Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Google Pixel 6a krijgt Tensor-soc en primaire camerasensor uit oudere Pixels'

De komende Google Pixel 6a krijgt mogelijk dezelfde Tensor-soc als de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Dat meldt 9to5Google op basis van eigen informatie. De telefoon zou ook dezelfde primaire 12,2-megapixelcamera krijgen die sinds de Pixel 3 werd gebruikt in smartphones van Google.

Het APK Insight-team van 9to5Google heeft de informatie naar eigen zeggen gevonden in de Google Camera-app. De website meldt dat de komende Google Pixel 6a gebruikmaakt van een Sony IMX363-sensor voor de primaire camera. Deze 12,2-megapixelsensor werd gebruikt in alle Google Pixel-smartphones van de Pixel 3 tot de Pixel 5a. Met de huidige Google Pixel 6-serie stapte het bedrijf over op de Samsung GN1-sensor, die een 50-megapixelresolutie heeft. De GN1 is ook fysiek groter dan de IMX363, en vangt daardoor meer licht op.

9to5Google meldt daarbij wel dat de ultragroothoekcamera gebruikmaakt van een Sony IMX386-sensor. Diezelfde sensor wordt gebruikt achter de ultragroothoeklens van de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Ook de Tensor-soc, die Google heeft ontworpen voor zijn Pixel 6-serie, zal gebruikt worden in de goedkopere Pixel 6a. Eerder werd gespeculeerd dat de Pixel 6a mogelijk geleverd zou worden met een Tensor Lite of een Snapdragon-soc van Qualcomm, maar dit lijkt dus niet het geval te zijn.

Er verschenen vorige week al renders van de Google Pixel 6a. Het telefoon lijkt qua ontwerp op de hoger gepositioneerde Pixel 6-modellen, maar krijgt wel een kleiner 6,2"-amoledscherm. Het zou ook de eerste Pixel-telefoon in de a-serie worden zonder een 3,5mm-jack. Het is niet bekend wanneer de Google Pixel 6a uitkomt of wat deze gaat kosten.

Eerder verschenen renders van de Google Pixel 6a. Afbeeldingen door OnLeaks, via 91mobiles

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

24-11-2021 • 20:11

42 Linkedin

Reacties (42)

Wijzig sortering
Tja, wat is meer waard?

Custom Google chip voor leuke features als realtime vertalen, betere spraakherkenning en automatisch in de wacht staan

Of

Betere plaatjes en foto's schieten.
Reageer
Het zal je verbazen hoe minimaal het verschil is in de meeste omstandigheden tussen de twee sensors. Pas in 't donker en de hoeveelheid bokeh zijn verschillen die je echt op merkt zonder goed te kijken
Reageer
Je beseft hopelijk wel dat de bokeh effecten op telefoon cameras softwarematig zijn. Als je dat tussen twee telefoons gaat vergelijken dan vergelijk je feitelijk de software implementatie en kan het per app verschillen.

Overigens is bokeh makkelijker/beter te simuleren als je dual cameras hebt. Dus dat kan wel een verschil maken, meer nog als de sensor kwaliteit als die niet al te veel verschilt.
Reageer
Je beseft hopelijk wel dat de bokeh effecten op telefoon cameras softwarematig zijn. Als je dat tussen twee telefoons gaat vergelijken dan vergelijk je feitelijk de software implementatie en kan het per app verschillen.
En dit is iets waar een goede ML chip een wereld van verschil in kan maken trouwens!
Reageer
Een ML chip heeft alleen effect op de snelheid, niet op de kwaliteit.
Reageer
En snelheid is ook een kwaliteit ;)
Reageer
Maar op het moment dat hij met exact dezelfde software er op de ene telefoon 2 seconden over doet en op de andere telefoon 10 seconden dan zullen de developers op de slomere telefoon kiezen voor een slechter algoritme dat wel binnen een bepaalde tijd klaar is. Als hij niet snel genoeg foto's neemt wordt dit gezien als een slome telefoon wat resulteert in slechtere verkoopcijfers.
Reageer
Als je beetje dichtbij bent is 't echte bokeh, pas in portrait mode krijg je fake bokeh (fokeh).
Reageer
De sensor-chips op de nieuwste telefoons zijn ondertussen zo groot geworden dat er ook natuurlijke bokeh en scherptediepte effecten ontstaan. Moeten de omstandigheden wel precies mooi uitvallen natuurlijk, maar het zit er wel in.

