Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Android Authority: Pixel 6 benut gemiddeld minder dan helft vermogen 30W-lader

Android Authority heeft tests uitgevoerd om te achterhalen hoe snel de Google Pixel 6 laadt. Met de bijbehorende, los verkrijgbare adapter laadt de Pixel 6 met maximaal 22 watt en van 1 tot 100% pakt hij gemiddeld 13 watt. De 5000mAh-accu doet er bijna twee uur over om vol te raken.

De Android-website wilde achterhalen hoeveel er van de claims van Google over het laden van de Pixel 6 waar is. De techgigant claimt namelijk dat de telefoon 'tot 50% oplaadt in 30 minuten' en daarnaast wordt op de productpagina meermaals verwezen naar de officiële lader voor deze telefoon, een 30W-exemplaar van Google met Power Delivery 3.0 en PPS. Volgens Android Authority toont de telefoon bij aansluiten op de lader het bericht '2 uur totdat accu vol is', wat niet in lijn lijkt te liggen met de cijfers waar Google mee komt.

Google Pixel 6

Android Authority meldt op basis van zijn tests met de officiële lader dat Google de belofte van 50% acculading in 30 minuten wel nakomt. Daarvoor gebruikt de telefoon niet de volledige 30 watt die de lader biedt, maar zo'n 22 watt. Dat is het hoogste vermogen dat de Pixel 6 gebruikt. Voorbij de 50 procent maakt het vermogen een aardige daling mee. Het daalt tot een plateau van 15 watt tot de 75 procent, dan 12 watt tot de 85 procent en blijft daarna dalen tot onder de 5 watt voor de laatste loodjes. Al met al doet de telefoon dus zo'n anderhalf uur over de laatste 50 procent. Volgens de site laadt de telefoon gemiddeld voor de volle lading op 13 watt. Android Authority heeft meerdere grafieken gemaakt met zijn testresultaten.

Android Authority vergeleek de telefoon ook met de Samsung Galaxy S21 Ultra, op dezelfde Google-adapter. De Samsung ondersteunt ook Power Delivery 3.0 en PPS, en heeft een accu met vrijwel dezelfde capaciteit als de 6 Pro: 5000mAh. Kort samengevat trekt de S21 Ultra aanvankelijk 25 tot 28 watt en hoewel hij ook gaandeweg minder energie uit de adapter haalt, is hij al na een uur klaar met laden. Wel wordt de accu wat warmer dan die van de Pixel.

Een andere vergelijking die de site heeft gedaan, is op het gebied van adapters. Ze hebben de 30W-lader naast de 18W-lader die bij voorgaande Pixels geleverd werd, gelegd. Daaruit blijkt dat het gebruik van het nieuwe 30W-model bij de Pixel 6 slechts tien minuten sneller is.

Android Authority heeft de tests uitgevoerd op een Pixel 6 en 6 Pro. In de tabellen en grafieken die het deelt, beperkt het zich echter tot de 6 Pro, maar conclusies slaan op beide toestellen, stellen ze. Ze hebben Google ook om een reactie gevraagd, maar kregen die niet voor publicatie.

Tweakers komt binnenkort met zijn Pixel 6- en 6 Pro-review.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

07-11-2021 • 12:24

125 Linkedin

Reacties (125)

Wijzig sortering
https://twitter.com/andre...5wMNJyjNSgdgXpjm1ifA&s=19

Erg goeie thread om even door te lezen alvorens conclusies te trekken
Reageer
5) Clickbait charging articles is why we have Chinese vendors lying through their teeth in regards to charging and end up with a race-to-the-bottom situation. Fast charging is still very detrimental to your battery.

6) Apple, Samsung, and now Google don't do *not because they can't*, but because they have ethics and huge user-bases and weighed in the pros- and cons-, and the cons far outbalance the pros. Don't fall for the other vendors' marketing nonsense.
•Verwijt naar de “chinese” producenten is nonsense, het is een rat-race waarbij de ene na de andere producent de beste voorstelling probeert te maken onder waarschijnlijk valselijke omstandigheden.
https://www.qualcomm.com/products/features/quick-charge
Quick Charge enables charging speeds of up to 0-50 in five minutes, with 100W+ charging power with our new Dual Charge technology.
Iedereen is vrij om te stuiteren natuurlijk,
maar er is niks chinees aan qualcomm.

•Het dikgedrukte is het meest belangrijke van allemaal,
snelladen zorgt er voor dat je batterij sneller slijt. En je kan mbv BMS wat afbakenen dat aan het begin en aan het eind het proces sneller het langzamer gaat, echter hoe trager, hoe beter. Elke producent weet dat, de vraag is waarom ze niet softwarematig een optie toepassen dat je batterij je telefoon overleeft. Apple heeft een optie maar dat dekt de lading bij lange na niet, je verliest nog met gemak 0,5 tot 1% per maand. Doe dat 3 jaar en je bent met gemak 25% kwijt.

•Media 🤡 doet lekker mee met de marketing. Een PR-bericht overnemen met dat je zo lekker snel laad is hartstikke leuk en aardig natuurlijk want je krijgt dan extra clicks en nutteloze discussies dat het bij je maar 5 minuutjes duurt om de helft bij te laden;
maar zet er wel een dikke disclaimer bij dat je telefoon ook sneller slijt, welke score het heeft bij vb fixit.com, hoe makkelijk je de batterij kan vervangen, hoeveel het kost.


En het klinkt misschien als klaagzang,
maar dit is al vrij lang bekend,
https://batteryuniversity.com/article/bu-402-what-is-c-rate
https://batteryuniversity...t-and-ultra-fast-chargers
De truukjes om de batterijduur te verlengen met snelladen moeten zich nog bewijzen. Op dit moment heb je vaak meer batterij dan waar mee wordt geadverteerd en wordt een batterij in principe afgeknepen, als blijkt een cel niet helemaal goed te werken hoef je niet de hele accu te weg te gooien omdat die niet meer voldoet.
Reageer
Helemaal mee eens. Ik zou persoonlijk zelf ook graag de optie in software hebben om het opladen bij 80% te stoppen, niet dat 'ie dat langzaam verder gaat maar echt stoppen.

Ik heb momenteel een OnePlus 7 Pro en het snelladen is wel erg fijn soms en ga ik misschien ook missen bij de Pixel 6 maar de accu gaat wel best snel achteruit. Zou dan ook top zijn om de keuze te hebben, dat je in noodgevallen je accu water sneller kan voljagen maar voor de overige momenten een normale snelheid hanteert. Fijne is wel dat OnePlus dit onder garantie vervangt maar uiteraard niet goed voor de e-waste stapel.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 7 november 2021 13:38]

Reageer
Ik gebruik al jaren deze app, die piept zodra de accu boven x% is, dan kan je m zelf eraf halen.
Voor root zijn er apps zoals deze, die stoppen dan ook het opladen.
Reageer
Ik heb dat zelf met een Tasker script gedaan, alleen 90% van de tijd ben je dan aan het slapen :)

De software/hardware in het telefoon heeft er eigenlijk wel ondersteuning voor. Je kan adaptive charging aanzetten en dan is de bedoeling dat het langzaam gaat laden terwijl je slaapt en vollaadt tot 100% net voordat je wakker wordt. Werkt alleen voor geen meter als je elke dag op een ander tijdstip wakker wordt en als je eens tussendoor moet laden doet hij dat erg langzaam omdat je nog niet wakker zou worden. Je kan er alleen niks over instellen, als ze daar nou controle over geven zijn we gelijk klaar.
Reageer
Ik laad mijn telefoon normaliter aan mijn computer: dat gaat geloof ik met 1 watt. Alleen wanneer ik snel wil laden hang ik hem aan de snelle lader.

