Ook BattlEye gaat Steam Deck ondersteunen met zijn anticheatsoftware

Anticheatsoftware BattlEye, bekend van games als PUBG, Fortnite, Escape From Tarkov en Rainbow Six: Siege, gaat ook de Steam Deck ondersteunen. Easy Anti Cheat, een andere software daarvoor, was ook al overstag.

BattlEye tekent wel aan dat individuele ontwikkelaars die hun software gebruiken, ook expliciet groen licht moeten geven voor een werking op de Steam Deck. SteamOS, waar de Steam Deck op zal draaien, is op Linux gebaseerd en hoewel BattlEye al native Linux-ondersteuning heeft, zullen Windows-games op de Steam Deck draaien met de Proton-compatibiliteitslaag. Daarvoor moet nog wel compatibiliteit komen en dat hebben BattlEye en Easy Anti-Cheat nu toegezegd.

De Steam Deck van Valve wordt een Nintendo Switch-eske handheld die draait op SteamOS. Via Proton zal de handheld zo veel mogelijk Steam-games moeten kunnen spelen. Volgens ProtonDB werken 16.290 games in meerdere of mindere mate op Linux via Proton. De eerste exemplaren van de Steam Deck worden in december geleverd.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

26-09-2021 • 12:32

33 Linkedin

Submitter: Amanoo

Lees meer

Devkit-build van SteamOS 3 lekt uit Nieuws van 18 september 2021

Reacties (33)

Wijzig sortering
Hoe groot is de cheat gemeenschap eigenlijk? Ik zie het best vaak in het nieuws komen, daardoor krijg ik het idee dat het een best grootte en serieuze groep is. Als dat zo is ben ik wel benieuwd in hoeverre de open source Linux kernel een voordeel voor de valsspelers oplevert. Als je op kernel level je cheat software kan draaien, kan de anti cheat software dan nog wel zijn werk doen?
Veel games zijn tegenwoordig gemaakt om uber competitief te zijn, en waarbij de uitgever in controle is. Cheaten als probleem is niet groter geworden voor game admins, maar de mensen die er belang bij hebben zijn anders geworden. Waar ik vroeger als vrijwilliger een oogje in het zeil hield op onze Wolf:ET server, is dat tegenwoordig een miljarden industrie.
Als dat zo is ben ik wel benieuwd in hoeverre de open source Linux kernel een voordeel voor de valsspelers oplevert. Als je op kernel level je cheat software kan draaien, kan de anti cheat software dan nog wel zijn werk doen?
In de praktijk zal dat waarschijnlijk weinig uitmaken. De commerciële cheats die nu op de markt zijn, a 50.- euro per maand met anti-ban garantie, maken ook gebruik van de Windows NT Kernel en ongedocumenteerde functies in die Kernel. Onofficieel is er ook heel veel openbaar van de Windows NT Kernel, maar daar wordt natuurlijk minder over gesproken.

Wat Valve zelfs zou kunnen doen, is een closed-source kernel module uitrollen, zoals NVidia dat ook doet. Is Cheaten nog steeds mogelijk, maar niet makkelijker dan op Windows.

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 26 september 2021 13:51]

Je kan in principe ook een module uitrollen welke zorgt dat de map waarin het programma staat alleen lees-/schrijfrechten heeft voor het programma zelf, en geen andere accounts inclusief root, en dat via een contributie aan de Linux-kernel wordt gezorgd dat de root-account (of welke andere account dan ook) deze rechten niet kan overdragen.

Het Linux-kernel team zal dan wel eisen dat er een standaard komt, zodat ze niet voor elke uitgever/ontwikkelaar telkens een nieuw stuk code moeten toevoegen.

Hoezeer het kernel-team daarvoor open staat voor zoiets, geen flauw idee...
Zo iets zit er al in... Want Andoid.

Het probleem zit hem alleen in het initialisatie proces van Linux; zodra je het opstart proces kunt aanpassen, dan heb je feitelijk absolute controle. Bij Android wordt dit tegengewerkt met gesloten bootloaders, maar op Linux bestaat dat niet. Dit is ook niet een 'beveiligingsrisico' maar meer gewoon een rationele begrenzing in de macht van de Kernel.

In jou voorbeeld, zou Valve dus prima een closed-source module kunnen aanleveren om de game af te schermen, maar in zou buiten Valve om nog een andere module kunnen inladen die mij een achterdeur geeft, en direct toegang tot de game in de geheugen.

