Google opent eerste eigen studio voor Stadia-games in Montreal

Google gaat in het Canadese Montreal een eerste studio openen waar uitsluitend games voor Google Stadia zullen worden ontwikkeld. Het is nog niet duidelijk wanneer de studio operationeel moet zijn.

Stadia Games & Entertainment, zoals de nieuwe studio heet, krijgt zijn onderkomen in Montreal, de stad waar ook gameontwikkelaars als Ubisoft, Gameloft en EA vestigingen hebben. Volgens Jade Raymond, hoofd van Stadia Games & Entertainment, wil Google de ontwikkeling van games veranderen, 'net zoals Stadia verandering wil brengen in de manier waarop spelers toegang hebben tot games en hoe ze de games ervaren'.

De nieuwe studio heeft intussen de eerste vacatures online gezet. Raymond belooft ontwikkelaars alle middelen te geven die nodig zijn 'om nieuwe en unieke game-ervaringen te creëren'. Tegenover website GamesIndustry verklaarde zij dat het de bedoeling is dat er meerdere first-party studio’s van Google zullen komen, maar over de timing deelde Raymond geen details. Googles gamestreamdienst Stadia gaat op 19 november van start.

Terugkijken: videopreview van Google Stadia

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

24-10-2019 • 12:37

101

Submitter: Raindeer

Reacties (101)

101
93
29
7
0
50
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

Mooi optijd begonnen, als Stadia al over een maand uitkomt. Kans is aanwezig dat stadia al is stopgezet voordat hun eerste game af is.
Misschien ken je de firma Microsoft. Die presenteerde ooit een XBOX jaren voordat ie uit kwam. De killer game voor XBOX was Halo. Halo was niet bedoeld als platform exclusive. Nee, het zou een generic Windows/Mac game worden. MS was alleen zo onder de indruk dat het de game van de markt afhaalde en Bungie de ontwikkelaar kocht. Let wel dat allemaal een jaar voordat de hardware beschikbaar was voor consumenten. En dit ondanks dat Microsoft een game developer was met Age of Empires en Flight Simulator.

Oh en in het begin was de XBOX niet een gierend succes in Japan en Europa...

Mgoed, Google lanceert iets in een groot aantal landen, heeft direct bij het begin de buy-in van een groot aantal studios. Er komen ook al games aan die die op Stadia beter functioneren dan elders (bv Orcs must die). Er komen een aantal third party exclusives aan en er wordt een aantal first party exclusives gerealiseerd. Niet gek voor een club die nog niet zo lang bezig is.
Microsoft had in één hand meteen goud in handen met de Halo series (één van de beste triologies in gaming ooit), daarnaast hadden ze ook nog een paar goeie exclusive dealtjes met een paar Japanse devs en brachten ze PC only games zoals tes morrorwind naar de console. Ze liepen kwa online infrastructuur ook bijna meteen voor op Sony destijds.

Als ik zie wat Google doet, ze hebben exclusiviteit op 2 of 3 low budget games waar niemand warm van wordt. Ze komen nu ook met een compleet nieuw gelocked platform, terwijl 99 procent van de gamers al een bibliotheek hebben opgebouwd op een ander platform. Daarnaast zijn ze ook niet de eerste of enige die in cloud gaming stappen.
Daar kan je helemaal niks over zeggen.

Als ik vragen mag waar haal jij vandaan dat Stadia na launch snel stopgezet wordt?
Of zuig je het uit je linker duim?
Eehm ben je bekend met Google's verleden wanneer een product niet succesvol is?
Ja, maar dat zegt niks over Stadia.
Tis niet alsof dit project ze niet al miljarden gekost heeft.
Ik hoop het niet. Google geeft naar mijn idee soms wel te snel op bij nieuwe producten. Een messenger of sociaal platform heeft tijd nodig om bekend te worden en te groeien.
Zeker waar, maar dit is natuurlijk niet een software projectje van een aantal miljoen.
Hier is veel geld aan uit gegeven, deels voor de software, maar een groot deel aan de hardware.
Er zijn vele CPUs en GPUs gekocht, veel ram ect.

