Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Topvrouw van gesloten Stadia-studio werkt met nieuwe studio aan PlayStation-game

De Canadese gameontwikkelaar Jade Raymond is een onafhankelijke gamestudio gestart die een nieuwe PlayStation-game gaat maken. Raymond had de leiding over een van Googles eigen Studio voor Stadia-games, maar Google heeft die onlangs gesloten.

De nieuwe studio heet Haven Studios en is gevestigd in Canada. De studio gaat werken aan een nog onaangekondigde titel voor PlayStation-consoles. Op het PlayStation-blog vertelt Raymond dat zij velen van de 'getalenteerde gameontwikkelaars' met wie ze eerder heeft samengewerkt, bij elkaar gaat brengen.

Wie dat zijn, zegt ze niet. Op LinkedIn is te zien dat in ieder geval Daniel Drapeau, die verantwoordelijk was voor het ontwerp van Rainbow Six Siege en Splinter Cell: Blacklist, en die gameplay director was voor Shadow of the Tomb Raider, zich bij Raymond aansluit. Deze maand is hij gestopt bij Ubisoft en werkt hij bij Haven Studios.

Ook Paola Jouyaux, die producer was bij EA en Ubisoft, onder andere voor Battlefront II en Far Cry: Primal, en in de afgelopen jaren als producer bij Stadia werkte met Raymond, werkt sinds deze maand bij Haven Studios volgens haar LinkedIn-profiel.

Raymond is bekend van haar leidende rol bij Ubisoft in de ontwikkeling van de eerste Assassin's Creed-games en als uitvoerend producer van Watch Dogs. Ze werkte sinds maart 2019 voor Google als vice-president bij de Stadia-afdeling. Ze vertrok onlangs bij Stadia nadat Google besloot om beide eigen gamestudio's te sluiten.

Jade Raymond werkt al 25 jaar in de gamesector en wil graag terug naar de kern: het maken van games, schrijft ze in de blogpost. "Toen ik naging hoe mijn carrière van de afgelopen paar jaar eruit zag, en ik nadacht over wat ik nu moest gaan doen, kwam ik tot een simpele conclusie: ik moet teruggaan naar wat ik het allerleukst vind."

De eerste game waar Raymond aan werkte, was The Sims Online in 2002. In 2004 begon ze bij Ubisoft in Montreal en kreeg ze de leiding over de ontwikkeling van Assassin's Creed en Assassin's Creed II, Splinter Cell: Blacklist, Watch Dogs, Assassin's Creed Unity, Farcry 4 en als recentste The Mighty Quest for Epic Loot. In 2015 vertrok ze naar EA, waar ze onder andere verantwoordelijk werd voor Motive Studios, Visceral Games en de ontwikkeling van Star Wars: Battlefront II. Daar stopte ze in 2018.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

17-03-2021 • 10:17

121 Linkedin

Submitter: Caayn

Reacties (121)

Wijzig sortering
Ik vind dit wel een fascinerende stap van Sony. Als zij miljoenen investeren in deze nieuwe studio (want exclusieve IP, nieuwe studio) dan moet daar toch wel echt een goede reden voor zijn. Fascinerend omdat zij ook gewoon dat geld hadden kunnen steken in het kopen van een bestaande studio.

Ik denk dat Jade Raymond met haar connecties in de business veel talent zal aantrekken in Montreal, waar natuurlijk veel grote namen zitten zoals Ubisoft Montreal en SE Montreal. Kan ook zijn dat ze de game (concept) die bij Google in ontwikkeling was en geschrapt is, gepitcht heeft bij Sony en dat Sony dat wel zag zitten. Engine kan ze lenen van Guerilla Games, de Decima engine heeft zich al ruim bewezen in o.a. Horizon Zero Dawn, Death Stranding enz. Lijkt mij een soort Koijma Productions achtige constructie. Overigens is de legendarische Santa Monica Studios (God of War) ook ooit zo opgericht. Wel als interne studio, maar ook door het aanstellen van enkele kopstukken om zo verder uit te bouwen.

[Reactie gewijzigd door Trishul op 17 maart 2021 10:52]

Sony kiest tegenwoordig zijn studios met beleid, het duurt altijd heel lang voordat Sony een studio volledig overnemen. Ze willen zeker zijn van de kwaliteit en willen niet zomaar studios sluiten. Dat zie je bijvoorbeeld ook bij Insomniac games, die maakt al jaren games exclusief voor de Playstation en is sinds kort pas overgenomen.

