Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam Deck-interface gaat Big Picture-mode vervangen in Steam

De interface van het nieuwe SteamOS voor de Steam Deck van Valve, gaat Big Picture-mode vervangen in Steam. De interface van Steam Deck wordt de nieuwe standaard bij het spelen op tv's met controller, waar nu nog Big Picture voor is.

Dat heeft een ontwikkelaar van Valve laten weten in een post in de Big Picture-mode Steamgroep. Een gebruiker vroeg of Steam Deck OS de volgende stap is voor Big Picture-mode, omdat die modus er volgens hem of haar gedateerd uitziet. De ontwikkelaar bevestigde dat Big Picture vervangen wordt door de nieuwe UI van Deck. Hij geeft daarbij nog geen datum.

Big Picture-mode is ontwikkeld om Steam toegankelijker te maken voor gebruik op een televisie met controller, bijvoorbeeld bij het gebruik van Steams eigen controller of de Steam Link. Het is een modus die Steam schermvullend maakt met grote knoppen om games te selecteren. In Big Picture-mode is bij elke game zichtbaar of deze speelbaar is met een controller, of deels geschikte controller-support heeft.

De Big Picture-modus werd in 2012 gestart. Dat was eerst als bèta, maar in december van dat jaar volgde een volledige release. In 2015 kreeg de interface een grote update. Sindsdien is er vrij weinig veranderd aan Big Picture-mode.

De handheld-pc Steam Deck, die eind dit jaar uit moet komen, krijgt een eigen UI op basis van SteamOS, die speciaal ontwikkeld is voor gebruik met de fysieke knoppen op de handheld, maar die zich dus ook zou lenen voor gebruik op een televisie met een controller.

Zo moet Steam Deck OS eruit gaan zien.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

21-07-2021 • 09:41

52 Linkedin

Reacties (52)

Wijzig sortering
Volgens mij gaat de interface van Steam Deck OS Big Picture mode vervangen.
Reageer
Waar baseer je dit op?
Reageer
Het lijkt me vreemd dat je een heel ander OS moet gaan installeren om Big Picture Mode te vervangen. Jou niet?

Big Picture Mode is een onderdeel van Steam. Steam Deck OS is een Linux operating system.

Edit: In de bron staat ook " Yes, we are replacing Big Picture with the new UI from Deck. We don't have an ETA to share yet though. ".

Verkeerde titel van Tweakers dus.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 21 juli 2021 09:58]

Reageer
Eens, aardig vreemd geformuleerd zo. Met wat moeite en zoeken zou je het nog uit deze zin kunnen halen, maar dit moet toch zeker duidelijker kunnen inderdaad.

"De ontwikkelaar bevestigde dat Big Picture vervangen wordt door de nieuwe UI van Deck."
Reageer
en ik vraag me af waar de term "steamdeck OS" vandaan komt. op de website staat dat steamdeck op een nieuwe generatie van steamOS draait. ook is het onzin dat het os "gebaseerd op steam" is. gemaakt voor en gebaseerd op is een vrij groot verschil. artikel voelt inderdaad een beetje stuntelig

[Reactie gewijzigd door cheezhead op 21 juli 2021 10:55]

Reageer
Gelukkig, het zou vreemd zijn om een ander OS te moeten installeren juist voor big picture mode. Soms gebruik ik het op mijn PC, alleen voor het gemak van het navigeren via een controller. Dual boot is dan overkill 8)7
Reageer
SteamOS 1 en 2 is debian based, Steam Deck draait op Arch met KDE Plasma 5 en heet ... SteamOS 3.

Dus idd een ander OS.
Reageer
Yes, we are replacing Big Picture with the new UI from Deck.
Ze vervangen dus alleen de UI (User Interface).
Reageer
Ja. Wat nu Big Picture is zal de UI krijgen van Steam Deck OS.
Reageer
Dat is wat ik inderdaad bedoelde. Ik heb het iets verduidelijkt.
Reageer
Nou kom dan ook maar door met die SteamLink 2.0 waar dit op draait, zodat ik 4K naar m’n TV kan streamen… zal vast niet zo’n goede deal worden als des tijds (had de SteamLink in de sale gekocht voor €5), maar de oorspronkelijke retail prijs (dacht toen iets van €65) zou ik er wel voor overhebben. Of LG/Valve maak ook eens een Steam App met 4K streaming optie…
Reageer
Staat mij bij dat ik gewoon 4k kan streamen met de steam app op Android, helaas is mijn scherm van mijn computer een compleet andere verhouding dus ik kan het sws niet :S
Reageer
Voor veel van de spellen kun je via een custom resolutie op je PC de instellingen ingame wel naar 4K zetten. Daarna resolutie terugzetten en ingame afblijven.

