niet altijd voordeliger.
Bezitten is bij een hoop producten simpelweg niet interessant. Zoals bijvoorbeeld een auto, een koptelefoon daarin tegen doe je vaak zo lang mee dat bezitten weer wel interessant is.

Een gaming platform zit daar wat mij betreft een beetje middenin, een playstation bezitten voor 400,- snap ik nog maar ik denk dat de Stadia veel meer wil concurreren met Windows Gaming dan met Console gaming.

De gratis stadia (1080p) is misschien wel veel meer een concurrent voor de Ps4.
Ehh, mijn autos gaan doorgaans langer mee dan mijn headsets.

😅🤣 als je nu voedsel had gezegd had ik je punt gesnapt.
Maar auto's schrijven weer enorm af. Vandaar.
Ik dacht dat ook altijd, ik bezit meer dan 300 fysieke games, ik speel er geen een meer van.

Heel veel mensen zullen hetzelfde hebben en daar is juist een dienst als Stadia perfect voor.
Dat is allemaal leuk en aardig, aps Google je de optie gaf om je eigen games te uploaden in het betaalde abo.
Want dat mag zonder dat Google daar licentie rechten over moet afdragen?
Ik heb de licentie toch al gekocht, ik bezit die game al. Het is niet zo dat ik een game koop, en je mag hem alleen DAAR spelen? Google geeft gewoon servers dan die geoptimaliseerd voor gamen zijn.

Wie de game verder koopt hebben zij toch niks mee te maken?
Behalve dat wanneer zij deze gaan hosten het wel degelijk licentie technisch illegaal is.
270 maanden/12= 22.5 jaar. Is 4/5 generaties Playstations.
Ja precies. Gigantisch toch.
Men moet soms beseffen en bedenken dat bezitten vaak beter is dan lenen, met bezitten houdt je ook het verschil tussen rijk en arm kleiner, als wij nu alleen maar dit gaan toepassen hebben we overal abonnementen voor en krijg je soortgelijke situaties als Amerika waar men de ene abo(lening) over de ander heen gooit.

Als het een keer slecht gaat heb je geen restwaarde om e.v.t te verkopen etc.

Makkelijker zeker weten Ja, maar denkt men e.v.t na over de verdere gevolgen van het "service/montly based model".

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Je kunt het abbo toch gewoon maandelijks opzeggen, ben je ook van je lasten af.

Hardware is zo'n beetje de slechtste investering die je kan doen, het verouderd heel erg snel en de waarde neem ook gigantisch snel af.

Als ik nu een Xbox One X zou kopen en 6 maanden zou verkopen, zou ik minimaal de waarde in abonnementskosten van Stadia verliezen aan afschrijving. Dit verhaal gaat uiteraard alleen op als de beeldkwaliteit van Stadia dusdanig goed is dat je het verschil niet merkt.

[Reactie gewijzigd door Jackson6 op 22 juli 2024 14:33]

Of je spaart gewoon het verschil. Dus niet die 250 aan de ps4 uitgeven maar op de bank.
Idd en dan heb je een PlayStation dat je enkel op 1 scherm kunt spelen.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Tr1pke15 oktober 2019 19:26
De Playstation ondersteund ook remote play. Dat argument gaat niet helemaal op dus.
en hoeveel mensen hebben een 4K tv ?
Steeds meer maar voor mensen zonder is stadia zelfs gratis :)
Ik heb geen 4K en ik zie mezelf de komende jaren ook nog geen 4K kopen. Maar ik wil soms wel eens een spelletje spelen. Ipv een pc/ps4 koop ik een game op stadia. Speel het op men Mini i5 Linux pc met chrome browser en als ik alleen ben speel ik het beneden op de tv op men mediacenter pc via chrome en het kost me enkel de prijs van het spel. Als ik nu een PS zou kopen ben ik volgend jaar weer uit de mode als de 5 uitkomt. Stadia zal altijd up to date blijven (tenzij Google de stekker uit trekt wat ze soms wel durven)
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Donstil15 oktober 2019 18:53
Bij Google krijg je per maand 1 game ipv minimaal 2 bij Playstation. Dat moet je ook meerekenen.
Ja dan (stel je speelt ze allemaal) is de berekening iets anders maar blijft mijn punt nog steeds staan.
Waarbij 1 game van redelijk nieuw is. En de andere in de store al staat voor 10-20 euro. En 9/10 keer enkele weken daar voor in de aanbieding was voor 1-9 euro.
Technisch gezien, als de stadia base en een uplay+ abonnement neemt is het wel de "Netflix of games". Meer een meer publishers zullen in de komende maanden een subscribtion service op stadia gaan zetten. Het is dus wel de Netflix of games alleen kies je zelf op welke publishers je wilt abonneren...
Nou ja dan is Uplay+ de Netflix voor Ubisoft games. Stadia blijft daarmee Netflix voor Hardware natuurlijk.
Dan heb je enkel ubisoft games.
Alleen de PS4 Pro draait (naar mijn weten) geen triple AAA games op native 4K met 60fps, voorbeeld: RDR2 draait op de PS4 Pro in (fake) upscaled 4k resolutie op 30FPS.
Yup klopt.