https://www.xda-developer...ixel-6-pro-camera-review/

(De portret-modus voegt nog steeds een hoop kunstmatig toe natuurlijk)
Reageer
Ik denk dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, uiteindelijk gebruik je die vlotte chip altijd, en de foto's minder. En mocht je daar meer om geven, dan is het duurdere model een uitkomst, of natuurlijk een van de vele andere telefoons, keuze genoeg.
Reageer
En mocht je daar meer om geven, dan is het duurdere model een uitkomst, of natuurlijk een van de vele andere telefoons, keuze genoeg.
Ik geef vooral veel om high end / mid range specs, goede camera en een zo klein mogelijke Android smartphone.

Tot vandaag leek dat goed te gaan bij de Pixels, maar als de camera 3 jaar achter loopt, dan lijkt het mij geen goede vervanger voor de Huawei P40 met zeer goede camera, compacte behuizing en snelle hardware.

Een alternatief is er momenteel alleen in het iOS kamp.
Reageer
Is de zenfone 8 misschien iets voor jou? Prima camera, snapdragon 888 en behoorlijk compact :-) ook redelijk aantrekkelijk geprijsd.

Misschien ken je 'm al, maar bij veel mensen vloog ie onder de radar.
Reageer
Volgens dxomark scoort de Pixel 6 pro een stukje beter met de camera. Bij de reviews zien de foto's er vaak beter uit dan die van iPhone 13. Knappe prestatie hoor. Ik ben namelijk al super enthousiast over de camera van de iPhone. Helaas doet de zenphone 8 het echt slechter. Laat de pixel 6a dezelfde camera krijgen als de pixel 6 pro. Misschien doet kiswum er goed aan om toch even te wachten op de reviews.
Reageer
Ik heb de release in de zomer via een stream teruggekeken. Het is inderdaad een ondergeschoven smartphone die direct bovenaan mijn lijst stond.

Alle boxen tikt hij af, maar ik gaf al snel twijfels bij de camera's. Er sijpelen wat reviews binnen, maar de conclusie is toch wel vaak dat de camera ondermaats is en dat vind ik wel een domper.

Ik vind de gok te groot om te hopen dat gcam verbetering in de camera zal brengen. Soms is die applicatie nog niet volledig compatible met de smartphone.

Bij de nieuwe Fairphone was overigens te zien dat gcam een must have is om de kwaliteit uit de camera's te pushen.
Reageer
Super tevreden van hun keuze. Ik neem bijna nooit foto's met mijn smartphone terwijl elke fabrikant de camera als het belangrijkste in een toestel lijkt te vinden. Als ik dus een toestel zoek dat wel goede presentaties heeft maar waar de camera van mij apart zelfs weg mag (zeker de font camera die ik nog nooit in mijn leven heb gebruikt) moet ik altijd naar die "goede camera" erbij nemen.

Overigens is het voor Google een eenvoudige keuze. Het is kiezen tussen een sensor nemen die ze al gebruiken (nl in de vorige Pixels en misschien teveel op overschot hadden door misschien een slechte verkoop van de vorige versies) en een grotere batch kunnen laten produceren van hun Tensor chips (wat de prijs zal drukken) ipv aankloppen bij hun concurrent om andere chips aan in te kopen (en afhankelijk zijn van de driver ondersteuning van die andere fabrikant).
Reageer
Dit kan echt niet meer, camera die jaren oud is goedpraten door software. En de batterij is ook niet echt iets om naar huis van te schrijven

[Reactie gewijzigd door Advanced03 op 24 november 2021 20:30]

Reageer
Ehhh...heb je d'r ervaring mee op een Pixel smartphone? Ik wel en het resultaat blijft verbluffend! Beste camera resultaat en snelheid van welke smartphone die ik tot nu toe heb gezien. Dus helemaal niets mis mee met de 'budget' versie van de 6.