DBZ Kakarot en Steelrats zijn de twee in mijn lijst die het helemaal niet doen. Horizon Zero Dawn doet dit wel, maar springt terug. Nu moet ik zeggen dat zelfs met een RTX 3070 4K met alle toeters en bellen soms krap is, dus ik zou lekker 1080p met alles op ultra streamen als je een mindere kaart hebt. My opinion....

Ik heb uiteindelijk een goedkope 4K monitor erbij gekocht om dit probleem te verhelpen. Als ik achter de PC speel, dan speel ik wel op m'n gamescherm 1440p 144hz, beneden 4k 60hz. Ik speel verschillende spellen boven/beneden, dus per spel staat de monitor ingesteld.

Ik gebruik een Nvidia Shield, maar ik zie geen verschil met de Steam Link die ik daarvoor had, behalve dat Shield sneller is.
Reageer
Ga er nog eens induiken, de games waar ik naar gekeken heb konden dat niet anders dan alle afmetingen/verhoudingen onder mijn native (desktop) resolutie van 3440*1440. Heb ook nog met AMD software proberen 4k toe te voegen maar ook dat moet in het verlengde liggen van mijn resolutie.

Een 2de scherm is geen slecht idee, ga daar eens naar kijken.
Reageer
Zit exact in hetzelfde schuitje. Kan geen hogere custom resolutie maken dan de native resolutie en supersampling kan alleen in dezelfde beeldverhouding.

Je zou naar een 4K hdmi dummy kunnen kijken (5 euro ebay/amazon) of een custom 1440p resolutie en die gebruiken als compromis.
Reageer
Een 2e scherm hiervoor is een oplossing, maar wel een wat "dure" oplossing :p

Ik heb zoiets zelf ook geprobeerd, maar dan met een dummy hdmi dongle. Dan loop je ook weer custom batch scriptjes te klussen om monitors uit en aan te zetten etc. allemaal niet ideaal.

Het moet toch niet heel moeilijk zijn om een borderless windows van 4K grootte te maken waarin de game gerendert wordt? Het zal inderdaad ook een beperking van de games zijn, wat je al suggereerde.

Verder ben ik het ook helemaal met je eens of je in 4K native renderen wel moet willen voor streaming. Maar het irriteert mij dat het zo lastig is :p
Reageer
Ik werk sowieso met meer schermen. Ik had een 1440p met mijn 2 oude 1080p's ernaast. Die twee oude heb ik ingewisseld voor 1 4K. Die 1080p's had ik ook al 7 jaar ofzo, dus dat kon wel een keer. 1 daarvan gebruikt mijn vrouw nu 😂😂😂.

Kun je in Nvidia Control Panel bij de geselecteerde monitor geen custom resolutie aanmaken?

https://medium.com/@scare...n-windows-10-376062909ea8.

Nogmaals, niet alle games laten zich foppen. Als het werkt, echter, hoef je het maar 1x in te stellen ingame terwijl je monitor op de custom resolutie staat (je desktop zou er wel onleesbaar van kunnen worden, dus zorg dat je makkelijk bij je games kan). Zodra je al je games hebt ingesteld en weer afgesloten, zet je de resolutie via Nvidia/AMD weer terug. De games zullen dan meestal nog steeds opstarten met 4K. Bijkomend voordeel: Je kunt AA wel uitzetten 👍😄

[Reactie gewijzigd door Martin A op 21 juli 2021 14:55]

Reageer
Of je gaat voor mijn route. Rpi4, max overclock, actieve koeling.

Heb die van mij zo gemaakt dat hij rechtstreeks naar moonlight-qt boot (en direct een WoL stuurt naar mijn gamepc).

Smooth as silk.
Reageer
Hoe heb je de WoL ibgesteld/geconfigureerd?

En:

Ik heb een pi 3b met moonlight. Qt word niet echt ondersteund. Ik moet nog wel handmatig sshen om een moonlight command uit te voeren, t zou top zijn om dus iets te hebben zoals "als ik mm xbox controller aansluit start ie mn pc en streamt ie naar de pi met moonlight.

