Lead designer van Portal gaat aan de slag bij Xbox Game Studios

Kim Swift, de lead designer van de eerste Portal-game, gaat aan de slag bij Xbox Game Studios. Ze wordt daar senior director of cloud gaming. Swift werkte tot mei 2021 nog bij Googles Stadia Games & Entertainment-studio in Los Angeles.

Xbox kondigde de komst van Kim Swift op maandag aan op Twitter. Swift moet bij Xbox Game Studios werken om de 'innovatie te versnellen en samen te werken met onafhankelijke studio's om cloudgames te maken'. Xbox zet al langer in op cloudgaming; het bedrijf biedt onder andere Xbox Cloud Gaming als onderdeel van zijn Game Pass Ultimate-abonnement.

Swift is onder andere bekend voor haar werk bij Valve, waar ze Portal ontwierp. Kim Swift werkte ook mee aan de Left 4 Dead-serie en Half-Life 2-episodes. Na haar vertrek bij Valve in 2012 werkte ze onder andere aan puzzelgame Quantum Conundrum. Swift heeft ook gewerkt bij EA Motive, een studio die volgens geruchten op dit moment werkt aan een 'revival' van een oude EA-franchise.

Swift ging in 2019 aan de slag bij Stadia Games & Entertainment als game design director. Ze vertrok in mei 2021 bij dat bedrijf. Google besloot in februari om te stoppen met het ontwikkelen van first-party Stadia-games en sloot daarom zijn Stadia Games & Entertainment-studio's, hoewel 'de meeste' werknemers van deze studio's andere functies binnen Google aangeboden kregen. Swift is sinds juni aan het werk bij Xbox.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-06-2021 • 19:46

58 Linkedin

Reacties (58)

Wijzig sortering
Quantum Conundrum was een aardige game, maar ook weer geen topper. Portal was echt gaaf, maar de vraag is dan wel of iemand nog een nieuwe game kan verzinnen die net zo tof is. Ik denk wel dat een blanco cheque kan helpen, maar dan heb je ook weer dat het heel lang gaat duren voor zo'n game uit is. Ben benieuwd maar verwacht niet dat we daar de komende 5 jaar wat van gaan horen.
Zo te lezen gaat ze daar überhaupt geen spellen ontwikkelen maar puur op het stuk cloud.

Valve blijft toch een fantastische werknemer werkgever wat als mega springplank kan dienen in de industrie, bijzonder.

[Reactie gewijzigd door MatthiasL op 21 juni 2021 22:37]

Bedoel je niet werkgever?

Desalniettemin vind ik persoonlijk dat valve een uitzonderlijk talent heeft om geweldige IP’s te laten uitsterven (portal en half life), voor de werknemers zal dit uiterst frustrerend zijn aangezien zij hun ideeën niet kunnen uiten in games waar iedereen op zit te wachten
Echter is er niemand bij Valve die werknemers verplicht om aan projecten te werken. Sterker nog, alle bureaus hebben bij valve wieltjes zodat werknemers kunnen gaan waar ze willen. Als de werknemers ''voelen''/vinden dat ze een tof project hebben, moeten ze andere ervan overtuigen dat het een tof project is, en dan kunnen ze aan dat bepaalde project werken in een groepje. Echter kan ik me prima voorstellen dat daardoor de mensen geen doorzettingsvermogen hebben, en projecten gewoon crashen. Half Life 3/Half Life 2 ep3 is bijvoorbeeld 3 keer gecanceld. L4D 3 is ook niks geworden om die reden.

Maar dat maakt voor Valve geen zak uit, want het geld ''stoomt'' (zonder R dus) toch wel binnen.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 21 juni 2021 22:17]

