Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Eerste twee games met BattlEye-anticheatsoftware werken op SteamOS met Proton

Valve laat weten dat de eerste gamestudio's met games die de BattlEye-anticheatsoftware gebruiken, de nodige stap hebben gezet om hun game op het Linux-based SteamOS te laten draaien. Het gaat om Mount & Blade II: Bannerlord en ARK: Survival Evolved.

Valve biedt zijn eigen fork van Wine aan, genaamd Proton, die het mogelijk maakt om Windows-games op SteamOS te draaien. Hoewel dit zeker zijn vruchten afwerpt, zijn games met anticheatsoftware als BattlEye en Easy Anti-Cheat een struikelblok; de software herkent en vertrouwt het systeem niet en wil dan niet starten. Recentelijk hebben de makers van die twee stukken software echter laten weten dat ze compatibiliteit voor Proton zullen introduceren. Valve heeft belang bij goede compatibiliteit met Linux en Proton, omdat het in de nabije toekomst zijn Steam Deck uitbrengt, een gaminghandheld die draait op het op Linux gebaseerde SteamOS.

De enige resterende voorwaarde voor een BattlEye-game om met Proton te werken, is dat de gamemakers een seintje geven aan BattlEye om compatibiliteit in te schakelen, aldus Valve. Dat is nu in deze twee gevallen gebeurd. Of het ook zo simpel is om een game met Easy Anti-Cheat op Proton draaiende te krijgen, is niet duidelijk.

Proton is geïntegreerd in de Steam client voor Linux, onder de naam Steam Play. Daardoor hoeven gamers niets extra's te doen om de games draaiend te krijgen. Standaard werkt de functie alleen bij door Valve whitelisted games, maar men kan Proton voor iedere Windows-game inschakelen, met het risico op suboptimale resultaten. Een officiële lijst met door Valve whitelisted spellen lijkt er niet te zijn, maar de gebruikers van de onofficiële protondb houden voortgang met compatibiliteit bij voor in totaal ongeveer 20.500 games. Valve gaat wel bijhouden welke games goed op de Steam Deck werken, maar die informatie is in ieder geval op dit moment niet te zien in een Windows-omgeving.

Proton is een fork van Wine, met verbeteringen doorgevoerd. Daarnaast gebruikt het vk3d, een Direct3D 12-implementatie gebaseerd op Vulkan en wine3d met aanpassingen en verbeteringen voor Direct3D 9 en 11-games. Ook Steamworks werkt met Proton.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-11-2021 • 10:42

55 Linkedin

Lees meer

Reacties (55)

Wijzig sortering
Dat Valve met de SteamDeck komt is echt een voordeel voor Linux-users. Niet alleen Proton/Wine maar ook de kernel en mesa krijgen patches, wat ook weer goed is voor non-gamers op Linux.

Ik weet nog niet zo goed hoe deze extra cheat laag werkt, aangezien Linux vrij goed dichtgetimmerd is (tools als Apparmor/SELinux nog niet meegenomen), kan ik mij enkel voorstellen dat ze kijken naar user processen/activiteiten? Ze kunnen maar beperkt kijken naar kernel stuff lijkt me, op Windows zit deze anti cheat in de diepste laag zonder enige vorm van protectie (correct me if I'm wrong).

Hopelijk brengt het ook meer gebruikers naar Linux. Ik roep mensen ook op vooral de Linux Challenge van Linus een beetje met een korreltje zout te nemen. Er is nog veel werk aan de winkel voor Linux (loop regelmatig ook tegen issues aan die ik moet oplossen met een terminal en browsers beginnen langzaam aan HWAccel), maar voor de gemiddelde gebruiker is Linux al goed bruikbaar, zijn en komen er steeds meer GUI oplossingen en vind ik het persoonlijk vriendelijker dan W11 met hun (veel) inconsistent elementen.

Vind het prima dat Linus bezig is met Linux, maar zijn know it all attitude is nogal een doorn in het oog (persoonlijke mening).