Verder gebruik ik een root-applicatie om laden te stoppen op 75%, als het goed is zit hij dan nog onder een gezond voltage (4 volt?). Wanneer ik meer nodig denk te hebben schakel ik die beperking uit met een druk op een knop op mijn thuisscherm.
Reageer
USB 3 type a poorten ondersteunen tot 4.5W (5v 0.9A) en speciale charging versies tot 7.5W (5V 1.5A).
Reageer
Hmm ik denk dat het eigenlijk 1 ampère bedoelde. Maar ik zie nu in Accu Battery dat mijn telefoon met minder dan een halve ampère aan het opladen is vanaf de computer. Helemaal mooi!
Reageer
Ikzelf hang m juist 's ochtends eraan, dan ben ik ook nog aanwezig en wakker als ie piept. Dus voor mij geen probleem. Maar dat moet wel in je andere gewoontes passen natuurlijk.
Voor tussendoor snel laden; bij die genoemde root app, kan je vlgs mij wel makkelijk tijdelijk de laadsnelheid verhogen, zie screenshots.
Maar voorspellen wanneer je wakker wordt vziw nog niet :)
@HakanX, ha, succes! Ik zeg er wel bij dat t niet op alle telefoons werkt (iig niet op de mijne).
Dus dat zou je evt eerst kunnen uitzoeken voordat je je hele toestel verbouwt.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 7 november 2021 16:18]

Reageer
Wow ik heb één of ander manier compleet je laatste zin niet gezien 😁 kijk hiervoor kan ik mijn toestel wel rooten.
Reageer
Zet er een Shelly Plug S tussen en laat je tasker script de Shelly inschakelen op een bepaald tijdstip en weer uitschakelen bij 80% lading. Geen out of the box oplossing, maar we zijn tweakers toch :)
Reageer
Dat is inderdaad een leuke tussenoplossing. Ik heb geen complete home automation, wist niet dat er een betaalbare plug was welke je zo zelfstandig kon bedienen, bedankt.
Reageer
Wellicht is Chargie.org een optie? Dat beperkt je battery SoC middels een Bluetooth dingetje tussen je lader en je telefoon. Werkt hier uitstekend.
Reageer
knap dat je hem al zolang gebruikt :?

Van de website:
Estimated delivery start: beginning of December 2021.
Reageer
Dat geldt voor de nieuwe USB-C variant, de USB-A variant (Chargie A) is al langer uit.
Reageer
Ik gebruik zelf een smart power plug en Tasker. Als batterij boven 80 is wordt power plug uitgeschakeld.
Reageer
Huawei telefoons, althans, van de afgelopen 4 jaar ondersteunen zo'n feature. Ik ging er vanuit dat dat elders ook standaard was. Veel laptops hebben ook een feature dat je het opladen kunt beperken tot 80 of 90%.
Reageer
Samsung support 't niet.

Ik heb meerdere Lenovo laptops, maar alleen de nieuwste 't ondersteund. Heb alleen 't idee dat t BMS er veel last van heeft. Waar ik vroeger vrij makkelijk 8 uur kon doen op een lading (van 0 tot 100% dus) is het nu na 2 uur wel klaar, terwijl ik de SoC beperk tot 80%. Dus 20% minder opladen zorgt voor +/- 70% minder accuduur.
Reageer
maar de accu gaat wel best snel achteruit
Dat is dan exemplarisch? Ik heb 3 jaar een OP5 gehad en die gewoon elke nacht aan de "Dash" lader gelegd en die batterij was na 3 jaar nog echt heel goed.
Reageer
Mwah wat is heel goed? Mijn accu is nu iets meer dan een half jaar oud en 91% van z'n originele capaciteit. Gaat nog steeds lang zat mee maar dat percentage zakt wel rap.
Reageer
kleine toevoeging, batteryuniveristy is leuk voor de basis, maar inhoudelijk is die informatie al meer dan een decennia achterhaald met hun statements en claims.
Reageer
die waslijst is inmiddels bijna hun hele site. alles van laadpriniciepes tot temperaturen en slijtagepatronen. er klopt gewoon niks van. het is leuk voor in een lokaal om de basis te leren maar absoluut niet om "regels" uit te halen. daarvoor is het gewoon niet aangepast in de afgelopen 10+ jaar. ze claimen bijvoorbeeld dat je lithium niet op kan/mag laden onder de 10 graden. dat is gewoon pertitent niet waar. er zijn alleen enkele beperkingen waar je rekening mee moet houden maar je kan rustig tot -15 gaan met sommige celsoorten.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 16:40]

Reageer
Dat is nogal een boude bewering.

Welke site vind jij dan beter?
Reageer
die is er niet. voor hobbywerk kan je beste terrecht bij forums voor hobbywerk. al is er heel veel oudewijvenverhalen over veel zaken ipv harde data. dat is een probleem die ik vaak zie op forums zoals endlesssphere. ellenlange discussies over hoe pouches beter zijn maar dan vervolgens geen compressie toepassen omdat dat onzin is volgens iedereen (behalve de fabrikant) waardoor letterlijk je huis afbrand. (dit is letterlijk meerdere malen gebeurt)

voor business oplossingen en degelijk advies kom je uit bij mensen/bedrijven zoals die van mij die uren, geld en materiaal in hun data/producten/kennis hebben gestoken.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 23:42]

Reageer
niet onder de 10 graden laden?

Ha! Dan doen ze het al jaren verkeerd op mijn werk in de koelhallen voor voedsel waar het doorgaan 2 tot 3 graden is. Ze maken gebruik van Electrische voertuigen zoals Hoogbouwtrucks, Hondjes en normale heftrucks. Die owrden gewoon in de Hal opgeladen bij de zelfde temperaturen. Dan zouden zie die batterijen wel vaak moeten vervangen! En dat zal wel proprietary JungHeinrich spul zijn en daarmee dus niet goedkoop.
Reageer
Dat zijn gewoon goedkope SLA cellen, niet lithium. Die kan je opladen onder nul zolang ze maar niet Helemaal leeg zijn.
Reageer
Made in China is gelukkig allang niet meer synoniem met prut kwaliteit. De spullen (zeker elektronica) die voor de Europese en Amerikaanse markt worden gemaakt voldoen tegenwoordig gewoon aan onze kwaliteitseisen. De batterijen uit China zijn over het algemeen prima, al zijn er wel een aantal verkopers die belachelijk veel energieopslag beloven.
Reageer
fabrieken maken wat je wilt. dat is dus ook prul. de 18650 cellen met "fire" in de naam komen uit dezelfde fabrieken die ook sanyo maaken.
Reageer
De "fire" cellen worden niet voor de westerse markt gemaakt. Grote kans dat dit gewoon afgekeurde cellen zijn, die eigenlijk voor andere merken zijn geproduceerd. Chinezen verkopen alles waar ze maar een koper voor kunnen vinden. Een mooi wikkeltje met wat onzin willen ze er nog wel omheen doen.
Reageer
dat ze er niet voor worden gemaakt staat los van het feit dat ze beide soorten maken. het goede spul en de rommel. aan wie ze het verkopen staat daar los van.
Reageer
Het gaat er mij vooral om dat de spullen die voor de Westerse markt gemaakt worden en via de reguliere import worden gekocht gewoon aan onze standaarden voldoen. De "fire" cellen worden normaal niet in Europa geïmporteerd. Kopen via Chinese webwinkels geeft een zeker risico op het kopen van troep wat eigenlijk alleen nog nut heeft in de verbrandingsoven.
Met wat onderzoek kan je overigens ook heel goedkoop de echte merkproducten (maar zonder het merk zelf) te pakken krijgen. Veel fabrieken produceren namelijk een bepaald percentage extra, boven op de gevraagde productie volume.
Reageer
ze worden gewoon verkocht en opgeslagen door bol.com

