Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam Deck krijgt optionele frameratebegrenzer om accuduur te verbeteren

De komende Steam Deck-handheld van Valve krijgt een optionele functie om de framerate te begrenzen. Daarmee moet de accuduur van het apparaat verbeterd worden. Ook benadrukt het bedrijf nogmaals dat de eerdergenoemde doelstelling van 30fps een minimum betreft.

Met de optionele frameratebegrenzer kunnen gebruikers de 'prestaties afstellen tegenover de accuduur', schrijft Valve-medewerker Pierre-Loup Griffais op Twitter. Hij meldt daarbij geen concrete voorbeelden. Het bedrijf zou eerder al gemeld hebben dat Portal 2 op 30fps goed zou zijn voor een accuduur van zes uur, terwijl gebruikers diezelfde game tot vier uur lang kunnen spelen met een ontgrendelde framerate, schrijft onder ander Engadget.

Valve meldde vorige week ook in een interview met IGN dat het bedrijf streeft naar een framerate van minstens 30fps voor Steam Deck-games op native resolutie. Griffais benadrukt op Twitter wederom dat dit gaat om een minimum. "De '30fps-doelstelling' verwijst naar de ondergrens van wat we als speelbaar beschouwen in onze prestatietests; games die we hebben getest en laten zien, hebben tot nu toe consequent aan die norm voldaan en deze overtroffen", aldus de Valve-ontwikkelaar.

De Steam Deck moet in december verschijnen. Deze handheld-pc beschikt over een semi-custom AMD-soc met vier Zen 2-processorcores en een RDNA 2-gpu met acht compute units. Daarmee is de chip gebaseerd op dezelfde architectuur als de PlayStation 5 en de Xbox Series X en S. De Steam Deck beschikt over een rekenkracht van 1,6Tflops, wat op papier meer vergelijkbaar is met de last-gen consoles van Sony en Microsoft. De handheld wordt standaard geleverd met SteamOS, maar is ook compatibel met andere besturingssystemen, zoals Windows.

De tweet van Valve-medewerker Pierre-Loup Griffais. Afbeelding via Twitter

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

26-07-2021 • 08:14

120 Linkedin

Reacties (120)

Wijzig sortering
Interessant om te vermelden: In Steam OS wordt er gebruik gemaakt van gamescope, een compositor die op Wayland draait en specifiek is gemaakt om frames van het spel zo snel mogelijk op het beeld te krijgen. Ook heeft deze compositor de optie om het "scherm" wat het spel te zien krijgt te modificeren, waardoor je dus bijvoorbeeld een FPS-limiet kan instellen of de resolutie af kan stellen.

Broncode: https://github.com/Plagman/gamescope

Tweet waarin verwezen wordt naar gamescope: https://twitter.com/Plagman2/status/1418701862484594691
Opzich een prima feature, maar ik vraag me af hoe vaak hij relevant is. Afhankelijk van de titel, zie ik hem niet vaak meer dan 30 halen
Niet vaak?

Ik denk dat heel veel gamers (ik alvast) dit ding niet in huis gaan halen om de allerlaatste raytraced AAA games te spelen, maar wel om de bijna oneindige Steam library van oude games, indie games, 2D games, platformers, oudere RPG's, strategy games, etc te spelen.

Ben ervan overtuigd dat het gros daarvan mooi aan 60 fps zal kunnen draaien.

Kan al niet wachten :)
Mijn backlog in de Epic store is tegenwoordig groter dan die op Steam. Maar gelukkig zijn die spellen goed te streamen via Steam link. Het enige is dat alternatieve stores (bijv GOG) niet lokaal gaan werken op dit ding. Portable Witcher of Cyberpunk is dan weer jammer als je die via GOG of andere plekken hebt.

Dat je vast zit aan Steam is natuurlijk logisch, want het is van Valve. Maar misschien komt er een open alternatief op de markt ooit. Heel spannend zijn deze specs toch niet.

Zoals de vele andere reacties aangeven kun je dus wel andere launchers e.a. installeren op Steam Deck. Dat maakt het apparaat wel beduidend interessanter.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 26 juli 2021 09:13]

Ik denk dat je er binnen een paar weken Windows goed op draaiend kan hebben (zal even duren voordat iemand goed op papier heeft gezet hoe je alles stabiel kan draaien). Daarna kun je dus spelen uit welke store je maar wilt.
Ik heb een pre-order staan en verwacht eigenlijk de gamepass games er gewoon op te gaan spelen. Soort mobiele xbox. Spellen die alleen op de xbox draaien kunnen dan via xcloud gespeeld worden.
Je hoeft helemaal niet te wachten tot iemand iets op papier heeft gezet. Het is gewoon een pc waar preinstalled steamOS op staat.
Als je wilt kan je daar direct Windows erop gooien.
Het enige wat is moet weten is de shortcut voor de bios of het boot selectie scherm
Zo gemakkelijk is dat niet en vereist toch wel drivers voor specifieke chips in dat ding. Het is niet even gewoon ff doen.
De chips zijn een Ryzen CPU en een Radeon grafische kaart? De indruk die ik krijg is dat het by design zo dicht mogelijk bij een standaard PC, danwel laptop zit, met toevallig een wat afwijkende vormfactor.

Ik denk dat Valve vooral vanuit het oogpunt van pricing er geen Windows (want licentie) op heeft willen zetten. Maar er wordt redelijk vet geknipoogd "dat het kan".

Puur mijn indruk uit de berichtgeving, voor alle duidelijkheid.

@bons
Thx voor die toelichting. Interessant!

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juli 2021 10:58]

Nope, is het echter qua intended design dat deze machines met SteamOS (Linux) wordt geleverd i.p.v. Windows ;-). Dus niet om de licentie kosten ;-).

Valve is al een tijdje flink aan het investeren op het Linux platform. Aangezien zij graag zien dat Gaming ook mogelijk wordt op een 'vrije' platform/OS. Ze zijn namelijk niet zo happig op de Road waar Microsoft ingeslagen is, Gabe heeft dit ook in diversen interviews laten weten. vooral in de tijd van Secure boot is dit een hele issue geweest. waardoor thirdparty OS draaien op je hardware met secure boot aan niet echt vanzelfsprekend was, dankzij Microsoft.

