Jaarlijkse Android-upgrade wordt langzaamaan overbodig

Het is een proces dat al jaren bezig is, maar misschien is het nu duidelijker dan ooit: er is weinig nieuws onder de zon bij Android 13. De vraag aan Google is dan ook: is het nog wel nodig om Android elk jaar te upgraden?

Screenshots Android 2.1
Screenshot Android 2.1

Het is je nu lastig voor te stellen, maar er was een tijd dat Android verschillende grote versie-upgrades per jaar kreeg. Eclair 2.0, Froyo 2.2, Gingerbread 2.3 en Honeycomb 3.0 verschenen binnen anderhalf jaar van elkaar, tussen oktober 2009 en februari 2011. De jaarlijkse cadans van nieuwe versies begon in feite met Kitkat 4.4 in 2013.

Dat is ook logisch; een besturingssysteem kan een ongelofelijk complex stuk software zijn, zeker als het zoveel moet doen als bij een smartphone. Android als mobiel besturingssysteem is nog niet af, maar je kunt je zeker afvragen waarom we elk jaar nog een nieuwe versie nodig hebben. Dat geldt temeer omdat die jaarlijkse cadans ook problemen veroorzaakt.

Een lange geschiedenis van uitsplitsing

Google is al jaren bezig met het uitsplitsen van updates. Dat begon al met het updaten van systeemapps via de Play Store. Dat klinkt heel logisch, maar dat was het in het begin niet. Apple doet dat nog steeds niet; als Safari een update nodig heeft, moet Apple heel iOS upgraden. Op Android krijgen apps als Chrome en Maps elke paar weken updates en nieuwe functies via de Play Store.

Play Store Redesign

In de Play Store staan ook de Play Services. Dat is een framework waarin zaken worden geregeld zoals locatie bijhouden, geofencing, single sign-on voor accounts en gezondheidsdata opslaan. Dat is dus geen app per se, maar via Play Services kan Google telefoons van bugfixes en nieuwe functies voorzien.

Dan zijn er nog de beveiligingsupdates; die worden door fabrikanten zelf verspreid. De ondersteuning voor beveiligingsupdates is vaak drie, vier of tegenwoordig bij Samsung zelfs vijf jaar. Die updates zijn gebaseerd op de fixes die Google maandelijks aanbiedt. Veel beveiligingsupdates verschijnen daarom eens per maand, sommige ook minder vaak.

Android-updates

Daarnaast zijn er Play System-updates. Dat zijn updates die via de Play-infrastructuur op de telefoon komen en losstaan van de fabrikanten. Daarmee kan Google zelf fixes doorvoeren in delen van het besturingssysteem die modulair zijn gemaakt. Google noemt dat Project Mainline en met elke versie-upgrade komen er meer delen van Android beschikbaar om te worden gefikst.

Manieren van updaten Android App-update Google Play Services Google Play Systeem-update Beveiligingsupdate Versie-upgrade
Fikst lekken in... Apps Play-api's Delen van het OS Rest van het OS Niets
Voegt nieuwe functies toe Ja, kan Ja, kan Nee Nee Ja
Wie biedt update aan? Ontwikkelaar Google Google Fabrikant Fabrikant
Verspreiding update Play Store,
andere downloadwinkels,
sideloading
Play Store,
sideloading
Play Store-infrastructuur Ota via instellingen,
sideloading
Ota via instellingen,
sideloading
Frequentie Continu Eens in paar weken Zo af en toe Maandelijks Jaarlijks

En dan zijn er dus nog de versie-upgrades. Die verschijnen op dit moment jaarlijks, maar als je de lijst van aankondigingen in Android 13 erbij pakt, zitten er weinig van de aangekondigde nieuwe functies écht in Android 13. Dit zijn de functies die Google heeft besproken in de roundtable die voorafging aan Google I/O en waarbij Tweakers aanwezig was. Per functie hebben we erbij gezet hoe die op telefoons zal komen.