Deze investering lijkt een beetje op wat ze hebben gedaan met Hideo Kojima, niet direct de studio overnemen maar financieel ondersteunen en ook technisch ondersteunen (Engine). Waardoor er dus een kwalitatief goede game uit kan komen die exclusief is voor het Playstation platform. Indien er meerdere goede games uit zijn gekomen dan zal Sony overwegen om de studio over te nemen. Dat is in iedergeval hoe ik de huidige strategie van Sony zie.
Uhm, is dat zo? Er zijn niet barstens veel voorbeelden van. Insomniac Games is hun eerste aankoop sinds 2011. Het is niet alsof Sony een strategie heeft om third party studios op te richten en deze dan na enkele jaren te kopen (waarom zouden ze zelfs, dan kunnen ze net zo goed een interne studio oprichten). Wat Haven hier nu doet is net hetzelfde als iedere andere third party die een exclusive maakt: stap naar iemand met een platform, vraag voor een investering, en onderhandel eventueel over een IP. Dat is wat Insomniac Games heeft gedaan met Sunset, dat is wat Moon Studios heeft gedaan met Ori, etc.

Bij deze wil ik er ook direct op wijzen dat dit niet persé een exclusieve titel is. As dat wel zo zou zijn zou je toch denken dat PlayStation dat zou zeggen, maar in de blogpost wordt daar met geen woord over gerept. Er wordt gewoon gemeld dat Haven werkt aan een nieuwe IP voor PlayStation. En op de PlayStation blog zijnde; waarom zouden ze daar iets zeggen over Xbox, PC, Switch, etc.? Logisch dat ze enkel PlayStation aanhalen, maar geen bewijs dat het een exclusive is, eerder bewijs dat dat niet het geval is.
Je kan hier wel degelijk uit de messaging van Sony zelf en Jade halen dat dit gaat om een exclusive game en geen multiplatform title. Dat het ooit naar de PC gaat zie ik nog gebeuren, maar je kan er vanuit gaan dat Sony de investering hier regelt en zelfs helpt de studio op te bouwen.
En op de PlayStation blog zijnde; waarom zouden ze daar iets zeggen over Xbox, PC, Switch, etc.? Logisch dat ze enkel PlayStation aanhalen, maar geen bewijs dat het een exclusive is, eerder bewijs dat dat niet het geval is.
Omdat het nergens anders in het nieuws staat dat het multiplatform is. Xbox heeft het niet aangekondigd en geen enkel ander platform houder trouwens. Zo moeilijk is het niet te begrijpen dat het hier om een Sony published title gaat net als Returnal. Ook al is Haven een 2e party studio, deze game is een first party game.

Jade is duidelijk naar Sony gestapt om de game te pitchen, en Sony zal de uitgever zijn.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 17 maart 2021 12:36]

Ja, de volgende die hoogstwaarschijnlijk op de lijst staat is Bluepoint games. Het is overduidelijk een exclusieve titel, Sony investeert er in en dit resulteert gewoon in een exclusive game. Net zoals bij death stranding.
Dat Insomniac Games niet eerder is overgenomen had meer met de studio te maken dan met Sony. Sony heeft al eerder interesse getoond maar Insomniac wou destijds onafhankelijk blijven. Daarna heeft Insomniac ook nog wat andere projecten gedaan op andere platformen, maar uiteindelijk heeft Insomniac toch besloten dat een overname door Sony goed voor het bedrijf zou zijn.

Verder ben ik het wel met je eens dat Sony niet zomaar een studio overneemt. Het lijkt erop dat ze eerst een succesvol project met de studio gehad willen hebben zodat ze kunnen beoordelen of de studio wel bij het bedrijf past.
Waarom 'Topvrouw' als title ipv gewoon direct en duidelijk 'Jade Raymond', want daar gaat het immers om.
In dit geval gaf Topvrouw mij meer informatie dan wanneer de naam er had gestaan. Ik kende haar namelijk niet, maar nu wist ik meteen dat het om het hoofd van de studio ging. Wat dat betreft is er helemaal niets mis met deze titel.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 17 maart 2021 10:42]

Omdat "Jade Raymond" in de titel niks zegt voor iemand die geen idee heeft wie ze is. "Topvrouw" geeft context. Bovendien wordt ze in de subkop in de eerste paar woorden bij naam genoemd, zodat wij als lezer meteen begrijpen over wie het gaat.

