Epic maakt Easy Anti-Cheat beschikbaar voor Linux, macOS en Steam Deck

Epic Online Services maakt zijn Easy Anti-Cheat-tool beschikbaar voor Linux en macOS. Door deze stap kunnen populaire free-to-play games zoals Apex Legends en War Thunder uitgebracht worden op de Steam Deck van Valve.

Easy Anti-Cheat was tot nu toe alleen beschikbaar voor Windows, waardoor games die er gebruik van maken niet werken op andere platforms. Epic Online Services brengt de tool nu naar alle pc-platforms. De nieuwe sdk is per direct beschikbaar voor Linux en macOS. Epic voegt ook ondersteuning toe voor Wine en Proton, zodat ontwikkelaars hun Windows-games eenvoudig kunnen aanpassen.

Eerder maakte Epic het gebruik van Easy Anti-Cheat al gratis. De anti-cheattool is sinds 2018 in handen van Epic, na de overname van het Finse Kamu. Veel populaire games gebruiken de tool. Naast Apex Legends en War Thunder, zijn dat bijvoorbeeld Dead by Daylight, Fall Guys, Black Desert, Hunt: Showdown en de Halo Master Chief Collection.

De stap van Epic is een positieve ontwikkeling voor Valve. Nu Easy Anti-Cheat beschikbaar is voor Linux, kunnen ontwikkelaars die er gebruik van maken hun games ook uitbrengen op de Steam Deck-handheldconsole.

Het is nog de vraag of Epics eigen Fortnite ook naar de Steam Deck kan komen. Die game gebruikt naast Easy Anti-Cheat ook BattlEye en die software is niet beschikbaar voor Linux. Andere populaire games die BattlEye gebruiken zijn PUBG, Destiny 2 en Rainbow Six: Siege.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

24-09-2021 • 10:24

72 Linkedin

Submitter: The Zep Man

Lees meer

Devkit-build van SteamOS 3 lekt uit Nieuws van 18 september 2021

Reacties (72)

Wijzig sortering
Door deze stap kunnen populaire free-to-play games zoals Apex Legends en War Thunder uitgebracht worden op de Steam Deck van Valve.
Dat klopt niet helemaal. EAC heeft al jaren een native Linux versie. War Thunder bijvoorbeeld heeft een Linux port die gebruik maakt van EAC.

Wat Epic nu heeft toegevoegd aan EAC is WINE/Proton ondersteuning voor de Windows versie. Een Linux versie die bestond al lang.
Ik begreep al weinig van dit artikel in de zin dat ik vrij zeker dacht te weten dat zowel EAC als BattlEye al jarenlang een native Linux versie hebben. De toevoeging van Wine/Proton ondersteuning is natuurlijk zeer welkom, ik ben benieuwd op welke termijn game developers hier mee aan de slag gaan.
Ik zie dat de artikelen van veel outlets en ook de officiële pers release van Epic niet super duidelijk zijn. Veel suggereren dat er eindelijk een nieuwe Linux versie is, en zij die dit niet doen zoals Gamingonlinux vermelden niet duidelijk dat dit alleen om WINE en Proton ondersteuning gaat.

En de Mac en Linux versies zijn nu ook gratis net zoals de Windows versie, blijkbaar was het dat voorheen niet.
Het bron artikel is imho een heel stuk duidelijker:
Epic Online Services exists to connect developers and players across all platforms, including the upcoming Steam Deck, and we’re excited to take another step in that direction.

Earlier this year, Easy Anti-Cheat for Windows games was made available to all developers, for free. Today, we extend support to Linux and Mac for developers who maintain full native builds of their games for these platforms.

To make it easy for developers to ship their games across PC platforms, support for the Wine and Proton compatibility layers on Linux is included. Starting with the latest SDK release, developers can activate anti-cheat support for Linux via Wine or Proton with just a few clicks in the Epic Online Services Developer Portal.

Easy Anti-Cheat is available for free through Epic Online Services on all PC platforms, helping all developers to uphold a fair and safe gaming experience for players on the operating system of their choice.

To get the latest SDK and read the full SDK changelog, visit the Epic Online Services Developer Portal.
Het is Tweakers.net die er een vertaling van maakt die niet de lading dekt. Dat hele stuk bold wordt vervangen door een simpel regeltje:
Epic Online Services maakt zijn Easy Anti-Cheat-tool beschikbaar voor Linux en macOS.
Vervolgens zegt Tweakers.net zaken die geheel niet kloppen:
Easy Anti-Cheat was tot nu toe alleen beschikbaar voor Windows, waardoor games die er gebruik van maken niet werken op andere platforms.
Terwijl er al jaren een Easy Anti-Cheat Linux versie beschikbaar zou zijn.

