Britse winkel bevestigt vijf jaar beveiligingsupdates voor Google Pixel 6-serie

Britse telefoonverkoper Carphone Warehouse heeft vroegtijdig details over de Google Pixel 6-serie gepubliceerd. Daaruit blijkt onder andere dat de telefoons vijf jaar beveiligingsupdates krijgen. De webpagina bevat ook informatie over de camera's.

De webpagina's voor de Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro werden opgemerkt door Twitter-gebruiker EvLeaks, maar zijn inmiddels weer offline gehaald. De webpagina's bevatten onder andere details over de Google Tensor-soc die in de smartphones zit verwerkt. Dat is de eerste telefoon-soc die Google zelf heeft ontworpen en beschikt onder andere over extra accelerators voor AI-werklasten en een Titan M2-beveiligings-chip. Marketingafbeeldingen op de Carphone Warehouse-websites bevestigden onder andere dat de Pixel 6 en Pixel 6 Pro beide vijf jaar beveiligingsupdates krijgen. Daar gingen eerder al geruchten over.

Uitgelekte marketingafbeeldingen Google Pixel 6 Tensor-socUitgelekte marketingafbeeldingen Google Pixel 6 Tensor-soc

Screenshots van de Carphone Warehouse-webpagina's

De Pixel 6 en Pixel 6 Pro krijgen ook een primaire 50-megapixelcamera, zo blijkt uit de webpagina's van Carphone Warehouse. Die primaire sensor is groter dan die in de Pixel 5 en legt daardoor tot 150 procent meer licht vast. Dat moet zorgen voor betere beeldkwaliteit bij weinig licht. Beide toestellen beschikken daarnaast over een ultragroothoekcamera met een resolutie van 12 megapixel. Het Pro-toestel krijgt daarnaast nog een 48-megapixelsensor met telelens.

Verder blijkt uit de webpagina's dat de Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro beide 30W-snelladen ondersteunen. De draadloze Pixel-oplader wordt ook genoemd. Die ondersteunt tot 23W-opladen met de Pixel 6 Pro, en 20W-opladen met de reguliere Pixel 6. De accuduur van de toestellen zou volgens claims van Google 'meer dan 24 uur meegaan, ook met 5G'. Beide telefoons krijgen verder een IP68-certificering voor water- en stofbestendigheid en Gorilla Glass Victus.

De Carphone Warehouse-listings noemen verder weinig concrete specificaties. De Pixel 6 en Pixel 6 Pro worden op 19 oktober officieel aangekondigd door Google. Eerder deze week verschenen er al assemblagevideo's die de komst van aparte mmWave-modellen bevestigden. De reguliere Pixel 6 verscheen onlangs ook bij de Duitse retailer Saturn voor 649 euro. Uit informatie van die winkel bleek ook dat dat toestel beschikt over 8GB geheugen en een 4620mAh-accu.

Google Pixel 6-afbeeldingenGoogle Pixel 6-afbeeldingen
Google Pixel 6-afbeeldingenGoogle Pixel 6-afbeeldingenGoogle Pixel 6-afbeeldingenGoogle Pixel 6-afbeeldingen

Screenshots van de Carphone Warehouse-webpagina's

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

10-10-2021 • 14:34

117

Submitter: AlienCypher

Lees meer

Reacties (117)

117
115
52
0
0
46
Wijzig sortering
Benieuwd of deze nu wel in Nederland uit komt
Nee de Pixel telefoons worden niet in Nederland verkocht. Dat is ook al in dit bericht aangegeven:
https://tweakers.net/nieu...en-op-28-oktober-uit.html

Wat je wel kunt doen is om de telefoons te importeren zoals @Riddle007 in zijn comment onder dit bericht heeft gegeven:
https://tweakers.net/nieu...-voor-google-pixel-6.html
Belsimpel heeft ze ook altijd, ik ga er van uit de 6 ook.
Er zijn ook wat Franse webshops die naar Nederland verzenden (o.a. Fnac).
Die bieden ze vaak aan voor een betere prijs t.o.v. Belsimpel.
Andere optie is om een ritje naar Duitsland te maken, daar zijn ze bij de Saturn/Mediamarkt te koop.
Dat is wat ik ga doen. Ik woon vlakbij de grens. Denk dat ik nog even een topic aan ga maken ook, voor anderen. Dan koop ik er bijvoorbeeld 3 en stuur ik die 2 naar tweakers die een stuk verder van de grens wonen, mocht er animo zijn. Hoef ik niks op de verdienen overigens hoor. Het is jammer dat ze niet in Nederland te koop zijn, maar als je er 1 wilt is het allemaal wel mogelijk.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 22 juli 2024 22:23]

Ik ook, voor mijn vader dan. Hij heeft nu een 3a, maar die doet het niet helemaal lekker meer en hij wil 99% zeker de 6 als opvolger. cc @Ruw ER
@browser666

Ik heb jullie namen even opgeslagen, stuur nog een keer een berichtje. Ik ga niet op launch ofzo, maar wel in de 1e maand mochten de reviews als verwacht zijn. Jullie hebben dan voorrang zeg maar, want ik ga er geen 8 ofzo kopen :9
Fijn, alvast heel erg bedankt! :)
Top. Zou je mij ook even kunnen toevoegen aan dat lijstje?
Gedaan. Geen garantie eh, maar kijk even hoe ik het ga doen.

@djduijs
@zeehondje
Wat een topper! Ik zat met dezelfde gedachte.

Mijn schoonouders hebben een huis in de Eiffel. Was hetzelfde van plan. Misschien dat we "de load" kunnen verdelen?

Ik ben ook niet dat 1 daar, tenzij het toevallig zo uitkomt. Genoeg opties in ieder geval.
Ook geïnteresseerd, als je al te veel animo heb regel ik zelf wel wat, leuk dat je dit wil doen!
Ik heb ook interesse! Woon helaas in de randstad...
Klopt het dat bepaalde 5G banden voor NL en BE niet worden ondersteund dan?
De US variant van de Pixel 5 heeft dit
[US / FI] Model G1F8F

GSM/EDGE: Quad-band (850, 900, 1800, 1900 MHz)
UMTS/HSPA+/HSDPA: Bands 1/2/4/5/8
CDMA EVDO Rev A: BC0/BC1/BC10
LTE: Bands B1/2/3/4/5/7/8/12/13/14/17/18/19/20/25/26/28/29/30/
32/38/39/40/41/42/46/48/66/71
5G Sub-6: Bands n1/2/5/12/25/28/41/66/71/77/78
eSIM
Als je kijkt naar de LTE banden, en dan naar wat (in dit voorbeeld) T-Mobile Nederland gebruikt, dan zie je dat 100% van de LTE banden ondersteund worden: https://antennekaart.nl/page/frequencies