Dit is dan ook een grote investering van Google en ik geloof dan ook niet dat ze het snel in de prullenbak gooien.
Je kan vast de hardware hergebruiken als gewone server hardware, maar dat is natuurlijk niet de efficiëntste manier.
Mwa.... de 'gratis' products worden inderdaad vaak gestopt. Wss als vraag tegenvalt. De betaalde producten, waar stadia toch onder valt, worden niet ineens stop gezet. Wij gebruiken google cloud diensten op het werk. Zou toch een probleem zijn als die morgen zouden stoppen

[Reactie gewijzigd door The_Woesh op 23 juli 2024 14:41]

Volgens mij is Google Cloud al een succelvol product van Google, dat gaan ze natuurlijk niet stopzetten. Maar ik zou het wel zorgelijk vinden als maar een handje vol consumenten gebruik maakt van Stadia, gaat Google dan de rest van de kosten met lucht betalen?
Ik denk dat Google denk dat streaming zo interresant is voor de consument, dat de consument het kopen van third party games op stadia gaat doen, en dat ze helemaal geen exclusive content nodig hebben. Ik denk dat ze dan ook nogal overschatten hoe graag de consument naar cloud gaming wilt, want 95 procent zit er niet op te wachten, heb ik het gevoel.
De betaalde versie denk ik ook dat het een niche is, maar de gratis versie lijkt me ook al heel bruikbaar voor casual gamers en kinderen (hoeven de ouders geen concole aan te schaffen).
In mijn tijd had elk kind z'n beetje een console en een gezins pc om op te gamen. Een console voor je kind is toch wel een apparaat waar hij 5-7 jaar zoet mee kan zijn, als je hem dan ook nog eens in een actie haalt, dan valt de aanschaf prijs denk ik ook wel reuze mee. Dus ik denk dat het voor gezinnen helemaal niet z'n groot obstakel is om een keer een console voor de kinderen aan te schaffen.
Ik denk dat de mate waarin Google overschat hoe graag de consument cloud gaming wil in het niet valt bij de mate waarin jij onderschat hoe groot de potentie van Stadia is.

Ik zie je verwijzen naar een killer app als Halo op de Xbox, maar je vergeet gemakshalve dat de consument eerst een flink bedrag moest investeren in een console waar volgens velen destijds helemaal geen ruimte voor was naast consoles van Nintendo en Sony en in mindere mate Sega. En uiteindelijk wist de lange adem te winnen.

Zo'n lange adem heeft Google ook. Zeker in financieel opzicht. Bovendien gaat het hier niet om een gratis app/dienst waar men van het ene op het andere moment de stekker uit zal trekken. Daarvoor is teveel geïnvesteerd. En kijkend naar eerdere diensten die men afschoot gaat het vrijwel altijd om diensten die dubbel waren of die in andere apps werden ondergebracht.

Uiteindelijk zal Stadia vallen en staan bij de technische werking. Werkt het zonder (voor het grote publiek) merkbare latency, dan heb je een "console" met een instapdrempel die lager is dan elke andere console die de afgelopen 30 jaar uitkwam met grafische prestaties die ook na 5 jaar nog up to date of zelfs beter zijn. Er zullen dan flink wat gamers zijn voor wie dit het main platform wordt, gamers die het naast hun huidige console/pc gaan gebruiken en een hele nieuwe groep gamers die nu niet investeert in een dure console of pc, maar maandelijks tientjes weggooit om candy crush te kunnen spelen zonder steeds te moeten wachten.

De hele anti-Stadia heeft wel wat weg van de manier waarop Xbox-fanboys afgeven op de Playstation en vise versa, terwijl ze beide bestaansrecht hebben en zo zal Stadia dat op zichzelf ook hebben. Mits het lekker werkt en dat gaan we over een maandje meemaken.
Ik kan niet wachten. Nog nooit een console gekocht en sinds mijn werk de laptop betaald ook geen games meer op de PC.
Met stadia eens per maand gamen onder zorgen. Dat lijkt mij wel wat. En met mij denk ik heel veel niet actieve gamers
Het is tof om te zien dat er een nieuwe serieuze partij bij komt. Met Googles kapitaal mag je toch wel wat verwachten.

Ik snap dat een bedrijf het liefst een abonnement verkoopt (stabiele inkomsten langere periode), maar ik hou er zelf persoonlijk van juist vaste lasten zo laag mogelijk. Dit vooral omdat gameabonnementen enorm oplopen,gezien je zoveel verschillende soorten hebt. Er zijn nu veel diensten die ik niet heb (ik neem geen mariocart mobiel abonnement, geen X-box live abonnement voor die verdwaalde 360 game, geen Playstation plus, geen WOW etc.)