Vandaar dat ik het ook
want die doet een soort van 4k
noemde. Want het komt "in de buurt"
Maar je bent afhankelijk van de services/abbo om de gekochte games te spelen (zie post van YellowFlash92), als de stekker uit Stadia wordt getrokken (wat zou kunnen gezien de concurrentie fors is) dan ben je dus je aankopen kwijt. Het lijkt mij dan veiliger om voor een echt Netflix achtig model te gaan als je geen losse games wilt kopen (MS xcloud misschien oid of gewoon de console natuurlijk).

[Reactie gewijzigd door ochhanz op 22 juli 2024 14:33]

Ja uiteraard heb je hier gelijk maar de vraag is een beetje hoe dat nu met de Ps4/XboxOne gaat of met de volgende generatie. Het zou mij verbazen als die over 20 jaar gewoon nog games op schijf spelen eigenlijk.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Donstil15 oktober 2019 18:09
Waarbij je aan het eind een eigen device hebt wat waarde houdt en Stadia niets meer waard is wanneer je de subscription opzegt.
Waarde ? Heb je de prijzen van de ps4 al eens bekeken op de 2e hands markt?
En jou game is na een jaar 5€ waard. Jou PlayStation met wat gelukt na een paar jaar 150€ en je hebt jaren oude hardware terwijl Google regelmatig update
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Tr1pke15 oktober 2019 19:23
Maar dan nog. Wil je de berekening eerlijk houden dan neem je dit soort zaken ook mee en ga je niet alleen uit van de adviesprijs van het duurste model. Er is bovendien ook nog eens kans op prijsstijging bij de online variant.

[Reactie gewijzigd door Bor op 22 juli 2024 14:33]

En reparatie/stuk gaan bij eigen spul.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @loki50415 oktober 2019 19:44
Dat blijf je houden gezien je bij Google ook gewoon devices en infrastructuur nodig hebt.
Die een stuk goedkoper te vervangen zijn. En veel universeler. Niet echt te vergelijken.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @loki50415 oktober 2019 19:47
Dat hangt van het device af waar je op gaat spelen. Dit kan een chromecast achtig oplossing zijn maar ook een dure telefoon / tablet of laptop / pc.
Daar kies je dan zelf voor. Tevens heb je die dan meestal in huis omdat je het toch al gebruikte voor werk/prive. Niemand gaat een 400/500 euro pc bouwen met als doel google stadia er op te spelen en meer niet.
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @loki50415 oktober 2019 19:51
Veel mensen gebruiken een console ook niet alleen om te gamen ;)

Een device wat gekocht moet worden en wat kapot kan gaan heb je altijd.
En als je een PlayStation hebt kan je telefoon niet stuk gaan?
Bor Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod @Tr1pke16 oktober 2019 08:25
Dat is niet relevant omdat we het hier hebben over devices die je gebruikt om de games te onsluiten. Wanneer je een fysieke console hebt maakt het daarvoor niet uit of een ander device als een telefoon kapot gaat toch?
Want we willen allemaal zo afhankelijk van iedereen worden dat je niks meer zelf kan?

Holy shit, nou als het internet niet werkt kan ik nog altijd lokaal spelen.

Als mijn pc kapot is of mijn console ben ik verantwoordelijk om het te fixen, niet een derden waarop je moet wachten, of een target die zo groot is dat men geheid een keer gaat DDOS. (paar jaar geleden waren verschillende aanvallen door de Lizardsquad gedaan).

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Nee, maar ik met een naam zoals jou wil ik best wat cacti gaan zoeken daar hoor. Of in Plato's grot als je schaduw fungeren.