Beetje vreemd om hierover te vallen eerlijk gezegd.
En misschien een foto erbij van haar meteen onder de tekst, maakt het allemaal wat duidelijker voor anderen.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 17 maart 2021 10:35]

Geen idee waarom je een -1 krijgt voor je post. Deze opmerking was volgens mij gewoon on-topic en heel ongebruikelijk is het niet dat er van de persoon waar het bericht over gaat een foto wordt geplaatst.

Wellicht is het dan in een later stadium ook gewoon logisch om haar naam in de titel te vermelden. Voor mij was in dit specifieke geval "topvrouw" ook duidelijker dan wanneer haar naam er had gestaan.
-1 is wat straf, maar 0 vind ik niet gek, want het is helemaal niet ontopic. Fouten of ontberingen in het artikel kun je melden in het daarvoor bestemde subforum.
Nou ja, het is een opmerking over de vrouw waar het artikel over gaat. Die vrouw is dus de topic imo :)

Onze opmerkingen daarentegen... ;)
Omdat ik Jade Raymond niet ken. Ze had net zo goed de schoonmaakster kunnen zijn van de gesloten google studio.
In de gamewereld is Jade Raymond best bekend. Ze heeft gewerkt aan best wat bekende games. Op de E3 kwam ze ook vaak op het podium bij ubisoft games waar ze aan heeft gewerkt. Maar goed het zijn geen filmsterren dus snap dat je haar dan ook en anderen niet kent. Ik ken haar toevallig wel.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 17 maart 2021 10:52]

Dat zal vast. Maar ik denk dat een groot deel van de mensen die hier komen(Tweakers.net is allang niet meer voor alleen geeks). Jade raymond niet kennen.
Ja klopt. Daarom had ik nog ff wat erbij gezet in mijn tekst.
Aah ja die had ik gemist😀
Omdat er in de andere situatie ook over een 'Topman' gesproken zou worden? Dat is redelijk gangbaar als het om relatief onbekende namen gaat?
Artikeltitels kunnen maximaal 80 tekens zijn. Jade Raymond paste niet zonder elders in de zin informatie te verliezen.
Jade Raymond werkt met nieuwe studio aan PlayStation-game.

Lijkt me een stuk korter :+
Ja maar dat is tegelijk ook heel beperkt. Toch veel lezers zullen niet direct weten wie Jade Raymond is en waarom deze overstap bijzonder is, o.a. vanwege de context van het Stadia-debakel.
Ik weet het, ik zit alleen even te plagen :*) ben totaal geen auteur dus ik kan hier ook zeker geen advies in geven :P
Niet als het om een prominent persoon gaat. We spreken niet over de topmannen/vrouwen van Tesla, Apple, MS als het om de meest prominente personen gaat (Musk, Cook, Nadella).
Dat zijn prominente personen die vrij algemeen bekend zijn. Vrijwel iedereen weet wie Tim Cook of Elon Musk is. Deze vrouw is een bekende naam maar binnen een veel kleinere groep, de meeste mensen zijn niet bekend met de namen van prominente game developers.
Waar leg je dan de grens? Wie zegt dat iedereen Cook en Musk kent? Raymond is gewoon een zeer prominente naam in de gameindustrie.
Je realiseert je dat de game industrie al een niche op zichzelf is? Smartphone en PC zijn dat niet. Autos ook niet. Dus die grens is vrij duidelijk, maar zelfs dan, slaat je verhaal nergens op want ook topman wordt in die context geregeld gebruikt.

