Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Valve gaat Steam-games beoordelen op compatibiliteit met Steam Deck-handheld

Valve introduceert zijn Steam Deck Verified-programma. Daarmee loopt het bedrijf naar eigen zeggen de Steam-catalogus langs, en worden games voorzien van een keurmerk die toont of een game speelbaar is op de handheldconsole.

Valve introduceert het Verified-programma op de Steam Deck-website. Het bedrijf geeft daar aan dat het 'de hele Steam-catalogus beoordeelt' voor gebruik op de Steam Deck. Nadat een spel is beoordeeld, wordt het gecategoriseerd voor 'de mate van compatibiliteit' met de handheld, zo schrijft de gamegigant. Het bedrijf gaat deze categorieën weergeven wanneer Steam Deck-gebruikers door hun eigen collectie bladeren of games aanschaffen via de handheld.

Het bedrijf houdt vooralsnog vier compatibiliteitsniveaus aan. Games met het Verified-keurmerk werken zonder enige aanpassing goed op de Steam Deck, zo meldt de fabrikant. Dat wil onder andere zeggen dat de game volledige controllerondersteuning biedt, schermresoluties van 1280x720 of 1280x800 pixels ondersteunt, geen compatibiliteitswaarschuwingen weergeeft en volledige SteamOS-ondersteuning biedt, al dan niet via Proton. Dat is met inbegrip van middleware, zoals drm en anticheat-software. Games die aan deze eisen voldoen, worden aangemerkt met een groen vinkje.

De Steam Deck-fabrikant toont ook een categorie met 'speelbare' games. Dergelijke titels worden aangemerkt met een geel icoontje. Dergelijke games werken op de Steam Deck, maar gamers moeten mogelijk handmatige aanpassingen doen om deze te kunnen spelen. Valve schrijft daarbij dat die games bijvoorbeeld een controllerconfiguratie van de community moeten downloaden, of een eventuele launcher moeten navigeren via het touchscreen van de Steam Deck. Games die niet worden ondersteund op de Steam Deck krijgen een grijs icoon en spellen die nog niet getest zijn door Valve, krijgen een vraagteken.

Valve geeft aan dat het al is begonnen met het beoordelen van Steam-games voor gebruik op zijn handheld. Het bedrijf meldt daarbij dat het een 'doorlopende evaluatie' van de volledige catalogus is. De beoordeling van een spel kan in de loop der tijd veranderen, bijvoorbeeld wanneer ontwikkelaars updates uitbrengen of de software van de Steam Deck wordt verbeterd.

Valve kondigde de Steam Deck eerder dit jaar aan. De handheldconsole beschikt over een semi-custom apu van AMD, die beschikt over vier Zen 2-cores en een RDNA 2-gpu met acht compute units. De handheld krijgt daarnaast 16GB Lpddr5-geheugen en maximaal 512GB aan opslag, hoewel dit kan worden uitgebreid met een MicroSD-kaartje.

De Steam Deck draait standaard op SteamOS, dat is gebaseerd op Linux. Veel games die niet native op Linux werken, kunnen via de Proton-tool alsnog op het OS draaien. Die tool kent nog wel enkele kanttekeningen. Zo werkt het momenteel nog niet met alle anticheat-software, hoewel daar momenteel wel aan wordt gewerkt. De makers van BattlEye en Easy Anti-Cheat hebben al aangegeven dat ze de Steam Deck gaan ondersteunen. BattlEye wordt gebruikt in games als Escape From Tarkov, PUBG en Rainbow Six Siege. Easy Anti-Cheat wordt gebruikt in games als Fortnite, Apex Legends en Halo Master Chief Collection.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

18-10-2021 • 21:16

80 Linkedin

Submitter: JWL92

Reacties (80)

Wijzig sortering
In theorie zou alles moeten werken, zolang het spel goed om kan gaan met Linux, handig dat ze een dubbele check hebben om zo slechte aankopen te voorkomen. Krijgen mensen ook een popup als bijvoorbeeld een update niet meer door de check heenkomt?
Er zijn een paar extra punten waar op gecontroleerd wordt dan alleen "kijken of het op Linux werkt". Die punten kan je hier vinden:

https://partner.steamgame...eckCompatibilityChecklist


O.a. Controller support, support voor 800/720p resoluties en meegeleverde standaard instellingen voor een speelbare framerate op de Steam Deck worden in de beoordeling meegenomen. Vooral die laatste vind ik erg interessant. Om de Steam Deck succesvol te laten zijn is het denk ik belangrijk dat de ervaring zo vlekkeloos verloopt, vooral bij de minder technische gebruikers. Een meegeleverde config kan daar nog wel eens een groot verschil in maken :)
Technisch of niet, gemak dient de mens. Als je wilt gamen is het irritant als je eerst uit moet zoeken of het wel op je bakkie werkt. Laat staan hoe. Als je van te voren weet waar je aan toe bent, dan is dat heel wat waard. In feite zitten er een paar figuren bij Valve voor ons te testen wat zoal wel cq. half cq. niet draait. Fantastisch, waarom allemaal individueel het wiel uitvinden? Stukje service. En ook nodig op een relatief open platform als de PC. Daarnaast krijgen fabrikanten hierdoor ook een stukje feedback van Valve en evt. (potentiële) klanten.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 18 oktober 2021 22:13]