En ja soms is Wifi onstabiel, vnl in stedelijk gebieden waar iedereen op elkaar zit, of als je onderweg bent(waar vele het voor willen gebruiken) of in een ander land waar de infrastructuur niet zo goed is als hier.

Ik weeg voordelen en nadelen op, en voor mij slaat de balans alleen maar uit op nadelen.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Geen idee wat de naam ermee te maken heeft.
Nee jij vindt het niks en probeert vooral iedereen te overtuigen.

Het is geen verplichting hoor als je het niks vindt maak je er gewoon geen gebruik van.

Ipv je zorgen te maken of de infrastructuur in andere landen wel geschikt is. |:(
Subscription is niet verplicht. Game kopen heb je altijd
Natuurlijk is het niet verplicht, maar wel als je alle functies wilt. Het zou klantvriendelijker zijn als jij je steam licenties kon invoeren, zo krijg je vanzelf een userbase. Alhoewel ik graag bepaalde games dubbelkoop om te supporten, is het feit dat er een versplintering is van stores/services niet er een van.
De enige functie die je niet krijgt is 4K gaming. Als je een game koopt dan doet ie het altijd en overal. Je hoeft geen doos mee te slepen. Het werkt op je laptop en veelal zelfs met het toetsenbord. Je krijgt een game die op veel meer plekken optimaal werkt en je hoeft alleen maar de game te kopen. Geen subscription om te mogen streamen of om met je matties te mogen gamen. Oftewel geen gezeik meer en wel de game.
Als je een game koopt dan doet ie het altijd en overal.
MITS je internet hebt natuurlijk. Dus lang niet altijd en overal.
En als de service dkwn is ben ik afhankelijk van een commercieel bedrijf dat niet perse mijn belangen op 1 hebben?

Wat als ik een kut verbinding heb, of b.v ZIGGO of KPN storing heeft en ik wil spelen. Nee bedankt, investeer liever in liquiditeit en eigen controle/verantwoordelijkheid.
Maar dan zal het abonement weer duurder worden. Wat jullie zoeken is Shadow. Gewoon rent a Hight end game pc. Maar die gaat 30 a 40 euro p/m kosten. Tenzij je een openings/Beta account heb.
Of Geforce Now. Daarbij kun je je eigen games van Steam, etc gebruiken...
Enkele van steam ja. Maar lang niet allemaal. En ook die kunnen weer worden weg gehaalt.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 22 juli 2024 14:33]

Met de opkomst van abbonnementdiensten hoef je niet altijd meer te kopen.
Dus je betaalt de dienst en dan nog de losse games rond de 40-50 euro? Dan vind ik het wel duur.
Maar wat is nou 400 euro voor een apparaat wat 7 jaar mee kan? Je kinderen kunnen er notabene ook gebruik van maken.
Ik ben niet in dezelfde situatie als diegene waar jij op reageert, maar mijn voordeel: als developer vind ik OSX fijner en heb daarom een MacBook. Om daarnaast ook een pc te kopen vind ik overbodig (deze sluit ik gewoon aan op een scherm, tobo, muis). Met cloud gaming kan ik gewoon mijn Mac gebruiken voor alles, inclusief gamen.
Ik zit in exact dezelfde situatie en heb de Stadia dan ook meteen gepre-ordered. Het enige dat ik hoop is dat modding beschikbaar wordt, zeker gezien het hier pc-games betreft. Maar goed, we zullen zien hoe het uitdraait. Het zal allemaal ook een beetje afhangen welke games net beschikbaar zullen worden in het abonnement, want altijd de volle pot gaan betalen ga ik niet doen. Een tweede vrees die daarbij hoort is dat korting acties a la Steam waarschijnlijk zeldzaam gaan zijn op zo'n platform...
Waarom preorder je dit als je hoop en wensen niet gegarandeerd zijn? Kijk dan de kat even uit de boom voor je gelijk je geld er tegen aan smijt.
Sommige hebben van de afgelopen 10-12 jaar nog niet geleerd schijnbaar.
Er zijn maar weinig 'veel' eisende games die ik wil spelen, en dan zal ik ze nog niet veel spelen. Red Dead Redemption 2 is daar toevallig wel eentje van. En met veel eisend bedoel ik meer dan mijn laptopje met Intel igp aan kan.