https://www.bol.com/nl/nl/s/?searchtext=ultrafire

normale verkoop dus.
Reageer
Niet door Bol, maar via Bol.com door een paar (obscure) bedrijfjes.
Ik weet niet of die de batterijen zo van AliExpress doorsturen, of gewoon grote hoeveelheden inkopen, testen en alleen de goede batterijen doorverkopen.
Wij hebben van de zomer (uit nood) ook een partij fire batterijen uit China gehaald. Van de 1000 was ongeveer de helft goed. Wel veel werk om ze te testen. Als je toch niets anders te doen hebt kan je er eventueel wel een handeltje in beginnen. Je bent wel saai batterijen aan het testen, of moet veel tijd aan garantie afhandeling besteden.

Dat ze ook in Nederland verkocht werden wist ik niet. Ik zou ze in elk geval niet kopen.
Reageer
het is ook rommel en er is totaal geen reden om er naar te kijken. er zijn genoeg alternatieven van degelijke fabrikanten.

[Reactie gewijzigd door flippy op 9 november 2021 13:35]

Reageer
Chinese smartphone merken liegen niet ze maken gewoon een andere keus. Ja mijn telefoon laad op in een uur. Of dat slecht is voor de batterij na 3 jaar boeit me niet want dan heb ik al weer een nieuwe.
Nee het is Google die de boel belazerd door een dure 30 watt adapter te verkopen.
Reageer
Ik weet ook niet hoeveel toestellen men getest heeft. Niet alle batterijen, zelfs uit dezelfde serie, halen altijd de specificaties. De omstandigheden (temperatuur) spelen ook een rol. Een Lithium batterij moet eerst enigszins opgewarmd worden voordat deze snel kan laden. Onder de 20% en boven de 80% is snelladen moeilijker en een te hoog wattage kan de batterij dan beschadigen en nog sneller laten slijten.
Het zou niet eens zo slecht zijn als Google de laadstroom alleen tussen 25 en 75% op maximaal zet. In dat deel zou men dan net de beloofde 50% laden kunnen halen, of daar dicht bij in de buurt komen. Dit zou de levensduur van de batterij alleen maar ten goede komen.

Ik raad iedereen die zijn telefoon 's nachts op het nachtkastje aan de oplader legt meestal aan om een standaard oplader te gebruiken en niet de snellader. Meestal is er dan toch voldoende tijd om de batterij volledig op te laden. Het aantal laadcycli (en daarmee de levensduur) kan daardoor zomaar 1 1/2 tot twee keer zo hoog komen te liggen.
Reageer
Ik heb op m’n nachtkastje ook een QI pad gelegd vanwege deze reden. Gewoon een goedkoop ikea ding. Werkt prima om de boel traag bij te laden tot 100%.

Ik begrijp nog steeds niet dat Apple Adaptive charging niet kijkt naar gezette wekkers. Daarmee zou je ook irregulariteit in slaappatronen kunnen oppikken.
Reageer
In deze tijd van energiebesparing is niet aan te bevelen zoiets met een hoop verlies van energie te gebruiken.
Los van alle andere nadelen. ;)
Reageer
Android Authority heeft tests uitgevoerd om te achterhalen hoe snel de Google Pixel 6 laadt. [..] De 5000mAh-accu doet er bijna twee uur over om vol te raken.

De Android-website wilde achterhalen hoeveel er van de claims van Google over het laden van de Pixel 6 waar is. De techgigant claimt namelijk dat de telefoon 'tot 50% oplaadt in 30 minuten' [..] Volgens Android Authority toont de telefoon bij aansluiten op de lader het bericht '2 uur totdat accu vol is', wat niet in lijn lijkt te liggen met de cijfers waar Google mee komt.

Android Authority meldt op basis van zijn tests met de officiële lader dat Google de belofte van 50% acculading in 30 minuten wel nakomt.
@Mark_88 Hoezo dat dan!? Wat ik uit het artikel haal is dat Google twee claims maakt:
  • Opladen tot 50% in 30 minuten. Dit maken ze waar.
  • Opladen tot 100% in 2 uur. Dit maken ze waar.
Wat ligt er dan niet in lijn met "de cijfers waar Google mee komt"? Maken ze ergens nog een derde claim die het artikel niet gehaald heeft? Zoals het artikel op dit moment geschreven is krijg ik de indruk dat jijzelf bedacht hebt "2 * 50% = 100%, 2 * 30 minuten = 60 minuten, dus hij moet volladen in een uur". Maar voor zover ik kan zien heeft Google die claim nergens gemaakt, dus dan kun je het ze moeilijk aanrekenen dat ze het niet waarmaken.
Reageer
De twee claims van Google zijn 'laden op 30 watt' en '50 procent vol in 30 minuten', de claim '100% in 2 uur' is niet een claim die Google maakt in zijn communicaties, maar een melding die het systeem en het uiteindelijke product doet. Subtiel verschil, maar wel een verschil.

e: typo

[Reactie gewijzigd door Mark_88 op 8 november 2021 15:13]

Reageer
Ik begrijp de obsessie over snel laden eigenlijk niet. Ik heb juist liever geen toestel dat aan 50W een batterij van 15Wh oplaadt. Doe maar gewoon 20W, dan gaat je batterij een pak langer mee en ipv 45 minuten aan de lader zal het dan 1 uur en 15 minuten zijn of iets dergelijks.

Geen enkele lader laadt erg lang gedurende de laadcyclus aan maximaal vermogen, dus je hebt een verminderende return, hoe hoger het laadvermogen, hoe sneller hij moet minderen, die 50W lader gaat aan 50W tot misschien 50%, die 20W lader gaat tot 20W tot misschien 80%, als voorbeeld.

Dus die onzin van sommige reviewers over hoe het toestel traag laadt, ja dat duidt misschien meer op een gebrek aan kennis of andere prioriteiten van de reviewer dan dat er iets scheelt met het toestel of de lader. Als je 4 of 5 jaar software ondersteuning krijgt op je toestel is het wel erg zonde om na 2 jaar reeds een nieuwe aan te moeten schaffen omdat de batterij het niet meer volhoudt. Je kan dan wel een andere batterij steken, maar dat is helaas niet altijd even eenvoudig voor iedereen en weer een extra kost. Persoonlijk vind ik dat half uurtje extra aan de lader echt niet erg als de batterij daardoor dubbel zo lang meegaat, we maken al genoeg afval met z'n allen. Maar ja, dat is natuurlijk geen echte commerciële opstelling, dus vanuit dat opzicht is het volledig te begrijpen waarom er zoveel aandacht gaat naar snel laden.