Dat er makkelijk Windows te installeren is op deze machine heeft puur te maken met de mindset van Valve, zij zijn een voorstander van open platformen. Dus Valve zou het liefste willen dat je gewoon SteamOS gebruikt, ze doen hiervoor ook hun best om dit voor de normale user zo makkelijk mogelijk te maken zoals de proton layer voor de native Windows games.

Maar door de openheid van Valve kan je alle OSen erop zetten zoals je wilt.
Dat maakt Valve ook wel een mooi bedrijf voor de gamers, ze zijn in dat opzicht zeer consument vriendelijk. Ze hadden net zo goed de bootloader kunnen locken zodat SteamOS de enige keuze was om te draaien.
Daarnaast ben je waarschijnlijk afhankelijk van Microsoft van hoe goed de gaming ervaring zal zijn met Windows op de Steam Deck. Het staat buiten kijf dat Steam alles uit de eigen software zal persen voor de hoogste framerates en beste integratie met de hardware. Als je er Windows op zet, zul je er waarschijnlijk deels op moeten hopen dat Microsoft dezelfde tweaks doet op haar platform of dat je die zelf kunt doen.
Hangt ervan af. Met een beetje geluk zijn de cruciale componenten (storage controller en connectiviteit) off the shelf en zitten de drivers al in Windows. Zoniet dan kan Valve deze aanleveren aan MS en worden ze er alsnog ingezet. Ze zouden al gek zijn omdat niet te doen als ze adverteren met de mogelijkheid om Windows te draaien.
Ik denk wel dat het gewoon even doen is eigenlijk.

De meestal onderdelen zijn gewoon of the shelf producten.

Blijven wat mij betreft moederbord chipset en cpu over.
Voor de cpu verwacht ik helemaal geen problemen.
Ik heb regelmatig enginering sample's gehad en dat was ook nooit een probleem.

En ook zonder chipset drivers kan je windows gewoon booten/gebruiken.

Ik heb zelf trouwens een GPD Win Max gehad.
En direct bij binnenkomst zelf een verse windows installatie erop gedaan.
Ik moest zelf nog 1a2 drivers opzoeken, maar that's it.
Windows zit dan wel met drivers, toch?
Er bestaan een aantal niet-officiële Linux clients waarmee je games uit je GoG library kan downloaden:

https://amp.reddit.com/r/..._options_for_linux_users/
Lijkt me wat omslachtig, bij mijn weten werkt galaxy gewoon op linux (met wine uiteraard).
Dat is niet waar. Valve heeft al gezegd dat het een open platform is en je gewoon andere launchers (binnen SteamOS) en zelfs andere OSsen (inclusief Windows) kan installeren.
Waarom gaan die stores niet werken? Dit is 'gewoon' een pc en je kan hier prima andere stores icm Windows op zetten. Of de drm-vrije Linux versies mocht je die hebben :)
Dat je vast zit aan Steam is natuurlijk logisch, want het is van Valve. Maar misschien komt er een open alternatief op de markt ooit.
Het is gewoon een PC, als je wil kan je er windows op installeren en de EGS-client erop installeren. Dat zou niet eens moeten als de EGS Linux zou ondersteunen: je kan gewoon eender welke app op de Steam Deck installeren, er draait gewoon linux op.

De Steam deck is dus gewoon open, zoals alles dat Valve doet.

[Reactie gewijzigd door kiang op 26 juli 2021 08:49]

Volgens mij kan je Epic store games via Heroic Games Launcher of Lutris en wine/proton gewoon op Linux draaien dus ook op SteamOS

[Reactie gewijzigd door ashwin911 op 26 juli 2021 09:41]

Valve zelf heeft al aangegeven dat je niet vastzit aan SteamOS:

"“Steam Deck is a PC so you can install third-party software and operating systems,” says Valve, which means this hardware isn’t locked down in the way we’re used to seeing from tech companies"
Stiekem toch wel, ik game graag (liggend) op de bank. Iets met thuis niet achter een bureau willen zitten aangezien ik dat voor mijn werk al 40 uur in de week doe.

Echter kan dat gewoon met Steam Link over het lokale netwerk, en is de performance van het device daarbij verder niet zo heel relevant. :)
Je zou ook gewoon een ‘grip’ voor je telefoon kunnen kopen en dan lokaal kunnen streamen.

Scheelt je weer een hoop knaken.
Mijn ervaring is dat een LAN aansluiting veel minder lag oplevert dan een WIFI verbinding. Via mijn telefoon (One plus 8 pro) heb ik bijvoorbeeld merkbare lag, terwijl ik dat niet of nauwelijks heb via mijn NUC met Gbit aansluiting (Celeron J3455).
En de Steam Deck heeft een LAN aansluiting?

Wat wil je hier precies mee zeggen?

Bovendien is de Wi-Fi chip in menig high-end telefoon ook sneller dan die van de Deck.
Je streamt niet met een Steam Deck, daar speel je de games lokaal op af.

Jij adviseert een telefoon te gebruiken in plaats van de Steam Link. De Steam Link gebruikt ook een kabel.

[Reactie gewijzigd door Hans C op 26 juli 2021 11:02]

Tweaker gaf aan op de bank te willen liggen, dan ga ik er vanuit dat hij een device voor z’n snufferd wil.

Natuurlijk wil je voor de beste ervaring via Ethernet spelen maar als je draadloos zou spelen en alleen wil streamen dan is een telefoon een goedkopere keuze.
Mijn ervaring is dat ik geen noticeable lag heb over m`n Xperia 1 II met Razer Kishi om games te streamen in mijn huis. Nu een Amplifi alien (wifi6 wat ook door de xperia supported is) maar daarvoor met de amplifi HD (wifi5) ook geen last.
Ik gok dat veel oudere/indie games hier best prima op zullen draaien, maar ik denk dat ook wat oudere games betreft het per titel veel kan verschillen ivm optimalisaties. Vooral bij indie games kan het hit/miss zijn. Misschien ben ik wat pessimistisch ingesteld op dit soort apparaten, tot nu toe zijn ze altijd tegen gevallen ivm matige koeling en een batterij die met een uur leeg is. Ik hoop dat valve iets beters neerzet :)
Ik wil 'm vooral omdat ik relaxed op de bank wil kunnen spelen.
Speelde pas Zelda BotW op een geleende WiiU. Dat was gewoon fijn om in de woonkamer te gebruiken.