Helemaal mee eens, hoor!
Ik game zelf nu al een jaartje of 2 vrijwel exclusief op Linux, dus ik ben af en toe wat instellingen veranderen of een custom versie van proton aanzetten wel gewend. Ik benoemde voornamelijk de niet technische gebruikers omdat die sneller de handdoek in de ring zullen gooien bij problemen dan technische gebruikers, maar een soepele ervaring is natuurlijk voor iedereen fijn!
Uit oprechte nieuwsgierigheid: Draaien de spellen die je onder Linux speelt ook (even) goed als onder Windows? Ik heb jaren en jaren geleden (meer dan 10 jaar) is een poging gedaan (onder het kopje 'omdat het kan/zou moeten kunnen'), maar ik kreeg vrij weinig aan de praat en het merendeel dat ik aan de praat kreeg liep heel stroef. (slechte performance, crashes, freezes, enz).

Ik geloof direct dat het nu een heel stuk verbeterd is, maar ik heb in praktische zin geen concrete reden om het onder Linux te doen, aangezien 'alles' bij mij onder Windows gewoon prima werkt en goed (genoeg) performed.
In mijn ervaring werkt inderdaad het merendeel van de games prima onder Linux. Ik kan voor de meeste games geen directe vergelijking geven met hoe die onder Windows draaien, simpelweg omdat ik ze enkel op Linux heb gespeeld (of het een lange tijd geleden is dat ik het onder Windows heb gespeeld). Mocht je wel FPS willen vergelijken, dan is dit youtube-kanaal een kijkje waard: FlightlessMango. Hij heeft al een tijdje niet meer geüpload, maar geeft alsnog een goed beeld van de performance.

Een jaartje op 10-12 terug had ik zelf ook mijn eerste ervaring met Linux. Niet alleen gamen ging toen nog stroef, maar de algehele ervaring was toen nog wat stroever. Dit was voor mij in de afgelopen 10 jaar ook een grote reden waarom ik uiteindelijk vaak terug viel op Windows (ook al vond ik Linux in veel opzichten fijner/leuker).

Sinds Valve in 2018 Proton heeft geïntroduceerd is dit voor mij volledig veranderd. Het heeft de game-ervaring voor mij zo sterk verbeterd, dat ik die eerdere "drang" om terug te moeten naar Windows helemaal niet meer heb.

Mocht je het niet kennen: Proton is een compatibiliteit-laag die er voor zorgt dat je Windows games op Linux kan draaien.
Mocht je de techniek interessant vinden: Het is in principe een samenvoeging van Wine (laag voor het vertalen van Windows systemcalls), DXVK en vkd3d (lagen die DirectX naar Vulkan calls vertalen) en andere toevoegingen/patches. Omdat het om een "vertaallaag" gaat en niet om emulatie, heeft Proton ook de potentie om zelfs sneller of soepeler te draaien dan native games op Windows.

Het exacte performanceverschil verschilt een beetje per game en pc, maar het is vrij gebruikelijk om zo'n zo'n 5% fps-verlies op Windows games te habben op Linux. Andere games draaien weer ongeveer gelijk en weer anderen draaien zelfs beter onder Linux (zoals Linux-native games CS:GO en Rise of the Tomb Raider). Ook heb ik meegemaakt dat sommige games minder (micro)stutter hadden of soepeler draaiden onder Linux. Zo had ik in Wolfenstein: The new Order onspeelbaar veel lag onder Windows, maar draaide deze soepel onder Linux.

Proton is tegenwoordig ingebouwd in Steam, waardoor veel Windows games out-of-the-box op Linux werken. Mocht een game wel wat configuratie nodig hebben, dan kan je kijken op ProtonBD. Hier worden reports achtergelaten door de community en kan je dus info vinden over welke games überhaupt werkend te krijgen zijn en wat er nog geconfigureerd moet worden, mocht het nodig zijn.

Voor games die niet op Steam staan kan je games als "Niet-Steam" game aan Steam toevoegen of je maakt gebruik van Lutris, waarmee je ook vrij eenvoudig je games en emulators kan beheren, launchen en configureren.
Ook leuk: met een aangepaste versie van Proton (Proton GE) kan je tegenwoordig zelfs AMD's FSR onder elke (Windows) game activeren.

Verder zijn er natuurlijk ook nadelen aan gamen op Linux. Zo kan het voorkomen dat een game niet speelbaar is en zal er wat meer "gesleutel" aan te pas komen dan gamen onder Windows. De meeste games die momenteel nog niet werken zijn games met bepaalde Anti-Cheat systemen, zoals EAC en BattleEye. Gelukkig hebben Valve en de devs van deze anti-cheat systemen dit ook kortgeleden compatible gemaakt met Proton (EAC), (BattleEye). Deze compatibiliteit is wel opt-in voor de gamedevelopers (en ze moeten de anti-cheat SDK updaten), dus het is nog even wachten op de developers tot ze dit activeren.