Batterijen zijn zo'n beetje de nieuwe vorm van 'planned obsolescence'. Ingebouwde batterij waar je niet aan kan met beperkte levensduur en bam, gegarandeerd dat gebruikers om de 5 jaar een nieuwe zullen aanschaffen.
Reageer
Xiaomi laadt al met 120w, dit doen ze door de batterijen te splitsen, eigenlijk heb je zeg maar 4 batterijen dus elk gedeelte van de batterij laadt dan zeg maar met 30w max op, maar te lui om precies uit te zoeken hoeveel watt elk gedeelte oplaadt maar dat is het principe in elk geval. Erg fijn toch om binnen 17 minuten van 0 naar 100% te gaan als je bv s'morgens niet veel tijd heb. En dan heb je batterij degradatie met 30 watt voor elk gedeelte dus niet echt.

Zie ook bv elektrische auto's daar heb je dat ook met snelladen zonder dat de accu's daar onder lijden daardoor.

[Reactie gewijzigd door Plugin op 7 november 2021 20:29]

Reageer
De snelheid waarmee je een lithium batterij veilig kan laden met betrekking tot levensduur is afhankelijk van de capaciteit van de batterij als we de specifieke interne opbouw en chemie buiten beschouwing laten.

Dus tenzij ze er 4 batterijen van 4Ah per stuk in hebben gestoken, gaat jou redenering niet op. Als je er 4 batterijen van zeg 1500mAh in steekt voor een totaal van 6000mAh, dan maakt het echt niet heel veel uit of dat 4 kleine batterijen zijn of 1 grote. Een ruwe regel voor opladen dat weinig nadeel heeft op de levensduur van een batterij zonder het opladen een eeuwigheid te laten duren, is laden aan 1C tijdens het CC (constant current) laadgedeelte van de laadcyclus. Maw, een batterij met een capaciteit van 4000mAh wordt geladen aan 4A (ruwweg 15W), een batterij van 6000mAh aan 6A (22.5W) en eentje van 1500mAh aan 1.5A. Ik twijfel echter sterk of er in dat 120W laadbare toestel 4x4Ah batterijen zitten, zou nogal een heftig toestel worden. Als er een 6000mAh batterij in zo'n toestel zit (of 4x1500, maakt niets uit) die geladen wordt aan 120W, dan kom je uit op iets van een 5C, dus 5 maal sneller dan de vuistregel, dat ga je echt wel merken aan de levensduur.

Dezelfde redenering kan je voor elektrische wagens gebruiken en dan zal je zien dat voor wagens met een grotere batterij het weinig probleem is om te laden aan 100kW, voor wagens met een kleine batterij wordt dat wel een probleem en dan zie je dus ook dat die meestal niet zo snel kunnen laden, eerder 50kW of nog minder.
Reageer
Xiaomi gebruikt 2 batterijen met daar op 2 aparte charge controllers. Daardoor kunnen ze iets beter sturen als de batterijen afwijkende SoCs hebben. Verder klopt je verhaal natuurlijk inderdaad, dat het geen fluit uit maakt qua totale vermogen dat je erin pompt.
Reageer
Het is net wel fijn dat een smartphone snel van leeg naar een bruikbaar percentage kan laden als het eens een keertje moet maar ik ben er wel mee akkoord dat het in het merendeel van de gevallen overbodig is.

Reviews klagen over het trage laden van de Samsung Galaxy a52s maar eigenlijk gaat het prima vooruit. Ik heb zelfs ingesteld dat hij 's nachts enkel traag mag laden en dan nog is hij voor mij meer dan snel genoeg vol.
Reageer
Hoe stel je dat langzaam laden eigenlijk in?
Reageer
een oude oplader gebruiken die geen snelladen protocol in huis heeft.
Reageer
Ja, okee, ik laad zelf langzaam door hem op mijn computer aan te sluiten. Maar zou leuk zijn als je het programmatisch vanaf je telefoon kon instellen.
Reageer
Pixels kunnen hebben een optie om automatisch langzaam te laden als je hem overnacht aan de lader legt en een wekker hebt staan. Hij zorgt ervoor dat hij 100% is wanneer de wekker gaat.
Reageer
Hmm ik heb een Pixel 3a maar kan dit niet vinden. Ik zit nog op Android 10, kan dat het zijn?
Reageer
Heet adaptive charging volgens mij, maar waarom zit je met een Pixel 3a nog op A10?
Reageer
Ik kon eerst niet over naar 11 omdat Gravity Box daarop niet werkte. En nu heb ik er geen zin in, want sinds er geen custum recovery meer werkt, betekent dat dat ik al mijn dingen niet meer zou kunnen herstellen in het geval dat de update iets verkloot. En ik heb veel tijd besteed aan alle instellingen, en verwacht geen merkbaar voordeel van een nieuwe versie van Android. Alles werkt nu perfect, en ik zie mijn telefoon als een gebruiksvoorwerp, geen zin om er nog mee te klooien nu hij gewoon af is.
Reageer
Kun je dat dan manipuleren door bv de wekker op 10 uur te zetten, en dat de telefoon dan om 8 uur als ik opsta voor 80% is opgeladen? Zoiets heb ik eigenlijk het liefst.
Reageer
Als je telefoon het niet met standaardsoftware kan, kan het ook met Magisk en ACC, maar daarvoor zul je je bootlocker moeten unlocken etc.
Reageer
Alles is unlocked e.d., maar ik had gehoord at ACC niet zo makkelijk was in gebruik, en je makkelijk een foutje maakt waardoor je je telefoon kunt bricken of zelfs de accu beschadigen. Ik gebruik wel een programma dat ervoor zorgt dat mijn telefoon stopt met laden bij 75%.
Reageer
Er zitten zeker risico's aan, maar dat is afhankelijk van hoe goed de firmware van de chips op je telefoon is. Bij bepaalde Xiaomi-toestellen is er een bekende bug die je batterij leeg kan trekken voorbij normaal herstel, die mag je waarschijnlijk vervangen als je het zover laat komen.

De meeste chips zijn zelfs in dat geval nog te herstellen via Qualcomm's herstelmechanisme of equivalent (en je zou zelfs direct de accu nog op kunnen laden, als je het probleem snel genoeg ziet en hem op tijd fysiek ontkoppelt) maar dat is nogal een gedoe en niet iets waar je je telefoon van af wil laten hangen.

Effectief kunnen de meeste mensen op de meeste telefoon meestal deze tool gebruiken. Ik heb hem nog niet op mijn telefoon gezet, maar ik heb genoeg vertrouwen in het ding dat ik het zou overwegen mocht ik een nieuwe telefoon kopen (waarvan de batterij niet al versleten is, en waarvan er geen bekende problemen zijn met de spanningsregulatiechip).

Het vervelende is dat als de tool of de hardware die de tool aanstuurt faalt, de impact fysiek je telefoon kan beschadigen. Dat wil overigens niet zeggen dat zoiets niet kan gebeuren met standaardfirmware, mijn OnePlus One gaf op een gegeven moment met stock CyanogenOS (niet -mod) een over voltage-waarschuwing bijvoorbeeld, maar in die gevallen kun je op zijn minst de garantie nog aanspreken.