Mooi verhaal van Stephen King over het waarom: http://www.zenpencils.com/comic/king/
Om nog maar te zwijgen over de catalogus van Valve spellen, die ook tot in den oneindigheid zijn geoptimaliseerd voor oudere hardware. Ditzelfde voor zaken als esports titels. Het ligt er puur aan hoe goed een spel om kan gaan met "iets minder zware" hardware dan je desktop met 3080 of wat dan ook (ook al is het nog altijd een prima beefy systeem als je kijkt naar de chipset zelf).
maar wel om de bijna oneindige Steam library van oude games, indie games, 2D games, platformers, oudere RPG's, strategy games, etc te spelen.
Zo had ik em zelf nog niet bekeken.... En bedankt, nu word het idd wel interessant....
Maar in alle eerlijkheid, je betaald geen 420/550/680 Euro om relatief oude spellen te spelen.
Jij misschien niet, anderen wel. Daarenboven zijn er genoeg minder zware moderne games die dit ding makkelijk op 720p60 kan draaien.
Uiteindelijk heeft iedereen daar natuurlijk een eigen mening in. Hoeveel geld je over hebt om bepaalde games mobiel te kunnen spelen verschilt per persoon.

Ik speel vooral RPG’s en zou best weer willen beginnen met NWN2 op deze console.
Skyrim en Fallout4 zijn ook titels die ik zo kan opnoemen als games die ik hierop zou spelen.

Allemaal oude games, waarvoor ik toch de 512GB versie heb gekocht.

En eerlijk is eerlijk, ik heb een Nintendo Switch, maar puur omdat hier geen virtual console op staat (gameboy en Nintendo DS) zou ik best hier een emulator op zetten.
Je zou eens moeten weten hoeveel een flipperkast kost. :P
Genoeg, maar dat is een beetje appels met peren vergelijken he ;)
Spreek voor jezelf. Een van de eerste gedachten die mij te binnen schoot is dat dit de perfecte form factor is voor visual novels. Waarschijnlijk het minst zware genre wat er is, maar ik vind het oncomfortabel om ze achter mijn desktop te spelen. Enkel de form factor is voor mij dus al veel waard.

Verder speel NES era games tot en met nieuwe games. Ik spendeer daarom relatief weinig tijd met grafisch intensieve games. Ik verwacht dus meer dan 90% van de tijd gewoon een locked 60fps te halen zonder compremmis te sluiten. Ten slotte is de mogelijkheid om gewoon te kiezen waar en hoe ik een game speel en dan ook nog zonder bijvoorbeeld een 2e keer de game te moeten kopen op de switch zonder save sync heeft ook veel waarde voor mij.
Exact dit! Ik heb een library vol aan games die ik heel graag wil spelen, maar niet de moeite ga doen om er naar m'n PC toe te kruipen omdat ik zo'n 3 kwartier beschikbaar heb en ik tegelijkertijd in de woonkamer moet zijn om op m'n dochter te letten.
Momenteel is dat nu Netflix afspeuren naar de volgende documentaire over Aliens, zometeen is dat lekker een paar indie games spelen op de bank en deze kunnen pauzeren.
Maar dan heb je ook niet echt veel moeite gedaan om dat spelende te krijgen in je woonkamer.
Op m`n TV heb ik bijvoorbeeld in het begin natively Moonlight geïnstalleerd en dan kon ik games vanaf m`n Geforce equipped PC streamen ernaartoe alsof de TV een shield client had.

Mocht je TV oud genoeg zijn om dat niet te ondesteunen, kan je altijd nog een nvidia shield kopen en eraan hangen om je games te streamen en/of de steamlink etc. etc. Genoeg opties.
Oh nee ik heb ook Steam op m'n TV staan.

Het werkt nagenoeg perfect. Zelfs m'n oude Xbox 360 dongle wordt herkend en ik kan er 4(!) controllers op aansluiten en splitscreen mee spelen (indien gewenst). Dit is het probleem ook niet.
Echter wil mijn vrouw soms ook gewoon TV en films kijken en is spellen spelen via m'n 55 inch tv in de woonkamer nou niet de meest 'rustgevende achtergrond geluid/beeld'. Vooral niet met een pasgeboren dochter, die vaak aandacht opeist. De "aliens documentaire op netflix" is ook een beetje sarcastisch.
Nu kan je wel zeggen "sluit dan een bluetooth headset aan", maar de lichtflitsen/beelden blijven helaas en dan kan m'n vrouw nog niets zien en dan hoor ik m'n omgeving ook niet meer. Een handheld met goede support, mijn hele steam library en de ondersteuning van Valve komt in mijn situatie nu gewoon veel beter uit. Jammer dat het nog een paar maanden duurt.

Kan het ook streamen naar m'n mobiel, maar dit vind ik dan weer waardeloos werken. Vele rare haperingen en soms blijft het beeld gewoon hangen tot ik de app opnieuw open, terwijl er geen melding van komt.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 26 juli 2021 14:54]

Een groot probleem waar ik zelf tegenaan gelopen ben met dat soort ideeën is dat een groot deel daar van gewoon niet lekker werkt zonder een toetsenbord en muis setup. Controller support is al erg laag bij de meeste oudere games, een strategy games al helemaal.

Meestal ben ik er klaar mee na een half uur prutsen met de controls om ze aan een controller te mappen en ga dan toch maar wat anders doen.
Ja, ik herken dit volledig.

Maar ik koester toch enige hoop dat de 2 ingebouwde trackpads verder verfijnd zullen zijn ahv hun jarenlange ervaringen met de Steam controller, en dat die een gamechanger zullen zijn om klassieke M&K controls te vervangen :)
Daar heeft Valve ook gewoon de oplossing voor: Steam Input. Je moet zelf helemaal geen moeite doen met alles perfect te krijgen. Je kan gewoon een paar configs van de community downloaden en diegene gebruiken die het beste werkt.

