Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google brengt Pixel 6-update uit die vingerafdrukscanner verbetert

Google brengt een update uit die de prestaties van de optische vingerafdruksensor van Pixel 6-telefoons zou moeten verbeteren. Gebruikers klagen al enige tijd dat die trager en minder nauwkeurig werkt dan verwacht.

Nog niet alle gebruikers kunnen de softwareupdate downloaden, schrijft 9to5Google, dat de update opmerkte. Verizon meldt enkel dat de SD1A.210817.037.A1-update de 'prestaties' van de vingerafdruksensor verbetert. Verdere info is officieel niet bekend. Verschillende Pixel 6-gebruikers melden op onder meer Reddit dat de update de problemen met de snel- en nauwkeurigheid van vingerafdruksensor oplost.

Eerder gaf Google nog aan dat de problemen met de sensor te wijten waren aan de beveiliging. Het apparaat zou langer contact met de vinger nodig hebben om zijn werk beter te kunnen doen. Verder verwees het bedrijf gebruikers door naar de ondersteuningspagina waarop mogelijke oplossingen staan voor het probleem. Zo kon de onnauwkeurigheid onder meer liggen aan fel zonlicht of aan onofficiële screenprotectors.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Kevin Krikhaar

Stagiair nieuwsredactie

17-11-2021 • 16:38

41 Linkedin

Reacties (41)

Wijzig sortering
Als ze het ding nou ook eens hier zouden verkopen in plaats van grijze import via winkels die de absolute hoofdprijs vragen. Leuk toestel, maar 650 vs 850 euro is naar mijn mening wel echt complete onzin.
Reageer
Het is ook gewoon raar. Google verscheept de Pixels voor de Duitse markt vanuit Tilburg. Met andere woorden: de Pixels liggen dus al in Nederland! Hoeveel moeite kost het dan nog om ze hier te verkopen, al was het maar alleen via de Nederlandse Google Store, als ze toch al in Nederland liggen?
Reageer
Ik denk dat ze het meer vanwege de software doen. De advanced features waar ze bij de presentatie zo'n nadruk op leggen ontbreken vrijwel allemaal in het Nederlands.

Ja, je zou de taal op Engels kunnen zetten maar dan ben je er nog niet helemaal...
Reageer
Toch jammer dat ze je die keus niet zelf geven, als ze de telefoons alleen maar aanbieden en er geen marketingaandacht aan besteden dan haal je er alsnog omzet uit en je belooft niemand features die je niet waar kan maken. Ik heb mijn telefoons altijd op engels staan, geen idee welke features dan alsnog niet zouden werken. Het lijkt mij dat de gemiddelde consument ondertussen wel weet dat Nederland niet vooraan de lijst staat met lokale ondersteuning voor producten, dat is met vrijwel alles zo, dat een paar features niet werken in het Nederlands lijkt mij geen probleem, de nest hubs worden ook in NL verkocht en bieden minder mogelijkheden in het Nederlands dan in het Engels.
Reageer
Nee hoor, heb zelf de P6 en bijna alles doet het ook in het Nederlands.
Toptoestel!

[Reactie gewijzigd door Dennie_78 op 18 november 2021 02:58]

Reageer
Hoe kom je daarbij? Dingen als Live Translate en Live Caption werken niet in/met het Nederlands.
Reageer
dan word het tijd je ogen te checken want paar features ontbreken als je hem op NL zet en als je hem op ENG USA zet dan unlock je alles
Reageer
Dat is raar... Ik mis op m'n P6 pro alle slimme bel features, heb jij die wel?
Reageer
hebben ze niet google translate ofzo om dat om te zetten?
Reageer
Welke features zou je allemaal missen? Jaren geleden mijn telefoon in het Engels gezet om de early versies van Google Assistent te kunnen proberen, nu nog steeds mijn devices in het Engels.
Reageer
Heb jij een lijst wat de NL talige zou missen dan ?
Reageer
Wie zet z'n smartphone (mobiel) in het Nederlands. Al die settings (instellingen) klinken toch echt vreemd in het Nederlands. :-)
Reageer
Klopt gedeeltelijk. Ik zou graag de mogelijkheid hebben om de telefoon op en-us te zetten maar het spraak-/assistentgedeelte op NL.

Ik maak stiekem best vaak gebruik van opdrachten in de auto en dat gaat helemaal mis als hij op het Engels staat...

Of heb ik een setting gemist?

