Portal-achtige shooter Splitgate blijft voorlopig in bèta wegens populariteit

De shooter Splitgate blijft voorlopig nog in bèta. De ontwikkelaars zeggen dat de servercapaciteit moet worden opgehoogd omdat de game populairder blijkt te zijn dan verwacht. De makers durven niet te zeggen hoe lang de bètaperiode nog duurt.

Splitgate kreeg de afgelopen weken zoveel nieuwe spelers dat het bedrijf moeite heeft de servercapaciteit op peil te houden. De scifi-firstpersonshooter die wat weg heeft van Portal zou aanvankelijk eind juli de bètaperiode verlaten, maar dat is uitgesteld 'tot in de nabije toekomst'. In de tussentijd wil het bedrijf proberen de capaciteit op te schalen voor het hoge aantal spelers dat er in de afgelopen weken bij kwam, zegt ceo van ontwikkelaar 1047 Games Ian Proulx in een persbericht, waar PCgamer over schrijft.

De shooter is te spelen voor console- en pc-gamers, en ondersteunt crossplay. In de eerste dertig dagen nadat de game als open bèta beschikbaar werd, werd de game meer dan tien miljoen keer gedownload. In de afgelopen weken zou het aantal gelijktijdige actieve spelers van 4000 naar 175.000 zijn gestegen.

Poulx zegt dat het bedrijf niet alleen de servercapaciteit wil ophogen, maar ook dat de back-end van de game moet worden opgeschaald. Zo moet de game zelf stabiel blijven draaien en uiteindelijk moet de wachttijd voor online spelers dalen. "We willen voorbereid zijn op een enorme groei als we officieel beginnen en ondertussen de bèta voorzien van updates, extra features en nieuwe servercapaciteit.

Op 24 augustus eindigt de Beta Battle Pass, zeggen de ontwikkelaars. Het bedrijf wil tijdens gamescom meer informatie bekend maken over de toekomst van het spel.

Door Tijs Hofmans

Nieuwscoördinator

19-08-2021 • 13:55

41 Linkedin

Reacties (41)

41
41
13
1
0
27
Wijzig sortering
In lange tijd niet meer zo'n fijne shooter gespeeld. Geen gekkigheid qua slide jumps en 100-en wapens enzo, lekker back to the basics met daadwerkelijk aim-skill en door de portals en double jumps is er toch een hoge skill ceiling (ook letterlijk, ha). Zeker een aanrader voor de mensen die het nog niet geprobeerd hebben!

Verder ook echt een verademing hoe verticaal de maps zijn, als voornamelijk CoD- en CSGO-speler is het toch wel even wennen.

Edit: Het wordt ook wel Halo Meets Portal genoemd, een best passende term/slogan naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Byron010 op 19 augustus 2021 14:23]

Heb er nog niets van gehoord, is het een veeleisend spel?
Veeleisend in wat voor manier?

Het vraagt heel weinig van mijn PC, al zou ik dat persoonlijk ook niet snel merken met een 3080/5900X.
Het vraagt naar mijn mening ook niet veel van jou als speler, je kan gewoon direct instappen en spelen. Als je net begint zijn je eerste paar potjes gemixt met bots, maar naar mate je verder komt blijven er alleen nog spelers over.
Aha ja ik bedoelde van de pc, maar daar heeft @JoeBrabo al een mooi antwoord op gegeven. Bedankt beide! Ik ga eens kijken naar het spel.
Niet bepaald zwaar, zie het als een gemiddelde e-sport titel qua performance.
Moet zeggen dat ze het technisch dik in orde hebben. Voor mijn gevoel geen merkbare hapering of frametime spikes. De movement en het gebruik van portals is echt om van te genieten.

Let wel op met borderless fullscreen. Dit gaf voor mij en sommige anderen issues zoals bizar lage FPS op bepaalde maps, alsof je PC resources niet goed gebruikt worden.
EDIT: dit is echt een minimaal bugje, moet kunnen voor een beta. Dacht het toch ff te vermelden just in case iemand erop afknapt

[Reactie gewijzigd door JoeBrabo op 19 augustus 2021 14:11]

De movement en het gebruik van portals is echt om van te genieten.
Net even gameplay filmpje gekeken nav de reacties hier en dit ziet er echt fantastisch uit. Gameplay ziet basic, maar super strak uit.

Zag @Brantje al het bruggetje slaan naar Epic en je kunt het off topic noemen of niet, maar ik kan niet naar deze game kijken zonder het gevoel "tjah... zo kan het dus ook".
Een ronduit briljanten mechanic van Portal pakken, maar dit in een totaal nieuw jasje gieten.