Je baseert dit op dat medewerkers-handboek dat een paar jaar terug is 'uitgelekt', maar ik heb sindsdien in verschillende interviews met personeel, managers en Gaben daar ook gehoord dat die vrijheid meer een vloek dan een zege is als het gaat om richting. Het ligt dan niet aan de mensen, maar aan het ontbreken van overkoepelende sturing. Een game maak je niet met een paar mensen, dat doe je met een team. Ik meen me ook te herinneren dat (in dat eerste interview over HL Alyx) er terug werd gekomen op die absolute vrijheid en dat er tegenwoordig toch wat sturing is.
Hij zegt toch ook niet dat het productief is geweest? Jullie zitten nu allebei random Valve trivia op te trommelen zonder wat toe te voegen aan de thread, lmao
Ze faciliteren iig de modding community, zowel met Portal (Reloaded) en Half Life Alyx mods.
Geeft hun ook weer nieuwe inspiratie misschien.
Op die manier komt er iig wel nieuwe content, tot dat Valve zelf weer een (erg) goed idee heeft.
Microsoft is echt on fire 🔥. De hoeveelheid studios en getalenteerd persoon die ze aannemen is echt bijzonderwaardig. Hopelijk krijgen we flink wat nieuwe games.
Mocht eens tijd worden. En dan nog zien of het wat word. Een aantal laatste spellen waren ook niet echt geweldig (bij launch). Crackdown 3, State of Decay 2, Sea of Thieves, Halo 4, 5 en MCC, Bleeding Edge, Battletoads, Infinite uitgesteld, Hellblade 2 vrijwel overnieuw begonnen met productie, zelfde met Everwild. Ook Fallout 76 was een rommel waar Bethesda nu bij Microsoft hoort. Microsoft Simulator nog niet op de console. Maar ik kijk zeld enorm uit naar Forza Horizon 5, Age of Empires IV en Halo Infinite dit jaar!! Ik zie graag meer top spellen komen alleen zal het nog even duren. Ik heb zelf geen xbox meer sinds de 360 maar op de pc speel ik ze graag.

[Reactie gewijzigd door Dexter010 op 21 juni 2021 20:28]

Sea of Thieves is juist enorm populair. Echt super leuk met vrienden.

Vind Starfield ook heel gaaf klinken, dan nog de Fable reboot, Avowed, Everwild, STALKER 2, Flight Simulator en Pyschonauts 2. Ziet er goed uit komende jaren.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 21 juni 2021 21:46]

Ik heb zelf Sea of Thieves honderden uren gespeeld sinds launch en een aantal jaar lang maar nu niet meer. Ik weet alleen dat het aan het begin weinig tot geen content had ook al vond ik het erg leuk. Stalker 2 is een 3 month timed exclusive en dan komt het naar Playstation. Psyconauts 2 is weer zo'n kleine game wat mij totaal niet aanspreekt. En de andere spellen is nog geen gameplay van en moet je maar hopen dat het wat word.
Sea of thieves was een leuke game, en het is vreemd om te haten op Halo MCC aangezien dit remasters en rereleases zijn (van games die als een van de beste zijn ontvangen uit hun tijd)
Gears 5, forza horizon allemaal, forza motorsport 7, the outer worlds, gears tactics, flight sim 2020, ori and the will of the wisp zo heeft micro ook zat games die wel tof waren. En je noemt fallout 76 als slechte game die niet van micro was maar doom eternal, dishonerd 1 & 2, prey wolfstein 1&2, skyrim, fallout 4 allemaal games die goed zijn en ju van microsoft zijn. En halo 4 was niet slecht en halo 5 had wel goeie multiplayer sp was veel minder.
Microsoft Simulator nog niet op de console.
Microsoft heeft deze week juist aangekondigd dat FS naar de Xbox Series S en Series X komt..
Gears 4, gears 5 en gears tactics, uitstekende games.
Hoop dat Age of Empires goed speelbaar wordt op de Xbox!
Vooralsnog is AoE 4 enkel voor de PC aangekondigd.

Mogelijk komt de game in de toekomst naar Xbox maar dat zal nog wel even duren.
ik weet nou niet of het een goede ontwikkeling is dat allerlei studio's overgenomen/gekocht worden. Ik heb liever 100 kleine studios dan 5 grote...
Kun je dat met recente voorbeelden onderbouwen, want alle verhalen die ik tegenwoordig hoor zijn juist het tegenovergestelde: Studio's worden juist enorm vrij gelaten op gebied van creativiteit bijvoorbeeld.
Ja maar MiCroSoFT bAd

/sarcasme uit

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 486069 op 21 juni 2021 20:28]

Ik kan je sarcasme wel waarderen maar helaas is je reactie te weinig om de minnetjes te ontkomen.

Je kan beter beginnen met iets sarcastisch en daarna inhoudelijk reageren op het artikel ;)
Tuurlijk kan die dat niet, toen Sony in 2000/2001 heel veel studio's overnam hoorde je niemand. Microsoft is gewoon goed bezig en eindelijk goed aan het investeren waar de Xbox voor staat en dat is games. Ze hebben gewoon keihard geleerd van het Xbox One verhaal.
Dat is echt niet te vergelijken.
Sony had met de architectuur van de PS1 (met sterktes en zwaktes tov N64) een bak exclusieve partners en is altijd groot geweest. Ze hebben de boel veel organischer opgebouwd.