Informatie over 5G kan ik met een snelle Google-opdracht niet gemakkelijk vinden.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 22 juli 2024 22:23]

Nee de Pixel telefoons worden niet in Nederland verkocht.
Jawel, hoor: Belsimpel verkoopt ze. Oké, dat is wel onofficieel, maar ze worden dus wel degelijk “in Nederland verkocht”.
En betaal je 100+ euro meer. Zie de 4a in Nederland van Duitsland.
Dus? Het punt was dat ze niet in Nederland zouden worden verkocht en dat corrigeerde ik. De prijs is niet ter sprake gekomen.
Kan bevestigen dat bestellen uit ander EU land gewoon prima werkt, mijn telco heeft geen enkel probleem met Pixel phones, al paar jaar uitstekende koop icm Graphene en doet het nog steeds perfect, accu is ook erg indrukwekkend en kan nu echt niet meer terug naar iets wat maar een paar dagen standby kan.
Ik heb een Duitse pixel 5. Deze werkt zonder problemen op T-Mobile 4G (ik heb geen 5G abbo).
Het enige wat Duits is, is de initiële opstart "willkommen". Daarna kun je de taal op Nederlands zetten en merk je er helemaal niets meer van.
Waar kun je dan heen als er na twee jaar een nieuwe batterij in moet?
Google support. Ook gebruik van gemaakt bij een defecte accu in mijn Pixel 4 XL, gekocht via Belsimpel. Zonder problemen en best snel een vervangend toestel gekregen.
Na al die jaren slagen de zogenaamde bollebozen van Google er nog altijd niet in om een Europese - laat staan een wereldwijde- lancering van hun flagship telefoons voor mekaar te krijgen. Het wordt stilaan lachwekkend.
Wat zou jouw strategie zijn om dit als nieuw merk tussen de gevestigde namen hier te lanceren? En met hier bedoel ik in alle Europese landen, ieder met hun eigen marktdynamiek.
Gewoon marketen zoals ze dat met de andere Google hardware ook doen.
Google is een Media MONSTER en de King vwb advertenties.
Als ze willen dat de massa het moet zien dan lukt dat gewoon.
Al die tijd en energie steken in advertenties van 3den zal meer opbrengen dan de extra winst op de pixels.
Eenvoudige economische som
Sure, maar hoe meer Google hardware mensen hebben hoe groter de datamining en invloed.
Waarom zouden ze anders hun zoveelste smartphone op de markt brengen ?
Tot nu toe hebben ze niet veel winst gemaakt met de Nexus en Pixel serie.
Kortom, ze vinden het heel belangrijk dat hun smartphones op de markt komen en dat doen ze niet voor niks.
Of Google nu een pixel verkoopt of een ander android toestel van een van hun partners zal bitter weinig uitmaken hoor kwa data mining.
Wie zegt dat er een ander Android toestel verkocht wordt ??
Er worden ook zat iPhones verkocht.
Sterker nog, de groep overstappers vanuit Android is enorm gegroeid de laatste 2 jaar.
Statistisch gezien zal de markt volgens mij min of meer defenietef verdeeld zij. Sinds een paar jaar.
Vermoed om die reden
Weet niet precies wat je wilt zeggen.
Maar het is en blijft verdeeld.
Android heeft het grootste deel, IOS heeft het andere deel en natuurlijk zien we extreem kleine splinters van andere OS'en maar die zijn in het geheel verwaarloosbaar.
Ik praat hier wel over het 'westen' ...
In Azië geloof ik best dat Harmony OS ook wel een deeltje kan pakken maar dat zal hier totaal niets uitmaken.
Maar datzelfde zou je kunnen zeggen van Microsoft met de Surface Duo. Maar de Duo is hier gewoon uitgebracht (hetzij erg laat, maar toch).
Fijne bash comment... Heeft weinig te maken met niet kunnen, het is vooral niet willen. Google heeft nooit de intentie gehad om met de pixels de Samsungs en Apples naar de verkoopkroon te steken. Vrijwel hetzelfde als wat Microsoft met de surface producten doet... Meer een product om te laten zien wat hun visie is.
Ze zullen wel marktonderzoek hebben gedaan en besloten dat het te weinig oplevert. Google heeft een Nederlandse webwinkel waardoor het leveren van de Pixel geen probleem zou moeten zijn. Verder verdienen ze natuurlijk aan elke andere Android telefoon die hier wordt verkocht en is er minder noodzaak dan bij een fabrikant die het juist van de verkoop van telefoons moet hebben.
Het is idd triest en onbegrijpelijk want vele andere Google producten verkopen ze hier namelijk wel ....
Dit is ook de reden dat de Pixel nauwelijks marktaandeel heeft qua verkopen, niemand kent ze, boeit niemand en het zal dus verwaarloosbaar zijn als je naar de cijfers kijkt.

De mensen hier zijn NIET representatief voor de massa die smartphones koopt, vrijwel niemand kent de pixel laat staan dat het ze boeit en moeilijk gaat lopen doen om er 1 aan te schaffen.
Ik bestel ze altijd bij belsimpel.
Moeten we dit nu als veel of weinig zien? Het lijkt mij bijzonder weinig voor beveiligingsupdates.
Dit is gewoon nog heel matig. De pixels zouden bekend staan om hun goede sofware-ondersteuning. Als we dit al goed vinden dan zijn de eisen wel heel erg laag.

Het punt is namelijk dat een dergelijk toestel met zulke snelle hardware gewoon nog prima bruikbaar is na 5 jaar na lancering.
We weten nog helemaal niet hoe snel de hardware is.... Dat moet nog blijken
Valt tegen ....
Hoop Hype zoals gewoonlijk en wederom nieuwe 'techniek' en spannende namen die Google neer zet als de toekomst maar we zien al jaren bij Pixels dat ze met iets 'nieuws' komen om er vervolgens niks meer mee te doen.

Google is de meester van software, niet van hardware en je ontwikkeld dus niet even een Soc die next gen is.
Zal een prima soc zijn, snel zat maar niks speciaal vergeleken met de rest en zeker gezien de extreem late lancering en de nieuwe socs in Q1 2022 moet je niets teveel ervan verwachten.
Nogmaals, gewoon goed maar niet mindblowing of next level.
Ik wacht de reviews wel ff af
Heel verstandig !
Wat ik hierboven schrijf is puur op basis van wat ik heb gelezen en kijkende naar de historie van Google.
Maar ik denk dat ik gelijk ga krijgen.

Je moet hem dus kopen omdat je de pixel leuk vind, niet omdat je de beste smartphone wilt qua power, gaming, beste display, etc etc.
Ik kan je garanderen dat het namelijk die prijzen niet allemaal binnen zal slepen, en dat is ook niet wat het Pixel concept beloofd.

Echt voor mensen die stock Android willen, lange updates, als eerste updates (ik ben daar zelf niet zo van want er zijn altijd issues), goede tot zeer goede camera's, weinig poespas, geen bloathware.
Stock Android? Er draait aanvullende Pixel-software en daarbovenop ook nog de Material You-skin op de Pixel, dus echt stock is het niet te noemen.
Prima, zo dicht bij stock dan ...
Het 'nieuwe' van deze telefoon zou voor mij zijn dat ze 5 jaar support leveren op een Android toestel.
Tot nu toe heb je enkel 3 jaar garantie bij Android op beperkte modellen. Langzaamaan zie je dat dit pijnpunt t.o.v. Apple eindelijk verbeterd wordt.

Dat deze chip niet de snelste op de markt is maakt niet eens veel uit.
Je ziet het aan de laptop markt, los van de enorme budgetmodellen hoef je zakelijk al heel lang niet meer een topmodel CPU te kopen voor 90% van de medewerkers. We kopen al jaren geen i7 modellen meer om een voorbeeld te noemen, en nog is de CPU aan het einde van de technische levensduur niet de belemmerende factor.
Ook voor telefoons zal er een punt komen dat mainstream goed genoeg is voor langere tijd, en dat high end een keuze wordt ipv een noodzaak.
Je zou gelijk hebben als de prijzen ook midrange zou zijn en dat is niet het geval.
Mensen die niet persee flagship performance willen hebben EXTREEM VEEL keuze !
En dan ook nog eens merken die gewoon te krijgen zijn in NL, voor minder geld.
Die 5 jaar updates gaat echt niet het verschil maken want de meesten kijken niet zo ver, zeker in het budget en midrange segment.
Dat is denk ik ook een deel van het probleem. de meesten kijken niet zover, dus worden Android fabrikanten niet gemotiveerd om lang support te leveren. En omdat de support niet lang is kopen klanten die hier wel naar kijken bijna altijd een iPhone, dus blijft de vraag naar lange support bij Androids weg.
Dit is een beetje een kip/ei probleem.
Als mensen na 2 jaar een toestel weggooien omdat ze een nieuwe willen is natuurlijk pure verspilling. En als een toestel doorgeschoven wordt of verkocht wordt zijn nog steeds security updates wenselijk.

Die cirkel moet een keer doorbroken worden, zodat er tenminste een keuze is om een Android toestel na 2 of 3 jaar nog goed te blijven gebruiken. Ik ben bang dat er weer Europese regelgeving nodig is, maar gelukkig probeert Google zelf het goede voorbeeld hier te geven.

Als de Pixel serie vanaf 650 euro te koop is zijn er zeker heel veel goedkopere keuzes, maar ook heel wat duurdere keuzes die niet op alle fronten beter zijn. Je kan naar benchmarks gaan kijken en dan de telefoon met de hoogste score willen kopen, maar net als in een laptop wordt de gebruikerservaring niet alleen door de CPU bepaald.
Het grootste minpunt van de Pixels was in mijn ogen altijd de veel te kleine batterij, hopelijk snel reviews te vinden om te kijken wat de plus en minpunten zijn.
De batterij was altijd ruk op de pixels maar tot op heden was ook het design vrijwel altijd gedateerd en men liep vrijwel altijd achter op gewilde features.
Ze saboteerde min of meer altijd hun toestellen terwijl dat niet nodig was.
Wel relativeren naar de markt. Is er een andere smartphone fabrikant welke langere support biedt, even Apple buiten beschouwing latende? Afgelopen jaren werd er met Android One een bescheiden stap gezet en positief gereageerd op een initiatief om minimaal eens 3 jaar beveiligingsupdates te leveren, weliswaar dan ook voor smartphones in een wat lagere prijsklasse. Maar zelfs dat doet volgens mij nog lang niet elke fabrikant voor elk model?

Zo bekeken is 5 jaar beveiligingsupdates op Android dan opeens wel relatief veel, hoe triest dat ook is met het oog op e-waste. Meer blijft dan ook zeker welkom, van 3 naar 5 en dan als volgende graag optrekken naar 7 jaar, wat ze bij dat merk met het appeltje toch meer dan eens halen :Y)
Wees eerlijk .... Gaan mensen die dit soort 'flagships'van google kopen echt 5+ jaar doen met dat toestel ??
Dit zijn mensen met eisen en willen niet zomaar iets. Doorgaans switchen die om de 2 a 3 jaar van toestel.
Dit blijkt gewoon uit de cijfers.

Sure, leuk als hij wordt door gegeven aan opa dat hij nog updates krijgt maar wees nou eerlijk, hoeveel mensen gebruiken nu echt een smartphone fulltime 5+ jaar lang ?
Dat percentage is verwaarloosbaar en nogmaals, de cijfers tonen aan dat er genoeg phones verkocht worden en dat is echt niet aan mensen die nog nooit een smartphone hadden.
Juist ja, mensen doen aan upgrades en dat lees je hier ook gewoon.

Komen van de 3/3A en kijken uit naar de 6 serie.
Zie niemand in de comments die zijn/haar Nexus wil vervangen.
Ik heb een pixel 5 sinds de batterij van mijn vorig toestel volledig versleten was. Gezien de grotere batterij en betere repareerbaarheid van de 5 tov mijn vorig toestel verwacht ik wel dat deze 5j meegaat. Als mijn oude gsm een jaar langer had meegegaan had ik de 6 gekocht en verwacht dat die 5j meegaat. Vriendin is net gewisseld van een high-end iPhone 6s naar een pixel 4a, haar vorig (toen laatste nieuwe) toestel ging dus ook al 5j mee.

Het is verder niet dat omdat cijfers nu aangeven dat de meeste mensen om de 2 a 3j wisselen van toestel, dat we ook zo verder moeten. Ik zie veel mensen met oudere iPhones, en vind het dus mooi dat ook de toekomstige pixels langer ondersteund zullen worden, zodat mensen hopelijk wat minder snel geneigd zijn om weer eens een nieuwe smartphone te kopen.

[Reactie gewijzigd door bertware op 22 juli 2024 22:23]

Exoten zijn er altijd.
Ik ken niemand die met 5 jaar oud toestel werkt.
En nogmaals, toestellen worden niet verkocht aan de straatstenen. De cijfers laten zien dat er gewoon regelmatig sprake is van een upgrade. En dat zie je ook echt in het straatbeeld.
De kleine groep mensen die er wel heel lang mee doet doet daar niks aan af.
Het gaat niet alleen om nieuwkoop, maar ook doorverkoop. Er lopen in het tweedehandscircuit zeker mensen rond met een vijf jaar oud toestel. Het zouden er nog een stuk meer kunnen zijn, want er vallen zeker in het zakelijk verkeer al toestellen af door die beperkte software updates, als ook bij sommige toestellen slechte reparatiemogelijkheden.

Die versterken elkaar nu in negatief opzicht, want de reparatiemarkt is kleiner voor toestellen met al verlopen software ondersteuning, een toestel met nog maar 6-12 maanden resterende software support repareren is een slechte investering als bedrijf dat compliant moet zijn. Dan investeer je in plaats van die reparatie dus toch meteen al een nieuw toestel dat 36-48 maanden mee kan. Er zou zo echt nog wel heel wat e-waste voorkomen kunnen worden.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar veel mensen verkopen een die telefoon weer na een jaar of twee. Als de onderdelen een beetje te vervangen zouden zijn en de updates niet zouden stoppen na 3 jaar dan zou dat nog een stuk interessanter worden.
5 jaar vind ik zat, meestal halen ze bij mij de 2 jaar niet :+
En dat is de waarheid !

Doorgaans switchen mensen om de 2 a 3 jaar van toestel.
Dit blijkt gewoon uit de verkoopcijfers, simpel zat.

Sure, leuk als hij wordt door gegeven aan opa dat hij nog updates krijgt maar wees nou eerlijk, hoeveel mensen gebruiken nu echt een smartphone fulltime 5+ jaar lang ?
Dat percentage is verwaarloosbaar en nogmaals, de cijfers tonen aan dat er genoeg phones verkocht worden en dat is echt niet aan mensen die nog nooit een smartphone hadden.
Juist ja, mensen doen aan upgrades en dat lees je hier ook gewoon in de comments.

Komen van de 3/3A en kijken uit naar de 6 serie.
Zie niemand in de comments die zijn/haar Nexus wil vervangen.

Andere Androids gaan zeker niet langer mee en dat was NOOIT een issue, en wederom, dat zien we ook in de verkoopcijfers. Ze verkopen prima en zeker mensen die Budget of midrange kopen die malen niet om 250-500 euro eens in de 2 a 3 jaar.
Wat 'toevallig' dat die elke 2 jaar switchen eigenlijk altijd samenvalt met het kunnen verlengen/verlopen van een telefoon abonnement.. :+
Ja dat is hoe het gaat en dat is met een reden.

- Abo's duren vaak 24 maanden voor enig voordeel.
- merken maken kleine stapjes met de hardware en iedere 24 maanden maak je wel een merkbare stap
- alles went, en na 24 maanden willen de meesten gewoon eens wat anders.
- na 24 maanden gebruik merk je echt wel dat de accu minder wordt

Natuurlijk zijn er mensen die 5 jaar doen met hetzelfde toestel net zoals er mensen zijn die 15 jaar in dezelfde auto rijden, maar het gros van de mensen wisselt gewoon en dat blijkt ook uit de verkoopcijfers.
Sure, leuk als hij wordt door gegeven aan opa dat hij nog updates krijgt ...
Doorgegeven aan opa komt denk ik weinig voor. Doorgeven aan de kinderen wel (totdat die zelf genoeg verdienen). In beide gevallen is het zinnig dat het toestel updates krijgt. Ook die kinderen doen, vanaf een bepaalde leeftijd, aan bankieren op dat ding. Voor zowel kinderen als opa geld, dat als het toestel niet doorgegeven kon worden, er daarvoor een nieuw toestel aangeschaft zou moeten worden, wat weer extra belasting is van het milieu.

En als @Marve79 aangeeft dat ze bij hem de 2jaar niet halen, dan is het heel goed mogelijk dat dat bij hem om dezelfde reden is als bij zoveel anderen, scheuren* of breken van het scherm, of bij de huidige high-end-modellen, breken van de glazen behuizing. Dan moet je als fabrikant niet zeggen: "zie je wel, hij wordt toch eerder afgedankt", maar iets aan het ontwerp veranderen waardoor het toestel minder kwetsbaar is. De toestellen die echter als valbestendig worden geadverteerd (zoals de Nokia XR20) of geclassificeerd (zoals van LG de Velvet, G6, V30, en merken RugGear, Cat, Landrover en nog wat verdwaalde modellen) hebben, LG uitgezonderd, vrijwel steeds een low-end processor.

*(bij mij al bij twee toestellen gebeurd zonder directe aanwijsbare oorzaak - ja ze zijn een paar maal gevallen - maar bij de 2 toestellen daarvoor niet, ondanks evengoed vallen).
Doorgeven aan opa komt wel degelijk voor. Die kijken niet naar specs en als hij foto's kan ontvangen van de kinderen dan is het al snel prima.
Ze belanden ook met enige regelmaat in de Camper voor muziek en navi of op de motorfiets.
Kinderen zijn veel minder snel tevreden en weten heel goed wat er speelt, maar goed.
Als dat jij jou niet voorkomt dan is dat prima, iedereen moet zelf weten wat ze ermee doen.

Het milieu ? Houd aub op, dat boeit vrijwel niemand mbt de aanschaf van een toestel.
Mischien de mensen die een Fairphone kopen maar zelfs dat is discutabel als je naar de line-up van het merk kijkt en de gemiddelde leeftijd van hun toestel generaties.
Maar goed, dat is een totaal andere discussie.

Een gebroken toestel is simpelweg een gebruikersfout.
Ik heb in 25 jaar mobiel gebruik als volwassene nog NOOIT een scherm of achterkant gebroken.
Als je er gewoon met fatsoen mee omgaat en er hoes/fatsoenlijke skin en dergelijk omheen doet dan blijft het gewoon heel.
Aan alles zit een grens dus als je in bijzondere omstandigheden werkt ofzo dan moet je mischien een ruggedized toestel kopen.
Nogmaals, met de moderne hoesjes en dergelijke houd je hem echt wel heel bij een normale val die iedereen weleens overkomt.
Krassen is een ander verhaal, dat is nauwelijks te voorkomen zonder screen protectors en dergelijke maar boeit meestal niet zo omdat het toestel prima te gebruiken is en 100% nieuwstaat houd je ze toch niet omdat zelf de coating soms slijt door een hoesje. Maar nogmaals, dat boeit de meesten helemaal niks.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 22 juli 2024 22:23]

Doorgeven aan opa komt wel degelijk voor. Die kijken niet naar specs en als hij foto's kan ontvangen van de kinderen dan is het al snel prima.
Opa vindt dat prima, omdat hij niet beseft dat het toestel onveilig wordt als het geen updates meer krijgt.
Dat de specs e.d. verder niet belangrijk zijn, ben ik het met je eens. De keuze voor een high-end toestel van de vorige generatie was bij mij ook niet om de beste specs, maar om de updates en vooral de betere bouwkwaliteit. De twee toestellen daarvoor hadden geen gebroken scherm, maar bij de ene zat er speling tussen de accu en de contacten waardoor hij steeds uitviel, en de andere kwam steeds in bootloops terecht.
Kinderen zijn veel minder snel tevreden en weten heel goed wat er speelt, maar goed.
Dat ligt er echt aan. Als ze op dat ding willen gamen, vaak wel. Maar als Apple met een nieuw model komt en pa of ma neemt een nieuwe zijn ze maar wat blij als ze het oude toestel doorgeschoven krijgen.
Een gebroken toestel is simpelweg een gebruikersfout.
Dat is toch een beetje kort door de bocht.
1 Zoals ik aangaf, was er bij de 2 toestellen waar ik een gebroken scherm had, geen direct aanwijsbare oorzaak. De scheur zat er opeens, niet direct na een val. Het tweede toestel is recent ook niet of nauwelijks gevallen, het eerste is een toestel waarvan wordt gezegd dat het valbestendig is tot 1,5m en zo hoog is het inderdaad nooit gevallen.
2 https://www.metronieuws.n...s-heeft-een-kapot-scherm/
Zo’n 20 procent van de toestellen heeft een mankement aan het scherm, de accu of de knoppen....Ongeveer een derde loopt rond met een telefoon met een kapot scherm of slecht functionerende accu.
nieuws: 'Een op tien Nederlandse smartphonebezitters heeft kapot scherm' Gemiddeld hebben Nederlandse consumenten een smartphone 16 maanden in gebruik.
Ik heb in 25 jaar mobiel gebruik als volwassene nog NOOIT een scherm of achterkant gebroken.
Dan heb je denk ik geluk gehad. Bij Sony is het zelfs een tijdje zo geweest dat schermen spontaan scheurden. https://conversation.whic...lacement-repair-warranty/ Heel veel schermen worden gemaakt van Gorilla Glass of ander "tempered glass" en dat bevat spanningen. Als die spanningen te groot worden, door een val op de hoek, of door een ontwerpfout, dan kan het glas in één keer scheuren.
https://www.reddit.com/r/..._spontaneously_shattered/
I wouldnt be surprised if they used a tempered glass for the screen, and yours just happened to be the 1 in 1,000,000 that had a miniscule defect. As tempered glass is waging an internal war with itself (tension/compression), that one defect finally materialized after cyclic loading (temperature, pressure, or something else due to normal daily use) and there it goes... instant cracks.
Heel veel schermen worden gemaakt van Gorilla Glass en dat bevat spanningen. Als die spanningen te groot worden, door een val op de hoek, door een ontwerpfout of een productiefout, dan kan het glas in één keer scheuren. Ook kan het best zijn dat met een bepaald ontwerp, ook met een productiefout in het glas de spanningen normaal binnen de grenzen liggen, maar er onder bepaalde omstandigheden dus opeens overschreden worden.
https://appletoolbox.com/...-its-own-youre-not-alone/
https://www.zdnet.com/art...eens-on-surface-laptop-3/
Als je er gewoon met fatsoen mee omgaat en er hoes/fatsoenlijke skin en dergelijk omheen doet dan blijft het gewoon heel.
Toestellen zaten bij mij in een hoes, één met en één zonder flap voor het scherm. Toestellen zaten wel vaak gewoon in een jaszak.
Aan alles zit een grens dus als je in bijzondere omstandigheden werkt ofzo dan moet je mischien een ruggedized toestel kopen.
Ik heb een kantoorbaan, doe niet aan sport, en één van die toestellen was ruggedized volgens de fabrikant. Overigens heb ik voor mijn eerste smartphone ook een aantal dumbphones gehad, Sony CMD-C5, Siemens S55, Siemens M65, Samsung, en daarvan was het juist het ene ruggedized toestel (een biker-model, maar ik fietste toen nooit) dat kapot ging, op de hoeken brak de behuizing.
Nogmaals, met de moderne hoesjes en dergelijke houd je hem echt wel heel bij een normale val die iedereen weleens overkomt.
Dat "normale val die iedereen weleens overkomt", daarmee bedoel je zoiets van 20-30 cm op laminaat of tegels?
Krassen is een ander verhaal, dat is nauwelijks te voorkomen zonder screen protectors en dergelijke...
Krassen komt juist nauwelijks meer voor, tenminste als je een scherm van Gorilla Glass hebt. De schaal van Mohs loopt van 1 tot 10 (talk tot diamand), saffier is hardheid 9, glas zit normaal tussen 5,5 en 7. Corning geeft geen hardheid voor Gorilla Glass, maar versie/type 7 en 6 zijn harder dan versie/type 4, en dat is harder dan versie/type 3.

Dat is keihard, krast dus niet maar breekt. Of het breekt en wanneer het breekt hangt ook sterk af van hoe de krachten er op werken. Het kwetsbaarst zijn de hoeken gevolgd door de randen, maar die zitten als het goed is in de behuizing. Toch zie je dat juist een val op de hoek van de smartphone het scherm kan doen gaan scheuren. In het midden is het puntbelasting dat een
https://www.computerworld...ch--but-will-shatter.html (kijk vooral de video)
Het milieu ? Houd aub op, dat boeit vrijwel niemand mbt de aanschaf van een toestel.
Vrijwel niemand houdt er rekening mee, maar het is wel een factor.
Mischien de mensen die een Fairphone kopen maar zelfs dat is discutabel als je naar de line-up van het merk kijkt en de gemiddelde leeftijd van hun toestel generaties.
Ook mensen die een Fairphone kopen kunnen te maken krijgen met scheurende of brekende schermen, maar het is niet alleen de modulariteit waardoor dat scherm makkelijk is te vervangen, maar het verschil bij Fairphone zit ook in de manier hoe zij aan hun grondstoffen komen.
Heb geen geluk gehad maar ik ben denk ik zuiniger dan de meesten op mijn spullen.
respect voor techniek is iets dat je nog maar zelden ziet. Zie soms toestellen van mijn collega's die eruit zien alsof die dingen heel Afghanistan hebben gezien.

Natuurlijk is het wel zo dat als hij slecht valt, en je dus pech hebt, het scherm kan barsten maar met voorzichtigheid en de manier van opbergen maar veel goed.

Een val bedoel ik mee vanaf de tafel, vanaf de schoot bij het uitstappen uit de auto en uit de borstzak als je bukt. Dus geen Youtube val van 2 meter hoogte.

En het krassen komt juist steeds vaker voor. Je ziet het bij de moderne Iphones en de laatste Gorilla Glass Victus toestellen die WAARDELOOS zijn vwb krassen.
Ze zijn beter voor het vallen maar krassen sneller. Ook hier ben ik het levende bewijs en met mij vele duizenden die klaagden op het internet dat hun recente Iphone 12/13 krast terwijl hun oude Iphone 10 dat niet deed.
Ik heb dat met mijn Fold 2 op het harde Buiten scherm. Binnenscherm overigens in nieuwstaat maar de buitenkant heeft natuurlijk meer te lijden.

Vergeet Youtube tests met JerryRig en zijn scratchtests. Allemaal gelul.
Zijn tests zijn al 4 jaar hetzelfde en steeds dezelfde resultaten voor ALLE gorilla glass varianten maar de praktijk is anders.
Hij krijgt er geen kras op met het mes en andere tools tot level 6+ maar bij gewoon gebruik kan het gewoon krassen.
Onderschat zand niet, dat is funest en krast makkelijk.

Bewaar mijn toestellen altijd separaat van andere artikelen (dus geen sleutels, coins, etc.) en toch 2 duidelijke krassen op de Victus terwijl mijn werkpaard (Asus ROG2) met een 2 gen oudere Gorilla 0,0 scratches heeft en ik daar niet bewust voorzichtiger ben.
Ben geen fan van screenprotectors dus me eigen schuld.
Heb geen geluk gehad maar ik ben denk ik zuiniger dan de meesten op mijn spullen.
Het zal een combinatie zijn. Zuinigheid maakt zeker uit, maar ongelukjes gebeuren toch.
respect voor techniek is iets dat je nog maar zelden ziet.
Telefoons zijn een modeartikel geworden, een abonnement gaat 1 of 2 jaar mee, en dan komt er toch een nieuwe, tegenwoordig brengen merken als Apple ieder jaar een nieuw topmodel uit, maar nog niet zo heel lang geleden was dat ieder half jaar.
Zie soms toestellen van mijn collega's die eruit zien alsof die dingen heel Afghanistan hebben gezien.
Toestellen worden steeds intensiever gebruikt, en wat ook is, het zijn steeds meer vuilmagneten.
Natuurlijk is het wel zo dat als hij slecht valt, en je dus pech hebt, het scherm kan barsten maar met voorzichtigheid en de manier van opbergen maar veel goed.
Telefoons lijken wel in 80% op een hoek te vallen, zoals ik al zei, dat is precies het zwakke punt.
Bij mij is het zo dat de barsten dus niet waren na een val, maar één keer als ik de telefoon uit de jaszak haalde, en bij de andere zag ik het opeens als ik aan tafel zittend op dat ding keek, en de lichtval het verraadde.
Een val bedoel ik mee vanaf de tafel, vanaf de schoot bij het uitstappen uit de auto en uit de borstzak als je bukt. Dus geen Youtube val van 2 meter hoogte.
De eerste twee komen in dat filmpje dus ook naar voren. Uit de borstzak, zit niet in het filmpje van de dame (geen borstzakje) maar heb ik ook gehad met een toestel, de eerste dag dat ik het meenam, ik had nog geen gelegenheid gehad een hoesje te bestellen. Sindsdien bewaar ik het toestel nooit meer in een borstzak.
En het krassen komt juist steeds vaker voor. Je ziet het bij de moderne Iphones en de laatste Gorilla Glass Victus toestellen die WAARDELOOS zijn vwb krassen.
De meest recente Gorilla Glass ( kan zijn dat dat Victus is) is inderdaad terug wat zachter om doorscheuren te verhinderen. Plak er een screenprotector op van tempered glass (zoals bij mijn zoon's eerste telefoon) en je ziet het vertrouwde barsten en versplinteren weer terug, alleen dan van de screenprotector die breekt. Op de oude modellen moet je eigenlijk een zacht-plastic protector plakken, en dan wel 3× per jaar vervangen omdat je er niets meer doorheen ziet.
Ze zijn beter voor het vallen maar krassen sneller. Ook hier ben ik het levende bewijs en met mij vele duizenden die klaagden op het internet dat hun recente Iphone 12/13 krast terwijl hun oude Iphone 10 dat niet deed.
Geen ervaring mee, toch eens aan vrouwlief doorgeven, die heeft sinds deze zomer haar eerste iPhone, een 12 PM.
Ik heb dat met mijn Fold 2 op het harde Buiten scherm.
Dat toestel lijkt me gigantisch kwetsbaar (ik heb het één keer kort (5s) gezien bij MM, en dan nog zo duur.
Binnenscherm overigens in nieuwstaat maar de buitenkant heeft natuurlijk meer te lijden.
Tot er zand in de jas- of broekzak komt.
Vergeet Youtube tests met JerryRig en zijn scratchtests. Allemaal gelul.
Meeste van YT, maar dat filmpje wat ik liet zien vertelde over de techniek en waarom schermen breken.
Hij krijgt er geen kras op met het mes en andere tools tot level 6+ maar bij gewoon gebruik kan het gewoon krassen.
Metaal is meestal zachter dan glas, metaal is taai, en veerkrachtig - laatste uiteraard tot op zekere grenzen, je zal geen telefoon-behuizing vinden van verenstaal.
Onderschat zand niet, dat is funest en krast makkelijk.
Zand is hardheid 8-9 dus flink harder dan glas.Dat krast alles, behalve saffier en diamant.
Bewaar mijn toestellen altijd separaat van andere artikelen (dus geen sleutels, coins, etc.) en toch 2 duidelijke krassen op de Victus terwijl mijn werkpaard (Asus ROG2) met een 2 gen oudere Gorilla 0,0 scratches heeft en ik daar niet bewust voorzichtiger ben.
Dat Victus glas misschien niet, maar de andere Gorrilla Glass en tempered glass-soorten zijn dus harder dan die muntjes en sleutels, dus je krast hooguit de muntjes.
Ben geen fan van screenprotectors dus me eigen schuld.
Snap ik. De tempered glass screenprotector van m'n zoons eerste smartphone was binnen een week verbrijzeld, de telefoon overleed twee jaar later omdat hij op een dag gewoon niet meer opstartte na een tijdje niet gebruikt te zijn. Zijn school-iPad echter ziet er prima uit. Die aluminium-behuizing is wel kwetsbaar voor buigen, dan laat het scherm los van de behuizing. Daar is wel leergeld betaald.
Klopt bij mij sneuvelt vroeg of laat altijd het scherm. En bij een OLED scherm kost dit dan al snel 200 euro of meer om te laten vervangen. Dus dan leg ik liever geld bij en koop direct een nieuwe.
Als we dit al goed vinden dan zijn de eisen wel heel erg laag.
Dat is op andere gebieden net zo. Niemand klaagt dat een koelkast er tegenwoordig na 5 jaar mee ophoudt; men koopt gewoon een nieuwe. En mensen blijven ook VW-auto's (even VW als voorbeeld nemende) kopen met 4 jaar garantie, terwijl Kia 7 jaar garantie geeft. Tja…

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 22 juli 2024 22:23]

Dat is op andere gebieden net zo. Niemand klaagt dat een koelkast er tegenwoordig na 5 jaar mee ophoudt; men koopt gewoon een nieuwe.
Tegenwoordig wordt dat gepromoot, want "de nieuwe generatie is zuiniger" (en een tijdlang was dat ook zo, significant zuiniger).
En mensen blijven ook VW-auto's (even VW als voorbeeld nemende) kopen met 4 jaar garantie, terwijl Kia 7 jaar garantie geeft. Tja…
VW is nog niet eens de slechtste in deze (Fransen, Italianen, Renault-Samsung-Nissan alliance)
Ik vind het tekenend dat de maand waarin het britse reliabilityindex.com het merk Daihatsu als het meest betrouwbare merk overall uitriep, datzelfde merk besloot zich uit Europa terug te trekken. (inmiddels is de site aangepast, is er geen merk-gemiddelde meer te vinden en zijn de [url=http://reliabilityindex.com/top-100/]model/type-gebaseerde ratings[/url ook minder informatief.

De oorzaak daarvan is lastig te achterhalen. Italianen kopen waarschijnlijk Italiaans, Fransen kopen waarschijnlijk vooral Frans, Duitsers vooral Duits, ondanks dat die fabrikaten minder betrouwbaar en duurder zijn. Voor Nederlanders geld dat de helft van de markt bestaat uit zakelijke lease, en daar kijkt men niet naar de betrouwbaarheid op lange termijn, enkel naar de maandelijkse leaseprijs, en of het in het bestaande raamcontract past. Een paar jaar geleden was het ook nog zo dat de leasemaatschappijen enkel Europese merken aanboden.

Nog wel zien we daar dat 8 op de 10 modellen uit de Top-10 Aziatisch zijn, en van de twee Europese modellen; de Agila en Citroën C1 wordt de eerste gemaakt in de Suzuki-fabriek in Hongarije, en de tweede in de Toyota-fabriek in Tjechië als onderdeel van een joint-venture van Toyota met PSA Peugeot Citroën. Pas op positie 12, 14, en vanaf 20 zien we echt Europese modellen. De Peugeot 107 op plaats 17 komt immers ook uit de Toyota-fabriek. De verschillen tussen de C1, Aygo en 107 (9, 17 en 19) zijn waarschijnlijk het gevolg van de prijzen die de verschillende merken voor de onderdelen hanteren.
[/offtopic]

Wat me opvalt is dat niemand ingaat op de nieuwe soc van deze telefoons. De vraag waar dat deze qua prestaties (rekenkracht en batterijverbruik) valt tussen de andere Android-socs lijkt me wel relevant, ook al bieden deze Pixels IP68-certificering, en een behoorlijke camera (wat anderen natuurlijk ook kunnen) en langere ondersteuning.
Is gewoon slecht.

Samsung probeert de boel al beetje omzeilen door elk jaar een nieuw toestel uit te brengen. Dan krijg je net wat meer Ghz, beetje meer ram, ander screen, etc, etc.

Apple heeft vb jarenlang de traditie om een toestel zeker 3 jaar te verkopen en vervolgens nog een jaar of 5 updates. Dan heb je 8.

De S-serie van samsung zou dat ook makkelijk aan kunnen.
Dat is niet helemaal correct. Er zijn toestellen van Apple die aan de 8 jaar komen. Maar er zijn ook toestellen/apparaten die minder ver komen van hun. De iPad 2 is in 2014 nog verkocht door Apple maar support verviel in 2016. Er zijn genoeg mensen die het apparaat bij Apple pakken met de langste support en dan doen alsof dat voor alle toestellen opgaat.

Android support is ook een aparte, want veel echte beveiligingsproblemen zitten 'm in losse componenten zoals de webbrowser. Die kunnen bij Android automatisch bijgewerkt worden, los van de beveiligingsupdates van het OS zelf. Terwijl je bij Apple daar een echte iOS update voor nodig hebt. Krijg je dus geen beveiligingsupdates voor het OS meer, dan nog worden veel problemen verholpen. Dat kun je bij Apple vergeten.

[Reactie gewijzigd door fapkonijntje op 22 juli 2024 22:23]

Dat was 10 jaar geleden zo. Bij de overgang van iOS 6 naar 7 bereikte dat een dieptepunt. De verontwaardiging daarover heeft er mogelijk voor gezorgd dat de toestellen sindsdien gewoon goed blijven functioneren zolang ze updates en upgrades krijgen.
Heb een iPad van april 2016 en die heeft de nieuwste iOS en werkt nog als nieuw. Triest dat het nieuws is dat Google zijn producten vijf jaar ondersteunt en dan nog niet eens met een nieuw besturingssysteem na 2 jaar.
Een ipad gaat ook veel langer mee als een smartphone.
Een tablet wordt lang niet zo intensief gebruikt en wie gebruikt er nou echt een smartphone 5+ jaren ???
Vrijwel niemand (percentage gewijs) !
Hoe weet ik dat ?? Dat blijkt uit de verkoopcijfers want men verkoopt honderden miljoenen toestellen op jaar basis.

Mensen die spaarzaam zijn en extreem lang ermee doen bestaan wel degelijk, maar dat zijn doorgaans niet de mensen die flagship modellen kopen.

Kortom, 5 jaar is prima ...
Daarbij is het nog prima bruikbaar hoor, geen updates betekent niet dat het stopt met werken.

Ik heb een autoradio met Android 4.X en de apps zelf krijgen gewoon nog updates van tijd tot tijd.
Voor Android toestellen is dit veel, meeste fabrikanten garanderen 2 tot 4 jaar, sommige garanderen en geven zelfs niets. Fairphone garandeert ook 5 jaar met hun laatste model.
Apple (iOS) garandeert niets, maar levert in de praktijk zeker 5 jaar updates. En ook daarna nog in uitzonderlijke situaties.
Samsung zit op 4 jaar gegarandeerd, en ook daarna nog in uitzonderlijke situaties.

Maar ter vergelijking op PC gebied, Microsoft garandeert 10 jaar updates op Windows.

Ik denk dat Gogle goed bezig is de levensduur te verlengen op deze manier. NU hopen dat de hardware het ook volhoud, op een bepaald moment geven de accu's het op, of valt de boel en breekt er iets.
Samsung geeft ook 5 jaar. 3 major upgrades en daarna 2 jaar security updates. Eerst per maand, daarna per kwartaal en daarna nog af en toe.
Wat voornamelijk in de weg zit is Qualcomm, die maar een paar jaar support geeft voor hun SoC. Apple heeft dat zelf in de hand en is daar dus meer vrij in. Nu Google hun eigen SoC heeft kunnen zij dat ook. De vergelijking met Microsoft is daarom ook niet helemaal een goede. Je zou ook kunnen zeggen dat je gewoon Lineage zou kunnen gebruiken. Maar die updaten je SoC drivers ook niet zodra die niet meer upstream beschikbaar zijn voor nieuwe Android versies.
Wat voornamelijk in de weg zit is Qualcomm, die maar een paar jaar support geeft voor hun SoC.
Met de Fairphone 2 heeft Fairphone de code gewoon gereverse engineered, meer dan één keer zelfs. Het kan dus wel als fabrikanten een beetje moeite zouden doen.
Windows is voor driver updates ook afhankelijk van de fabrikant. Zie nu Windows 11 comptabiliteit problemen met AMD. Alleen gaat AMD het wel oplossen.
Zelfs de iPhone 5s uit 2013 kreeg afgelopen maand nog een beveiligingsupdate! Zie https://support.apple.com/en-us/HT201222
Precies een uitzonderlijke update die ik benoemde want andere security updates kregen ze niet.
Leuk maar had een 5S/SE en je kan er geen donder mee.
Klein, traag, gaat nog geen dag mee, meestal weinig storage en mist veel features die nu gewoon zijn.
En ja, ik heb zelf een SE gehad en dat is een 5S met snelle soc.