Dit ook in combinatie ermee dat ik casual game maakt het wat ongelukkig. Ik koop het liefst games, dan speel ik het op mijn eigen tempo uit. Met een abonnementsvorm is het eigenlijk vooral interessant als je veel speelt. Ik hoop dat ze in de uiteindelijke propositie van Stadia-games hier rekening mee houden. Het zou jammer zijn als ze leuke games maken, maar dat je als casual gamer er niet zoveel mee kan.

[Reactie gewijzigd door 11supplier op 23 juli 2024 14:41]

Stadia is gratis te spelen op 1080p, wil je 4k dan moet je een abbo nemen. Als casual gamer is Stadia dus perfect, want je hebt geen investering nodig in hardware en hoeft alleen maar de games aan te schaffen die je in je eigen tempo wilt spelen.
Je kan ze gratis streamen, met als uitzondering een paar game die je gratis krijgt.

Ik zie er persoonlijk geen waarde van in, itt een dienst als gamepass waar je per maand betaald en toegang krijgt tot een x aantal games.
als jij liever een abbo wil dan is dat aan jou. Ik reageer op 11supplier die aangeeft liever GEEN abbo te willen. In zijn geval kan Stadia dus een goede uitkomst zijn, omdat de enige kosten de aanschaf van de game(s) zijn.
en controller en chromecast ultra

en aangezien stadia free pas in 2020 komt , worden een boel mensen alweer verplicht om betaalt iets uit te testen of het uberhaupt wat voor ze is..
Je kan ook gewoon met toetsenbord en muis spelen, of welke andere hid device. Als je Chrome kan draaien met YouTube kan je stadia gebruiken.
En niemand verplicht je om nu al te kopen. Als je gevuld hebt kan je gewoon wachten op de gratis variant, een dan heb je als bonus genoeg ervaringen van derden.
toetsenbord ps4 controller werken nog niet bij release

zover alleen nog maar op je tv met chromecast
Ik zou graag je bron willen zien waar je dat vandaan hebt. De "draadloze" connectie van de Stadia controller werkt alleen met Chromecast Ultra bij release, kb/muis enzo werken gewoon en later werkt de controller ook draadloos via andere devices.
Op welke manier wordt je precies verplicht om te betalen? Je kunt ook gewoon wachten tot 2020 om te bepalen of het iets voor je is.
omdat er hiervoor nooit gezegd is dat free pas in 2020 kwam

buiten het feit dat er een boel mensen founders edition hebben gehaald , en niet eens weten of ze hem wel op de 19de krijgen wat wel beloofd is....
https://www.theverge.com/...iere-edition-release-date

aanprijzen als kunnen spelen bij start dan misschien toch niet
Ik zeg niet dat ik liever een abbo hebt ipv aanschaf, alleen dat stadia niet gratis te spelen is. Je moet alsnog games kopen, op dus die uitzonderingen daar gelaten.

Wat is dan het voordeel tov de game gewoon los kopen en altijd onafhankelijk kunnen spelen?
Geen dure game hardware hoeven kopen. Niet iedereen heeft een console of een pc die in staat is om soepel games te draaien.

Daarnaast zijn er voor multiplayer games enorm veel mogelijkheden maar de meerwaarde daarvan is pas duidelijk als er zo'n game gereleased wordt.
2de hands Xbox One S rond de €100,- nieuwe regelmatig voor onder de €200,-

Dat is nog geen 2 jaar stadia, of als je het met gratis wilt vergelijken prima dan verdien je het op de volgende manier terug.

Games worden hoe dan ook goedkoper fysiek in de winkel of via 2de hands kanalen.

Stadia heeft geen budgetbakken geen 2de hands leenmarkt en zal naar verwachting de zelfde prijzen hanteren als Microsoft en Sony doen in hun online stores namelijk 2-3x de prijs van de fysieke winkels.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 14:41]

Ik vind het nog steeds raar dat men nu al oordeelt over Stadia terwijl het nog niet uit is en nog niemand een review heeft kunnen maken.

Ze zijn hier een boek aan het beoordelen aan zijn kaft.
Ze zijn eerder een boek aan het beoordelen die alreeds door velen geschreven is geweesgt (OnLive), een beetje kritisch zijn mag wel
Voor mij is mijn privégegevens belangrijker dan geld, en ja je hebt gelijk als je NIKS geeft om je privégegevens ga je voor Google Stadia-games.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 14:41]

Stadia is helemaal niet "Godsgruwelijk duur" in vergelijking met de OneS die jij aanhaalt.
1080p is namelijk gratis en dat zal minimaal vergelijkbaar zijn met de One S.