Ik gebruik zelf AccuBattery, maar die kan het opladen niet stoppen, alleen waarschuwen. Ik ken eigenlijk geen enkele app die dat voor elkaar zou kunnen krijgen, al zit ik erover na te denken om zoiets in elkaar te knutselen met home assistant en een smart switch.
Reageer
Zo denk ik er ook ongeveer over. Het zal vast wel veilig kunnen, maar er zit toch een randje van twijfel aan, en zo graag wil ik het helemaal niet: opladen met 500 mA via mijn computer is helemaal prima, en ik wil heb hem toch al aangekoppeld om altijd via Scrcpy mijn telefoon te kunnen bedienen in een venster op de desktop.

Opladen stoppen kan het simpel met Battery Charge Limit (root vereist), gebruik het al lang en werkt perfect. Ik geloof dat dit soort applicaties overigens op de achtergrond gebruik maken van een soort ACC.
Reageer
Battery Charge Limit lijkt een ander systeem te gebruiken, namelijk de proprietary bestanden die fabrikanten in hun software stoppen. Er is een hele lijst van modellen en hun bestandsnaam te vinden op Github.

Zo te zien wordt er gewoon een 0 of 1 naar een bestand geschreven en kun je zo op veel toestellen het opladen stoppen. Geinig, dat heb ik nooit geweten. Je verliest wat controle over de laadsnelheid, maar die methode is wel een stuk veiliger denk ik.
Reageer
A, okee, goed om te weten. Ik vermoed dat je BCL trouwens wel via Tasker kunt automatiseren.
Reageer
Op (recente) samsung telefoons kan je met Bixby Routines instellen dat fast charging uit staat als hij tussen bepaalde uren aan het opladen is. Of je maakt er een handmatige knop van. Ondanks de naam gaat het niet over de assistent Bixby maar over een soort van Tasker light.
Reageer
OK interessant, ik heb wel Tasker maar geen Samsung.
Reageer
Tja iedereen heeft recht op zijn/haar prioriteiten. Ik heb de mm dunner obsessie nooit begrepen. Anderen vechten complete oorlogen uit om het fantastische ervan te 'bewijzen'.

Zelf heb ik ooit nooit het nut van restwaarde begrepen omdat ik oud spul in de vuilnisbak gooi. Voor anderen is het een (zeer) sterk selling-point.

Veel mensen hebben snelladen niet nodig omdat ze heel vaak bij een laadpunt zitten (thuis, kantoor, auto). Maar voor sommige mensen (waar ik soms ook bij hoor) kan het zeer handig zijn.

Snellere slijtage v/d accu zie ik wel als een probleem, maar niet in die mate dat ik echt actie onderneem om het te voorkomen. Als ik van snelladen afzie, is het nooit vanwege de extra kosten van vroegtijdig een nieuw toestel aanschaffen, maar alles weer installeren, phone uitzoeken, etc

Dus... zoveel mensen, zoveel wensen.
Reageer
Hopelijk gooi je je oude telefoons niet echt in de vuilnisbak? Bij b.v. BCC kun je al je oude, kleinere elektrische apparaten gratis inleveren.
Reageer
exact dit.

Had al even gereageerd hierboven bij iemand anders
Ik krijg ook altijd veel weerwoord als ik zeg dat ik de 'oude' methode gebruik. De batterij gewoon traag/ klassiek opladen tot 100% en pas opladen als hij leeg is of bijna leeg is. Ook komt de referentie van het dashchargen van oneplus 5 vaak terug waar een wulpse Emily Ratajkowski het allemaal eens gaat uitleggen. Dat de adapter warm wordt en de batterij lekker fris blijft. Dit lijkt me zo kort door de bocht. Als ik dashcharge, wordt men telefoon (Oneplus 5) veel warmer dan wanneer ik klassiek oplaad.

Maar als ik mensen zie die het 'micro'laden met den snellader preferen is de batterij na 2 jaar op en gaat deze net een halve dag mee. Mijn telefoon is ondertussen begonnen net aan zijn 5de levensjaar. Soms denk ik dat de fabrikanten dit juist promoten met verwarrende pseudowetenschap dat je na 2 jaar verplicht wordt om je volgende telefoon te kopen.

Echter snap ik de obsessie dan ook niet goed van het microladen verschillende keren op een dag of max tot 80-90%opladen. Zeker als iedereen er vrede mee neemt dat je na 2 jaar een nieuwe telefoon wil/moet kopen. Denken ze dan als ze hem dan gewoon klassiek opladen dat de batterij maar een jaar meegaat? Als de 100% opladen zo slecht voor een batterij is, zouden de fabrikanten dan niet beter de ijking van 90% vol gewoon naar 100% zetten? Hier kan jij waarschijnlijk wel een antwoord op geven?

In ieder geval, mijn snellader ligt in de kast en wordt alleen gebruikt als het echt nodig is en dat is maar 1x per maand ofzo
Reageer
Sony heeft al sinds 639BC zowat langzame oplaadtijden om "de accu te besparen op lange termijn"

Ik heb altijd Sonys gehad en elk jaar (soms 2x) moest ik in reviews lezen hoe mijn favoriete telefoons de grond in werden geboord omdat ze o.a. zo tergend langzaam waren met opladen.

Ik ben blij dit nieuwsbericht over Google telefoons te lezen want nu weet ik dat langzaam laden door de media en uiteindelijk het grote publiek niet zo hard zal worden bekritiseerd, maar geaccepteerd en zelfs bejubeld.

Bedankt google. (apple ging je met veel dingen wel vóór
moet ik erbij zeggen)

Ik zie in de reacties hierboven al dat het in gang is gezet.

[Reactie gewijzigd door BrbZrk op 7 november 2021 12:42]

Reageer
Het is een terecht kritiekpunt omdat Sony telefoons in het gunstigste geval maar 2 jaar softwareondersteuning krijgen. De accu overleeft de levensduur van de rest van de telefoon altijd, ook met snelladen.

Apple heeft 2 maanden geleden nog een update uitgebracht voor de iPhone 5S uit 2013. Samsung ondersteunt zijn telefoons 4 jaar. Telefoons van deze bedrijven hebben veel meer baat bij een accu met een lange levensduur.
Reageer
Ja daar heb je een punt, maar wel met de veronderstelling dat een telefoon zonder support meteen naar de afvalscheiding kan. Terwijl ie in de praktijk nog wel langer meekan, zoniet bij jouzelf, dan bij een andere eigenaar die dat minder belangrijk vindt.
Met Android 7 (5 jaar oud) kan de gemiddelde persoon vziw bijna alles. Dus met 2 jaar upgrades kan je daarmee 7 jaar "alles" doen (ouder is mss ook nog acceptabel, maar duidelijk minder).
En in de praktijk lopen veel mensen rond met security gaten, zonder veel nadelige gevolgen.
Reageer
IOS updates zijn ook niet te vergelijken met die van Android. Wanneer een bug is gevonden in een framework onderdeel van Android, dan pusht Google gewoon naar iedereen een update via de Playstore. Apple kan dit niet en stuurt het via de IOS update channel.

