Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google Pixel Buds Pro krijgen actieve noisecancellation en kosten 219 euro

Google heeft zijn Pixel Buds Pro aangekondigd. Deze draadloze oordoppen krijgen onder meer actieve noisecancellation en bluetooth-multipoint. De Pixel Buds Pro komen 28 juli uit tegen een adviesprijs van 219 euro.

Google voorziet de Pixel Buds Pro naar eigen zeggen van een audiochip met zes cores waarop algoritmes voor actieve noisecancellation en andere zaken draaien. De oordoppen beschikken, naast actieve ruisonderdrukking, ook over een transparantiemodus. Een Volume EQ-functie verandert de equalizerinstellingen op basis van het volume, zodat het geluidsprofiel in balans blijft. Bij een lager volume wordt de bas bijvoorbeeld opgeschroefd. Later dit jaar moet ook een modus voor spatial audio volgen voor 'compatibele Pixel-telefoons'.

De zijkanten van de oordoppen ondersteunen aanrakingsbediening voor het afspelen en pauzeren van muziek, het overslaan van liedjes, het aanpassen van het volume en het inschakelen van functies als actieve noisecancellation. Verder krijgen de oordoppen ondersteuning voor stemcommando's met de Google Assistent.

De fabrikant claimt ook extra features voor het draagcomfort toe te voegen. De Pixel Buds Pro hebben sensoren die 'de druk op de gehoorgang meten, zodat de oordopjes deze actief kunnen verlichten', zo claimt de fabrikant. Met een Silent Seal-functie moet daarnaast het noisecancellationeffect geoptimaliseerd worden. Het bedrijf levert daarbij drie verschillende maten siliconen oortipjes.

Volgens Google gaan de oordoppen tot zeven uur mee met actieve noisecancellation, of tot elf uur zonder ruisonderdrukking. De Pixel Buds Pro krijgen een IPX4-certificering voor waterbestendigheid. Bij de oplaadcase is dat IPX2. Google noemt ook ondersteuning bluetooth-multipoint, waarmee ze met meerdere apparaten tegelijkertijd verbonden kunnen worden.

De oordoppen zijn vanaf 21 juli vooruit te bestellen en de officiële release volgt een week later. Google maakt vier kleurvarianten beschikbaar: zwart, blauw, groen en rood. Op de Duitse Google Store wordt een adviesprijs van 219 euro vermeld. De oordoppen staan niet op de Nederlandse Google-webshop; vermoedelijk komen de oordoppen dus niet officieel naar de Benelux, net als de Pixel-smartphones.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

11-05-2022 • 21:59

27 Linkedin

Reacties (27)

Wijzig sortering
Kan iemand mij uitleggen waarom buds vaak zo veel geld kosten. Ik denk zelf dat dat komt omdat deze markt oververzadigd is en dat de prijs zo hoog moet zijn om de ontwikkelkosten terug te verdienen. Ik heb het gevoel dat de productiekosten niet zo veel voorstellen. Ik ben erg benieuwd naar een toelichting van iemand die beter bekend is in de prijsbepaling van deze producten.
Reageer
Marge. Nu smartphones relatief weinig marge bevatten, proberen fabrikanten elders winst te halen.

Edit: Bron

[Reactie gewijzigd door Pastapipo op 11 mei 2022 22:15]

Reageer
Persoonlijk denk ik dat het doel is om zoveel mogelijk mensen op verschillende manieren aan hun ecosysteem te binden. Hoe vaak zie je bij een nieuwe telefoon niet dat je die buds er gratis bij krijgt. Dat lijkt me niet iets wat je doet als je afhankelijk bent van de marge van die rand producten.

Je ziet het bij Apple. Hoeveel zeggen niet dat ze naar Android over zouden stappen maar het niet doen omdat ze te gewend zijn aan de Apple Watch? Door zoveel mogelijk producten aan te bieden bind je mensen naar jouw ecosysteem (en dan vooral de store die aan dat systeem verbonden is). Daar wordt het leeuwendeel van de omzet gemaakt.
Reageer
Ik ben juist aan het afstappen van het Apple ecosysteem, omdat het goed is als werkt en compleet shit is als het niet werkt.

- Siri kan er echt helemaal niks van. Zelfs simpele dingetjes lukken niet.
- Connectiviteit met smart apparaten is erg slecht (connectieproblemen en beperkte support).
- Home app is echt een draak van een app die devices spontaan niet kan vinden.
- Browsers op iOS worden kunstmatig door Apple beperkt in functionaliteit en Safari krijgt alle kunstjes.
- AirPods zijn half nutteloos als je geen iPhone hebt.

Er zou een EU-wet moeten komen dat ervoor zorgt dat die ecosystemen openbreken. Een Android Wear kan prima basisdingen doen op een iOS device, waarom kan een Apple Watch dat niet op een Android device?
Reageer
- Siri kan er echt helemaal niks van. Zelfs simpele dingetjes lukken niet.
Als het goed is kunnen we straks dankzij de Europese Unie onze eigen assistent kiezen.
Reageer
Maar dan nog zal Google Assistant niet compleet goed geïntegreerd/werkend zijn op een iPhone.
Ook ik heb nu een iPhone 12, maar Siri is echt vreselijk in vergelijking met Google Assistant. Wereld van verschil. Google is daarmee al vele malen verder en beter.

Mijn volgende telefoon wordt weer Android.
Reageer
Same heb de pixel 3 gehad en nu een iPhone 12 maar Siri is gewoon super beperkt.

Ik ben inderdaad bang dat apple niet volledige toegang voor Google’s assistent gaat leveren. Maar we kunnen hopen.
Reageer
- Siri kan er echt helemaal niks van. Zelfs simpele dingetjes lukken niet.
Ben ik de enige die echt totaal geen behoefte heb om een assistent te gebruiken?
Sta ik als een idioot dingen aan mijn telefoon te vragen terwijl meeste handelingen zelf binnen 10 seconden gedaan zijn.
Reageer
Was er ook een babyboom in 2003?
Reageer
Boomer is een mindset ;).
“If I had asked my customers what they wanted they would have said a faster horse.”
Ik vind assistant over het algemeen erg handig, in de auto een appje versturen. Op de fiets een mailtje versturen of agenda punten aanmaken. Spotify aansturen.
Reageer
Misschien dat oordopjes ook gewoon een graag gewilde accessoire is, waar de consument ook best flink geld voor over heeft? Zie de AirPods als ultieme voorbeeld. De prijs / kwaliteit perceptie is doorgaans uitmuntend
Reageer
Waar de consument ook best flink geld voor over heeft? Ja, maar dat verklaart nog niet waarom ze vaak zo duur zijn. Airpods vind ik dan ook het juiste voorbeeld: die hebben alleen een hoge prijs/kwaliteit perceptie bij Apple gebruikers omdat de dopjes goed pairen met een mooie animatie. That's it. De prijs/kwaliteit verhouding van die dingen is hooguit middelmatig, er zijn zowel betere doppen voor hetzelfde geld als vergelijkbare voor véél minder. Ik heb een setje Tozo T6 voor 25€ gekocht op Amazon. Klinken super, gaan lang mee, zien er prima uit en hebben een goede bouwkwaliteit. Voor 25 euro. Dat is prijs/kwaliteit.

Nee, Apple weet perfect elke de grens te vinden tussen gebruiksgemak, maximale winstmarges, Walled Gardens en perceptie.
Reageer
Er bestaat een verschil tussen "technische" waarde en waarde perceptie. Als jij de bill of materials van een designer tas optelt (leer, gespjes, etc), dan maakt het no sense at all waarom iemand dat ooit zou kopen. Same voor een hele dure auto als je alleen simpel heen en weer gaat naar je werklocatie. Toch hebben mensen er geld voor over.
Reageer
Kan iemand mij uitleggen waarom buds vaak zo veel geld kosten.
Zoals @Pastapipo noemt vragen de bekende merken veel geld. 'Wat een gek ervoor geeft', is het oude marktgezegde. ;)

Als je wat verder kijkt, dan vind je meer keuzes die betaalbaarder zijn, waaronder hier en daar een model met active noise cancellation.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 mei 2022 22:19]

Reageer
Tja, maar als je dan kijkt zie dat de beste toch al weer 84 euro is, de echt goedkope zijn blijkbaar niet zo goed. En die van 84 euro duurt maar 5 uur met een lading en heeft geen actieve noise cancelling, wat nu juist het moeilijkste is om goed voor mekaar te krijgen.

Nummer 2 krijgt al gelijk als minpunten mee,
-Poor call quality
-Unreliable controls
Ja zo kan ik ook goedkoop zijn als ik mijn werk niet doe wil ik best goedkoop zijn.
Reageer
Geld verdienen... Ontwikkelen laten ze wel over aan de fabrikant die alle earbuds voor iedereen maakt.
Reageer
ik heb heel goedkope Xiaomi buds van 15 euro, doen het prima. Later kocht ik dure Huawei Freebuds, maar die passen niet zo goed in mijn oor. Zelfs de bijbehorende app zegt dat ze niet goed zitten, maar er is niks aan te veranderen.
Reageer
Misschien omdat ze kwalitatief goed zijn en dus in de basis ook meer kosten om te maken. ja dat kost nu eenmaal meer dan een dinkitoy oordoppen die het minder goed doen. goedkope oordoppen verdien je terug uit veel verkopen. betere door een hogere prijs te vragen.
Reageer
Over smaak valt niet te twisten, en ik vind de Sony's waar ik naar lonk ook niet erg mooi vergeleken met de kunststukjes die je soms ziet, maar oei oei oei. Deze kleur en vormgeving doen het heel hard niet voor niet voor mij...
Reageer
Ik ben één van mijn galaxy buds live wel eens verloren onderweg tijdens het fietsen. Met veel moeite vond ik het zwarte dopje terug in de berm. Als ik ooit nieuwe koop zoek ik een opvallende kleur. Ik zou voor de rode gaan.
Reageer
Dan heb je weer kans dat iemand het dopje mee naar huis neemt als ie hem ziet liggen en dan vind je hem zeker niet meer terug. :-)
Reageer
Je komt er vrij snel achter dat je een dopje kwijt bent als je ze in hebt.
Reageer
Nou die dopjes kan je ook kwijt raken als je ze niet in hebt. Het is mij wel is gelukt, doe ik de case open net als ik op vakantie ben, zit er maar één dopje in. Paar weken later vond ik het verloren gewaande dopje terug in me kamer onder een tas. :)
Reageer
Kan iemand me uitleggen waarom Google hun producten niet overal wil verkopen? Is het gewoon omdat ze niet voldoende kunnen produceren? Is het een legal issue?
Waarom kan ik als benelux klant niet gewoon een Pixel phone/buds/... kopen van Google?
Reageer
Heb ik ook nooit begrepen. Eerst dacht ik dat het kwam omdat de ondersteuning voor Nederlands neit geweldig was in de assistent maar dat kan het toch ook niet meer zijn?
Reageer
Voor die prijs hoeft het voor mij dus gewoon niet. Dan koop ik wel een volwaardige koptelefoon. :)
Reageer