Dus waar de grens ligt is allang prima afgekaart en dit lijkt mij een 'you-problem'.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 17 maart 2021 13:11]

Nieuws over promintenten aan de top van de gerelateerde industrieën is wel degelijk niche. En ik denk dat dat je niete zomaar kan stellen dat het publiek voor gaming-gerelateerde-vraagstukken niet minstens zo groot is als die voor corporate vraagstukken.
Maar zoals Asitis al aangeeft gaat het daar niet om relatief onbekende personen. Hoewel Nadella niet de bekendste CEO van Microsoft ooit is, maar toch. Bij Musk zal niemand nadenken en bij Cook weten de meeste mensen, in ieder geval hier op Tweakers (daarbuiten hoor ik nog wel eens dat mensen hem niet kennen), wel wie daar bedoeld wordt.
In de gameindustrie is Raymond gewoon een bekendheid.
Inderdaad, maar Tweakers is een website voor een veel breder publiek, niet alleen voor de gameindustrie of voor mensen die veel weten over de gameindustrie. Namen noemen we in titels alleen als die bekend zijn bij een grote doelgroep. Dan kom je inderdaad dus uit bij ceo's als Tim Cook, Elon Musk of Jeff Bezos. Maar ook dan noemen we er nog bij van welk bedrijf ze zijn, bijvoorbeeld: Apple-ceo Tim Cook.

In dit geval geeft Topvrouw van Stadia-studio veel meer informatie dan 'Jade Raymond'. Het nieuws dat de Stadia-studio's gesloten zijn is recent en dat is dus ook relevant voor dit bericht.

Dat er uberhaupt een discussie is over deze formulering vind ik opmerkelijk. We gebruiken topman geregeld en dus ook topvrouw als dat van toepassing is.
Dat er uberhaupt een discussie is over deze formulering vind ik opmerkelijk. We gebruiken topman geregeld en dus ook topvrouw als dat van toepassing is.
Ondanks dat ik je helemaal gelijk geef in dit geval mbt "Dat er uberhaupt discussie is...". Snap ik wel weer dat mensen dit soort zaken opmerken, vooral als ze er specifiek op gaan letten. Heeft te maken dat tegenwoordig in (sociale) media regelmatig afkomst, gender, etc. genoemd worden bij de naam van iemands persoon. In sommige gevallen kan dat relevant zijn en andere niet. In dit geval snap ik niet dat je er aanstoot aanneemt. Maar snap wel waar dit vandaan komt.
Had dan gewoon gezegd: "Voormalige leider", "Ex-chef" of iets van die strekking.
Had dan gewoon gezegd: "Voormalige leider", "Ex-chef" of iets van die strekking.
Ex-chef?

Want ze gaat een nieuwe omelet bakken ofzo?

Even serieus, hoe vaak wordt chef als aanduiding voor 'baas' gebruikt in nieuwsitems die niet gerelateerd zijn aan voeding? (edit: ik heb het dus niet over de werkvloer)

Algemene associaties:
Leider -> politiek
Chef -> keuken
Topman/vrouw -> zakelijk

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 17 maart 2021 13:37]

'chef' heeft meerdere betekenissen. Ik zie het ook vaak genoeg in de betekenis 'baas', maar niet bij dit soort artikelen, daar heb je gelijk in. En in spreektaal wordt 'chef' ook vaak gebruikt als leuke bijnaam, vooral in het westen van het land :P
Ja ik ken het woord ook wel in die bredere zin. Ik vind het zelfs wel grappig. Maar doe een random search op Google... Dan kom je echt niet aan de lopende band business artikelen tegen die het woord op die manier gebruiken.

Maar even serieus... Ex-chef in de titel van zo'n artikel XD hahaha. Goed voor de lachspieren. Dat dan weer wel.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 17 maart 2021 13:39]

Er zijn genoeg nieuwsbronnen die het wat ouderwetse woord "chef" nog wel eens gebruiken.
Nogal vreemd als je consequente berichtgeving wil:

'Topman Ahold stapt op'
'Topman KLM start onderhandelingen'
'Topman SLTN Inter access overweegt nieuwe overname'
'Voormalig leider van gesloten Stadia-studio werkt met nieuwe studio aan PlayStation-game'

:?
Topfunctionaris.