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 7 november 2021 14:22]

Valve draagt ook bij aan Linux d.m.v. een wayland compositor gamescope voor steamOS. Maar ze betalen ook diverse KDE devs. Dit zal waarschijnlijk ook de reden zijn dat KDE de laatste tijd behoorlijk vooruit is gegaan. KDE word ook de desktop omgeving van steamOS.
Over betalen van devs gesproken: de maker van DXVK was oorspronkelijk maar een hobbyist die het in zijn vrije tijd deed. Toen begon Valve hem yang door te schuiven zodat hij het fulltime kon gaan doen.
Het is eigenlijk vreemd en jammer dat er zoveel ontwikkelaars zijn die niet of nauwelijks betaald krijgen, terwijl hun software/library wel door velen bedrijven (wereldwijd) worden gebruikt. Vaak weet je het pas als er dieper in de code wordt gedoken. Voor mij mogen (moeten) meer bedrijven ontwikkelaars sponsors en/of aannemen, i.p.v. enkel profiteren*.

Gelukkig doet Valve dat inderdaad wel, ze investeren veel tijd en geld in ontwikkelaars/Linux, maar zijn ook niet bang om te mislukken. Zo zijn hun Steam Machines niet echt een succes geweest, zelfde voor de Steam Link.

Ze doen nu een nieuwe poging met toch wel weer wat risico's met de Steam Deck (duur, concurrentie van de Switch en niet elke game is compatibel) en het daarbij horende SteamOS, dat je afvraagt of dat het allemaal waard is.

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 7 november 2021 14:30]

Misschien moet je de Steam Deck ook meer zien als een PC-concurrent met Switch-features, niet als een Switch concurrent. Als PC is die echt niet heel duur, zeker met de huidige hardwareprijzen. Ik ken wel iemand die geen degelijke PC heeft en een Steam Deck wil. Dan kan het best wel uit.
ImGUI is ook zo’n onwijs veel gebruikte library in Game development.. zo’n beetje elk serieus bedrijf/developer gebruikt het.

https://github.com/ocornut/imgui
Ik ben laatst volledig overgestapt naar Ubuntu en ik probeerde eerst KDE omdat ik het een fijne UI vind, maar het was mij veel te buggy. (Kubuntu 20.04) Als dat in de toekomst grotendeels verbetert geef ik het absoluut nog een kans, Ubuntu's default gnome is stabiel en snel maar een beetje spartaans en "mobile" (wat grappig is gezien KDE juist ook heel goed op mobile werkt zonder de informatiedichtheid en opties te saneren.)
Vind het prima dat Linus bezig met Linux, maar zijn know it all attitude is nogal een doorn in het oog (persoonlijke mening).
Ik snap wel wat je bedoelt en ben het ook deels wel met je eens, maar ik moet als iemand die al jarenlang exclusief Linux gebruikt en gamer is wel toegeven dat Linus op een aantal punten gelijk heeft. Er valt nog een hoop te verbeteren aan de desktop- en game-ervaring op Linux. Niet dat Windows perfect is, verre van, maar wijzen naar Windows en zeggen dat dat ook niet ideaal is is een whataboutism waar we niet in moeten vervallen. Om Linus te quoten: "they both suck".

Edit: overigens doe je hier een beetje hetzelfde als dat Linus doet
(loop regelmatig ook tegen issues aan die ik moet oplossen met een terminal
Roepen dat dit een feit is maar vervolgens niet met voorbeelden komen en suggesties hoe en waar je dit dan in een GUI zou verwachten is niet heel nuttig en gaat niet zorgen voor verbetering. Ik herken me hier namelijk totaal niet in, voor mijn gevoel gebruik ik de terminal alleen voor dingen die ik ook expliciet op de commandline wil doen (Git, SSH, etc.), niet om me uit de brand te helpen.

Ik beschuldigd je overigens nergens van, ik probeer alleen de discussie gaande te houden over hoe de desktop ervaring van Linux beter kan want het is een onderwerp dat me nauw aan het hart ligt.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 7 november 2021 11:56]

Ik gebruik wel soms de terminal om me uit de brand te helpen. Maar dat zijn dan of dingen die sowieso complex zijn (en een GUI gaat dit niet verbeteren), of dingen die zelfs makkelijker zijn in command line zodat je niet door een grafisch doolhof hoeft.