Dit.. wat we nu meemaken met Microsoft is de 'alles of niks' voor gaming. Dat is echt onvergelijkbaar met Sony die tot de Wii/DS combo bijna de hele console markt alleen had.

Wat dit MSFT kost man. Tig miljarden om hopelijk straks 100 of 200 miljoen game passes te hebben (lijkt me). Dat kan ook niemand betalen.
Xbox (gaming) betaalt deze rekening ook niet, maar papa Microsoft.

Sony is hiermee vergeleken vrij behoudend. En Nintendo nog meer, die bij uitstek het meest te halen heeft bij cross platform. Maar dat is weer een hele andere duscussie.

Mag hier natuurlijk weer niet gezegd worden. Welkom op Tweakers en elk random Xbox bericht. Lol 😆

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 21 juni 2021 22:23]

Sony heeft nooit zoveel studio's in een korte tijd overgenomen. Ik snap niet dat mensen dat blijven roepen? Daarbij kan je ook niet roepen dat Sony uberhaupt random studio's heeft overgenomen, iets wat MS wel degelijk heeft gedaan. Velen van deze namen waren puur multiplatform en hadden niet eens direct iets met MS te maken als "2e party".

Als je Insomniac, Naughty Dog, Guerrilla Games, Bend Sudio etc wilt vergelijken met de aankopen van MS, dan heb je het helemaal mis. Al deze studio's zijn groot geworden dankzij Sony en hadden nauwelijks tot geen relelatie met MS.

Om dan nu te gaan klappen en juichen omdat er een bedrijf is die opeens miljarden gaat smijten omdat het weet dat ze op een andere manier niet zouden kunnen concurren. Daarnaast zijn er vanuit Stadia ook velen terug gegaan naar Sony al heb ik Tweakers daar nooit een bericht over zien maken.

Tellen de aangekochte studio's van MS uit het verleden niet meer of vergeten we die voor de gein gewoon? Blame MS dat ze de afgelopen 20 jaar uit hun neus hebben zitten vreten, kan je moeilijk vingertje wijzen naar Sony. Blijf het hypocriet vinden dat eerst "exclusives zijn neit belangrijk, iedereen speelt toch multiplatform games", en nu juichen bij iedere scheet van een medewerker tot een studio aankoop.

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 21 juni 2021 21:12]

Met deze reactie zal ik ook wel een heleboel opmerkingen krijgen, maar laat ik het proberen. Ik probeer het zo goed mogelijk te omschrijven, maar veel hiervan is ook een aanname. Lees dit met een economische/zakelijke bril. Niet met een gaming-bril.

1. Er zijn maar 3 (relevante) console-systemen uit drie organisaties. Dat gebruikers een "kamp" kiezen is een eeuwenoud gedrag, maar vraag je af of dat voor een commercieel product überhaupt relevant is. Je ziet dat net zo goed bij voetbal en is net zo goed nutteloos. Want spelers gaan over clubs heen en hebben alleen voor de duur van hun salaris loyaliteit. Als er een nationaal elftal speelt, is opeens de stadsgrens niet belangrijk, maar de landsgrens. Wanneer er een continent-competitie zou zijn, zouden we opeens voor Europa zijn. Dat gedrag om een kamp te kiezen is begrijpelijk (je moet je aankoop verantwoorden), maar is feitelijk nutteloos.

2. Microsoft is een software-maker en heeft nooit eigen hardware gezien als een primair product zoals Apple/Sony dat doet. Microsoft is gebaat bij software bij zoveel mogelijk gebruikers. Waar ze zich ook bevinden. Dat zijn ook de stappen die ze nu nemen met Microsoft 365. Voor de gaming-divisie wás het fysieke xbox-apparaat een uitzondering omdat het voor de ontwikkeling van games niet logisch zou zijn als er meerdere variaties zouden draaien op verschillende hardware.