Dit kun je gebruiken als je het onderscheid tussen mannen en vrouwen wilt vermijden. Bonuspunt: je bent gelijk inclusief en divers voor alle overige geslachten.
En we hebben gelijk een slecht leesbare kop, niet zo inclusief voor de laaggeletterden, dyslecten en anderen die soms moeite met lezen hebben hè?
Als je dit zo leest is t gek dat Google haar zo heeft laten gaan, ik vermoed dat er een dikke PS5 exclusive aan kan komen.
Ik blijf denken, dat had ook Stadia kunnen zijn...
Maar goed, ik weet ook niet alle ins en outs natuurlijk...
Tja, als je je eigen ambities weer terugdraait kan ik me voorstellen dat je toch weer verder gaat kijken :)
Als mensen iets anders willen kan je ze toch niet tegenhouden. Het tegenovergestelde van laten gaan is, verbieden dat iemand weg gaat.
Google heeft de keuze gemaakt geen games zelf te maken. Gevolg is dat er 'dus' geen plek meer is voor iemand als Jane. Het een is due het gevolg van het andere, geen losstaande keuze.
Google heeft zelf besloten die studio's te sluiten, dus dan is het logisch dat de relevante mensen naar wat anders moeten zoeken.

Nu weet ik niet of de reden dat ze deze studio's sloten misschien is omdat de betrokken mensen kenbaar maakten andere ambities te hebben, dat kan natuurlijk zo zijn. Persoonlijk had ik nooit het idee dat Google de ambitie had mee te doen in de gamesindustrie als developer van games en het concurreren vs de grote bekende spelers, maar gewoon als serviceprovider van een platform wilde fungeren. En dat ze in het belang hiervan deze studio's gestart waren om de relevante ervaring te krijgen om op basis hiervan een supportinfrastructuur op te bouwen waar externe developers gebruik van kunnen maken.
Google heeft de studio's gesloten omdat Google toch voor een andere strategie heeft gekozen. En dat is niet het zelf maken van games.
Als je dit zo leest is t gek dat Google haar zo heeft laten gaan,
Google heeft dit nooit een serieuze kans gegeven.
Het budget was er al niet en blijkbaar ook geen tijd om ook maar iets in elkaar te bakken.

Ik vraag me soms af of Google uberhaupt wel wist (of weet) wat ze nou met Stadia willen.
Het is zo onduidelijk gepositioneerd.
Wel hardcore gamers aanspreken, maar dan beetje half half. Ja het is wel een krachtig platform, maar in relatie tot next gen ook weer niet heel erg. Handjevol games, die vooral oud zijn en ook net niet hardcore genoeg.
Eigenlijk een oplossing die enorm op convenience gericht is, maar dan helemaal geen sterke mainstream positionering wat betreft games. Een doelgroep je juist kunnen binnenhalen op de lage drempel en gemak en die de consequenties van streaming dan voor lief nemen.

Ik geloof ik de tech, maar de executie van Google.... not so much.
Deze nieuwe studio (Haven) klinkt echt als een dream team met allemaal verschillende experts met velen jaren ervaring in de industrie. Ik ben heel benieuwd waar ze mee komen de komende jaren.
Goede spelers maken niet automatisch een succesvol team. Kijk maar naar voetbalelftallen. Als er te veel diva's rondlopen ga je geen wedstrijd winnen.
Als ik haar blog goed lees dan heeft ze met elke team lid al positieve ervaringen uit het verleden, dus ik denk dat het kwa "chemistry" punten wel goed zit ;)
Dat dacht Danny Blind in 2015 ook ;)
Zo zo mooie cv heeft ze, kan wat worden.
Ze heeft de laatste 10 jaar nauwelijks een game uitgebracht. Of dat aan haar ligt of niet is moeilijk te zeggen, maar ik vind het niet echt een visitekaartje voor een game director. Wellicht heeft ze pech gehad en krijgt ze door deze Kojima Productions achtige constructie wel een game in 2-3 jaar naar buiten. Ik neem aan dat ze gewoon een bestaande Sony engine pakken en hiermee een snelstart maken.
Laatste 10 jaar nauwelijks een game uitgebracht?

2013 Tom Clancy's Splinter Cell: Blacklist
2014 Watch Dogs
2014 Assassin's Creed Unity
2014 Far Cry 4
2015 The Mighty Quest for Epic Loot
2017 Star Wars: Battlefront II
Metal Gear Solid 4 ook trouwens als managing director.
Ze is inderdaad wel aan het werk geweest. Maar de grootsheid die haar in het verleden toegeschreven werd heeft ze op basis van haar titels iig niet ingevuld. De enige game die daadwerkelijk wat indruk maakte was Splinter Cell: Blacklist. FC4 was ok, maar bouwde slechts voort op FC3.