Als je dus iemand bent die vooral de allerlaatste multiplayer games wil spelen, dan is Linux nog niet ideaal. Maar als je net als ik voornamelijk singleplayer games speelt en af en toe multiplayergames zonder EAC/BattleEye, dan kan je waarschijnlijk prima uit de voeten met Linux. Ik ben zelf afgelopen 2 jaar maar weinig games tegengekomen die ik niet kon draaien. Het kleine beetje performanceverlies is voor mij alle voordelen van Linux als OS het helemaal waard. Die voordelen zijn weer een ander onderwerp, mocht je die willen weten zeg je het maar :).
Bedankt voor de uitgebreide info. Ik ben zelf Linux engineer en ben dan ook zeer bekend met de voor- en nadelen van het systeem.

Ik vind persoonlijk Linux voor een desktop ronduit verschrikkelijk, maar dat is zeer persoonlijk. Ik was voornamelijk nieuwsgierig naar hoe de compatibiliteitslaag tegenwoordig presteerde. Wat ik zo van je begrijp is dat dus minimaal best goed.
Geen probleem! Proton/gamen op Linux werkt inderdaad behoorlijk goed tegenwoordig. De vooruitgang is ook ongelooflijk hard gegaan afgelopen paar jaar. Dat vind ik niet alleen leuk om mee te maken, maar geeft mij ook het vertrouwen dat de vooruitgang voorlopig nog niet stopt.


Als Linux Engineer zal je idd vast goed de voor- en nadelen kennen :). Puur uit interesse: welk systeem heeft wel jouw voorkeur voor de desktop en waarom?

En sorry als ik te veel vraag, maar mag ik ook vragen aan wat voor deel van Linux/Linux software je werkt en hoe je er je werk van gemaakt hebt?
Ik ben namelijk bezig met het afronden van mijn opleiding Software Engineering en ik vind Linux ongelooflijk interessant. Ik zie het wel als een hobby van mij en zou er ook graag mijn werk van willen maken :)
Gewoon windows erop en je heb nergens last van tog? Niet dat iedereen dit zal doen, maar een groot deel wel, ik ga er dus windows op zetten,
En daarmee raak je ook wat unieke functionaliteit kwijt.
Ja ok dat is waar , maar tog, steam via windows geef je meer mogelijkheden dan steamos bied tog ?
Meer mogelijkheden misschien maar linux draaid een stuk lichter dan Windows wat game performance ook nog is kan beinvloeden
Dan moet linux eers betere ondersteunig hebben voor te gamen tog ?
welke unieke functionaliteit raak je kwijt dan?

SteamOS is niets anders dan de steamclient full screen op Linux. Doe datzelfde op Windows en je functionaliteit blijft hetzelfde.....
Er zit bijv. een soort 'hibernate' voor games in SteamOS, zie het als een save state. Voor zover bekend komt deze functionaliteit (voorlopig) nog niet naar de gewone desktop front-end.

Ook zal met een Windows installatie + Steam client de 'Steam Deck' detectie in games waarschijnlijk niet werken, waardoor je niet de optimale opties/mappings krijgt by default.
En dan werkt de helft niet en zit je vast aan vesa drivers omdat het een custom GPU betreft.
Dat is dus een kwestie van Windows drivers maken. (Door de fabrikant)
Exact hetzelfde geldt trouwens voor heel veel apparaten ook voor Linux: "Dat is dus een kwestie van Linux drivers maken".

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 19 oktober 2021 11:10]

Dat is zeker waar. Niet alle hardware-makers zullen daar de middelen voor hebben of beschikbaar willen maken. Maar zeker als zij zullen kijken naar hoeveel van hun gebruikers Linux (willen) gebruiken en dat significant is, dan moeten ze dat zeker doen.

In dit geval gaat het echter om een AMD gpu. Ik vermoed dat zij wel voldoende middelen hebben om fatsoenlijke Windows-drivers te maken voor al hun (gangbare) chips. Het is niet dat ze er geen ervaring mee hebben. Ik kan overigens niet inschatten hoe complex het is om voor een specifieke chip een driver te maken als je al andere drivers voor andere chips in dezelfde categorie (GPU) hebt gemaakt.

Daarnaast gaat het hier om een GPU-driver. Dat is redelijk generieke hardware (als in 'iedereen heeft het') . Ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld een budgetmuizenboer niet de moeite gaat nemen om de RGB-ledjes-drivers naar Linux of MacOS te porten.
De samen stelling is bijzonder, de onderdelen niet. Driver support zal geen probleem worden, heeft Valve ook al gezegd.
Ik denk dat het Windows installeren op de Deck best wel mee zal vallen. Wij tweakers zullen nog wel eens een OS reinstall doen en rommelen met de hardware. maar een gamer is bij standaard geen tweaker, er zijn ook op diversen community forums Polls gehouden met daarbij duizenden votes. hierbij is ook aangegeven dat 90%+ gewoon SteamOS erop zal houden wegens de experience hoe Valve dit implementeert in hun SteamOS.

