Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Renders tonen Google Pixel 6a met kleiner scherm en Pixel 6-achtig ontwerp

Bekende leaker OnLeaks heeft renders van een Google Pixel 6a-smartphone gepubliceerd. Het ontwerp van de telefoon lijkt op die van de reguliere Pixel 6. De Pixel 6a-variant zou wel een kleiner 6,2"-scherm krijgen. Het is niet bekend wanneer de telefoon uitkomt.

De komende Google Pixel 6a lijkt sterk op de grotere Pixel 6 en Pixel 6 Pro, blijkt uit renders die OnLeaks en 91mobiles samen publiceerden. De telefoon krijgt een soortgelijke 'camerastrook', waarin twee sensoren en een flitser zitten verwerkt. De Pixel 6a krijgt ook een glazen achterkant met tweekleurige afwerking, net als de huidige Pixel 6-toestellen.

Volgens OnLeaks en 91mobiles krijgt de Google Pixel 6a een 6,2"-amoledscherm, tegenover een 6,4"-display in de Pixel 6 en een 6,7"-scherm in de Pixel 6 Pro. Het lager gepositioneerde 6a-model krijgt daarbij afmetingen van 152,2x71,8x8,7mm, met een dikte van 10,4mm wanneer de camerastrook wordt meegerekend. De rechter zijkant herbergt de volumeknoppen en de aan-uitknop en aan de onderkant zit een USB-C-aansluiting. De simkaartslot zit aan de linker zijkant van de Pixel 6a.

Er zijn verder nog weinig technische details over de Pixel 6a bekend. Het is bijvoorbeeld niet bekend welke soc de smartphone heeft. De grotere Pixel 6 en Pixel 6 Pro beschikken over een Google Tensor-chip. 91mobiles speculeert dat de Pixel 6a een Tensor Lite of een Qualcomm Snapdragon 778G-chip zou kunnen krijgen, maar dat is nog niet bevestigd.

De telefoon krijgt mogelijk 6 of 8GB geheugen en maximaal 128GB opslag. De primaire camera gebruikt mogelijk een Samsung Isocell GN1-camerasensor met 50-megapixelresolutie, die ook in de hoger gepositioneerde Pixel-toestellen wordt gebruikt. Het is niet bekend wanneer de Google Pixel 6a uitkomt of wat deze gaat kosten.

Afbeeldingen door OnLeaks, via 91mobiles

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

21-11-2021 • 15:02

72 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Lees meer

Reacties (72)

Wijzig sortering
Ideaal formaat, wel mega jammer van die super onpraktische glazen achterkant.
Jammer dat ik al een Fairphone4 gekocht heb, en deze nog een tijdje tot launch is, plus waarschijnlijk alleen grijze import te koop in Nederland.

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 21 november 2021 15:24]

Reageer
Het France fnac.com levert Pixel-telefoons gewoon in Nederland tegen de normale prijzen.
Reageer
Ik vind die glazen achterkant ook echt onbegrijpelijk. Glas is weliswaar een goedkoop materiaal, maar plastic is nog een fractie goedkoper. En bovendien breekt het niet snel. Onnodig glas vind ik echt een enorm minpunt, ik heb nog nooit een telefoon gekocht met een glazen achterkant.
Reageer
Plastic wordt wel sneller lelijk, maar dat is het enige nadeel eigenlijk. Ik heb zelf een toestel met een plastic achterkant (bewust), en het voelt een stuk fijner dan het gladde (en gebroken) glas van mijn vorige telefoon. Bijkomend voordeel van plastic is ook dat draadloos laden nog steeds mogelijk is, wat met metaal vaak moeilijk is vanwege interferentie.
Reageer
Hmm ja, maar ik vraag me af of de Pixel 6a draadloos zal kunnen laden.

Het zou overigens ook fijn zijn als het plastic achterkantje weer gewoon makkelijk zelf te vervangen is, zoals vroeger.
Reageer
Waarschijnlijk een hele leuke telefoon, maar ik hoop dat de accuduur niet tegenvalt. Kleinere telefoon betekent kleinere accu, en de Pixels doen het al niet geweldig qua verbruik.
Reageer
Hoor juist meestal positief geluid over pixel accuduur
Reageer
Ja klopt, daar staan ze ook vaak positief op aangeschreven
Reageer
Op de pixel 4 na, maar die had echt een uitzonderlijk kleine accu.

