Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google houdt op 19 oktober onthullingsevenement voor Pixel 6 en Pixel 6 Pro

Google houdt op dinsdag 19 oktober om 19.00 uur Nederlandse tijd een online evenement onder de naam Pixel Fall Launch. Het bedrijf maakte eerder bekend dat de Pixel 6-serie dan centraal staat.

Het aankondigingsevenement is vooraf opgenomen en zal op 19 oktober live via een toegewijde website uitgezonden worden. Google onthult dan meer details over de aankomende Pixel 6 en Pixel 6 Pro, onder meer over de custom Tensor-soc.

De Pixel 6-serie krijgt voor het eerst een speciaal door Google ontworpen chipset inclusief een toegewijde Titan M2-beveiligingschip. De soc zou een combinatie van door Google ontwikkelde componenten en onder een licentie afgenomen onderdelen gebruiken. Op basis van een preview van The Verge weten we daarnaast dat de Pixel 6 een 6,4"-scherm met full-hd+-resolutie en een verversingssnelheid van 90Hz krijgt. De Google Pixel 6 Pro heeft een 6,7"-scherm met qhd+-resolutie en een 120Hz-refreshrate.

De doorgaans goed geïnformeerde journalist Jon Prosser beweerde op basis van anonieme bronnen begin september dat de Pixel 6 en Pixel 6 Pro vanaf 19 oktober vooruit te bestellen zouden zijn. Dat is met de huidige aankondiging van Google zo goed als bevestigd, aangezien smartphones vaker op de dag van de onthulling te bestellen zijn. Volgens Prosser is de uiteindelijke releasedatum van de Pixel 6-serie op 28 oktober.

Afbeelding via Google

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Yannick Spinner

Nieuwsposter

05-10-2021 • 20:44

93 Linkedin

Submitter: eefhoos

Reacties (93)

Wijzig sortering
Tweakers zou best mogen benoemen dat het er niet op lijkt dat de telefoons in Nederland en België uitkomen.

Zou mooi zijn als Tweakers bijvoorbeeld ook eens bij Google aanklopt voor een echt antwoord waarom ze de Pixels hier niet uitbrengen.
Omdat Nederland voor hun op dat front (smartphones dus) waarschijnlijk niet belangrijk genoeg is qua markt.
De vraag is, waarom niet? Gaat het om verzending, om de klantenservice, om de marketing? Of boeit ze het gewoon niet?

Verzenden zou vanuit Duitsland kunnen, klantenservice is er al, marketing hoeft niet eens enorm te zijn.
Behalve Nederland en België zijn er natuurlijk nog meer landen waar de Pixels ontbreken.

Of komen ze in het vaarwater van Samsung en willen ze die niet tegen het hoofd stoten aangezien zij een van de grootste Android telefoon leveranciers zijn.
Ik heb ten tijde van de pixel 4 deze via het creatief invullen van mijn adres in de Duitse Googlestore gekocht (en dus gewoon naar Nederland laten sturen).

Bleek dat de toestellen in Nederland opgeslagen lagen.

Dus eerlijk gezegd snap ik echt niet dat ze ze niet in ons land verkopen. Er is al een Nederlandse winkel waar ze anders spullen verkopen, dus de software is er. De hardware ligt al in Nederland, dus het enige wat ik kan bedenken is dat ze geen zin hebben in alle vergunningen en andere administratie voordat je telefoons mag verkopen in ons land.
Gewoon te koop hier, zij het niet overal. Bij die eenvoudige telefoonwinkel.
Belsimpel heeft ze meestal.
Klopt, maar i.v.m. grijze import betaal je meer dan 100 euro extra :(
Yep, dat is de adder onder het gras.
Ik had precies hetzelfde toen ik mijn Pixel 3a via store.google.fr bestelde op een Frans adres van familie, was de afzender een adres in Tilburg .. Ik snap niet dat ze daarvandaan niet naar Nederlandse adressen kunnen verzenden.
+1Anoniem: 1657372
@Kid_Stevie6 oktober 2021 08:53
De vraag is, waarom niet? Gaat het om verzending, om de klantenservice, om de marketing? Of boeit ze het gewoon niet?
Ik vermoed dat het antwoord is: Nee, Ja, Ja.
Een telefoon in een land uitbrengen brengt natuurlijk gewoon best wat kosten met zich mee, verzending zal niet direct het probleem zijn. Volgens mij heeft Google een opslag in Tilburg zitten waar ze ook vanuit naar Duitsland verzenden.

Klantenservice hebben ze al ja, maar die moet je dan nog steeds omscholen en hele andere vragen laten beantwoorden. Nog los van dat je meer mensen moet hebben omdat een telefoon waarschijnlijk meer mensen laat bellen dan een Gmail.
Marketing hoeft niet enorm te zijn natuurlijk, maar marketing is al snel best wel duur en de afzet is gewoon heel laag.

Daarnaast moet je natuurlijk niet vergeten dat zodra je een telefoon ergens uitgeeft je ook officiele ondersteuning moet bieden. Als er nu op de Pixel telefoons een woordje Duits of Engels tussendoor komt is dat te verwachten, alleen zodra je het officieel ergens uitgeeft moet je zorgen dat dat goed in orde is (misschien niet 'verplicht' maar wel als je wilt dat mensen je apparaat blijven kopen).

Maar ik zou ook graag zien dat ze weer terug komen naar NL hoor, het kopen van een Nexus 6P bij Google was wat mij betreft een van de beste ervaringen die ik heb gehad voor een webshop (en telefoon).
Nederlanders weten Duitsland wel te vinden. Hoe is dat met de mensen in Belgie eigenlijk? Gaan jullie er weleens naartoe?
Ik ben actief in heel wat Lego FB groepen. In Duitsland was Lego enkele jaren geleden heel wat goedkoper dan in BE of NL. Daar staken velen de grens voor over, nu niet meer want het prijsverschil is weggewerkt.
Mogelijk rij ik voor de Pixel 6 wel weer naar Duitsland en combineer ik het met een dagje shoppen in de outlet in Roermond... zal een duur dagje worden.
Trouwens, Duitsland is ook gewoon een buurland van België hoor ;)
Trouwens, Duitsland is ook gewoon een buurland van België hoor ;)
Dat is waarschijnlijk waarom @Roel911 het zo vraagt..
Afhankelijk van waar je woont, en de taal is voor jullie meestal Frankrijk logischer. Nadeel dan is dat je dan weer wel met dezelfde winkelketens zit (fnac,krefel, saturn, hubside.store, brico, intermarché, carrefour)
Die Pixel 6 Pro wordt denk ik echt een top toestel. Ben benieuwd naar de prijs, zal vast rond de 1000/1200 liggen.
Is al gelekt. Pro versie 899 euro. Pixel 6 649 euro.

https://www.tomsguide.com...nd-it-undercuts-iphone-13

[Reactie gewijzigd door Bart321 op 5 oktober 2021 20:58]

Helemaal niet verkeerd! Top! Lager dan ik dacht (:
Top! CalyxOS erop en het is de ideale privacy minded smartphone. Eindelijk een waardige opvolger voor m'n note8.
De gelekte prijzen gaven € 899 aan uit mijn hoofd.
Klopt ook 👍🏻
Ik weet nog toen high-end smartphones rond de 500 euro kostten. Nu gaat ze richting 1000-1500
Voor 200 euro koop je nu een telefoon die vele malen krachtiger is dan die high end 500 euro telefoon van weleer.
Dat valt tegen.
Ik heb nog geen goede vervanger voor mijn €700 Galaxy S7 gevonden. :/
De meeste alternatieven zitten nog steeds ruim boven de €500

Edit: Mijn verwachting is "Gelijkwaardig of beter" (want anders is het geen goede vervanger).
Van die resultaten is mijn mening "een marginale verbetering" en niet "vele malen krachtiger/beter".
Apart dat jullie lagere prijzen zien. Of moet je nog je abbonnement erbij plussen?

[Reactie gewijzigd door SPee op 6 oktober 2021 15:04]

Een Pixel 4a is denk ik toch al sneller? En anders een willekeurige Oneplus oid...
Ik heb twee jaar geleden een Note 9 aangeschaft ter vervanging van mijn S5. Mijn vriendin had een S7, maar die is voor een S8 gegaan nadat ze voor de zoveelste keer problemen met de S7 accu had.

Die Note 9 kostte mij toen ongeveer 450 euro, nieuw.

Zo ongeveer alles aan die telefoon is beter dan die S7!

Geen idee waar jouw eisen of verwachtingen t.a.v. een S7 vervanger liggen, maar het lijkt me sterk dat een telefoon die minstens net zulke specificaties heeft als de S7 nu niet voor minder dan 500 euro te koop is.
Wet een onzin zeg, een s7 is zo dramatisch dat het haast niet uit maakt wat je koopt of het is al beter. Ik heb hier ook een s7 als back-up toestel liggen en ik kan niet begrijpen dat iemand daar nog mee kan werken. Een s20 fe zit zelfs al ruim onder 500 en in kan je vertellen dat het geen vergelijking is met die s7.
Heb een S9 voor 350 gekocht eind 2018, dus het kan zeker wel voor minder dan 500.
Samsung a52 of a52s?. Heel degelijk toestel en fijn in gebruik.
Apart want je kan al een s8 kopen voor 180eu..
Dat heet inflatie. En volgens de ECB valt het allemaal wel mee
Een makkelijke vergelijking is de Samsung S-lijn
S21 (2021): €850 (gewone) / €1150 (ultra)
S20 (2020): €900
S10 (2019): €900
S9 (2018): €850 (dual sim, enkele sim was €650)
S8 (2017): €800
S7 (2016): €700
S6 (2016): €700
S5 (2014): €700 (maar prijs ging heel snel omlaag)
S4 (2013): €700
S3 (2012: €600

Meer dat de prijs sinds 2017 ineens toch hard stijgt, vaak met dik 12% per jaar
Behalve dat ik bij de launch voor mijn S20 650 kwijt was, en dat is exclusief de 100 cash back die er toen opzat. De S10 was 575 incl Galaxy buds (destijds voor 100e verkocht).
Ik heb de prijzen overgenomen van de pricewatch.
Daar staat die dip niet in pricewatch: Samsung Galaxy S20 4G 128GB Grijs
Aanvulling (omdat het mijn eerste smartphone was :) :
S2 (2011): €719,- (aka: SII, i9100, pricewatch: Samsung Galaxy S II i9100 Zwart)

Overigens zie ik bij deze S2 dat de pricewatch aangeeft dat de prijs binnen een maand stevig zakt.
Jaarlijkse inflatie ligt rond de 2%. De stijgingen in de prijzen kan je daar echt niet op pinnen, sorry.
Dat is het grote discussiepunt. Hoe wordt inflatie berekend. Dat is schimmig want iedereen ervaart de inflatie meer dan de officiële 2%.
Het officiele inflatiecijfer is opgebouwd uit een mix van producten.
Bijv. fluctuaties in energie-/olieprijs hebben een flinke invloed.
Dat weet ik. Geef dan de werkelijke berekening. Welke mix producten?
Netflix? Melk? De huurprijzen? De woning prijzen? Je kan aan zoveel knoppen zitten dat het voor de ECB gunstig uitkomt. En dat is precies hetzelfde als koopkracht plaatjes. Iedereen weet dat ze nooit kloppen en stelselmatig te gunstig voorgesteld worden.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 6 oktober 2021 09:32]

"CBS inflatie index" -> https://www.cbs.nl/nl-nl/...-consumentenprijsindex---
Melk, media, huizenprijzen, auto's, energie, mobiele telefoons, etc alles wat een gemiddeld gezin nodig heeft om te leven.

Koopkrachtplaatjes zijn voor gemiddelde gezinnen.
Oftewel 1 fulltime werkende, 1 parttime werkende van 40 jaar oud met samen 1,5x modaal inkomen en 1,7 kind. Want dat is gewoonweg het gemiddelde van Nederland.
Waar bottomline niemand werkelijk aan voldoet, maar 80% wel verdraaid dicht bij in de buurt komt.

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 6 oktober 2021 10:21]

1 procent de afgelopen 5 jaar zelfs. de laatste keer dat we 2% hebben gezien is heel lang geleden.

alhoewel het sinds het zwalkende corona beleid naar de 3,5% gestegen is in de euro zone.
Toch is dit wel inflatie. Jij hebt het over het CPI, waar smartphones niet in meegenomen worden.
Mwah. Vergelijk het met autos. De flagships van 1k zijn supercars, de Z fold riching de 2k een hypercar. 500-600 is een middenmoot sedan. Je krijgt gewoon verschillende categorieën met andere marges
Een seat ibiza in 2011 koste 13.500 euro (vanaf), nu in 2021 mag je 23.000 of meer neertellen. Alle prijzen schieten de pan uit. Hoop dat google als ze er rond de 1000-1200 voor vragen wel een toestel leveren wat het waar maakt. Momenteel is er erg veel keuze in de high end en er zijn weinig toestellen die eruit springen tegenover de concurrentie. Foldables daargelaten
En in 2011 kreeg je er gratis en voor niks geen airco en een oprekkende distributieketting bij, de standaard VAG kwaliteit. Man wat waren die VAGjes slecht toendertijd. En iedereen maar kopen die dingen. Grappig, zag gisteren nog een autoweek klokje rond, zegt die monteur ook, toen ik van een VW garage naar een Ford garage ging, dacht ik, hey, het hoeft dus niet altijd kapot te gaan, de bouwkwaliteit kan gewoon beter!
En iedereen blijft gewoon VAG kopen. Ongelofelijk wat dat bedrijf presteert en er mee weg komt. Voor mij staan ze al lang op de zwarte lijst.
Er zit ook een stuk meer "standaard" in, en sowieso schuiven alle automodellen langzaam op in klasse.
Vroeger was het Polo - Golf - Passat, Nu is er de Up voor de prijs (en uitrusting en formaat) van een vroegere Polo onder bijgekomen.
De vergelijking is. Vroeger was een topmodel 600 euro. Nu is dat 1000.
De inflatie is real.
Inflatie alla winst marge inderdaad.
inflatie van 50% ik mag toch hopen van niet?
Nou nee. Inflatie geeft weer hoeveel je met je geld kan kopen. Inflatie gaat ook doorgaans over een korf producten, en niet over 1 enkel product. Als je het over 1 product hebt, dan spreek je beter over prijsstijgingen ipv inflatie. Het is belangrijk om ook steeds dezelfde producten te vergelijken. Dus niet de prijs van een S10 in 2019 vergelijken met een S20 in 2020. Als je van een prijsstijging wil spreken moet je toch een S10 in 2019 vergelijken met een S10 in 2020.
Inflatie heet geldontwaarding.
In engels je purchasing power daalt. Dat gaat momenteel hard omdat de ECB miljarden euro's letterlijk print. Dat komt in uiting door de hoge prijzen. Zoals de huizenprijzen.
Veel mensen hebben opeens veel geld en gaan investeren.

En in jouw voorbeeld vergelijk je de topmodel iphone uit 2010 en 2021.
Vertel dan eens wat het verschil is.

Vergelijk eens de prijzen in gulden met euro's. Wat je met middeninkomen toen kon kopen en nu.

[Reactie gewijzigd door lighting_ op 6 oktober 2021 16:29]

Was all gezien die wordt €899 voor de 128 gb versie en de pixel 6 wordt €650
De Pro heeft een afgerond scherm wat ik persoonlijk niet mooi vind. De "gewone" heeft dat niet en die wordt waarschijnlijk de opvolger van mijn Pixel 2.
Hopelijk dit keer (eindelijk) een officiële lancering in België en/of Nederland! in België kan je al enige tijd de Pixel telefoons aan normale prijs kopen via Fnac, maar dat is Franse import. Hopelijk dus dit keer voor echt!
Wat dat betreft leeft Google in zijn eigen wereldje.

Best irritant, zeker omdat ze hun andere producten hier wel verkopen.
Ja ik vind het ook compleet ruk. Één gelukje: de Franse Fnac heeft de telefoons natuurlijk, en die verzenden gewoon naar Nederland :) dus originele prijs en geen gekloot met externe bezorger ofzo. Zo heb ik mijn p5 gehaald en werkte prima
En via Fnac ook met extra oordopjes (verplicht in Frankrijk)
Hoe zit dat met garantie als je dat zo doet?

Alternatief is naar mediamarkt Duitsland rijden voor mij maar dan heb je een corona paspoort nodig en zonder daar een discussie over te starten voor mij een no go.
Lijkt mij dat je gewoon normaal garantie hebt sinds ze naar Nederland bezorgen
Ik bestel de Pixel altijd bij belsimpel.
Kan zeker, maar duurt altijd even voordat hij daar is en kan meer dan 100 euro extra kosten.
Daarom wacht ik ook altijd even, dan gaat er meestal weer wat af ;)
...ware het niet dat ze ze regelmatig in de ‘aanbieding’ gooien waardoor ze alsnog goedkoper zijn. Oké, niet zo goedkoop als de oorspronkelijke prijs + aanbieding, maar de meerprijs is dan niet meer zo hoog.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 6 oktober 2021 10:13]

Dat is waar (zelf nooit gezien maar goed) maar vind het persoonlijk handig bij fnac dat je hem voor de laagste prijs haalt en dat je support heb enz. Belsimpel is erg fijn voor degene die hem liever niet naar Frankrijk wil terug sturen als er een probleem is maar ieder zijn ding :)
Hype! :) Ben erg benieuwd naar de officiële prijs. Heb ook gehoord dat google veel investeerd heeft in het trade in programma, dus misschien kan ik dan bij hun veel krijgen voor mn pixel 5 en een 6 halen. Al zou ik daar even overna moeten denken.. 5 is best een perfect formaat imo.
Ben er persoonlijk super benieuwd naar. De vorige pixels kwamen nog verassend goed mee met zeer oude camera hardware. Ik hoop dan ook dat het nu beter is dan de competitie met de grote sensor en verbeterde software dmv de Tensor.

Het design vind ik persoonlijk wel leuk, weer eens wat anders.

Leuke launch aankondiging trouwens, ook interactief.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 5 oktober 2021 21:25]

Ik ben wel in de markt voor een pixel, met name om de volgende reden: https://dontkillmyapp.com/.
Steeds meer OEMs implementeren batterijbesparingsfuncties die moeilijk of niet uit te zetten zijn. Een groot nadeel (voor mij) is dat GPS trackers worden gekilled in de achtergrond. Heb je 80 km gefietst, is je tracker er na 5 km mee gestopt. In alle reviews van mooie nieuwe toptoestellen wordt dit nooit meegenomen, maar ik vind het erg belangrijk dat ik baas over eigen telefoon ben.
De enige die dit (nog) goed schijnt te doen is Pixel/Nexus/Androind One. En nee, ook Oneplus deugt niet.

[Reactie gewijzigd door Hermanleen op 6 oktober 2021 05:33]

Om vervolgens waarschijnlijk het event af te sluiten met: ''het toestel zal niet worden uitgebracht in de Benelux.''

Krijg je weer dat gerotzooi met bestellen van buitenlandse webshops en mogelijke bijkomende garantie / reparatie issues mocht er iets fout gaan. Begrijp gewoon niet dat Google die toestellen niet ook gewoon in Nederland aanbiedt. Is voor mij al een reden om geen Pixel te kopen.
ik ben niet helemaal zeker, maar volgens mij zijn alle Europese webwinkels gewoon verplicht de wettelijke garantie van 2 jaren te bieden. Terugsturen voor reparatie, tjah,..dat kan wel een issue zijn idd.
Ja, de kans dat je dat moet doen (terugsturen) is waarschijnlijk niet groot, maar het gebrek aan service vanuit Google zelf stoort mij ook moet ik toegeven.

Kijk, je betaalt tegenwoordig dezelfde bedragen voor Google hardware als Apple hardware, maar bij Apple kun je altijd een Apple store binnenlopen bij wijze van.
Ik ga het allemaal verklappen:

- Groot scherm
- Hele goede camera
- Fantastische batterij
- Android 12

Oftewel, zoals elk ander toestel :)
De batterij is nog afwachten.

Sws is android wat dorstig en zijn niet alle apps optimaal,
de chip zelf is ook nog maar even afwachten hoe die zal presteren in realllife. Daarbij komt ook nog dat nieuwere soc’s niet optimaal blijken te presteren in smartphones en dat throttlen nodig is,

nieuws: OnePlus bevestigt prestaties van populaire apps te beperken op OnePlu...

Maar ook de xiaomi 11t moet er aan geloven;
https://www.gizchina.com/...solves-the-heating-issue/


Ben benieuwd welke kant deze aangepaste versie opgaat als die volledig wordt belast en wat dat met rest doet.
Die throttling is wel echt een ding. Leuk die piekprestaties, staat leuk op papier, maar als het maar kort kan, wat heb je er dan aan. Las vandaag de review van de iphone 13 pro max op GSMarena:

We ran a couple of stability tests on the 13 Pro Max as well. The 77% long-term performance result for the CPU is probably okay, though the quick drop to that level isn't particularly confidence-inspiring.

Similarly, the GPU was rather quick to throttle, and it plummeted even further down to around 67% of its initial performance in the 3DMark Stress test. That's still a bit better than the 63% stability rating we got on the iPhone 13, and the absolute results remain in favor of the big phone, too, though we would have preferred to see better sustained performance.

Leuk joh, ga je hard gebruik maken van de chipset, gaat je performance met +-30% naar beneden...
1 van de redenen dat ik mijn telefoon misschien wat langer hou, SD855 voldoet nog prima en daarnaast haalt mijn accu nog steeds erg nette SoT en de toestel oververhit niet.

Als nou meer fabrikanten 870 zouden gebruiken was er meer keuze dit jaar, 888 is een heethoofd en blijkbaar zelfs Apple krijgt de boel niet koel genoeg met hun eigen chip.

Hopen op het beste met de Pixel 6 (Pro) dan maar.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 5 oktober 2021 22:26]

Het enige scenario waar ik de CPU belast is video transcoden (versturen met Whatsapp of andere compressie) en photostitching. Beide zijn korte belasting en dus is voor mij sustained performance compleet irrelevant. 3dmark stress test is niet echt een use case.

Dus om je vraag te beantwoorden: als het maar kort is heb ik er 100% profijt van. En velen met mij, denk ik.

Andere vraag: wie heeft 5 of 30 minuten lang maximale performance nodig?
Weer een reden om de nieuwe iphone te laten staan 😬😬

Ben benieuwd hoe lang het marketing-technisch kan want er wordt je iets beloofd wat je niet krijgt.
Amen.
13 in dozijn alleen ineens heeft wel iemand nagedacht en het scherm eiland aangepast zodat je telefoon niet rammelt op tafel. 8)7
Ow, and one more thing....geen oplader.
Nauw, dat zou ik bij elke smartphone zeggen (behalve bij iets als de Galaxy fold).

Maar toen ik de eerste renders van deze Pixel 6 zag was ik meteen verkocht. Ik heb ze sinds dien op mijn radar staan.
Maar stock Android wat ik altijd prefereer om maar eens een moeilijk woord te gebruiken :+
* "stock" Android

Wat Google op hun Pixels zet is ook niet het cleane Android.
Ik ga het allemaal verklappen:

- Groot scherm
- Hele goede camera
- Fantastische batterij
- Android 12 en updates naar volgende versies meteen nadat ze uit zijn gekomen in plaats van als het de OEM een keer uitkomt én nadat ze er hun eigen meuk-die-ik-niet-wil-hebben in hebben gestopt
FTFY ;-)

Is voor mij de reden dat ik sinds ik na de Samsung Galaxy 2 overgestapt ben naar de Nexus 5 alleen nog maar telefoons met stock Android aanschaf...
Die lelijke behuizing maakt het voor mij een no-go helaas.
Weet er iemand of ze ook ongelimiteerde opslag op Google photos gaan bieden bij zo een toestel ?😅😅😅😅
Ik heb verstaan dat het niet het geval zal zijn