Ik krijg hier echt een Quake meets Portal vibe van. Zonder enige twijfel twee van mijn favo's ooit.
Ik ben naar aanleiding van dit artikel gisteravond eens gaan spelen en er is niets over gelogen. Inderdaad een soort halo+quake+unreal tournament in een blender gooien en vervolgens een kindje laten maken met portal. Dan is dit wat je krijgt. Het speelt super, de beweging is prettig, portals werken super, time to kill is precies goed en het voelt aan als een shooter die al jaren mee gaat. Ik weet wel dat ik deze game voorlopig een hoop ga spelen. Ik ben nog geen minpunten tegengekomen.
Gisteravond de download aangezet. Nog niet gespeeld. Ik werd afgeleid door de plotselinge Quake 1 re-release, die ik bij Quakecon zag. Dus ik heb Quake gedownload (duurde ook echt 30 seconden) en rest van de avond gespeeld tot ik mijn mandje in moest. Toen wel nog even de download aangezet, dus ga deze snel testen!
De dilemma's van een gamer :p
De quake 1 remake moet ik ook nog even bekijken. Vergeet ook niet Quake II RTX (met raytracing), die is op dit moment gratis op GOG ;)
Echt? Ja die moet ik dan ook even erbij pakken.
En ik was eigenlijk bezig de 2D Metroids uit te spelen.
Wat is het gamer leven toch druk :P
Hij liep constant op 120fps op een RTX 3060 @1440p.

Vond het een vrij simpele en beetje te kleurige game, gauw weer PUBG.

Gameplay:
https://www.youtube.com/watch?v=KviEq2dowE0

[Reactie gewijzigd door JDx op 19 augustus 2021 16:57]

thanks voor de tip ik heb het uitgeprobeerd naar aanleiding van je post .. en ja wat een leuk spel :D
juist door al die portalen ben ik er nog niet aan begonnen, het ziet er allemaal chaotisch uit net als de ubisoft battle royale. ben even de naam van die game kwijt.
Chaotisch idd, veel te snel en druk om tactisch portals te gebruiken, mensen spawnen her en der.
aah ik blijf wel lekker escape from tarkov spelen, als ik het zo hoor :D
UT meets portal vind ik eerder, maar vokr de rest 100 procent eens!
Net gekeken wat dit is.
Doet me denken aan Quake 2 lithium tijd maar dan met portals i.p.v. hooks.
JUUUP, zeer vermakelijke game. Het verticale aspect is idd zeer wennen zoals @Byron010 aangeeft. De portals zijn ook wennen, misschien te lang geen Portal gespeeld. De gunplay is echt heerlijk en er zit altijd tempo in ongeacht de gamemodes.
Als ik dit zie mis ik Tribes Ascend :'(. Die game was echt leuk, helaas niet meer te spelen. Had de perfecte combinatie van speed / physics / straight forward gameplay.

[Reactie gewijzigd door Brawler1986 op 19 augustus 2021 14:18]

game bestaat nog steeds. maar servers zijn echt dood.

Heel veel CTF gespeeld jaren terug
Toevallig zag ik dat ze een remake hebben van Tribes Ascend: Midair: CE. https://midair.gg/ Ga misschien toch even proberen :).
Ik zie dat zelf weer meer als remake van de al bestaande Midair wat heel matig ontvangen was.

maar wie weet, duurt iig nog eventjes voordat t uit komt.
Het deed wel flink onder voor de originele Tribes games, zeker het loadout system wat echt het ritme/tempo uit de gameplay haalde, echter toch wel veel uurtjes plezier mee gehad. Shazbot :'(
Af en toe zoek ik nog wel eens op of er nieuws is over een opvolger, maar helaas..
Shazbot! Wat een vette game was dat, leukste shooter die ik ooit gespeeld heb. Niet zo twitchy als de meeste hitscan shooters van tegenwoordig, maar relatief trage projectiles die behoorlijk wat skill vereisten om iemand mee uit de lucht te knallen (trajectories van je tegenstanders en je eigen projectiles inschatten). Ook de balans tussen lichte, squishy classes, medium all-rounders en zware, tanky classes was erg goed.

Hij is met een omweggetje nog wel te spelen, de laatste keer dat ik keek was er 1 actieve server (waar driekwart van de spelers rank 50 was, doorzetters :> ).
Offtopic: Thanks voor de reminder! Ik was vroeger helemaal weg van Tribes 2, gelijk maar weer even geïnstalleerd :)
Ik heb de ontwikkelaars van Splitgate een paar jaar geleden ontmoet toen ze met hun game in de Indie hal van de Gamescom stonden.

Ik werkte toen grappig genoeg bij een startup die gespecialiseerd was in het autoscalen van de infrastructuur achter multiplayer games. Ze vertelden dat ze zelf een paar scriptjes hadden wat de multiplayer servers regelden op DigitalOcean droplets.
Ik denk dat 9 vd 10 nooit echt de scaling techniek een probleem is maar meer de hoeveelheid capaciteit je in totaal uit wilt geven. Veel mensen hadden bijvoorbeeld kritiek op de Xbox launch en hoe dat Microsoft zijn preorder server scaling niet op orde had. Lijkt mij meer een geval van een budget hebben en daar niet overheen willen. Je kunt of wilt maar zoveel mensen bedienen. In geval van een kleine ontwikkelaar.. Loont het om nog meer geld te steken in een bèta game zonder dat er al een verdienmodel tegenover staat.