Voor strategy games zal het inderdaad nog altijd wat zoeken zijn, maar voor bijna elk ander genre komt dat echt wel in orde hoor. Je zou er van versteld staan hoe veel je kan instellen via Steam Input, en wat voor geweldige configuraties mensen daar al voor gemaakt hebben.
Het werkt denk ik als volgt: je stelt alles in de game in zodat-ie in ieder geval 30 FPS haalt, en dan stel je de limiter in zodat het ook consistent 30 is. Als ie dan een groot deel van de tijd 43 FPS zou genereren kost dat alleen maar batterijen zonder dat het vloeiender beeld oplevert.
Ligt er toch echt aan welke games je speelt. En hoeveel mensen hebben hem al in de handen gehad om dit te controleren? Voor de merendeel van de games is 30fps prima en helemaal geen probleem.
Dat bedoelde ik met afhankelijk van de titel :) En het is puur assumptie op basis van het formaat en de specs. Ik heb ook niet gezegd dat 30fps een probleem is om te spelen, ik zet alleen vraagtekens bij hoeveel batterij winst je gaat krijgen met een frame limiter op 30fps, als het gros van de spellen daar niet of nauwelijks aan gaat komen
Er zijn de afgelopen weken nogal wat erg grove berekeningen geweest die tonen dat dankzij de lagere resolutie de Deck relatief gezien evenveel grafische kracht tot z'n beschikking heeft als een PS5/Xbox.

Ik denk dat er maar weinig spellen zijn die met een dergelijke resolutie niet op 60 fps te krijgen zijn met hooguit een paar tweaks in de settings.

De resolutie van het scherm is slechts 1280*800, wat de helft van het aantal pixels is ten opzichte van 1920*1080. Effectief gezien hoeft er dus maar een achtste van de pixels gerenderd te worden ten opzichte van wat high-end PC's en consoles trachten te doen.
Bron? Volgens Digital Foundry moet je eerder denken aan een Xbox One Series S, de zwakste console van deze generatie.

https://youtu.be/h8p_myiqGP4
Dat maakt toch niks uit? De Series S is zwakker dan de Series X, maar is bedoeld om spellen op een lagere resolutie te draaien. De Deck is wederom een stuk zwakker dan de Series S, maar behoeft spellen dan ook maar op een fractie van de resolutie van de Series S te draaien. Dat is gewoon een lijn die je grofweg door kunt trekken.

De pure rekenkracht is genoeg om met enige concessies 60 fps te kunnen halen op die resolutie. Vooropgesteld dat de koeling op orde is, zoals @incapable reeds terecht aanhaalt.
series S apu draait op 70W (met goeie koeling) dan is het gros van de spellen 1080P
en dat zijn nog geoptimaliseerde spellen.
deze APU is max 15/20W maar dat ga je niet constant draaien. 720p is dan wel hoog.
Dat kan wel constant draaien hoor, anders krijg je die 40 Wh accu niet in 2 uur leeg (wat de accuduur zou zijn bij de zwaarste games).
We zullen moeten afwachten, blijft allemaal giswerk.
Maar als je naar de specs kijkt is het niet voor mij net niet.
Ik dacht volgens de specs 20W verbruik totaal, waarvan 15W apu en 5 voor de rest (scherm, wifi etc)

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door Sulya op 26 juli 2021 18:30]

Ja dat zeg ik toch ook? 40 Wh / 20 W = 2 h...
Ik heb geen gaming PC meer en alleen een "werk" laptop, ik heb nog wel een tablet, phone en Switch om een spelletje op te spelen.

Het nadeel is nu juist dat ik hem ook als desktop zou willen gebruiken en op een 27" scherm is een 1080P al aan de lage kant. Er is zeker wel een markt voor dit apparaat, maar ik denk niet dat ik daar bij hoor.

Wel een tof apparaat en ik hoop zeker dat dit verder word doorontwikkeld :9~

[Reactie gewijzigd door Palm_freemium op 26 juli 2021 10:57]

Ik vroeg om een bron waarbij er gezegd wordt dat op de resolutie van de Deck deze vergelijkbaar zou moeten zijn met een PS5 zoals je zelf aangaf.

In de video van Digital Foundry zie je dat deze eerder gelijk loopt aan een Series S zoals ik eerder ook al noemde.

Daarbij is het inderdaad zo dat de resolutie van de S 1080/1440 hoger is dan die van de Steam Deck maar Digital Foundry kaart een aantal zaken aan die je zelf vergeet te noemen.
  • Series S heeft een TDP van 100w tegenover 15w van de Deck
  • Series S heeft 4 Tflops aan rekenkracht tegenover 1.6 Tflops van de Deck
Hoewel er sprake is van een mindere hogere resolutie heeft de Series S een dusdanige hoge TDP dat zij verwachten dat dit de grootste bottleneck gaat zijn van de Deck.
Dit betekent volgens DF dat je er niet ‘vanuit kunt gaan’ dat je met lagere settings alsnog 60fps haalt.

Ze hebben verder ook wat content nagekeken en zagen bijvoorbeeld dat Control en Fallen Order allebei geen 60fps haalde op de Deck.

Vervolgens hebben ze ook een gelijkaardig systeem gebouwd met ongeveer dezelfde compute.
Op 720p is er echt nog wel wat performance nodig om 60fps te realiseren in games die grafisch iets veeleisender zijn.

[Reactie gewijzigd door Evernote op 26 juli 2021 20:13]

De xbox series S is idd zwakker dan de series X, maar de target resolution van de series S (12 terraflops) is officieel gezien 1440P, wat enkele malen hoger is dan 720P op de steam deck.

Kwa GPU compute kracht zit de steam deck met zijn 1.6 terraflops onder een PS4 (1.8)
De enige reden dat ze het vergelijken met een Series S ipv een PS4 is vanwege het desbetreffende architectuur. Zowel een AMD GPU alsmede een AMD CPU. Wat je niet v.d PS4 kan zeggen.
Klopt allemaal, maar in die berekeningen zijn nog geen rekening gehouden met de restricties die de koeling en batterij opleggen, en dat is waar ik het echt eerst moet zien voor ik geloof dat ze inderdaad zoveel kracht hebben.
Ik heb hem besteld, maar het laatste wat ik er op van plan ben is de laatste AAA games erop spelen.
Dat doe ik wel in volle glorie op de game pc.