Het enige wat dan overblijft zijn de games, die koop je (Prijzen nog niet bekend) in het vervolg voor Stadia of voor je Xbox/Splaystation (eventueel via een GamePass, of met iets als EA Access of Ubisoft+)
Je weet niet of het vergelijkbaar is, je verwacht het dat is wel een verschil.

Xbox is een bewezen platform Stadia heeft tot nu toe niets bewezen.
Uiteraard maar met de getoonde hardware specs en de mogelijkheid tot 4K 60fps kan je wel de conclusie trekken dat stadia betere beelden gaat opleveren dan de Xbox One S.
Dat komt omdat Stadia door velen verkeerd begrepen wordt. Daar heeft Google nog wel wat werk aan verwacht ik.

Google Stadia is "Netflix" voor Hardware en juist niet Netflix voor games.
Dat laatste is de verwachting nog bij velen.
Dat laatst was mijn hoop.....niets is minder waar... ;(
Uhuh, jammer alleen dat je Steam, Uplay etc er niet aan kan koppelen. Dus alleen leuk voor nieuwe games, mits een goede verbinding hebt.
Je maakt hier een denkfout dat stadia een drm platform is zoals Steam. Stadia moet je vergelijken met een console. Kan jij je Steam bibliotheek gebruiken op je PS4 of Nintendo Switch?
Welke PS4 of Switch? :p Misschien wel wat oneerlijk van mij, maar ik maak dan de vergelijking met Geforce Now. Waar je ook streamt, maar dan wel via Steam etc.

[Reactie gewijzigd door miknic op 23 juli 2024 14:41]

Ik neem aan dat er bij de gratis variant ook wel wat games zitten? Sowieso in het begin om te testen / mensen over te halen.
Waarom neem je dat aan? Toen Sony met de PSX kwam kreeg je ook geen gratis hardware en games om "mensen over te halen". Toen Microsoft met de Xbox kwam kreeg je ook geen gratis hardware en games.

google moet ook betalen voor de hardware die je gratis kan gebruiken.
Als je te pauper bent om er geld aan te geven, dan is de dienst niet geschikt voor jou. Ik heb geen financiele middelen om met een Ferrari te rijden, verwacht dus ook niet van Ferrari dat ze me eens laten testen om over te halen...

Zeer eenvoudig voor Google.
Neem een maandje de subscription wanneer ze er gratis games bij aanbieden en probeer die uit. Bevalt t dan verleng subscription, of koop de game zelf en stream t gratis in 1080p
Google stadia heeft een optioneel abonnement. Je kan zonder abbo gewoon games kopen en spelen (dus je bent alleen de prijs van de game kwijt).

Het abbo geeft alleen 4k/dolby als extra, plus een gratis game per maand (die je alleen kan spelen als je abbo actief is).
Zonder abbo kan je gewoon lekker casual 1080p in stereo spelen.
Zou leuke promo zijn als het eerste spel dat je koopt welke ook op Stadia beschikbaar is gratis unlocked wordt op je Stadia account
...
Het zou jammer zijn als ze leuke games maken, maar dat je als casual gamer er niet zoveel mee kan.
...en laat het nou net omgekeerd zijn, Google Stadia is ideaal voor de casual gamer: 129 euro voor controller en Chromecast Ultra en je bent klaar om te gamen. Geen +500 Euro voor een spelconsole die na 3 jaar alweer verouderd is, geen +1300 euro voor een midrange(!) gaming-pc die na 3 jaar weer aan vervanging of op z'n minst uitbreiding toe is en je weer geld kost.