Enige ideeen?
Reageer
Op mijn Pi draait Raspbian Lite. Heb hem zo ingesteld dat hij automatisch inlogt bij het opstarten en in bashrc staat een entry naar een script (die alleen gestart wordt als de terminal tty1 is, dus de console). In dat script. In dat script wordt een call gedaan naar NodeRed (via curl, maar je zou ook etherwake kunnen gebruiken oid) en start moonlight-qt.

Het is stiekem nog iets complexer dan dat. Wanneer moonlight-qt afgesloten wordt, stuurt hij weer een call naar NodeRed, die zet de game PC automatisch uit en de rpi is aangesloten op een slim stopcontact waar de stroom na een minuut automatisch afgehaald wordt.
Reageer
Heeft Pi 4 niet nog steeds graphical issues? Tearing of jitter?
Reageer
Ik had daar wel last van, totdat ik hem had overgeclockt.
Reageer
Steam Link 2.0 gaat er denk ik niet komen aangezien die functionaliteit nu al geboden wordt via een app.
Reageer
Dat is echt wel jammer voor mensen met een TV met WebOS (mijn LG TV dus) want voor WebOS bestaat geen SteamLink app... Er is al jaren een petitie gaande maar LG heeft nog nooit de moeite gedaan om deze app te ontwikkelen. Vandaar ook dat ik 2ehands en extra SteamLink gekocht heb voor moest de eerste het ooit begeven...
Reageer
LG doet sowieso vrij weinig met de ontwikkeling van hun TV apps. Beter koop je gewoon een Shield en ben je van het gezeik af :)
Reageer
En voor de shield is dan de SteamLink app beschikbaar? En deze is dan ook capabel om 4k te streamen? En werkt deze dan ook goed samen met een AMD kaart? ;) :D
Reageer
Op de Shield is Steamlink inderdaad beschikbaar. 4K schijnt te werken maar zelf niet getest. AMD kaart heb ik niet.
Reageer
Enig idee of dan het steam link kastje nog te gebruiken valt als big picture verdwijnt?
Reageer
Even speculeren:
Ik denk het wel. Als ik het me goed herinner (de mijne ligt al even in de kast sinds ik mijn shield tv hiervoor gebruik) wordt ook de UI van big picture modus gestreamed en draait die niet native op het kastje.
Reageer
Ik gebruik de steam link wekelijks wel een paar keer, en ja in principe stream je alleen het beeld. Als je steam Big picture minimaliseert kom je gewoon in je windows terecht en kan je je pc dus gebruiken op de televisie beneden.
Feitelijk is het dus gewoon een stream box waar ik in een sale €1,= voor betaald heb :+
Reageer
Niet alleen het streamen, het dient ook als bluetooth interface voor je controllers en voor het genereren van MKB inputs naar je PC als je met je controller alles bedient
Reageer
Big Picture verdwijnt niet, deze GUI gaat de nieuwe look and feel zijn als ik het goed begrijp.
Reageer
Ja. De kans is groot dat die geen update naar de nieuwe interface krijgt, maar de technologie voor in-home streaming verandert verder niet.
Reageer
Wat ik graag zou willen zien is dat ik 4K kan streamen met steam link naar mijn TV, ondanks dat ik niet een 4K beeldscherm aan de computer heb hangen....
Reageer
Daar kan Steam niks aan doen. Of bedoel je dat de Steam UI ook 4K moet zijn?

Games zelf is namelijk een ander verhaal. Dat hangt echt van de game af. Zie mijn reactie boven.
Reageer
Ik bedoelde inderdaad games, we gaan verder hierboven :+
Reageer
Opzich wel logisch, lijkt me. Big Picture mode werkt redelijk, maar kan nog veel verbeterd worden. Het is een logische stap, als je met een console OS komt en deze qua doel eigenlijk nagenoeg hetzelfde is, dat je geen twee identieke systemen gaat bijhouden.
Reageer
Steam Deck OS?, ik dacht dat het Steam OS (3.0, gebaseerd op Arch Linux) was. waarvan deze nieuwe deck interface onderdeel van uit maakt?
Reageer
Ik ben hier wel enthousiast over, ik gebruik steam vrijwel alleen maar in big-picture mode (PC staat niet eens in de buurt van waar ik zit met mijn controller), en hoewel dat goed werkt is de interface van BPM inderdaad gewoon heel erg gedateerd, en zit er al jaren 0,0 ontwikkeling in. Dat kan haast alleen maar beter worden dus.