Ik hoop alleen dat de 6a een stuk minder baksteen is dat de 6. Dat ding is echt lomp en zwaar. Wel mooi en degelijk.
Reageer
Dat zegt mij meer dat je vooral weinig moderne smartphones hebt gezien. Het Google trucje is leuk, daar niet van maar de concurrentie zat ook niet stil.
Reageer
De vergelijking die ik doe is met mid-range telefoons en dan is dit echt veruit de beste die ik heb gezien in functionaliteit, resultaat en snelheid.

Top-range smartphones van de laatste 2 jaar heb ik inderdaad weinig in handen gehad. Als je dat bedoelt, heb je gelijk :)
Reageer
De Nokia 9 had voor ongeveer dezelfde prijs veel betere foto's naar mijn mening. Nadeel was wel dat foto's verwerken wat tijd kost. Helaas heeft Nokia de 9 onbruikbaar gemaakt met brakke firmware updates (camera heeft een 50% kans op vastlopen bij opstarten of het maken van een foto) en de accu was na 2 jaar toch echt op.
Reageer
De Nokia 9 heeft altijd crap output gehad. https://www.gsmarena.com/nokia_9_pureview-review-1916p5.php
Wazigheid opgepoetst met over-the-top sharpening waardoor er overal halos (witte lijntjes) rondom zitten.

Als je exclusief RAWs gebruikt was het misschien nog iets, maar dan kon je evengoed een andere smartphone kopen.

Signed,
Iemand die voor de Nokia 9 al ervaring had met de Light L16. Toen was de software ook brak, de gebruikerservaring een ramp en de beeldkwaliteit uitermate wisselend. In het beste geval was het best goed. In het slechtste geval kon het in de verste verte niet eens mee met een 10 jaar oude dSLR.
Reageer
Heb toevallig pas een video hierover gezien, durf even niet meer te zeggen waar 😅.
Maar het schijnt zo te zijn dat de sensor zelf helemaal niet zoveel verbeterd is tov telefoons van 10 jaar geleden. Het is juist de software implementatie (en hardware image processing) wat het grote verschil maakt.

Ter vergelijking, iPhones hebben ook jarenlang dezelfde sensor gebruikt en toch maakte iedere nieuwe iPhone betere foto's met exact dezelfde sensor.
Reageer
Dat is juist waarom dit zo triest is. Als ze van zo een slechte camera (laten we eerlijk zijn, voor anno 2022 is hij niet de beste) nog zo veel kwaliteit uit kunnen krijgen dan zouden ze met een goede camera nog betere foto's kunnen maken.
Reageer
En dan ook nog de eerste pixel smartphone zonder 3.5mm jack, jammer.
Reageer
Een a zonder headphone jack. Jammer.
Ik zat te twijfelen over de 6a omdat mijn Pixel 3 wat dode pixels (haha) krijgt op het scherm.

Maar eigenlijk is de pixel 3 een super toestel. Ik ga hem gewoon zo lang mogelijk in leven houden :)

Ik wil eigenlijk een no nonsense gsm met een goede camera met zoomfunctie. Maar helaas lijkt de zoomlens wel gereserveerd voor hogere prijsklasses.... Wat heb ik aan die domme wide angle? Ik wil kunnen inzoomen.
Reageer
Grappig, ik heb nooit de behoefte gehad om te kunnen zoomen en heb juist daarom voor de Pixel 6 gekozen ipv de pro, maar ik had niet verwacht dat de wide angle camera zo fijn zou zijn in het gebruik. Dat vind ik nou echt een toevoeging.
Reageer
Als de 6a rond de €400 is, wissel ik snel met mijn 6.
Ik vind dat de grotere camera sensor van de Pixel 6 niet heel veel beter dan de sensor in mijn pixel 3 (foto's - video's neem ik niet zo vaak).
Een kleinere schermgrootte (one-hand-use) vind ik veel belangrijker.

Ik ben benieuwd naar wanneer deze uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Hrishikesh op 24 november 2021 22:13]

Reageer
En ondanks de USB-C 3.1 geen ondersteuning voor DisplayPort of HDMI alt mode.
Maar wel ondersteuning voor DisplayLink wat een grote impact op de prestaties heeft en veel gevoeliger is voor driver bugs.
Je zou bijna denken dat ze geen competitie willen voor Google Cast technologie.

[Reactie gewijzigd door De Vliegmieren op 24 november 2021 20:47]

Reageer
Ja jammer he... Ik zou iets als "DeX" ook wel bij andere merken willen zien.

Huawei heeft het ook maar is voor mij als merk geen optie. Maar google schakelt deze optie echt in hardware uit. Nooit begrepen.
Reageer
Sony ondersteunt DisplayPort en/of HDMI alt mode op hun Xperia 1/5/10 iii modellen.

Met de taskbar app van Braden Farmer kan je een soort DeX-light krijgen, maar het is in de verste verte niet zo gebruiksvriendelijk en compleet als Samsung DeX. Maar iig beter dan niets...
Reageer
Ben benieuwd wat deze gaat kosten.
Reageer
Laat maar snel komen :) hopelijk een mooi prijsje rond €400
Reageer
Vraag me af wat de intentie van Google was bij het lanceren van de Pixel 5a, één maand voor de release van de Pixel 6 lijn, als ze zo snel weer met een 6a variant komen.
Reageer
Ik denk niet dat die zo snel komt. Meestal zit er wel bijna een jaar tussen de gewone en de 'a' versie.

Natuurlijk zijn ze er wel mee bezig maar de lekken over de pixel 6 waren ook al een half jaar in omloop.

Misschien gaat het nu wel wat sneller omdat de eigen SoC goedkoper te maken is echter. Ik hoop het eigenlijk wel.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 november 2021 23:14]

Reageer
Interessant op zich.. Ik denk wel over een nieuwe telefoon met een echt secured rom zoals GrapheneOS. Omdat er steeds meer data gesnoept wordt door de apps, en ook omdat de EU een verplichte achterdeur in encryptie wil forceren. Dus ik wil helemaal uit de mainstream ecosystemen. Maar ik geef geen flut om foto's (heb ik een DSLR voor).

Dus een google telefoon (als enige merk ondersteund door Graphene), met sterke SoC maar niet zo'n super camera en niet al te groot, zou voor mij echt perfect zijn <3

De vorige 'a' modellen vond ik nogal flut met bijv. de vingerafdrukscanner nog aan de achterkant. Voor mij gaat dat niet werken. En de enige goed verkrijgbare is de 4a die al richting het eind van zijn support duur loopt (en dan loopt Graphene ook af, helaas).

Hoop dat hij snel uitkomt en ook daadwerkelijk leverbaar wordt in NL of in mijn geval in Spanje.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 november 2021 22:24]

Reageer
Die sensor doet toch weinig onder ten opzichte van de top modellen? Ik heb de Pixel 4a en de foto kwaliteit is echt bijzonder goed, zelfs in het donker.
Reageer
Zal vast langzaam beter worden in de loopt der jaren. Weer nog wel toen de Galaxy S8 uitkwam maakte die fantastische foto's. En nu 5 jaar laten is dat blijkbaar opeens niet meer goed genoeg. Begrijp ik niet zo goed eerlijk gezegd. Ik heb hier foto's staan uit 2002 met een 2 megapixel camera gemaakt en zitten echt mooie foto's tussen, een ervan staat nog afgedrukt bij een foto service in een fotolijstje bij familie.
Uiteindelijk bepaald de fotograaf grotendeels of de foto goed is (belichting, setting, etc.). Ik zie iig het verschil niet tussen een smartphone camera foto van nu en 4 jaar geleden.
Reageer