Bij m'n pc maak ik geen gebruik van spraak en die staat dus ook op Engels.

[Reactie gewijzigd door Frazzy op 18 november 2021 11:55]

Reageer
Eigenlijk alle geavanceerde assistent functies die in de telefoon app zijn gepresenteerd. Call hold, visueel keuze menu enzo. Verder zie je in andere comments hierboven nog wat functies. Ik heb ze niet allemaal gezocht.

Ik vind het zelf waardeloos om de telefoon in het Engels te zetten. Moet dan teveel nadenken bij het opdrachten geven. Als je dat geen issue vind dan werkt volgens mij wel bijna alles.
Reageer
Hier is wat je in het Nederlands mist:
- Live caption/ondertiteling (alleen Engels, Duits, Frans, Italiaans, Japans)
- Smart dictate (Engels, Duits, Frans, Italiaans, Japans, Spaans)
- Transcribe (in Recorder) alleen in Duits, Engels, Frans, Japans)
- Smart Assistant (niet steeds "Hey Google" te hoeven zeggen, bijv. "answer" als je gebeld wordt)
- Direct my call (transcribe phone menu, druk 1 voor..., druk 2 voor...)
- Wait times (laat wachttijden zien)
- Hold for me / call screening (zat al in vorige Pixel versies)

Dit werkt wel in het Nederlands:
- Offline spraakherkenning
- Live Translate/interpreter (offline alleen in het Engels, Duits, Japans)
- Alle nieuwe Google Photos features (Magic Eraser, Motion mode etc)
- Adaptive sound (detecteren van geluiden, zoals rookalarm, gebroken glas, kloppen op een deur)
Reageer
Onlangs had ik problemen met mijn Pixel 3XL en heb daarbij support gevraagd van Google. Google vond het lastig support te geven omdat ik mijn telefoon via de grijze import had gekocht in Duitsland. Hierbij begreep ik dat ze een reparatie partnerkanaal in Duitsland hebben en voor Nederland niemand gecontracteerd hebben. Doordat ze op dit moment in Nederland niemand support kunnen geven, verkopen ze het toestel ook niet in Nederland.

Software en alles werkt voor Nederland hetzelfde in Duitsland. Maat van mij in Duitsland heeft dezelfde featureset als mijn Nederlandse Pixel.

Overigens wordt je bij Grijze import wel doorverwezen naar het land van herkomst voor Support. Neem dat ik overweging als je een Pixel uit het buitenland haalt.
Reageer
Ik heb elke keer bij problemen met mijn Pixels gewoon rechtsstreeks gehandeld via Google. Bij mijn Pixel 1 moest ik eerst mijn toestel opsturen voordat ik een nieuwe kreeg, omdat hij niet verkocht was door Google zelf. Bij mijn Pixel 3 kreeg ik een nieuwe waarna ik mijn oude moest terugsturen.

Ik heb voor mijn aankomende Pixel 6 Pro ook helemaal geen zorgen dat de support vanuit Google niet aanwezig zal zijn..
Reageer
Vreemde gang van zaken inderdaad, al mijn bestellingen bij de Duitse Google Store, inclusief mijn Pixel 6, werden verzonden door Ingram Micro in Waalwijk. Duurt ook altijd lang voordat het aankomt in Duitsland.
Reageer
Holy Crap.. Ik mag een nieuwe telefoon volgende week vanuit de werkgever.
Hier zat ik dus erg mee want in buitenland bestellen is hierdoor geen optie en Belsimpel rekent woekerprijzen en levert zo te zien wat ik wil ook niet.. (256GB Pro in het wit)

Maar heel toevallig zijn wij gold partner met Ingram Micro, dus we gaan eens kijken of die iets kunnen betekenen voor ons ! (Acht de kans klein maar wie weet!)
Reageer
Bij Fnac hebben ze hem gewoon aan 650.
Reageer
Fnac zit niet in Nederland, dus als ik een combinatie met een verlenging van mijn abonnement wil wat vaak kan schelen in de prijs van het toestel dan heb ik pech.
Reageer
Belsimpel.... ik kan verlengen en betaal dan gewoon €650,- voor een gewone 6. Wel 2 jaar verlengen en hoger segment abbo's.... maar de gewone prijs is mogelijk.
Reageer
Fnac (.com)

Gratis levering
650euro

Vandaag besteld, morgen geleverd.
Reageer
Gisteren nog gekeken op mediamarkt.de is hij niet te duur. Weet niet of die zomaar shippen naar Nederland maar even de grens oversteken kan waarschijnlijk wel?
Reageer
Ik ga eind deze week gewoon even naar Leer idd, daar zit een Mediamarkt waar ik hem gereserveerd heb.
Reageer
Voor minder dan 20,- krijg je 'm via Duitsland volgende week binnen.

Maar je hebt gelijk. Het bizarre is dat ze hier gewoon warenhuizen hebben staan. M'n Pixel 4XL ging vanuit ergens in Brabant naar Duitsland om daarna weer naar mij gestuurd te worden. 8)7
Reageer
Hmmm, bij mij nog geen updates (Pixel 6), het zou anders wel zeer welkom zijn.

Met de snelheid heb ik eigenlijk niet zozeer een probleem. De scanner is een beetje trager dan die op mijn Pixel 3XL, maar vooral het feit dat ik dikwijls 2 of 3 keer moet mijn vinger erop leggen is toch echt wel een stap achteruit.

Waarschijnlijk weer een staged rollout, hopelijk gaan er geen dagen over want zou van de onnauwkeurigheid toch snel verlost willen zijn :)
Reageer
Waar heb jij hem gekocht? Wil er een voor mijn vrouw kopen, maar niet voor de 750 die ze er hier doodleuk voor vragen.
Reageer
Fnac.com levert voor 5 euro in Nederland
Reageer
Google heeft laten weten dat de update op dit moment uitrolt in de US en Japan, en pas later (met de december update) naar de rest van de wereld komt, dus helaas nog even geduld. :(
Reageer
Ik snap wat je vervelend vindt aan de staged rollout. Maar vanuit een bedrijfsperspectief is het niks anders dan Best Practice om het zo te doen.

Stel er zit een stom foutje in die iets sloopt, dan kom je daar liever achter als er 30-40% van de toestellen zijn ge-update dan wanneer iedereen hem tegelijkertijd heeft. Dat is vragen om problemen.
Reageer
Altijd fijn als er geen verdere informatie gegeven wordt.
Vraag me af of er nu dan toch een fout in de code gevonden is, of dat ze de veiligheid naar beneden hebben geschroefd om de scanner sneller z'n werk te laten doen. Al met al fijn dat het probleem is opgelost, maar een beetje diepgang zou fijn zijn.
Reageer
Ik verwacht niet dat El Goog hier meer over gaat duiden, anders hadden ze dat initieel ook wel gedaan. Het is echter dan wel vreemd, is nu de scanner minder secuur gemaakt ten voordele van snelheid en / of nauwkeurigheid? Ik vermoed dat we nooit een deftig antwoord zullen krijgen.
Reageer
Wanneer komt de Tweakers.net review?
Reageer
Heeft dat nog nut? Inmiddels zijn er zat reviews verschenen, zowel op youtube als websites om je een goed beeld te vormen. Tweakers voegt daar echt niets meer aan toe, anders dan een review in het Nederlands.

Persoonlijk vind ik dat een review een week na uitkomen nog wat toevoegt, daarna is het een herhaling van al verschenen materiaal.
Reageer
Als hij in NL wordt verkocht.
Reageer
Dat ding werkt prima, heb zelf niet zo veel last van de vingerafdruk. Ik had hem twee weken geleden gekocht bij de mediamarkt, net over de grens voor 650. Verder moet ik zeggen dat de batterijduur echt een verademing is. Ik had hiervoor een Samsung S10, maar heb het gevoel dat de batterij zeker 2x zo lang mee gaat, geen grapje.

Verder weet ik niet of ik alle functies heb. Alles is wel gewoon keurig Nederlands, ben nog geen Engelse snufjes tegengekomen.
Reageer
Ik heb de Pro en ik merk hetzelfde. Aan het einde van de dag is het bijna zonde om 'm op de wireless charger te plaatsen omdat ie nog op ~75% staat.
Reageer
Ik snap het niet zo goed, die "under screen" fingerprint scanner.
De positie aan de achterkant van een toestel, zoals bij mijn Pixel 3A XL, is gewoon perfect, en gaat supersnel, kan het allemaal met één hand en voelt natuurlijk aan.
De positief vooraan, onder het scherm, is dus niet enkel veel onhandiger, het blijkt ook trager te zijn.
Opnieuw een voorbeeld waar vooruitgang eigenlijk achteruitgang blijkt.
Reageer