[Reactie gewijzigd door kiang op 22 november 2021 13:21]

Reageer
De omvang van de accu zegt niks als de software goed geoptimaliseerd is. Op o.a. de iPhones en Pixels is dat het geval.
Reageer
De omvang van de accu zegt niks als de software goed geoptimaliseerd is.
Dat is een serieuze overdrijving: natuurlijk zegt de accu wat over de accuduur: als een bepaald toestel een grotere accu heeft kan datzelfde toestel langer mee op 1 lading. De Pixel 4 had een achterlijk kleine accu en daardoor een erg lage accuduur: reviews: Google Pixel 4 en 4 XL - Voor de snoozers
Reageer
Maar waarom gaan bijv. iPhones dan heel de dag mee op een kleine accu (even terugdenkend aan de vorige generaties)?
Reageer
Door software, maar nogmaals: de Pixel 4, hoewel goed geoptimaliseerd, had een vreselijke accuduur omdat de batterij gewoonweg -voor een androidtoestel met die hardware- te klein was.

Hij kwam uit met een 2800 mAh batterij in een tijd dat de gemiddelde Androidtelefoon bijna 4000 mAh had. Dat zie je duidelijk in de statistieken: hij bungelt onderaan en kon zich totaal niet meten met andere toestellen.

Je uitspraak dat "De omvang van de accu zegt niks als de software goed geoptimaliseerd is. Op o.a. de iPhones en Pixels is dat het geval." wordt door deze data dus compleet weerlegd: er was wel degelijk een Pixel met een te kleine batterij, waar bij de magische optimalisatie het toestel niet kon redden.
Reageer
Pixel 6 hier en ik heb echt geen problemen met de accu. Sterker, ik vind het een behoorlijke goede accu.
Reageer
Ik hoor juist weinig klachten over de accuduur. Heb zelf ook totaal geen problemen. Vanochtend om kwart voor 8 van de lader af en nu nog 53%.
Reageer
Kleinere telefoon betekent ook kleiner scherm, de grootste gebruiker van stroom.
Reageer
Hier een pixel 4a, maar geen enkel probleem met de accu. Doe er makkelijk de hele dag mee. En als het dan toch tegenzit, hij laad zeer snel op. Ik hoopte op een pixel6a met hetzelfde formaat als de 4a, ideaal wat mij betreft.
Reageer
Ik kan je uit eigen ervaring zeggen met een Pixel 6 Pro dat de batterij echt wel goed zit.
Waar ik normaal aan het einde van de dag met mijn one plus 7 pro in het begin 10 % over hield na een dag chatten, fotos, browsen en her en der een spelletje heb ik met mijn pixel vaak 30 tot 40% om een uur of 20:00
Reageer
Accu van de pixel 6 valt mee. Niet denderend. Hij gaat toch wel 1x per 24 uur aan de lader.

Wat me vooral opviel was het forse gewicht tov mijn 4 jaar oude Sony Xperia XZ premium.

De grijze import vraagt een 150euro opslag bovenop de adviesprijs. :O
Reageer
Waarom koop je dan via grijze import? Je kunt voor de standaard prijs een pixel kopen in Frankrijk, die voor (volgens mij) 6 euro verzendkosten binnen een paar dagen bij je thuis is
Reageer
Via welke website? De prijzen op amazon.fr zijn niet veel beter.
Reageer
via fnac.com heb ik gehoord van collega's dat ze 'm daar besteld hebben
Reageer
Via Fnac.be in België althans te bestellen aan de normale prijs met gratis levering. Leveren zij niet in Nederland?
Reageer
Nee: https://www.nl.fnac.be/FA...ble%7CBL2%7CNonApplicable
Kan ik mijn bestelling in het buitenland laten leveren?
Fnac.be levert alleen in België en Luxemburg. Voor meer mogelijkheden kan je bestellen op fnac.com.
Reageer
Garantieafhandeling kan een reden zijn om 'm wel bij een Nederlandse aanbieder te kopen. En niet iedereen is er fan van om 'm bij een buitenlandse webshop aan te schaffen.
Reageer
Via grijze import heb je toch ook geen Nederlandse garantie?

En heeft NL niet zowat de kortste garantie van alle EU landen? Dus waarom niet gewoon in BE (Fnac) of Frankrijk kopen?
Reageer
Als je 'm via een van deze winkels koopt hebt je gewoon recht op garantie, zowel Nederlandse als Europese: pricewatch: Google Pixel 6 128GB Zwart

Overigens is de garantie in NL niet perse de kortste, het is gebaseerd op de verwachtingen die je kunt hebben bij een product zie eventueel: https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-product
Reageer
Dat is meer dan 100 euro boven de normale prijs. En dan moet je nog extra betalen als je extra garantie wilt kopen (als je hem in een NL webshop koopt, ik neem aan dat je dit bedoelt met grijze import).

De Europese richtlijn 99/44/EG stelt dat de standaard garantieperiode voor goederen die gekocht zijn in de EU, 2 jaar is. Nederland is één van de weinige landen die hier van afwijkt. Ik snap dan ook totaal niet waarom je als Nederlander de Pixel 6 niet in België of Frankrijk zou kopen.
Reageer
Waarom zou je extra willen betalen voor extra garantie? Dat staat toch los van de discussie, immers heb je garantie in NL bij NL webshops onder het Nederlandse consumentenrecht. Dat is de EU 2 jaar + de NL 'redelijker te verwachten gebruiksduur'.

Ik snap wél waarom mensen niet in een Belgische of Franse webshop hun 600€ telefoon willen kopen, dat kan ook puur een vertrouwenskwestie zijn. Desalniettemin heb ik mijn Pixel 5 ook gewoon in Duitsland gekocht voor 150€ minder dan wat die hier had moeten kosten via een webshop.
Reageer
Garantie afhandeling gaat via Google Duitsland. De verkoper valt er tussenuit bij Google telefoons. Althans in mijn geval wel ( via belsimpel aangeschaft destijd ) Wel omslachtig.
Reageer
Daar is niets van waar. In Nederland klop je onder consumentenrecht altijd eerst bij de verkoper aan voor een garantieafhandeling. Direct naar de producent gaan, kan zelfs je garantierecht negatief beïnvloeden.

[Reactie gewijzigd door True op 23 november 2021 09:35]

Reageer
Goh dan is de ervaring van mijn Pixel reparatie een complot theorie en de jouwe de juiste _/-\o_
Mijn garantierecht is trouwens niet negatief beïnvloed door Google en ik had de telefoon binnen 10 dagen terug , wel zelf opgehaald bij het dichtsbijzijnde Duitse DHL punt

[Reactie gewijzigd door 80sdude op 22 november 2021 20:40]

Reageer
Nederlands consumentenrecht valt onder het overkoepelende Europese consumentenrecht. De verkoper is het eerste aanspreekpunt uitzonderingen daargelaten. Voor mijn HMD Nokia hoef ik niet eerst bij mijn verkoper terecht
Reageer
Je kan ook pech hebben en hem op 22 oktober pre-orderen en nu nog steeds aan het wachten is voordat hij binnen is.

De eerste zijn ze kwijt geraakt waardoor er 14 dagen onderzoek gedaan moet worden, nu wacht ik op de tweede zending die afgelopen vrijdag zou aankomen.

Dit is overigens gewoon op een Frans adres waar ik hem dacht gewoon op te halen dit weekend. Morgen 8 uur terug rijden zonder telefoon |:(
Reageer
Belsimpel icm abbo is zo goed als msrp, nu met black Friday goedkoper zelfs

[Reactie gewijzigd door DamirB op 21 november 2021 20:47]

Reageer
Msrp? Wat is er mis met het woord adviesprijs?
Reageer
Kon even niet op 't woord kopen en msrp werkt ook
Reageer
Normaal hebben ze dezelfde camera, maar een midnere processor.
Hebben ze een budget Tensor chip voordeze?

Kan interesant zijn, aangezien ik liever kleinere telefoons heb en niet wil inleveren op de camera, maar hangt toch af van de chipset en andere mogelijk ontbrekende features voor ik overtuigd ben. Vind t design van de 6, 6 pro en 6a nou niet echt bijzonder mooi ofzo
Reageer
Eventueel Tensor chips met een core of 2 gedisabled wegens defecten?
Reageer
Ik vermoed zelf eerder dat het dezelfde processor is gezien dat waarschijnlijk ook goedkoper zal zijn in het productie process.

Denk dat dit echt gewoon net als die pixel 6 vs 6pro gewoon een kleinere versie is met geen hoge refresh rate scherm en mindere camera sensoren.
Reageer
Pixel 3a, 22:10 en nog 45%. Én prima afmetingen idd. Volgend jaar mei stoppen de updates en dan komt een nieuwe a-pixel als geroepen. Hopelijk niet zo groot dus. Ik begreep dat pixel 6 langer updates krijgt?
Reageer
Hier ook nog tevreden met een Pixel 3a. Jammer dat de updates stoppen. Conform aankondiging, maar los van updates zie ik geen reden een nieuwe telefoon te kopen. Datzelfde verhaal gold helaas toen ik deze kocht; ook toen had ik al een tijd geen updates op mijn vorige telefoon en daarom een nieuwe gekocht.

Dus volgend jaar misschien toch maar weer naar een eventuele 6a kijken of Fairphone.
Reageer
6.2" nog veel te groot.
Reageer
Jij vindt het te groot.
Dat is wat anders dan dat dit zo is.
Ik ben erg blij met het 6.5 scherm van mijn Galaxy S20 FE. Voor mij een heel fijn groot scherm.
Reageer
Ik heb 6.7 inch Samsung Galaxy A71 en ik vind het verschrikkelijk. Er is niks kleins meer te krijgen, en het gaat nergens over dat 6.2 inch nu klein wordt genoemd. De kleinste telefoon van dit jaar is de iPhone 13 mini, maar die schermgrootte zou een jaar of 10 geleden enorm worden genoemd. Het gaat echt helemaal nergens meer over tegenwoordig. Er wordt gewoon niks kleins meer gemaakt, en het vertikken om het toestel dikker te maken om er een grotere accu in te stoppen, helpt ook niet mee voor de verkoop van de toestellen die niet tabletformaat zijn.
Reageer
Ik heb 6.7 inch Samsung Galaxy A71 en ik vind het verschrikkelijk. Er is niks kleins meer te krijgen, en het gaat nergens over dat 6.2 inch nu klein wordt genoemd. De kleinste telefoon van dit jaar is de iPhone 13 mini, maar die schermgrootte zou een jaar of 10 geleden enorm worden genoemd. Het gaat echt helemaal nergens meer over tegenwoordig. Er wordt gewoon niks kleins meer gemaakt, en het vertikken om het toestel dikker te maken om er een grotere accu in te stoppen, helpt ook niet mee voor de verkoop van de toestellen die niet tabletformaat zijn.
Je verkondigt een hele stapel aan meningen en doet het voorkomen alsof het belachelijk is.
De producenten maken toestellen voor het geld niet voor een veel kleinere groep die kleiner wil.

Al is de markt nog best interessant als je de enige aanbieder bent.

En 6.2 inch van nu is totaal anders dan de 6.2 van vele jaren geleden.
De schermen zijn veel langwerpiger dan vele jaren geleden.
Reageer
De groep mensen die een klein toestel (met een degelijke accuduur) wil, js in mijn omgeving iig enorm groot. Ook op Tweakers zijn er veel mensen die kleine toestellen willen, alleen we kopen noodgedwonegn maar een grote telefoon omdat er niks kleins te krijgen is zo ongeveer.

Het klopt dat de verhoudingen anders zijn, maar de langwerpige schermen hebben ook een enorm groot nadeel: je kan niet meer de bovenkant van je scherm bedienen. Ik kan zelf alleen de onderkant van mijn scherm met 1 hand bedienen, en met mijn vorige toestel van 6.1 inch kon ik ook niet meer bij de bovenste helft, terwijl ik bij het toestel daarvoor van 5.5 inch 16:9 er nog wel een soort van bij kon ondanks de grote kin. Het is gewoon niet grappig groot meer, en 6.2 inch is niet heel handzaam.
Reageer
Ik vind het verschrikkelijk, Hoe moet je nog gaan hardlopen met zo'n groot ding. Ja aan een hoesje rond je bovenarm zeggen ze dan. Het lijkt net of er een tablet aan je arm hangt.

Ik vind m'n Pixel 4a prima, ik zou niet weten wat ik nu zou moeten kopen. Apple is de enige nog met de mini maar bij Android is gewoon niks kleins meer te krijgen.
Reageer
Helemaal mee eens 5-5.5 inch ideaal. Schrijf ik nu op m'n pixel 2 met lineageos. Wacht nog altijd op een perfecte vervanger.
Reageer
6,2" zegt neit zo veel meer aangezien de brezels steeds kleiner zijn geworden. Deze is 152mm hoog, wat in mijn ogen nog redelijk hanteerbaar is.
Die telefoons van 170mm hoog zijn echt 8)7
Reageer
Hij is 0,7 CM hoger dan de Pixel 4a. Ik had de 6a graag als opvolger voor mijn 4a, maar dat gaat hem vermoedelijk niet worden.
Reageer
Dit is eigenlijk het perfecte midden-model vind ik zelf. De glanzende metalen rand van de Pro en geen afgeronde schermranden.
Reageer
Geen losse vingerafdrukscanner, geen 3.5mm jack en onhandig breekbare glazen achterkant. Zou jammer zijn als deze geruchten kloppen, de 3a en 4a waren degelijk, relatief compact en praktisch, dat is deze dan een stuk minder.
Reageer
Ik zou een 3,5 m'n jack niet missen, vingerafdruk is voor mij boeiend en een glazen achterwand is alleem vervelend als jezelf onhandig bent.

Mijn laatste 3 smartphone van Samsung hadden een glazen achterkant en na bijna 6 jaar nog geen breuk gehad. Dat een glazen achterkant een minpunt is, is in mijn ogen een non-argument.
Reageer
Waarom is ieder die een glazen achtkant breekt onhandig?
Niet ieder zit de hele dag achter een bureau.

Ik ben installatie monteur van beroep, kans dat ik een glazen achtzijde breek zijdens mijn werk is zeer groot.

Ik kijk specifiek naar telefoons met een achterzijde van kunstof zodat dit geen zorg is. Vaak breekt een telefoon in de zak om dat we ergens tegen aanleunen.

Mijn pixel 4a is hier perfect voor, niet te groot en geen breekbare achterzijde.
Reageer
Dat is een usecase wat jij voorschotelt.
Dat is wat anders dan dat een glazen achterkant een probleem is.
In jouw geval wel. En dat lijkt me ook heel logisch dat een plastic achterkant een stuk handiger is al jij aan het werk bent.
Dus inderdaad was die onhandigheidsopmerking wel erg generaliserend.

Daarnaast zit ik niet eens op een kantoor, maar ben regelmatig te vinden in een lokaal en een gymzaal.
Reageer
Jij legt hem woorden in de mond die hij niet gezegd heeft.
Hij zegt alleen dat het vervelend is als je onhandig bent.
Hij zegt niet dat iedereen een kluns is die de achterkant breekt.

Ik heb net als JQV ook al vele telefoons met glazen achterkant gehad en nog nooit een gebroken scherm gehad.
Zelfs niet na het meermaals laten vallen van een paar ervan.

Dat wil niet zeggen dat er geen situaties zijn waarin een glazen achterkant niet gewenst is maar het wordt dan snel niets meer dan een "ik vind dat niet handig dus koop hem niet" punt dan een "de telefoon is stom want hij heeft een glazen achterkant" (niet dat ik zeg dat jij dat zegt maar even voor de sake of argument)
Reageer
En een goed, rugged hoesje om je telefoon kan niet omdat…?
Reageer
Je raakt met een hoesje wel een beetje de combinatie compact en degelijk kwijt. Was gewoon niet nodig met de 3a en 4a. En er zijn niet zoveel telefoons in die categorie die nog een tijd softwareupdates krijgen. Dus, jammer, vind ik.
Reageer
...Omdat een rugged hoesje elke telefoon aanzienlijk groter maken, dan hoef ik natuur ook geen compacte telefoon te kopen.
Daarbij zij meestal de poorten slecht bereikbaar bij die hoesjes.
Reageer
Ik ben er voorzichtig mee, heb hem in een bumper/hoesje/case (nadat ie vers uit de doos voorzichtig zijn 3x uit mn handen was gegleden omdat het gewoon spekglas was) en toch binnen half jaar haf kapot.
Reageer
Heel interessant.
Hield de Pixel erg in de gaten, maar vindt de 6 en de 6 Pro toch echt eat te groot.. als de camera hetzelfde zou zijn als de gewone 6 is dit zeer interessant.
Reageer
Vind de Pixel 6 net even een slag te groot tegenover de Pixel 5. Als de formaten kloppen zal dat in ieder geval een stuk handzamer zijn.
Reageer