Dit wil overigens niet zeggen dat ze niet goed is in haar overzienende rollen, maar dit kun je alleen weten wanneer je dat proces beoordeelt.
Wellicht voor jou, maar watch dogs en AC unity zijn nog steeds een van mijn favoriete games. Dus ze heeft echt wel meegedaan aan AAA games die ook wat hebben betekent in de gaming wereld.
Dat heeft ze zeker gedaan. Maar het zijn geen onverhoopte successen geweest in termen van kwaliteit. Dat jij er persoonlijk plezier mee had is een tweede.
Ze is in 2015 naar Motive Studios gegaan https://techraptor.net/co...nic-arts-heads-new-studio dus Battlefront II is nauwelijks aan haar toe te schrijven. Motive is op een punt gedwongen om mee te werken om die game de deur uit te krijgen. En als we het dan toch doen die titel was een trainwreck bij de lancering, net als AC Unity.

Ik blijf erbij dat mevrouw sinds 2014 geen noemenswaardige output meer heeft gehad en alle projecten waar zij verantwoordelijk voor was niet eens zijn uitgebracht. Oftewel 7 jaar voor niks gewerkt.

10 jaar was dus wat overdreven maar het zijn nog altijd 7 verloren jaren. Maar zoals gezegd, ik hoop dat ze Hideo Kojima achterna gaat en een originele game uitbrengt zoals Death Stranding.

[Reactie gewijzigd door sohus op 17 maart 2021 11:30]

Wel echt verschrikkelijke 13 in een dozijn games, daarmee had je sowieso niemand naar stadia kunnen overhalen.
Maar wel 13 in een dozijn triple-A games. Je kan veel van die games vinden maar het zijn wel grote namen.
Zo'n beetje alle 'grote' Ubisoft games uit die periode, maar iedereen zijn eigen mening zeggen we dan maar, op deze verkiezingsdag...
Verschrikkelijke 13 in een dozijn games? Watch dogs was toch echt wel heel wat nieuws, AC unity was ook een hele goede game. Dus ja daar ben ik het zeker niet mee eens.
Ja, maar behalve die titels dus nauwelijks een game! ;)
Wordt je nu gemind omdat je haar een mooie vrouw vindt? De poco-woko cultuur is echt al veel te ver doorgeslagen…
Kennelijk... :')
en misschien omdat het niet helemaal on-topic is
Er stond toch dat het een topvrouw is :+
Ik vind dit een hele vreemde uitspraak, er zijn toch ook genoeg mannen waarbij dit nieuws is. Ze is bij grote projecten betrokken geweest en heeft naam gemaakt in de industrie. Dat jij hier vraagtekens bij zet door haar uiterlijk is precies het probleem waar wij tegenwoordig mee te maken hebben. Waarom kan je dit soort dingen niet los zien van de prestaties die ze heeft gedaan en moet je hier vraagtekens bij zetten? Je moet haar zien als persoon, dat jij hier vragen over stelt heeft denk ik vooral met jezelf te maken hoe jij over vrouwen denkt in de industrie.
Ik zet geen vraagtekens bij haar prestaties, ik zet vraagtekens bij de waardering van haar prestaties door het brede publiek en de basis waarop dit gebeurt.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 17 maart 2021 12:09]

Omdat je vraagtekens zet bij de waardering die ze krijgt. Zet je ook indirect vraagtekens bij haar prestaties.
Dat is meer jouw interpretatie dan de gebruikte woorden hier. Zo interpreteerde ik het absoluut niet. Het is ook vrij algemeen bekend dat knappe mannen sneller, makkelijker, hoger kunnen scoren en sneller kunnen doorgroeien in bepaalde functies en vakgebieden omdat hun prestaties anders beoordeeld worden dan dat van anderen die mogelijk hetzelfde doen. Waarom zou dat voor vrouwen anders zijn? Dat neemt hun prestaties niet weg. Dat heeft wel effect op hoe die prestaties beoordeeld worden. Mevrouw kan haar CV nog steeds op dezelfde manier blijven schrijven, daar verandert niets aan. Wat een lezer uit haar CV uiteindelijk gaat interpreteren, dat wel.