Ik ben absoluut geen fan van Epic, maar ze van alles de schuld te geven gaat imho veel te ver, zeker als duidelijk is dat oa. de Tweakers.net redactie niet fatsoenlijk kan vertalen en ook niet degelijk onderzoek doet naar de claims die ze maken (die geheel niet worden gemaakt in het bron artikel).

Natuurlijk kan je niet alles weten, maar ik kwam na 4 pagina's aan google results bronnen tegen uit bv. 2018 die al aangaven dat er een Linux versie was van Easy Anti-Cheat, zijn die heel betrouwbaar, nee. Maar betrouwbaarder dan iets zelf uit je duimzuigen...
Ook in het bronartikel wordt dus nergens duidelijk gemaakt dat native EAC voor Linux en Mac al jaren bestond. Er wordt gerept over de nieuwe ontwikkelingen (nu gratis, en ondersteuning voor Wine/Proton), maar niet in gegaan op wat in het verleden al beschikbaar was.

Overigens lees ik nergens dat Epic ergens van beschuldigd wordt in deze conversatie, dus ik snap niet helemaal waar die opmerking vandaan komt.
Dat "nu ook gratis voor Mac en Linux" lijkt inderdaad het echte nieuws te zijn naast de ondersteuning voor Wine/Proton. Daarnaast zou het me niet verbazen als onder de vleugel van Epic de doorontwikkeling van EAC voor andere platformen dan Windows zo goed als stil heeft gestaan, dus het is goed om te weten dat ze de support voor andere platformen in leven houden.
Toch zegt de press release
Today, we extend support to Linux and Mac for developers who maintain full native builds of their games for these platforms.
Support vertaald naar ondersteuning en niet naar beschikbaarheid. Daarnaast vergeet je de eerste regel van de alinea te quoten waar de tweede regel naartoe verwijst. Er wordt in de eerste regel gesproken over een gratis versie voor Windows, in de tweede regel wordt gesproken over dat ze (die) ondersteuning uitbreiden naar Linux en Mac. Nergens in dat bron artikel wordt gesproken over dat Easy Anti Cheat geheel niet beschikbaar was voor Linux en Mac. Zeker in de IT worden er zat dingen gebruikt die niet worden ondersteund door een partij (werking as is).
Hier bedoelen ze dat Mac en Linux nu gratis zijn zoals de Windows versie dat voorheen al was.

[Reactie gewijzigd door Omega op 24 september 2021 12:12]

Wat doet t en heeft t root rechten nodig?
Het zal hoogstwaarschijnlijk gewoon lekker in zijn neppe Windows omgeving draaien. Als het op een of andere manier wel roottoegang eist moet je het niet installeren, dan is het enorm intrusieve zooi dat je niet op je systeem wil hebben.

Op Linux vraagt software nooit roottoegang aan tenzij het dat echt nodig heeft. Ik zal persoonlijk niet-vrije software dit soort toegang nooit verlenen, ik wil geen malware op mijn systeem hebben omdat een of andere corporatie de volledige controle wil behouden over zijn producten en diensten en denkt dat het het middelpunt is van het universum.

Als ze dit ooit wel gaan doen; geen toegang geven, niet doen. Anders wil binnen no-time alles root. Laat deze bedrijven niet hun macht over jou misbruiken, geef ze niet zulke toegang tot jouw leven.

[Reactie gewijzigd door Omega op 24 september 2021 11:01]

Ik zal persoonlijk niet-vrije software dit soort toegang nooit verlenen.
Jouw systeem draait zonder binary blobs? Dus geen blob voor je draadloze netwerkkaart, CPU microcode, BIOS...?

Feit is dat je voor een beetje modern gaming systeem er niet echt onderuit komt, zeker niet met een Nvidia videokaart.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 september 2021 11:18]

Binary firmware blobs hebben geen tot weinig invloed op je gebruik van de computer. Firmware definieert het gedrag van een apparaat, niet het gedrag van je besturingssysteem.

Ik draait geen niet-vrije software op kernel niveau of als root. Alle mijn niet-vrije zooi (Games en Steam) draait als mijn gebruiker in userspace. Ik heb specifiek voor hardware gekozen dat onder vrije drivers kan draaien, AMD GPU, Intel Wi-Fi etc.. De firmware zit ik niet heel erg over in.