Maar inderdaad, git en ssh zijn wel de grootste redenen waarom ik in de terminal zit.
Voor software installeren blijf ik de terminal toch nog handiger en efficiënter vinden als via een Software Center. Probeer maar is meerdere dingen applicaties te installeren of te de-installeren via de Software Center van Ubuntu of Mint, dat gaat gewoon niet.
Die van Manjaro kan wel meerdere tegelijk met de GUI.
Er zullen best een paar tussen zitten die het wel kunnen maar ik noemde even de twee meest bekende distributies die bekend zijn als beginners vriendelijke distributies.
Ik snap wel wat je bedoelt en ben het ook deels wel met je eens, maar ik moet als iemand die al jarenlang exclusief Linux gebruikt en gamer is wel toegeven dat Linus op een aantal punten gelijk heeft. Er valt nog een hoop te verbeteren aan de desktop- en game-ervaring op Linux. Niet dat Windows perfect is, verre van, maar wijzen naar Windows en zeggen dat dat ook niet ideaal is is een whataboutism waar we niet in moeten vervallen. Om Linus te quoten: "they both suck".

Edit: overigens doe je hier een beetje hetzelfde als dat Linus doet
Ik ben over de loop der jaren wel een Linux-fanboy geworden en dus (meer) bias als vergelijkingen worden gemaakt tussen de verschillende OS'en. Dus daarin moet ik met toch wat tegenzin je wel gelijk geven. ;)

Ik vind het een goede quote "they both suck", want als ik objectief kijk is Wayland op Plasma nog steeds onbruikbaar voor mij (veel crashes/showstoppers), worden er inderdaad veel termen gebruikt die de doorsnee gebruiker echt niet begrijpen/op zit te wachten en leunt Linux vooral nog op scripts/Wiki's. Met het laatste is niet mis, maar daarvoor heb je toch vaak al een basis kennis nodig en dit is zeker onvriendelijk voor sommige gebruikers (niet alleen beginners overigens).

Wat bedoel je precies met een terminal issue voorbeeld? Voor mij is de terminal erg handig om dingen te debuggen i.p.v. deze achter een GUI te verstoppen. Soms wil je weten wat nu precies die knop doet en/of waarom iets niet werkt, dat is enorm handig over de terminal. Maar ook bij software installeren vind ik het fijn om te zien wat er nu precies gebeurt op de achtergrond (wordt een user aangemaakt, hoe groot is het package, download status, etc.) - dat vind ik dan weer vriendelijker dan enkel een voortgangsbalk waarvan ik ook niet weet wat er precies gaande is als die niet meer beweegt. MS Store anyone? :+

Daarom vind ik discussies als terminal, GUI's, etc. ook allemaal zo moeilijk. De ene gebruiker is de andere niet, het maakt de andere niet beter of slechter. Wat ik wel vind is dat Linux daar meer keuze en vrijheden in geeft dan Windows en zelfs MacOS, dat is voor de één geweldig en voor de andere waarschijnlijk niet. Ik heb collega's die bijvoorbeeld git gebruiken met een GUI-oplossing, waar ik weer beide oplossingen gebruik. Andere krijgen weer meer voor elkaar op MacOS, dan ik op Linux. :)

Dus dat jij expliciet git, ssh, etc. over de terminal doet en andere dingen niet, maakt je nogmaals niet slechter of beter. Dat vind ik ook het probleem van Linus, hij maakt er groepen van terwijl het geen probleem hoeft te zijn.

Hetzelfde met andere beschuldigen dat ze niets aantrekken van onwetende gebruikers. Ik raad vooral die mensen aan om eens op een IT-helpdesk te gaan werken, vaak staat er precies wat de gebruiker kan doen, maar raken ze in paniek/stress. Dat heb ik als een dashboard lampje gaat branden, daar staat ook in de handleiding wat je moet doen, maar bel ik als eerste mijn monteur in paniek op. :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 7 november 2021 12:49]