Dit geeft meteen ook een beeld van "wow, Apple ondersteunt zo lang" terwijl je er bij Android niks van hoort als een Android 6 telefoon nog steeds belangrijke fixes via de Playstore krijgt. Dit wordt overigens ook steeds beter met elke nieuwe Android versie die meer onderdelen van het OS opsplitst.
Reageer
Je hoeft je toch druk te maken over dat andere vinden dat jou telefoon te langzaam oplaad volgens andere mensen, als je er zelf geen last van hebt, prima toch, snap wel dat sommige mensen graag snel willen laden, al heb ik het zelf ook niet nodig.
Reageer
Ehm, voor sommigen misschien.

Voor mij is een telefoon die er twee uur over doet met een snellader echt instant pass.

OnePlus en Xiaomi heb ik allebei gehad, de OnePlus is drie jaar meegegaan, mét snelladen elke avond, en was op het einde nog steeds niet leeg na een dag.

De Xiaomi laadt snel op, en is nu na een jaartje nog helemaal prima qua accu.

En het mooie: die kan ik snelladen, of langzaam laden, afhankelijk van welke lader eraan hangt. Maar deze Pixel kun je gewoon niet sneller dan met deze snellader laden. Dus als je een keer toch die snelheid nodig hebt, dan is die mogelijkheid er gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Jeroenneman op 7 november 2021 16:11]

Reageer
Pixels hebben altijd al aparte laad snelheden gehad. Er word ook heel veel gekeken naar temperatuur, of dat je het toestel gebruikt, en zo goed mogelijk je batterij gezondheid te behouden
Reageer
Ik snap de hele super-snel-laden-hype niet. De vorige jaren kloeg iedereen over batterijen die het opgaven na een jaar of twee. En nu opeens moet het laden super snel gaan? Het is toch common sense dat die twee niet hand in hand gaan.
Reageer
Als je niet snellaad, dan hoef je ook geen nieuwe oplader te kopen. Wat moeten al die Tweakers dan die hypothetisch een iPhone kopen en moeten snelladen, en niet hun oude oplader kunnen/willen gebruiken.
Zonder snelladen valt hun hele zogenaamde milieu argument in duigen. Dat is waarom snelladen bestaat.

[Reactie gewijzigd door We.are.cake op 7 november 2021 13:06]

Reageer
Ik heb al jaren geen lader meer bij mijn iPhone, een hele tijd gebruik gemaakt van een van de action.
Mijn telefoon en die van mijn vrouw gaan altijd maatvoering kinderen en daarna verkoop ik ze weer.
Natuurlijk gaat er wel eens een lader stuk na vier jaar.
Reageer
Goedkope chinese laders durf ik niet toe aan mijn dure telefoon. De kwaliteit en elektrische opmaak van dit type laders zijn zeer discutabel. Zie ook verschillende YT vids daarover. Merk laders, zoals apple, Samsung, Ikea zijn veel beter en vertrouw ik veel meer.

Vooral nadat een goedkope lader in mijn hand is ontploft!
Reageer
Ik heb wel eens een lader van de action open gemaakt. Daar zit gewoon een goede scheiding tussen 230v en 5 volt circuit.

Bij de laders van aliexpress al vaker dan 1 keer gehad dat daar eigenlijk geen goede scheiding zichtbaar is. En dat kan niet alleen schadelijk zijn voor je telefoon maar ook voor je gezondheid.
Reageer
Dat zou je denken, maar dat is niet altijd zo.

Sneller laden betekent dat een cel minder lang belast wordt ten opzichte van normaal laden. En het zorgt ervoor dat je je telefoon minder vaak gebruikt wanneer deze helemaal vol of leeg is, omdat je makkelijk tussendoor kunt bijladen. Dat is weer gunstig voor de levensduur.

Snelladen kan slecht zijn als de temperatuur van een cel hoog wordt, maar dat wordt vaak vermeden doordat de laadstroom dynamisch kan worden aangepast. Ook worden de smartphones speciaal ontworpen om snelladen aan te kunnen. Sommige fabrikanten passen 2 cellen toe in plaats van één, om het laadgedrag gunstiger te maken.

Edit 1: ja, het klopt dat laden met een hogere laadstroom slecht kan zijn voor een cel. Ik beschrijf hier omstandigheden waardoor het in de praktijk kan meevallen.

Edit 2: laadstroom als reden voor het toepassen van 2 cellen weggehaald aangezien de capaciteit van de afzonderlijke cellen kleiner is.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 7 november 2021 16:02]

Reageer
Sneller laden betekent dat een cel minder lang belast wordt ten opzichte van normaal laden.
dat is totaal en compleet voudt. accus werken exact andersom als jij nu stelt. de langzamer je ze op en ontlaad de langer ze leven.

het aantal cellen heeft ook geen bal te maken met hoeveel ze aankunnen.

gefeliciteerd. alles wat je opsomde of concludeerde is fout.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 14:08]

Reageer
Ik zal mijn reactie voor je verduidelijken, aangezien ik natuurlijk niet wil dat deze als "compleet voudt" wordt geïnterpreteerd.
accus werken exact andersom als jij nu stelt. de langzamer je ze op en ontlaad de langer ze leven.
Dat is niet zo zwart wit.
Ja, met een lagere stroom laden is beter voor de Li-ion. Maar langdurig laden is slecht voor een cel.
Cellen die in een smartphone zitten die snelladen ondersteunt, zijn geschikt voor het laden met deze hogere C-waarden. Het snelladen gebeurt daarnaast niet met een vaste stroom, maar houdt rekening met de temperatuur van de cel. Dat is eveneens een factor die van invloed is op de levensduur, net als je eigen laadgedrag.

Zoals ik al zei in mijn oorspronkelijke reactie, betekent dit dat snelladen niet altijd slechter hoeft te zijn. Het kán wel, maar je hoeft het niet te merken.
het aantal cellen heeft ook geen bal te maken met hoeveel ze aankunnen.
Meerdere cellen parallel verdubbelt de capaciteit, terwijl de spanning gelijk blijft. De laadstroom kan daardoor twee keer zo hoog zijn. OnePlus gebruikt dat bijvoorbeeld: https://www.news18.com/ne...ardown-video-2978414.html
Nu is het uiteraard wél zo dat je dat ook kunt bereiken met één grote cel die een grote capaciteit heeft. Meer capaciteit is meer laadstroom bij dezelfde C-rate.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 7 november 2021 16:53]

Reageer
terig. wat een rommeltje.

1: een cel maakt het geen bal uit hoe langzaam je hem oplaad. het gaat om hoe VER je oplaad. daar onstaat de lange termijnschade.

2: snelladen en temperatuur is niet een "regeling", het is een BEVEILIGING om te vookromen dat je telefoon ontploft. groot verschil.

3: en snelladen is ALTIJD slechter dan langzaam laden. ongeacht hoe kort je het doet.

4: je bent geweldig ongeinformeerd over hoe opladen werkt. bij 7.2V telefoons (dus een 2S accu) veranderd er onder de lijn niks. ik zal je poberen te helpen. 1 accu is 3.6V en 2Ah groot. de andere accu is 7.2V bij 1Ah. de inhoud (en het volume!) is van beide accus even groot. als je dus met 1C oplaad is dat bij 1 accu 2A bij 3.6V en bij de andere 1A bij 7.2V. onder de lijn komt er dus EXACT evenveel vermogen in de accu terrecht. immers kan je 2 kleine cellen even snel opladen als 1 grote.
de reden dat onplus het zo doet is dat de laadchip minder amperes hoeft te verwerken en minder heet word. in telefoons is die chip namelijn de reden dat de meeste telefoons zo heet worden en die warmte dumpen in de accu. helemaal de modellen die op hogere voltages laden.