Basisabo GS is bovendien gratis

En... "het zou jammer zijn als ze leuke games maken"... sorry maar... 8)7
Kapitaal maakt nog geen goede games.
Ik snap niet dat je niet gewoon toegang kan hebben tot je steamlibrary. Wie gaat er nu games kopen die je alleen op stadia kan spelen?
Ja want wie koopt er nou games die je ook alleen op de PS4, Xbox One of Nintendo Switch kan spelen ;)
Omdat je die ook remote, onderweg, aantal op PC, offline en binnen gevestigde userbase kan spelen?
Omdat Sony, MS en Nintendo een heel stuk betere reputatie hebben qua support duur qua diensten/producten...
Ik denk dat dat wel meevalt hoor. Veel mensen kennen Google van Google (de zoekmachine), Android en GMail. Hun grote succesnummers. Dat er een heleboel dingen als Google+, Wave en Reader het niet gered hebben zullen veel mensen geen erg in hebben.
Ik denk dat door de grote groep Microsoft eerder Windows Mobile zal worden aangerekend, dan Google voor de projecten waar zij de stekker uit hebben gehaald.
je noemt het al google kennen ze van alles behalve games..
Maar die kan je wel offline spelen toch?Je hoeft niet te streamen
Het is zeker een zaak van voordelen en nadelen. Met een PS4 of Xbox One zit je min of meer vast aan je huiskamer en kun je enkel offline spelen (behalve als je betaald), maar kun je wel offline spelen mocht je dat willen en je hebt zekerheid dat je dat over 5 jaar nog steeds kunt doen met het spel wat je nu koopt. Met Stadia heb je geen zekerheid dat je het spel jaren later nog kunt spelen, maar kun je het wel op een stuk meer devices spelen, online spelen en heb je een lagere upfront investering. Al met al denk ik dat financieel Stadia waarschijnlijk voor veel gebruikers goedkoper zal uitkomen dan consoles of PC, maar we zullen zien hoe groot de store zal zijn.
Klopt, maar is dat nou daadwerkelijk een probleem?
Dan ben je lekker je stad aan het bouwen in bijvoorbeeld Cities Skylines, je brakke internetverbinding valt weg en dus ook je voortgang in het spel weg?

Dat is toch juist een nadeel van streamen en dus ook daadwerkelijk een probleem?

Of ik verhuis naar een nieuwe woning, alles is al aangesloten maar die provider doet er nog 2 a 3 weken over voordat iemand langs kan komen om de verbinding te fixen (of voordat de verbinding van de vorige eigenaar er vanaf is), dan dus 2 a 3 weken lang maar niet gamen?

Of zal de bestandsoverdracht is dusdanig laag dat je dit via 3g/4g kunt proberen? Maar daar zul je dan wel een behoorlijk mobiel abonnement voor moeten hebben wil je 1080p voor een paar uur per dag voor deze 2 a 3 weken te streamen?

Het zal niet ieder dag voorkomen, maar om dan te zeggen 'maar is dat nou daadwerkelijk een probleem' is wel erg simplistisch.
Als je geen internet hebt kun je niet spelen, lijkt me vrij simpel. Vind je het ook een nadeel van PC/Consoles dat je niet kunt gamen als je verhuist en je stroom is nog niet aangesloten? Of als er een stroomstoring is en je dan niet (tijdelijk) bij je games kunt?
Een stroom storing moet binnen een bepaalde tijd opgelost zijn in Nederland, iets met primaire voorzieningen. Internet daar in tegen kan dagen, weken zo niet maanden duren.

Maar klopt, je hebt gelijk, als je geen stroom hebt kun je niet gamen. je kunt ook niet internetten op de computer/console/wifi als je geen stroom hebt. En ook bij een stroomstoring zul je je voortgang kwijt raken. Allemaal waar.

Alleen kan ik nu wel via Steam, of 1 van mijn oudere games op disc, offline gamen. Het is een ander verhaal wanneer ik alleen Stadia van Google zou hebben. Dit is voor mij in ieder geval de reden om niet over te stappen naar Stadia. Een 2e reden is ook omdat mijn huidge pc krachtig genoeg is om de games te spelen die ik wil spelen, dus streamen zal nu op dit moment bij mij qua kwaliteit weinig uitmaken op surround geluid en iets (nu nog) scherper/vloeiender beeld na.

Zolang dit nog in de kinderschoenen staat, blijf ik er zo ver mogelijk bij uit de buurt. Misschien over een paar jaar bekijken of het dan aantrekkelijk is geworden.

Ik denk ook niet dat ik persoonlijk de doelgroep ben voor Stadia, voor content-creators zou dit naar mijn mening wel een perfect idee kunnen zijn. PC wordt dan voornamelijk gebruikt om materiaal op te nemen/bewerken/uploaden. Als de PC dan enkel de games via Stadia hoeft te streamen betekent dat automatisch dat het opnemen/bewerken/uploaden veel sneller zal gaan dus kunnen ze meer content maken. Mits de persoon in kwestie het aan kan.

Je zou haast beginnen te denken dat Google (of Alphabet) dit bedacht heeft om hun 'personeel' (YouTube content-creators) te laten betalen om games te spelen. Win-win situatie voor Alphabet lijkt me.
Wat je zegt klopt overigens volledig, als je zelf een pc hebt die alle games van nu kan spelen dan hoor je waarschijnlijk niet tot de primaire doelgroep. Mogelijk dat in de toekomst als het platform zich beweist en het bijvoorbeeld ook mogelijk wordt om op 4g te spelen dat je overtuigd kunt worden.
Tja, dat noem ik uitzonderingen en spijkers op laag water zoeken. Ik kan me in de afgelopen 10 jaar eigenlijk geen incident herinneren waarbij ik meer dan 2 uur geen toegang had tot internet. Wie zegt bovendien dat je voortgang verdwijnt?
Klopt, maar ik weeg graag de voor- en nadelen tegen elkaar op. Offline kunnen gamen heeft voor mij een hogere prioriteit. En @Micahve geeft hieronder aan dat je save-games opgeslagen worden in de cloud, dus dat is een mooi voordeel!

Maar stel ik ga op vakantie en ik ben op zoek naar een accu om mijn telefoon op te kunnen laden waarbij ik kan kiezen uit:
- een accu die zichzelf alleen op zonne-energie kan opladen of
- een accu die zichzelf alleen op het stroomnetwerk kan opladen;
dan zal ik kiezen voor de accu met een stekker, omdat ik weet dat ik stroom bij de tent heb.
Nu kan dit voor jou ander verhaal zijn, omdat jij een week lang ergens op een meer zit, waar je überhaupt geen bereik hebt, je telefoon lekker uit kan laten staan en dus de hele accu niet nodig hebt.
Je doet continu of internet in Nederland iets twijfelachtigs is wat vaker wel dan niet werkt. Dat je liever offline een game speelt kan ik best begrijpen, maar dat internet een probleem vormt voor Stadia in Nederland vind ik echt onzin.
Ja klopt, het internet hier in Nederland behoort tot de beste van de wereld, grote kans dat we hier in Nederland het beste internet infrastructuur hebben.
We hebben snel, niet al te duur stabiel internet.
Veel andere westerse landen kunnen dat niet claimen en niet-westerse landen al helemaal niet :)

Dus als het ergens moet werken dat werkt het in Nederland.
Dat is mooi dat je dit zegt.

Punt 1, nee save data wordt opgeslagen op de server, dus de laatste auto save / handmatige save staat dus aan hun kant.

Punt 2, veel internet providers, in ieder geval KPN bied een nood pakket aan als je verhuist en nog geen aansluiting hebt.
Dat is dan internet via 4g en zonder kosten.
De vraag is hoe stabiel het is, maar het zal zeker een mogelijkheid zijn.

Maar ja, als je multiplayer wilt spelen op Xbox, Switch of PS, dan moet je maandelijks betalen voor een functie die gratis is voor pc spelers.
Hier hoor je ook niemand over praten omdat ze het gewend zijn.

Dit is iets nieuws van Google, mensen zijn altijd zenuwachtig als er iets nieuws op de markt komt.

Maar zullen we met ze allen eerst afwachten tot Stadia ook daadwerkelijk uitgekomen is en gereview wordt voordat we een oordeel maken?
Dat is in ieder geval een mooi voordeel dat de save-games extern worden opgeslagen!

En het klopt dat providers een dongel aanbieden. Weet je hoeveel data je met zo'n dongel mag verstoken?
Als dit ondertussen hoger dan 1GB is mag je al ontzettend blij zijn. Een aantal jaar geleden was dit ding gelimiteerd op 250MB. Ik denk dat alleen het tonen van het begin scherm alleen al een heel groot gedeelte hiervan opmaakt. Uiteraard kun je als je tegoed op is er een betaald abonnement van laten maken, maar dat gaat je aardig wat geld kosten.


De stabiliteit is inderdaad ook nog een factor, maar dit is meestal gelijk aan een 4G verbinding op je mobiel.

Ik vind het ook belachelijk dat je moet betalen bij de meeste console om online te kunnen gamen. Dit was voor mij destijds de reden om een ps3 te halen i.p.v. de 360, was student en deed liever andere dingen met mijn geld. Moet alleen wel toegeven dat ik nu wel ps+ heb, puur omdat ik met vrienden Fallout 76 wou spelen en ik het nu niet belachelijk duur vind. De gratis games is het enige waarom ik er nu nog geen spijt van heb, Fallout 76 is een hele andere discussie.

Maar dit idee is wel mooi, heeft zeker potentie om uit te groeien tot iets groots. Dit vond ik ook van de Epic Store, maar ook dit is een hele andere discussie.
Maar zullen we met ze allen eerst afwachten tot Stadia ook daadwerkelijk uitgekomen is en gereview wordt voordat we een oordeel maken?
Dat zeker, ik ben ook erg benieuwd hoe dit gaat uitpakken, alleen voor mij persoonlijk zie ik er geen voordeel in.

[Reactie gewijzigd door DiaZ_1986 op 23 juli 2024 14:41]

Ik kreeg met KPN 50gb per week en als ik het al op had gemaakt moest ik een bericht naar de helpdesk sturen en had ik binnen een dag nog 50gb :)

Ik had zelf met die 4g router wel wat latency problemen met mijn pc.
Maar ik route het internet via mijn mobiel en door de USB, dus dat had ook een factor kunnen zijn.

Ik ben verhuist van Gelderland naar Zuid-Limburg en heb nu maar 28 Mbit/s, dus helaas zit Stadia uitproberen voor mij in de nabije toekomst niet in, maar het lijkt mij zeker interessant om te proberen, ook al heb ik een goede pc.
Op GeForce Now, een concurrent van Stadia, heb je wel toegang tot je eigen Steam library. Dus zo'n gekke gedachte is het niet.
dezelfde mensen die games kopen die alleen op een PS4, of XBox of Switch te spelen zijn misschien?
Stadia draait op een custom Linux distributie en moeten dus de games stadia compatibel zijn. Voor zover ik weet gebruikt men de vulkan API.

Overige game streaming platformen draaien allemaal windows. Dan is het draaien van native steams games een eitje natuurlijk.

Stadia is echt iets nieuws. De features die ze aanbieden voor de developers en gebruikers zijn uniek. Dat komt doordat ze een compleet nieuw platform gebruiken.

Features zoals state sharing zijn volgens mij echt uniek en een game changer op de gamestreaming markt.

Stukje uit een blog van Google zelf
Google believes that open source is good for everyone. It enables and encourages collaboration and the development of technology, solving real-world problems. This is especially true on Stadia, as we believe the game development community has a strong history of collaboration, innovation and shared gains as techniques and technology continually improve. We’re investing in open-source technology to create the best platform for developers, in partnership with the people that use it. This starts with our platform foundations of Linux and Vulkan and shows in our selection of GPUs that have open-source drivers and tools. We’re integrating LLVM and DirectX Shader Compiler to ensure you get great features and performance from our compilers and debuggers. State-of-the-art graphics tools are critical to game developers, and we’re excited to leverage and contribute to RenderDoc, GAPID and Radeon GPU Profiler — best of breed open-source graphics debugging and profiling tools that are continually improving.

[Reactie gewijzigd door Pikkemans op 23 juli 2024 14:41]

zoals revision en shebang al zeiden ;-)

Plus, je beseft je ook dat je met Steam in hetzelfde schuitje zit?
Je kan games gekocht via steam, alleen via steam gebruiken. Het enige verschil is dat de ene de games streamt, en bij de andere draai je ze local. Maar het is net zo goed een vendor-lock-in.

Plus je kan ze ook naast elkaar gebruiken natuurlijk.
Je games kan je lokaal opslaan, en in het ergste geval zijn er al verschillende steamemulatoren beschikbaar.

Dat kan niet op Stadia, bovendien heeft Steam toegezegd mocht de dienst ophouden je tijd krijgt om je games tr backuppen en drm eraf te halen.

Dat kan niet met Stadia
Steam heeft dit in een verleden gezegd, maar we moeten nog maar zien als steam failliet gaat of ze juridisch zomaar overal de DRM vanaf mogen gooien, ik geloof dit maar half.
Daarbij, in de praktijk heb ik totaal geen ruimte om al mijn games offline te backuppen, de theorie is leuk, maar dat zullen maar weinig mensen doen. En dit zal ook alleen werken als ze de DRM van alles afhalen, wat ik dus betwijfel of de game makers dat zomaar zouden toestaan.

Aan de emulators heb je niks als de servers van steam offline zijn, de games zijn dan gewoon weg.

Daarbij moeten we nog maar zien wat google doet mocht de dienst ophouden met bestaan, of dat ze je compenseren, of dat je alles kwijt bent. Het is namelijk een markt waar veel geld in valt te verdienen, en als ze daar eenmaal het vertrouwen van gamers kapot maken, komen ze die markt niet snel meer in. Maargoed, daar is nog niks over bekend helaas.