Voor een console moet ik ook een tv erbij kopen (er zijn mensen zonder tv ja), en kan ik hem niet gebruiken als ik reis (idem dito voor game pc trouwens, geen sneer specifiek tegen consoles). Dat is ook waarom ik wel een Switch heb tevens (moet alleen nog eens een degelijke usb-c powerbank kopen zodat ik hem in het vliegtuig kan gebruiken op de lange vluchten).

Gezien zowel mijn laptop als mijn internet verbinding thuis toch niet meer dan 1080p op 60Hz aan kunnen, hoef ik ook geen pro abbonement. Ik betaal dus echt alleen voor de games. Ook niet helemaal waar, wil nog een controller er bij halen, ik wacht met smart op reviews die de Stadia controller, xbox one, en dualshock 4 controllers naast elkaar leggen.
Maar als je net als ik een nieuwe laptop nodig hebt is dit wel aantrekkelijk. Nu hoef ik geen dure gamelaptop te kopen maaar ga gewoon streamen!!!!!
Heel benieuwd hoe ze het voor elkaar krijgen om vloeiend 4K games te kunnen spelen zonder enige vorm van input lag.
Je moet dan toch een redelijk goede verbinding hebben lijkt me, en dan nog vind ik het knap als ze dat lukt, helemaal omdat er ook niks gedownload wordt.

[Reactie gewijzigd door yorroy op 22 juli 2024 14:33]

Niets gedownload is natuurlijk een relatief begrip. Als je gebruikt maakt van je browser dan zal die genoeg downloaden.

Plus elk frame zal gedownload worden. En ik gok dat daar flink bezuinigd word om het mogelijk te maken 4K met een acceptabele latency te spelen. Ik gok op hoge compressie, wat waarschijnlijk ook zichtbaar zal zijn helaas.
Precies mijn angst, dat de kwaliteit minder is dan op een eigen pc gamen
https://stadia.dev/intl/e...ud:a-technical-deep-dive/ Dit legt het echt heel goed uit. Wat ze doen zit vooral in de magie van het encoden. Het systeem kijkt steeds in de buffer hoeveel van de frame er in zit en of er meer in een frame kan of dat er minder pixels in moeten
Als ze het bijwijze van spreken voor elkaar krijgen om 720p zonder input lag kunnen waarmaken, waarom zou 4k dan niet kunnen lukken. Dat lijkt mij vooral een kwestie de bandbreedte in de servers van google verhogen (en natuurlijk moet je thuis zelf ook een goeie bandbreedte hebben)
Maar niet iedereen heeft een verbinding zoals je in Nederland gewend bent. In de VS is dit helemaal niet interessant omdat je een max download per maand hebt, als je netflix en dit naast elkaar hebt ben ik benieuwd of je het einde van de maand haalt.... Tevens ben je wel afhankelijk van je internet provider, is je verbinding een keer minder kan je niet zonder lag spelen. Ligt het internet eruit kan je niet spelen.
data caps is niet overal in amerika, maar komt inderdaad wel veel voor.
Aan de andere kant hoef je niet direct 50-150 gig te downloaden. En als je veel verschilende games speelt verbruikt dit mogelijk zelfs minder.
Toch maar eens uitproberen. Lijkt me fantastisch om RDR2 op een PC te kunnen spelen zonder zelf opnieuw te hoeven investeren in nieuwe hardware. :)
Ik vind het persoonlijk wel een beetje duur om uit te proberen. Je moet dus RDR2 kopen via Stadia en als het tegenvalt dan heb je dus gewoon pech.

Je kunt het niet dan toch maar op je eigen PC spelen (zoals met NVidia's Geforce NOW welk kan, want je kunt gewoon al je eigen steam games spelen).
Bij geforce now leen je een pc ergens in de cloud, daar moet je dus een abbonement voor aanschaffen, om de games te spelen die je al bezit.
Precies het zelfde als Stadia dus, alleen heb je een gratis abbo variant en moet je via Google games te kopen.