Linus had het over issues die hij per se met behulp van de terminal moest oplossen om software en games werkend te krijgen, maar concrete voorbeelden heb ik hem niet horen noemen. Wat ik wel met hem eens wil zijn (en jij blijkbaar ook) is dat de standaard instellingen in principe allemaal in de GUI beschikbaar dienen te zijn, ook als je er met de terminal meer controle over hebt en beter kan aangeven wat je precies wilt. Ik denk dat wij daarin op dezelfde lijn zitten.
Roepen dat dit een feit is maar vervolgens niet met voorbeelden komen en suggesties hoe en waar je dit dan in een GUI zou verwachten is niet heel nuttig en gaat niet zorgen voor verbetering. Ik herken me hier namelijk totaal niet in, voor mijn gevoel gebruik ik de terminal alleen voor dingen die ik ook expliciet op de commandline wil doen (Git, SSH, etc.), niet om me uit de brand te helpen.
Ik deel die ervaring. Ik hoef maar zelden in de terminal te zijn en dat is eigenlijk alleen als ik er zelf voor kies. Al de rest doe ik in de GUI.
Mijn ervaring in de huidige Linux versies is dat ik ook maar zelden in de terminal hoef te zijn. Het meeste doe ik gewoon met GUI apps. Het is wel zo dat in Linux sommige dingen gewoon makkelijker/sneller kunnen in de terminal, als je ermee om kan gaan, en dan doe ik dat daar ook meestal in de terminal. Maar het hoeft niet.

Vooral als je in je OS ergens in het Configuratiescherm/Instellingen een instelling moet veranderen waarover je op internet hebt gelezen, is dat soms veel sneller te doen door een simpel regeltje te kopieren en in de terminal in te voeren, dan dat je m.b.v. screenshots door meerdere vensters door moet klikken op zoek naar die ene instelling.

En dan geldt trouwens zowel voor Windows als voor Linux. Vergelijk het met dat het veel sneller is om een .REG register bestand te downloaden en te dubbelclicken om die instelling toe te passen, dan dat het is om via meerdere screenshots door Register Editor heen klikt om zo handmatig die instelling aan te passen.

[Reactie gewijzigd door Magic Power op 7 november 2021 12:44]

W11 met hun (veel) inconsistent elementen.
Grappig, naar mijn mening is W11 de meest consistente Windows ervaring tot nu toe. Juist door W11 ligt Linux voor mijn gevoel nu weer wat achter. W11 is toch wel zeer gepolijst en weer een flinke stap vanaf W10.
Vind je? Het zit vol bugs, en in plaats van alles de nieuwe W11 stijl is het weer Windows 8 hier, Windows 10 daar, Windows 7 daar enzovoorts. Dit is nog los van de nieuwe start die erg veel functionaliteit weggooit. De volume slider is bijvoorbeeld nog steeds de oude terwijl ze al een nieuwe weken hebben liggen. Het is een grote zooi die overduidelijk een jaar extra nodig had.

[Reactie gewijzigd door Hebbocake op 7 november 2021 16:20]

Mede daarom koop ik een steam deck. 1/3 omdat ik graag handheld pc games wil spelen zonder streaming. 1/3 omdat ik graag een hackbare handheld wil met wat meer fun factor dan een smartphone (waar alles doorgaans dichtgetimmerd en NDA'd is) en 1/3 omdat ik valve graag wil laten zien dat ze zo door moeten gaan.
Heb precies dezelfde gedachte, andere apparaten zitten zover op slot dat je beperkt wordt in wat je ermee kan. De Xbox heeft gelukkig een dev-programma, maar dat is nog altijd beperkt vergeleken met de aankomende Steam Deck.

Met de Switch kan ik genoeg (dure) spellen spelen, maar streamen van (goedkopere/andere) games met Steam, NVIDIA, Stadia, etc. zijn allemaal niet mogelijk. Je zou de Switch kunnen jailbreaken, maar dat is een groot risico en niet erg vriendelijk. Vergeet ook het draaien van eigen apps, zelfs sideloaden is niet mogelijk.

De Steam Deck lijkt de eerste te zijn die volledig open is, je kan er bijvoorbeeld zelfs een andere distro op draaien als je dat zou willen. Tevens mag je hem openmaken en (bepaalde) onderdelen vervangen zonder dat je garantie verliest - ze komen daarvoor met een speciale webshop.

Ik ben erg enthousiast, enkel is het nog erg duur en wacht ik altijd af als de eerste batches zijn geweest. :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 7 november 2021 14:38]

399 euro voor het basis model erg duur? Een mid-range smartphone koop je voor dezelfde prijs en die kan nieteens native smartphone games op de hoogste kwaliteit setting kan spelen (denk aan Genshin impact en Fortnite) - dus als je een serieuze enthousiast level mobiele gamer bent is een mid-range toestel allang niet meer interessant en zit je weer naar de 7-800 + euro te kijken.

Ik denk niet dat de prijs omlaag gaat na de eerste batches. Kijk eens naar de concurrentie v.d steam deck.
Aya Neo, begint bij 1000$, GPD Win3, begint bij 700$ , de OneXplayer ook begint die bij 1000$
Dan heeft de Steam Deck alsnog de beste hardware van alles, de Aya Neo is de enige met een AMD CPU,de AMD Ryzen 5 4500U. Maar niet zo`n mooie custom ding als de Steam deck heeft dat beter zal presteren. De rest heeft allemaal intel i5/i7's.
Dat is waar, maar er zijn ook op andere dingen bezuinigd. Zo is er maar een 720p scherm, geen 4G/5G, goedkoopste heeft eMMC i.p.v. NVMe, is hij zwaarder en is de batterij duur beperkt.

Het is dus zeker niet slecht, maar de Switch heeft langer batterij duur, is er langer beschikbaar en heeft zich wel al bewezen. Daarmee bedoel ik niet dat de SD kansloos is, want het heeft weer veel voordelen t.o.v. de Switch/Switch Lite.
Edit: oeps verkeerde parent comment

[Reactie gewijzigd door BevrorenKaas op 7 november 2021 13:22]

Vind de know it all attitude van Linus best meevallen
Steamdeck heeft het potentieel om het PC landschap ingrijpend te veranderen. Of het echt lukt hangt wel af van het sukses van de Steamdeck, of het echt door een breed publiek makkelijk te gebruiken is. Als ze waar kunnen maken dat al die games uit de library echt werken kan ik me niet zo heel goed voorstellen dat het niet een doodsteek is voor de meeste consoles en switch achtigen. Dat je library niet alleen meegaat maar ook gewoon naadloos op een echte game PC bruikbaar is biedt een finke besparingn. De extra ontwikkelcapaciteit die op linux gaming gericht wordt betekent dat de early adopters eigenlijk windows nergens meer voor nodig hebben - de gamestudios gaan ontwikkellen voor linux en vulkan en de rest van wat er op de desktop gebeurt lift mee.

Ik heb al jaren alleen windows VMs voor mijn games, ik bezit al geruime tijd geen barebone windows systemen meer. Zodra ik dat niet meer nodig heb gaat de vlag uit. Linux is verre van perfect en op een aantal vlakken is windows zeker gepolijster maar de tradeoff is mij veel te groot. Wiindows is constant bezig mij rotzooi te verkopen, zelfs al sloop ik al die dingen die een OS niet behoort te doen er bij elke installatie er weer uit, zodra er een update is sluipt er vrijwel altijd wel weer iets irritants in wat niets te zoeken heeft op hardware die mijn eigendom is. Het gedrag van Microsoft op hardware die niet van hun is schoferend.

Als ik een woord zou moeten gebruiken om dagelijkse workflow te karakteriseren sinds mijn overstap naar linux als primaire OS, is het 't woord "relaxed". Window management is op Gnome al heel erg lang beter dan bij Windows, dat zal ook wel helpen. Als er een probleem is onder linux, is deze altijd te vinden en oplosbaar al kost het soms wel wat tijd en moeite. Bij windows heb ik nog steeds het gevoel dat het van boot to boot redelijk willekeurig dingen anders doet. Wel verbeterd iig in Win10, maar voor mij nog steeds tamelijk ondoorzichtig. Als je wilt kan in linux alles via de terminal, wat de noodzaak om 17 verschillende schermpjes te bezoeken om de instelling te vinden die je in windows zoekt. Ik zal wel in de minderheid zijn, maar instellingen beheren via een terminal beschouw ik als superieur tov GUI oplossingen. De handelingen die ik vaak wil omzetten maak ik een scriptje van en dingen zoals mijn config van 2 naar 4 schermen wissellen waarvan 2 in portrait mode, of de reset voor de Ryzen USB bug die nog steeds mijn headset periodiek laat wegvallen in de windows VM worden een enkel commando.