Maar als antwoord op je originele vraag, genoeg mensen kopen dus games die maar voor 1 ecosysteem werken.
Klopt, maar als Steam failiet raakt, waar ga jij de games uit je library downloaden?
Die staan op hun servers en als die servers weg zijn kan je er niet meer bij.

En ja het kan dat Steam op tijd zegt dat te kunnen doen.
Maar ze kunnen niet op alles voorbereid zijn.
Klopt, alleen steams DRM is oprecht zo makkelijk te cracken dat het een joke is.
Iedereen kan het cracken en zo kan je ze overal gebruiken.
Eens, maar dan kan je ze gewoon net zo goed illegaal downloaden van thepiratebay ;)
Klopt, maar ik en een aantal vrienden hebben wel eens games uitgewisseld.

Net zoals vroeger je ook wel eens je disks uitleende aan je vrienden, vindt ik het meer dan normaal dat digitaal verkregen software ook gedeeld moet kunnen worden met vrienden.
mooi streaming wordt de toekomst en dit is weer een stap in die richting. games die speciaal ontworpen zijn voor streaming
Ik heb met pijn en hart mijn PS4 Pro verkocht vorige week. Dus moet helaas op Desktop verder. Dus misschien kan Stadia daar wat aan doen ondanks dat ik always-online probeer te vermijden.

Dus als Google dan bijvoorbeeld kwaliteit levert zoals Sony games. Kan het goed uitpakken.
Heb je er een leuk bedrag voor gekregen? Ik zit erover te denken om mijn Pro te koop te zetten nadat ik Shenmue 3 heb uitgespeeld. Heb Stadia in de pre-order staan.
Ik heb met pijn en hart mijn PS4 Pro verkocht vorige week. Dus moet helaas op Desktop verder. Dus misschien kan Stadia daar wat aan doen ondanks dat ik always-online probeer te vermijden.

Dus als Google dan bijvoorbeeld kwaliteit levert zoals Sony games. Kan het goed uitpakken.
Waarom Stadia gebruiken als je tegen always-online bent, waarom niet Steam, die je gewoon offline kan gebruiken zonder problemen, en wat als bonus je de spellen op je HDD/SSD zet voor je, en wat dan echt van jou is, ik koop bijna altijd spellen die al een lagentijd uit zijn, en er zijn er VEEL te veel op de PC om ze allemaal te spelen, wat fantastisch is, en die kan je bijna voor niks spellen, koop heel vaak Steam keys, en dan zijn de spellen heerlijk goedkoop en het mooie is met wat oudere spellen, is dat alle foutjes er al uitgehaald zijn met paches.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 14:41]

Waarom verkoop je hem dan?
Wat maakt Montreal zo bijzonder om daar nu net een studio te openen?
Financiële voordelen. De gemeente (of hoe dat daar ook heet) heeft een heel open beleid richting game studio's wat er voor zorgt dat er minder belasting voor sommige dingen betaald hoeft te worden.
Mogelijk dat we over een paar jaren enkel nog maar streaming games spelen. Eigenlijk net als met films is gebeurd. Ik zie het wel voor me, de tijd zal het leren.
Ik ga het zeker proberen. Hopelijk is in Nederland de latency naar de server een beetje ok. Op dit moment haalt Caiway hier naar nabijgelegen servers 4ms maar als ze op grote schaal iedereen <30ms kunnen garanderen ben ik onder de indruk. Het lijkt me ook een mooie reden om 5G verder te pushen. Stel je een 5G enabled Switch Lite powered by Stadia concept voor :9~

[Reactie gewijzigd door martijn86 op 23 juli 2024 14:41]

Denk dat er ergens tussen Den Helder en Amsterdam wel een Stadia Datacenter gebouwd zal worden.
Je kan de stadia nog steeds reserveren. Maar heeft dit behalve vroege toegang nog voordelen? Kan ik ook gewoon wachten tot volgend jaar en dan stadia kopen voor dezelfde prijs, met dezelfde voorwaarden?
Mijn 2 kids laten het nu nog niet echt toe een uurtje per week te gamen :-)
En voor een uurtje per week koop je geen playstation, maar als je iets kan huren zoals hier, ideaal.
Al die berichten over het wel of niet slagen van Stadia. Zullen we het inhoudelijk over het nieuwsbericht hebben? En dan in het bijzonder over Jade Raymond? O+

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.