[Reactie gewijzigd door Omega op 24 september 2021 11:24]

Ik draait geen niet-vrije software op kernel niveau of als root. Alle mijn niet-vrije zooi (Games en Steam) draait als mijn gebruiker in userspace.
Op persoonlijke systemen ben je dan dus toch al de klos als zo een app malafide blijkt? De software die als user draait heeft doorgaans tot alles toegang waartot de user toegang heeft zover ik begrijp, van sterke sandboxin is in dit opzicht geen sprake. Dat het geen malafide drivers kan installeren is 1 ding, maar dit is niet nodig als het al je acties kan aflezen, zoals tijdens het bankieren, je chat apps, browser, etc. https://xkcd.com/1200/
Dit is iets dat je per app moet overwegen. Geen software installeren uit onbetrouwbare bronnen, dan zit je vrijwel altijd goed. Gelukkig is softwaredistributie op Linux hier helemaal op ingesteld, geen rare installers of binaries downloaden van het web, gewoon lekker de package manager gebruiken in combinatie met vertrouwde repositories.

Het mooie van Linux en Unix/Unix-achtige systemen in het algemeen is dat jij zolang je geen roottoegang verleent je eigen sessie overhoop kan halen, de rest van het systeem en de andere gebruikers hebben hier geen last van. Het is een geval "jouw probleem, jouw verantwoordelijkheid".
Ook daar wordt aan gewerkt. Valve is bezig met een container oplossing voor games gebaseerd op Flatpak genaamd Pressure Vessel. Het moet op die manier makkelijker worden om games te distribueren op Linux, inclusief de juiste (versies van) libraries en dergelijke en meteen ook nog wat sandboxing toe te passen. Bovendien ondersteunt Steam blijkbaar al sinds 2019 Linux namespaces, wat ook een sandboxing methode is en een applicatie beter af schermt van het OS.

Ik heb geen idee of iets soortgelijks er ook is voor Windows of dat daar misschien aan gewerkt wordt.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 24 september 2021 12:26]

Binary firmware blobs hebben geen tot weinig invloed op je gebruik van de computer. Firmware definieert het gedrag van een apparaat, niet het gedrag van je besturingssysteem.
Microcode draait in het hoofdgeheugen en op de hoofd CPU van je systeem, zowel bij AMD als bij Intel. Dat kan daadwerkelijk wel invloed hebben, net als bijvoorbeeld een gesloten Nvidia driver.

Verder wordt microcode ook geladen vanuit de BIOS, en zelfs zaken als Intel ME en AMD PSP draaien altijd in de achtergrond. Tenzij je iets als coreboot draait en bepaalde hacks toepast die het grotendeels uitschakelen (als dat al kan), ben je altijd afhankelijk van gesloten code.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 september 2021 11:53]

Alleen dat van de CPU draait in het geheugen, het geheugen is namelijk ook van de CPU. De rest draait allemaal op microprocessors/chips in de devices zelf. Zover ik weet.
De microprocessor van bv je NIC kan gewoon communiceren met de rest van je hardware. De firmware van je HDD/SDD kan ook gewoon met meer rechten dan een root of windows SYSTEM account je CPU aanspreken.

De binary blobs op je hardware hebben wel degelijk enorme invloed op je systeem.

Het is bv niet voor niets dat Microsoft met Windows 11 wat tegendraads ineens heel streng is met hardware eisen. Een groot deel van de Windows crashes vandaag de dag wordt veroorzaakt door de hardware en blobs die daarbij komen kijken.

Het zal je ook verbazen hoe slecht het met de security gesteld is bij de meeste firmwares of binary blobs :) De TPM eis is bv ook niet zo vreemd.
Dat het met je hardware kant praten betekent niet automatisch dat op alles dat er wordt gecommuniceerd door een device ook gehandhaafd wordt. Stel je NIC heeft malafide firmware, het wil graag je geheugen uitlezen en over het internet sturen; dit kan het niet tenzij de firmware op je CPU samenzweert met de NIC of je een driver in het OS hebt zitten die deze functionaliteit voorziet.

De exacte regels die het volgt voor communicatie is ook zeer afhankelijk van de gebruikte interface. USB bijvoorbeeld kan pogingen tot communicatie laten vallen als het niet bereid is om te communiceren.
Dat klopt toch helaas niet meer? Intel MEI en ook de AMD variant hebben bijvoorbeeld (in theorie) weldegelijk toegang tot meer dan enkel de devices die ze aan moeten sturen (low level). Dat is ook de reden dat er mensen zijn die deze eruit slopen en/of kiezen voor volledig blob vrije distros.