Sinds ik mijn moeder (75) een Ubuntu install heb gegeven zijn de ondersteuningsvragen eigenlijk verdwenen. Het ding doet gewoon niet meer vanzelf allerlei onverwachte dingen en biedt precies dezelfde functionaliteit die ze van haar eerdere windows machines vroeg. Ze is helemaal blij met Shotwell die de foto's in de achtergrond wisselt met af en toe iets ertussen wat van het internet geplukt wordt. Bij een versie upgrade van Ubuntu heb ik weleens moeten ingrijpen maar daar blijft het wel bij. In het begin had ik wat gedoe met hardware compatibiliteit (de energy saving van de muis ging vrijwel direkt aan, en deed er een seconde of twee over om weer op te starten en dat deed ie alleen als je een knop indrukte, extreem vervelend en nogal obscuur, maar onder linux wel gewoon op te lossen). Dat waren problemen die kwamen omdat lenovo gewoon niet getest had onder linux (dat beweerde ze ook niet voor deze Thinkstation). Dit soort "niet in breed gebruik" problemen kom je natuurlijk wel veel vaker tegen, want er zijn gewoon veel minder linux desktops in gebruik, het is lang niet altijd zo dat jouw hardware al ergens getest is onder linux.

Helaas is 't nog steeds niet zo dat je achteloos aan linux kan beginnen. Om - zeker in het begin - niet gefrustreerd te raken moet je denk ik een linux pre-install of goed inlezen op welke hardware je kiest, liefst heb je er iemand bij die weet wat ie doet. In die zin is het 't verschil tussen een kruisboog en een handboog. Je kan met beide pijlen een stuk laten vliegen maar naarmate je vaardiger bent kan je veel meer met de handboog. Hopelijk maakt de Steam Deck het makkelijker voor kruisboogschutters om een handboog te bedienen.

Ik ben in ieder geval positief gestemd over het wat de Steam Deck voor de PC wereld en linux zou kunnen gaan betekenen. Ik hoopt dat het ding ongekend suksesvol is, al weet ik zelf niet wat ik er met een zou moeten. Misschien dat ik er toch nog een pre-order alleen al omdat brede adoptie de sukseskans vergroot.
Zodra je ARK op de Steam Deck zet is die gelijk vol joh, 250 GB game als je alle maps erbij download.
daarom kan je gewoon een microsdkaartje in een steamdeck duwen. 1TB is al goed te krijgen en relatief betaalbaar

pricewatch: PNY P-SDU1TBV32100PRO-GE

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 12:45]

Je kan als het goed is de interne NVMe vervangen, tenminste wel bij de duurdere modellen:
https://www.ign.com/artic...eck-ssd-upgradeable-valve

Echter worden die SD-kaarten steeds sneller, wordt er veel gecached in memory en is het puur voor game opslag - dus wellicht ben je beter af met een SD zonder de (dure) NVMe te vervangen.
het is een behoorlijk specifiek model kaart (1 zijdig met extra RF schild) dus het zal even duren voordat er mooiere modellen op de markt komen die ook in een redelijke prijsklasse vallen. al moet je niet raar staan te kijken dat steam die gewoon zelf aanbied. simpel sd'tje erin schuiven is vele malen simpeler en goedkoper. kan je ook gewoon meerdere kaartjes bij je dragen.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 14:44]

Dat klopt, was vergeten dat daar inderdaad een shield overheen zat (was Linus niet die dat melde?). :X

Ik twijfel of er veel opslag nodig is, we doen steeds meer via de cloud (dus ook gamen) en thuis zou je over WIFI6(E) ook moeten kunnen streamen zonder te veel lag. Of ben ik te optimistisch? :)

[Reactie gewijzigd door foxgamer2019 op 7 november 2021 14:50]

waarom zou je streamen? hij is snel genoeg om alle huidige spellen mobiel te spelen. als je thuis zit kan je net zo goed die spellen op een NAS flikkeren en via wifi benaderen. steam maakt dat geen bal uit. je zou zelfs nog een vpn erop kunnen gooien naar huis toe zodat je onderweg je nas kan benaderen.
Denk je dat het snel genoeg is om het via een NAS te doen? Onderweg streamen lijkt me voorlopig voor games nog wel kansloos, sommige provincies/steden hebben nog altijd slecht 4G bereikt en met 5G moeten er nog meer masten bijkomen.