5: het is super dat je je kennis probeert te delen. maar zorg er wel eerst even voor dat je weet waar je het over hebt. je geeft nu gewoon het verkeerde idee aan mensen.

6: voor je verder een kuil graaft: lithiumaccus is mijn werk en da tis het al een flinke tijd.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 15:06]

Reageer
Ik krijg ook altijd veel weerwoord als ik zeg dat ik de 'oude' methode gebruik. De batterij gewoon traag/ klassiek opladen tot 100% en pas opladen als hij leeg is of bijna leeg is. Ook komt de referentie van het dashchargen van oneplus 5 vaak terug waar een wulpse Emily Ratajkowski het allemaal eens gaat uitleggen. Dat de adapter warm wordt en de batterij lekker fris blijft. Dit lijkt me zo kort door de bocht. Als ik dashcharge, wordt men telefoon (Oneplus 5) veel warmer dan wanneer ik klassiek oplaad.

Maar als ik mensen zie die het 'micro'laden met den snellader preferen is de batterij na 2 jaar op en gaat deze net een halve dag mee. Mijn telefoon is ondertussen begonnen net aan zijn 5de levensjaar. Soms denk ik dat de fabrikanten dit juist promoten met verwarrende pseudowetenschap dat je na 2 jaar verplicht wordt om je volgende telefoon te kopen.

Echter snap ik de obsessie dan ook niet goed van het microladen verschillende keren op een dag of max tot 80-90%opladen. Zeker als iedereen er vrede mee neemt dat je na 2 jaar een nieuwe telefoon wil/moet kopen. Denken ze dan als ze hem dan gewoon klassiek opladen dat de batterij maar een jaar meegaat? Als de 100% opladen zo slecht voor een batterij is, zouden de fabrikanten dan niet beter de ijking van 90% vol gewoon naar 100% zetten? Hier kan jij waarschijnlijk wel een antwoord op geven?

In ieder geval, mijn snellader ligt in de kast en wordt alleen gebruikt als het echt nodig is en dat is maar 1x per maand ofzo.
Reageer
je doet het goed. gewoon rustig en langzaam en dan doe je het langste ermee. al kan je de meeste slijtage (zelfs met rustig laden) voorkomen door de stoppen rond de 80~90%. dan kan een telefoonaccu wel 10 jaar mee.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 15:48]

Reageer
Jammer dat ze deze marges (0 - 80~90%) niet handhaven als 0 - 100% ijking van een batterij. Die 10% dat hij sneller leeg is zal weinig mensen echt kunnen boeien als je daar na 3-4 jaar een nog steeds goed werkende accu voor terugkrijgt.
Reageer
Dan koopt niemand een nieuwe. Kijk maar naar apple die expres de telefoon nerft vlak voor een nieuw model komt alleen maar omdat de accu wat minder is.
Reageer
De 2 standaard smartphone laders bij ons thuis zijn 5V 1A (5W) en 5V 1,5A (7,5W), trage laders dus.
De snelle laders brengen meer dan 99% van hun tijd door in een la en zijn alleen in gebruik bij zeldzame 'laag batterij-percentage noodgevallen'. ;)

[Reactie gewijzigd door HuisRocker op 7 november 2021 17:14]

Reageer
1: een cel maakt het geen bal uit hoe langzaam je hem oplaad. het gaat om hoe VER je oplaad. daar onstaat de lange termijnschade.
Uiteraard gaat het óók om hoe ver je 'm oplaadt. Dat heb ik eveneens benoemd in een reactie.

Uit praktijkervaring die heb, lijkt laden slechter te zijn voor een cel dan rust. Als je een bron hebt die dat tegenspreekt, dan zie ik het graag. Dit zijn rapporten op basis van hele langdurige testen, dus ze zijn niet in groten getale te vinden.
2: snelladen en temperatuur is niet een "regeling", het is een BEVEILIGING om te vookromen dat je telefoon ontploft. groot verschil.
Zeker, elk BMS heeft een overtemperatuurbeveiliging.

Maar zoals ik duidelijk probeer te maken, wordt daarnaast de temperatuur gemonitord om ervoor te zorgen dat de cel binnen acceptabele temperaturen blijft, wat de levensduur verlengt.
4: je bent geweldig ongeinformeerd over hoe opladen werkt. bij 7.2V telefoons (...)
Het maakt niet uit of je een 2S of 2P accu toepast. Het laadvermogen verdubbelt vergeleken met wanneer je één enkele cel toepast.
Zoals ik al zei kun je inderdaad net zo goed een grotere cel toepassen. Maar OnePlus/Oppo kiest voor het verdubbelen van de cel. Wat daardoor verbetert maakt niet zoveel uit, het is een toegepaste techniek om snelladen te verbeteren.

Overigens wel interessant dat OnePlus wellicht de cellen in serie zou kunnen hebben staan in plaats van parallel, dat verklaart eveneens de 50% testen met AccuBattery die mensen rapporteren op forums. In dat geval is de capaciteitsvermelding van OnePlus wel een grote bullshit want die zou dan de helft moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 7 november 2021 15:36]

Reageer
ok. je moet even werken aan wat concepten. het concept zou supersimpel moeten zijn als je zoveel er vanaf weet als je claimt.

1 cel (van 3.6V) die 2Ah is laad op met 2A bij 1C.

2 cellen in serie van elk 1Ah kan maar laden met 1A om ook aan die 1C te komen.

reken nu uit hoeveel watt beide accus binnenkrijgen en hoeveel capaciteit ze hebben in Wh.

ga niet verder in discussie en deze kuil graven voordat je dit uitgewerkt hebt.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 15:50]

Reageer
Ze zijn allebei 7.2 Wh, dat is je punt neem ik aan?

Ik begrijp waar je in blijft hangen, in mijn eerste post zei ik dat de stroom verdubbelt. Dat is natuurlijk alleen zo als de capaciteit gelijk blijft. Bovendien hebben we een potentiële marketingleugen ontdekt omtrent de opgegeven capaciteit (als de cellen in een 2S configuratie staan). Ik zal dit even verduidelijken.
Reageer
nee, je begrijpt de concepten van opladen gewoon niet. nog afgezien dat je geen (inhoudelijk) antwoord gaf je zit gewoon onder van het marketingkwakje van oneplus en dat is gewoon niet hoe het werkt. "we" hebben geen marketingleugen ondekt, JIJ bent erin getuint en probeer(de) het te verdedigen tegenover iemand die weet hoe het echt werkt en valt daardoor door de mand.

voor de goede orde aangezien je nog steeds dieper aan het graven bent: de stroom verdubbelt niet. die halveert juist in het geval van onelpus. het voltage is hoger doordat ze 2 kleine cellen in serie hebben gezet. maar het totale vermogen wat erin gaat blijft hetzelfde net als de totale capaciteit van de accu. immers is er niet meer ruimte. het is alleen wat efficienter onderin het laadproces door het lagere amperage en minder hitteproductie van de laadchip en daarom word de oneplus minder heet en daardoor duurt het langer tot de cellen te heet worden en kunnen ze langer meer vermogen in de telefoon rammen.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 16:33]

Reageer
Flippy, ik ben blij met je feitenkennis, minder met je gespreksvaardigheden.
Ik wens je een goede zondag toe.
Reageer
sorry dat iemand je met de neus op de feiten drukt. kennelijk is het nodig. je bent te zelfverzekerd van je gelijk om lieve handschoentjes aan te houden.