Eigenlijk zie je dit ook bij Android toestellen, veel toestellen kun je gewoon een ander variant installeren wegens een open boot loader, echter zie je dat vaak 98% van de userbase van zo'n toestel hier niet voor kiest en gewoon de ROM van de fabrikant aanhoud, dit zal voor de Deck niet veel anders zijn verwacht ik.
Ik vind het eigenlijk wel grappig dat Windows nu een keer het onderspit gaat delven in plaats van Linux. :P
Gewoon windows erop en je heb nergens last van tog?
Jawel, dan heb je ineens last van Windows.
Niet dat iedereen dit zal doen, maar een groot deel wel, ik ga er dus windows op zetten,
Ik ben heel benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen, maar ik denk persoonlijk niet dat "een groot deel" van de gebruikers Windows op hun Steam Deck gaan installeren. De Deck wordt verkocht als een console-achtig apparaat en mensen kopen juist consoles omdat het gewoon werkt zonder aanpassingen. Bovendien zijn er genoeg gamers die nauwelijks weten hoe ze Windows moeten herinstalleren op hun eigen game pc, laat staan dat ze op de Steam Deck met een speciaal geprepareerde SD kaart aan de slag durven.
Waar je last van blijft houden is compatibiliteit met de controllers en met de 720p resolutie.

De "Works with Steamdeck" evaluatie zal daarmee dus ook van belang blijven. Door Windows te installeren krijg je meer mogelijkheden maar het blijft nogsteeds belangrijk of het ook met de controllers en op de juiste resolutie werkt.....
"zolang het spel goed om kan gaan met Linux" - nou ja dat zou dus minder relevant moeten zijn dankzij Proton. Je zou ook Windows-only games moeten kunnen spelen, maar ja als een game enkel gespeeld kan worden via de launcher van een third party (Uplay, Origin)... dan krijgt dat spel waarschijnlijk een grijs icoontje.
Toen ik onder Linux Battlefield 5 installereerde via Steam, kreeg ik gewoon Origin meegeinstalleerd. Draait zonder problemen.
Maar start de game dan via Origin?
Als dat zo is, dan weet ik niet of de Steamdeck daar ondersteuning voor heeft. Misschien weet hier iemand daar wat meer over?
Ja, hij start eerst Origin. Die komt naar voren om in te loggen en daarna neemt de game het over. Zal op de Steamdeck niet anders zijn.
Maar de Steam deck draait toch een ander OS? Moet Origin daar dan niet beschikbaar voor worden gemaakt?
Ik draai Arch Linux, daar is SteamOS 3.0 ook op gebaseerd.
Origin wordt net zoals de game zelf via wine gelaunched (wat automatisch gebeurt met proton in steam). Dus neen, origin moet niet native op linux draaien, zelfde regels als voor de games gelden.

[Reactie gewijzigd door mdgf op 19 oktober 2021 10:14]

Ze noemen expliciet het moeten navigeren van een extra launcher als criterium om dat 2e icoontje te krijgen, dus er zijn in ieder geval launchers die vanuit Steam aangeroepen worden die werken lijkt me.
Maar ja, waarom ook niet, die zouden toch ook op proton/wine moeten kunnen draaien? Wil niet zeggen dat het gegarandeerd vlekkeloos werkt maar ik zou er ook niet vanuit gaan dat het allemaal sowieso niet kan.
Ze zullen echt niet elke update kunnen checken.
Ik had ook liever gezien dat als een dame de groene vink wil hebben dat de ontwikkelaar moet beloven alle daarop volgende updates met de steam deck compatibel te houden. Nu heb je dus het risico dat een game werkt bij aankoop maar na verloop van tijd niet meer. Vervolgens ben je de sjaak aangezien Valve het ook onmogelijk maakt om oudere versies van games te downloaden.
Nee hoor, je hebt in je library per spel versiebeheer. Zo kan ik bijvoorbeeld voor euro truck simulator 2 kiezen welke versie ik wil gebruiken voor compatibiliteit met mods.
Nog wel maar Valve heeft recent aangekondigd deze functie te schrappen.

Nevermind, schijnt dat ze het alsnog hebben ingetrokken. Was waarschijnlijk een geval proefballonnetje. Toe het erg slecht viel inde community toch maar weer ingetrokken. Zou niet de eerste keer zijn. Op zich natuurlijk prima dat ze goed luisteren naar hun community

[Reactie gewijzigd door Darkstriker op 19 oktober 2021 09:06]

Wat voor soort updates heb je in gedachten die compatibiliteit zouden breken op de genoemde punten?

Ik denk dat als tekst leesbaar is, performance acceptabel in eerdere versies en input goed werkt dat dit niet dingen zijn die (bedoeld) achteruit gaan in nieuwe versies.
Steam workshop in combinatie met updates (dus mods). Ja compatibiliteit zou eerder aan de mod maker liggen. Maar terug gaan naar een werkende versie is dan wel handig. (Is nu ook mogelijk via de steam cliënt op een pc).
Als ik het goed begrijp en zie krijg je geen pop-up maar zal je een icoontje zien bij de game die je wilt starten. Dit zou continu geëvalueerd moeten worden.
In theorie zou alles moeten werken, zolang het spel goed om kan gaan met Linux, handig dat ze een dubbele check hebben om zo slechte aankopen te voorkomen. Krijgen mensen ook een popup als bijvoorbeeld een update niet meer door de check heenkomt?
Dat is waar, en er zijn al heel wat spellen die het in Linux doen (zonder proton), ik heb er al heel wat in me Steam account staan zonder dat ik het wist, ik kan op de Linux Penguin icoontje drukken, en dan zie ik alle spellen die het natively doen met Linux.

Zo als:

Black Mesa.
Deus Ex: Mankind Divided.
Life is Strange.
Metro Exodus.
Pillars of Eternity.
Tomb Raider 2013.
Rise of the Tomb Raider.
Serious Sam Fusion 2017 (beta)
XCOM 2.

