Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Pixel 6a met Tensor-soc komt eind juli uit en kost 459 euro - update

Google brengt zijn Pixel 6a-smartphone op 28 juli uit. Deze smartphone krijgt dezelfde Tensor-soc die ook in de Pixel 6 en Pixel 6 Pro zit, maar gebruikt een oudere 12,2-megapixelsensor voor de primaire camera. De telefoon gaat 459 euro kosten.

Het ontwerp van de Google Pixel 6a is vergelijkbaar met die van de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Het toestel krijgt een achterkant met tweekleurige afwerking en een 'camerastrook'. De Pixel 6a is met zijn platte 6,1"-amoledscherm wel iets kleiner dan de Pixel 6 en Pixel 6 Pro, die respectievelijk een 6,4"- en 6,7"-paneel hebben. Onder het scherm zit een optische vingerafdrukscanner.

De Pixel 6a krijgt daarbij wederom een Google Tensor-soc, net als de twee hoger gepositioneerde Pixel 6-modellen. Dat is Googles eerste zelfontworpen soc, die beschikt over twee Cortex X1-cores op 2,8GHz, twee Cortex-A76-kernen op 2,2GHz en vier zuinigere Cortex-A55-cores op 1,8GHz. De soc wordt bij Samsung geproduceerd op 5nm. Google zegt tijdens zijn I/O-keynote niet hoeveel opslag en geheugen het toestel krijgt, maar EvLeaks publiceert een specificatielijst op Twitter waarop 6GB Lpddr5-geheugen en 128GB UFS 3.1-opslag worden genoemd. Op die lijst staat ook dat het scherm een refreshrate van 60Hz krijgt.

De Pixel 6a beschikt verder over twee camerasensoren. De primaire camera maakt gebruik van een 12-megapixelsensor, waar de hoger gepositioneerde modellen een resolutie van 50 megapixel bieden. Volgens eerdere geruchten krijgt de Pixel 6a dezelfde primaire sensor die al werd gebruikt van de Pixel 3 tot en met de Pixel 5.

Er zit eveneens een 12-megapixelsensor achter de ultragroothoeklens. De Pixel 6 en 6 Pro hebben ook een ultragroothoekcamera met 12-megapixelsensor. Daarmee vormt de primaire camera het voornaamste verschil tussen de Pixel 6a en de hoger gepositioneerde Pixel 6, samen met de lagere refreshrate van het kleinere scherm. De frontcamera krijgt wederom een 8-megapixelresolutie en zit verwerkt in een punch-hole in het scherm. De Pixel 6a krijgt verder ondersteuning voor 5G, Wi-Fi 6E en Bluetooth 5.2.

De Google Pixel 6a komt op 28 juli uit en pre-orders beginnen een week eerder. Het toestel wordt bij release geleverd met Android 12. Google belooft de telefoon vijf jaar lang van beveiligingsupdates te voorzien. De smartphone komt beschikbaar in het zwart, wit en groen. De telefoon kost bij release 459 euro, zo blijkt uit een webpagina op de Duitse Google Store. Voorgaande Pixel-toestellen kwamen niet officieel beschikbaar in de Benelux.

Update, 21.34: De Pixel 6a is inmiddels in de Duitse Google Store verschenen. De telefoon kost daar 459 euro. Dit is toegevoegd aan het artikel.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

11-05-2022 • 20:51

67 Linkedin

Lees meer

Reacties (67)

Wijzig sortering
Dimensies van de 6a:152.2 x 71.8 x 8.7 mm Kijk, dat is beter. Niet heel klein maar komt wel beter in de buurt dan de Pixel 6. 4800mAh accu is ook lekker groot voor zo'n relatief klein toestel. Ik vind het wel een interessant toestel.
Reageer
In de specs gelinkt in het artikel staat 4306 mah. Dat lijkt me realistischer dan 4800. Als het 4800 is zou dat wel echt een sellingpoint zijn, minder oppervlakte en refreshrate scherm dan de gewone 6 maar grotere accu...
Reageer
Op zich valt me dat ook mee, want t.o.v. de/mijn Pixel 3a is hij 0,9mm langer en 1,7mm breder en dat kan nog net denk ik. Al had ik hem liever exact even breed gehad, langer vind ik niet zo erg. Of de dikte (+0,7mm) en het gewicht (+31g) nog steeds acceptabel is vind ik wel de moeite waard om uit te testen in een Duitse MediaMarkt of zo. De gewone 6'en staan nu niet echt bekend dat ze qua gewicht(verdeling) fijn in de hand liggen...
Reageer
Wat voor type scherm, wordt niet vermeld?
Reageer
Uit Duitse Google store https://store.google.com/de/product/pixel_6a_specs?hl=de:

6,1"-Vollbild-1Display (156 mm), bis zu 60 Hz
Seitenverhältnis: 20:9
FHD+ (1080 x 2400) mit OLED bei 429 ppi
Corning® Gorilla® Glass 3™-Deckglas
Always-On-Display mit Live-Anzeige und Now Playing
Modus mit starker Helligkeit
>Kontrastverhältnis: 1.000.000:1
HDR-Unterstützung
Volle 24-Bit-Farbtiefe für 16 Millionen Farben

[Reactie gewijzigd door dirkdejager73 op 11 mei 2022 21:20]

Reageer
Is Gorilla Glass 3 niet enorm achterhaald intussen?
Reageer
Je moet ergens op bezuinigen bij een midrange, en dan is "lichter" gorilla glass niet een slechte keuze.
Reageer
Mogelijk werkt de fingerprint reader dan ook wat sneller, zeker met een screenprotector erop, dat schijnt op de Pixel 6 soms nog wel een dingetje te zijn.
Reageer
Er schijnt sowieso een andere fingerprint reader in de 6a te zitten dan in de 6 en 6pro. Of deze beter (sneller) werkt is nog even afwachten...

https://www.androidcentra...el-6a-fingerprint-scanner
Reageer
Ongetwijfel oled anders werkt een fingerprint scanner onder het scherm niet.
Reageer
Dat geloof ik, ging me meer om hoeveelheid Hz
Reageer
Staat in het artikel hierboven vermeld: 60Hz
Reageer
Jammer hè, ik had toch wel 90hz verwacht voor een wat soepelere ervaring. Best wel een turn off voor mij persoonlijk :/
Reageer
Dan koop je voor 140 euro meer de pixel 6 ipv de 6a :)? die heeft nog een paar andere voordelen tegenover de 6a en is niet gek veel duurder.
Reageer
Ik heb zelf wel de pixel 6, maar de 6a klinkt wel als een super goede deal. De Tensor is nog steeds een hele vlotte soc.
Reageer
Hoe vind je de camera als ik vragen mag?
Reageer
Vind hem super! maak niet super veel foto's maar kreeg echt mooie foto's in situaties waarin ik niet verwacht had dat het iets zou worden.
Reageer
Bedankt voor je reactie! En de vingerafdruklezer? Ik lees dat deze volgens sommigen nogal traag kan zijn?
Reageer
Ik heb sneller gezien, maar ik stoor me er eigenlijk niet (meer) aan. Maar als het heel belangrijk voor je is, kan t misschien opvallen. Ik hoorde wel dat ok de nieuwste android 13 beta de vingerafdruk scanner een stuk vlotter is geworden. Dus het kan zijn dat in de toekomst dit is verholpen.
Reageer
Ja daar neig ik nu meer naar inderdaad. Maar dat is wel wat boven budget dus dan speel ik eerst even m'n OP6 echt helemaal uit, die is nog zeker niet aan z'n eind. Dus wellicht zal het dan de Pixel 7 worden, hehe.
Reageer
Ik lees nog nergens of de 6a ook draadloos laden ondersteund. Is dat wel bekend?

[Reactie gewijzigd door Hybridsoldier01 op 13 mei 2022 12:55]

Reageer
In de specs op de Duitse shop staat een vergelijking tussen de 6 en 6 pro (zie "Alle specificaties tonen" maar dan int Duits). Bij draadloos opladen staat er voor de 6a niets dus hij heeft het niet.
https://store.google.com/de/product/pixel_6a?hl=de&pli=1

Ik vind het persoonlijk ook zeer jammer. Hoewel ik het vandaag niet heb op mijn toestel had ik het toch graag gehad op mijn volgend toestel. Gezien ik toch typisch 4 tot 5 jaar met mijn toestel doe, had ik dit wel verwacht.
Of het een showstopper is, valt nog te betwijfelen. Zoveel toestellen zijn er niet dat ik zie zitten (stock Android, niet te groot, goede batterijduur, garantie op wat updates, niet te zwaar op het budget) dus heel kieskeurig moet ik niet zijn.

[Reactie gewijzigd door SMGGM op 12 mei 2022 12:51]

Reageer
Daar was ik ook naar op zoek. Geen show stopper wat mij betreft, gezien de redelijke releaseprijs, maar ik ben er inmiddels wel aan gewend geraakt. Als het zou worden ondersteund, zou dat waarschijnlijk wel even zijn genoemd ergens, denk ik. Daarom reken ik er niet op.
Reageer
Ten opzichte van de Pixel 4a 1/3e batterij erbij, maar ook een groter scherm. Met dezelfde camera is het nauwelijks een verbetering te noemen, maar de Pixel 4a is dan ook al erg goed.
Reageer
Gokje dat deze wel waterdicht is, dat zou al een significante verbetering zijn t.o.v. de 4a.
Reageer
Yep: Staub- und wasserbeständig (IP67)
Reageer
De camera is hetzelfde maar de chip is stukken beter. Hierdoor worden de foto’s ook beter.
Reageer
Je vergeet voor het gemak even de soc en intern en werk -geheugen snelheden (toegegeven zal je van die laatste waarschijnlijk niet veel merken, maar een upgrade is het wel)

Ook is >30% batterij capaciteit echt een grote stap. Scherm is ook maar +-10% groter en even snelle refresh rate.
Reageer
Welke zou je nu dan kiezen?
De 4a of toch de 6a?
Want de 4a is qua prijs natuurlijk beter dan de 6a.
Reageer
Op dit moment de Pixel 4a kopen is niet zo'n goed idee want de ondersteuning daarvan stopt over een jaar.
Reageer
Dat vind ik wel een nadeel. Ik heb 'm een jaar en volgend jaar moet ik al naar een custom ROM. Jammer van Google.
Reageer
Oh ja dat is een goed punt inderdaad.
Jammer want de 4A was echt een Bang for Buck toestel.
Reageer
Ik heb de 4a, maar ik zie weinig reden tot upgraden, anders dan dat na 2 jaar mijn batterij wel minder zal zijn. De baas betaald, dus het zal wel een 6a worden.
Reageer
Komt ie wel uit in Duitsland? Best een flinke prijs. Eerder waren de a versies rond de 350e. Benieuwd hoe ie zich verhoudt tov een Samsung a53 bijvoorbeeld.
Reageer
Klopt, de 6 is 550. 100 euro meer. Alleen is je telefoon wel groter...
Reageer
ja hij komt naar Duitsland. Prijs op de google store daar (deze zomer beschikbaar dus ik denk rond 28 juli) is € 459.
Pixel Bud Pro komt ook naar onze oosterburen. Prijs € 219,-.
Chromecast met Google TV en 4K € 69,99
Reageer
Voor de vakantiegangers die deze zomer naar Spanje gaan: Ook daar is de 6a te koop voor 459 €.
Net als in Frankrijk trouwens.
edit: Frankrijk toegevoegd

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 11 mei 2022 22:02]

Reageer
Zo te zien (specs op de Duitse Google Store) is de 3.5mm jack aansluiting gesneuveld. Jammer, persoonlijk zou ik 'm daarom niet kopen, maar ik snap wel dat de markt die kant op beweegt.

[Reactie gewijzigd door khendrix op 11 mei 2022 22:07]

Reageer
Ik zal het je sterker vertellen. Dit is de eerste Google "budget" phone zonder headphone jack sinds de eerste Nexus in 2010. ;(
Reageer
Ze sneuvelen het enkel en alleen voor hun eigen gewin, want:
zelf bluetooth oortjes verkopen, en goedkoper produceren van de telefoon (onderdeel minder, gat minder om te boren, gat minder om waterdicht te maken).

Als consument word je gewoon gepiepeld.
Reageer
gepiepeld heet marketing - en in verkoop termen heten dat 'features' :)
Reageer
Ik heb toevallig vanmorgen de Pixel 6 uit z'n doosje gehaald en daar zat tot mijn grote verbazing wel een setje USB-C-oortjes bij. En die klinken best ok. Dus ja, balen dat de 3.5 mm-aansluiting mist, maar je wordt ook weer niet gedwongen bluetooth van ze te kopen.
Reageer
Zat hier met smart op te wachten. Hoop mijn moeder hiermee naar de pixel kant te halen :)
Reageer
Jammer dat Google vasthoudt aan slechts 18W laden.

Snelladen hoef je niet te gebruiken, maar het kan wel in noodgevallen. Met een telefoon die 60/90/120W erin pompt hoef je dat niet altijd te gebruiken, maar het is verrekte handig die paar keer dat je even bij wil tanken.
Reageer
Was nog niet van plan te upgraden, ben nog erg blij met mijn 3a. Maar ook dan zou het te prijzig voor mij zijn. Had ook gehoopt dat er een betere camera op zou zitten.. De voornaamste reden dat ik er een wil.
Reageer
Hier ook een 3a, maar ga de 6a zeer waarschijnlijk kopen aangezien de updates ophouden vanaf Juli dit jaar voor de 3a.
Reageer
Mei zou toch de laatste zijn?

Edit: Tot minstens mei 2022 heeft Google het over. Bron: https://support.google.co...el-a-a-xl-xl-a-a-g-en-a-g

[Reactie gewijzigd door Stevie-P op 11 mei 2022 22:53]

Reageer
Custom ROM erop en je kan nog jaren vooruit. Had ik met mijn Xiaomi Redmi 3s gedaan . Bijna 5 jaar dus mee kunnen doen, toen hield het wel op. Nu de 4a sinds een jaar. Hoop dat ik die ook 4 a 5 jaar kan gebruiken.
Reageer
Interssant formaat en prijs, benieuwd of deze na een maand of 6 beschikbaar zal zijn voor onder de 300 euro.
Reageer