Dat laatste is trouwens ook mogelijk op Windows. Er zijn heel wat 'muis' of 'printer' drivers die jou helpen met door muren heen kijken.
In Linux bestaat dat zeker wel: https://man7.org/linux/man-pages/man7/kernel_lockdown.7.html
Vereist dat secure boot aan staat.
Mogelijk was mijn uitleg niet helder genoeg; je kunt prima je eigen drivers ondertekenen en deze onderdeel maken van deze beveiligde opstart procedure. Secure Lockdown is er vooral om de macht van root op een draaiend systeem in te perken, maar in de boot-status is alles mogelijk.

De enige manier hoe dit zou werken tegen cheaters, is door hardware uit te brengen met een cryptische TPM en een gesloten bootloader. In welk geval je dus eigenlijk een Mac hebt.
Alles is er al kwa infrastructuur op zonbeetje elke moderne x86 systeem, secure boot met hardware attestation door de TPM. Een gesloten bootloader is niet eens nodig, secure boot aan == je kan alleen de valve kernel draaien met anticheat support, secure boot uit == vrijheid maar geen anticheat.

Ik ben dan ook benieuwd in hoeverre anticheat op Linux dan zal gaan
Zo'n module komt nooit in de normale git, maar kan best onderhouden worden out of tree, zoals bijvoorbeeld openzfs.
Al zijn ze niet zo groot, de impact is enorm. Een enkele cheater kan een hele server verpesten.

Zelfs een klein percentage cheaters kan een hele game verpesten.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 26 september 2021 17:44]

Linux grendelt de root-account niet zo scherp af als Windows deze dagen met de kernel doet. Daarentegen is het wel zo dingen op de root installeren wel wat werk vereist - het is niet zo dat je net zoals Windows even met 1 knop aan privilege escalation doet.

Ook moet je dan zorgen dat de cheat zowel op root- alswel gebruikersaccountniveau de juiste lees- en schrijfrechten heeft, en zeker als iemand EXT gebruikt als mapstructuur ipv bv NTFS, ben je wel wat meer bezig om de juiste rechten te verkrijgen. Daarnaast zijn er meer dan 10 verschillende mapstructuren mogelijk, en daar moet je allemaal rekening mee houden. Succes?

Cheaten op Linux kan zeker, maar voor veel cheatmakers is het gewoon de moeite niet waard.
Linux grendelt de root-account niet zo scherp af als Windows deze dagen met de kernel doet.
Als je zo gaat redeneren zou ik willen beargumenteren dat Windows het equivalent van het Linux (Unix) "root" account helemaal niet kent. Je hebt onder Windows een aantal accounts met verhoogde rechten zoals Administrator en SYSTEM, maar zelfs deze accounts hebben geen onbeperkte toegang. Zo zijn voor het Administrator account bepaalde delen van het register afgeschermd. Je kunt jezelf daar wel toegang toe verschaffen, maar dat vereist wat meer werk. Let wel, mijn Windows kennis loopt tot en met Windows 7, maar ik heb geen reden om aan te nemen dat Microsoft minder is gaan afschermen in Windows, eerder meer.
Daarentegen is het wel zo dingen op de root installeren wel wat werk vereist - het is niet zo dat je net zoals Windows even met 1 knop aan privilege escalation doet.
Uhm... Je typt "sudo -i" in, voert je wachtwoord in en als je de juiste rechten hebt ben je daarna "root", meer werk vereist dat niet.
Ook moet je dan zorgen dat de cheat zowel op root- alswel gebruikersaccountniveau de juiste lees- en schrijfrechten heeft, en zeker als iemand EXT gebruikt als mapstructuur ipv bv NTFS, ben je wel wat meer bezig om de juiste rechten te verkrijgen.
Dat klopt niet. De gebruiker "root" heeft onbeperkte lees- en schrijfrechten op het systeem, ongeacht hoe de rechten op een directory of file staan.
Daarnaast zijn er meer dan 10 verschillende mapstructuren mogelijk, en daar moet je allemaal rekening mee houden. Succes?
Wat bedoel je hier mee? Er zijn inderdaad kleine verschillen in de directorystructuren tussen verschillende Linux distributies, maar die zijn zo minimaal dat ze voor dit verhaal nauwelijks relevant zullen zijn.
Cheaten op Linux kan zeker, maar voor veel cheatmakers is het gewoon de moeite niet waard.
Uiteindelijk gaat cheaten natuurlijk niet om het OS waar je het op doet, maar om dingen in de game te doen die anders niet mogelijk zijn. Het issue is waarschijnlijk meer dat de meeste mensen op Windows gamen en dat daar dus ook de cheat software op ontwikkeld wordt. Mocht het in de toekomst zo blijken te zijn dat cheaten op Linux met Proton veel makkelijker blijkt dan dat het op Windows is dan denk ik echt wel dat daar een verschuiving in komt. Ik denk/hoop echter niet dat dat het geval zal zijn.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 26 september 2021 16:42]