Ik hoop dat ze hierbij ook de gelegenheid nemen om de vele bugs in Steam BPM op te lossen die er al jaren inzitten. Zo werkt de helft van de links naar de store niet als er sales of promo's zijn, hangt de verschrikkelijk onhandige 'web browser' waar je heen gestuurd wordt als je bijvoorbeeld reviews wil lezen regelmatig, en (waarschijnlijk verder niet gerelateerd aan BPM zelf) is de audio van heel veel broadcast streams compleet vernacheld (kraakt, vervormd, etc). Al deze problemen heb ik al jaren op verschillende computers/installs/hardware/OS (Windows, Linux, MacOS) dus het ligt niet aan mijn hardware/software.
Reageer
Ben benieuwd hoe dit gaat werken i.c.m. Steam VR. De Big Picture interface vind ik vrij lastig te navigeren met VR controls.
Reageer
Gelijk hebben ze want de huidige 'big picture mode' is maar onhandig. Ondanks dat ik een verscheidenheid aan schermen en controllers heb maak ik eigenlijk geen gebruik van BPM. Het enige wat handig is aan BPM is dat de knoppen wat groter zijn. Maar verder is de interface zo onhandig dat dit voordeel weer teniet wordt gedaan. Ik kan eerlijk gezegd niet goed uitleggen wat er mis is met BPM anders dan dat ik merk dat ik steeds terug ga naar de classic interface.

Ironisch gezien heeft BPM het meeste zin op kleine schermen. Het heeft uiteindelijk meer te maken met de controller dan met het scherm zelf. Het gaat niet om het formaat van het scherm maar om hoe moeilijk het is om op de knoppen te drukken met een onnauwkeurige controller zoals de afstandsbediening van een TV. Maar dat is eigenlijk hetzelfde probleem als wanneer je met een dikke vinger op een klein touchscreen probeert te drukken.

Met de komst van Steam Deck is een interface die het ook goed doet op kleine schermen belangrijk, al heb je op zo'n ding een relatief nauwkeurige controller. Een goede mapping van die controller naar de features van Steam zal ook wel een aanleiding zijn voor dit project.

Alleen al de naam 'big picture mode' komt een beetje dom over op zo'n klein apparaat. Technisch gezien is dat een waardeloos argument, maar mensen maken zich druk om de gekste zaken. Het is overigens een beetje onterecht want er is ook een docking station om de Steam Deck op een TV aan te sluiten (die echt een 'groot scherm' heeft).

Hoe dan ook, ik ben benieuwd naar de nieuwe interface en ik verwacht niet dat ik de oude 'big picture mode' ga missen.
Reageer
Voor mensen die niet kunnen wachten en de steam machine een 2de kans willen geven.

SteamOs bestaat nog maar is ook al een in maintenance mode.
Een goede vervanger voor SteamOs is ChimeraOs het vroegere GamerOs.
https://chimeraos.org/

ChimeraOs gebruikt net zoals steam Deck Archlinux als base om zo gemakkelijker aan de laatste nieuwe drivers te geraken van AMD en NVIDIA in combo met proton GE.
Ook voegt het wat extra's toe je moet maar eens lezen.
Reageer
SteamOS is het besturingssysteem van Steam Deck. De Steam Deck gaat SteamOS 3.0 draaien.
Reageer
Klopt,

SteamOS 3.0 zal het huidige SteamOS vervangen.
Maar een nummer zegt hier niet het volledige verhaal.

SteamOS momenteel bestaande uit Debian + Gnome + een speciale llinux build van Steam Big Picture.
zal vervangen worden door Arch + KDE + een speciale linux build van Steam Big Picture.

Ik verwacht ergens dat ChimeraOS zijn werk kan verderzetten met deze nieuwe build ban Steam Big Picture.
Reageer
Dat ze van upstream distro veranderen is inderdaad correct. Maar dat verschil is niet zo heel groot. SteamOS kan straks niet alleen op de Deck draaien. Ook andere hardware leveranciers kunnen hun eigen Deck maken. Het maakt het geheel wel interessant.
Reageer
Deze kende ik nog niet, weer wat geleerd, bedankt!
Reageer