3. Onlangs heeft Satya Nadella aangegeven dat Microsoft een "leading roll in democratizing gaming" wil [bron]. Dit zijn bewust gekozen woorden en is anders dan een leading roll in game-sales. Het betekent "waarschijnlijk" dat Microsoft volop wil inzetten op "Gaming as a Service" en dus ook hardware-onafhankelijk wil worden. In de ideale situatie voor Microsoft kun je Gamepass op je Playstation en je Switch installeren. Hardware is niet hun ding. Ik kijk al uit naar een eerste partij die een Xboy-apparaat gaat uitbrengen met alleen Gamepass.

4. Nintendo en Playstation hebben andere belangen. Dit kan/zal deels komen omdat zij inmiddels oude organisaties zijn en vertrouwen op een oude economie. Microsoft was dat ook, maar is de laatste 7~10 jaar haar organisatie, haar producten en haar cultuur aan het veranderen. Dat "democratizing" zie je in al hun producten terugkomen en legt ze geen windeieren. Ten tijde van Windows Phone waren hun iOS producten al beter dan op hun eigen platform. De hoop is dat Nintendo / Sony ook zo'n organisatieverandering doorgaan.

5. Dan kun je zeggen: "laat ze dan al die games ook uitbrengen op PS of Switch?". Maar Microsoft heeft dat al geprobeerd, en gefaald met de aankondiging van de Xbox One. Ik vermoed dat dat echt "the one" had moeten zijn waarbij Gaming as a Service geintroduceerd had moeten worden en je eigenlijk geen nieuwe (MS-)hardware nodig had. Daar hebben ze echter gefaald en waarschijnlijk de kracht van PS/Nintendo onderschat. In de tussentijd hebben ze wel games als bv Ori ook naar de Switch gebracht en waren ze de eerste die multiplayer platform-onafhankelijk maakten. Maar om de hele markt te democratiseren en platform onafhankelijk te maken, moet blijkbaar eerst die hele markt op de kop. Bethesda gaat hier volledig in mee en dat is de reden waarom sommige games exclusief worden, maar veel ook niet waarschijnlijk.
Xbox and Bethesda have long shared a common vision for the future of gaming. Both as fans and as creators, Bethesda understands the potential of Xbox Game Pass. Bron
Je conclusie dat MS 20 jaar uit hun neus heeft zitten vreten is dus niet correct. De eerste twee consoles waren vooral om de markt te penetreren. En destijds zal dat vooral zijn geweest om Xbox en PC meer tot een all-round systeem te maken. De laatste 10 jaar is de visie behoorlijk omgegooid. De Xbox One was daar veel te vroeg voor. En nu pakken ze door met de Series X.
Ik denk dat @VonDudenstein Mijn punt hiermee al versterkt namelijk. En waarop ik al doelde dat dit totaal geen vergelijking is namelijk. Of deze mensen waren toen nog niet geboren, of vergeten doodleuk Xbox eerdere aankopen in de begin jaren.

Het verschil is dat vaak dezelfde mensen commentaar hebben zodra Sony met nieuwe studio's gaat samenwerken, maar zodra MS een studio overneemt dan is er een compleet gejuich, maar ondertussen nog steeds dat vingertje van "maar zij deden het eerder al", waar natuurlijk niks van waar is.

Deze aankopen zijn geen organish geroeide studio's vanuit MS. Uiteindelijk maakt het niet uit, maar het is hypocriet om en te juichen en tegelijk dat vingertje te wijzen.

Dat zegt meer over MS (Xbox) dan over Sony (PlayStation).
Xbox and Bethesda have long shared a common vision for the future of gaming. Both as fans and as creators, Bethesda understands the potential of Xbox Game Pass
Van dit soort marketing praat krijg ik persoonlijk een beetje de kriebels....sorry. Wat anders zouden ze moeten zeggen als ze geld zien?

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 21 juni 2021 22:11]

Maar wat is oorzaak en wat is gevolg? Nou loopt deze klucht al zo lang dat er echt niet één duidelijke oorzaak aan te wijzen is, maar laat ik de andere kant proberen te belichten...

Jij ziet Xbox fans nu juichen om de aankopen van Microsoft en een vinger wijzen naar Sony. Maar waarom juicht men, dat is omdat de trouwe Xbox fan net een generatie heeft moeten doorstaan waarin keer op keer mensen Microsoft het verwijt maakten dat Xbox niet genoeg exclusives zou hebben. Nu is er de afgelopen jaren echt duidelijk actie van Microsoft te zien waaruit blijkt dat ze iets aan die situatie willen doen, logisch toch dat men dat toejuicht?