Linux grendelt de root-account niet zo scherp af als Windows deze dagen met de kernel doet.
Dat hangt helemaal van de instellingen af. Ik weet zeker dat je met SELinux een Linux strenger af kunt stellen dan je bij Windows kunt dromen. Dat gebruiken ze bij NSA hier al letterlijk tientallen jaren voor.

Het probleem is eigenlijk vrij simpel. Een goede anti cheat software is basically een rootkit.

Om dat op te lossen zou je het volgende kunnen doen (ook bij andere spelcomputers):

1) Een modus zonder cheat software waar bepaalde games niet gaan werken. Bijvoorbeeld voor retro games. Een modus waarbij je root bent.

2) Een modus waarbij cheat software wel werkt. Hier ben jij als gebruiker geen root, maar een gebruiker.

Ik zou dan voor modus #2 een andere partitie ed. gebruiken. Eigenlijk een compleet andere installatie. Overigens kan dit bij bijvoorbeeld Android toestellen ook.
Of ze moeten Anti-Cheat aan de server kant laten regelen i.c.m machine learning zodat er geen rootkit op je geïnstalleerd hoeft te worden om een game te kunnen spelen.
Goed punt, voorheen kon je in cs go gewoon hacken als je op linux draaide, want vac werkte niet op linux, weetniet of dat nog steeds zo is.
Afhankelijk van de situatie draait de cheat op een compleet ander systeem. Het cheat systeem leest het netwerkverkeer uit en geeft de cheater informatie die normaal gesproken niet beschikbaar is. Bijvoorbeeld de locatie van alle tegenstanders. Voor zulke cheats moet je het gedrag van de speler analyseren in plaats van hun systeem.
De cheat gemeenschap is heel groot en om een idee te hebben: het gaat om miljoenen dollars(!) Sommige super populaire games zoals Battlefield en CoD hebben dan verschillende keuzes qua cheats zoals een aantal xx bedrag per dag, per 7 dagen, 14 dagen, een maand, 3 maanden en ga zo maar door.
Gamen op Linux wordt steeds beter en makkelijker. Benieuw of ik binnenkort Rainbow Six: Siege op Linux kan spelen.
Technisch gezien kan dat al want R6 Siege is speelbaar op Stadia en dat draait op Linux (debian).
Technisch gezien dus juist niet want Stadia draait in de cloud.
Ik denk dat @Jorick bedoelt dat de Stadia servers op Debian draaien.
Dit inderdaad. Stadia, als platform, draait op Debian en Vulkan. De verwarring is wel begrijpelijk omdat Stadia ook aan de clientside op lInux distro's te gebruiken is maar daar doel ik niet op.

Ubisoft heeft een build van R6 Siege die native op Linux draait. De vraag is wel in hoeverre dit een native port is geweest of dat ze gebruik maken van Proton zoals met Steam mogelijk is.

Anti-cheat was lang een obstakel om games via proton te draaien maar dat lijkt nu opgelost te zijn. Voor de Stadia-port zal dit geen issue zijn geweest omdat het een gesloten platform is en anti-cheat achterwege gelaten kon worden.