En veel meer spellen, maar die heb ik niet geïnstalleerd op me M.2 SSD.
De steam deck zou weleens de ultieme mobiele game apparaat kunnen worden. Ik denk dat ze met Steam gelijk al de grootste catalogus hebben, uiteraard zijn niet alle spellen standaard compatible zoals dit artikel al beschrijft. Maar denk aan alle mogelijkheden met emulatie etc. Ik heb het gereserveerd en kan niet wachten tot december totdat de eerste mensen hem gaan ontvangen en wat hun bevindingen zijn.

Het kan zijn dat ik teveel aan het dromen ben aangezien ik hem voornamelijk docked zal gebruiken maar toch. Als ik zo zie wat onze switch allemaal kan dan weet ik zeker dat ik er blij mee zal zijn aangezien de steam deck vele malen krachtiger is.
Maar voor hoe lang, als nintendo niet zo achterloop met zijn switch had steam niet veel kans in mijn ogen , wat steam nu maak is ook niet top of the line hardware console, we zullen vast een zeker de andere zien die steam deck voorbij gaan, we hebben ook aya neo en gpd , en die zijn al veel langer bezig met dit , en zullen terug slaan
Steam heeft een gaming library waar natuurlijk nintendo niet aan kan tippen met de switch. 30 jaar aan pc games draait er op.
Dat is een erg sterke stelling. Als je zelf Windows erop zet draait misschien 30 jaar erop. Met SteamOS zullen toch veel vooral ook oudere titels gewoon ontbreken.
Vaak is mij ervaring dat de meeste oudere tittels prima draaien via Proton, vaak zijn deze juist makkelijker via deze layer te draaien aangezien deze games technisch minder geavanceerd zijn qua Techniek. (oudere DX etc) Wellicht zal niet elke tittel van 30 jaar terug werken (ook niet native onder moderne Windows implementaties trouwens), maar grotendeels werkt prima.

[Reactie gewijzigd door bons op 19 oktober 2021 10:10]

Naar mijn ervaring werken oudere titels altijd zonder problemen tbh, problemen zijn er vnl met anti-cheat en DRM en dat was er vroeger niet.
Juist niet. Oudere games die onder Windows 10 niet meer werken en soms zelf onder Windows 7 al moeite hadden, draaien vaak prima onder Linux met Wine/Proton, zeker op moderne hardware die veel krachtiger is dan waar het destijds voor gemaakt is.
Mijn ervaring is ook dat oudere games makkelijker werken op Linux dan op Windows. De Proton layer is gebouwd om Windows games te kunnen spelen, en in die zin is het eenvoudig on daar dan support aan toen te voegen voor nieuwe games, maar ook voor oudere games.
Nee hoor, juist de oudere titels draaien prima op SteamOS middels het ingebouwde Proton.

Maar al zou dat niet zo zijn, dan nog is het aanbod een stuk groter dan op de Switch.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 19 oktober 2021 12:07]

Aya Neo is peperduur tov Steam Deck, en GPD levert naast ook minder waar voor het geld ook nog eens belabberde garantie.

De vergelijking met Nintendo Switch is raarbijzonder. Wat Nintendo Nintendo maakt is dat men bij Nintendo specifieke games in het portfolio heeft. Die zijn er voor niet-Nintendo platformen (legaal) praktisch nauwelijks.

Het is verder ook geen PC. Je mag belachelijk weinig op zo'n apparaat.

Terwijl zo'n Steam Deck prima toestaat dat je 'm 'jailbreakt', zelfs met dualboot (standaard SteamOS 3 gebaseerd op Arch maar je mag er ook Windows 11 naast installeren [10 is zo 2020]). Je zult dan bepaalde games niet kunnen spelen op zo'n unlocked OS, maar je bent daar dan wel root op. Bovendien kun je dan allerlei custom software installeren. Zoals bij PCs van oudsher het geval is. Dit sideloaden of homebrewen mag op spelcomputers van de grote marktleiders niet, of zeer beperkt.

Wie spreekt dat aan? Mod community. PC community. Handheld community die het zat is dat ze niet de baas zijn over hun eigen hardware. Het is maar de vraag in hoeverre er overlap is met mensen die Nintendo fantastisch vinden. Dan vindt je toch meestal hun specifieke portfolio leuk. Voor retro gaming is het verder wat aan de dure kant (in vergelijking met wat we recent zagen zoals wat Analogue biedt).

[Reactie gewijzigd door Jerie op 18 oktober 2021 22:10]

Terwijl zo'n Steam Deck prima toestaat dat je 'm 'jailbreakt', zelfs met dualboot (standaard SteamOS 3 gebaseerd op Arch maar je mag er ook Windows 11 naast installeren [10 is zo 2020]). Je zult dan bepaalde games niet kunnen spelen op zo'n unlocked OS, maar je bent daar dan wel root op. Bovendien kun je dan allerlei custom software installeren. Zoals bij PCs van oudsher het geval is. Dit sideloaden of homebrewen mag op spelcomputers van de grote marktleiders niet, of zeer beperkt.
Jailbreaking en unlocking impliceert dat het apparaat gesloten was om mee te beginnen. Valve heeft heel duidelijk aangegeven dat dit met de Steam Deck niet het geval gaat zijn. Het systeem is volledig open net als je pc thuis en je mag er op installeren wat je wilt, zonder dat dit restricties met zich mee brengt. Het is dus niet waar dat je bepaalde games niet zou kunnen spelen als je van de Steam Deck een Windows of dual-boot apparaat maakt.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 19 oktober 2021 10:34]