En natuurlijk had het leuk geweest als Microsoft ook al 20 jaar studio's aan het bouwen was geweest maar dat gaat nou eenmaal niet zonder er werkelijk 20 jaar over te doen. Dus de enige optie om een inhaalslag te maken is dan bestaande studio's overnemen.

Verder speelt er als praktische reden dan nog mee dat dit voor gamepass leden goed nieuws is omdat we alle nieuwe games day 1 gelijk in de collectie krijgen.

Wat betreft het vingertje wijzen, dat is puur een reactie op anderen (Sony fans dan veelal denk ik) die Microsoft verwijten dat ze studio's kopen. Het is niet zo dat de Xbox fan in een vacuüm vindt dat het goed is als Microsoft studio's koopt en dat Sony dat niet mag doen, dat zou inderdaad raar zijn. Nee, het is de Sony fan die verwijten naar Microsoft maakt en de Xbox fan die dan stelt dat Sony toch hetzelfde gedaan heeft (even los van in hoeverre dat klopt).
Jij ziet Xbox fans nu juichen om de aankopen van Microsoft en een vinger wijzen naar Sony. Maar waarom juicht men, dat is omdat de trouwe Xbox fan net een generatie heeft moeten doorstaan waarin keer op keer mensen Microsoft het verwijt maakten dat Xbox niet genoeg exclusives zou hebben. Nu is er de afgelopen jaren echt duidelijk actie van Microsoft te zien waaruit blijkt dat ze iets aan die situatie willen doen, logisch toch dat men dat toejuicht?
Dat gejuich is nogal dubbel zoals ik al eerder aangaf. Tuurlijk mag de fanbase juichen, maar diezelfde fanbase was een jaar terug nog doodleuk aan het roepen dat "exclusives niet belangrijk zijn". Het verschil is dat die consistentie gewoon niet aanwezig is bij zowel MS als de fans. Wanneer Sony stil is roepen dezelfde mensen ook "het is over, Sony lijkt niks in te brengen en dan boem daar zijn ze weer".
En natuurlijk had het leuk geweest als Microsoft ook al 20 jaar studio's aan het bouwen was geweest maar dat gaat nou eenmaal niet zonder er werkelijk 20 jaar over te doen. Dus de enige optie om een inhaalslag te maken is dan bestaande studio's overnemen.
Dat is waar mensen dus vooral moeite mee hebben. Dit is dus een gebrek binnen MS, een gebrek aan creativiteit. wat ze dus al generaties lang hebben onderhand. Dus geen creativiteit is de boel maar overnemen.
Verder speelt er als praktische reden dan nog mee dat dit voor gamepass leden goed nieuws is omdat we alle nieuwe games day 1 gelijk in de collectie krijgen.
Weet ik, is ook de enige reden waarom men juicht, zodat het "gratis" is te spelen via gamepass. Maar bij games die niet op GP komen zie je vaak ook meteen hoe men reageert, alsof voor games betalen iets heel "raars" is meteen.
Wat betreft het vingertje wijzen, dat is puur een reactie op anderen (Sony fans dan veelal denk ik) die Microsoft verwijten dat ze studio's kopen. Het is niet zo dat de Xbox fan in een vacuüm vindt dat het goed is als Microsoft studio's koopt en dat Sony dat niet mag doen, dat zou inderdaad raar zijn. Nee, het is de Sony fan die verwijten naar Microsoft maakt en de Xbox fan die dan stelt dat Sony toch hetzelfde gedaan heeft (even los van in hoeverre dat klopt).
Het gaat om je laatste zin hier. Even vergeten waar de eerste studio's van Xbox vandaan kwamen? Kwamen Bungie, Lionhead, Rare, Mojang etc (lijst is gewoon op Wiki te vinden) uit de lucht vallen? Ook die zijn ooit gekocht. Daarop doel ik dat het raar is dat "Sony deed het ook", alsof Xbox in hun begin jaren ook niet een boel hadden overgenomen.

Enige wat duidelijk is, is dat er een bepaalde creativiteit mist bij Xbox Games, waardoor ze nooit in staat zijn hun huidige studio's echt te vergroten, maar teveel bleven teren bij dezelfde studio's en games.