Bij jou zijn die twee punten duidelijk één geheel, maar dat is bij jou, jij koppelt die dingen voor jezelf en projecteert dat op een ander zijn of haar woorden. Zo mis je dus volledig het punt van de reactie waarop je reageert.

Feitelijke acties, prestaties, opgeleverd werk is gewoon meetbaar en zichtbaar. Hoe die prestaties op waarde geschat worden, dat is iets dat iedereen persoonlijk voor zichzelf neerzet. Ik vind haar prestaties niet zo heel spannend voor de functie namelijk, maar er zijn hier genoeg mensen die de prestaties wel indrukwekkend vinden. Hoe die mening van anderen over haar prestaties tot stand komt, mag best een vraag over gesteld worden. Dat is best interessante materie namelijk.

Wat ik wel grappig vind is dat je hier de discussies opzij gaat, maar wel het mismoderatietopic heel goed weet te vinden iedere keer als je het met iemand niet eens bent en het deksel op je neus krijgt.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 17 maart 2021 22:47]

Nee, ik zeg niets over haar prestaties in deze. Sterker nog, hieronder in ditzelfde draadje leg ik ook uit dat dat gegeven waarschijnlijk wel in orde is.
Ik zeg niet dat ze niet capabel is. De partijen op haar CV zijn niet gek natuurlijk (al komt haar naam natuurlijk ook met PR-waarde). Maar er wordt gedaan alsof ze een soort garantie is voor kwalitatieve resultaten terwijl haar trackrecord dat niet perse ondersteunt. Mensen die beleidservaring hebben in specifieke industrieën komen wel vaker makkelijk aan de bak, omdat er niet veel mensen zijn met dergelijke ervaring.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 17 maart 2021 11:36]

Playstation kan wel wat nieuwe titels gebruiken. Dat is de kracht van Sony op dit moment die doen het goed voor hun ''Premium Triple A Games'' daarvoor koop je nog de console. Anders kan je net zo goed een PC aanschaffen of een simpele Xdoos seriesS.
Eens, gamepass voor Xbox en PC tegelijkertijd geeft Microsoft wel een stapje voor in breedte van het platform, terwijl PS plus juist meer een drempel vormt. En juist wat je maten gaan spelen bepaalt of je een PS of Xbox gaat halen. Playstation zal dus met betere games (en VR?) het verschil moeten maken.
Gamepass moet je niet met PS Plus vergelijken, maar met PS Now. PS Plus moet je vergelijken met Xbox Gold. (online en een aantal gratis games).

Dat MS Xbox Live Gold in het GamePass Ultimate pakket gestopt heeft doet daarbij niet ter zake, dat is gewoon een premium combinatie service.
Game Pass moet je ook niet met PS Now vergelijken. PS Now is de PlayStation tegenhangen van xCloud, en zelfs daar is het een manke vergelijking gezien de invulling die Sony daar aan geeft. PlayStation heeft niet echt een tegenhanger voor Game Pass.
PSNow is Gamepass en XCloud in 1 dienst, dus die kan je wel vergelijken met elkaar, en dat staat geheel los van wat je van de dienst vindt of hoe de dienst is. Schijnbaar vinden velen het interessant. Genoeg games die nu pas op GP komen waren al op PSNow te streamen/downloaden.

De echte tegenhanger komt nog volgens Jim Ryan. Of dat een overhaul is van de huidige dienst of totaal nieuw platform...we zullen zien.
Enige verschil is dat GP zich al redelijk heeft bewezen. PSnow nog niet terwijl het al een langere tijd bestaat. Bijvoorbeeld direct nieuwe games inclusief third party. En ik vind PSnow nog helemaal niet zo slecht. Hoop zelfs dat PSnow op niveau komt als gamepass. Alleen maar beter voor mij als xbox gebruiker.
Juist voor een platform als Stadia zou ik denken dat een rijtje (tijdelijke) exclusives kan helpen om het platform te promoten. Het is gek dat Google hier niet meer op inzet.

Overigens heb ik zelf niets met spellen streamen via de computers van anderen. Ik bekijk dit meer vanuit een zakelijk perspectief.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 17 maart 2021 11:56]

Maar vooral zo snel al... In mijn optiek hebben ze de stekker al weer uitgetrokken nog voordat alles compleet gestart was :? .