Dan ben ik heel benieuwd hoe ze die claim combineren met bepaalde DRM en anti cheat die in de games zit.
(Steam) games die zijn voorzien van DRM en anti-cheat werken toch ook gewoon op een zelfgebouwde game-pc met een zelfgeïnstalleerd OS? Waarom zou dat op de Steam Deck anders zijn?
Dat is een goede vraag. Maar dan zijn ze onmogelijk veilig.
Dat klopt, daarom zijn ondanks alle DRM en anti-cheat piracy en cheating nog steeds een ding, al is dat op de volledig dichtgetimmerde consoles een stuk minder het geval. Hoe dan ook, Valve heeft meerdere malen nadrukkelijk herhaalt dat de Steam Deck ondanks zijn handige form-factor expliciet geen walled garden is, het apparaat is van jou en je mag er mee doen wat je wilt. Zelf uit elkaar halen mag zonder dat je meteen je garantie kwijt bent, al raden ze dat af en vallen zelf veroorzaakte defecten uiteraard niet onder de garantie.
Mooi zo, hopelijk houden ze dat vol.
Aya Neo is peperduur tov Steam Deck, en GPD levert naast ook minder waar voor het geld ook nog eens belabberde garantie.
Plus het bereik. Zowel Aya als GPD hebben bij lange na niet het bereik dat Valve en Nintendo hebben op de markt. Dus ook zóu er een beter apparaat zijn/komen, zolang het niet van een grote naam afkomstig is hoeft Valve niet bang te zijn voor concurrentie.
Ja inderdaad Nintendo heeft dit gat gemaakt. En je hebt gelijk, er zijn er al meer maar geen enkele is grafisch zo krachtig als de steam deck en los van dat je op de andere ook gewoon steam kon installeren is de steam deck van valve zelf en zal alles gewoon beter ondersteunen.

De emu ports die gaan echt wel snel komen als die niet out of the box al werken op linux.

Ik zou de steam deck graag docked aan het werk willen zien met games als call of duty etc. Ben echt benieuwd naar wat het apparaatje gaat doen kwa fps.
Ik denk het niet. Je moet het in breder context zien. In de wereld van pc gaming heb je ook de 'laptop'. Heel mobiel apparaat en waar ook prima te gamen is. In welke scenarios zou je dan bijv een steam deck kiezen ipv een laptop? Situaties waar gewicht en compactheid een rol speelt. Dat is vaak onderweg of op reis. Als je dat vergelijkt in context met welke type games je speelt; ik zou voor een busrit van ong 20 min geen spel als counter-strike of witcher ga spelen. Dat zijn spellen welke ik liever met volle aandacht speel en met name counter-strike, ook echt gefocust moet zijn.

Dat is waar de Nintendo Switch met hun Nintendo games meer van pas komen. Het zijn vaak games die je makkelijk even paar minuten kunt spelen (super smash, zelda, pokemon etc.).

Alhoewel Steam Deck absoluut goed zal verkopen, heb ik er bijv. geen meerwaarde. Ik speel veel Blizzard games en als World of Warcraft niet ondersteund word, haak ik al af.
Wij hebben de switch thuis niet omdat we opzoek waren naar een mobiele game apparaat maar meer omdat dat de nieuwe console van Nintendo was destijds. Het is voor ons een handige bijzaak dat deze toevallig ook in handheld modus te spelen is. Sterker nog, als de switch een normale compacte console was net als de wii dan hadden wij hem ook gewoon in huis gehad.

Wij gebruiken de switch ook eigenlijk alleen docked. Het is een bijzaak dat deze ook in handheld modus te spelen is. Hier maken we dan ook heel af en toe gebruik van maar is echt geen noodzaak.

De steam deck is voor ons ook leuk dat dit een handheld is maar eigenlijk interessanter om deze docked te gebruiken. Gewoon gaaf om een console te hebben waar we een deel van onze steam library op kunnen spelen op de tv, en hopelijk beter dan alle voorgaande pogingen.
Voor ieder wat wils, maar als je het toch alleen maar docked gebruikt, waarom dan niet een mini-itx systeem nemen i.c.m. steam big picture mode? Dan kan je deze ook zo aanpassen dat het in je interrieur past. Je krijgt dan veel beter prestaties voor hetzelfde bedrag (= langere levensduur van je apparaat). Daarnaast weet je dan ook dat alle games gewoon zonder problemen gaan draaien. Het enige waar je voor moet kijken is ondersteuning voor controllers.
Omdat dit een Nintendo is, met de bijbehorende games.

Daarnaast hebben consoles een hele grote factor over PC's, je zet hem aan en je gaat spelen. Misschien af en toe een update maar dat is het wel. Bij PC regelmatig iets dat toch net niet lekker werkt, dan heeft de game weer een update gehad moet je weer zoeken naar de juiste grafische instellingen (Geforce Experience helpt) of je controller is zijn instellingen weer kwijt.