Dit is de reden dat men de aankopen van Xbox meer ziet als de "makkelijkste" weg want anders zouden ze het ook niet redden namelijk.
Microsoft is er wel op terug gekomen van het maken van devices, dat doen ze tegenwoordig steeds meer. En heb alle consoles geen fanboy naar als ik kwaliteit voel van ps4 en ps5 en dan one x en series x voel ik dat die van micro van betere kwaliteit is, vooral ps5 voelt goedkoop aan kwa plastic kwaliteit.
Sony heeft nooit zoveel studio's in een korte tijd overgenomen. Ik snap niet dat mensen dat blijven roepen? Daarbij kan je ook niet roepen dat Sony uberhaupt random studio's heeft overgenomen, iets wat MS wel degelijk heeft gedaan. Velen van deze namen waren puur multiplatform en hadden niet eens direct iets met MS te maken als "2e party".
Inderdaad, Sony heeft niet in korte tijd zoveel studios overgenomen als Microsoft. Maar uhm... wat maakt de tijdsspannen exact uit? En laten we nu niet doen alsof Sony alleen maar studio's overneemt die enkel voor hen werken. Hun meest recente aankoop is namelijk exact dat.
Als je Insomniac, Naughty Dog, Guerrilla Games, Bend Sudio etc wilt vergelijken met de aankopen van MS, dan heb je het helemaal mis. Al deze studio's zijn groot geworden dankzij Sony en hadden nauwelijks tot geen relelatie met MS.
...ow... We doen dus wel alsof Insomniac Games alles te danken heeft aan Sony? Are you kidding me? Insomniac Games had "nauwelijks tot geen relatie" met Microsoft? Zeker voor de laatste jaren heeft die studio een hoop games ontwikkeld voor Windows, Microsoft is een publisher voor hun geweest, de enige published die toeliet dat Insomniac Games de controle over de game waar ze voor ontwikkelde volledig in handen hielden. If anything, Insomniac Games leek voornamelijk weg te willen bewegen van Sony en heeft ook tot de dag van de overname beweerd een onafhankelijke studio te willen blijven.

Het is dan nogal erg belachelijk en hypocriet om die overnamen gewoon oké te vinden, en je dan om te draaien en Microsoft met de vinger te wijzen omdat ze ZeniMax en andere studio's hebben overgenomen en de (van begin tot eind gezonde) relatie die Microsoft en ZeniMax al decenia lang hadden maar gewoon te negeren omdat dat beter past in jou denkbeeld van de industrie (overigens, veel van de studio's die Microsoft overnam in 2018 hadden ook al lange sterke relaties met Microsoft, maar opnieuw, laten we dat maar even negeren).
Om dan nu te gaan klappen en juichen omdat er een bedrijf is die opeens miljarden gaat smijten omdat het weet dat ze op een andere manier niet zouden kunnen concurren. Daarnaast zijn er vanuit Stadia ook velen terug gegaan naar Sony al heb ik Tweakers daar nooit een bericht over zien maken.

Tellen de aangekochte studio's van MS uit het verleden niet meer of vergeten we die voor de gein gewoon? Blame MS dat ze de afgelopen 20 jaar uit hun neus hebben zitten vreten, kan je moeilijk vingertje wijzen naar Sony. Blijf het hypocriet vinden dat eerst "exclusives zijn neit belangrijk, iedereen speelt toch multiplatform games", en nu juichen bij iedere scheet van een medewerker tot een studio aankoop.
Maar dit geld allemaal ook omgekeerd. Waarom ben jij hier nu een vingertje aan het wijzen naar Microsoft als jij vind dat dit niet oké is maar volledig negeert dat Sony links en rechts de ene third party na de andere probeerd binnen te harken om timed exclusives te hebben? Imo is dat een veel groter kwaad. Exclusives van je interne studios over IPs die jij onder controle hebt? Sure, why not. Exclusives van third party studios waar jij geen controle hebt over het IP? *Dat* is pas slecht, want dat is juist expliciet blokkeren van andere consoles, in tegenstelling tot het zelf maken van een game met je eigen financiring.
Wat een onzin zeg.

Eerst was het dat MS geen exclusives had en Sony wel en nu is het dat MS random studio's aankoopt waar ze geen band mee hebben en dat Sony die wel had met de studio's die zij hebben gekocht.