Ik heb hem juist voor die parels die ik nooit gespeeld heb en er niet meer uit zien op een groot scherm.
Volgens mij gaan die allemaal prima draaien.
Ja eens, voor dat soort games klinkt het als een fantastisch apparaat :)
…ik zet alleen vraagtekens bij hoeveel batterij winst je gaat krijgen met een frame limiter op 30fps, als het gros van de spellen daar niet of nauwelijks aan gaat komen
Dat is natuurlijk ook pure speculatie, want het is maar net welke spellen je erop gaat spelen.

Maar ik speculeer even met je mee. De meeste oudere en of indie games zulken gewoon >30 FPS draaien, zelfs 60 FPS is goed mogelijk op 720P en dan heeft een frame limiter op 30FPS zeker nut om de accu langer mee te laten gaan.

Ik zou zeggen kijk even hier om nog wat verder te speculeren:

Digital Foundry:
https://m.youtube.com/watch?v=4Dd_bazOYOY&t=608s

ETA Prime:
https://m.youtube.com/watch?v=3bfQl4XXlH0

https://m.youtube.com/watch?v=efD2wAfhXrU
Valve zelf geeft aan dat Portal 2 zonder framelimiter 4 uur speeltijd oplevert en met 6 uur. Dat is toch aanzienlijk.
Portal 2 is een relatieve lichte spel dus ik zou dat eerlijk gezegd niet als maatstaf gebruiken voor speeltijd.
Nee, uiteraard niet. Maar je krijgt wel een idee van het verschil in batterijleven tussen 30fps en hoger. 33% meer batterij in dit geval.
Valt mee gezien de hardware requirements (een P4 CPU). Voorlopig weten wij niet hoe de steam deck zich onder load gedraagt.
Ligt er toch echt aan welke games je speelt. En hoeveel mensen hebben hem al in de handen gehad om dit te controleren? Voor de merendeel van de games is 30fps prima en helemaal geen probleem.
Niet alleen dat, licht er zeker ook aan hoe je de settings zet in je spellen, als je alles hoog zet zal je weinig fps krijgen, als je alles laag zet krijg je hogere fps, als je alleen al kijkt naar de Nintendo Switch, en de zelfde spellen kijkt op een PC of zo, zie je dat de settings in de spellen op de Nintendo Switch heel laag staan, zag je ook met Doom 2016, en dat zal je ook krijgen met de Steam Deck denk ik.

Maar we zullen zien, niemand heeft hem nog kunnen testen.
Al is het alleen maar voor spellen die het menu op 1000fps willen renderen. ;) nieuws: EVGA meldt 30 doorgebrande RTX 3090's door New World-bèta Even in zo'n menu blijven staan kost dan toch onnodig accu voor letterlijk niks.

Sowieso zullen er delen van het spel zijn wat veel sneller gerenderd kunnen worden dan de rest en dat kan ook een wisselende ervaring geven. Ik heb in de Nvidia drivers de cap ook al jaren ingesteld op de max van mijn scherm. Nu ik er een 240Hz scherm bij heb is dat alleen een beetje onhandig(de TV doet namelijk maar de helft), maar alsnog worden er nu geen frames weergegeven die toch niet gerenderd kunnen worden. Dat is alleen maar extra stroomverbruik en eventuele tearing(al ben ik daar veel minder gevoelig voor dan een (te) lage framerate).

EDIT: Nog even een kleine toevoeging. Door FPS spikes te voorkomen kan je ook de GPU(en misschien zelfs CPU) temperatuur lager houden zodat je misschien geen throttling krijgt en je laagste FPS waarden juist omhoog gaan.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 26 juli 2021 09:05]

Een redelijke portable RTS game is de droom voor mij dus ik zie mijzelf wel C&C Generals of Age of Empires 2 spelen met wat touch screen modificaties, die gaan gerust 60+ halen
Als de hardware vergelijkbaar is met de vorige generatie consoles, zou meer dan 30 FPS halen echt geen probleem moeten zijn, ook op moderne titels. Immers, het scherm is maar 1280x800, dat is minder dan half zoveel pixels vergeleken met 1920x1080 die bij de vorige generatie consoles gangbaar is. Schaalt natuurlijk niet lineair, maar op native resolution zou de performance best goed moeten zijn.

Bijvoorbeeld, hier draait iemand met vergelijkbare hardware Cyberpunk 2077 als test, en die haalt daarin 40-50 FPS. Als dat lukt in Cyberpunk zal het zeker lukken in de meeste andere games die nu uitkomen.
Die vergelijking is heel leuk, maar mist het probleem wat al deze handhelds hebben gehad tot nu toe: Koeling en power budget. Je ziet vaak thermal throttling, of dat een cpu/gpu niet genoeg stroom mag trekken waardoor ze zich in moeten houden. De resulterende FPS kan zo 25-50% lager uit vallen dan zo'n testbench met vergelijkbare specs.
Ik heb m'n reservering alvast staan.
Persoonlijk zoek ik een apparaat waar ik de meeste van mijn 1200+ catalogi aan games on-the-go op kan spelen.
Ik heb met GFN en Stadia gespeelt, maar niet overal is een lekkere internet verbinding.
Ik hoef niet Ultra settings en hoogste resolutie, als alles tussen medium & high zit, ben ik al tevreden.

Ik ben wel heel benieuwd hoe het zal presteren met emulatie.
Als ik de specs bekijk zou het zeker tot Wii U emulatie moeten lukken met Cemu.
Switch Emulatie zal lastiger worden met Yuzu. Maar wellicht is tegen die tijd de emulator nog verder geoptimaliseerd. Tot die tijd pak ik anders hier gewoon weer ff de switch van de kids.

[Reactie gewijzigd door systemshock op 26 juli 2021 08:46]

Ik doe thuis op de tv(1080p) wiiU emulatie op een oude generatie i7(4770) + RX560
Dat gaat prima.
De RX560 heeft geloof ik 2.6Tflops tov 1.6 van de steam deck.
Maar de helft aan resolutie en veel nieuwere cpu architectuur en iets nieuwere gpu architectuur.
Ik denk dat het helemaal goed komt.
Met een beetje omdenken valt er een hoop gameplezier uit te halen. Ik heb zelf geprobeerd wat op te zetten met een RPi aan de tv en streaming vanaf m'n PC in een andere kamer maar met de latency en compressie die daarop van toepassing is ben ik beter af de handel op een Deck te draaien.