Daar zijn consoles nu eenmaal beter in, al helemaal als het om kinderen gaat is dit fijn. Maar ook als je zelf na werken thuis komt en maar een half uurtje hebt wil je niet eerst 20min kwijt zijn om alles weer werkend te maken.
Ja inderdaad. Ik verwacht hetzelfde gevoel met de nieuwe steam os. En een itx game pc heb ik al gedaan inderdaad maar je hebt bij pc's altijd je muis en soms zelfs je toetsenbord nodig. En zoals Martin.Air zegt, het blijft windows op de achtergrond met alle problemen van windows. Os updates, driver updates, andere irritante meldingen.
Voor ieder wat wils, maar als je het toch alleen maar docked gebruikt, waarom dan niet een mini-itx systeem nemen i.c.m. steam big picture mode?
Lijkt me vrij simpel... de Steam deck is kleiner, en waarschijnlijk ook krachtiger dan elk Mini pc'tje dat je kan krijgen van het zelfde formaat, en je kan hem ook nog uit de dock gebruiken (Welk mini ITX systeem is dan krachtiger als de Steam deck voor het zelfde bedrag volgens jouw?)

En zoals dit artikel al aangeeft doet Valve heel veel moeite om dit allemaal soepel en goed te laten verlopen, Mijn vraag zou meer zijn waarom zou je een mini-itx systeem halen als de Steam Deck er ook is?

[Reactie gewijzigd door Sinester op 19 oktober 2021 16:15]

Zelda zou ik nou niet categoriseren als game om even een paar minuten te spelen hoor...
En pc heeft natuurlijk ook zat 'pick up and play' games. Jij lijkt nogal gefocust op de grote online games (CS, WoW) maar er is zoveel meer.
Verder is een apparaat als de deck ook veel fijner gewoon op de bank te gebruiken, bv als iemand anders de tv al in gebruik heeft maar je wil wel nog samen zijn. Met een laptop moet je al snel toch weer aan een tafel of bureau gaan zitten.
En een handheld heeft gewoon ook wat. Ik game zelf voornamelijk op de grote tv, maar soms is het ook leuk om in een hoekje van de bank te kruipen met een handheld in je handen.
Klopt, want daar zit voor mij de meerwaarde in PC gaming itt mijn game console. Ik gebruik mijn PC vooral om games te spelen te exclusief voor de PC zijn. Want voor de rest zie ik geen meerwaarde in vergelijking tot een game console (ps5/xsx). Handheld speel ik liever met mijn Nintendo Switch. Je hoeft mij niet te overtuigen dat een Steam Deck een meerwaarde heeft voor jou stituatie. Ik geef alleen aan mijn mening waarom ik vind dat de Steam Deck geen 'ultieme apparaat' gaat worden.

Nogmaals want:
- Je hebt een laptop als 'mobiel pc apparaat'
- Voor handheld heb je Nintendo Switch en smartphone (fortnite/call of duty/ andere indie games).
- Een mini-itx systeem als je toch je steam libary op tv wilt spelen.
- Je hebt streaming diensten van Microsoft om games naar je mobiel/tablet te streamen om zo ook handheld je games te spelen.

Als je met een tunnelvisie naar de Steam Deck kijkt, kan het voor sommige een 'ulitieme apparaat' zijn.
Als je het met een grotere blik kijkt, gaat de Steam Deck zeker een bepaald gat in de markt vullen, maar dat het de ultieme revolutionaire apparaat van de toekomst wordt, nee. Dat is ook niet met de Steam Index. Je moest de reacties lezen op tweakers toen steam met de Index kwam i.c.m. Alyx. Dat zou de gaming wereld veranderen. Vanaf dan zouden we helemaal om zijn naar VR. Realiteit? Nope.
Ah op die manier, dan begrijp ik wat je bedoelt. Het wordt een mooi apparaat voor wie zoiets zoekt en ik ben benieuwd wat het eventueel in de markt doet, of andere fabrikanten meegaan (maar de lage prijs van de deck zou dat misschien juist tegen kunnen werken, valt moeilijk tegen te concurreren als je geen games store hebt om de winst uit te halen). Maar een ware revolutie verwacht ik ook niet nee.
Lijkt mij zeer handig om in de store te kunnen zoeken op enkel games die out-of-the-box werken.
Wel vreemd dat TF2 maar een 'geel' icoontje krijgt. Had verwacht dat valve hun eigen games met prioriteit zou optimaliseren (hoewel dit waarschijnlijk nog wel zal gebeuren)
In dit geval kan het ook een voorbeeld zijn, maar dat is speculeren.
Het lijkt me voor de hand liggen dat TF2 gewoon wordt gebruikt als voorbeeld. Zeker bij een 'negatief' voorbeeld wordt het Valve niet in dank afgenomen als ze een third-party game daar neer zetten natuurlijk.

Uiteindelijk is deze pagina ook niet bedoeld voor consumenten, maar het is een voorbeeld voor ontwikkelaars over hoe hun beoordeling zal lopen. Ik zou niet te veel waarde hechten aan de voorbeelden die hier staan.
TF2 zit tegenwoordig vol met cheaters waardoor dat spel onspeelbaar is geworden en aan het dood gaan is hier door.