Ik snap dat het als Sony fanboy lastig kan zijn als je ineens een studio "verliest" aan de concurrent maar zie het maar zo, dat hebben Xbox fanboys al een tijdje moeten ondergaan (inclusief bijbehorende hoon) en nu mogen zij ook eens blij zijn.
Iedere game die niet uitkomt op de console die iemand bezit is een verloren game als die graag had willen spelen, of de studio nou is opgekocht of opgericht door, dat doet er niet toe en is enkel een artificiële verschil wat jij nu verzint om je gelijk te halen.
Bungie had alle vrijheid hoe halo moest zijn niemand van micro bemoeide zich er mee. En Sony geeft ook geen vrijheid want er komt geen days gone 2 terwijl studio dit wel wilt.
Dat heeft niks met "ze krijgen geen vrijheid" te maken. Days Gone 2 kan ook gewoon in de koelkast staan namelijk. Er worden namelijk zoveel games gepitched intern, dat Sony uiteindelijk kan kiezen dat ze als nog voor een nieuwe IP moeten gaan alvorens ze weer terug pakken op een andere bestaande franchise.

Je kan ook zeggen dat Microsoft Halo, Gears en Fable, Forza studio's alleen maar hetzelfde laat maken, terwijl ze misschien weleens aan een nieuwe IP willen werken bv de Halo studio.
Weer heb je het 2x mis, days gone studio wou deel 2 maken, dit mocht niet omdat deel 1 te weinig verkocht heeft, verder maakt forza horizon studio nu fabel en gears studio komt met een nieuwe ip. De tijd dat studioa bij hun aan bepaalde ip werken is al lang voor bij. Verder is zowat alles op 3 studios na bij sony alles 3rd person action games. Ik heb b geen haat aan Sony hoor maar het is zoals het is. Bij xbox one deed micro dit wel ja hun ip uitmelken, maar door Phil komt er nieuwe content. En Sony visie is altijd ip maken paar delen en generatie daarna een nieuwe ip wel vaak zelfde jasje 3rd person. Maar als studio zelf zegt we wouden days gone 2 maar mocht niet zegt genoeg.
Je hele verhaal gaat alle kanten op. Je gaat van "ze wilden Days Gone 2 maken", naar "ik heb geen haat naar Sony", naar "kijk ze eens 3rd person games maken".

Wat wil je eigenlijk zeggen? Waar wil je het punt maken dat ze geen vrijheid krijgen, sinds we nooit officiele statements hebben gehad hierover? Dat er nu geen 2e deel komt van Days Gone wilt niet zeggen dat Sony over het algemeen hun studio's geen vrijheid geven. Als er 1 uitgever waarvan we weten dat die het wel degelijk doet is het namelijk PlayStation, en bij MS moeten we het nog maar eens zien namelijk.

Het zegt niet zoveel, want zoals ik al zei worden er zoveel games gepitched. Er is ook een nieuwe Killzone gepitched na ShadowFall (ja ik weet dat omdat de developers die ik ken bij Guerrilla me dat hebben verteld op de vloer toen ik er was). Dat betekend niet dat ze die ook kunnen en gaan ontwikkelen. Ik vraag me dus af waarom je denkt dat MS wel alle vrijheid gaf bij Halo of andere games en Sony geen vrijheid geeft? Als je dat soort claimes wilt maken moet je met feiten komen. En van PlayStation is het sowieso algemeen bekend en vaker in het nieuws geweest (ook recent met de samenwerking met een nieuwe studio die dit aangaf).

Sony is eindverantwoordelijke. Maar om nu een punt proberen te maken omdat het is "uitgelekt" dat een bestaande franchise op dit moment geen 2e deel krijgt is wel een beetje lachwekkend.

https://www.pushsquare.co..._so_much_creative_freedom

https://www.dualshockers....ves-100-creative-freedom/

https://www.ign.com/artic...ation-exclusive-interview

[Reactie gewijzigd door Recon24 op 22 juni 2021 21:30]

Vriend de studio heeft het zelf gezegd dat ze geen deel 2 mogen maken van Sony terwijl ze dit wel willen. Verder is zowat elke game van Sony een triple a 3rd person action game. En van micro ja dat hebben we gezien, ik noem ori, sunset overdrive, gears tactics, flight sim, forza horizon, halo, gears allemaal games die niet allemaal 3rd person action games zijn maar van alles wat.
Sony games nu 3rd person games bijna allemaal returnal, horizon, God of war, ghost of tusima, bloodborn, uncharted, days gone, spiderman, ratched and clank, demon souls. Sony maakt geweldige games maar bijna alles is 3rd person ze maken niet eens meer shooters zoals killzone helaas. Games die bij Sony buiten de boot balen zijn Dreams en gran turismo en sackboy, en die games doen het minder dan de titels hier boven. En ik zei denk nou niet dat ze zoveel vrijheid hebben dat krijg je bij grote bedrijven niet, van halo dat heeft bungie toen de tijd vast laten leggen toen micro alles strak wou houden en verteld in een interview. Ik kijk naar wat voor games ze maken als alles op elkaar lijkt vind ik het overkomen als weinig creativiteit die ze kwijt mogen, kijk naar ubisoft zelfde allemaal zelfde ideeën in hun games.