Je zou bijvoorbeeld deels kunnen streamen en deels offline kunnen spelen, iets dat MS met de Xbox van plan is voor het laden van textures.
streamen van speldata over een VPN is geen probleem. dat doe ik al jaren. het spel zelf streamen (dus geen lokale gpu) dat is gewoon ruk. je moet alleen een abo hebben met onbeperkt data en een vpn op de telefoon zetten en thuis natuurlijk eentje draaien.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 15:03]

inderdaad, als je überhaupt moet nadenken over streamen dan pak je gewoon je huidige telefoon of koop je een goedkope tablet en doe je daarop Geforce Now of Steam streaming etc met een controller erbij.

Nu gaat er meteen iemand zeggen "Ja maar het KAN streamen" ja idd. Maar dat is niet de primaire use case waar je de Steam deck voor koopt, die koop je voor native play.

Maar om terug te komen op @flippy WiFi 5 is al meer als zat om te streamen, je hebt 25Mbps nodig voor 1080/60 - dat is zo`n beetje wat Netflix Dolby Vision titels ook doen.
ik heb geen claims gemaakt over welke wifi je moet hebben. en netflix is iets anders dan streamen van spellen waarbij je zit met controller vertraging. dit ging over opslagbeperkingen en eventuele manieren om dat op te lossen. het streamen van spellen is daar niet eentje van. een vpn naar huis waar je al je spellen op de nas opgeslagen hebt is een betere en goedkopere oplossing dan een streamingdienst afnemen.
Steam gaat dat niet zelf doen, ze hebben een teardown gepubliceerd maar gezegd dat ze niemand aanbevelen om hem open te maken. Als je producten aan consumenten gaat verkopen waarbij ze de Deck moeten openmaken geef je verkeerde signalen en wordt garantie nog een ding, ook zullen mensen geïrriteerd zijn dat wanneer ze de duurste Deck kopen zelf nog een nieuwe SSD van Steam moeten kopen om de beste Deck te maken.
ze hebben aangegeven onderdelen te verkopen. zaken zoals joysticks hebben al zelfs online gestaan.
Onderdelen verkopen != upgrades verkopen

Hier gaat het over extra storage die je normaal niet kunt verkrijgen en dat zullen ze dus niet gaan doen, tuurlijk gaan ze onderdelen verkopen als ze een teardown publiceren. Zou een vrij nutteloze teardown zijn als er geen onderdelen verkrijgbaar zijn.
Niet elk SD kaartje is even praktisch voor grote games. Denk dat je best wel wat last gaat kregen van texture pop-ins enzo. SD kaartjes hebben prima sequential snelheid maar random is echt heel traag.
Ik heb laatst (op windows jawel) compact.exe met GUI gebruikt waardoor ARK 50% kleiner werd. Ik had alleen het base spel en DLC Valguero gepakt en dat was eerst ~145GB en na de compressie was die 70GB(!). Hier heb je een lijst van games op verschillende compressie

Ik ondervond geen enkele nadeel of traagheid. Ik heb dan ook 3700X/32GB RAM/RTX2080S/1TB NVME SSD. Maar andere mensen zeggen ook dat ze geen traagheid ondervinden.

Onder Linux zal vast ook een compressietool zijn ;) .

Je moet alleen uitkijken met updates, blijkbaar groeit die weer naar zijn 'oude grootte'.

[Reactie gewijzigd door Simyager op 8 november 2021 08:48]

Ik ben erg blij dat Tweakers aandacht besteedt aan gamen onder Linux (met Steam Play).

De recentste evolutie van Windows, waarbij een hele hoop hardware de vuilbak in zal moeten, stuit me echt tegen de borst; hoe Linux ook op oudere dingen blijft draaien is dan weer fantastisch. Aangezien ik toch de kat uit de boom kijk, zou m'n volgende PC wel eens een pure linux-machine kunnen zijn.
Ja en nee, zo is Arch Linux (officieel) ook al niet meer een tijd 32-bit compatibele en deze trend zal zich denk ik alleen maar voortzetten. Er zullen altijd wel distro's zijn die 'oud spul' blijft ondersteunen, vaak draait Linux dan ook beter op iets ouder hardware dan recente introducties.