Ik kan mij zeker vergissen, dus neem mijn woorden vooral met een korreltje zout, maar @The Zep Man heeft volgens mij wel een punt.
Intel ME en AMD PSP zijn backdoors, het heeft geen invloed op jouw computing, maar kan wel een weg naar binnen bieden.
het heeft geen invloed op jouw computing, maar kan wel een weg naar binnen bieden.
Een gesloten Nvidia driver of applicatie die als root draait heeft geen invloed op jouw computing, maar kan wel een weg naar binnen bieden. :+

Verder is het niet helemaal waar. Intel ME en AMD PSP kunnen gewone systeemoperaties stoppen en daar invloed op hebben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 september 2021 11:54]

Ik zal persoonlijk niet-vrije software dit soort toegang nooit verlenen
Met SELinux kan man root-toegang serieuze limitaties toevoegen, en dat doen al veel systeemen. Aan zijn ergste kan je van root een gewone user maken.

Het draaien in een snap of andere container behoort ook naar de mogelijkheden.

Anno 2021 ben jij niet meer gelimiteerd aan 'if (!uid) return OK' - soort access control :)
Geen idee hoe Linux zit qua rechten, maar zover ik weet kan je EAC enkel installeren als administrator.
Het is een kernel-level anticheat, dus je zou verwachten van wel. Maar ik ben benieuwd hoe het precies met wine werkt
Kan met de nieuwe syscall user dispatch, maar er zijn vast wel meer methodes om vanuit de wine omgeving naar de linux EAC kernel driver te tunnelen.
Hmm interessant, ik ga er van het weekend even dieper in duiken!
Ja want BattlEye werkt zo goed... ;-)
Maar goed hoe meer anti cheat software, hoe beter natuurlijk (tenzij de performance eronder lijdt)

[Reactie gewijzigd door Ewivis op 24 september 2021 12:25]

Zolang de anti-cheat alleen in multiplayer games blijft vind ik het prima.

want als ze anti-cheat ook in singleplayer games gebruiken worden veel spellen een Grind-fest
Volgens mij was zijn opmerking sarcastisch bedoeld. :)

Hij heeft wel een punt. Het loopt de spuigaten uit met anti-cheat software die alweer aan je kernel vast hangt, of de performance van een game onderuit haalt. Het blijft lastig.
Ja idd, maar het is wel aangepast inmiddels.

Ja goede ontwikkelingen… een nodig kwaad om het voor iedereen leuk te houden. ‘t Zou mooi zijn als alle Operating Systems een universele verificatie API hebben, zodat een third party dit niet hoeft te doen. Maar goed, dit is nu. Dit opent wel weer deuren voor gaming op Linux. Ik zie het als een “win”. 😄
Of 'niet' toevoegen... ;)
En dat is dan ook waarom game streaming in de nabije toekomst de standaard gaat worden, dan is het namelijk heel erg lastig om te cheaten.
En dat is dan ook waarom game streaming in de nabije toekomst de standaard gaat worden, dan is het namelijk heel erg lastig om te cheaten.
Ik heb niks met game streaming zo als Google Stadia of GeForce NOW, ik koop liever mij spellen zo dat ze van mij zijn, kost meer als je nieuwe spellen koop, en de hardware, maar het is van jou.
Maar bij geforce now is dat in principe ook want je kunt een deel van je steam library gebruiken, en de spellen waarbij dat niet kan is dat eigenlijk vanwege de makers zelf. Maar ik heb het voornamelijk over online games, of je dat nu of wel wilt maakt niet uit, maar over een decennia+ heb je gewoonweg geen keuze meer bij veel multiplayer games.
Maar bij geforce now is dat in principe ook want je kunt een deel van je steam library gebruiken, en de spellen waarbij dat niet kan is dat eigenlijk vanwege de makers zelf. Maar ik heb het voornamelijk over online games, of je dat nu of wel wilt maakt niet uit, maar over een decennia+ heb je gewoonweg geen keuze meer bij veel multiplayer games.
Decennia+ maakt voor mij dan niet uit.
Nouja, decennium+, denk dat het over 10-12 jaar de standaard voor gaming is.
Boot times zijn ook drastisch hoger met al die troep anti cheats die amper werken.

Kan zo 10 seconden bij tellen met die niet-werkende intrusive troep.
Is het ook echt wel dat veel niet werken, of is het gewoon dat anderen echt beter zijn en het spel zo goed kennen en daarmee het gedrag van andere spelers relatief eenvoudig kunnen voorspellen waardoor het bv lijkt dat ze een wallhack gebruiken. Dat laatste is namelijk mijn ervaring uit het verleden dat er een hoop lui 'cheater/hacker' schreeuwen puur omdat de ander op dat moment beter was.