Ik zie het dan ook meer als een premade HTPC die ook on the go en voor games gebruikt kan worden dan als een Switch voor PC games. En als je emulatie meeneemt heb je al helemaal een catalogus van geweldige games waar je een generatie mee toe kan. Heb daar ooit een PSP voor gebruikt maar toch wel het grootste voordeel van Deck is dat je eindelijk eens niet met custom firmware aan de gang hoeft te gaan om het op een officiële handheld aan de praat te krijgen.
Plus, Retroarch staat gewoon beschikbaar op de Steam Store!
Ik heb m'n reservering alvast staan.
Persoonlijk zoek ik een apparaat waar ik de meeste van mijn 1200+ catalogi aan games on-the-go op kan spelen.
Ik heb met GFN en Stadia gespeelt, maar niet overal is een lekkere internet verbinding.
Ik hoef niet Ultra settings en hoogste resolutie, als alles tussen medium & high zit, ben ik al tevreden.
Ja precies. Ik had zelf een RTX2080 gekocht omdat ik na al die jaren weer de top wou beleven, maar dat viel best tegen eerlijk gezegd :') . Maar goed mijn verwachtingen waren overdreven heb ik ontdekt. Het verschil tussen ultra en high zie je bijna niet, vooral niet als je aan het gamen bent. Je hebt wel betere FPS dat wel, dus alleen voor de betere/stabiele(re) FPS zou ik gaan voor de high end GPU.

Tegenwoordig met DLSS en FSR wordt het zelfs nog beter en is de keuze voor de highest end GPU ook minder duidelijk, tenminste vanuit gaming optiek. Kan je het geld dat je bespaard beter besteden aan andere componenten/games.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 26 juli 2021 09:19]

Als iemand in het Apple ecosysteem, ben ik (deels noodgedwongen, deels inherent) een vrij casual gamer.

Maar wat wel enige irritatie bracht is dat de upgrade naar Catalina alle 32-bits compatibiliteit liet varen en daarmee een flink deel van de toch al beperkte library onspeelbaar maakte.

Ik ben nooit zo van de consoles geweest, maar een SteamDeck lijkt me een simpele manier om een aantal van die 'verloren' spellen weer te kunnen spelen. Ironisch genoeg hoog op de lijst: ShadowRun. In die spelwereld werd het idee van de 'cyberdeck' geintroduceerd (afaik).

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juli 2021 09:22]

Veel games op Steam staan ten onrechte gemarkeert als "niet compatible met Catalina". Als je dan probeert werkt het alsnog.
Klopt! Satellite Reign lijkt bvb. wel te werken.

Maar helaas, de Shadowrun games niet.
Ik ben ook diep in het Apple Ecosysteem, en had tot een paar jaar geleden altijd dual-boot windows draaien, maar ben daarmee gestopt sinds ik Shadow gebruik als cloud pc. Top systeem, en zeker aan te raden, maar het "altijd perfect internet nodig" maakt 't soms wel een beetje lastig. Ik loop bijna nooit tegen problemen aan, maar sommige dagen doet mijn adsl lijn gewoon niet genoeg.

Ik heb ook een preorder geplaatst... dit gaat mijn gaming pc worden, dat weet ik nu al. Ik speel nooit high-end spellen, en speel eigenlijk alles op Steam. Enige probleem voor mij gaat in eerste instantie mijn Epic library worden, maar vraag me af hoe snel dat normaal te installeren is, of wellicht hoe snel windows werkt op een correcte manier.
Ironisch genoeg hoog op de lijst: ShadowRun. In die spelwereld werd het idee van de 'cyberdeck' geintroduceerd (afaik).
De term Cyberdeck komt uit William Gibson's Neuromancer, maar ShadowRun is daar zeker door geinspireerd (als ik de wiki pagina even scan). Hij was er niet blij mee dat zijn werk met Tolkien / elfjes gemengd werd.
“The sky was the colour of television tuned to a dead channel.”

Had ik moeten weten dat het uit Neuromancer kwam. Tot boek!

[ed.] heb de openingszin niet helemaal goed onthouden, maar goed was ook lang geleden dat ik het boek las.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 juli 2021 10:13]

Ik ben echt enorm fan van dit apparaat en heb een preorder geplaatst. Helaas wordt het alleen niet zo een succes denk ik. De prijs ligt gewoon te hoog. De switch verkoopt als een malle omdat je die al vanaf 200 euro hebt, maar voor 500+ zullen mensen toch liever voor een ps5 of xbox gaan. Ik ben zelf gek genoeg voor een en en situatie, maar het gros van de mensen is het of of en dan zal de keuze niet snel hierop vallen ben ik bang. Ik snap dat je dit anders moet zien omdat het mobiel is. Maar voor de meeste mensen is het vaak meer van ik wil iets om games op te spelen wat neem ik. De switch wordt vaak nog wel als 2e erbij gekocht omdat die prijs nog wel te veroorloven is.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juli 2021 09:08]

Aan de andere kant: Het is enorm veel bang-for-buck als je het vergelijkt met "gaming PC's", wat denk ik dit apparaat voor gemarket zou moeten worden. Wat voor gaming PC of laptop krijg je voor 500 euro?

Er is een enorme potentiele markt voor 'de jeugd', die opgegroeid zijn met games als Minecraft, Roblox, Fortnite etc - PC games die pas later een port naar consoles en smartphones kregen, waar ze vervolgens ook hun grootste successen haalden.

Ik denk dat dit ding wel potentie kan hebben voor die doelgroep, de mensen die graag een gaming PC / laptop willen hebben maar niet >1000 euro of meer neer kunnen / willen tellen. Maar dat zal hem heel erg aan de marketing liggen. Ze moeten, als ze dat willen, de youtubers / twitch streamers betalen en sponsoren denk ik.
Ik denk dat de genen die in de markt voor een game PC zijn dit toch over zullen slaan. Als een mobiel apparaat is hij behoorlijk krachtig inderdaad, maar als PC is het natuurlijk maar gewoon een mediocre ding. Denk dat je voor 500 euro ongeveer wel hetzelfde of zelfs iets sneller koopt (Heb het niet gecheckt). Daarnaast denk ik inderdaad dat dit echt marketing nodig gaat hebben, iets waar Valve gewoon niet sterk in is. Valve is een bedrijf dat gewend is dat hun producten vanzelf als warme broodjes over de toonbank zijn gegaan. Je zag het vooral bij de Steam controller en Link. De massa weet gewoon nog steeds niet dat deze ooit bestonden. Datzelfde geld voor Steam machines en Steam OS. Ik begrijp heel goed wat Valve wil en probeert, maar ze krijgen het maar lastig uitgelegd aan het grote publiek.