Het verschil is dat we het hier inderdaad over hardware hebben van >10 jaar terug, terwijl bij MS deze zelfs al van >2 jaar geleden is. :X
Als ze nu Oculus VR met Linux Proton konden laten werken, dan kan ik eindelijk eens switchen volledig naar Linux. Helaas voor de meeste dingen ben ik toch geforceerd op Windows te blijven, maar als het kan, ga ik direct over :)
Ik draag gamen op Linux een warm hart toe. Ik moet alleen eerlijk bekennen dat het me soms toch wel tegen valt. Ik heb een (oud) systeem dat dual boot in Windows 10 en in Ubuntu 20.04, en moet eerlijk bekennen dat ik toch betere resultaten heb in Windows 10. Het werkt vaker out of the box en vaak is de performance (een heel klein beetje) beter.

Hierbij ga ik er een beetje van uit dat de resultaten met Ubuntu 20.04 vergelijkbaar zijn met steamOS. (Iemand ervaring met popOS van de jongens en meisjes van system76?)

Ik blijf lekker beide draaien, al was het maar voor de ontwikkeling van gamen op Linux.

Wat ik toch wel frappant vond, was dat rise of the Tomb Raider het op Ubuntu gewoon beter deed met proton, ipv native...

En met name de spullen van Ubisoft is altijd gedoe om werkend te krijgen...
Ik heb vandaag nog geprobeerd om Rainbow Six Siege werkend te krijgen op Ubuntu met Proton. Maar BattlEye werkt hiervoor nog niet echt mee. Of Ubisoft werkt niet mee. Hoe dan ook, nog effe afwachten maar. Verder werkt het spel in ieder geval uitstekend in single player modus.
Ik denk dat het met name battleye is...

Single player/campaign/story mode/niet online werkt vaak iets makkelijker. En laat dat nou net zijn wat ik meestal leuker vind :)
En zie hier het probleem van meerdere (windows) stores. Vavle zie ik Steam wel volledig compatible maken voor proton, maar een epic/ubisoft?
Sterker nog; Destiny 2 heeft recent pas BattlEye toegevoegd aan de game. Deze games waren er al (en gebruiken deze sinds launch) vóórdat Destiny 2 het überhaupt ging gebruiken. Zelfs PUBG gebruikt BattlEye sinds launch, dus de anti cheat is verre van nieuw. Echter de combinatie van game, anti cheat én Proton is dat wél, zoals ook in de tekst staat. Dus ik denk stiekem dat je wel meer dan iets mist. ;)
Sterker nog; de native Linux cliënt van ARK Survival Evolved gebruikt al sinds dag 1 de Linux-native versie van BattlEye. Het jammere is echter dat de Linux versie van het spel door de makers erg slecht wordt onderhouden, vooral op grafisch gebied waardoor het er bij lange na niet zo mooi uit ziet als de Windows versie. Dit zal ook te maken hebben met de gebrekkige Linux ondersteuning van Unreal Engine 4.
Word dat verbetert met versie 5?
Ik hoop het. Epic heeft in ieder geval verklaard dat UE5 Linux blijft ondersteunen, maar in welke mate? Met UE4 voelt het in ieder geval alsof je als Linux gebruiker een tweederangs burger bent. Ik hoop dat als UE5 gebruikt zal worden om games voor Google Stadia te ontwikkelen helpen, dat op Linux servers draait, zal bijdragen aan betere performance op de Linux desktop.

[Reactie gewijzigd door rbr320 op 7 november 2021 13:59]

Dat staat toch letterlijk in de 1e zin van het artikel? Ze zijn de 1e die Battleye gebruiken die ook op Proton werken.

Of ik mis iets :)
Destiny 2 gebruikt al een tijdje BattleEye. Ik snap niet waarom valve aankondigt dat dit de eerste zijn. Of mis ik iets?
Die doet het dan ook niet goed op Proton
Kom op, het staat in de titel..
Eerste twee games met BattlEye-anticheatsoftware werken op SteamOS met Proton

[Reactie gewijzigd door kameleon20 op 7 november 2021 10:59]