Google 'verwacht' toekomstige smartphones zonder lader te leveren

Google 'verwacht' dat de Pixel 5a de laatste smartphone van het bedrijf wordt waarbij er nog een adapter geleverd wordt. Later dit jaar verschijnen de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Waarschijnlijk krijgen deze telefoons dus geen lader meer. Apple en Samsung leveren nu ook telefoons zonder lader.

Het bedrijf spreekt de verwachting uit tegenover The Verge en zegt dat 'de meeste mensen' thuis al een USB-C-adapter hebben. Daarom zou het voor Google niet nodig zijn om er eentje mee te leveren. Waarschijnlijk spelen kostenbesparingen en eventuele milieuwinsten ook een rol in Googles besluit, al worden deze overwegingen niet expliciet benoemd.

Onder meer iPhones, Xiaomi Mi- en Galaxy S-telefoons worden nu zonder adapters geleverd. Deze telefoons worden ook zonder oortjes geleverd. Tweakers schreef in januari een achtergrondartikel over het weglaten van de adapters en oortjes. Het weglaten van deze twee accessoires betekent dat verpakkingen kleiner gemaakt kunnen worden en er daardoor in theorie meer telefoons in een enkele vracht mee zouden kunnen. Daarnaast zou het afval schelen.

Google onthulde dinsdag de Pixel 5a 5G, de opvolger van de Pixel 4a 5G. De 5a krijgt onder meer een groter scherm, snellere soc en grotere accu. Vooralsnog verschijnen de smartphones alleen in de Verenigde Staten en Japan. Deze herfst brengt Google daarnaast de Pixel 6-serie uit. Deze toestellen krijgen een door Google zelf ontworpen soc.

Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro

Door Hayte Hugo

Redacteur

18-08-2021 • 09:58

268

Reacties (268)

268
265
90
12
1
152
Wijzig sortering
Quote uit de bron:
"The company says that most people already have a USB-C charging brick, so there’s no longer a need to include one with its phones."

Ik heb geen bronnen om dit te staven, maar dit lijkt me (werkende in de mobiele telefonie) absoluut niet waar. Bijna iedereen heeft tegenwoordig vast wel USB-A laders en USB-A naar USB-C kabels, maar bijna niemand heeft USB-C laders.

Edit:
Aangezien er nogal wat reacties zijn van mensen die hier van alles in proberen te lezen wat er niet staat is het blijkbaar nodig hier nog aan toe te voegen dat ik hier totaal geen persoonlijke mening plaats over het al dan niet meeleveren over wat voor lader dan ook.
Het enige wat ik zeg is dat USB-C iets anders is dan USB-A. Verder niets.

[Reactie gewijzigd door Melkunie op 24 juli 2024 10:32]

Als je nou zou zeggen dat door de verschillende oplaadtechnieken niet iedereen de juiste lader heeft om de telefoon van genoeg stroom te voorzien..
Ik heb een aantal laders in huis die mijn S21 absoluut niet bijladen (hooguit dat hij minder snel leeg loopt)
of ze laden wel bij, maar dan meldt de telefoon dat hij nog wel een uurtje of 6 nodig heeft om volledig vol te geraken.
De telefoon trekt dan zo'n 500 mA uit de lader. Dat lijkt me heel sterk dat dit aan de lader ligt. Die kunnen toch meestal minimaal 1A leveren, zelfs de goedkope troep van jaren oud kan dat.

Dit gedrag zie je eerder bij kapotte kabels, waar het weerstandsbruggetje over D- en D+ niet gedetecteerd wordt, of als USB-PD onderhandelingen niet kunnen plaatsvinden. 500 mA is namelijk de afgesproken standaard voor USB-poorten.

[Reactie gewijzigd door Aardedraadje op 24 juli 2024 10:32]

Kijk, een goede reden om een lader + kabel mee te geven dat wel goed is :)
Waarom? Er is voldoende afval in de wereld.

Het is wel zo dat ik vind dat je met een telefoon bv goedkoop (laten we zeggen 5 euro) een lader zou moeten kunnen halen.

Dus doe je doe moeite voor de lader kan dat. Maar standaard niet meer. Dan kopen de mensen die deze echt nodig hebben er een en de rest gebruikt de bestaande laders.

Er is al voldoende e-waste zou ik zeggen.
Waarom? Omdat de drie telefoons die ik de afgelopen 7 jaar heb gekocht allemaal een andere lader/kabel hebben.

- De Z3 Compact met USB-A -> Micro-USB en de bijbehorende standaard 1.5A lader. (Vervangen omdat het ding spontaan zelfmoord pleegde nadat de garantie was verlopen).
- De OnePlus 3 met USB-A -> USB-C, maar met "Dash Charge" en de 4A-over-hun-eigen-kabel lader. (Vervangen nadat OnePlus is opgehouden met updates, en steeds meer apps mysterieus crashten.)
- De Pixel 4a 5G met USB-C -> USB-C, maar met USB-PD.

Die bak met opladers komt er toch. Tenzij je elk jaar een nieuwe telefoon koopt kun je inderdaad besparen, maar de oplaadtechnieken, connectors, protocollen veranderen blijkbaar dus zo vaak dat een nieuwe telefoon bijna automatisch betekent dat je aan een nieuwe lader moet (of je moet 6 uur wachten tot je telefoon vol is, doordat het spul terugschakelt naar een veilige compatibele modus).

Nee, dit is gewoon mensen geld uit de zak kloppen.
Er is al voldoende e-waste zou ik zeggen.
Ah ja, en die extra verpakking voor de aparte lader is ook gratis. Nee, dat moet per sé met een eigen doosje komen dat ook gewoon vervuilend is. In plaats van een geoptimaliseerde doos waar alles wat nodig is erin wordt gepropt heb je nu twee dozen of meer.

Ik geloof het als een lader optioneel wordt, of met minimale extra kosten om de lader te produceren. Bij Apple moet je €25 dokken voor een 20W USB-C lader, mij kun je niet wijs laten maken dat dit écht €25 kost. Bij Samsung kost de 25W USB-C lader €16.

Wat de afvalberg minder zou maken is níét de stomme lader - bedrijven horen gewoon hun apparaten langer te onderhouden en het repareren door derden niet onmogelijk te maken. Zo'n kapot Z3 Compact moederbord hoort buiten de garantieperiode niet meer te kosten dan de marktwaarde van het apparaat zelf. Met het apparaat zelf was ik prima tevreden. De OnePlus 3 was "maar" 3 jaar lang actief ondersteund en ik heb nog anderhalf jaar rondgelopen met een apparaat waar nul komma nul (beveiligings-)updates op kwamen.

Het afschuiven van verantwoordelijkheid op consumenten is gewoon een vies spel van de industrie. Tegenwoordig kunnen mobiele telefoons qua prestaties gewoon super lang mee, maar willen bedrijven dit gewoon niet. Dáárdoor zit iedereen om de twee of drie jaar aan een nieuw apparaat.
Ik denk dat daar inderdaad de schoen wringt. Wanneer een groot bedrijf als google, kort door de bocht genomen, zegt; we doen geen laders meer omdat dat beter is voor het milieu. Dan krijg ik, en zo te lezen velen met mij, een beetje jeuk (argwaan). Het zal misschien wat rotzooi schelen. Maar is dit dan ook daadwerkelijk de reden dat ze deze keuze maken? Wanneer ze dan echt zo "milieubewust" zijn, zouden ze dan de support en de mogelijkheid tot reparatie niet kunnen verlengen naar 4 of 5 jaar.

Mijn vrouw heeft een tijdje terug de oneplus x vervangen. Die werd zelfs niet langer onder LineageOS gesupport. Dat iedereen zolang met een telefoon moet doen wil ik niet zeggen. Maar wat wel duidelijk moet zijn is, dat wanneer de telefoon enkel gebruikt wordt voor appjes en bellen, de telefoon met gemak 4 of 5 jaar mee gaat.

Tip: De oude telefoon doet nu zonder sim dienst als babyfoon.https://github.com/enguerrand/child-monitor
Ah ja, en die extra verpakking voor de aparte lader is ook gratis. Nee, dat moet per sé met een eigen doosje komen dat ook gewoon vervuilend is. In plaats van een geoptimaliseerde doos waar alles wat nodig is erin wordt gepropt heb je nu twee dozen of meer.
Inderdaad, en die dozen moeten natuurlijk ook verscheept worden. Vroeger zaten die laders ook mooi mee in de doos maar nu neemt het weer meer ruimte in.

ik wist niet dat er mensen waren die effectief geloofden dat de producenten dit voor het milieu deden.
ik wist niet dat er mensen waren die effectief geloofden dat de producenten dit voor het milieu deden.
Het verkleint (op papier) de footprint van de bijvoorbeeld Apple of Google.
Uiteindelijk is het nadelig voor het milieu, maar voor Apple en Google is het een voordeel. Ze voldoen hiermee aan eisen voor reductie van uitstoot en afval. Die kleine importeurs die nu de laders gaan vervoeren zijn zodanig klein dat ze niet onder de regelingen voor het grootbedrijf vallen. Op papier gaat de uitstoot dus netjes volgens de klimaatdoelstelling omlaag, in de praktijk juist niet.
Mooi betoog. Ik heb één aanvulling:
Die bak met opladers komt er toch.
Je kan makkelijk meerdere opladers bij 1 telefoon gebruiken, woonkamer, slaapkamer, werk, laptop tas etc.
Bovendien is er vaak kritiek op 'goedkope' laders, slechte productie in China, brandgevaar etc.
Daar lijkt me de 'milieubesparing' redenering ook niet tegenop te wegen.
(Noch de prijs; Google Pixel 5 staat voor €668 ! in de PriceWatch )

Overigens gaan mij gaan de opladers sneller stuk dan mijn telefoons, vooral Apple laders leverden na een paar keer met mijn Android telefoon opladen nauwelijks meer stroom.
Die afval lossen we op door eens te kappen m et het constant aanschaffen van mobiele telefoons (en overige wegwerp troep). Die laders zijn het probleem niet, slechts een symptoom. Het probleem is de consumptiemaatschappij (en de hoeveelheid mensen).

Goed voor de winstmaximalisatie van Apple, Google en Samsung, scheelt ze toch weer een paar euro per verkocht toestel, ze verkopen er al snel miljoenen, is wel een leuk bedrag wat ze daar aan overhouden.

De aarde wordt echt niet minder vervuilt omdat de grote tech reuzen 'zo hun best doen'. Allemaal leuk op papier en voor de marketing, meer niet.
Maar dat we steeds een nieuw toestel kopen, komt ook door de leveranciers en hun korte supportduur. Apple deed dit altijd al goed, Samsung heeft het pas verbeterd naart 3 tot 4 jaar maar andere merken zoals Sony lopen nog steeds zwaar achter.

Nu doe ik zelf 3-4 jaar met toestellen en ik moet zeggen dat ze dan ook wel echt aan vervanging toe zijn. De techniek is nog niet echt zo stabiel dat je nog veel langer met een oud toestel kan doen. Ik ben pas van een Samsung S8 naar een OnePlus 8 gegaan en het installeren van apps ging van 20 seconden naar 1 seconde :) Dus op zich vind ik de support duur van 4 jaar wel voldoende. Het is enorm veel sneller geworden, en ik doe weer meerdere dagen op 1 acculading. Ik wou alleen dat ze eens op laden gingen standaardiseren want nu heb ik weer Warp laders nodig.

In een telefoon zit ook helemaal niet zo veel materiaal natuurlijk. Een beetje auto weegt al gauw 1 ton. Daarvoor kan je 5000 telefoons maken. Een auto gaat niet 5000 keer zo lang mee als een telefoon. Dus op zich doet de mobiele industrie het wel aardig. Gewoon omdat ze hele lichte produkten maken met weinig materialen er in.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:32]

Windows Phone was een smartphone platform dat tot 5 jaar na aanschaf van het toestel mooi updates kreeg, niet altijd de upgrades helaas (maar dat was destijds bij iOS en Android veel slechter geregeld, echt bullshit argument). Het was ook een platform waar privacy vooraan stond, iets waar we nu al jaren naar snakken.

Kozen we massaal niet voor, zelfs hier op Tweakers werd je destijds met een scheef oog aangekeken als je aangaf een Lumia te hebben.

Hurdur het had de apps niet, meestal van die obscure apps die prima via een website te gebruiken waren.

4 jaar vind ik nog te weinig, kijk de ophef bij Windows 11 8)7 Smartphones zijn geen compleet losstaand platform van desktops en laptops. Smartphones zijn personal computers die je in je zak kan doen. De markt is ook geëvolueerd uit de PDA markt. Toch hebben we andere verwachtingen en accepteren we meer enkel vanwege een ander vormfactor.
Je vergelijking met een auto is nogal scheef. In een telefoon zit vooral niet zo veel herbruikbaar materiaal. Een klein beetje aluminum (als het mee zit) en een paar gram edelmetalen. Dat terwijl een enorm percentage van die auto wel recycled kan worden. Daarnaast kunnen vele onderdelen van een auto direct hergebruikt worden.
In een telefoon zit vooral niet zo veel herbruikbaar materiaal.
Als er al meer goud in zit dan in gouderts...

Tegenwoordig gaan auto's qua onderdelen en kwaliteit ook rap meer op een smartphone lijken. En Direct hergebruiken van de onderdelen van een auto die gerecycled wordt is wel heel ver naast de realiteit.
Ja, het goud is zo'n beetje het enige wat in "grote" getalen aanwezig is in een toestel. Ik reageerde dan ook specifiek op de vergelijking tussen een smartphone en een auto.

Voor wat betreft het hergebruiken van onderdelen van een auto begrijp ik je opmerking niet. Hoe vaak ik de afgelopen jaren al voor weinig geld onderdelen van de autosloop heb gekocht is niet op 1 hand te tellen. Als ik dat dan vergelijk met hoe vaak ik onderdelen heb gekocht die ik in mijn telefoon vervangen heb je ben je zo klaar met tellen. Dat was 1 keer de accu zo'n 8 jaar geleden, toen dat nog kon.
Tuurlijk mooi een autosloop maar een oud onderdeel verder opgebruiken is geen recycling.

Zuivere recycling is op zijn minst terug brengen in de originele staat. Of de grondstoffen terugwinnen op een kwaliteitsniveau dat er een even zo goed product als het origineel van gemaakt kan worden. Anders is het down-cycling. Aka van de bumpers afvalzakken maken.

Bij de zware metalen uit een telefoon is maar de vraag of er zoveel mee gebeurd maar gezien de verkooppunten voor oude telefoons lijkt het mij dat er zeker e.e.a. nuttigs uit gehaald wordt waarmee weer nieuwe telefoons (bijv. de schermen) kunnen worden geproduceerd.

Nederland is uberhaupt een land waar meer wordt vervangen dan gerepareerd, dat geld voor telefoons, auto's, computers etc. Kijk maar waar veel/alle oude(re) auto's blijven, ritje Oostblok en oplappen zolang het gaat.
Mijn punt is dat wanneer een telefoon vervangen wordt, je geen materialeren direct kunt hergebruiken. Het moet door een heel proces wat tijd, geld en energie (=milieubelasting) kost voordat een fabrikant er weer iets me kan. Als ik mijn auto in de kreukels rij of hij om wat voor reden dan ook op de sloop belandt, dan kan ik daar een heel scala aan onderdelen zo overzetten op een compatibel model (hoeft niet altijd eens hetzelfde te zijn). Dit zou je zelfs enkele keren kunnen doen en al die tijd hoef je het niet eens te recyclen. Vervolgens kun je dat alsnog doen, maar dan heb je de levensduur van het onderdeel van mogelijk van de auto alweer met vele jaren weten te verlengen.
Dat gaat met een telefoon niet. Die is afschreven en dient dan een heel recycle process in te gaan, waarbij een groot deel van de materialen (plastic, accu, scherm) eigenlijk altijd al gaat downcyclen.
Mwa, als je telefoon valt en je scherm is stuk na bijv 9 mnd dan kun je ook zeggen dat hij total-loss is. De batterij kun je zo overzetten in een zelfde van 2jr die een zwakke accu krijgt. Vaak idem voor camera modules, microfoons, speakers.

Trilmotoren zou je ook zo moeten kunnen hergebruiken, die zijn zelden 'op'.

Punt is dat beide geen recyclen is.
Per ton smartphones zit meer goud dan een ton gouderts.

Daar zit genoeg herbruikbaar spul in, het is alleen financieel niet aantrekkelijk om het er weer uit te halen.

hehe, nvm, 7ven's reactie niet gelezen :p

[Reactie gewijzigd door batjes op 24 juli 2024 10:32]

Het is zeker wel financieel aantrekkelijk om het er weer uit te halen.
Per kg zijn smartphones ongeveer 5,- waard, per ton dus 500,-, dit afhankelijk van wat het precies is, gewone (oude) mobiele telefoon zijn een stuk meer waard, goedkope (Chinese) smartphones wat minder.
Dat is inkoop bij een grote gespecialiseerde oud "ijzer" handelaar, die maakt dus nog winst en de uiteindelijke verwerker ook.
Het verwerken van telefoons levert geld op.
(en de hoeveelheid mensen)

Detail inderdaad. ;)
Precies: er is genoeg afval in de wereld. Maar leidt het weglaten van oortjes en opladers wel tot minder afval? Mrwhosetheboss laat het probleem met dit concept eenvoudig zien: https://youtu.be/WVPM6D-3aZo?t=301. Het lijkt me sterk dat het weglaten van een oplader opweegt tegen alle extra materialen en uitstoot die het weglaten met zich mee brengt. Zeker aangezien oplaadtechnieken met het jaar veranderen, en men een nieuwe oplader nodig heeft om hier gebruik van te kunnen maken. Hetzelfde geldt voor oortjes.

Dit concept is een verplaatsing van het probleem, en niet een oplossing. Het werkt eerder de indruk dat men meer kan gaan consumeren, want 'het is toch milieuvriendelijker'.
Precies, de laadstandaarden zijn nog steeds volop in beweging waardoor het wel degelijk belangrijk is om er een mee te leveren tot deze gestabiliseerd is.

USB-PD had de ultieme standaard moeten worden maar sindsdien is daar ook weer een nieuwe uitbreiding op gekomen (USB-PD with PPS) die sommige telefoons nodig hebben om maximaal te laden.

Ik zou het prima vinden als klanten de mogelijkheid hebben om de lader weg te laten voor een kortingsprijs, maar zo lijkt het alsof de telefoon goedkoper is dan hij eigenlijk is.
Het is nog erger: Ik heb een Wahoo fietscomputer met USB-C en het erge is dat ik het niet kan opladen met met usb-c kabels waarmee ik me Ipad en Laptop oplaad. (LG kabel en Apple kabel) Het gaat wel maar heel erg graag. 1% per 30min. Gewoon omdat Wahoo niet compatibel is met een deel van de USB-C standaard.

Ook de Apple USB-C zelf zijn niet compatibel met Wahoo. “Avoid using Apple brand USB blocks, as some do not provide a full charge.” Bron

Ook het wattage op de usb laders met meerdere poorten wordt ook niet altijd op dezelfde mannier weergegeven. Zo kan een 20watt brick uiteindelijk 2x10watt zijn over de 2 poorten. Waardoor je uw beoogde 20watt snellader in realiteit maar de helft van dat vermogen kan leveren.

Waanzin hoe die usb-c standaard zo kan ontsporen, niet enkel voor data transfer maar ook voor iets simpel als laden.
We zien daarbij dat telefoons steeds sneller kunnen laden wat wil zeggen dat je usb lader ook hoger wattage nodig heeft.
Dan koop je dus een telefoon die snel kan laden als je ook een oplader met juiste capaciteit hebt. Maar neem je je oude oplader duur het ineens 6 uur i.p.v de beloofde 2 uur.
Kleine kanttekening, wattage is geen grootheid. Het gaat hier om vermogen.
Wattage is gewoon een synoniem voor vermogen (aantal watt).
Net als voltage als synoniem voor spanning wordt gebruikt.
Ik begrijp wat je bedoelt, maar alleen spanning en vermogen zijn de correcte benamingen. En het kan potentieel verwarrend werken, mensen zeggen wattage en dan geven ze alsnog een waarde op in bijvoorbeeld kW of zelfs kWh.

Bij andere grootheden vindt men zo'n verbastering wél raar, niemand gebruikt bijvoorbeeld grammage of litrage.
Zo raar is het niet. Het hangt ook van de context af. Als je b.v. wil weten of een apparaat op 220 of 110 V werkt, zal je eerder zeggen 'wat is het voltage van dit apparaat' dan 'wat is de spanning'.
En in het engels is spanning trouwens 'voltage'.
Ja - geen lader voelt als geen netsnoer bij een TV of computer - want die hebben we ook allemaal wel... 8)7

natuurlijk scheelt het wel iets. Maar die laders zijn toch wel handig. Ze hebben ook niet het eeuwige leven.
"Als je nou zou zeggen dat door de verschillende oplaadtechnieken niet iedereen de juiste lader heeft om de telefoon van genoeg stroom te voorzien.."

Dat is nog een ander punt inderdaad. Er zijn wel meer issues mee ;)
met een 5-10watt ladertje duurt t wat langer ja,
Dat was een paar jaar terug niet veel anders, Zeker in t budget segment..
Ik heb een aantal laders in huis die mijn S21 absoluut niet bijladen (hooguit dat hij minder snel leeg loopt)
of ze laden wel bij, maar dan meldt de telefoon dat hij nog wel een uurtje of 6 nodig heeft om volledig vol te geraken.
Klopt, dat komt omdat 25W geen standaard wattage is bij USB Power Delivery. Daar heb je Power Delivery PPS (programmable power supply) voor nodig, wat meer verschillende wattages aan kan.
Alleen zijn er nog heel weinig USB-C laders met PPS op de markt, zeker officiële USB-IF gecertificeerde. Dan kom je al snel uit op Samsungs eigen laders als enige optie.