Maar laten we vooral hopen dat ik het nu helemaal mis heb en dat dit apparaat straks in iedereen zijn rugtas zit!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 juli 2021 10:03]

Vergeet alleen even niet dat als je (bijv) een Switch koopt, je er ook de spellen bij moet kopen. Voor de Steam Deck is er een grote kans dat je al een verzameling Steam games hebt.
Was de Steamdeck niet het perfecte moment om een portable console met freesync/VRR support te maken? Ik zit er niet zo in dus het kan zijn dat een dergelijk scherm dermate duur is dat het prijstechnisch lastig wordt maar dat had toch veel schommelingen tussen 30 en 60 kunnen fixen.
Ik ben bang dat veel mensen van een koude kermis thuis gaan komen met dit apparaat. Hij word geadverteerd met nieuwe AAA games, die nu nog allemaal draaien, maar volgend jaar komen de eerste current-gen titels uit.
Ik vermoed dat 2022 het afkappunt gaat worden voor Steam Deck, waar de nieuwste AAA games niet meer (op 30FPS) draaien, en dat is net wanneer deze console uit komt.

Niet dat je er daardoor niks meer aan hebt, maar hou de verwachtingen wel realistisch.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2021 11:41]

Zal geheel liggen aan de support die de developers voor dit apparaat gaan geven. Als ze merken dat de markt aan Steamdecks groot is, zullen ze vast wel een 'steamdeck patch' voor hun Triple A spellen uitbrengen op Steam. Vallen de verkopen tegen, dan zal jouw scenario schets waarschijnlijk waar zijn.

Persoonlijk koop ik hem om voornamelijk veel indiegames en oudere games te spelen die al véél te lang bij mij op de plank (lees: steam library) liggen en ik af en toe wel een half uurtje heb om deze op te starten en te spelen.
De afstand met de huidige consoles is daarvoor waarschijnlijk te groot. Qua rauwe rekenkracht loopt de Steam Deck een hele generatie achter.
Beetje vergelijkbaar met de Switch toen die uit kwam, en die is nou ook niet heel populair bij de AAA ontwikkelaars.
Ik blijf dat maar tegenkomen maar dat is gewoon niet waar. Alleen qua gpu is hij enigszins vergelijkbaar met de vorige generatie consoles (wat je neem ik aan bedoelt). En die gpu hoeft maar ongeveer de helft aan pixels te pushen.
Op alle andere vlakken (cpu, i/o) is hij veel sterker.
Dat klopt, maar de GPU is wel de bottleneck hier, en die is nog niet half zo krachtig als de Series S die op een gegeven moment waarschijnlijk ook richting de 720P gaat.

Als ie nu al geen 60FPS aankan in de nieuwste games, dan gaan next-gen titels 'm sowieso niet worden. Ook niet op 720P.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2021 13:39]

Voor de nieuwste AAA games zal het ding niet de optimale ervaring geven nee, maar op zich is een zwakke gpu wel zo ongeveer het makkelijkste om voor te compenseren met lagere settings en resolutie.
Dat de series s naar 720p af zou zakken lijkt me verder bijzonder onwaarschijnlijk (misschien een enkele game maar kan me niet voorstellen dat dat de norm wordt).
Maar van de Xbox One en PS4 "eisten" mensen minimaal 1080p 60fps of zelfs uitschieters naar 4K.
Deze hoeft maar 1280x800/30fps te halen.
En omdat het scherm kleiner is en het PC games betreft kan de kwaliteit naar behoeve aangepast worden. Want wat heb je aan anisotropische filtering en 8x anti aliasing op 7 inch?
Daarbij komt ook FSR langzaam om de hoek kijken. Kunnen de games in nog lagere resolutie worden opgeschaald naar 1280x800.

Ik denk dat je dit apparaat wel wat tekort doet momenteel.
Ja, je hebt altijd wel iemand die het gaat eisen, maar er zijn erg weinig games die 60FPS halen op een launch Xbox One.
Die launch Xbox One (1.3TFlops) presteerde sowieso al ondermaats vanaf de start. Helaas. De Xbox One S met z'n 1.4 TFlops is denk ik een betere vergelijking.
Maar alsnog zal het een interessant apparaat worden die hópelijk ondersteuning vanuit de developers mee zal krijgen. Of hopelijk zal er een soort 'workshop' komen waar je 'game profielen' van kan downloaden die users zelf gemaakt hebben.

Kan je zelf kiezen.
Hoewel de Deck natuurlijk niet vergelijkbaar is met current gen is het misschien niet helemaal gepast om dit puur op TF's te vergelijken met last gen. Wat we niet meerekenen in deze situatie is het IPC verschillen tussen GCN en RDNA2. Volgens ComputerBase zou RDNA2 een 36% performance winst halen op dezelfde clock speed. Verder clocked RDNA2 veel hoger dan GCN.

Dus met 12CU's voor de XBOS en 8CU's voor de Deck wou ik de volgende napkin math introduceren. 12CU * 914MHz = 10968 relatieve performance. De Deck heeft 8CU * 1000 t/m 1600MHz * 1,36 IPC voordeel = 10880 t/m 17280 relatieve performance. En gezien de Deck ook veel meer geheugen bandbreedte heeft zal hij hier ook nog een voordeel moeten halen. Als we ervan uitgaan dat hij altijd de base clock kan halen zou hij dus worst case gelijk presteren maar soms misschien wel 60% beter. En dan zijn verder alle andere onderdelen alsnog beter dan last gen.