[Reactie gewijzigd door flippy op 7 november 2021 16:56]

Reageer
terig. wat een rommeltje.
...
1: een cel maakt het geen bal uit hoe langzaam je hem oplaad. het gaat om hoe VER je oplaad. daar onstaat de lange termijnschade.
...
3: en snelladen is ALTIJD slechter dan langzaam laden. ongeacht hoe kort je het doet.
Over rommeltje gesproken ...
Reageer
Wat doe je dan voor werk?
Reageer
ik bouw (lithium) accus en doe ook veel aan consultancy en lifecycle onderzoek voor karraktisatie van accusystemen om slijtage in kaart te brengen.
Reageer
Sneller laden betekent dat een cel minder lang belast wordt ten opzichte van normaal laden.
Je belast hem echter meer, wat nou juist niet goed is voor een batterij.
En het zorgt ervoor dat je je telefoon minder vaak gebruikt wanneer deze helemaal vol of leeg is, omdat je makkelijk tussendoor kunt bijladen.
Dat betwijfel ik ten zeerste. Ik zou juist eerder en vaker gaan laden, want het duur toch niet lang. Zo zal hij meestal tussen de 80-95% zijn.
Reageer
De laadstroom neemt sterk af als een cel bijna vol is. Daarom adverteren de meeste fabrikanten met "80% vol in x minuten" en niet met 100%, want dat duurt véél langer.

Als je 2 scenario's vergelijkt:
1. 's Avonds aan de lader tot 100%. De hele dag gebruiken totdat de batterij vrijwel leeg is.
2. Tussendoor een half uur opladen wanneer de batterij enigszins leeg dreigt te raken.

...dan is scenario 2 beter voor je cel omdat je 'm binnen een charge window houdt die gunstig is voor de levensduur.

[Reactie gewijzigd door Ablaze op 7 november 2021 14:53]

Reageer
Die vergelijking gaat alleen op als je ook dezelfde stroom gebruikt om te laden.

En sowieso mist 1 senario: 's Avonds laden tot 90% en de hele dag gebruiken en stoppen op 10%.
Reageer
Klopt! Maar het op het juiste moment bijladen, in plaats van 's nachts aan de lader, is wel een factor die ervoor kán zorgen dat de schadelijke effecten van snelladen in de praktijk meevallen
Reageer
Is dat wel waar? Ik gebruik nog een OnePlus 3 die ik ook regelmatig met de snellaader oplaad maar ik heb niet echt het idee dat de batterij over de afgelopen 4 a 5 jaar echt veel achteruit is gegaan.

Nou is die oplader natuurlijk ook weer niet zo enorm snel naar hedendaagse begrippen maar nog steeds sneller dan de pixel 6 geloof ik.
Reageer
Ik gebruik altijd een trage lader bij oneplus 5 en na 4 jaar gaat hij nog net een dag mee (op vakantie vaak niet). een vriend van mij gebruikte altijd standaard de dashcharger bij oneplus5s. en na anderhalf jaar a 2 jaar kon de telefoon geen dag meer mee. Dus wel benieuwd of jij met je 3 dit ook dagelijks gebruikt of maar 1x per maand of dergelijke.
Reageer
Wellicht gaat hij beter om met zijn accu, opladen voor die onder de 20-30% is en niet verder laden dan 80%, op die manier is accu slijtage letterlijk vele malen minder en kan je zo 6 jaar met een accu doen ipv 1-2.
Reageer
Belangrijker is je batterij niet helemaal leeg laten lopen en niet tot 100% opladen, ik laad met 25 watt, dat is 2x sneller dan de pixel, maar mijn batterij is nog 96% na 3 jaar gebruik.
Reageer
Hoe weet je dat je accu nog 96% is (van de oorspronkelijke capaciteit)?
Reageer
Er zijn accu apps die laten zien hoeveel mah er in je accu zit, laatst heb ik hem een keertje vol opgeladen om te kijken, en toen was het nog 96% van de oorspronkelijke mah vergeleken toen die nieuw was. Nog 3620 mah, bij aankoop was die 3780 mah.
Reageer
Onzin, al jaren laden de meesten echt snel op en er is nergens bewijs te vinden van extra schade.
Reageer
Heb het even opgezocht voor je, blijkbaar wordt kloeg/kloegen niet helemaal gezien als standaardtaal, maar wel veel gebruikt in België: https://taaladvies.net/klagen-kloeg-of-klaagde/
Reageer
Wauw, nooit geweten. Ik dacht al dat hij het niet zelf bedacht had maar nooit in mijn leven gehoord.
Reageer
Hoeveel van die apparaten hebben ze eigenlijk gebruikt om te testen? Als dit steeds de resultaten van 1 apparaat zijn dan valt namelijk te verwachten dat het niet zomaar representatief is. Gewoonlijk test je dan ook een aantal willekeurig verkregen apparaten.
Reageer
Ik had voor mijn iphone (bij vervanging batterij) het advies gekregen een laadkabel die ook stopt na het laden.
Of het helpt, weet ik niet (1 iPhone, geen referentie) maar ik denk niet dat het schaad en lijkt toch beter te zijn...
Reageer
Android Authority ging het er alleen maar om dat Google zijn claim dus niet waar maakt !!
de (on)zin van snelladen is een heel andere discussie..
Reageer
Het is volstrekt normaal en niet interessant dat het vermogen/stroom naarmate de batterij voller zit lager wordt, zie 'CC-CV charging'. Vandaar dat wanneer snelladen wordt vergeleken met elkaar, dit typisch gezien eerder over de lagere percentages gaat bijvoorbeeld 10-80% of nu zoals Google 0-50% en niet tot de 100%.

Snelladen degradeert batterijen meer en is in principe vooral handig als je de dag er voor niet hebt opgeladen en tussendoor even snel wilt bijladen om de dag door te komen (vergelijk het met elektrische auto's, je gaat toch ook niet elke dag naar de snellader maar steekt hem in de 'langzame' thuis). Eigenlijk volstrekt onnodig en vooral voor fabrikanten meer marketing en om te laten zien wie het grootste 'getal' heeft.
Reageer
De oplossing voor het 'probleem' wel/niet snelladen is simpel.
Wil je pertinent nooit snelladen, gebruik dan een 2A of zelfs 1A lader.
Of neem een van de vele laders met een krachtige PD/QC poort en een ouderwetse 1 of 2A poort.

De accu van mijn OP gaat dusdanig lang mee dat snelladen nooit noodzaak is. Vaak tijdens de dag tijd om evt een paar procent traag te laden. In pre-Corona tijden vaak gevlogen. Dan is het echt handig dat ik tijdens de overstap snel mijn telefoon kan opladen.

Meer on-topic. Ongeacht het feit of snelladen totale onzin is of een zegen, een fabrikant moet altijd het geadverteerde waarmaken op realistische wijze. "Tot 50% in 30 minuten" moet die waarden vrij goed benaderen in dagelijks gebruik en niet slechts in zeer onrealistische lab omstandigheden.
Reageer