Maar helaas zien we dat veel vaker met de producten van Google.
Die exclusive games waren helemaal niet belangrijk. Het mooie aan Stadia is dat je de nieuwste games op goede kwaliteit meteen kunt spelen op vrijwel elk denkbaar apparaat. Dat is de kracht, dat is waar mensen het voor gebruiken en dat is precies hetgeen waar ze op moeten focussen. CyberPunk was bijvoorbeeld een enorm succes en ik denk dat dit ze wakker heeft geschud.
Het mooie aan Stadia is dat je de nieuwste games op goede kwaliteit meteen kunt spelen op vrijwel elk denkbaar apparaat.
Zolang er maar een goede internetverbinding (stabiele bandbreedte, lage latency) beschikbaar is, uiteraard.
Hier in Nederland is dat geen probleem! Ikzelf merk simpelweg niet dat ik aan het streamen ben. Ik ervaar een uitmuntend goede kwaliteit en een zeer lage latency. Speel momenteel Doom Eternal en het is een heerlijke ervaring.
Hier in Nederland is dat geen probleem! Ikzelf merk simpelweg niet dat ik aan het streamen ben. Ik ervaar een uitmuntend goede kwaliteit en een zeer lage latency. Speel momenteel Doom Eternal en het is een heerlijke ervaring.
Er zijn nog zat gebieden waar mensen maar een 20Mbit internet aansluiting hebben, of zelfs lager, dus ook in Nederland kan het zeker een probleem wezen.
Dan moet je de dienst vooral niet afnemen, hoewel, 20mbit zou voldoende moeten zijn :)
Dan moet je de dienst vooral niet afnemen, hoewel, 20mbit zou voldoende moeten zijn :)
Dat zeggen ze ja, ik zelf heb 3x die snelheid, maar ik neem geen Stadia omdat ik wil dat de spellen van mij zijn en op mijn computer staan, en wil zo min mogelijk Google spullen gebruiken.
Een spel is alleen van jou als je hem zelf maakt.
Nee ik heb hem gekocht dus die spel (kopie) is van mij, en jij kan zeggen wat je wil, wat ik koop is van mij, en niemand heeft het recht om mij huis binnen te komen en hem bij mij weg te halen, als ik een fysieke spel heb.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 maart 2021 18:33]

De werkelijkheid is toch echt anders. Je heb het recht gekocht om het te spelen.
Niet voor mij, ik heb hem gekocht van mij geld, dus is hij van mij (die kopie), is wat anders als ik het zou huren, wat Stadia is.
Als ze zegt dat ze terug wil naar de "basics" namelijk een game maken , vraag ik me eigenlijk af wat haar competenties zijn. Kan ze programmeren? Kan ze tekenen? Kent ze iets van 3D? Kan ze animeren? Kan ze een concreet gamedesign concept uitdenken? Of kan ze alleen maar de financien/contracten beheren en "opdracht geven tot"? Want zo zie ik er veel. Velen die zeggen (ook op mijn eigen werk overigens) die zeggen "kijk wat ik gemaakt heb", terwijl ze gewoon iets hebben uitbesteedt of er iemand voor in dienst hebben genomen.
Dat is toch het hele idee van iemand die in de top van een bedrijf zit, die geeft visie, stuurt het bedrijf een richting op. Dan is het totaal niet relevant of ze kan programmeren etc.
Aan de top zitten en een bedrijf een richting insturen zie ik niet bepaald als teruggaan naar de basics van gamedevelopment. Want dan worden die competenties wel relevant.
Misschien moet je dat niet op een letterlijke manier zien. Terug naar de basis om een gewoon een goede game te maken kan iets heel anders betekenen dan dat jij schetst. Dit betekent niet terug naar de basis, als zelf programmeren. Maar meer terug naar de basis als een goede game opzetten zonder misschien teveel politiek geneuzel binnen een uitgever bijvoorbeeld. Zoals ze wellicht heeft meegemaakt bij Google stadia.
Was ze ook niet van die E3 presentaties die gemaakt grappig moesten zijn ? Wel duidelijk dat stadia op een flop uitdraait. Als ze zoon belangrijk iemand aan de kant zetten. Blijkbaar heeft ze nog genoeg inspiratie en overtuiging dat Sony haar een kans geeft.