[Reactie gewijzigd door Jorick op 26 september 2021 21:33]

Rainbow Six: Siege werkt al onder WINE, alleen de multiplayer-modus niet. Mocht Ubisoft Proton support inschakelen voor de anti-cheat dan zou het spel probleemloos moeten werken.
Dus concreet zijn alle games die EAC en/of BattleEye nodig hebben speelbaar op Linux?
Of moeten de devs nog zaken ondernemen?
Ik dacht dat de devs wel hun game moeten updaten naar de laatste versie. iig las ik dat over EAC.
Meest recente versie en dan binnen de tooling opt-in voor Proton/Wine/Linux. Dus als de developer het expliciet niet wil, dan kom je ook niet verder. Geldt voor zowel EAC als BattlEye.
Naar ik begrijp moet voor beide anti-cheats de optie om in Proton te werken wel expliciet worden aangezet. Ik heb zelf dan ook niet het meeste vertrouwen erin. Dat het nu kan werken is geweldig, maar ik vertrouw game developers niet enorm. Ik zie ze er wel voor aan om domweg te lui te zijn. Er zijn zelfs gevallen bekend van developers die actief een werkende Linux versie onklaar maakten, als een zeer bewuste keuze. Grappig genoeg staat Epic, de eigenaar van EAC, hier bekend om. Kijk maar naar Rocket League.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 26 september 2021 15:48]

Rocket League? Die werkt gewoon onder proton. Ze hebben wel de native versie gestopt
Very nice. De Steam Machines zijn nooit van de grond gekomen maar met dit apparaat kon Valve wel is een homerun slaan.

Ik heb misschien 150 games in mijn Steam staan waarvan ik misscien een derde grondig heb gespeeld, een derde een beetje en een derde nog helemaal niet of nauwelijks. De Steamdeck is pretty much een no brainer. Op de bank naast mijn vrouw die heel Holland bakt o.i.d. kijkt en een vrijwel ongelimiteerd (lees: meer games dan dat ik tijd heb om te gamen) aanbod aan games die ik toch al bezit.

Daarnaast de mogelijkheid om wat aan te klooien met Emulators is ook wel heel aantrekkelijk. Die Supernintendo ga ik nooit meer aansluitten denk ik maar super mario world nog is doorspelen lijkt me toch ook wel wat.Q1 2021 kom maar door!
Niet te vergeten dat je lekker kan gamen op reis, want in de trein zo'n Steam Deck pakken is toch makkelijker dan een laptop open moeten klappen die dan een half uur op de batterij mee gaat.
Nu maar hopen dat deze anti cheat software niet teveel impact heeft op de toch al lastige performance van de steam deck?

Je hoort vaker dat copy protection of anti cheat software games kunnen "cripplen" denk aan resident evil village nadat de drm eruit was gehaald draaide het spel een stuk soepeler.

En vermoed dat dit veel sneller merkbaar zal zijn op een device als de steam deck?
Je hoort vaker dat copy protection of anti cheat software games kunnen "cripplen" denk aan resident evil village nadat de drm eruit was gehaald draaide het spel een stuk soepeler.
Zoals je zelf al aangeeft gaat het hier meestal om always-on DRM die voor problemen zorgt, maar niet zozeer anticheat software.

Anticheat software heeft praktisch nul impact op performance, want de taken die het uitvoert zijn niet intensief. Al wat het doet is nagaan welke software in de achtergrond draait. Om cheats te detecteren maakt het gebruik van een databank met signatures van bekende cheats, of het gaat na of er bepaalde system calls gebruikt worden die populair zijn voor cheats. Van zodra het spel opgestart is doet het eigenlijk nog zeer weinig behalve periodiek checken of of alles nog hetzelfde is sinds de opstart. Dit alles vergt zeer weinig resources.
Zou wel leuk zijn, ik heb een windows partitie om te gamen, maar dikwijsl (zelfs al duurt het maar 5 seconden) heb ik zoiets van nee, moet ik even naar windows booten. Ik speel niet veel games, Wow, Diablo 3, Hearthstone en die draaien wel onder linux, maar wou vorige week Vanguard beta even proberen, toch maar in Windows geboot. Wil ook best wel apex legens nog eens spelen. Als dit nu echt kan, dan is dat alleen maar goed.
Ik heb recent me windows partition weg-gegooit want de games die ik op dit moment speel zijn BE and EAC en die kunnen allebei op een windows VM. Dus ik ga zeker met hopeful naar wat er gebeurt met de anti-cheats.

Het enige wat well een uitkijkertje moet zijn is wat soort permissies het heeft, als het in het Proton/Wine runtime werkt dan is alles goed. Maar als hij root permissies wilt gaat ik persoonlijk meer uitkijken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers is samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer onderdeel van DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee