Android lijkt pop-upmenu te krijgen om van bluetoothapparaat te wisselen

Android lijkt een pop-upmenu te krijgen, waarmee gebruikers de actieve verbinding van bluetoothapparaten kunnen wisselen. Nu moeten gebruikers daarvoor de instellingen in. Het is een van meerdere vondsten in de code van de nieuwe bèta van de volgende feature drop.

De toggle van bluetooth krijgt een pijltje om aan te geven dat het pop-upmenu beschikbaar is, zo meldt Android Police. Vervolgens komt er een menu tevoorschijn met alle beschikbare bluetoothapparaten, waarna gebruikers kunnen kiezen welke verbinding de actieve is voor de in- en uitvoer van bijvoorbeeld audio.

De site vond meer verborgen functies in de bèta van de volgende kwartaalrelease van Android 14 voor de Pixel-telefoons. Zo komt er een manier om notificaties van apps af te knijpen als er steeds meldingen binnenkomen. Ook komt er een betere lay-out voor het notificatiepaneel in landscape, dat met de upgrade meerdere kolommen krijgt. Dat is op tablets al langer en komt er nu ook voor telefoons. Daarnaast komt er voor gebruikers van talen met genderspecifieke woorden, zoals Frans, een optie in instellingen hoe apps gebruikers moeten aanspreken: mannelijk, vrouwelijk of met neutrale woorden.

Android 14 QPR2-functies. Bron: Android PoliceAndroid 14 QPR2-functies. Bron: Android PoliceAndroid 14 QPR2-functies. Bron: Android PoliceAndroid 14 QPR2-functies. Bron: Android Police

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

12-12-2023 • 21:14

57

Reacties (57)

57
57
22
1
0
31
Wijzig sortering
Wisselen van audio output met mijn Oneplus telefoons was altijd een eitje. Eigenlijk zoals je in Windows van audio output wisselt.

Ik ben na een jaar eigenlijk nog steeds niet gewend aan mijn Pixel 6 Pro. Headset ontkoppelen gaat sneller dan wisselen via alle menu's. Ik stap na werk vaak in de auto en zet eigenlijk nooit het schakelaartje van mijn headset uit. Dan moet ik tijdens het rijden echt te veel toeren uithalen om Spotify op het media systeem in de auto te krijgen.

Lang verhaal, maar ik kan niet wachten tot het er is.
Twee opties:
1. Als je muziek afspeelt zie je rechtsboven in je Spotify notificatie het apparaat waar je op afspeelt. Als je hierop tikt kan je wisselen.
2. Als je Spotify open hebt kan je onderin de player wisselen van apparaat met een knopje.
Het enige dat je nu hoeft te doen is de Bluetooth-tegel ingedrukt houden, toch? Dan opent hij meteen het Bluetooth-instellingenscherm. Deze pop-up verandert niet zo heel veel.
Dat was ook mijn eerste reactie.

Net zoals met WiFi...
klopt voor beide, maar een long touch is nog iets anders als een single touch.

In toekomst haal je met een swipe de optie balk naar beneden en dan kan je in single tab de opties vna bluetooth (en hopelijk andere zoals wifi) aanpassen.

kleine aanpassing dus, denk eerder dat het geen algemeen gekende functionaliteit is bij gebruikers. (de long touch)
Of vanuit de muziek tile
Inderdaad, even de bluetooth tegel vasthouden en je kunt switchen zonder problemen. Ik neem aan dat de toegevoegde waarde van de pop-up gaat zijn dat je meer kunt instellen (nu gaat het alleen om actief gekoppelde apparaten).
Kan wel, maar ik vind long-press vaak toch wel een beetje een UX-misser. Het is verborgen functionaliteit en de gebruiker moet niet bij ieder knopje hoeven nadenken "wat gebeurt er als ik deze langer indruk?" Beter dus dat je het bereikt met één tik en een pop-upje waardoor je direct bij de instellingen kan.
Beter dus dat je het bereikt met één tik en een pop-upje waardoor je direct bij de instellingen kan.
Totaal niet mee eens want 1 enkele druk schakelt de functie al in of uit

Als je straks om Bluetooth of Wifi uit te schakelen 2 acties moet doen vind ik dat echt geen vooruitgang met wat je nu hebt dat je even langer ingedrukt moet houden voor extra opties

Plus het feit dat zulke dingen wennen, als mensen na langere tijd gebruik van een telefoon nog steeds elke keer moeten nadenken wat een knopje doet is dat niet de schuld van de telefoon ;)

[Reactie gewijzigd door Sinester op 23 juli 2024 01:28]

Dat gebeurt wel vaker, dat Google eindelijk zelf dingen toevoegt, die andere fabrikanten al lang aan hun eigen schil hebben toegevoegd.
Koop en programmeer een nfc sticker. Plak deze in je auto.

Weet niet of het nog werkt, maar vroeger was het dus instappen, swipen in de dock en gaan. Met tasker zal het zeker nog kunnen

[Reactie gewijzigd door sjongenelen op 23 juli 2024 01:28]

Tasker is intussen antiek. Macrodroid is modern en veel fijner.
Tsjah als het werkt op de low lvl apis...
Heb je misschien een Samsung? Dan kun je mogelijk met Goodlock en de sound assistant module dat nu al wel instellen.
In Spotify kan je kiezen naar waar je het geluid stuurt. Zo start ik soms op mijn telefoon en kan ik het laten verder spelen op mijn Sonos of BT speaker.

Het is de icon links onderaan. Of is dat een Iphone only feature?
Bij mij zit hij rechts onderin (Android) :)
Ik heb zelf ingesteld dat wanneer de auto BT dongle beschikbaar is die als primair gekozen wordt. Kan met Tasker, Automate, mogelijk ook IFTTT.
Was dat al niet een feature in sommige oudere versies? Ik meen me te herinneren dat Sony of Oneplus dat al eens had geimplementeerd (en dat was zeer handig).

Overigens zou dit iets moeten zijn wat Apple ook wel eens mag doen, want nu is het gedrag op iOS zeer onvoorspelbaar (telefoon schakelt willekeurig over tussen meerdere headsets op het moment dat die er zin in heeft).
Op mijn Oneplus 8 pro kan ik via het volume menu (1x volume aanpassen met knoppen aan zijkant) het ‘Media Ouput’ menu open waar ik kan switchen tussen (ook niet verbonden) Bluetooth apparaten. Een functie die ik persoonlijk erg vaak gebruik.

Maar ja, notification drawer openen en Bluetooth knop inhouden om bij direct bij settings te komen is net zo veel moeite :)
Android 14 kan dit ook, mits er media afspeelt en de bluetooth devices daadwerkelijk verbonden zijn.
Jep tot Android zoveel was dit gewoon standaard. Nooit begrepen waarom het er uit gesloopt werd.
Klopt! Op de OnePlus 5T was dat idd beschikbaar in Android 7. Met de update naar 8 hebben ze dat jammer genoeg er uit gehaald, geen idee waarom eigenlijk.
OT:
Wat Apple moet doen is mensen de helderheid laten locken zodat je in het donker als je probeer het menu dicht te slepen je de helderheid niet op 0 zet. https://i.imgur.com/wQQPpP0.png
En niet mekkeren over koptelefoon volume in mijn auto en ook niet zeggen dat ik geen apps mag installeren in de auto. "Siri installeer flitsmeister". Kan schijnbaar niet als je rijdt.
Daarnaast komt er voor gebruikers van talen met genderspecifieke woorden, zoals Frans, een optie
Dit is fantastisch nieuws: ze zijn er bij Google achter gekomen dat Frans niet hetzelfde is als Engels met andere woorden! Straks gaan ze nog ondersteuning voor samengestelde woorden toevoegen (voor Duits, Nederlands en Scandinavische talen) aan het toetsenbord en kunnen we eindelijk schrijven zonder dat er spaties in terecht komen (ik houd niet van spaties in mijn plaatappeltaart).
Interessant, je voorbeeld zonder spaties. Mijn toetsenbord kan prima de woorden appel, taart en appeltaart voorspellen. Dat zijn gebruikelijke woorden, maar appeltaart is wel een samengesteld woord. Plaatappeltaart is minder gebruikelijk. En zo kun je natuurlijk heel lange samenstellingen verzinnen. Hoe stel je je voor dat het toetsenbord of het tekstveld zich gedraagt op het moment dat jij plaatappeltaart typt? Ik neem even aan dat je eerst plaat swipet, en dan appel, en tot slot taart. En dan moet ie automatisch de suggestie plaatappeltaart doen? Dat lijkt me knap lastig. Want ik kan een zin bedenken waarin plaat los van appeltaart hoort, zoals: ik bak op een plaat appeltaart.

Of bedoel je dat je letter voor letter plaatappeltaart typt, maar dat je de automatische suggestie krijgt om er 'plaat appeltaart' of zelfs 'plaat appel taart' van te maken?

Of begrijp ik je probleem niet? Hoe dan ook, ik ben wel benieuwd naar hoe ondersteuning voor samenstellingen geïmplementeerd zou kunnen worden volgens jou.
Dit zou mogelijk zijn als het systeem rekening houdt met grammaticaregels en waarschijnlijkheid.

In jouw concrete voorbeeld zou het voorzetsel ‘op’ en de punt achter de combinatie van de twee zelfstandige naamwoorden ‘plaat’ en ‘appeltaart’ een goede hint moeten zijn.

“Ik bak op een plaatappeltaart.” is grammaticaal gezien natuurlijk een correcte zin, al is het inhoudelijk onwaarschijnlijk natuurlijk 😊.
Momenteel is het zo dat de meeste samengestelde woorden door het toetsenbord als 'fout' worden gezien en regelmatig automatisch worden gecorrigeerd naar niet-samengestelde woorden.

Word heeft hier ook last van, zorgt voor veel onnodige spatiefouten (spatiefouten werd overigens automatisch gecorrigeerd naar spatie fouten).
maar appeltaart is wel een samengesteld woord
Technisch heb je gelijk, maar ik vermoed dat appeltaart, net als voetbal of pindakaas, gewoon als woord is opgenomen in de woordenlijst. Net als in een woordenboek bijvoorbeeld. Het is niet zo dat het Engels geen samengestelde woorden kent, maar de woorden zijn vrij specifiek, fingernail, firefly, secondhand etc. Daarom is het in het Engels goed te doen om alle samengestelde woorden op te nemen in een woordenlijst. De uitdaging ontstaat juist bij minder gebruikelijke maar correcte samengestelde woorden. Dat is een oplosbaar probleem, zoals @lenwar al stelt, maar dan moet het wel iemand iets kunnen schelen; zowel de gebruiker als de softwareleverancier moet het probleem erkennen en belangrijk vinden. Zo niet, dan denk ik dat de samengestelde woorden uit onze talen zullen verdwijnen.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 01:28]

Klopt. M’n concrete voorbeeld is niet helemaal correct, het ging uiteraard om het concept.
Idealiter worden er taalmodellen gebruikt voor de correcties, en dan moeten ze denk ik met het huidige niveau al een heel end komen 😊

In het Engels gaat het natuurlijk wel anders. Waar we in het Nederlands keukentafelgespreksonderwerp als correct woord hebben zie je in het Engels dat worden naast elkaar worden gezet kitchen table conversation topic. (Zover dat überhaupt een term zou zijn in het Engels 😂)

Dit gezegd hebbende accepteert m’n iOS-telefoon keukentafelgespreksonderwerp als correct woord. Ik kan het alleen niet aan elkaar swipen, wel typen zonder kriebeltjes 😊
wel typen zonder kriebeltjes
Ik heb het idee dat er subtiele vooruitgang is, maar ik kan er niet een vinger op leggen (no pun intended). In het verleden werd zo'n woord volgens mij zonder pardon gecorrigeerd naar losse woorden. Maar ook nu zie ik bij Android dat er een suggestie komt: "Keuke...rwerp". door de puntjes kan ik niet zien dat als ik deze kies, er zonder pardon een spatie in gepropt wordt. Als Nederlands de primaire taal van de Android/Gboard-ontwikkelaars was geweest dan zou het toetsenbord actief meewerken aan samengestelde woorden, in plaats van subtiel tegenwerken.
Eigenlijk is het gewoon triest.
De bedrijven achter deze toetsenborden zijn echt giga-groot. Ze hebben prima capaciteit om taal gewoon goed te verwerken. Zeker op dit niveau. Ik snap ook dat het slechts een hulpmiddel is, en dat je je er niet van afhankelijk moet maken, mar kijk maar naar bijvoorbeeld het taalgebruik op dit platform. Het is echt heel goed zichtbaar dat heel veel mensen hier duidelijk moeite mee hebben.

Ik snap uiteraard dat Nederlands een superkleine taal is voor ze en dat het bij lange na niet zo belangrijk is als bijvoorbeeld Spaans, Duits of Portugees, maar het zou ze toch sieren als ze alle talen goed serieus nemen. (( Ik zou overigens niet weten of ze voor Duits, rekening houden met de varianten (Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland hebben alledrie andere nuances. Net als Portugees in Spanje, Brazilië, Angola en Mozambique) )).
Je hebt gelijk dat het Nederlandse taalgebied klein is, maar wij hebben ook woordenboeken. Daarom hoeven ze niet het wiel uit te vinden.
De woordenlijst gaat in z’n algemeen dan ook wel goed.
Maar in het Nederlands hebben we koppelwoorden/samenvoegingen, en daar wil het nog wel is spaak gaan. Daar hadden we het hier over.

Dus een woord als “Rodebankstellenwinkel” is in het Nederlands één woord. Althans. Als we het hebben over een winkel die (alleen) rode bankstellen verkoopt.
Als we een “Rode bankstellenwinkel” zouden schrijven, is het een bankstellenwinkel die rood is.
Als we een “Rode bankstellen winkel” zouden schrijven, is het een rode winkel die van bankstellen is gemaakt.
Als we een “Rodebankstellen winkel” zouden schrijven, is het een winkel die van rode bankstellen is gemaakt.

(Los van het feit dat die laatste twee nergens op slaan, is het grammaticaal gezien wel correct)

In het Engels schrijf je woorden eigenlijk altijd na elkaar, maar dan zouden we met “Red sofa store” nooit zeker weten of het nou om een rode winkel gaat, of dat de winkel rode banken verkoopt. Dat vereist verdere context uit de tekst.


(En zo heeft volgens mij iedere taal z’n nukken)
Wat ik bedoelde was dat het woordenboek een basis is, om bij jouw voorbeeld te blijven zou je zelfs bank en stellen verder kunnen ontleden. Ik vind je voorbeeld en je uitleg overigens heel duidelijk wat je bedoelt.
Interessant, je voorbeeld zonder spaties. Mijn toetsenbord kan prima de woorden appel, taart en appeltaart voorspellen. Dat zijn gebruikelijke woorden, maar appeltaart is wel een samengesteld woord. Plaatappeltaart is minder gebruikelijk. En zo kun je natuurlijk heel lange samenstellingen verzinnen. Hoe stel je je voor dat het toetsenbord of het tekstveld zich gedraagt op het moment dat jij plaatappeltaart typt?
Volgens mij is dat niet echt een probleem. Het Engels kent ook samengestelde woorden. "bedroom", "birthday", "cheeseburger". In het Nederlands en het Duits zijn het er meer en heb je wat meer vrijheid om woorden samen te stellen maar mensen weten daar prima mee om te gaan. Op grond van context weten we wat de bedoeling is, we hebben wat eenvoudig regels en wat uitzonderingen in ons hoofd en op dat is meestal goed genoeg. Zo'n applicatie kan nog een woordenlijst meenemen met miljoenen echtbestaande samenstellingen (misschien zelfs inclusief gewichten om aan te geven hoe waarschijnlijk een bepaald woord voorkomt).
Uiteindelijk geldt voor alle (menselijke) talen en spellingscontroles dat er nooit echt harde regels zijn. Op iedere denkbare regel zijn er uitzonderingen. In veel gevallen kun je echt niks anders dan een lijstje nemen van alle mogelijke woorden en op grond van de omliggende tekst een gok doen welk woord de bedoeling was.

[Reactie gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 23 juli 2024 01:28]

Ik vind Bluetooth koppeling nog altijd te veel gedoe. Het zou echt fijn zijn als ze dit wat beter konden integreren. Het zou mooi zijn als ik gewoon met een ander device kon verbinden (a la AirPods) zonder eerst te disconnecten op het andere device.
Het zou mooi zijn als ik gewoon met een ander device kon verbinden (a la AirPods) zonder eerst te disconnecten op het andere device.
Wat jij wilt klinkt als Bluetooth multipoint, dat moet door je headset ondersteund worden.

Verder vind ik Bluetooth ook nog steeds niet helemaal lekker werken. Luister ik naar mijn telefoon terwijl ik mijn computer aanzet, neemt mijn computer de headset opeens over en schakelt mijn telefoon terug op de speakers. Wil ik met een koptelefoon die juist wel multipoint ondersteund een conference call houden, moet ik juist weer handmatig aan Windows vertellen dat ik 'm wil gebruiken omdat ie mijn ongevraagd met mijn telefoon verbonden is.

[Reactie gewijzigd door 84hannes op 23 juli 2024 01:28]

Ik ben bekend met multipoint, maar het voelt voor mij als een halfbakken oplossing. Zoals je zelf al schetst is de ervaring alles behalve feilloos.
Notificatie cooldown is leuk, maar zou liever zien dat ze in Android de standaardwaarde van notificaties en geluiden op uit zetten. En dat de gebruiker deze zelf inschakelt. De meeste meldingen en geluiden kunnen hier gewoon uit namelijk zonder dat ik hier wat aan mis.
Dat wil ik dan ook wel in Android Auto hebben. Soms wil ik wel eens wisselen van telefoon, maar dat is een klus onder het rijden.
Volgens mij kan dit al met OneUI 6.0 van Samsung.
Klopt, als je op het woord "bluetooth" drukt ipv het icoontje.
Ook als je lang indrukt op het icoontje ;)

[Reactie gewijzigd door Mayonaise op 23 juli 2024 01:28]

De lay-out voor het notificatiepaneel in landscape zit al in Android 13. Je hoeft alleen een hogere dpi instelling te kiezen in ontwikkelaarsopties. In het Nederlands heet de optie "Kleinste breedte".
Daarnaast komt er voor gebruikers van talen met genderspecifieke woorden, zoals Frans, een optie in instellingen hoe apps gebruikers moeten aanspreken: mannelijk, vrouwelijk of met neutrale woorden.
Die snap ik niet. Wat heeft un chien of une chatte nu te maken met hoe je als persoon aangesproken wordt?
Niets. Wat ze bedoelen is dat als een app je een vraag stelt bijvoorbeeld, dat die kan rekening houden met je geslacht.

- Vous êtes content de notre produit? (man)
- Vous êtes contente de notre produit? (vrouw)
- Notre produit vous a plu? (neutraal)

De aloude regel was dat je alles in het mannelijk moest verbuigen/vervoegen als je niet zeker wist of je met een man of met een vrouw te maken had. Maar blijkbaar ligt dat allemaal nogal gevoelig tegenwoordig.
De aloude regel was dat je alles in het mannelijk moest verbuigen/vervoegen als je niet zeker wist of je met een man of met een vrouw te maken had. Maar blijkbaar ligt dat allemaal nogal gevoelig tegenwoordig.
Ik weet niet of dat een kwestie van gevoeligheid is van hogere verwachtingen aan moderne apparatuur. Apparatuur is er om de gebruiker persoonlijk te dienen. Van een persoonlijke assistent mag je hopen dat die weet hoe de baas aangesproken wil worden.

Ik zet mijn computers altijd op Nederlands. Ik spreek prima Engels maar het apparaat moet zich (bij voorkeur) aan mij aanpassen, niet andersom. Als zo'n applicatie de gebruiker op de juiste persoonlijke manier kan aanspreken, waarom niet?
Als Tweakers een darkmode introduceert noemen we de gebruikers toch ook niet "gevoelig tegenwoordig"? Er is behoefte aan een bepaalde functie, misschien deel jij die behoefte wel, misschien niet. En de functie wordt aangeboden. Prima. Leef door. Geniet.

Klinkt zó dramatisch om dit te scharen als "dit is allemaal nogal gevoelig tegenwoordig" ;)
Beetje nuance wil ik hier wel aan toevoegen.

Ja, de functie wordt aangeboden. Dat is misschien fijn, maar dat neemt wel capaciteit weg bij de ontwikkeling van andere functies die wellicht een nog breder publiek aanspreken.

En wat betreft gevoelig, ik vind dat @JanVQ wel gelijk heeft met dat dit gevoelig kan liggen en je er steeds meer over na moet denken. Helemaal niet dramatisch.
Ik heb afgelopen weekend een sollicitatie geschreven met de aanhef "Dear ladies and gentlemen". Daarna heb ik dit verandert naar "Dear talent acquisition team", om er zeker van te zijn dat niemand aanstoot geeft aan dat eeste.
Allemaal leuk en aardig, maar het grootste probleem is nog steeds niet opgelost. Memory management. De focus ligt bij het toevoegen van in mijn ogen enigszins nutteloze features. Alleen de code waar het geheel op draait, krijgt nooit de benodigde optimalisaties.
Op de achtergrond hebben ze dat met kernel updates wel verbeterd over tijd. Maar het is niet super dat is een feit. Deel daarvan komt als je het gaat vergelijken met bijvoorbeeld iOS/Apple dat Android vrij veel apparaten heeft die er gebruik van maken specifiek veel SoCs. Qualcomm, mediatek, Samsung exynos, Google tensor, hisilicon, en vast nog meer. iOS daarentegen hoeft alleen voor hun A series chips die allemaal enorm op elkaar lijken en dezelfde architectuur gebruiken.
Daarnaast is Android op zich veel opener waardoor je meer opties kan hebben in het systeem maar ook in de apps zelfs waardoor je heel snel uitkomt op meer RAM gebruik voor dezelfde taken/doeleinden.
Wat misschien wel kan is dat Android probeert het Google en systeem achtergrondgebruik naar beneden te brengen maar ik gok dat ze zelf die services en processen te belangrijk vinden om niet te laten draaien.
De oplossing op dit moment is natuurlijk dat fabrikanten er maar meer RAM in proppen met uitschieters waarvan je van je stoel valt maar als het werkt en uiteindelijk voor de klanten een goed resultaat oplevert dan is dat een afweging die is gemaakt.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.