Oh en verder wou ik nog toevoegen dat FSR pas echt tot zijn recht komt boven 1080p en dat je niet teveel moet verwachten ervan op lage resoluties.
Wellicht dan ook meenemen dat games op consoles best wel 'optimized' worden om het laatste druppeltje aan hardware 'kracht' er uit te persen. Maar dat de Steamdeck puur PC games gaat draaien die op een breed scala aan hardware zouden moeten werken tegenover weinig tot redelijke optimalisatie.
Dus wellicht is de vergelijking met "een Xbox One S met een resolutie van 1280x800" dan nog niet zo heel gek.
Fair enough. Uiteraard moet ook de lichte overhead van DX11 games meegenomen worden. Hoewel hij op 1,6GHz dankzij de extra 60% toch echt wel wat sneller is. Maar ik vermoed dat met Vulkan native games de overhead ten opzichte van consoles niet zo groot meer is. Met Vulkan native (de api, de game hoeft niet) games zien we intussen dat de performance tussen Linux en Windows stuivertje wisselen is.

Maar dit geld natuurlijk alleen voor de GPU zelf. De rest (ook de VRAM) is veel sneller dan de XBOS.
Ik ben blij dat de reservering maar 4 euro was en niet het volle bedrag. Vind 30 fps te laag. Ik weet nog dat ik een PS4 had waar 30fps ook de standaard was en elke keer als ik van mijn PC naar PS4 switchste dacht ik dat hij kapot was, duurde een week om te wennen aan 30fps. Elke keer weer.
Je hebt ook gelezen dat het de minimale resolutie is toch?
Ik denk dat je minimale fps bedoelt?Maar ja dat heb ik gelezen.
Ook het volgende "De '30fps-doelstelling' verwijst naar de ondergrens van wat we als speelbaar beschouwen"

Ze pakken de ondergrens van speelbaar en gebruiken dat als standaard.

Er zijn vast games, vooral oudere, die wel 60fps gaan halen hoor maar veel dus ook niet en aangezien er geen vrr techniek in het scherm zit gaat dit voor mij geen fijne ervaring zijn vermoed ik.

Dan leg ik wel wat boven op die 680 euro voor een laptop met 3060 of zelfs 3070 en ga ik aan de eettafel zitten ipv op de bank.

Laat me reservering wel staan hoor maar vind het gewoon teleurstellend.
uiteraard bedoelde ik fps. Foutje.

Zelf speel ik vooral veel oudere games, dus ik zal er geen last van hebben. En het scheelt ook enorm in welk genre. Racen met 30fps vind ik niet prettig, maar ik heb ook heel wat RPG's. En dan maakt 30fps me niet zoveel uit.
Ik weet niet hoe je het anders voor je had gezien? Het blijft een handheld. Nieuwste games op 60FPS gaat 'm natuurlijk niet worden.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 26 juli 2021 11:31]

Met meer kracht dan een PS4 en een lagere resolutie en nieuwere technieken is het absoluut niet gek om meer te verwachten en voor die prijs had VRR er zeker bij mogen zitten om de lagere fps te compenseren ter bevordering van de ervaring. Dus ja.
mensen lezen deze nieuwsberichten ook gewoon verkeerd. een aantal dagen geleden ook al op het artikel over de 30fps ondergrens.

het is een ondergrens, ze richten er op om zelfs de zwaarste games op dit systeem te kunnen draaien. Ik gok dat het gros van zelfs de AAA games van de afgelopen jaren gewoon netjes op 60fps draait, de hardware is daar namelijk prima snel genoeg voor.
De Steam Deck beschikt over een rekenkracht van 1,6Tflops, wat op papier meer vergelijkbaar is met de last-gen consoles van Sony en Microsoft
Dat zou me verbazen. De Xbox One en PS4 draaien games al lang niet meer op 60FPS.
het probleem bij die oude generatie consoles was dat er simpelweg een bagger CPU in zat. de kracht van de GPU (die ook al niet denderend was) maakte niets uit doordat de CPU het niet kon bijbenen. omdat de CPU toch al moeite had met de 30fps vasthouden gingen ze maar een hoop inzetten op de grafische kwaliteit van de games.

het lijkt er op dat de Steam Deck een stuk betere balans heeft tussen de CPU en GPU. je zal dus de grafische instellingen misschien iets naar beneden moeten schroeven, maar de 60fps haal je in veel gevallen wel.

nog steeds vind ik het een gemiste kans dat er geen versie is met FreeSync scherm.
Ik vind dit soort uitspraken van de ontwikkelaar toch niet echt een bevorderend voor deze console. Als je een 10 jaar oude game speelt dan is de accu binnen 4-6 uur leeg afhankelijk v.d. specs. Wat mogen we dan verwachten van modernere games? Als de bestaansreden voor dit apparaat is dat je games on the go kan spelen, dan moet hij niet na 2-3 uur al leeg zijn. Docked is leuk maar dan kan je net zo goed de Steam Link gebruiken en dat was volgens mij ook niet zo'n groot succes als Valve op had gehoopt.

Als dit apparaat continu aan een adapter moet liggen om goed bruikbaar te zijn, dan concurreert het met de PC die je al in je huis hebt staan. En als de doelgroep mensen met een PC is dan moet de handheld performance toch echt beter zijn dan een paar uurtjes gameplay.
Ze hadden dit niet moeten zeggen, dom van ze. De "PC master race" wappies is niet hun doelgroep; dit is een entry-level PC / console voor mensen die PC games willen doen maar het geld er niet voor (over) hebben om minimaal het dubbele aan een laptop uit te geven. Ze hoeven niet te concurreren met een systeem dat 2-6x zo duur is, onbegonnen werk.

Veel consoles en games halen geen 60 fps, maar ze spreken er niet over want over het algemeen wordt het niet zo belangrijk gevonden.

Nee, ik denk dat ze hier te hard in hun eigen PC achtergrond zitten, en ze proberen de mensen die nu al PC games spelen over te halen. Maar hun grootste potentiële markt is jonger, er is een generatie opgegroeid met ports van PC games naar smartphones en consoles. Die moet je aanspreken met spreuken als "Minecraft Java met alle mods" of "Roblox zoals het bedoeld is" of "Gamen zoals het hoort", weet ik veel.

Hun concurrent is niet de bestaande PC markt, maar smartphones, consoles, de Switch, etc.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True