Geforce Now is nu ook gratis in de Beta dus je kunt zonder kosten je eigen games spelen in de cloud om te kijken of het wat is.
Ik vind het nou niet precies het zelfde als de basis optie van stadie gewoon de gratis variant is. Ik vindt geforce now and stadia precies omgekeerd.
Je kunt ook ff 2 weekjes de reacties afwachten, of het tegenvalt of niet.
Als je Stadia aanschaft krijg je als ik me niet vergis 2 maanden abo erbij. Hiermee kan je dus eigenlijk Stadia uitproberen plus Destiny 2 Shadowkeep en dan betaal je nog maar 40 voor joystick en chromecast kastje.
Als je Stadia aanschaft krijg je als ik me niet vergis 2 maanden abo erbij. Hiermee kan je dus eigenlijk Stadia uitproberen plus Destiny 2 Shadowkeep en dan betaal je nog maar 40 voor joystick en chromecast kastje.
Aanschaf en proberen zijn bij mij altijd twee verschillende dingen. Je schaft de Stadia aan, vindt het niks, en dan?
of je schaft hem nu niet aan wacht tot de gratis versie er is en dan ga je met je xbox / PS controller het uit proberen op een chromecast compatible product en kost het je ook niks... een beetje lezen op hun website kan geen kwaad lijkt mij en kost je ook niks :)
Welke games ga ik dan gratis proberen? Candy Crush?
Nee, bedankt. Spaar liever voor een fatsoenlijke PC

Steam is al een noodzakelijk kwaad tegenwoordig. Als je nu zelf je eigen games via daar kon streamen, of een shitload aan games kreeg bij de opening dan was het mischien nog interessant geweest om een keer uit te proberen.

Maar nu moet je gewoon alle titels die je hebt, WEER opnieuw kopen, + je bezit ze niet lokaal dus als Stadia flopt ben je ook je games kwijt(i.t.t tot Steam heeft Stadia daar nooit iets over gezegd(backups)).

Ik hoop echt dat er twee markten blijven bestaan, want voor mij is dit niet zo weggelegd.

https://www.rockpapershot...-stadia-founders-edition/
https://www.windowscentra...e-compared-xbox-live-gold

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Ik ga je alvast een beetje gerust stellen:
"traditioneel" gamen zal voorlopig niet verdwijnen (en waarschijnlijk nooit helemaal), er verdwijnt sowieso niet zo veel. Wel kan het zijn dat het over een aantal jaren meer een niche is geworden. Maar de games die je nu hebt, kan je sowieso al spelen... en "moet" je niet opnieuw kopen.
Ik ga ook mijn hele steam collectie niet opnieuw kopen in Stadia, ben niet gek.

Maar als het goed werkt, en dus ook echt goed, geen latency, etc.
Dan mag jij mij nu uitleggen waarom ik dan eerst tussen de 1000 en 2000 euro moet uitgeven voor een high-end game PC, plus daarbovenop de 60 euro voor de game zelf.
Bij Stadia hoef ik dan alleen 60 euro uit te geven, en ik kan gelijk overal gamen (mits je op zijn minst een laptop/chromecast hebt ofzo).

Maar voor 4K/dolby moet je betalen
Touche, daar heb je gelijk in. Maar dan gaan we rekenen, voor een goede GamePC ben je dus 1500 euro kwijt.
Het abonnement is een 10tje per maand. Dat betekend dus dat je 12.5 jaar doet voor je aan dezelfde prijs zit.
En ik kan je geranderen dat je High-end game PC na 12 jaar, niet meer zo high-end is, waarschijnlijk na 6 jaar al niet meer.

En tuurlijk, je kan meer met een game-pc dan alleen gamen, als je ook video's bewerkt, 3D modeling doet moet je dat toch uitgeven. Maar zoals ik ergens al typte, je moet het meer vergelijken met een console, waar je de hardware gratis krijgt, en alleen voor de games betaald. Zo heel gek is dat toch niet?
Ik doe toch nu al zn 8-9 jaar met mijn PC hoor. De enige reden dat ik ga upgraden is voor Cyberpunk 2077. Veel games zijn gewoon geport van de console, (die vaak 1 op 1 gekopieerd met zelfde controle scheme etc) je kan goed als stelregel nemen voor je pc hoe goed de consoles zijn = wat je minimale hardware moet zijn.

Dus je hoeft niet meer elke 2-3 jaar te upgraden tegenwoordig.

