Google brengt Pixel 6-smartphones met zelfontworpen chip deze herfst uit

Google bevestigt de komst van een Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Het bedrijf publiceert foto's van de toestellen op Twitter en bevestigt dat de smartphones gebruikmaken van een soc die Google zelf heeft ontworpen. Het bedrijf noemt nog geen adviesprijzen.

Google meldt op Twitter dat de twee Pixel-smartphones later dit jaar uitkomen. In een blogpost spreekt het bedrijf over een release in de herfst. Het bedrijf geeft onder andere details over de Google Tensor-chip. Dat is een chip die door Google zelf is ontworpen voor zijn Pixel-smartphones.

Het bedrijf stelt dat de Pixel 6-toestellen met deze chip Googles 'meest krachtige AI- en machine learning-modellen kunnen verwerken'. Dit moet onder andere cameraprestaties verbeteren en helpen bij spraakherkenning en andere features. De Tensor-soc krijgt ook een nieuwe securitycore en Titan M2-beveiligingschip.

Het bedrijf deelt verder geen benchmarks of prestatiecijfers van de komende Google Tensor-soc. Het is verder ook nog niet bekend wat voor cpu, gpu of 5G-modem de chip gebruikt. Volgens een preview van The Verge combineert de Tensor-soc componenten die door Google zelf zijn ontwikkeld met bepaalde componenten die het onder licentie afneemt bij andere bedrijven, maar het is niet bekend welk bedrijf de meer standaard onderdelen van de chip ontwerpt.

Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro
De Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro-smartphones. Afbeelding via Google

De techgigant publiceert ook renders van de komende Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Die komen overeen met eerder uitgelekte afbeeldingen, die onder andere toonden dat de smartphones platte schermen en een soort 'camerabalk' krijgen. The Verge schrijft dat de Pixel 6 Pro een 6,7"-scherm met qhd+-resolutie en 120Hz-refreshrate krijgt. De reguliere Pixel 6 zou over een 6,4"-display met full-hd+-resolutie en 90Hz-verversingssnelheid beschikken. Beide telefoons krijgen een vingerafdrukscanner onder het scherm.

De Pixel 6 Pro krijgt drie camera's, waaronder een telefotolens met een 4x 'optische zoom', bevestigt Google. De reguliere Pixel 6 krijgt geen camerasensor met telefotolens, maar verder is de cameraopstelling hetzelfde. Google brengt de Pixel 6 en Pixel 6 Pro beide uit in drie verschillende kleurcombinaties. De twee smartphones hebben een soortgelijk ontwerp, hoewel de Pixel 6 Pro iets meer ruimte boven de camerabalk heeft.

De Pixel 6-smartphones maken gebruik van Android 12 en zijn Material You-ontwerp. Google toonde dat OS eerder dit jaar al tijdens zijn I/O-presentatie. Android 12 krijgt onder andere een vernieuwde interface met meer gepersonaliseerde systeemthema's, die worden gebaseerd op de wallpaper van gebruikers. Nadat gebruikers een achtergrond instellen, kiest het systeem op basis van kleuren uit die wallpaper welke accentkleuren getoond moeten worden in menu's, toggles en knoppen. Tweakers testte eerder dit jaar de Android 12-bèta en schreef daarover een preview.

Google TensorGoogle Pixel 6 en Pixel 6 ProGoogle Pixel 6 en Pixel 6 Pro

De Tensor-soc, Pixel 6-smartphones en Android 12. Afbeeldingen via Google

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

02-08-2021 • 18:38

150

Submitter: CLB

Lees meer

Reacties (150)

150
140
59
3
0
64
Wijzig sortering
Hopelijk een nieuwe betere camera sensor. De sensor is al jaren dezelfde.. ze hebben het lang met goede software kunnen redden maar zijn nu wel ingehaald door de concurrentie.
Zoals ik begrijp is het dezelfde sensor al die in de Xiaomi Mi 11 Ultra zit, dus 1/1,12 inch groot. Ik heb toevallig met GCam daar foto's mee gemaakt van de sterrenhemel. Dat leverde mooie beelden op :-).
Xiaomi Mi 11 Ultra staat momenteel bovenaan qua foto's begrijp ik. Op de Gcam-groepen zie ik mensen flink discussiëren over Gcam vs stock-cam, het is niet per definitie meer dat Gcam nu beter is. MIUI Stock cam is flink verbetert afgelopen jaren. (En de Gcam is nog relatief nieuw voor de Mi 11)
De Pixel 5 is relatief klein, deze twee Pixels 6 zijn weer flinke jongens. Hopen dat een toekomstige 7 of 8 weer kleiner is.
Inderdaad! Hoe kan het toch dat bij Android er haast geen high end toestellen zijn met max 6 inch. Waarom steeds van die joekels? Waarom wél kleine iphones? Ik heb de Pixel 5 en dat is echt de max qua formaat. Ik sla wel een jaartje over als de Pixel 6 inderdaad 6,4 inch wordt (en waarschijnlijk ook veel te duur).

[Reactie gewijzigd door typetje1965 op 22 juli 2024 23:20]

Een heel goede vraag. Toevallig vorige week acuut op jacht geweest naar zo'n betrekkelijk klein toestel: Het liefst minder dan 6 cm breed was de eis. Toen uit gekomen bij een Samsung Galaxy S20 (pricewatch: Samsung Galaxy S20 5G 128GB Grijs). En dat alleen maar omdat toevallig met abonnement maar wel direct betalen uitgebreid in de aanbieding was.

In de android midden moot vind je nog wel de nodige kleinere toestellen met redelijke specs. Volgens mij vooral omdat die toestellen vooral vaak zakelijk worden aangeboden en gebruikt.
Vergeleken met de concurrentie is dat voor mij ook het belangrijkste pluspunt. Als het formaat hetzelfde zou blijven heb ik wel interesse, nu helaas niet.
Maar echt, ik zat te denken om een Pixel aan te schaffen juist omdat deze doorgaans ook een beetje compact zijn. Komen ze nu met zoiets uit :')
Kwestie van smaak, maar ik vind dit echt de lelijkste camerabump die ik tot nu toe gezien heb.
Ik vind hem ook niet heel mooi, maar denk dat het praktischer is dan een kleine bump. Dan wiebelt het toestel altijd als het op zijn rug op tafel ligt. Zeker als de bump niet in het midden zit.

[Reactie gewijzigd door jrswgtr op 22 juli 2024 23:20]

Met een hoesje er om heen (wie heeft geen hoesje?), past de camera bump precies erin en is de e achterkant weer plat. Ik heb dat nu ook met een Galaxy s20. Hoesje valt om de camera heen
Ik heb geen hoesje.
Met een hoesje ….

Tja met een beter ontwerp zou de camera bump geen bump zijn maar zou het toestel gewoon dikker zijn met een accucapaciteit die past bij moderne hardware en connectivieit

Ja ik gebruik ook een hoesje maar het idee dat er extra dikke lagen rubber nodig zijn om de camera bump op te vangen had ik toch liever meer hardware en een dun hoesje

[Reactie gewijzigd door i-chat op 22 juli 2024 23:20]

Ik heb geen hoes. Vind mn tel's kleur mooi en ben gelukkig voorzichtig ermee
Nooit een hoesje gehad (wel screen protectors) en nog nooit een gebroken scherm gehad. 11jaren zonder hoes en t ergste tot nu toe ware wat krasjes op de achterkant toen ik de eerste keer mn tel en sleutels in dezelfde zak deed (die les ook snel geleerd)
Ik heb geen hoesje.... Nooit gehad...
Koop ik een toestel dat ik er mooi en dun uit vind zien.. lekker in de hand ligt.. ga ik er toch geen "lelijk" hoesje om doen..... Gebruik dus nooit een hoesje... want inderdaad, dan kan ik net zo goed het toestel hierboven kopen... Tis een kwestie van smaak,.. maar ook ik vind hem echt lelijk. Als ik hem zou kopen wordt dit er 1 voor het eerst met een hoesje... maar denk niet dat ik deze ooit koop ;)
Hear Hear.

De laatste 5 jaar geen hoesje meer. Zolang je geen butterfingers hebt geen probleem.

Mensen kijken altijd raar op als ik een nieuwe iphone "rauw" op tafel leg.

Een telefoon is een gebruiksobject, geen museumstuk die je moet babyen.
Ik was ook altijd zo, maar toen ik een OnePlus 3 had, met een metalen achterkant, liet ik 'm heel vaak uit mijn handen glijden. Zeker als je wat zweterige handjes had. Op wat krassen na was er nooit iets aan de hand, maar vond het zo vervelend dat ik er toen maar een carbon hoesje om heb gedaan.

Nu heb ik een telefoon die van glas is en heb daar hetzelfde probleem mee. Ik heb gewoon gladde handjes en heb grip nodig.
Ja, herkenbaar. Ook de grote modellen zijn simpelweg niet altijd heel praktisch om met 1 hand te gebruiken waardoor ze extra tricky in t gebruik zijn. Ik gebruik ook een hoesje nu puur voor de extra grip.
Maar daar heb je toch geen hoesje voor nodig? Je hebt ook andere oplossingen, zoals stickers van D-Brand met extra grip.
Het is maar net wat je een hoesje noemt natuurlijk. Bescherming zou een beter woord geweest zijn.
Juist als je geen hoesje hebt zul je je telefoon moeten babyen. Ieder zijn eigen ding zullen we maar zeggen.
Nooit een hoesje (behalve werk telefoon) Laatste telefoon met valschade was een Nexus 5.
Zowel mijn n5x als gladde, full glass s9 totaal niet gebaby'd.
Ja het is altijd even schrikken als ie uit mijn hand/broekzak op het beton of tegels valt. Maar voor mij is een telefoon een gebruiksobject wat al veel te groot is. Scheelt misschien dat ik niet meer dan 350 euro aan een telefoon uitgeef. TOV van een device van €1500
Maar het is niet alleen de achterkant - ook het scherm kan kapot. Mijn BlakcBerry Passport bijv. heeft veel valpartijen overleefd omdat 'ie altijd op de achter- of zijkant viel, maar toen 'ie een keer uit mijn handen glipte op straat en met het scherm de stoeprand raakte, was het scherm nogal beschadigd. Wel bruikbaar, maar flink beschadigd.
Ik gebruik ook een hoesjes meer. Wel een screen protector.
Zal vast per telefoon verschillen, maar mijn telefoon is van voor en achterkant van glas. Verschrikkelijk glad, je kan het ook nergens neerleggen, glijdt overal heen. Naar mijn mening gewoon bijna onbruikbaar zonder hoesje. Want omdat mijn vingers minder grip hebben op de telefoon, moet ik het vet krampachtig vasthouden. Typt minder fijn.

Ik vind deze pixels er overigens super vet uit zien! Keer wat anders.
De truc is om altijd warme handen te hebben (maar niet zeiknat uiteraard). Mijn S10e heeft juist heel veel grip :D

[Reactie gewijzigd door vickypollard op 22 juli 2024 23:20]

Gaat alleen een beetje moeilijk als je, zoals ik, last hebt van het Fenomeen van Reynaud…
Inderdaad, mensen staan veel te weinig bij dat soort dingen stil. zelf heb ik last van de ziekte van Hedel.
Ik vind smartphones juist lekkerder in de hand liggen met hoesje, zal er ook maar aan liggen wat je gewent bent, ik probeerde laatste ff zonder hoesje, dacht dan is die toch wat dunner in de broekzak, maar het was hem toch niet, niet lekker in de hand, niet gewent.
Ik heb geen hoesje.... Nooit gehad...
Koop ik een toestel dat ik er mooi en dun uit vind zien.. lekker in de hand ligt.. ga ik er toch geen "lelijk" hoesje om doen....
Altijd hoesjes gehad, maar de meeste zijn inderdaad van PU of "kunstleer" en dus ook PU. Vooral die laatste zijn binnen een half jaar lelijk en binnen een jaar kapot, maar ja, ze kosten ook maar 10-20 (behalve voor Apple, dan is het 20-30, en als er Apple op staat, 50)

Overigens kun je in de winkels ook alleen zulke goedkope en lelijke hoesjes kopen, en dan nog alleen voor Apple, Samsung S-series, en dit jaar heb ik voor het eerst er eentje gezien voor een ander merk/model. Voor andere telefoons moet je al uitwijken naar internetaanbieders.

Maar ga je naar een buitenlandse webshop dan vindt je hoesjes van echt leer, zo zacht en soepel dat je die telefoon helemaal niet meer wilt neerleggen. Alleen met zo'n hoesje ligt een telefoon echt lekker in de hand, en dat hoesje overleeft ook nog eens makkelijk die telefoon.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 22 juli 2024 23:20]

Ik heb geen hoesje.
Waarom zou je miljoenen besteden aan industrial design en er vervolgens een flut hoesje omheen doen.
Omdat als je kinderen hebt rondlopen je telefoon helaas niet meer veilig is ;)
Omdat dat 'industrial" design, vaak niet erg "'industrial"-proof is.

Glazen achterkant, nauwelijks randen om het scherm te beschermen, krasgevoelige zijkanten. Verschrikkelijk.
Tja pininfarina heeft ook de hyundai matrix gemaakt. En VW de T-roc. Allebei om te kotsen. Oh, apple met de antennebanden van de 6 en 6s. Lelijker dan dat bestaat bijna niet. Oh het Walkie Talkie gebouw in Londen, auto's smolten weg van de reflecties.

Punt wat ik wil maken is. Genoeg designs zijn lelijk en dom. Mijn telefoon is voor en achterkant glas. En heeft een zieke camerabump. Heeft vast heel veel gekost dit design, maar het is reteglad, houdt niet fijn vast, en kan niet vlak op tafel liggen. Dus hoesje. Alle problemen van het achterlijke design opgelost.
Tsja, ik zou een telefoon die ik niet fijn vind om vast te houden ook per definitie niet kopen. :+

Team geen hoesje met glazen (voor en achterkant) iPhone 12 mini O+
Idd is toch echt zelf een probleem kopen waar je dan een oplossing voor moet zoeken.
Tja als je 2.5 jaar geleden een telefoon wilde met grote accu, stock android, geen notch / punch hole, high end chipset, 3.5mm headphone jack, dual sim + micro sd. Dan is er weinig keuze. Dus het is een asus zenfone 6 geworden.
De keren dat die gevallen is door mijn schuld om is op 1 hand te tellen. Hier met een kind ook geen issue, maar dat is een andere discussie.

Eerlijk gezegd maak ik me ook niet druk om schades er op, maar dat is wellicht bias omdat ik ze zelf dagelijks repareer.
Omdat die miljoenen aan design leiden tot een telefoon die nooit goed ligt door een camera bump, genoeg breekbaar/krasbaar glas bevat om een kas in het Westland te maken en te glad is om lekker vast te houden.
Je hebt gelijk, je moet de reparatieafdeling natuurlijk ook een boterham gunnen.
Omdat niet iedereen een kantoorjob heeft 🤔.
Wie regelmatig klust, in de bouw werkt, veel in de tuinnwerkt... Zal het niet in zijn hoofd halen een smartphone zonder hoesje te gebruiken.
Gemiddeld verbruik ik 2-3 hoesjes per smartphone! En die hoesjes zijn dan volledig afgeleefd.
Mensen in de bouw zullen er nog wel meer verslinden.
Daar snap ik het. Voor mijn vader heb ik ook een otterbox gekocht.

Voor de smartphones in de zorg doen we dat ook.
Totdat je hem laat stuiteren en je mega mooie telefoon alleen maar in dezelfde staat terug te krijgen is door een flink bedrag te lappen. Dan is zo’n hoesje van een paar tientjes toch wel erg fijn.
Daar heb je een verzekering voor.
Overigens fatsoenlijke telefoons kunnen redelijk wat hebben.

Je moet alleen wegblijven van die glazen achterkanten.

Ik blijf dit gewoon kopiëren.
Ik denk dat velen het zat zijn om onnodig hoge premies te betalen omdat anderen telkens hun telefoon declareren nadat ze die zelf hebben laten vallen en weigerden een hoesje te gebruiken omdat "daar heb je verzekering voor". Toen ik het las werd ik meteen pissig.
Erg kinderachtig van je. Het zit in de verzekering dus als hij kapot gaat declareer ik ook.

Daar betaal je ten slotte voor.
Je kunt beter bozer worden op de fabrikanten en jezelf voor het maken en aankopen van fragiele apparaten.

Wat is er moreel verwerpelijk aan? Je kunt ook een verzekering nemen die de telefoon niet of amper dekt.
Verzekeringen zijn een sociale constructie waarmee je met elkaar risico afdekt tegen een aanvaardbare premie. Het is duidelijk dat je dat sociale aspect niet snapt.
Nee verzekeringen zijn een zwaar commerciële en winstgevende branche.

Mijn risico wordt afgedekt door de verzekering. En die verzekerd (lees hedged) dat weet op de financiële markten.

Je bent nogal naïef om ze als sociale constructies te zien die tijd is al lang voorbij.

Het is ook niet dat ik er mee ga gooien. En ik koop expres geen telefoons die helemaal uit glas bestaan.

[Reactie gewijzigd door icecreamfarmer op 22 juli 2024 23:20]

Ik heb je comments niet gemodereerd, die -1 had je al.

Als je niets met mijn reactie kan hoef je er niets mee te doen, ik dacht alleen dat het je wat inzicht zou kunnen geven. Kan je kinderachtig vinden, maar het is echt het beste antwoord dat ik heb op je vraag: "Hoezo -1?"

Tip voor de volgende keer: als je het antwoord niet wil horen kan je misschien beter de vraag niet stellen.
Als zijn verzekering dat dekt is het best dom om er geen gebruik van te maken.
Dat t kan is de schuld van de verzekeringsmaatschappij
Over of het dom of slim is doe ik geen uitspraken, persoonlijk vind ik het moreel verwerpelijk om er zo laatdunkend mee om te gaan. Dat hoef je overigens niet met me eens te zijn, maar ik denk wel dat de -1 daar vandaan komt en dat was de vraag.
Je leert die zin verkeerd. Ik vind claimen niet moreel verwerpelijk. Ik vind de laatdunkendheid, de onachtzaamheid waarmee met spullen omgegaan wordt omdat ze toch verzekerd zijn moreel verwerpelijk.
Dan heb jij mijn reactie verkeerd gelezen, want waar zeg ik dat ik zo onachtzaam met spullen omga dan?
Of waar zegt icecreamfarmer dat?

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 22 juli 2024 23:20]

Dat zeggen jullie nergens en dat beweer ik ook niet. Sterker nog, volgens mij zeg je hier dat we het eens zijn. Als je voorzichtig met je telefoon omgaat (eigenlijk alsof die niet verzekerd is) kan je wat mij betreft prima claimen als er toch onverhoopt schade is, dat zeg ik de hele tijd al. Waar zijn we het nou over oneens?
"daar heb je verzekering voor". Toen ik het las werd ik meteen pissig.
Daar hebben we t nu blijkbaar over.
Over jou die pissig word over jouw eigen misinterpretatie

En met jou, genoeg andere mensen die mensen minnen omdat ze niet kunnen lezen (als we jouw woorden mogen geloven dan):
Dat hoef je overigens niet met me eens te zijn, maar ik denk wel dat de -1 daar vandaan komt en dat was de vraag.
Want nergens zeggen we dat je zo laagdunkend met je telefoons moet omgaan, maar als we jouw geloven worden we gemind omdat we dat blijkbaar wel beweren

Dus wat is t nou: beweren we dat en worden we daarom gemind of kunnen jullie niet lezen of is t iets anders en loog je dus eerder?

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 22 juli 2024 23:20]

Nee, je hebt gelijk. Niemand kan lezen en alleen jij hebt het hij het rechte eind. Bovendien ben ik een pathologische leugenaar. Fijn ook dat je alweer halve zinnen van me quote en daar dan tegenin gaat.

Diepe zucht.

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 22 juli 2024 23:20]

Fijn dat je je eigen fouten niet kan uitleggen en met zo'n diep triest non-reply moet komen.

Quote je eigen hele zinnen dan, breng die context dan. Want zelfs daarmee bewijs je niks. Enige reden dat ik t niet deed is om t makkelijker voor je te maken namelijk: minder lezen voor je.

Diepere zucht
Je quote
"daar heb je verzekering voor". Toen ik het las werd ik meteen pissig."
Die eerste zin was
Ik denk dat velen het zat zijn om onnodig hoge premies te betalen omdat anderen telkens hun telefoon declareren nadat ze die zelf hebben laten vallen en weigerden een hoesje te gebruiken omdat "daar heb je verzekering voor".
Je reageert telkens op de helft van wat ik zeg, niet op het geheel. Ik ben telkens bezig om je terug te brengen naar mijn gehele mening over dit onderwerp en ben genoodzaakt steeds in herhaling te vallen. En nu ik je daarop wijs ga je het op de man spelen. Het enige wat ik nog kan bedenken is dat je koste wat kost je gelijk wil halen, dus bij deze: jij hebt gelijk. Ik hoop dat je er blij mee bent. Je begrijpt dat ik niet meer zal reageren, compleet nutteloos.
Ik denk dat velen het zat zijn om onnodig hoge premies te betalen omdat anderen telkens hun telefoon declareren nadat ze die zelf hebben laten vallen en weigerden een hoesje te gebruiken omdat "daar heb je verzekering voor".
Alleen t dikgedrukte deel was wat icecreamfarmer zei.
De rest heb je erbij bedacht om jezelf pissig te maken.
En als we jou mogen geloven hebben genoeg andere dat ook erbij bedacht gegeven de minnetjes.

Dus als jij en de rest hier gewoon las wat icecreamfarmer zei; dat mocht je een dure telefoon per ongeluk laten vallen dat je daar een verzekering voor hebt. (NIET dat je ermee moet gaan lopen gooien), dan scheelt t een hoop rommel comments en minnetjes die jullie nu onnodig veroorzaken met jullie gebrek aan begrijpend lezen vaardigheden.

Dus hou gewoon op met onnodig problemen te creeren waar die er niet zijn

[Reactie gewijzigd door WORPspeed op 22 juli 2024 23:20]

https://weblog.independer...schades-claimen-gevolgen/
De mensen die nooit schade claimen hebben er last van. Niemand zal je vervelend aankijken als je ooit een keer verzekeringsgeld vraagt voor een kapotgevallen telefoon, maar het gebeurt gewoon te veel en te vaak door mensen die weigeren een hoesje om hun telefoon te doen omdat ze toch verzekerd zijn. Het gaat niet om jouw mogelijkheid om te claimen, het gaat er om dat anderen last van jou hebben, uitgedrukt in hogere premielasten. De toon in je bericht wekte bij mij de suggestie dat je gemakzuchtig bent in claimen van schade die makkelijk voorkomen had kunnen worden. Ik denk dat je daarom die -1 te pakken hebt. Je hoeft verder niets goed te praten en je hebt die -1 niet van mij, ik probeer je alleen uit te leggen hoe je daarmee mogelijk op anderen (in ieder geval op mij) overkomt.

[Reactie gewijzigd door SpazzII op 22 juli 2024 23:20]

Overigens niet persoonlijk en dank voor je uitleg.

Dat klinkt leuk van reaal maar dat is meer een PR bericht. En soort van emotionele chantage.

Ik claim waar ik recht op heb bij de commerciële partijen waar ik dat risico afgedekt heb. Ik sta daar gewoon zakelijk in. Daar betaal ik dan ook extra premie voor vanwege afkoop eigen risico en de buiten de deur en kostbaarheden verzekering.

Overigens valt er bij reaal ook nog een wereld te winnen. Bij een lekkage moest ik perse een offerte van een aannemer indienen voor het herstellen van de schade. Dit terwijl we het zelf konden en wilde maken. Dat heeft ze gewoon duizenden euro's extra gekost.

Bij Aegon mochten mijn ouders gewoon de bonnetjes van de daadwerkelijke kosten indienen.
Ja ik snap t ook niet.
Als t systeem van verzekeringen niet werkt, moet dat gefikst worden.
Eigen risico, een hogere maandelijks premium na je eerste claim, een korting voor mensen die niks claimen.
Auto en ziekte verzekeringen kunnen t, maar blijkbaar is dat geen optie.

Don't hate the player, hate the game

Als zij graag willen betalen voor dekking die ze niet gebruiken is t hun schuld.
Al die -1en bijelkaar komen straks opgeteld uit op -1000 (euro op je rekening!)

kosten nieuwe telefoon 1000 euro
verzekering -1000 euro
--------------------------------------------------- +
eigen kosten 0 euro

;P
Ja en veel mensen worden daar blijkbaar boos om als je commerciële partijen zakelijk benaderd. :?.

Zo zeer zelfs dat ze iedereen die geen hoesje gebruikt maar gaan minnen.

Ik blijf ondertussen gewoon die reactie kopiëren want ik de karma punten doen mij niets.
Ja, karma mag de pot op. Met karma betaal je de verzekeringspremie niet
Hier ook geen hoesje en erger me daarom ook kapot aan deze insteek van fabrikanten. Alsof ik een auto koop en deze meteen laat wrappen. Dit ontwerp is dus beter geschikt voor beide doelgroepen want het sluit het gebruik van een hoesje niet uit maar is wel mooi symmetrisch.
Ik vind het eigenlijk wel wat hebben. Nou heb ik persoonlijk liever een net iets dikkere telefoon met boven en onder een fikse rand om het scherm zodat alles er wel netjes in past, maar qua camera bumps vind ik dit helemaal niet verkeerd uitzien, althans niet bij de donkergrijze versie.
Ik vind 'm persoonlijk wel strak, beetje visor achtig, zeker met de accentkleuren. Plus als de camera's beetje goed zijn past het ook wel. Enige waar ik design-wise van baal is aan/uit en volume op dezelfde kant. Heb ik liever links en rechts

[Reactie gewijzigd door DamirB op 22 juli 2024 23:20]

Ik ben het met je eens, ik denk dat dit voor veel mensen een afknapper gaat wezen. Toen ik de text las over die nieuwe cpu dacht ik '' Best interessant, in de gaten houden deze'' tot ik de afbeelding zag van hoe die eruit ziet.
Nou, dat dacht ik ook. Heel benieuwd naar de chip, maar dat verdween toen ik de achterkant zag. Ik heb zelf een iPhone, maar persoonlijk vind ik de bump van de Samsung S-serie wel het mooiste. Maar goed, het is allemaal een kwestie van smaak. Ik vind het wel opvallend hoe Google toch weer iets weet te verzinnen wat weer zo controversieel is.
Mijn smaak verschilt, ik vind 'm wel wat hebben, maar misschien juist omdat het ander/nieuw is. Drie, vier of zelfs meer lenzen op een camera bump, zoals bijvoorbeeld Samsung's S21 Ultra, dat vind ik pas lelijk.

Bovendien lijkt me dat dit het toestel zonder hoesje makkelijker vast te houden maakt.
Over smaak valt zeker niet te twisten, want ik vind het juist één van de mooiste tot nu toe. :)
Ais de "bump" dik en stevig genoeg is, zou je hem kunnen gebruiken als als flesopener :9B

En als hij EOL is, als deurstopper :P
Nou, gek genoeg krijg ik een nostalgisch gevoel bij. Doet me denken aan de Nexus 6P, oprecht de allerslechtste telefoon die ooit door Google is geproduceerd.
Kwestie van smaak, maar dit is veruit mijn favoriete camerabump ontwerp.
De Xiaomi Mi 11 Ultra gezien ?
Ach ja, ligt er ook aan of je je telefoon als mode accessoire gebruikt. Als de prijs enorm scherp is veranderd dat een hoop. Hier thuis staan ook niet de mooiste luidsprekers, maar wat een geluid! Mijn schoenen zijn ook niet volgens de laatste mode (denk ik), maar zitten heerlijk!
Los van de smaak en puur praktisch gezien begrijp ik de keuze voor een horizontaal camera-eiland maar wat wel onbegrijpelijk is dat niemand van het designteam een probleem zag met zulke rechte randen te gebruiken voor een eiland dat zo ver uitsteekt. Dit gaat overal blijven achter haken. Laat het dan gelijkmatig overvloeien in de achterkant of maak er dan meteen een dikkere smartphone van.
Ik vind het juist een geweldig ontwerp. verwerkt zich waarschijnlijk ook heel mooi symmetrisch in een case.
Ik ben totaal geen tegenstander van Google, en hun manier van geld verdienen.
Echter heb ik met hun innovaties altijd de vraag of die bedoeld zijn om de eindgebruiker te helpen, of dat de hardware ingezet wordt voor hun eigen infrastructuur (alleen dan bij de eindgebruiker). Iemand een idee hierover met deze "eigen" hardware?
Google's Android en eigen hardware is helemaal niks mis mee. Google Home e.d. kun je vraagtekens bij zetten qua verzamelen van data, maar de hardware in de Pixel-telefoons is altijd prima geweest. Het is puur 'kijk wat Android kan met een écht vlaggenschip', waarbij ze de fabrikant als extra partij tussen Google en de consument weg laten vallen (ook al is een telefoon door HTC, Motorola of Samsung gemaakt, het is een Google telefoon, Google is je contactpunt).

Natuurlijk kijken afdelingen onderling wat ze met elkaars ontwikkeling kunnen, ook deze nieuwe SOCs zullen zeker gebruikt gaan worden in andere toepassingen (zoals nieuwe Nest-apparaten, bijvoorbeeld), maar daar hoef je verder niks achter te zoeken.
Je verward wel de Pixels en Nexus. Alleen HTC heeft de eerste gemaakt, LG een model (Pixel 2XL) en de rest allemaal inhuis bij google zelf (lees: direct met foxconn productie). De Nexus'en waren precies dat wat jij zei: een vlaggenschip met de richtlijnen van Google, door verschillende grote fabrikanten van Android telefoons. Dit heeft geresulteerd dat Pixels wat meer uitgesproken uiterlijk hebben gehad als Nexus, die ook in de markt goed moest doen om hardware leverancier tevreden te houden.

Ik denk dat dat het altijd goed is om het goede voorbeeld te geven. En als het voorbeeld niet wordt overgenomen het zelf te blijven doen in grotere massa. Zo deed Microsoft met de surface dat ook, nog altijd een van de weinige goede combinaties tussen laptop en tablet in mijn ogen. Gezien niemand de ideeën overnam van Microsoft hebben ze hun lijnen uitgebreid en kunnen ze deze tegen (aan hun kant) leuke prijzen verkopen zodat ze "niet in vaarwater zitten van hun afnemers". Ik ben nog altijd blij met mijn surface 4 Pro, al was die op papier veel te duur.

Jammer dat Google de neiging heeft voordelen weer in te trekken. Zoals het oneindig opslaan van foto's op Google Photos en functies die uniek waren voor Pixels later toch in hun apps in de app store opdoken. Maar heb nooit echt slechte verhalen gehoord over de pixels, en staat niet voor niets vaak in het rijtje bij camera-telefoon vergelijkingen.
Ik zeg ook niet dat er iets mis mee is. Als je Google gebruikt weet je waar je mee te maken hebt.
En ik gebruik ze graag hoor :)

Ik bedoel meer dat al die geavanceerde ai chips echt bedoeld zijn voor het toestel waar ze in zitten, of meer een extensie van hun mega datacenters.
Wat voor soort prestaties verwachten jullie vs. bestaande chips?
Als we deze website mogen geloven zal de chip dezelfde mali gpu bevatten die in de exynos 2100 zit maar hij niet bedoeld is om te concurren met de high end chips, maar eerder een 'concurrent' is van de snapdragon 870 dan de 888.

Bron:
https://www.google.com/am...ance-everything-else/amp/
Geen high-end chip maar wel high-end prijzen? ("north of $1,000" staat er in het artikel). Dat plus de belachelijk slechte beschikbaarheid hier in EU (Benelux), het moet echt niet gekker worden. Ik ben enorme fan van het eerste uur met de Nexus en Pixel devices en wou echt een refresh voor mijn Pixel 3 XL, maar dit is toch wel redelijk van de pot ger*kt als dat allemaal klopt...
Met 't risico op een -1...

Zou je wel een een Snapdragon 888 willen? In alle benchmarks is hij snel - maar ook behoorlijk onzuinig en nogal een heethoofd. Ik zie het juist als positief. Het lijkt er op dat het nog steeds een hele snelle chip gaat zijn (want een 865 is gewoon echt wel snel), zonder de problemen van de 888. Daarnaast geeft het Google de mogelijkheid een custom ISP and wat AI spulletjes er in te zetten, wat je dagelijkse gebruik qua foto's en handigheid van de software waarschijnlijk weer ten goede komt.

Ik zie liever een goed passende, goed geoptimaliseerde chip die sterk is op de punten waar ik hem gebruik, dan de snelste chip die daarmee ook behoorlijke nadelen met zich mee brengt.

Natuurlijk weten we nog weinig over de nieuwe Google chip, maar de meer betrouwbare geruchten maken me wel degelijk hoopvol.
Misschien wordt het tijd om "high-end" niet meer te zien als de meeste pure rekenkracht, maar meer op het gebied van toepassingen zoals de genoemde deep learning gedeelte.
Onthoud: de pixel 5 heeft een midrage chip en loopt verschikkelijk soepel. Ligt grotendeels aan software optimalizatie.
Het lijkt er volgens de meeste lekken op dat 't geen absolute high-end chip wordt. Wat ik er dusver van begrijp zal hij tussen de snapdragon 865 en 780 in vallen, wel met een custom ISP - dus het camerawerk zal hopelijk/vermoedelijk erg indrukwekkend worden.
Ik verwacht dat voor de doorsnee gebruiker even snel aanvoelt als een high-end chip
en dat de tweakers/benchmarks/high-end-games gaan laten zien dat t in heel erg specifieke situaties inderdaad langzamer is.
Maar voor Foto's, videos, youtube, internet en je social media apps zal je geen verschil merken
A.I. taken zullen waarschijnlijk sneller zijn op deze chip (speech recognition, HDR, AR, etc.)
Ik vind de camerabalk wel zijn charme hebben, beetje daft punk.
Jammer dat de details zo beperkt zijn, dus er valt weinig erover te zeggen.
Ik vind het (retro) design ook mooi. Jammer van de prijs.
Wat weet jij dat wij niet weten?
Licht offtopic

Maar ik moet denken aan de visor van Geordi LaForge van Star Trek TNG
The nerd is strong in this one. :P
Ik kan niet wachten op de pro!
Same here! Zal wel weer een ritje naar een Duitse MediaMarkt worden. Ik denk niet dat ze, net als alle andere Pixels, in Nederland gaan leveren.
Zus woont in Duitsland, niks aan het handje.
Ik woon net achter Nijmegen, dus is het voor mij ook niet zo erg. Ik vind het alleen jammer dat je dat ding niet via de gewone Nederlandse kanalen kan kopen.
Ik ben ontzettend benieuwd hoe krachtig google's eigen ontworpen tensor cpu zal zijn. En hoe het zich gaat meten met de nieuwste qualcomm snapdragon of apple's cpu. Dat betreft heeft google in het verleden wel vaker iets uit eigen stal aan hardware/software ontworpen en op de markt gebracht wat zowaar of niet aansloeg bij de mainstream gebruikers anderzijds niet aan de verwachtingen voldeed. Een voorbeeldje hun zogenaamde gebaren sensor (soli radar) zodat je telefoon op tafel kunt leggen en met gebaren op een afstandje je scherm kunt bedienen. Een ander voorbeeld is hun software toepassing hdr+. Een camera feature waardoor de foto kwaliteit behoorlijk omhoog ging. Maar snel weer werd ingehaald door de concurentie met hardware innovaties.

Maar ik kan niet wachten tot er eens een nieuwe pixel uitkomt met niet 128 GB aan opslag maar met 256 of zelfs 512 GB.

[Reactie gewijzigd door victor1701 op 22 juli 2024 23:20]

Leuke vergelijking, sundar Pichai heeft een foto van de chip zelf getweet naast een paperclip: https://twitter.com/sundarpichai/status/1422228336533676035

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.