Als je lader geen PPS heeft, valt de telefoon terug op het hoogste standaard wattage, 15W.
Inderdaad, het minimum is wel het juiste snoertje (van A naar C) bijvoegen. Ik was reuze blij dat bij mijn telefoon een 20W lader zat.Met de oude lader was dat waarschijnlijk 5W geweest. Niet alleen dat, de oude lader geeft op de nieuwe telefoon ook voortdurend meldingen dat er een lader is aangesloten.
Bijna iedereen heeft tegenwoordig vast wel USB-A laders en USB-A naar USB-C kabels, maar bijna niemand heeft USB-C laders.
1. Met een beetje een degelijke USB-A lader kan je gewoon aan 10W opladen, dus wat is het probleem?
2. Ik heb in huis 2 laptops met USB-C laders, daarmee kan ik mijn telefoon ook snel opladen. Dat is voor meer en meer mensen het geval (persoonlijk is opladen via USB-C een vereiste in een laptop bij mij), dus ik denk dat je een denkfout maakt door enkel aan telefoonladers te denken.
Dus jij gaat ervanuit dat iedereen een laptop heeft, wat dus lang niet zo is, dus nee, lang niet iedereen heeft een usb-c lader thuis.
...ik zei veel mensen, niet iedereen. ga je echt doen alsof een laptop hebben ultra zeldzaam is? Tel daarbij de mensen op die een USB-A lader met een A naar C kabeltje hebben, en dan kom je aan 'bijna iedereen die nu al een Android telefoon heeft'. En de rest? Die kan gewoon een degelijke USB-C lader van 11€ van Anker kopen (dat hoop ik toch wat ze doen, je kan voor nog minder ook in het Kruidvat wat halen, maar dat raad ik niet aan)

Jezus wat een ongelofelijk gezeik hier. We staan allemaal te roepen dat de industrie maar iets moet doen tegen e-waste, dan gebeurt er eens wat, en wordt er voorkomen dat je lade vol opladers NOG voller wordt, en dan wordt er weer gejankt.

Het niet meer moeten meeleveren van telkens een nieuwe lader was het hele doel van de Europese initiatief dat fabrikanten aanzette om 1 universele lader te gebruiken, wat begon met Micro USB, inmiddels meer dan 10 jaar terug, en nu USB-C. DIT WAS DE BEDOELING, nu gaan klagen dat je toch nog even een nieuwe lader wilt for whatever reason is rijkelijk te laat.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 10:32]

Het niet meeleveren van de laders is niet voor minder e-waste, maar voor de bankrekening van de bedrijven.

Die lader is qua e-waste echt maar een peulenschil in verhouding met die telefoon die daar bij komt. Elke 2 jaar een nieuwe smartphone kopen is pas e-waste. Maar zie je deze bedrijven zich inzetten voor een lange levensduur? Apple komt daar nog het dichtste bij in de buurt met 5+ jaar lang deftige software ondersteuning.

Maar je ziet ze er geen telefoon minder voor ontwikkelen, elk jaar staat het nieuwste model weer klaar. Als we ons maatschappelijk in willen zetten voor e-waste is een goed begin al om eens per 2-3 jaar een toestel uit te brengen.
_/-\o_

Het lijkt wel of dit de trend is - zeggen dat het voor het milieu is maar ondertussen is het puur om nog wat meer poen binnen te harken.
Als er 1 ding is wat weinig 'E-waste' produceerd dan is het wel een oplader. Opladers blijven vaak jaren in een huishouden ronddwalen omdat je het op meerdere apparaten kan toepassen.

We zijn nog niet zo ver dat iedereen maar USB C laders heeft liggen. Die zijn nog relatief nieuw als je kijkt naar een gemiddeld huishouden.

Misschien hebben ze er een liggen maar dan heb je twee apparaten, en 1 lader.. dwt is top he.

Dan maar een oplader bestelen via een of andere keke webshop, die weer met een bestelbus, karton, verpakking, piekschuim/product jouw kant op komt kachelen.

Je hebt minder "e-waste" als ze gewoon een lader meeleveren met het product wat je koopt.
Misschien hebben ze er een liggen maar dan heb je twee apparaten, en 1 lader.. dwt is top he.
Google gebruikt USB-C sinds de Nexus 5X en Nexus 6P, inmiddels 6 jaar oud.
Samsung gebruikt USB C sinds de Galaxy S8, inmiddels 4 jaar oud.
Sony gebruikt USB-C sinds de Xperia X, inmiddels 5 jaar oud.

De enige uitzondering is Apple., maar diens laders kan je gewoon gebruiken met een USB-C kabeltje dus ook die lader kan je blijven gebruiken.

Iedereen die dus een telefoon vervangt heeft al een lader die ze gewoon kunnen blijven gebruiken. Enkel Apple gebruikers moeten miscchien een andere kabel kopen (er zit een kabel in de verpakking als ik het goed heb), en kopers die voor het eerst een telefoon kopen moeten een lader kopen.

Kunnen we dus alsjeblief stoppen met doen alsof er een probleem is?
Uiteraard zijn er apparaten die 5 jaar geleden al USB C gebruikten. Wil niet zeggen dat iedereen dat maar heeft liggen. Toestellen worden doorgegeven aan kinderen, dan moet je alsnog een lader hebben.

In de tussentijd zijn de laders ook niet meer USB A naar USB C, maar C naar C, en is er meer vermogen beschikbaar om snel veel sneller een toestel vol te laden. Maar ook die hebben mensen vaak nog niet.
Juist - de ene lader is echt de andere niet. Het vermogen is behoorlijk toegenomen.
Stellen dat bepaalde toestellen al enige tijd wel USB-C waren betekent toch niet dat iedereen al eerder een dergelijk toestel heeft gehad?

Het is ook een kwestie van een beetje service. En feitelijk zorgt het zelfs voor meer milieu belasting als velen dan alsnog een lader moeten aanschaffen. Die komt dan weer in een aparte blister/doosjes... |:(
In de tussentijd zijn de laders ook niet meer USB A naar USB C, maar C naar C, en is er meer vermogen beschikbaar om snel veel sneller een toestel vol te laden. Maar ook die hebben mensen vaak nog niet.
Nu heb je het over nieuwe laders, dat is niet relevant want het zogezegd probleem waar iedereen over klaagt is dat niemand die nieuwe laders zou hebben.

In ieder geval: er is geen compatibiliteitsprobleem emt oude laders: oude laders (USB-A) doen het prima op nieuwe toestellen. De laadsnelheid is ook geen probleem: ok, je hebt geen snelladen, maar 10W is prima haalbaar met een beetje een degelijke USB-A lader en dat is snel genoeg om een telefoon met een 4000mAh batterij op 1.5u volledig opgeladen.
Nu heb je het over nieuwe laders, dat is niet relevant want het zogezegd probleem waar iedereen over klaagt is dat niemand die nieuwe laders zou hebben.
Precies, het is niet zo normaal dat iedereen de laders zomaar heeft rondslingeren. 4000mAh opladen met zo'n oude lader in 1.5u? Sure. En de e-waste waar je zelf over begon valt reuze mee. Extra vervoer voor het opsturen van die zelf bestelde lader geeft veel meer "waste" en overbodig afval.
4000mAh = 15,2 Wh. Aan 10W (een ouderwetse usb A lader met 2A is helemaal niet bijzonder, je hebt er zelfs van 2,4) is dat exact 1,52 uur.

Ok, de laatste 10% zal trager gaan, maar dat is ook zo met fast chargers.

Punt blijft dus dat een oude lader perfect functioneert met een moderne telefoon.

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 10:32]

Waarom heb ik dan een tiental ongebruikte laders in huis? Laders gaan veel langer mee dan telefoons, een lader bijleveren bij elke telefoon is een schoolvoorbeeld van idiote verspilling.

Het is tijd dat deze praktijken gewoon verboden worden.
gewoon verboden worden.
Tja - of je zorgt dat je wat langer met je telefoon doet. Moest verboden worden - elke 2 jaar een nieuwe... |:(

Jij hebt dus een tiental laders in huis. Allemaal van telefoons? Die zijn echt niet allemaal bruikbaar. En die telefoons - die heb je dus niet meer?

Paar puntjes:
  • Telefoons gaan stuk. Laders ook.
  • Heeft iedereen de juiste en nog functionerende lader al thuis? Nope.
  • Is het effect op het milieu echt zo groot? Want wordt die nieuwe lader direct weggegooid? Nope. Als deze niet de eerste lader is dan komt zo'n lader op een andere plek in huis te liggen of gaat de reiskoffer in.
Ik denk in ieder geval dat je vergist in het idee dat jouw situatie voor iedereen geldt...

Beetje nuance lijkt me op z'n plaats.
Paar puntjes:
- de levensduur van laders is gemakkelijk 3-4 keer zo lang als die van telefoons; ik heb nog nooit een kapotte lader gehad;
- laders zijn universeel en dus uitwisselbaar - zij die dat niet zijn (bvb bepaalde snellaadsystemen) zouden eigenlijk al niet meer mogen verkocht worden, het is minstens tegen de geest van de Europese wetgeving;
- waste is waste. Er zijn inmiddels miljarden werkende en ongebruikte laders. Als je dat niet de moeite vindt.

Ik zie niet in waar de nuance zou moeten zitten: het is onverantwoord om systematisch bij elke telefoon een lader te verkopen. Fabrikanten zullen onvermijdelijk moeten overschakelen naar een betere aanpak; als het niet de markt is die hen het voorbeeld toont, zal het uiteindelijk de wetgever zijn.
waste is waste
Maar mag de gebruiker/koper dat dan niet bepalen?

Nog nooit een defecte lader? Die dingen vallen toch ook wel eens? En de snoertjes zitten soms vast aan het ding - die slijten kapot.
Het stomme is dat nu juist voedingen in het algemeen vrij snel defect raken.
laders zijn universeel en dus uitwisselbaar
Nee dus. De stekkers zijn redelijk universeel. En wetgeving die innovatie verbiedt (om zodoende sneller te kunnen laden) - daar zitten we niet op te wachten.
inmiddels miljarden werkende en ongebruikte laders
Dat is nogal een stelling. De meeste ongebruikte laders in mijn huishouden zijn toch echt voor inmiddels defecte (oude) apparaten maar geen universele 5V laders met een universele stekker.

Het voelt eerder een beetje krom aan; hebben we eindelijk laders die multi-inzetbaar zijn (doordat het voltage in veel gevallen voldoet net zoals de stekkers), dan besluit men dat we ze niet meer nodig hebben....

Het is eerder onverantwoord om telefoons van honderden euro's te 'verslijten' omdat we vinden dat wat eerst voldoende was, nu beter kan en daarom ook gekocht moet worden.
Al heeft dat ook wel indirecte voordelen - zoals innovatie en kostendaling maar voor het milieu is het duidelijk minder goed.
“waste is waste”
Maar mag de gebruiker/koper dat dan niet bepalen?


De gebruiker mag dat zeker bepalen: als elke lader voldoende geld kost zal de gebruiker geen nutteloze laders meer kopen. Laders die niet meer gratis zijn zijn dus de perfecte oplossing.
Ze zijn natuurlijk niet gratis. Al zie je dan niet wat ze kosten bij de aankoop - ze zijn zeker niet gratis.
Maar goed: als de fabrikant eerlijk is dan levert hij dus 2 opties bij zijn Smartphone S3000:
  • prijs zonder lader: 900 euro
  • Prijs met lader: 905 euro
En dan is het weer aan de koper om te bepalen.

En dus niet het trucje:
  • prijs met lader en snoer: 950 euro
  • prijs met alleen snoer: 940
  • prijs zonder lader: 910 euro
Niet gratis betekent eenvoudigweg dat de koper een (voldoende) verschil in prijs ziet tussen een toestel met lader kopen en zonder lader.

Geen idee wat je wil zeggen met je tweede voorbeeld overigens. Ook dat voorbeeld voldoet aan de voorwaarde “niet gratis”.
Ik kon zo gauw geen link vinden maar het is een psychologisch trucje om 3 keuzes aan te bieden waarbij de opgang naar de hoogste prijs kleiner is dan het verschil tussen de laagste (kleinste) en de middelste.

En die lijst met trucjes is eng lang... ;(
Daarom is het best om niet toe te laten dat laders samen met telefoons verkocht worden - koppelverkoop heeft altijd nare bijeffecten. Wie een lader bij een telefoon wil koopt er één los, al of niet van hetzelfde merk.
Het is toch geen koppelverkoop om een noodzakelijk onderdeel voor gebruik mee te leveren???

Tegenwoordig leveren ze ook wel screen protectors mee. Noodzakelijk? Nee, maar wel leuk gebaar. Koppelverkoop: nope.

Koppelverkoop is aankoop van een extra product verplichten waarbij dat product niet noodzakelijk is en prima op zichzelf kan worden verkocht en apart op de factuur verschijnt. Helaas wordt daar dan weer creatief mee omgegaan om te maskeren dat sprake is van koppelverkoop.
(Dell die stiekem servicekosten in rekening brengt om feitelijk garantie problemen op te gaan lossen - per ongeluk opgedoken op de factuur - waarna de oplossing was de prijs van het produkt aan te passen en de factuurregel weg te halen... |:( )
Een lader is inderdaad geen noodzakelijk accessoire meer, dat prima op zichzelf kan worden verkocht voor zij die dat wensen. Zowat iedereen heeft immers al ettelijke laders in huis (of in zijn auto - soms ingebouwd overigens, of in zijn bureau - ook al ingebouwd, al of niet draadloos).

En ja, ook een meegeleverde screen protector is koppelverkoop en verspilling daar niet iedereen de screenprotector zal gebruiken. Een bedrijf dat milieubewust handelt, hoort dit soort "leuke gebaren" te vermijden.
Een bedrijf dat milieubewust handelt, hoort dit soort "leuke gebaren" te vermijden.
Slaan we dan niet een beetje door? Het is misschien niet altijd nodig maar zeker niet voor iedereen nutteloos.
Welke telefoons hoorden daar dan bij, als ik vragen mag?
Een gemiddeld gezin koopt elke 2-3 jaar een nieuw toestel en schuiven de oude toestellen door. Dat zorgt niet voor een ladekast vol met ongebruikte laders, plus de laders die wel gebruijt worden voor de toestellen.
Elke 2-3 jaren een toestel is elke 2-3 jaar weer een nieuwe lader, terwijl de oude in gebruik blijven. Elke 2-3 jaar is overigens zeer optimistisch: bij een gezin met 4 personen koopt er elk jaar wel iemand een nieuwe smartphone, zelfs als je ze "doorschuift". Want de levensduur van een telefoon mag in theorie dan wel 4-6 jaar zijn, in de praktijk haalt die dat vaak niet (cf alleen al val-incidenten)...
Precies, dus wat gebeurt er dan met de laders die je al had? Die blijven ergens liggen, of doe je bij de telefoon als je deze verkoopt. Maar dan verplaats je dat alleen maar, want de koper zal vaak ook nog oude laders hebben die dan ook weer blijven liggen.
Ik vind het wel fijn, je moet nu alleen even een lader kopen met usb-c in het geval van een iPhone, maar dan kun je die blijven gebruiken tot deze kapot gaat, dan ben je al wel een paar iPhones verder denk ik.
Dat het weglaten van goede meegeleverde lader e-waste verminderd betwijfel ik.

Ken veel gezinnen waar de oude telefoons naar de kinderen gaan, die vervolgens goedkope laders halen bij de action die om het half jaar vervangen moeten worden.

Zelf heb ik laatst 8 nieuwe goede laders besteld. 4 voor bij het bed en 4 voor in de woonkamer. Chronisch tekort aan die dingen altijd.
Dat er rommel verkocht wordt is zeker een probleem voor eewaste!

Echter: eens je kwaliteit koopt zit je voor altijd goed (nou ja, tot er echt een heel andere laadtehcniek komt). Nu jij er 8 goede gekocht hebt, heb je dan echt een nieuwe lader nodig de volgende keer dat je een nieuwe telefoon koopt?

[Reactie gewijzigd door kiang op 24 juli 2024 10:32]

Met alle respect maar ten eerste is er nog lang geen eu-standaard lader want er zijn grote verschillen in benodigde vermogens / stekkers.

Ten tweede kopen mensen nu verplicht een losse oplader. Alsof dat minder verpakkingen en transport oplevert. Juist meer.

Bovendien weet een gemiddelde persoon niet hoe kwaliteit te bepalen dus er worden veel meer slechte cheapo’s verkocht. Die gevaarlijker zijn én gewoon eerder kapot gaan DUS weer leiden tot meer eWaste.

(Sowieso wordt dit eWaste probleem zwaar overdreven want het is verwaarloosbaar op de berg van plastic en metaal die we per persoon jaarlijks weggooien. Dus begin dan met auto’s die twee ton wegen in plaats van prutserige details als telefoonopladers… maar goed: Alle beetjes helpen zei de mier en hij pieste in zee.)

Je hebt het over een lade vol opladers, maar lang niet iedereen heeft die. Laders en kabeltjes gaan gemiddeld genomen ruim binnen de levensduur van een telefoon kapot. Ik koop sowieso elk jaar wel een nieuw kabeltje.

Ik heb nog steeds een Motorola Razr V3 in de kast liggen. De oplader / kabel is nooit kapot gegaan. Laat fabrikanten eerst eens een degelijke kwaliteit lader+kabel maken, die 10 jaar mee gaat. Maar zo lang gaan usb-standaarden niet eens mee.
Ik klaag helemaal nergens over, ik zeg enkel dat jij er niet vanuit moet gaan dat de meeste mensen een moderne laptop thuis heeft, want dat is lang niet zo.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 24 juli 2024 10:32]

Omdat jij het als argument gebruikt om geen lader meer erbij te hoeven leveren, dus ook al hebben meer en meer mensen met een laptop zo'n lader, wat moeten de mensen ( de meeste) zonder een laptop met zo'n lader dan doen, maar eentje zelf kopen, hadden ze maar een laptop moeten hebben?
Nee, daar gaat hij niet van uit. Nergens zegt hij iedereen.

Daarnaast heb ik zelf ook geen laptop in huis met USB-C lader, maar wel meer USB-C laders voor telefoons dan telefoons. Om over de USB-C kabels nog niet te spreken.

Dus ja, er zijn steeds meer en meer mensen die geen nood meer hebben aan nog eens een extra lader die nooit uit de doos komt. En dat was ook net het doel van de EU om tot een standaard te komen, zodat er geen laders meer met de toestellen geleverd moeten worden. Nu het zo ver is, meer dan 10 jaar later, gaan we daar ineens moeilijk over doen?
Ik doe daar niet moeilijk om. En dat het ''opeens'' toch een klein probleemje is, komt door de overgang naar usb-c, waardoor dus lang niet iedereen een usb-c lader thuis heeft, lijkt me toch duidelijk?
Ik vind het persoonlijk geen goede zaak nee. Elke lader die hier in een doos werd meegeleverd is gewoon in gebruik. Geen enkele op overschot.

In mijn visie hoort een lader bij een smartphone als een snoer bij een Xbox oid.
Ik zie een smartphonedoosje zonder lader erin als een incompleet product. Een smartphone moet met een lader komen zoals een microgolfoven ook met een snoer+stekker komt, zonder dat is het toestel niet af.

(Zeker omdat het enkel maar gedoe oplevert daar niet elk product dezelfde lader kan gebruiken, 't is niet dat je een willekeurige lader kan nemen om een willekeurig product zonder nadenken op te laden.)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 411179 op 24 juli 2024 10:32]

Er zijn legio van voorbeelden te noemen waar een kabel er niet bij zit en dat is al ruim 20 jaar zo. Dit overigens niet eens voor het milieu, maar vanwege centjes. Denk bijvoorbeeld aan usb kabels bij printers of (ja zo lang geleden) scart kabels bij videorecorders.

Toen ik bij IT's werkte verkocht je een printer met een paar euro marge: dat ding leverde geen geld op tenzij je er een USB kabel bij verkocht voor 9.95 die dus voor 90% uit winst bestond. Zo ging het toen dus ook al.

Wat de mobiele telefoons betreft staren mensen zich blijkbaar blind op de adapters. Raar want we laden inmiddels al jaren de telefoons draadloos op. Het maakt daarbij geen drol uit of het een Android of Iphone is en ja: inmiddels zijn dat ook allemaal snelladers. Als ze er een USB-A naar C kabeltje bijleveren zonder adapter dan is dat al meer dan voldoende voor incidenteel gebruik in de auto. Snap dan ook heel de aversie niet echt.
Ik laad niet draadloos op en ben dat ook niet van plan.
USB kabel bij verkocht voor 9.95 die dus voor 90% uit winst bestond
Maar dat is wel een beetje genant toch? Vraag dan een net bedrag voor het produkt wat dan ook bruikbaar is en ga niet lopen klieren met kabeltjes van een paar cent....
Raar want we laden inmiddels al jaren de telefoons draadloos op
En daar zit dan geen adapter aan vast? :Y) En daar hebben we het hier over...
En daar zit dan geen adapter aan vast?  En daar hebben we het hier over...
Die adapter blijft hetzelfde.. of ik nu mijn mobiel, mijn smartwatch, mijn muis of mijn drone er op gooi. Het maakt daarbij niet uit of die adapter USB-A, USB-C of USB-LHGBT is zolang het apparaat wat ik op de lader leg maar QI ondersteunt.
En de laadsterkte maakt niet uit? Tuurlijk wel. Het is niet alleen het stekkertje wat anders is.
1: Het probleem is dat de uitspraak van Google niet klopt, niets meer, niets minder.
2: N=1...
Wauw, jij leest blijkbaar een heleboel in mijn tekstje wat er absoluut niet staat. Gejank en gehuil? Bekijk je eigen rant eens even opnieuw nadat je bent afgekoeld. Hier ga ik verder absoluut niet mee in de discussie :z
Met een USB-A lader en USB-A - USB-C kabel ben je er natuurlijk ook..
Klopt en ik heb met die combinatie verder ook geen problemen. Maar dat maakt de uitspraak van Google niet ineens correct.
Ik zou zeggen dat je de keuze laat aan de consument of ze wel of niet een lader erbij willen.
Hoeft miss niet door 2 verschillende SKU's maar miss op een andere manier.
Ik heb (nog) geen usb C laders en ik denk dat veel mensen in deze situatie zijn. Maar ik heb wel een zwik USB A laders.

Een ander issue wordt, denk ik, dat als fabrikanten geen laders mee bijleveren gaan, veel, mensen een chinese troep lader kopen, want goedkoop. Het risico op problemen, ja zelfs brand, wordt dan een belangrijke punt!
Ik zit in een redelijke groot huishouden (6 man) en de enige met een USB C lader ben ik met de lader van m'n Quest 2. Alle andere laders, en er zijn er véél hier, zijn allemaal USB A..
Als je laders gratis levert als optie leidt dat ook tot verspilling. Gratis is dus geen goede optie.
ik denk dat laders zowiezo niet 'gratis' zijn. Daarom sprak ik niet over gratis/niet-gratis slechts dat we de keuze bij de consument laten
De keuze “met lader” moet duurder zijn dan dezelfde telefoon zonder lader. Anders zal de verspilling niet stoppen.
Precies mijn idee. De zelfde "fout" maakte Apple ook al. Genoeg mensen met een USB-A lader maar nog erg weinig met een USB-C lader maar wel een USB-C/lightning <-> USB-C kabel meeleveren.

Ik ben opzich wel voorstander van het niet langer, standaard, meeleveren van een oplader*. Maar dit soort argumenten wanneer je een "nieuwe" kabel meelevert zijn gewoon krom.

offtopic:
*Mits een officiële fatsoenlijke oplader, dus geen 5w, normaal geprijsd is of eventueel met korting bij een nieuw toestel wordt aangeboden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 24 juli 2024 10:32]

komt omdat die "fout" uiteindelijk "minder verlies" oplevert ;)
Helemaal correct! Ik heb er welgeteld één die bij mijn nieuwe laptop werd geleverd. Uiteraard heb ik ook een bescheiden bergje USB-laders en losse kabels van de meest uiteenlopende merken, wattages en kleurtjes.
Inderdaad. Veel midrange telefoons worden nog steeds met een USB-A lader geleverd, maar eigenlijk moet je naar de verkopen van 3 jaar geleden kijken, want zo lang gaat een telefoon gemiddeld mee.

Ik heb het idee dat deze bedrijven liegen om een kostenbesparing goed te praten.
Alsof mensen tegenwoordig alleen maar laden met de meegeleverde lader.

Ik heb een lader in de woonkamer, met een kabeltje prik ik fysiek in. (usb-a uitgang)
Ik heb een houdertje in mijn slaapkamer (jaja, brandgevaar), die doet aan 'draadloos' (qi)
Op mijn thuiskantoor prik ik hem in mijn laptop (usb-c uitgang)
Op het werkkantoor heb ik een poortje in mijn bureau (usb-c uitgang).
Vaak is onderweg een USB-a poort wel te vinden. (auto, vliegtuig)

Stel dat ik nu een nieuwe telefoonkoop, die nog steeds dezelfde ingang + qi heeft. Wat heb ik daar dan aan>

Hooguit kan ik de lader en kabel in mijn woonkamer ermee vervangen (usb-c uitgang). Maar goed, dat betekent nog steeds dat ik de oude lader daar dan moet weggooien?

In de jaren '00, toen kocht ik een Nokia. De lader had een kabel die zat eraan vast en een proprietary 'nokia'-laadpoort. De reden dat ik een Nokia kocht, was dat het het populairste merk was, dus dat de kans het groot was dat als ik moest laden, dat iemand anders een compatibele lader had.

Tegenwoordig is een lader iets met een stekker en een USB-A of C uitgang, en een kabeltje dat naar lightning/USB-C/micro-usb/mini-usb gaat.

Laat mensen maar lekker hun eigen laders kopen, in plaats van dat ze waardeloze laders in de doos krijgen.

[Reactie gewijzigd door Keypunchie op 24 juli 2024 10:32]

Ik begrijp je reactie totaal niet. Nergens zeg ik toch dat ik vind dat er laders meegeleverd moeten worden?
Het enige wat ik zeg dat usb-A iets anders is dan usb-C. Verder zeg ik helemaal niets 8)7
Het is dan ook vooral een aanvulling op wat jij zegt.
Een lader met USB-A is fijner vind ik en dan gewoon USB-A > USB-C kabel gebruiken. De USB-C aansluiting op de lader zijn minder stevig, bij mijn Samsung USB-C lader zit de kabel vanaf dag 1 al scheef aan de lader kant. USB-C kan wel hoger wattage aan volgens mij 100watt? en USB-A is max 30watt? (OnePlus 8 komt met USB-A lader die 30w laadt) Dus voor het betere snelladen is USB-C een must have.
Je mag inderdaad niet klakkeloos geloven wat er op het internet wordt beweerd, maar nu net Google weet wel heel erg veel over ons...
;)
Ik heb ook een USB-C lader bij mijn iPhone gekregen , met daarbij een USB-C naar lightning kabel.
Gewoon van Apple
Bij mijn A52 zat geen 25watt lader, wel een 15watt lader. USB C is toch wel gewenst voor het extreem snel laden. Ik snap Google hierbij ook niet. USB C laden is nog niet zo oud, begin 2019 is dit wel zo'n beetje standaard geworden maar inderdaad, nog lang niet iedereen heeft een USB C lader.

Ik heb expres toen wel een USB C lader gekocht om de A52 maximaal te gebruiken.
Enige reden waarom fabrikanten dit doen is geld. Zo kunnen ze meer USB C laders verkopen en scheelt het qua verpakking ook. Kleinere doosjes, meer dat per bulk vervoerd kan worden. Simpel.
Als de prijs lager is en je krijgt nog steeds optie om oplader erbij te bestellen, dan is het toch goed.
Zeker voor die mensen die al een oplader hebben.

Prima actie in dit geval van Google.
Ik beweer het tegendeel toch niet? Lees de edit.
Het gaat niet alleen om jouw reactie, maar elke reactie die geplaatst is.
Je hebt helemaal gelijk, ik heb niet eens een USB-C apparaat, toevallig wel een USB-A naar C kabel, maar er zullen meer zijn die heel lang met hun telefoon doen en/of geen andere USB-C apparaten of kabels hebben....
Het probleem is volgens mij dat er verschillende snellaad-standaarden zijn. Als je van merk wisselt heb je welliswaar je oude lader nog, maar die heeft dan niet de juiste snellaad-methode. Als je dan alsnog de juiste lader koopt is het milieu er ook niets mee opgeschoten (stiekem een manier om vendor-lock-in te creëeren).
Veel laders hebben nu nog een usb-A uitgang, maar het is te verwachten dat dat over een tijd een usb-C moet zijn. Je hebt dan weer een nieuw lader (of een verloopplug) nodig. Kortom het is allemaal.niet standaard genoeg om te kunnen zeggen dat iedereen wel de juiste lader heeft.
idd, maar niet iedereen hoeft per se zo snel te laden.
Ik laad slechts met 3W, dat is mij ook niet langzaam genoeg om te betalen voor n nieuwe lader.
Al gebruik ik mn toestel niet zoveel, dus is er per dag ook weinig te laden. En kan ie ook makkelijk n kwartiertje even onbruikbaar aan t stopcontact hangen. Was dat onbruikbare n issue, dan zorgde ik wel voor n strategischer geplaatst oplaadpunt, maar dat is niet eens de moeite waard.
mn Ouders gebruiken m wel meer, en die vinden 5W ook prima. Ik had nog gevraagd of ze t niet sneller wilden maar "het werkt toch?".
n Beetje verouderd maar hier n lijst met hoe snel telefoons laden via "standaard" laders.
Dus 10-25W, veel sneller dan waar we nu al genoeg aan hebben.
Ja, N=3 etc etc, maar iig voor mensen als wij scheelt dat toch weer ewaste en kosten.
Mwa, ik heb op mijn Huawei Mate 40 Pro 66W Fast-Charging en dat is vaak genoeg bizar handig geweest. Even binnen 'n kwartiertje weer 'n paar uur vooruit kunnen is echt geen overbodige luxe in my opionion.

Goed, voor 's nachts laden is het overbodig, maar die snelle SoC in je telefoon is 90% van de tijd ook overbodig ;)
Mileu- en kostenargumenten daargelaten; volgens mij is geen lader mee leveren vooral qua bevoorading veel praktischer. Immers: men kan een telefoon met UK of US stekker lader niet in de EU verkopen en omgekeerd. Met geen lader meer meeleveren en de gebruiksaanwijzingen in meerdere talen beschikbaar via internet heb je naast kleinere verpakkingen opeens dat er veel makkelijker met vooraden heen en weer worden geschoven als een toestel in het ene regio bijv. beter verkoopt dan elders.

En waarom dan de Apples en duurdere toestellen? Nouja, ik heb bijv. zelf net een S21 Ultra aangeschaft. Zo'n toestel koop je niet niet omdat je er al dan geen lader bij krijgt. Tenzij je bijv. een merk als OPPO hebt wat zich onderscheid met speciale snellaadtechniek en bijhorende laders. Bij een midrange of goedkoper Android toestel met veel concurentie met vergelijkbare specs kan het natuurlijk wel net de doorslag geven voor het ene of het andere toestel dus denk dat men daar voorlopig niet zo snel stopt met laders meeleveren.

[Reactie gewijzigd door XElD op 24 juli 2024 10:32]

Je redenatie klopt, maar er loopt 1 ding mank aan je redenatie: niet alleen de lader is anders. Ook de phone zelf is anders dan in de US of Japan. Dit heeft te maken met bepaalde regulaties en frequentie gebruik. Als ik mij niet vergis is een iPhone uit japan dankzij die regulaties gewoon onbruikbaar in Europa of moet er speciale toeristenapp gedownload worden om hem hier bruikbaar te maken.
Blijft natuurlijk wel dat je met onreglementaire phone zit in het buitenland, maar voor die paar duizend toeristen die een week blijven, maken ze wel een uitzondering.
Ha Jeroen, da's inderdaad waar. Ik vroeg me altijd al af of er nou 'world phones' op de markt zijn. Of telefoon die afhankelijk van de locatie hun frequentie benuttingsmogelijkheden aanpassen.
Er bestaan ook wel world phones. Althans, telefoons die in 99% van de gevallen overal werken. Hopelijk beweegt het hier wel naar toe, want ik heb ooit begrepen dat een deel van de "region-lock" problematiek vooral firmware-matig is.
Inmiddels zijn juist de laders redelijk universeel - want ze ondersteunen een input voltage van 100-240 Volt. Dan heb je nog de netstekker zelf - op zich niet erg als we hier een adapter (maar dan enkel fysiek) voor zouden krijgen. Kun je deze mooi gebruiken in het buitenland. Want die lader gaat mee omdat de telefoon ook meegaat.
Toch altijd interessant om te zien hoe andere merken Apple achterna lopen.

Gebeurde bij het ontbreken van de headphone jack, bij de oortjes in de doos en nu dus de oplader.

Helemaal opmerkelijk is dat na deze beslissing Samsung altijd gelijk Apple belachelijk maakt, maar hen het volgende jaar volgt. Ziet er achteraf ook heerlijk hypocriet uit.https://i.imgur.com/hkwP4uf.jpg
:+ :+ :+
Ik had liever gehad dat ze (niet alleen Google) ons een keuze geven bij het bestellen of je een lader wilt hebben.

En ik had het logischer gevonden dat ze (wederom, niet alleen Google) dit pas doen nadat er een standaard lader/aansluiting zou bestaan.


Edit:
Zo lang 1 partij niet hetzelfde gebruikt als de rest, is het in mijn ogen geen standaard.

[Reactie gewijzigd door streamnl op 24 juli 2024 10:32]

USB-C is toch best standaard...?
Apple is een uitzondering gezien die lightning gebruiken, en alleen oude telefoons maken zo ver ik weet nog gebruik van micro USB.
De aansluiting wel, maar oplaadtechniek niet. Bij mij oneplus krijg ik een Warp Charger van 65 watt zodat ik snel kan laden. Mijn vriendin heeft een Galaxy S20 die ook weer een eigen snel lader heeft. Gebruik je die niet dan is het verchil met een normale 5v2A lader een paar uur in laadtijd.

Dat het stekkertje past wil niet zeggen dat het universeel is.
Als iedereen nu eens gewoon USB-PD zou gebruiken ipv hun eigen standaard, het zou ook schelen. Ook daar gaat Apple in mee.

USB-PD kan tot 240w laden, dat moet snel zat zijn voor zelfs de meest krachtige laptop, laat staan smartphone.
Er is nu ook alweer USB-PD met PPS (fijnere aanpassing van laadspanning) die door veel telefoons vereist wordt om maximaal te kunnen laden.

Dus USB-PD is helaas ook weer niet de ultieme alleslader geworden.
USB-PD PPS is een revisie van USB-PD. Dus het ene sluit het ander niet uit. PPS is dan beter voor de batterij, maar zonder PPS zal de telefoon (als ik het goed begrijp) alsnog aan snelladen kunnen doen.

Misschien dan niet even snel, het is in elk geval een verbetering over wat er nu mogelijk is met elke fabrikant die zijn eigen techniek toepast of terugvalt op 5v/1a of soortgelijke. En laat toe om elke lader voor elk merk te gebruiken.
Niet even snel inderdaad. Dat is het probleem. Samsung vereist dit nu op hun topmodellen. Nota bene hebben ze dit soort laders nooit meegeleverd dus het idee van 'gebruik je oude lader maar' gaat dus niet op. https://www.samsung.com/g...t-is/super-fast-charging/ . Daardoor vind ik hun specs qua snelladen nogal misleidend aangezien je meer moet kopen om er daadwerkelijk gebruik van te kunnen maken.

Het idee is natuurlijk dat je een lader koopt en dan voortaan daar alles maximaal mee kan laden. USB-PD zou dat zijn, maar er blijven steeds veranderingen komen waardoor dat toch niet kan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:32]

Maar dat ga je dus altijd blijven hebben, technologie verandert regelmatig. Samsung kan er ook gewoon voor kiezen om PPS optioneel te maken voor snelladen.

Zo zou je ook kunnen zeggen dat we USB zelf maar niet moeten gebruiken, want een HDD die een USB2 controller heeft kan je niet aansluiten op je USB3 of USB4 poort voor snellere data overdracht.

Wil je het beste en het snelste? Dan moet je af en toe je randapparaten ook upgraden 😊
Ja snap ik maar in dat geval is het wat mij betreft gewoon te vroeg om de lader niet mee te leveren. Het argument van 'gebruik je oude maar' gaat pas op als de techniek stabiel genoeg is.

Een oude lader is leuk voor erbij, voor in de auto enz maar je wil ook wel eens snel kunnen laden en dan mag je toch weer in de buidel tasten. Eigenlijk is het dan gewoon een verborgen prijsverhoging.
Maar de lader die in de doos zit kan toch laden met 25w? En om nu te zeggen dat je niet snel kan laden met 25w vind ik er toch een beetje over, gezien niet zo heel lang geleden "standaard laden" maar 5w was, en snelladen rond de 15w.

Als je 45w wil, dan is dat hetzelfde als een desktop kopen met USB3 poorten erop. Wil je toch USB4, dan moet je extra investeren in een USB4 controller. Zelfde met je "oude" USB-PD lader, daar kan je gewoon 25w mee laden (maar niet 45w).
Bij de S21 zit helemaal geen lader meer in de doos.

Maar ik vind niet dat je een telefoon als randapparaat kan zien. Het is een op zichzelf staand apparaat. Ik vind dat de toebehoren (laden is niet optioneel!) daarbij gewoon meegeleverd horen te zijn, of je desnoods korting kan krijgen als je die niet wil.

Het '25W is ook wel snel genoeg' argument gaat niet op als er zo hard mee geadverteerd wordt. Als je een flagship telefoon koopt wil je natuurlijk ook het beste van het beste op laadgebied.

Maar ik denk dat we het hier niet eens over gaan worden :)

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 juli 2024 10:32]

Ja, daarmee is de handhaving van de EU dus gewenst, want niet alleen Apple maakt misbruik van de situatie.

Eigenlijk moet er gewoon een baseline profiel zijn: USB Type C met USB-PD zoals in de IEC standaard met 15W.

Want daarmee kun je dus zeggen: Wil je meer, dat kan, maar USB-PD blijft als vereist minimum profiel tot minimaal de legislative review periode er aan komt x jaar na inwerkingtreding van de wet.

[Reactie gewijzigd door Pyronick op 24 juli 2024 10:32]

Het is wel universeel, je telefoon laad toch wel op met een andere usb-c lader? Dat het niet de volledige oplaad snelheid bereikt is wat anders.

Mijn S20+ kan gewoon gebruik maken van Fast Charge met opladers & kabels van anderen, zo lang het oplaadblokje maar enige manier van fast charge heeft (of het nou de variant van Samsung, LG of OP is maakt niet uit).

Overigens gaat het hier over de aansluiting, niet over de oplaadtechniek over dezelfde kabel.
Een paar jaar geleden kreeg ik als vraag van de Samsung helpdesk over mijn gare batterij of "ik wel de correcte Samsung-oplader gebruik".

Blijkbaar is het dan dus niet zo "universeel" als men ons wil beloven.
Tuurlijk wel, maar Samsung probeert daar gewoon van onder de garantieverplichting uit te komen.
Tegenwoordig zijn laders slim die onderhandelen de maximale laadsnelheid met device waar ze aanhangen. Dus telefoon zal zeggen ik kan max 20w, of 30w, 45w etc aan hetzelfde voor laptops etc. Maar dan moeten ze wel hetzelfde protocol spreken als lader ander protocol heeft dan de telefoon zal er failback plaatsvinden naar 5V 1A of zelfs 5v 0,5A dan gaat opladen lang duren.
De lader moet stroom kunnen leveren zoals device dat wil als een telefoon 9V 3.A of 15V 3.0A kan maar oplader kan alleen 3.3V 11A of 3.3 16A dan zal die failback ook plaatsvinden.

Er zijn helaas verschillende standaarden (PDO, PPS) en sommige fabrikanten verzinnen er doodleuk weer een eigen methode bij. Maar USB PD lijkt wel redelijk dominant te zijn nu Apple is hier ook compatibel mee, Mediatek en Qualcomm zijn er naar overgestapt hebben hun eigen standaard laten vallen.
Klopt, is heel irritant. Als ik mijn Samsung tablet oplaad met 5w duur het 12 uur, met de Samsung "Super Fast Charging" lader 1,5 uur (45W - 15V @ 3.0A) en als ik de snellader van Oneplus per ongeluk inprik zegt ie dood leuk "charge time 28 uur". OnePlus lader doet 5V @ 4.0A dus 20W maar net even anders dus.
Nee hoor budget segment ook grotendeels.
Mijn dochter loopt echt niet rond met een 500 euro phone..
Heeft zij een nieuwe mobiel gekocht van 2020/2021 die Micro-usb heeft? Dacht echt dat alles tegenwoordig wel C was, ben oprecht verbaasd.
In de pricewatch zijn er 134 telefoons van onder de 300 euro (139 als je geen budget stelt) met Android 9, 10 of 11 die nog micro usb hebben. Daarvan is ruim de helft (71) Android 9. Kijk ik naar alle telefoons onde de 300 euro met Android 9, 10 of 11, dan zijn dat er 602. Het lijkt er dus wel op dat het rap afneemt, maar er zijn zeker nog behoorlijk wat telefoons met micro-usb.
Dat gaat dan om restjes van oude partijen.
Dan heb je voor een prikkie een topmodel van twee of drie jaar geleden, zonder ondersteuning of updates.
In mijn ogen is dat 'prikkie' dan alsnog weggegooid geld.
Dan kan je beter een nieuw budgetmodel kiezen, dan eb je voor hetzelfde geld een moderner toestel (met USB-c) die nog een jaar of twee updates blijft ontvangen.
Nu begint USB-C aan de kant van telefoons redelijk standaard te worden, maar heb je juist aan de kant van de lader wisselend USB-A of USB-C. Daarnaast heb je nog quickcharge, power delivery, adaptive fast charging, etc. De standaard gaat over meer dan of een kabeltje in je telefoon past. Google levert usb-c naar usb-c kabels, volgens mij zijn er nog maar weinig mensen die minimaal 2 jaar met een telefoon doen die een adapter hebben waar dat in past.
Nou... het past op/in elkaar, maar daar is ook alles mee gezegd. Als je inderdaad op (max) 5 watt je telefoon wilt opladen en verder niets bijzonders, dan maakt het geen bal uit. Wil je wat meer intelligentie of snelladen, dan is het toch een ander verhaal.
Mijn laptop heeft een USB-C lader van 65 watt, als ik h'm aansluit op mijn oude Nokia USB-lader en een USB-A naar USB-C kabel, dan laadt hij echt niet op. En zo zijn er legio situaties waarbij het simpelweg niet voldoende is als het kabeltje past.
Heb zelf ook gewoon bij mijn iPhone een USB-C lader in de doos van Apple gekregen.
Xiaomi doet dat voor zover ik weet, lader is een kostenloze extra.

Vind 't wel een goeie zaak in principe, alle en jammer dat je dan bedrijven hebt zoals Apple die dan opeens een andere kabel in de doos doen waardoor veel mensen alsnog een laddertje kopen
Je kan ook gewoon een ander kabeltje gebruiken die past op de lader die je al hebt.

En zo 'opeens' is het ook niet, iedereen wil toch dat alles USB-C wordt? Gaat Apple daar een beetje in mee is het ook niet goed.

[Reactie gewijzigd door MenN op 24 juli 2024 10:32]

Als ze de andere kant (in het toestel) nou ook USB-C hadden gemaakt.
Andere discussie, maar mee eens hoor! :D
Als USB-C nou het mannetje vs vrouwtje had omgedraaid… ;( Nu is de connector weer de zwakste schakel in plaats van de kabel zoals bij Lightning.
Gaat Apple daar een beetje in mee is het ook niet goed.
Met de nadruk op een beetje
Je kan ook gewoon een ander kabeltje gebruiken die past op de lader die je al hebt.
Ja, maar...

Ik heb op dit moment een OnePlus met dash/warp charging. Dat is een proprietaire snellaad manier, dus daar kunnen andere telefoons niets mee. Dan val ik terug op de standaard USB3 power van net geen 5 Watt. Daarbij is mijn huidige oplader 20W, omdat dat toen veel was. Tegenwoordig kunnen opladers tot 65W leveren via USB power delivery of de huidige versie van warp charging. Met een nieuwe telefoon ga ik dus een nieuwe oplader nodig hebben.

Een losse oplader kost op dit moment zo rond de 20 euro en daarbij is het toch weer jammer om op deze manier wat kosten te verbergen (en waarschijnlijk de winst in eigen zak te steken, van de fabrikant dan)

[Reactie gewijzigd door Gropah op 24 juli 2024 10:32]

Opeens is inderdaad niet goed.
Mensen houden niet van om achteraf geconfronteerd te worden met extra kosten of dat ze wat missen.
Persoonlijk vind ik het geweldig idee dat er geen laders meer geleverd worden.
Maar dan moeten USB-C laders eerst wel gemeengoed zijn, net zoals straks draadloze laders.
Kip en ei verhaal, want het zelfde gaat op voor de laders "als eerst nu de kabels beschikbaar zijn". Ergens moet je ooit een keuze maken.
Als ze nou de dan de telefoons ook die 30 euro goedkoper maken (of welk bedrag ze ook vragen voor een lader), dan leveled het de totale kosten weer.
Ik zeg ook niet dat ik het er niet mee eens ben, maar in mijn tijd in de verkoop zag ik gewoon heel veel mensen die dankzij die kabel toch een extra blokje erbij namen, wat beetje het punt verpest. Los van dat Apple er niet een beetje in mee moet gaan maar gewoon eindelijk een usb c poort in de iPhone propt
Het zou denk ik beter zijn als consumenten weten wat een lader echt waard is en een korting krijgen als ze kiezen voor de optie zonder lader.

Als het gratis is zal 9/10 toch kiezen voor een gratis extra lader.
Vind gratis geen goed idee. Als de lader een kosteloze extra is dan zal 95% van de mensen gewoon de lader erbij nemen. Kost die 5 euro extra dan zullen al heel veel mensen hem laten liggen omdat ze er thuis toch al 3 in de kast hebben.

Je zou het ook nog kunnen omdraaien door de prijs altijd inclusief lader te doen en dan de optie geven om de lader te laten vervallen mensen 5/10 euro korting te geven. Dat zal ook wel goed werken om het aantal laders terug te dringen

Maar als gewoon alle fabrikanten hem weglaten dan is het ook prima. Dan weet gewoon iedereen voortaan dat een telefoon standaard zonder lader wordt geleverd.

[Reactie gewijzigd door Jesp_J op 24 juli 2024 10:32]

Op zich bestaat de universele lader: USB-C, m.u.v. Apple. Één dingetje is wel dat tegenwoordig USB-C soms ook aan de stroomadapterkant wordt geleverd zoals Apple dat nu doet. Hoeweel praktisch iedereen met een smartphone wel een USB-A stroomadapter heeft, is de UBS-C stroomadapter nog niet echt actueel.
Enige waar apple daar op afwijkt is een ander kabeltje. Boeie
Het enige waar ze dus van afwijken is precies datgene waar het om gaat, en dus niet universeel maakt, ja.
Goed gezien :+ .
Die kabels worden anders nog steeds bij de telefoons geleverd, het gaat in deze veel meer om de laad standaard en daar doet Apple gewoon meet met USB-PD. Die kabel is verder bijzaak.
Die kabel is verder bijzaak.
Daar ben ik het toch mee oneens. Als elke telefoonbouwer leuk een andere aansluiting gaat maken, schiet je nog geen reet op met die standaard. Leuk dat ze allen dezelfde werkwijze hebben, maar dan kan je je kabel maar voor één apparaat/merk gebruiken, of je moet allerlei adapters gaan gebruiken. Ben je nog milieu-onvriendelijker bezig en je hebt meer persoonlijke rompslomp.

Gelukkig doet alleen Apple dit nu, omdat het veeeeel goedkoper is om gewoon de universele aansluiting te gebruiken.
Hoe is het hebben van een ander kabeltje meer milieu belastend, daar je per mobieltje toch meer dan 1 kabel verslijt, en een standaard lader zonder die kabel gemakkelijk meer dan 10 jaar meegaat. Kabels zijn een verslijt deel, dan is de aansluiting daarvan op de telefoon irrelevant.
Ik denk dat het gezeur over apple meer milieuschade aanbrengt dan hun eigen connector, die enorme hoeveelheid internetverkeer en serverruimte die dat kost.
Hoe is het hebben van een ander kabeltje meer milieu belastend
Meer soorten kabels == meer productie nodig, ofwel meer fysieke ruimte en grondstoffen voor de productie nodig. Niet zo moeilijk dit.
daar je per mobieltje toch meer dan 1 kabel verslijt
Dat is een aanname die jij doet, en wat ook compleet niet correct hoeft te zijn. Ik gebruik sinds 2011 de micro-usb kabel van de Xperia Play, daartussen een stuk of 3 andere telefoons waarvan de kabels en laders in diverse tassen en lades ligen, en ga zo maar door. Als je er gewoon fatsoenlijk mee omgaat dan gaan ze mogelijk langer mee dan je telefoon zelf.
Ik denk dat het gezeur over apple meer milieuschade aanbrengt dan hun eigen connector, die enorme hoeveelheid internetverkeer en serverruimte die dat kost.
Tja, dan meng je je niet in die discussie.
" Meer soorten kabels == meer productie nodig, ofwel meer fysieke ruimte en grondstoffen voor de productie nodig. Niet zo moeilijk dit."
Nope, niet meer, andere. Hoeveelheid grondstoffen wordt niet groter.
Het gaat hier juist om de adapter. Er is een standaard voor adapters, waar Apple ook in mee gaat. Als iedereen straks een USB-C lader heeft is er geen enkel probleem meer als fabrikanten geen lader meer mee leveren. Dat de aansluiting in de telefoon bij Apple dan Lightning is (en dus het meegeleverde kabeltje ook) maakt dan niet uit.
Ik had liever gehad dat ze (niet alleen Google) ons een keuze geven bij het bestellen of je een lader wilt hebben.
Logistiek gezien is dit onhaalbaar. Dan moeten Google en consorten meerdere verpakkingen aanhouden, voor de mensen die wel / geen oordopjes of wel / geen oplader willen hebben. Maar belangrijker is echter dat je je telefoon rechtstreeks bij Apple, Google of Samsung koopt, maar via een retailer zoals Coolblue of Mediamarkt. En die bieden dit soort opties sowieso wel aan als ze slim zijn.
En ik had het logischer gevonden dat ze (wederom, niet alleen Google) dit pas doen nadat er een standaard lader/aansluiting zou bestaan.
Die is er toch? De USB-C. De enige die van de standaard afwijkt is Apple.
"De enige die van de standaard afwijkt..."
Dan is het nog geen standaard ;)
Nee, afwijken van een standaard kan altijd. Het is een de facto standaard als een (grote) meerderheid zich eraan houdt.
Nee, er zijn meerdere standaarden. Vaak heeft iedere standaard zijn eigen voordelen voor specifieke doelen.

Kijk naar verschillende codecs die allemaal hun eigen voor- en nadelen hebben afhankelijk van het beoogde doel. (Film, muziek, spraak, ruis, enz)
Kabeltjes in anders maar adapter is hetzelfde met output van 5v.
De afspraak die ooit gemaakt is, is dat de stekker (wat in het stopcontact gaat) usb A moet uithoesten.

De plug op de telefoon is niks over afgesproken, en wees blij, want ten tijden van deze afspraak liep vrijwel alles via micro usb, en zaten we aan die poort vast.
Je hebt die keuze toch bij het bestellen? Elke webshop of winkel heeft ook wel een sectie laders en adapters….
Toch mooi hoe dit o.a. gedaan wordt om de milieu-impact te verlagen maar dat ze (de producenten van hardware) nog steeds hard spelen op planned obsolescence. De telefoon kan je weggooien zodra de batterij dood is, want vervanging is duur en soms niet eens echt goed mogelijk.

Ik kan die dingen niet echt rijmen. Nu mag je dus (naast je te dure telefoon) ook nog een extra adapter en kabel kopen.
De telefoon kan je weggooien zodra de batterij dood is, want vervanging is duur en soms niet eens echt goed mogelijk.
Een smartphone kan tegenwoordig goed gerecyled worden. 70% of meer is haalbaar. Het is alleen de consument die besluit om de telefoon bij het grofvuil te gooien.
Vergeleken met een apparaat gewoon in gebruik houden is recycleren extreem veel slechter voor moeder aarde.
Maar niet goed voor je eigen veiligheid als je blijft werken met een telefoon die al 4 jaar geen security updates meer heeft gehad... Maar ja, dat is ook een vorm van planned absolesence
Als je op Marktplaats / V&A een smartphone kunt verkopen voor €150,- dan ben je ook wel naief om het voor €40,- op te laten sturen naar het recycling bedrijf van je smartphone verkoper. Als deze bedrijven het milieu hoog in het vaandel hebben staan, dan mag je ook wel een marktconforme prijs vragen.

Ik vraag mij af of mensen hun telefoon echt letterlijk weggooien of dat dit dan gratis bij de milieustraat wordt afgeleverd na 10 jaar.
Als je op Marktplaats / V&A een smartphone kunt verkopen voor €150,- dan ben je ook wel naief om het voor €40,- op te laten sturen naar het recycling bedrijf van je smartphone verkoper. Als deze bedrijven het milieu hoog in het vaandel hebben staan, dan mag je ook wel een marktconforme prijs vragen.
(...) Ik zeg toch niet dat mensen naief zijn? Natuurlijk gaan mensen de telefoon proberen te verkopen. De tweedehands markt voor telefoons is flink groeiende en dat is een goede zaak. Maar na 4-6-8 jaar kan de telefoon echt nog door naar de milieustraat.
Ik vraag mij af of mensen hun telefoon echt letterlijk weggooien of dat dit dan gratis bij de milieustraat wordt afgeleverd na 10 jaar.
Weggooien. De milieustraat is namelijk 'gedoe'.
Zijn er echt mensen die smartphones en dus batterijen in de vuilnisbak gooien?
Je mag kiezen... Voor elke in de vuilnisbak gegooide telefoon een euro krijgen OF voor elke in de vuilnisbak gegooide telefoon een euro betalen? Waar kies je voor?

:-)
Ik kies dan voor karma ontvangen voor elke telefoon die vanaf nu niet meer in de vuilnisbak beland :)
Maar nu is het alsof het de schuld is van "de consument" terwijl de producenten juist gebaad zijn bij het vervangen van telefoons. Ja, uiteindelijk is het de consument die kiest om een nieuwe telefoon te kopen, maar in een zekere zin wordt die keuze ook wel voor je gemaakt.

Mijn oude oneplus 3 is nog prima, op de batterij na, die is om te huilen. Het vervangen is niet echt triviaal en kan je telefoon onherstelbaar beschadigen. Of je moet het elders laten doen, maar dit kan ook redelijk in de kosten lopen. Daarom heb ik maar een nieuwe Xiaomi gekocht van < 300 euro.

Verder kan je ook fluiten naar software updates na 2-3 jaar. Ook niet ideaal, helemaal niet qua beveiliging van je toestel.
Er zou gewoon statiegeld op moeten komen
Toch mooi hoe dit o.a. gedaan wordt om de milieu-impact te verlagen
Tja, leuk dat ze meer telefoons in één vracht kunnen stoppen, maar er moet dan ook weer een vracht na met opladers. En die opladers moeten ook verpakt en verwerkt worden, enzovoorts.
Misschien is mijn idee erbij verkeerd, maar dat lijkt mij toch netto meer milieu-onvriendelijk.

Nintendo flikte dit toen ook met de New 3DS "want iedereen heeft al een oplader, dus bespaar je kosten". Toen was het ook gewoon onzin.
Zeker, beetje jammer dat de hele milieumeute hier niet gelijk zorgt voor een omslag in het denken en de regels.

Fairphone laat zien dat repareerbaarheid mogelijk is, waarom wordt dit niet een verplichting. We hebben overal regels en neuzelarij in de marge. Laten we eens regels maken die daadwerkelijk wat opleveren. Dus repareerbaarheid verplicht maken. Het leveren van reserveonderdelen verplicht stellen tot bijv. 10jr na introductiedatum en 4jr na laatste productiedatum van een compleet toestel.

Het verplicht leveren van reparatiehandleidingen zou ook een goede stap zijn. Verder dergelijke producten verbieden, dus bovenstaande niet gegarandeerd dan niet op de markt met de meuk.
20 euro en ff zelf doen...
Heb zo al meerdere mensen geholpen.
(Van te voren wel even afspreken dat risico's bij hun liggen).
Inderdaad risico.

Het is bewust zo moeilijk mogelijk gemaakt zodat het een risico is.
En originele onderdelen krijgen is dikwijls moeilijk of onmogelijk, dus men gaat zelf hobbyen met een of andere goedkope Chinese imitatieaccu met alle potentiele risico's.

Het is allemaal niet nodig. Het is een keuze van de fabrikant om het zo moeilijk te maken.


Als de fabrikanten het onmogelijk maken om olie af te tappen, kun je als handige harry een gat boren in je carter en de boel leeg laten lopen. Maar het punt blijft dat de fabrikant bewust de boel vroegtijdig waardeloos maakt.
Typisch geval van green-washing, het gaat hier gewoon om geld verdienen.

Een USB-C lader is aanzienlijk kostbaarder dan de oude conventionele laders (daarmee kunnen ze smartphones competitiever in de markt zetten) en je bewaart typisch een lader voor hergebruik al is het maar om er één binnen handbereik te hebben.

Het zijn inderdaad de smartphones zelf waar iets mee gedaan moet worden.
Op zich wel grappig & frappant...
bij Apple is iedereen altijd meteen over de p*ss en schreeuwt van de hoogste daken dat dit niet kan/mag.
(vb. audiojack, lader)

Tijdje later doen de Androidies hetzelfde, en dan is het: "Hmmm, mwa, tsja, wel ok denk ik, ach ik heb toch wel een kabeltje"
/gechargeerd

Apple als de hoogste boom, en daarna volgt de rest in treedt later voetsporen van....
ook wel iets voor te zeggen als je meer in de luwte wilt blijven ;)
Nee hoor, ik (en ook veel vrienden van me) ben geen apple fan maar "accepteren" dit soort praktijken bij Andoid net zo goed niet.Als je iets zoals een telefoon koopt moet het out of the box werken zonder dat er extra items aangeschaft moeten worden. Bij een elektrisch apparaat hoort dus gewoon de kabel/laad mogelijkheid mee geleverd te zijn. Het is gewoon winstjacht voor deze bedrijven vermomd als mileuverbetering maar met als reden lagere kosten voor een telefoon bij zelfde verkoopprijs en extra verdiensten op verkoop van losse adapters (want gebruik vooral geen adapters/kabels van een andere fabrikant).

Waarom je wellicht de indruk krijgt dat Apple harder aangepakt word is denk ik omdat deze vaak hete 1ste met dit soort idiote ideeën zijn en er steeds mee wegkomen waardoor de grote Android boys het ook maar gaan doen.
Op zich wel grappig & frappant...
bij Android artikelen vind je altijd wel een Apple fanboy die komt klagen over het feit dat als Apple het doet het slecht is terwijl bij Android het gewoon aanvaard zou worden.

Ik lees evenwel onder artikelen van de twee gewoon gemengde reacties. Mensen die ermee akkoord zijn, mensen die er tegen zijn en mensen die er geen begrip voor kunnen opbrengen. Alle meningen kom je tegen.

Maar ja. als Apple fanboy moet je nu eenmaal ook je commentaar kunnen geven op de andere kant zeker?
Apple moet zich pas zorgen maken als er niet meer over Apple gezeurd wordt.
Mooi hoe ze allemaal moord en brand roepen wanneer apple dit deed, en er binnen een jaar achteraan gaan.
Het verschil zit waarschijnlijk is hoe Google het brengt ten opzichte van Apple. Google geeft geen reden op om dit te doen. Apple gaf aan het vanuit een milieuaspect te doen echter was vrij duidelijk dat het economische aspect ook een grote rol speelde.

[Reactie gewijzigd door JustAnotherDev op 24 juli 2024 10:32]

Google is dan ook geen grote speler op de telefoonmarkt en heeft daarom (in het geval van het verschepen van pixel telefoons) geen, of weinig, winst t.o.v. het milieu.
Welke economische rol. Ze vragen nog evenveel ervoor als hiervoor. Dus er speelt niks bij Apple. Is gewoon een vies bedrijf vindt ik het.
Welke economische rol. Ze vragen nog evenveel ervoor als hiervoor. Dus er speelt niks bij Apple. Is gewoon een vies bedrijf vindt ik het.
Juist dat economische aspect, dus: afwentelen, door apple, van kosten op een ander. In dit geval op de koper.

[Reactie gewijzigd door emphy op 24 juli 2024 10:32]

Was het niet zo dat oude plus artikelen beschikbaar bleven? Ik krijg bij reviews: Niet meeleveren van adapters, wat levert dat op? de paywall teller...
Misschien heb je al je 3 gratis plus artikelen deze maand gelezen met dit acc?
Heb er nog 1 over maargoed, dat is de issue niet.

Oude artikelen zouden toch open blijven.
En het is toch niet zo dat als ik op een Plus artikel reageer en deze een maand later wil bekijken deze nog eens van de 3-telling af moet?
Mede hierdoor zijn er mensen die via CSS alle Plus artikelen dan maar uitschakelen.

Aan het einde van de maand is de kans groot dat je door de gratis selectie heen bent en dan kom je erachter dat je niet 3 informatieve, maar wellicht slechts 1 goed Plus artikel hebt gelezen.

Ik open ze zelf ook niet om teleurstellingen te voorkomen en voorlopig lijk ik ook niets te missen.
Waar kan ik dat stukje CSS vinden? ik erger me al tijden aan de ongewenste reclame voor plus artikelen.
Gewoon cookies verwijderen, kun je weer los. Volgens mij werkt incognitomodus ook.
Nee, dat werkt niet. Bij DG, AD e.d. wel :)
Je zou eens een berichtje in bijv. Het grote Tweakers-abonnemententopic kunnen doen hierover, want dat lijkt me inderdaad niet de bedoeling
Nee. Dat geldt alleen voor plus-artikelen uit juni en juli.
Heb je geen Plus-abonnement maar wel een account, dan kun je elke maand gratis drie Plus-artikelen lezen. De artikelen die je kiest blijven daarna onbeperkt toegankelijk, inclusief de reacties. Tijdens de bètaperiode gepubliceerde oudere Plus-artikelen zijn vanaf donderdag alleen met een Plus-abonnement te lezen. Dat geldt niet voor de Plus-artikelen die in juni en tot en met 21 juli gepubliceerd zijn: deze recente artikelen maken we gratis toegankelijk voor iedereen.
Inmiddels slingeren bij ons thuis meerdere adapters rond van alle aanschafte telefoons/tablets van de afgelopen jaren, dus een toestel aanschaffen zonder nieuwe adapter is op korte termijn geen probleem.

De adapters van telefoonleveranciers zijn van degelijke kwaliteit en gaan bij ons al al jarenlang mee. We hebben ook wel eens losse adapters gekocht, deze bleken vaak onvoldoende te laden of gingen vrij snel stuk, dus vraag me af hoe duurzaam het zal zijn op langer termijn.
Ik heb altijd ruzie met het 'snellaad'-gedeelte van laders. QuickCharge 1, 2 of 3 werkt dan weer niet lekker samen met USB-PD (QC 4 dan weer wel), wat weer niet met VOOC samenspeelt, en zo nog wat. Vaak heb je (als je van merk switcht) ook weer een andere snellader nodig, die de meest recente protocolletjes spreekt, en dan hoop je maar dat die langer dan een jaar de standaard blijven.
Het probleem voor mij is m.n. dat een nieuwe telefoon nog weleens een andere lader 'nodig' heeft om te kunnen snelladen. Ik heb inmiddels twee Google laders liggen die identiek zijn met 18W/3A, maar als ik straks eens een andere telefoon wil die sneller laden ondersteunt en zij leveren geen charger mee, moet ik dat weer los gaan kopen (want laten we wel wezen, als het wordt ondersteund dan wil ik ook wel daadwerkelijk snel kunnen laden).
Het nadeel van oude laders is dat ze vaak niet de mogelijkheid hebben voor snelladen, waardoor de fabrikanten hun statements m.b.t. snelladen eigenlijk niet meer kunnen waarmaken. Dit kan eigenlijk alleen nog als ze hun laders meeleveren of een optie hebben om ze alsnog eenmalig (goedkoop) te ontvangen.

Ik ben ook benieuwd wat dit doet met de minpunten in de smartphone reviews.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.