Google brengt Chrome OS 103 uit met nieuwe deelfuncties voor foto's en wifi

Google is begonnen met de uitrol van Chrome OS 103. De nieuwe versie van het besturingssysteem krijgt de optie om recente foto’s van een gekoppeld Android-toestel eenvoudiger te delen en de optie om wifiwachtwoorden te delen via Nearby Share.

In de Phone Hub op Chrome OS is het nu mogelijk om de recentste foto’s te zien die met een gekoppeld Android-toestel zijn genomen. Deze foto’s verschijnen volgens Google automatisch in de Phone Hub, maar Chrome OS downloadt ze niet meteen. Dat gebeurt pas zodra een gebruiker op de foto klikt. De functie werkt ook als het Chrome OS-toestel offline is.

Het wordt overigens ook mogelijk om wifi-wachtwoorden te delen met Android-toestellen die zich in de buurt bevinden. Chrome OS-gebruikers dienen via het wifi-instellingenmenu een draadloos netwerk te selecteren en kunnen de gegevens ervan delen via de Nearby Share-functie die volgens Google sterk is uitgebreid.

Het zal voor Chrome OS-gebruikers deze zomer ook eenvoudiger worden om bluetoothheadsets of -oortjes te koppelen aan het besturingssysteem en dit via Fast Pair. Via deze functie scant Chrome OS naar bluetooth-oortjes. Het besturingssysteem geeft vervolgens een melding met daarin de optie om de accessoires meteen te koppelen. Die koppeling wordt ook opgeslagen in het Google-account van de gebruiker waardoor de accessoires ook gekoppeld zijn aan andere toestellen die gebruikmaken van hetzelfde Google-account.

Phone Hub in Chrome OS 103

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Redacteur

23-06-2022 • 20:12

14 Linkedin

Reacties (14)

Wijzig sortering
Dat werkt wel heel erg makkelijk! Scheelt het open van photos.google.com :)
Reageer
waarom "Screencast Lastly, the new Screencast app that we uncovered prior to its announcement is now coming to your device so you can record, trim, and share transcribed videos after they’re automatically uploaded to Google Drive! You can even draw or write on the screen as you record, so you can better explain concepts to your peers. If you want to make instructional videos, software demos, presentations, or any other form of video tutorial, Screencast is the way to go. " niet vermeld word ? Vraag me af. want zeker voor scholen is dit echt een hele handige optie.
Reageer
In de categoriek 'screencast' en dergelijke: Wanneer komt er een stuk software op de markt waarmee ik op mijn systeem een extern screen-cast apparaat (zoals een ChromeCast) als extra beeldscherm kan definieren?

Nu heb ik een hdmi-kabel van de laptop naar de tv en op de laptop het tv-scherm als extra scherm. Effectief gaan door de chromecast verbinding de zelfde signalen als door de hdmi kabel: beeld en geluid. Vooral voor mijn Chromebook zal dat een echte uitbreiding zijn: De pricewatch: Lenovo IdeaPad Flex 3 CB 11IGL05 (82BB0012MH) heeft namelijk geen hdmi aansluiting...

Enneh, ja, ik weet dat een chromebook zo ongeveer alleen maar een chrome-browser is en dat de chrome browser heel goed kan chrome-casten. Maar de chrome-book draait ook android apps en linux applcaties.

[Reactie gewijzigd door beerse op 24 juni 2022 09:48]

Reageer
Thanks, aangepast!
Reageer
Nee, dan vind ik die gaming verbeteringen van Edge toch beter :-)
Reageer
Edge is geen besturingssysteem. En verder werkt GamePass streaming op ChromeOS ook heel goed.

[Reactie gewijzigd door daanmd op 25 juni 2022 12:34]

Reageer
Ik hoop dat het niet openen van play store apps in deze versie gefixt is... Erg frustrerend.
Reageer
Ik kreeg net met 103 op macos al de vraag of ik toegang voor bluetooth wilde verlenen
Reageer
Je draait ChromeOS onder MacOS?
Reageer
BlueTooth is iets met communicatie. Daarbij heb je minimaal 2 partijen. In dit geval een ChromeBook met ChromeOS (reeds 103) en daar naast een MacBook met MacOs. Dus hier zal het wel naast elkaar zijn.
Reageer
Volgens het CBG (https://cbgfamilienamen.n...n%20der&operator=eq&taal=) zijn er meer dan 3200 mensen met die familienaam. Dat lijkt me een beetje erg groot om één familie te zijn, dus de kans dat Olaf familie van Kees is is niet zo groot.
Reageer