[Reactie gewijzigd door gerrit-jan83 op 22 juni 2021 22:23]

Ok gt sport 8 miljoen copies op 115 miljoen consoles niet super cijfers vergeleken met de rest van Sony titels. ,Mario kart 8 delux 35 miljoen x verkocht en veel populairder, Verder is denk ik f1 ook populairder sinds het op meerdere consoles komt en forza horizon 4 is mate populair, maar goed van geen waar onder gt weet ik niet hoeveel man het online of offline per week of dag speelt en jij ook niet. Dan over dat je zegt dat Sony's teams altijd 3rd person games maakte denk dat je guerilla vergeet die first person shooter maakte voor Sony. Als zowat elke studio onder je 3rd person games maakt kan je er uithalen dat dit van Sony moet, want een artiest/artiesten wil jeorgineel zijn denk ik dan. En ze zullen heus wel wat dingen mogen pitchen en wat vrijheid hebben.. Maar studios die beetje anders waren sluiten zoals Japan studio en tal van anderen in verleden. Kijk jou mening is ze hebben tal van vrijheid mijn mening is dat valt wel tegen en zo denk ik er over. Fijns avond.
Boeit me echt totaal niet, echt een discussie die je er opeens probeert bij te halen, maar als jij denkt dat F1 2020 10 miljoen sales heeft lol. Ze mogen blij zijn als ze wereldwijd de 2 miljoen sales halen namelijk..

Nee vriend jij riep keihard dat het de meest populaire console race game is, en zeg ik dat het sales was nee ik zeg dat gt sport niet de meest populaire race game is en gt is dat al jaren niet meer. Maar laten we inderdaad stoppen.
Ze krijgen totale vrijheid zolang het geen Days Gone 2 is. Plus ze hebben al een zombie apocalypse franchise en dat is The Last of Us. Er zijn ook mensen die denken dat het in dezelfde wereld afspeelt.

[Reactie gewijzigd door Dexter010 op 22 juni 2021 00:39]

Mensen die denken dat het in dezelfde wereld afspeelt heeft 1 van de 2 games niet gespeeld,
beide hebben hele andere zombies maar goed. Maar totale vrijdheid is een game maken die je wilt en niet bij je eerste pitch al afgewezen worden, als je bij een groot bedrijf hoort krijg je niet veel vrijheid en dat is bij sony ook zo. Herman hulst kijkt echt wel is dit iets voor onze ps fanbase ja ga maar door en bij nee kom maar met wat anders, alleen zien wij nooit de nee's maar alleen de games die ja kregen.
En valve niet dan? Waar is half life 3 dan? En portal 3?
Google, where projects go to die.

Hoelang zal Stadia online blijven? De first party games kun je vast op je buik schrijven.
En gaat Valve nog iets doen qua games?
Alyx is nog niet zo lang uit. En ze werken volle bak aan 3 andere games. En wss ook nog een soort Gameboy/Switch.
En ze werken volle bak aan 3 andere games.
Dat zou veelbelovend zijn als Valve niet een enorm lange geschiedenis had games in ontwikkeling te stoppen. In de afgelopen 8 jaar hebben ze maar 2 games uitgebracht, Alyx die zeker heel goed is en artifact dat een enorme flop is geworden.
Nogal off topic hier eigenlijk... Maar, volgens mij verkoopt Google juist je gegevens niet, die willen ze zelf houden zodat zij de enige zijn die gericht advertenties aan jou kan tonen.

En dat in de steek laten valt ook wel mee. Ja ik ken killedbygoogle maar dat zijn toch vooral de weinig gebruikte en vaak gratis diensten. Volgens mij hebben ze weinig (niets?) verkocht waar ze vervolgens zomaar de stekker uit trokken. Ik vond het jammer dat Google music bv stopte, maar ze hebben YouTube music en je aankopen heb je gewoon kunnen downloaden.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee