Mogelijke specificaties van Google Tensor-soc voor Pixel 6-telefoons verschijnen

Er zijn mogelijke details over de komende Google Tensor-soc verschenen. De chip zou gebruikmaken van acht Arm Cortex-cores en een Mali-gpu. De Tensor-soc is door Google ontworpen en wordt gebruikt in de komende Pixel 6-smartphones die later dit jaar uitkomen.

Google neemt verschillende soorten Cortex-cores en een Mali-gpu onder licentie af bij Arm, schrijft techwebsite XDA Developers op basis van een Geekbench-score en een anonieme bron die een Pixel 6 Pro in zijn of haar bezit zou hebben.

De Tensor-chip zou onder andere beschikken over twee Cortex-X1-cores, die draaien op 2,80GHz. De Cortex-X1 is de krachtigste smartphonecore die Arm momenteel aanbiedt. De X1 wordt momenteel gebruikt in hoogst gepositioneerde chips van onder andere Qualcomm en Samsung. Die chipmakers verwerken echter slechts een enkele X1-core in hun soc's, terwijl Google er dus twee zou gebruiken.

Opvallend genoeg worden deze X1-cores volgens XDA Developers bijgestaan door twee A76-cores op 2,25GHz en vier A55-kernen op 1,80GHz. Waar de X1-architectuur nog nieuw is, stammen de Cortex-A76-cores uit 2018 en zijn deze inmiddels al twee generaties oud ten opzichte van de krachtigere en meer efficiënte A78-kernen, die worden ingezet in de huidige high-end soc's van concurrerende chipmakers. De A55-cores stammen ook al uit 2017, maar die cores worden nog altijd gebruikt in moderne smartphonechips.

Arm Cortex X1 en A76Arm Cortex X1 en A76

De Arm Cortex-X1 en -A76

XDA Developers schrijft verder dat de Google Tensor-chip beschikt over een Mali-G78-gpu van Arm, met een kloksnelheid van maximaal 848MHz. Die gpu wordt ook gebruikt in de Samsung Exynos 2100-soc in de Galaxy S21. Volgens eerdere geruchten wordt de Google Tensor-soc geproduceerd op Samsungs 5nm-procedé.

Persbureau Reuters meldde in augustus al dat Google een 5G-modem van Samsung zal gebruiken in de Tensor-chip. De chip moet ook hardware krijgen die is bedoeld voor AI en machine learning, maar daarover zijn nog weinig details bekend. De Tensor-soc krijgt ook een nieuwe securitycore en Titan M2-beveiligingschip.

Google debuteert zijn Tensor-soc later dit jaar, met de release van zijn Pixel 6- en Pixel 6 Pro-smartphones. Het is nog niet bekend wanneer die telefoons precies verschijnen, maar naar verwachting introduceert Google deze toestellen in oktober. Google maakte eerder al de eerste details over de Pixel 6-serie en zijn Tensor-soc bekend.

De Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Afbeelding via Google

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

16-09-2021 • 09:57

44

Lees meer

Reacties (44)

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat in een landschap waar er zo veel digitale aanvallen plaatsvinden dat de meeste bedrijven niet op dit soort telefoons springen. Mijn Samsung werktelefoon staat sjokvol met bloatware, apps die niet te verwijderen zijn en privacy policies van Samsung die ik niet kan weigeren. Ondertussen mag ik van mijn baas hier gewoon mijn werkzaken mee doen.

Ja, de kale Android schil van Google is zeker niet heilig, maar waarom bedrijven er voor kiezen om Samsung hier nog eens bij te betrekken.
Van alle fabrikanten biedt juist Samsung KNOX dat wanneer juist gebruikt door de werkgever een veilige 'werkomgeving' op de telefoon biedt. Vanuit dat oogpunt is het juist heel begrijpelijk dat werkgevers gebruik maken van Samsung. En KNOX is niet een marketing gimmick, het is een aantoonbaar en gerenommeerde beveiligingslaag waar vrijwel alle grote MDM leveranciers gebruik van maken.
Er zit een verschil tussen privacy en security. KNOX kan goed zijn op het gebied van security, maar dat betekent niet dat Samsung dan ook meteen geen data verzamelt. nieuws: Update voorwaarden zegt dat Samsung mogelijk info Galaxy-gebruikers v...
De gebruiker boven geeft aan dat het raar is dat bedrijven niet op Google telefoons springen voor beveiligingsredenen.

Google telefoons, en Google services over het algemeen, staan er hartstikke dik bekend om dat ze informatie verzamelen van gebruikers. Dus dit zou niet alleen al het geval zijn met Pixel telefoons, maar ook met Samsung telefoons die Google services als fundament gebruiken om te werken.

TL:DR: Een Google telefoon is niet veiliger of meer privé dan een Samsung telefoon.
Jawel, want een Google telefoon heeft geen Samsung bloatware die je niet kunt uitschakelen. Dus je hebt extra privacy risico bovenop het risico dat Google al meebrengt.
Maar die 'bloatware' betekent niet dat er data wordt doorgestuurd, niet elke app stuurt iets door en zeker niet als je de app niet gebruikt en niet hebt geïnitialiseerd (door in te loggen of akkoord te gaan) ;)

Zojuist mijn oude S9 dan ook even gereset en je bent nergens toe verplicht te accepteren behalve 1 van Samsung die voornamelijk op het device zelf slaat (gij zult niet reverse engineren enzo):
https://www.samsung.com/sg/Legal/SamsungLegal-EULA/

Niet echt een privacy schendende EULA, integendeel er wordt bijna niet over gesproken en aangegeven dat apps zelf nog additionele voorwaarden kunnen hebben (en daar in de app akkoord mee moet gaan), die hoef je dus niet te accepteren en ook niet te gebruiken!

Ik heb van de setup ook screenshot gemaakt (zijn helaas wat door elkaar geraakt maar dat mag de pret niet drukken): gallery: watercoolertje

Samsung Pay waar @Cyb het over heeft is niet eens in NL beschikbaar, dus hoewel je dat best als privacy schending of wat dan ook mag/kan beschouwen is dat hier helemaal niet van toepassing, maar ook daar geldt dat je dat zelf moet inloggen/akkoord gaan voor gebruik van specifiek die app!

@RCFProd
Een Samsung telefoon doet van zichzelf niks met jouw data zonder jouw akkoord dus slecht advies, terwijl je bij het in gebruik nemen van een iOS device ook doodleuk akkoord moet gaan met voorwaarden die op Apple Pay slaan (en de privacyvoorwarden die daar weer aan vast hangen).

Wat oud maar toch wel een beetje sprekend:
https://www.theguardian.c...all-print-on-the-internet

Leuke is dat itt wat iedereen altijd maar lijkt te denken Google juist als 1 van de eerste een goed leesbare policy presenteerde aan gebruikers, zodat we snappen waar ze mee akkoord gaan! (ondertussen is de rest wel redelijk bij, maar blijkbaar trok Google die kar en niet het zogenaamde superprivacy bedrijf Apple)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 06:49]

Naast de EULA is er ook een Privacy Policy bij Samsung Galaxies. Geen idee of je die bij een S9 te zien krijgt als je net een reset uitvoert, maar bij eeen nieuwe Samsung Galaxy S21 krijg je dat wel te zien, maar als je niet oplet, lees je er over heen. Er staat namelijk een vinkje bij de EULA, maar er boven staat een Privacy Policy, waar je geen vinkje bij kan zetten, die is namelijk altijd van toepassing.

Ik heb het overigens in mijn overige post niet explicit over Samsung Pay, maar ik bedoel het hele Samsung app platform wat je er bij krijgt.

Maar zelfs als Samsung geen apps mee zou leveren, dan nog kan er data uit lekken naar de fabrikant. Dit was bijvoorbeeld het geval bij OnePlus met OxygenOS, welke wordt beschouwd als een bijna stock Android, met wat meer standaard features. https://en.wikipedia.org/wiki/OxygenOS
On 10 October 2017, a security researcher discovered that an OxygenOS system service named "DeviceManagerService" collects sensitive data and sends it back to OnePlus servers. The service collects many data points, including the device serial number, phone number, IMEI, network connections, and timestamped records of user activity within every app.
Redelijke argument. Klinkt echter wel beter om dan maar een iPhone te kopen en alle mogelijke privacy services uit te schakelen, als data verzameling naast beveiliging een probleem dergt te zijn voor een bedrijf.
De startende gebruiker heeft het ook over privacy. (@Verwijderd)
TL:DR: Een Google telefoon is niet veiliger of meer privé dan een Samsung telefoon.
Ik ben het er mee eens dat Google veel data verzamelt, en dat geldt voor elke Android telefoon waar Google Apps/Play op geinstalleerd is. Maar bij Samsung komt daar nog eens een extra laag met bloatware en Samsung stores (Galaxy Store/ Samsung Apps) boven op.
Je bewering dat Google niet meer privé is dan een Samsung telefoon, vind ik daarom erg twijfelachtig.
Tevens is het kwa privacy beter om je gegevens bij één bedrijf te hebben (nul is uiteraard nog beter), dan ongeveer dezelfde gegevens verspreid over meerdere bedrijven.

[Reactie gewijzigd door Cyb op 24 juli 2024 06:49]

Maar bij Samsung komt daar nog eens een extra laag met bloatware en Samsung stores (Galaxy Store/ Samsung Apps) boven op.
Je hoeft geen akkoord te geven aan die diensten om de telefoon te gebruiken. Dit moet overigens per app (mits je er voor kiest die te gebruiken) dus apps die je niet gebruikt sturen ook niks door :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 24 juli 2024 06:49]

Als je een Samsung Galaxy voor het eerst installeert, moet je ook akkoord gaan met een privacy policy. Ik heb daar net op gereageerd in: Cyb in 'nieuws: Mogelijke specificaties van Google Tensor-soc voor Pixel 6-te...
Incorrect, de pixel telefoons komen met de Titan M security chip, de enige chip in android land want in de buurt komt van apples secure enclave kwa mogelijkheden en beveiliging.
Kun je uitleggen waarom Titan M veiliger is dan Samsung Knox?
Dat kun je niet op die manier vergelijken. Knox is een softwarematig security framework, waar de titan M een hardware matig secure element voor dingen als key storage and remote attestation.
Denk simpelweg omdat Samsung het populairste android merk is.
Je moet je zelfs afvragen waarom bedrijven nog Microsoft software gebruiken. Met al die security problemen is het bijna niet meer aanvaardbaar en zou iedereen het uit moeten faseren.

En de Pixels tja die worden niet geleverd in de Benelux. En als bedrijf ga je toch niet aan grijze import doen. Dan zit je ook vaak met support e.d.

Ben het wel helemaal eens daar niet van.
Sorry, maar dat zegt toch echt iets over het bedrijf 😄

Hier hebben ze BYOD al laten vallen omdat simpelweg te veel mitsen en maren aan zaten.

Nu allemaal een iphone se gekregen die praktisch is afgegrendeld. 100% veilig absoluut niet, maar apps installeren en allerlei andere ongein mee uithalen wordt direct een heel stuk minder.
Hier BYOD met een android telefoon (Samsung) waar ik voor twee verschillende bedrijven zonder problemen kan werken (het gaat voornamelijk om office365) met InTune.
Ja, de kale Android schil van Google is zeker niet heilig, maar waarom bedrijven er voor kiezen om Samsung hier nog eens bij te betrekken.
Van waar de Samsung sceptisisme? Ze zijn uitstekend met dit soort dingen.

https://www.samsungknox.com/en/enterprise-edition

[Reactie gewijzigd door RCFProd op 24 juli 2024 06:49]

Omdat het een extra partij is die je betrekt bij je bedrijfsgegevens.

Ik heb zo'n corporate telefoon, staat vol met apps die in de achtergrond draaien die ik niet kan uitschakelen. Eens per twee weken krijg ik een notificatie van een updated privacy policy van Samsung. Dat zijn zaken die bovenop de argwaan die ik richting Google heb komen.

Waarom een extra partij introduceren als je een alternatief hebt?
Waarom ben je dan initieel akkoord gegaan met die voorwaarden?
Weet ik niet meer zeker. Of omdat dat onderdeel was van onboarding door de werkgever, of om de Bixby knop te remappen.
Wij doen het wel. Wij werken met 2 soorten telefoons, iPhones en Pixel telefoons tot hun support (of verkoopperiode) voorbij is. Buiten het feit om dat Samsung of andere merken alleen maar meer bloat installeren, vind ik het persoonlijk belangrijk om een vorm van standaardisatie toe te passen. De Pixels bieden daarbij een kale experience die je in kunt richten zoals je wil en waarmee security updates gegarandeerd elke maand binnenstromen. Natuurlijk zou je ervoor kunnen kiezen om dit ook met Samsung te doen, maar wat ik het belangrijkst vind is dat je als bedrijf niet 8 types telefoons hoeft te supporten. Al die verschillende Android versies met verschillende UI's maakt de boel alleen maar onnodig complex, voor de beheerders en de gebruikers (want er is immers niets makkelijker dan kennisdeling met collega's en dat wordt al vrij lastig met al die verschillende android versies/UIs).
GrapheneOS erop en je hebt een toptelefoon!
Dus je koopt een dure telefoon die erg gericht is op fotografie/video met goede camera's icm. Google's zeer goede Gcam app om er vervolgens een ander OS op te zetten en een andere camera app (lijkt me dat je geen Google software wilt op je privacy gerichte OS?) die sowieso minder is dan de Gcam?
Kun je beter een ander toestel kopen lijkt me voor GrapheneOS, alsin een gewoon snel toestel zonder premium prijs/opties :?
GCam is gewoon opnieuw te installeren dus dat maakt niet uit iig.
Vandaar de zin " (lijkt me dat je geen Google software wilt op je privacy gerichte OS?)".
Maar het is nog totaal niet bekend of Gcam mods gaan bestaan of überhaupt goed gaan zijn. Ze zijn momenteel volledig gebaseerd om met Qualcomm processors te werken.

Mediatek ports bestaan al jaren maar de HDR effect is er niet naar.

Ik vind het niet slim om een Pixel 6 te kopen voor GrapheneOS. Je zit heel veel top functionaliteit uit via software door dit te doen.
Dat is niet waar, ik gebruik Gcam ook op mijn S20Fe 4G met een Exynos. Werkt prima!
Ik had het in mijn vorige comment over Mediatek ports die wel bestaan en werken, maar waarbij de HDR processing niet echt zoals Gcam hoort te zijn. Dit gedeelte is nou eenmaal ontworpen om met Snapdragon te werken.

Hetzelfde geldt voor Exynos ports van Gcam. Het is wel functioneel, maar het resultaat zal meer lijken op Samsung camera in manual/pro modus dan een echte typische Gcam foto met HDR+ processing.
Kan, maar al heel vaak gezien dat het niet vlekkeloos werkt.
Slaat helemaal nergens op … Voegt helemaal niets toe.
Er zijn andere VEEL goedkopere opties.
Wat me wel opvalt is dat mijn OP7 een hogere Geekbench score haalt dan want nu gelekt is. Kan misschien nog een prototype zijn maar lijkt relatief laag. Misschien iemand met een andere model die de naam gespoofed heeft?

Zou natuurlijk ook kunnen dat de Geekbench ML score weer erg hoog is aangezien dit iets is waar google vooral op loopt te hameren in de info die ze tot nu toe naar buiten hebben gebracht.

Alsnog staat deze telefoon hoog op mijn lijstje als opvolger voor m'n OP7Pro als de camera's inderdaad zo baanbrekend zijn als ze teasen.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 24 juli 2024 06:49]

was er moet oneplus niet een dieselgate achtig ding aan de hand? Dat ze bij benchmarks vals spelen om hoger te scoren?
Klopt maar pas na mijn generatie kwam dat dacht ik. Maargoed die van mij presteert om 't gemiddelde voor deze SoC dus vind 't alsnog opvallend

[Reactie gewijzigd door DamirB op 24 juli 2024 06:49]

Allerlei telefoons halen hogere benchmarks dan de gelekte Pixel 6 Pro. Zelfs een Galaxy A52s 5G scoort hoger, niet alleen de "valse" OnePlus scores.
Ben benieuwd naar de accuduur met twee X1's op een SoC. Dat gaat niet leuk worden qua warmteontwikkeling.
"As he noted in our discussion, it’s hard to tell which core was stressed for the single-core part of the benchmark, and the core was seemingly locked to 2.15GHz anyway, which is well below the maximum frequency of the X1 cores." volgens XDA, ben benieuwd wat het plan is maar voor zover lukt het op deze snelheid.
Dat heb je helemaal goed ....
Gaat niks worden vwb de Soc.
Als de camera’s goed zijn is dit echt een top telefoon. Het uiterlijk spreekt mij ook erg aan.
De 5nm Tensor-soc, een X1-core, twee A76-cores op 2,25GHz en vier A55-kernen op 1,80GHz, bevat de Titan M2-beveiligingschip met een extra security core en ondersteuning voor hardwarematige versnelling van AI en machine learning workloads.

Dus het is mn. het toevoegen van de X1 core die voor de 30% verbetering in het integer componponent van de SPECint*base2006 score. Die is idd goed bruikbaar voor AI en machine learning workloads maar eigenlijk bijna voor elke workload, zoals spraakherkenning en camera overlays.
Doe me daar maar een 5" versie van. Ik zag laatst de aankondiging van de galaxy s2 op tweakers en hoe belachelijk mensen het formaat daarvan vonden.
Das war einmal, toen de lucht nog schoon was...
Interessante ontwikkeling. Ben benieuwd wat het precieze plan en resultaat van deze chip is. We gaan het zien, maar spierballen heeft de chip in ieder geval, nu nog de vraag hoe die gebruikt gaan worden.
Waar de X1-architectuur nog nieuw is, stammen de Cortex-A76-cores uit 2018 en zijn deze inmiddels al twee generaties oud ten opzichte van de krachtigere en meer efficiënte A78-kernen
Mja, dit is niet helemaal waar. De Cortex A78-kernen zijn krachtiger en efficienter mits je doet wat de ARM marketing van je vraagt en de A78 cores op de gangbare fabricageprocessen van 2021 maakt, en de A76 op de gangbare fabricageprocessen van 2019 maakt. Als ze beide op hetzelfde proces maakt is de kans groot dat de A76 efficiënter is en - vooral voor Google belangrijk - minder chipoppervlak inneemt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.