Statistieken laten de aard daar in zien echter deze zullen vaak niet publiek zijn. Je kunt het server budget van de bèta zien als de game zijn marketing budget.. Haal je ook echt meer betalende gamers binnen door meer servers te hebben? Enerzijds wel, anderzijds niet..
Schaling is zwaar onderschat en mensen lopen tegen bottlenecks aan op plekken waar niemand ze had verwacht, en dat vereist weer code changes en dat moet vaak een soort van backwards compatible.
Ik heb net even een paar potjes gespeeld en ja dit wordt wel een blijvertje voor me.

Ikzelf ben eenzijdig doof en had echt een absolute bloeddhekel aan COD warzone aangezien weten waar het geluid vandaan komt zo extreem belangrijk is ( bij eenzijdig doofheid kun je niet meer op basis van geluid de locaties bepalen van objecten / mensen IRL en ingame)

PS : was ik niet doof geweest had ik COD warzone wel blijven spelen

Dit spel is net te snel dat geluid wel van belang is maar niet van dermate groot belang ( exit gate klaar hebben staan om weg te komen voordat je gedood kan worden enzo)

Top spel en ben blij dat ik weer een shooter kan spelen

Game info : Potjes tot 50 kills during pak hem beet 5-10min dus echt een lekker shooter om gewoon even tussendoor te pakken en de portals als je die goed toepast zijn zo vet... ik ging 4 tegen 1 :+ met portal gebruik ze allemaal kunnen killen simpelweg omdat je ook door de portals heen kunt schieten ( tegenstander kan niet door de portal heenkijken) en je kunt in 1 klap achter je tegenstander staan door die portal.

Melee = 2 hits ben je dood dus niet instantkill

Ik heb een PC die net COD warzone op medium setting kan draaien en dit spel draait zonder problemen.. Mocht je enigzins van shooters ( quake / UT ) houden dan is dit echt een aanrader .. plus hij is gratis op steam .. so why not :D

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 19 augustus 2021 14:56]

Naar mijn idee zijn er ook enorm veel cheaters in War Zone.
Heb tussen 14-18 jarige leeftijd veel CoD4 op pro niveau gespeeld, nadat ik in Warzone over ~300m werd ge no-scoped of gesprayed werd met een SMG was ik er vrij snel klaar mee.

Of mijn skills zijn nu zo slecht dat ik het zelf niet meer kan, of er zijn enorm veel cheaters.
Zelfs in Battlefield heb ik dit soort capriolen nooit meegemaakt, waar de afstanden aanzienlijk groter zijn dan CoD ooit heeft gehad.

Heb er in ieder geval weinig lol aan beleeft. Kan me vergissen en de jeugd van tegenwoordig heeft skills die mij ver te boven gaan, maar ik speel CS:GO nog altijd mee op Global Elite wat natuurlijk niet echt een maatstaaf is, maar ik ben geen prutser ofzo. Ga dit maar eens proberen, ik mis de ouwe Quake/UT speelstijl. Af en toe slinger ik Quake Live nog eens aan maar dat wordt alleen maar door fanatisten gespeeld die niks anders doen dan Quaken, absoluut niet toegankelijk voor beginners / newbies, waardoor spelen met vrienden echt niks aan is (voor hen)

[Reactie gewijzigd door Zexion op 19 augustus 2021 17:37]

Ja veel cheaters .... ook 1 van de redenen dat ik gestopt ben ... Dan gok ik dat je dit wel een leuk spel vindt , probeer het uit zou ik zeggen het is gratis op steam :D
Speel het nu een aantal dagen, ontzettend leuk!
Bij battlefield 5 (v) viel me het laatst op dat een persoon met highest latency toevallig ook de hoogste score had, had ook een enorm hoog level vergeleken met de rest.
Mijn latency is slechts 10 (1 gbs glasvezel)
Over een maandje: Epic Games kondigt Fornite Splitgate aan.

Erg vermakelijke game, weer eens wat anders dan de zoveelste ronde van de_dust / cs_assault.
Net even een half uurtje gespeeld, kende het nog niet.. erg vermakelijk wel!
Dacht eindelijk mijn shooter gevonden te hebben gevonden gezien ik gelijk met 15 kills streak begon. Maar dat bleken dus vooral (of allemaal?) bots te zijn.

Had het verder na een uurtje wel gezien. Vind het helemaal niet zo lekker spelen eigenlijk.
Zo ook maar eens proberen, ik dacht juist dat Portal dit al was, maar Portal is enkel puzzels?
Portal is een puzzelgame ja
Speelt lekker weg en heerlijke performance.
ook dikke plus voor de native linux versie, werkt geweldig!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee