'Pixel 7-serie krijgt zelfde displays als Pixel 6-serie'

De Google Pixel 7 en Pixel 7 Pro krijgen vermoedelijk vrijwel dezelfde displays als de Pixel 6-serie. Die hebben een 1080p en een 1440p-oled-display van Samsung met refreshrates van respectievelijk 90Hz en 120Hz.

Dat meldt 9to5Google op basis van zoektochten door de code van nieuwe display-drivers voor de telefoons. Volgens de redactie van de site is de C10-driver bedoeld voor de display van de Pixel 7, met de codenaam Cheetah. De Pixel 7 Pro krijgt de P10-driver en de telefoon heeft de codenaam Panther. Die codenamen heeft de site eerder ontdekt.

De C10-driver spreekt van een display met een resolutie van 1080 bij 2400 pixels en een refreshrate van 90Hz. De 7 Pro krijgt een display van 1440 bij 3120 pixels en een refreshrate 120Hz. De exacte displays die in de code genoemd worden, zijn de S6E3FC3 en S6E3HC3; identiek aan de Pixel 6-serie. Wel zou de display van de Pixel 7 een millimeter smaller en twee millimeter korter worden dan die van de Pixel 6.

Een meer wezenlijk verschil zou de vorm aannemen van een 1080p-modus voor de Pixel 7 Pro. In deze modus zou energie bespaard kunnen worden. De beeldkwaliteit wordt weer opgeschroefd met 'DDIC scaling', wat volgens de Google-site specifiek werkt op de S6E3HC3-display.

Google heeft de Pixel 7-serie al wel aangekondigd, maar er is nog niet heel veel over bekend. Het ontwerp is goeddeels hetzelfde als de 6-serie, met glazen achterkant en camerastrook. Beide Pixel 7-toestellen krijgen verder een tweede generatie Tensor-soc van Google. Volgens de techgigant moet deze chip bepaalde features verbeteren, zoals spraakherkenning, foto's en video's. De Pixel 7-serie komt dit najaar beschikbaar, tegelijkertijd met de Pixel Watch. Er is ook een goedkopere Pixel 6a onderweg.

De Google Pixel 7-serie

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Redacteur

29-05-2022 • 12:16

49 Linkedin

Reacties (49)

Wijzig sortering
Ik heb een 60 Hz scherm op mijn telefoon en laptop. Ik kan me voorstellen dat 90 Hz een verbetering is, maar nu heb je al schermen van 240 Hz. Waar eindigt de zichtbare verbetering en begint het marketing te worden?
De eerste paar stappen na 60Hz zijn de moeite wel qua snelheid. Ik heb het even opgezocht, en afgerond heb je het over zoveel milliseconden:
60Hz is 17ms
90Hz is 11ms
120Hz is 8ms
144Hz is 7ms
240Hz is 4ms
360Hz is 3ms

120Hz is wel een lekkere upgrade. Maar daarna gaat de winst hard achteruit. Nou moet ik wel zeggen dat op een mobieltje dit wellicht minder interessant is dan op een PC. Aangezien die responstijden vooral met gamen interessant zijn, en smartphones een game als Apex moeilijk stabiel op 120fps kunnen houden.

Dus wat je overhoudt is een lekker vloeiend scrollende website, of app drawer :)
Als de touch-sampling ook sneller is, is de response-tijd van een smartphonescherm wel degelijk interessant: het maakt de interactie met het scherm directer. Ik ervoer het zelf toen ik voor het eerst een telefoon met 90Hz bediende (ben altijd 60Hz gewend). Het leek toen ineens alsof ik een meer fysiek medium bediende, zoals een print.

Bij 60Hz lagged hetgeen het scherm weergeeft altijd een beetje achter de positie van je vinger aan. Bij een snellere responsetijd (van zowel de registratie van de input als de weergave op het scherm) wordt die vertraging kleiner en dat is wat mij betreft heel lekker voor het gevoel van directe interactie.
Dat is zeker waar, maar voor het scrollen van een webpagina is het niet meer dan een fijn gevoel. In games kan het je net een competitief voordeel geven, mits je SOC het aan kan.

Maar ik heb hetzelfde als jij; 90Hz of hoger is heerlijk :)
Ik weet niet of je lijstje wel klopt, want mijn beeldscherm heeft 75 Hz en een responstijd van 4-5 ms (en dit is geen gamingscherm).
Responstijd is iets anders dan de verversingssnelheid.

75 Hz = 75 beelden per seconde
1000 / 75 = 13,33 ms
Iedere 13 ms wordt er dus een nieuwe frame getoond.
De verwarring zit denk ik in het verschil tussen de begrippen responstijd/reactietijd en verversingssnelheid/refreshrate.
Als ik de beschrijven neem zoals deze in de pricewatch staan:
Refreshrate: De refresh rate is het aantal keer per seconde dat het beeld wordt ververst en wordt uitgedrukt in hertz (Hz).
Reactietijd: Geeft aan hoe lang een pixel erover doet om van kleur over te schakelen.
Je kan het dus zo stellen:
Van 60 naar 90 Hz is net zo'n vooruitgang qua absolute tijd als van 90 Hz naar 180 Hz. Daarna is zo'n sprong niet meer mogelijk.
Je merkt het pas als je jaren een 120Hz telefoon gebruikt en dan eens een 60Hz telefoon vastpakt. Dan doet het echt pijn aan je ogen.
Na 1 dag merkte ik het al hoor.
Een vriend van mij heeft een 90 Hz scherm (ikzelf 60 Hz), en hij stoort zich er elke keer aan dat ik een eyegasm heb als ik hem zie scrollen. Het verschil tussen die twee verversingssnelheden is al dag en nacht.
Ik ben er zeker van dat 95% van de mensen het niet merkt - maar misschien heeft je telefoon last van framedrops, dat is iets anders. Hoogstens zie je het als je twee telefoons naast elkaar houdt. Maar beweren “dat het dag en nacht verschil is”, is gewoon de marketing napraten.

[Reactie gewijzigd door Myaimistrue op 29 mei 2022 22:35]

Als ik mijn telefoon op 60 Hz zet dan vind ik dat echt wel dag en nacht verschil. Het is gewoon zó onprettig om dat te gebruiken, terwijl ik het wel prima kan gebruiken op mijn laptop. 120 Hz voelt gewoon zoveel fijner om mee te interacteren, het voelt allemaal veel directer met touch.
"Als ik mijn telefoon op 60 Hz zet dan vind ik dat echt wel dag en nacht verschil. Het is gewoon zó onprettig om dat te gebruiken"

Dan is er iets mis met je telefoon, of met je ingesteldheid.

Ik ben van een iPhone 11 Pro naar een iPhone 13 Pro (120hz) overgestapt en ik moet zeggen dat het verschil toch wel subtiel is... Niet iets waar je je bewust van wordt, als je er niet op let. Laat staan dat 60hz plots "zo onprettig om gebruiken" zou zijn.
Ik heb het zelfs nog uitgetest of het scherm inderdaad op 60 Hz draaide omdat ik het niet geloofde, maar dit was het geval. Laten we het maar op houden dat het een subjectieve ervaring is en daarom voor iedereen anders :)
Wegens wat software bugs ging m'n One+ 7T steeds van 90hz af naar 60. Er zat een bug in wat MS spul dat ik nodig had en Discord.

Dat kon je telkens echt direct merken. Ok, misschien in een e-book zonder animaties bij het omslaan niet.
Maar alles aan het OS is het direct evident.

Persoonlijk zie ik het verschil tussen alles onder de 100hz echt direct. Maar eerlijk gezegd is 90 wel al gewoon voldoende. Ook met VR. 90hz vs 100 vs 120 is mij echt gek genoeg al snel om het even. Ja, het is te zien, maar de impact is er niet meer zo. 144hz en 360hz is ook echt wat mij betreft geen groot verschil. Ik heb er niet zo veel aan.

Nou geloof ik best dat er veel smartphone gebruikers zijn die er weinig om geven, maar ik denk dat zeker een meerderheid het verschil tussen 60 en 90 direct merkt.
Terug naar 60 Hz dan kan ik me dat zeker voorstellen, maar ik ben vooral benieuwd in hoeverre je een vergelijkbare ervaring hebt boven de 90 Hz. Bijvoorbeeld van 240 Hz naar 144 Hz, 144 Hz naar 120 Hz, of 120 Hz naar 90 Hz.

Totdat de plaatselijke elektronicagroothandel met een rijtje schermen naast elkaar komt waar ik het zelf kan komen bekijken, kan ik alleen maar anderen om ervaring vragen. :)

Ik weet nog, jaren geleden, toen er over de eerste 100 Hz schermen gesproken werd, dat een aantal Tweakers dan zeiden: Je ogen kunnen meer dan 60 FPS toch niet zien. 8)7
Er is al een 500hz scherm demo. En 90>120 is te merken trouwens op je phone.
Edit: Oeps las het verkeerd

[Reactie gewijzigd door Donstil op 29 mei 2022 19:29]

reactie op verkeerde post ?
Nee las Phone voor iPhone 8)7
Voor zover ik weet zijn er geen schermen met een refreshrate van 240hz, dat betreft dan alleen de "touch sampling rate" (het meten van de aanrakingen). Voor telefoons is 144hz het maximum momenteel. Het verschil is inderdaad het grootst tussen 60 en 90 hz, maar de stap naar 120 hz zie ik ook nog steeds wel, vooral als je een lange lijst laat "uitrollen". Maar meer dan 120hz is naar mijn mening in ieder geval echt overkill.
Op de PC heb je die wel. Op mobiele platformen inderdaad alleen voor wat betreft de touch sample rate.

Ik denk omdat de kracht van de mobiele chipset die het allemaal aan moet sturen nog ontbreekt om al te hoog te gaan.
En dan nog vraag ik me af of ze het maximale er wel uit kunnen gaan halen. Ik bedoel: we zien dat nu ook met 100 MP-camera's die in werkelijkheid 12 MP (of in elk geval lager dan 100 MP) schieten.
Dat is niet helemaal waar. Een camera met een hoge resolutie kijkt naar de input van meerdere pixels om ze te combineren tot 1 pixel. Dit levert een meer accurate kleurstelling op met minder ruis. De output van de hele processing is misschien wel 12MP, maar de volledige input van 100+ MP wordt gebruikt om een zo'n mooi mogelijke foto te maken.

Verder is het op de meeste telefoons met veel megapixels ook gewoon mogelijk om een foto met het volledig aantal pixels als output te hebben.
Ik bedoelde inderdaad de uitvoer van 12 MB. Ik vraag me af of het bij smartphoneschermen niet net zo zal zijn, dus dat ze zeggen 240 Hz, maar de uitvoersnelheid 144 Hz of zo.
Nee want dan is het een 144Hz scherm. Als een scherm 240Hz is dan worden er gewoon 240 beelden per seconde getoond, daar valt niet mee te sjoemelen anders is het geen 240Hz scherm.

Het kan wel dat de input een lagere snelheid heeft, maar dan zal een frame meerdere cycles getoond worden tenzij het scherm ondersteuning heeft voor een variable refresh rate.

[Reactie gewijzigd door Skix_Aces op 29 mei 2022 17:56]

De Samsung Odyssey G7 komt met een 240Hz refresh rate. Die heeft uiteraard geen touch sampling, want dat is een monitor. Denk dat redsandro gewoon schermen in het algemeen bedoelde, niet perse smartphones.
Is voor ieder weer anders, maar persoonlijk merk ik geen verschil als het boven de 144hz uitkomt. 120hz of 144hz is redelijk waarneembaar voor mij. Dit was dan wel op PC. Op mobiel zou ik denk ik z'n verschil niet zien (gok ik)
De Pixel 6 Pro heeft toch een 120Hz refreshrate? Dit zal wel een foutje zijn in de eerste alinea vermoedelijk. Tenzij de Pixel 7 Pro met een 144Hz refreshrate komt, maar dan lijkt me dat het andere schermen zijn?

[Reactie gewijzigd door rayfano op 29 mei 2022 12:21]

Ah, goed punt. Ik raakte even in de war door '1440p 120hz'. Fixed!
Vermoedde ik al aangzien het later in het artikel wel goed stond, kan gebeuren uiteraard ;)
Er staat toch ook *vrijwel* dezelfde ;)
Titel: 'Pixel 7-serie krijgt zelfde displays als Pixel 6-serie'
Pixel 7 zal wel een beter batterij capiciteit moet bieden van 15-20% om uberhaupt iets te laten zien en ze zullen eens moet kiezen om een enkel type uit te brengen qua ram/opslag zoals 8GB/256 GB en meer niet en dat maakt de inkoop ook beter lijkt me voor google.

De tensor 2 zal nieuw modem krijgen van Samsung en wellicht veel issues oplossen en zal ook iets beter zijn door verbeteringen welke Google zelf niet echt aangeeft , maar ze geven wel aan dat het nog niet volledig ontwikkeld was en het komt er op neer na mijn mening dat de eerste versie ondanks allerlei update's de gebruiker een beetje in een testfase heeft gezeten. Ik heb ergens in het forum ook al gemeld dat ik het idee heb dat de pixel 6 serie als een soort alpha device op de markt is gebracht.

Ik verwacht dat de pixel 6a alle update's en aanpassingen ook voor de aansturing van de Tensor up to date is en dat de pixel 7 het toestel gaat worden wat de pixel 6 had moeten zijn en dat Google zijn klanten een goede cashback (350 euro) zouden moeten geven op de pixel 6 om deze in te ruilen voor de pixel 7.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 mei 2022 13:44]

1 type klinkt gemakkelijk, maar het brengt het probleem mee dat je of te weinig opslag biedt voor een aantal klanten of je moet je goedkoopste uitvoeringen van de markt halen. Ik heb aan 16GB voldoende dus waarom zou ik geld willen neerleggen voor 256GB, zeker bij Android waar de concurrentie bijzonder sterk is gaat dit een hoop verkopen schelen.
De 256 Gb opslag is al moelijker te vinden dan de 128 Gb en het is geen must, maar omdat je er geen micro SD geheugenkaart erin kwijt kan zouden ze voor 8 euro ook voor kunnen kiezen om gewoon 256 GB te nemen ipv 128 GB en 8 GB ram lijkt me voldoende voor een toestel of je het wel of niet gaat gebruiken heb ik geen issues om 10 euro meer te betalen voor een toestel.
Ik koop geen nieuwe Pixel, Galaxy of iPhone meer. De volgende wordt een Fairphone, om een punt te maken naar de industrie en het gemak van reparatie.
Ik doe met je mee.. als.. de camera van de Fairphone beter wordt. Alle andere specs maken me eigenlijk niet zo uit. Maar ik zit nu ook in het tijd-voor-een-nieuwe-telefoonproces. En dat is voor mij echt de dealbreaker voor de Fairphone 4.

[Reactie gewijzigd door SierraPapa op 29 mei 2022 18:15]

tenzij nieuwe schermen opeens heel veel meer zuiniger zijn is een nieuwe scherm niet zon intressante ontwikkeling.

wat me wel opvalt is van de pixel 7 is dat we alleen maar dingen horen die hetzelfde zijn. vorm, scherm, camera.
alleen een nieuwe chip?
Als ze onder dat identieke scherm maar wel een betere fingerprint reader zetten, want die was errug traag en niet fail proof bij de pixel 6 pro.
Zou graag een pixel willen kopen, maar hoop wel dat het formaat een tikkie kleiner zal zijn.
De Pixel 6 is toch net wat te log en te groot.
Daarvoor zou je naar de pixel 6a kunnen kijken.
6.1 inch vind ik nog steeds best groot. Ik vond de 5.8 van de Galaxy S8 en S9 erg mooi. De S10e is qua formaat misschien wel de beste moderne telefoon

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 29 mei 2022 13:19]

Tja @Daejji heeft het over een pixel en een tikkie kleiner. Dat is een pixel 6a. Maar schermgrootte is voor iedereen persoonlijk wat ze fijn vinden.
pixel 6a krijgt de zelfde primaire camera als de pixel 4-5 serie en de xiaomi mi mix 3 die een erg goede camera had. Als je ook reviews ziet met bijvoorbeeld de iphone 12 en wat denk je van iphone 13 pro vs pixel 5.

Het is een gedurfde maar zeker een goede keuze van Google en denk zelf dat dit toestel wel eens een succes kan worden voor deze prijs, maar zou liever zien dat gekozen was voor een iets zwaardere batterij van 4600Mah tot 5000 mAh

Voor de rest mooie specs en denk dat de 12,2 MP main camera rocks, maar dat batterij wel eens tegen kan vallen voor dagelijks gebruik om de nacht door de brengen.

Update : Dat mensen dit bericht naar beneden willen halen komt niet door de gebruikers van tweakers, maar door de moderators van Apple. Bijzonder wat een linkje doet vs iphone.

[Reactie gewijzigd door Noresponse op 29 mei 2022 15:18]

Binnenkort komt de pixel 6a uit, die is wat kleiner en ook goedkoper (460 euro in Duitsland). Koop vooral nu geen pixel 6, over een anderhalf maandje moet de 6a volgens mij uitkomen.
Waarom dan geen Pixel 5?
Heeft iemand al gezien dat Google zelf ook meer info online heeft gezet? Het lijkt niet voor NL gebruikers en zonder vpn kan ik niet op de link.. misschien iemand anders meer geluk?
https://www.google.com/ur...Vaw2kX9lBNROctkpA_B2NdsY0