Mogelijk heeft dat er mee te maken.
Gebrek aan cheaters is niet een van de eisen die Valve stelt. Maar om volledig verified te worden moet het spel wel echt lekker spelen op de Deck. Dus degelijke input methodiek als je iets moet typen, volledig ondersteuning van de controls op de Deck, etc. Blijkbaar hebben ze dat dus niet gedaan. Dan kan het verder perfect werken op Linux, het is waarschijnlijk niet van een niveau dat het ook op deze handheld goed werkt.
TF2 werkt inderdaad perfect en native op Linux, dus dat is het probleem niet. Zoals je al aangeeft heeft het te maken met de optimalisatie voor de Steam Deck. Maar wat niet is, kan nog komen, toch? Ik bedoel: bijna niemand heeft de Steam Deck al in handen, dus ze hebben nog tijd zat om het wél voor elkaar te krijgen. Of ze moeten het niet willen doen omdat ze stiekem al aan TF3 werken… ;)
Dan moet Valve eerst tot 3 leren tellen.
Ik ben benieuwd of dit beter gaat werken dan hoe in Big Picture mode wordt aangegeven of een game wel of niet controller support heeft.

Omdat ik regelmatig games zie die "geen controller support hebben" volgens BP, maar dit niet helemaal klopt.

Andersom komt het minder vaak voor.
Volgens mij moeten developers de tags voor big picture mode zelf aangeven. In dit geval worden games actief getest door Valve.

Een deel hiervan zie je hier voorbij komen:
https://twitter.com/OnDeck
Klopt, verbaasd mij ook vaak. Ik kijk er niet eens meer naar omdat ik tot nu toe heel weinig spellen heb gevonden waarbij toetsenbord nog nodig was. Dan is het vaak om iets in te vullen oid, maar 99% van het spel werk prima met de controller alleen. Wellicht gaan meer uitgevers hun tags bijwerken in de toekomst.
Een kleine pet peeve van mij is dat ze native compatibiliteit aanduiden als compatible met SteamOS, en met een Steam logo in plaats van een Linux logo. Het Steam logo heeft mij al eens verward. Hier ook mikken ze op SteamOS en Deck, alsof het niets met Linux te maken heeft.

Het is een kleine klacht. Valve heeft enorm veel gedaan aan compatibiliteit met Linux. De maker van DXVK krijgt geld van ze voor hun werk, ze hebben diverse andere bedrijven gepord om wat meer aan Linux te denken, samengewerkt met onder andere CodeWeavers aan WINE/Proton, en dit is de volgende stap. Zonder Valve was het lang niet zo ver gekomen. Dat is een serieuze moeite. Ik kan daar niet om klagen.

Ik hoop ook dat de vinkjes in de gewone desktop client komen. Ik doe niet aan Big Picture Mode, maar het zou wel fijn zijn om ze te hebben. Ook vraag ik me af hoe ze precies games willen valideren. Als ze alles zelf willen doen is het wel erg veel. Momenteel bestaat er ook ProtonDB, dat is een soortgelijk idee maar dan door de community getest. Daar zouden ze veel data uit kunnen halen. Ook is er WineDB, maar dat is iets meer developer achtig, met verschillende versies van spellen en verschillende versies van WINE. Goed voor de reproduceerbaarheid, maar wat minder als je gewoon een simpele "dit werkt" en "dit werkt niet" wil. De community is daar ook continu reports aan het toevoegen, dus je kan best snel nieuwe info krijgen. Dat zie je bijvoorbeeld bij Paladins, die nu de Silver rating heeft. En als ik zo kijk denk ik dat het wel op Gold mag, maar waarschijnlijk wordt het teruggehouden door de eerdere "borked" reports, voordat de anti-cheat een Linux update kreeg. Het vereist de installatie van GE-Proton, aangepaste versie, de gewone cerise van Proton werkt nog niet. Witcher 3 heeft al sinds jaar en dag Platinum, die werkt perfect. Dat betekent dat Platinum nog niet kan. Dat is info die Valve weer kan gebruiken.
Van de Deck weten ze wat er voor eisen zijn, van jouw Linux PC niet. Ik denk dat de vinkjes voor Proton compatibiliteit ook wel voor Linux en Desktop beschikbaar komt, maar de overige zijn echt specifiek voor de Deck.
In het begin van proton had je iets a la valve-guaranteed werkende games. Ik meen me toch te herinneren dat DS3 zoiets had, dat lockte dan ook proton op een gekend werkende versie. Maar dat is long gone, kan me ook niet inbeelden dat dat op termijn haalbaar is om elke patch te controleren. Ik ga ervan uit dat deze compatibiliteit indicator voor steamdeck ook meer iets voor launch is en later gaat verdwijnen, again cause unmaintainable.

Integratie van protondDB kan op zich wel zolang ze hetzelfde doen als voor hun reviews, zodat trends duidelijk zijn (vroeger wel compatibel, nu niet meer of omgekeerd). Gewoon de rating tonen is inderdaad een slecht idee.
Hoop dat Xbox Games Pass goed gaat draaien zonder dat je Windows hoeft installeren. Signalen zijn wel goed, alleen gaat het op basis van streaming ipv lokaal. Dat is irritant als je onderweg bent en geen WIFI hebt. Heb aardig game library in steam, maar de de game pass van Microsoft biedt wel veel voor wat het kost. Heb een pre-order geplaatst, wacht de reviews wel af, duurt nog even voor die geleverd wordt... :O

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True