Functie besproken op I/O 2022 Komt op telefoon via
Permissies Android 13
Iconen in thema Android 13
Taal instellen per app Android 13
RCS-ondersteuning App-update
Wallet-app App-update
Aardbevingswaarschuwingen Play Services
Multitasking voor tablets Android 12L en hoger
Nieuwe Play Store voor tablets App-update
Uitbreiding Cast-ondersteuning Play Services
Audio switching voor oordopjes Vermoedelijk Play Services
Phone Hub voor Chrome OS Nvt
Copy/paste tussen apparaten Play Services
Uitbreiding Fast Pair voor oordopjes Play Services
Ondersteuning Matter Onbekend

Het is natuurlijk niet zo dat elke functie even belangrijk is, maar het is wel tekenend dat van de veertien functies die Google het bespreken waard vindt, er maar drie daadwerkelijk Android 13-functies zijn. De rest gebeurt via andere updates. Hoe Matter-ondersteuning in Android komt, is nog onbekend. Het zou kunnen lopen via Play Services, maar het zou ook via een versie-upgrade kunnen gaan.

Daar komt bij dat versie-upgrades een groot nadeel hebben. Het is een zichtbaar teken dat een telefoon achterloopt. Vaak krijgen Google Pixel-telefoons snel upgrades, maar dat gebeurt niet altijd. En vaak is Samsung snel met zijn duurste modellen, maar goedkopere telefoons krijgen upgrades veel later. Veel fabrikanten komen altijd pas maanden na de release met een upgrade. Dat komt doordat het proces complex is. Een upgrade moet langs Google én langs providers voor goedkeuring. Bovendien ontstaat elk jaar weer het wachten; gebruikers, vooral fanatieke powerusers, wachten tot de upgrade uitkomt. Dat wekt de indruk dat upgrades eigenlijk altijd laat zijn.

Android-updates

De toekomst van Android-upgrades

Het zou onwenselijk zijn om versie-upgrades helemaal af te schaffen. Er zijn immers nog steeds zaken die alleen met een versie-upgrade kunnen. Dat komt doordat Google nog niet alle onderdelen van het besturingssysteem modulair heeft kunnen maken. De laatste jaren gaat het daarbij vooral over het aanpassen van het ontwerp met bijvoorbeeld kleuren in de interface en iconen, maar ook over functies op het gebied van privacy en beveiliging.

De jaarlijkse cadans is bij het Android-team ook onderwerp van gesprek, zegt Trystan Upstill, die bij Google over engineering in Android gaat, tegen Tweakers. "Ons principe is dat we verbeteringen zo snel mogelijk bij gebruikers willen krijgen en de manier waarop maakt ons niet veel uit." Voor eigen telefoons heeft Google daarom 'feature drops', tussentijdse updates die elke paar maanden verschijnen en die functies aan de telefoons toevoegen. Andere telefoonmakers doen dat over het algemeen in veel mindere mate, maar het toont wel aan hoe Google nadenkt over het uitbrengen van nieuwe functies.

Dus, gaan de jaarlijkse upgrades verdwijnen? "Ik ga daar niets over aankondigen nu", aldus Upstill. "Maar het is wel echt iets waarover we aan het nadenken zijn. Voor sommige functies hebben we nog steeds een versie-upgrade nodig om die bij gebruikers te krijgen, bij veel ook niet. We proberen optimale manieren te vinden om nieuwe functies uit te brengen."

Een optie is bijvoorbeeld om de versie-upgrades te beperken tot eens in de anderhalf of twee jaar, om zo de druk op fabrikanten om upgrades te verstrekken, te verlichten. Een andere optie is om meer dan eens per jaar kleinere upgrades uit te brengen, zoals de feature drops in Pixel-telefoons. Fabrikanten kunnen dan een upgrade kiezen om de eigen upgrade op te baseren. Een dergelijke keuze zou wel de beloften van fabrikanten doorkruisen. Fabrikanten beloven immers vaak de hoeveelheid upgrades, niet per se hoeveel jaren die upgrades in beslag nemen. Dat is uiteraard een prima op te lossen probleem, maar het suggereert dat Google dit nog niet met fabrikanten heeft overlegd.

Het aanpassen van de cadans gebeurt momenteel ook in een ander bekend besturingssysteem: Windows. Het desktopbesturingssysteem gaat van twee upgrades per jaar onder Windows 10 naar een in Windows 11. Er komen wel drie soorten updates bij, zo heeft ZDNet op een rijtje gezet: Feature Experience Packs, Online Service Experience Packs en Web Experience Packs, elk gericht op net een ander deel van het besturingssysteem.

Microsoft Windows 21H1 update

Tot slot

Wijzigingen in de manier waarop Android-upgrades werken, zijn al vaker voorgekomen. Het ging met Android 5.0 Lollipop van 'punt-updates' naar hele getallen, met 4.4 Kitkat naar jaarlijkse upgrades en met Android 10 verdween de zoetigheid uit de naam. In de loop van de jaren kwamen er bovendien verschillende soorten updates bij: de maandelijkse beveiligingsupdates sinds de zomer van 2015 en Play System-updates sinds 2019. De wereld staat niet stil en het is dus goed denkbaar dat de jaarlijkse cadans in Android-upgrades zoals we die nu kennen, gaat verdwijnen. Met de huidige changelog zou dat geen onlogische keuze zijn.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

11-05-2022 • 21:50

22

Lees meer

Reacties (22)

22
20
5
1
0
10
Wijzig sortering
Feitelijk is er wat update proces geen verschil tussen de maandelijkse security update en een versie upgrade, beiden vereisen namelijk een "full update", beide lopen via de fabrikant welke op zijn beurt ook een reboot van het toestel vraagt. Of dat die update dan dient om nieuwe features aan te bieden of enkel security updates is minder relevant als je gaat spreken over modulair updaten of het update proces is niet meer nodig.

Nu word het nog erger want nu wilt mijn toestel rebooten voor een play systeem update (komt hier bijna elke maand) om dan nog eens te vragen om te rebooten voor een systeem update. Ik snap best dat ze het zo doen omdat niet alle fabrikanten die systeem updates meteen uitbrengen maar van een user perspectief is het niet bepaald handig.

Dat veel via de store loopt is handig maar zolang je elke maand alsnog 2 full updates krijgt noem ik het nu niet geslaagd. Waar we naar toe moeten is updaten zonder te rebooten wat technisch wel kan maar tot hier toe vereist het een verdubbeling van de hardware zodat je zeg maar op chip 1 zit terwijl chip 2 aan het updaten is om je dan over te schieten als chip 2 klaar is. Is een klassieke truc uit de high-end OT sturingssystemen om wijzigingen aan te brengen zonder je installatie stil te leggen, niet zo handig als je 4 dagen bezig bent met je installatie terug op te starten voor elke wijziging of nieuwe software release.

De vraag is of dat niet goedkoop via software en virtualisatie op te lossen is, een virtuele sessie starten op dezelfde chip, daar de user verder in laten werken terwijl je in de achtergrond het native OS update om dan de user sessie terug te schieten van virtueel naar native?
De pixel telefoons hebben seamless updates. Ik heb geen idee welke andere telefoons het ook hebben, maar het is beschikbaar voor elke fabrikant. Pixels hebben 2 systeem partities. Dit kost dus wat extra opslag en is een reden voor fabrikanten om het niet te gebruiken.

Terwijl de telefoon aan staat wordt een update geïnstalleerd op de 2e partitie. Als dit klaar is hoeft je telefoon alleen opnieuw op te starten om van partitie te wisselen, dit gaat bijna net zo snel als een normale herstart. Gaat dit goed blijft hij partitie 2 gebruiken en is partitie 1 beschikbaar voor de volgende update. Gaat er iets mis start de telefoon weer in partitie 1 en probeert hij later nogmaals te updaten.
Ja misschien is een reboot wel erg want je kan natuurlijk niet een paar minuten zonder . Misschien gewoon over stappen naar een beter os, dat is ook een oplossing.
Ik snap best dat je zegt hoe erg is het nu om eens je telefoon te herstarten.

Als je ooit aan mobile device mangement gedaan hebt of zelfs gewoon systeem beheer of helpdesk wat dat betreft dan weet je dat users nooit zin hebben om effectief te rebooten. Sommige zijn daar zeer hardnekkig in waarbij ze er in slagen 6 maanden niet te rebooten, zeker bij Surface toestellen heb ik genoeg meegemaakt dat men weigert het ding uit te zetten.

Maar dan zit je wel met het probleem dat devices achterlopen met hun updates wat een security risico is of nog best van al, users komen klagen over een bug die 2 updates geleden al opgelost is geweest.

Kan je daar over klagen hoe erg is het toch om gewoon eens die updates te laten installeren? Zo werkt de wereld niet, het enigste wat help is een policy uitrollen die na enkele waarschuwingen zonder meer de boel herstart. User is zijn werk kwijt? Pech. User is terug zijn werk kwijt? Pech. Dan pas begint de user van gedacht te veranderen en effectief zijn updates te installeren.

Overigens ook bij telefoons is het soms een probleem omdat telefoon zegt hey, ik ga even in de nacht updaten en rebooten maar als die terug opstart staat die wel te blinken op pincode van sim. Zou niet de eerste keer zijn dat ik die uitleg moet horen waarom iemand van wacht niet bereikbaar was/niet gereageerd heeft (al zal het ook wel als smoes gebruikt worden maar dat terzijde)
Bijkomend punt is dat gebruikers soms het verschil niet snappen tussen Hibernate en Shutdown. Ze denken dat ze elke dag opnieuw starten maar ze resumen slechts. Dit gaat wel meer over laptops dan over Android.
Er zijn veel verschillende levels mogelijk. De hele machine state opslaan in een image is er 1. Alle systeemonderdelen neerhalen behalve de RAM en een basis kernel-loop is een andere. Ergens tussenin kan ook: alle storage+cache bevriezen en process space van alle draaiende programma's compressed opslaan.

Edit: wat ook nog moet kunnen is een framewerk aanleggen waarmee je alles in het systeem wat resident is en gewoon voorkomt in de installatie-base vervangt met referenties zodat je alleen maar overal de "context" data van hoeft te onthouden. Geen idee of zoiets ook echt bestaat.,,

[Reactie gewijzigd door blorf op 23 juli 2024 17:22]

Android 13 bied functioneel vrij weinig ten opzichte van 'vroegah' custom ROM's met Android 4.x en xposed modules. Het afschermen van app permissies, dingen als PIP, het kon vroeger ook allemaal al(weliswaar op hacky manieren). En het draaide prima en soepel op single core toestellen.
Ik wil niet zeggen dat er niets verbeterd is, maar toch valt het me op hoe weinig er eigenlijk veranderd is in al die jaren.
Een plus artikel kan wat mij betreft informatie geven maar ook aanleiding zijn tot interessante discussies.

Ik vind het erg mooi om Android volwassen te zien worden en hoe Android door de jaren heen steeds gebruiksvriendelijker is geworden. Ik gebruik het zelf sinds Eclair (Op een HTC Legend)

Eerder zag Android op verschillende telefoons er heel verschillend uit (bijv. HTC Sense, Samsung Touchwizz, Xiaomi MiUI) maar je ziet dit soort grote "skins"/UI's nu bijna niet meer omdat het erg veel ontwikkeltijd kost om ze geschikt te maken/te integreren met Android updates. Zou dit misschien weer ietsjes terugkomen als er minder Android OS updates zijn? Nu telefoons steeds meer op elkaar lijken qua uiterlijk en hardware features naar mijn mening, zou het weer een onderscheidende factor kunnen worden zoals het vroeger was misschien?

Ik mis wel een punt in het artikel:
Met het verschuiven van features van OS naar Play Services wordt Android ook steeds meer closed source en wordt het steeds lastiger voor de open source Android community om leuke dingen met Android te doen. Dit was, vooral in de beginjaren, toch echt wel een belangrijk aspect van Android.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door keranoz op 23 juli 2024 17:22]

Ik mis wel een punt in het artikel:
Met het verschuiven van features van OS naar Play Services wordt Android ook steeds meer closed source en wordt het steeds lastiger voor de open source Android community om leuke dingen met Android te doen. Dit was, vooral in de beginjaren, toch echt wel een belangrijk aspect van Android.
Dit vind ik een reactie die het hele artikel goed samenvat.
Android wordt steeds meer Googledroid, en steeds lastiger in het gebruik voor mensen die geen behoefte hebben aan Google services. Het is slechts één van de leugens waar Google groot mee is geworden.

Ik zie niet zo in dat Android volwassen aan het worden is. Het ziet er qua vormgeving steeds kinderachtiger uit en de gebruiksvriendelijkheid holt ook achteruit. Je moet echt iedere app langs om de meest basale instellingen te doen en je kan nog steeds de internettoegang niet uitschakelen/blokkeren. Verder zitten er steeds meer Google "features" in die je haast niet wegkrijgt of die je functionaliteit kosten als je Google dumpt...en dan heb ik het dus over dingen die voorheen echt heel erg prima werktten.

Een beetje zoals Microsoft aan het doen is met Windows. Het zal allemaal wel legaal zijn en natuurlijk is het zo dat "de klant hier om vraagt" ...of elke willekeurige andere marketing kreet. Nog niet zo heel lang geleden werden dit soort praktijken heel hard afgestraft en ik begrijp dan ook niet dat het allemaal zo maar kan vandaag de dag.

OS/System updates zouden nooit Play updates moeten/mogen zijn. Dan krijg je dus bijvoorbeeld de Ziggo-app die elke twee seconden zeurt dat mijn Play services zijn verouderd en dat ik daardoor mijn Chromecast niet kan gebruiken. Ik gebruik geen van beiden, maar het irriteerd me dubbel omdat ik niet gewoon mijn scherm kan delen wanneer ik de Ziggo app gebruik. (dat is een Ziggo ding, sorry). Fast-pairing van oordopjes, waarom moet dat via de Play Store? De strekking lijkt mij duidelijk. Je kan tegenwoordig Play al niet eens meer uitschakelen (het lijkt wel alsof het kan, maar het draait nog steeds mee).

Veiligheidsupdates zouden gewoon levenslang gegeven moeten worden. Dat een fabrikant kan bepalen wanneer mijn toestel niet meer gebruikt kan worden is ronduit van de zotte. We leven in een wereld waar we zuinig moeten zijn op onze resources, maar als het de winst van bedrijven in gevaar brengt dan telt dat allemaal niet meer mee. Niet zeuren dat het niet kan of niet haalbaar is. Beter ontwikkelen, slimmmer ontwikkelen en meer verantwoording nemen.

Wat dat betreft zijn kleinere updates voor een langere periode natuurlijk beter dan kompleet nieuwe versies ieder jaar.
Volledig met je eens!

On the other side, hetzelfde als met oldtimers en met de nieuwere generatie auto's.
Vroeger was het nog leuk en te doen om zelf bepaalde onderdelen, pakkingen etc etc te vervangen.

Vandaag de dag weet je bijna niet waar te beginnen als je een motorkap open trekt. (Als je begrijpt wat ik bedoel..?)


Waar men op het gebied van gaming (bijv FIFA) ieder jaar weer een nieuwe game uitbrengen puur vanwege de verkoop(terwijl het gemakkelijk om de 2 jaar zou kunnen met een DLC na het 1e jaar/seizoen richting het volgende 2e seizoen).

Zo zijn andere OS ontwikkelaars deels verplicht om de hardware etc bij te blijven benen, met het oog op security waardoor het niet altijd mogelijk is om de nieuwere firmware ook geschikt te maken en/of te houden voor eerdere generaties.


Long story short, niet iedere gebruiker kan er altijd even gecontroleerd en consequent mee omspringen wat betreft ontwikkelaars opties en dergelijke.

Tenslotte is niet iedereen een Tweaker :)
Sorry, maar waarom is dit een plus artikel? Een slot gevuld met suggestieve "goed denkbaar" en "zou geen". Verder een leuk artikel, maar verwacht wat concretere antwoorden eigenlijk.

Admin-edit:Bedankt voor je feedback. Commentaar voor de redactie hoort echter thuis in Geachte Redactie. Hier staat het de inhoudelijke discussie niet in de weg en kan de redactie het eenvoudig terugvinden.

[Reactie gewijzigd door AlphaRomeo op 23 juli 2024 17:22]

Inderdaad, zo dacht ik er ook over. Zeker ook met verschillende DLA's (Drieletterafkortingen) en vaktermen (Matter?) had ik tenminste mouseover tips of links verwacht. Nu moet je alsnog gaan graven om er achter te komen dat je wel/niet geeft om een feature.

Een Plus artikel scheelt me tijd is mijn verwachting.
Ik heb het gelezen en ben het ermee eens. Vind dit niet echt een plus-artikel. Goed ik heb mijn gratis artikel gebruikt, maar het is niet echt een heel interessant artikel. Dit is vooral een opiniestuk en geen uiteenzetting. In een echte Plus artikel had ik op z’n minst ook een soort vergelijking met iOS/Windows en andere typen OS’en gezien.
Hier idem, het was leuk omdat het gratis was. Maar het overtuigd niet echt om een abonnement te nemen.
Ik vroeg het me ook al af, veel heb ik al eerder in andere (non-plus) artikelen geleden. Naast een kleine update (bvb het noemen van Matter, fast pair) weinig vernieuwends. Heeft me helaas een plus artikel gekost.
Een play services update kan wel nieuwe functionaliteit toevoegen. Nearby share was er zo eentje dat tijdens de Android 10 cycle er is bijgekomen.
Anoniem: 1733082 @devilkin12 mei 2022 10:05
Inderdaad. En zo kregen oude telefoons met bijv Android 9 die functie er ook automatisch bij. Alleen jammer van nearby share dat het nog niet zo makkelijk werkt voor de standaard gebruiker. Als je een foto wilt doorsturen naar iemand die naast je staat en je vraagt of ze nearby share aan hebben staan dan word je glazig aangekeken. En natuurlijk staat het standaard nooit aan dus in de praktijk kun je het alsnog maar weinig gebruiken.
Ik zie bij mijn collega's en familie dat ze helemaal nooit updates installeren. Er komt dan wel een melding maar die drukken ze gewoon weg en dan staat het tussen de 85 andere meldingen links bovenin en komt er niets meer van terecht. Ik benadruk wel dat het alleen vanwege de security updates al van belang is, maar je kan net zo goed tegen een muur praten.

Op het werk hebben we nu iPhones en ook daar installeren collega's nooit updates. Het interesseert ze gewoon niet.
Anoniem: 1733082 @Batch12 mei 2022 10:07
Dergelijke updates zouden verplicht vanzelf geïnstalleerd moeten worden. Dat hoeft niet meteen en kan bijv prima 's nachts of op andere momenten dat de telefoon niet gebruikt wordt. In Windows kun je updates volgens mij ook niet meer tegenhouden dus waarom zou dat met Android anders moeten zijn?
Op bv een Samsung telefoon is Samsung de ontwikkelaar. Daar kiezen ze zelf voor. Het kan ook gewoon stock Android en dan is Goolgle de ontwikkelaar en dus verantwoordelijk.

Omdat (oa maar zeker niet te enige) Samsung erg slordig met die verantwoordelijkheid omging heeft men besloten veel via de play services te laten verlopen zodat men gewoon heel lang veilig is en nieuwe features kan krijgen. Ondanks dat ze misschien niet de nieuwste Android hebben zijn ze wel gewoon up-to-date.

Bij iOS kan dat niet. Elke fix moet met een iOS update daarom is het daar ook belangrijk dat je lang alle updates moet kunnen krijgen. Doordat ze zelf de enige zijn met hardware voor iOS en dus de enige met die verantwoordelijkheid, werkt dat ook gewoon goed, maar alleen voor iOS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.