Dat zijn ruwweg 2 console generatie, en de games die ik heb zijn veelal backwards compatible, alhoewel ik weet dat dit bij de PS2 ->3 kon, en Xbox -> 360, weet ik niet met zekerheid of dat nog steeds kan, en je kan je games op console eventueel doorverkopen. (ben zelf PC gamer mijn laatste console die ik bezat was een SNES)

En je zit daarnaast in een vendor lockin en een gesloten ecosysteem(oke dat argument geld ook voor steam en anderen) maar aangezien ik al zoveel heb gedaan in steam(sunk cost effect) heb ik totaal geen zin om dit weer te gaan doen in stadia. Persoonlijk huur ik liever de (Shadow) wat eerder genoemd werd als ik op vakantie mocht gaan ergens en TOCH wil gamen.

Alhoewel je bij stadia de initiële aanschaf niet hebt natuurlijk, moet men soms echt even nadenken wat het inhoudt als jij als persoon niks 'bezit' bovendien spelen andere factoren voor mij mee(multiinzetbaarheid van een pc maar dat is geen echt argument in deze discussie denk ik).

Wat ik nergens lees trouwens, hoeveel mensen kunnen op een abo inloggen. Als je nu met een groepje vrienden 1 abo kan nemen en samen games koopt, zou het nog aantrekkelijker zijn, vooral met co-op games.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 14:33]

Is het al bekend hoeveel de spellen gaan kosten? En is er een garantie dat de gekochte spellen (licenties? gebruiksrecht?) beschikbaar blijven?
Daar is het allemaal behoorlijk stil over.
De spellen die je koopt zijn geport naar Stadia en dus alleen ook daar speelbaar.
Stadia werkt niet via speciale hardware, maar draait in plaats daarvan op alle apparaten waarop Chrome draait. Hieronder vallen bijvoorbeeld Chromecast-apparaten, laptops, desktops en tablets.
Het werkt toch alleen op deze apparaten ALS je gebruikt maakt van Chrome ? Dus niet in Firefox of IE of andere browsers. Bovenstaande tekst doet namelijk vermoeden dat overal waar je chrome op KAN installeren het ook werkt als je chrome compatible bent en dus geen chrome geinstalleerd hebt staan.
"Bovenstaande tekst doet namelijk vermoeden dat overal waar je chrome op KAN installeren het ook werkt als je chrome compatible bent en dus geen chrome geinstalleerd hebt staan."

Ik heb mijn best gedaan maar ik kan die zin niet ontcijferen :o)
Wat bedoel je met chrome compatibel?

In ieder geval is het de bedoeling dat straks, alles wat een chrome browser kan draaien, ook Stadia kan weergeven. En voorlopig zal het inderdaad alleen voor Chrome zijn. Al vermoed ik wel dat ze ook in de toekomst EDGE zullen ondersteunen (want dat is nu bijna hetzelfde) en wellicht ook firefox, maar nogmaals, speculatie.

Volgens mij zijn er bij de launch nog wel beperkingen, dat bepaalde tablets het niet kunnen draaien (pin me hier niet op vast). Net zoals je nu nog de Chomecast Ultra nodig hebt om te spelen, later wordt dit uitgebreid naar alle chromecasts (vanaf versie 2 volgens mij).
Anoniem: 1248326 15 oktober 2019 17:29
Tsja, spelletjes spelen. De jeugd is er maar druk mee en is makkelijk te beïnvloeden met reclame. Daar doet Google het voor: betere reclameprofielen verkopen.
Blijkbaar ben ik de enige (?) die niet enthousiast is over de zoveelste "dienst" van Google

Bij Google heb ik altijd de gedachte welke "privacy" raak ik kwijt of heb ik minder controle over..
Dat heb ik ook. Zit hier in mijn grot en dan zie ik van die mensen die gaan eten verbouwen uit de grond en huizen bouwen. Steeds meer raakt onze cultuur verloren.
Privacy en beheer van eigen data heeft niks te maken met "nationalisme" of dat ik in een hol leef.

Wat een kul argument.
Knap dat je Nationalisme uit die comment haalt. Het ging om je angst voor verandering.
Ik vraag me af hoe ze dit willen gaan aanpakken met de latency, bij standaard multiplayer games gaat alleen de besturing over het internet en wordt alles lokaal gerendert. Nu moet alle graphics ook over je internet lijn en dan kun je niet garanderen dat men continue 35 Mbit ter beschikking heeft of de provider moet zulk verkeer voorrang gaan geven. Misschien kunnen ze dynamisch de beeldkwaliteit bij stellen maar krijg je mogelijk alsnog met lag te maken. Voor een YouTube of Netflix video is het niet erg dat je wat achterloopt maar in games wel.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.