Dus ja, je hebt latest OS, maar meer ook niet.
Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoeveel telefoons er tegen die tijd nog werken en gebruikt worden. Er zullen in die 5 jaar genoeg telefoons kapot vallen. Dan heb je natuurlijk nog dat er abonnementen zijn de na 2 jaar een nieuwe telefoon "geven". Dan is de vraag wat gebeurt er met de oude. In sommige gevallen zal die in de kast verdwijnen als reserve telefoon. In andere gevallen is de telefoon het eigenlijk niet meer waard om te repareren en gaat weg. Dan heb je nog de mensen die de telefoon bijvoorbeeld aan hun familie gegeven. Maar er is natuurlijk dan de kans dat 2 jaar later dezelfde persoon weer de andere telefoon mag overnemen. Dan is de vraag wat gebeurt er dan met die oude (de Google Pixel 6 over 4 jaar dus). Misschien denken ze wel zoiets als "deze telefoon is nu al 4 jaar oud, waarschijnlijk is die niets meer waard dus weg ermee". En misschien dat de spellen te zwaar worden voor de spellen dat ze al weggegooid worden. Of bepaalde inruil acties.

Ik vermoed dus dat over 5 jaar de meeste telefoons niet meer gebruikt worden. Dus of het nog echt waard zou zijn weet je pas over 5 jaar.
Ik heb drie collega's die nog met een iPhone van 6 en 7 jaar rondlopen. Wellicht omdat ze weten dat de telefoon toch nog ondersteund worden maar ik ken er ook een die nog gewoon zijn Galaxy S7 gebruikt.
Daarom zeg ik van telefoons kunnen nog kunnen werken na zoveel jaar. Maar hoeveel procent van die telefoons wordenover 5 jaar nig gebruikt? Wanneer mag een bedrijf dan stoppen met support te geven? Als echt alle telefoons niet meer gebruikt worden?

Ook vraag ik me af of die collega's van jou wel echt geven om veiligheid of dat ze gewoon de telefoon nog gebruiken omdat die het nog doet. Of financieel gewoon minder hebben en dus gewoon moeten doen met wat ze hebben.
Spijtig dit. In geruchten ging het over 5 jaar feature updates, niet beveiligingsupdates. Juist van Google zou je meer hopen. Dan maar CalyxOS erop na de 5 jaar.
Dan maar CalyxOS erop na de 5 jaar.
CalyxOS lijkt maar drie jaar ondersteuning te geven na het uitkomen van een nieuw toestel. Na vijf jaar wordt CalyxOS al twee jaar niet meer ondersteund.
Dat komt doordat de leverancier (Google) dat momenteel niet doet. Zij vinden de telefoon niet meer veilig zodra het 'vendor' gedeelte geen updates meer krijgt. Terwijl andere ROMs zoals LineageOS wel met oude vendor images werken. Is wat voor te zeggen, met name omdat Calyx en Graphene zich sterk op beveiliging richten.

Als Google nu 5 jaar updates gaat doen, valt die reden voor CalyxOS (en GrapheneOS) weg en kunnen zij het ook langer doen.

Maargoed, zelfs als het 5 jaar wordt met CalyxOS: Langer dan google gaan zij niet doen dus dan kom je toch weer bij Lineage of een andere ROM uit.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 22:23]

5 jaar beveiliging vind ik normaal. En zou zelfs 3 OS updates moeten garanderen.
Dat 5 jaar security update gegarandeerd wordt zegt helemaal niets over OS updagrade. Misschien een y.x update waarbij y gelijk blijft, maar een volledige nieuwe versie van het OS is niet gegarandeerd.
Maar minstens 3 a 4 jaar een nieuwe versie van het OS zou wel gewoon moeten kunnen maar wordt uit commercieel oogpunt niet gedaan.
Ben je met de toestellen van deze serie wél de eigenaar? ("rootAdmin")
Nope .... Dan kan men namelijk ook nooit meer security garanderen.
Zeker gezien de Titan M2 chip lijkt Rootadmin me geen echte optie.
Dan heb je het over de veiligheid van contentleveranciers.
De gebruiker van het apparaat is daarmee buitengesloten van 'eigendom'.

Maar er zit dus een cryptografische belemmering in zoals je aangeeft. Dat wilde ik even vragen. Bedankt.

[Reactie gewijzigd door Mushroomician op 22 juli 2024 22:23]

Mind you, the Pixel 5 was ook te rooten hoor, maar er zit dus altijd wel een beveiliging op.
Alles is te hacken en ik verwacht dat het uiteindelijk met de 6 ook gaat gebeuren.
Wellicht maken ze het deze keer lastiger.
Dit valt me tegen, ik zou graag zien dat Google voor zijn eigen telefoons een levensduur zoals apple zou handhaven. Dat zou dus 5/6 jaar ALGEMENE UPDATES zijn. Niet alleen beveiligingsupdates. Dit is wel een deal-breaker want ik vind de google pixel lijn de enigste interessante lijn naast Apple. Dit omdat ze natuurlijk veel meer kunnen optimaliseren voor hun eigen apparaten.
What 24uur lang met 5g damn !!! Kan niet wachten tot volgende week 🤩🤩🤩
Accu claims nooit geloven ....
Eerst zien in meerdere tests.
Google heeft NOOIT maar dan ook NOOIT goed gescoord vwb accu stamina dus dan moet dit de 1e keer zijn.
Nogmaals, eerst zien.
Asus rog heeft ook n telefoon die 2dagen kan dus wrm zou dat niet kunnen ?
Ja de Asus ROG ja maar ook dat is geen 2 day phone.
Ik kan het weten want ik heb er 1.
Sure, als je emailed, 5 minuten belt en wat appt dan kan je een eind komen maar je koopt een ROG niet om spaarzaam te zijn.

De 6 en vooral de 6 pro is beladen met van alles, veel meer dan op de ROG.
Camera's zorgen tegenwoordig ook voor de nodige computing en je ziet niet zelden dat toestellen zelfs echt warm worden met zware camera klussen. Dat betekent een flink verbruik en ook de Pixel 6 serie zal daar niet van verschoond zijn.

Ik hoop dat ik het mis heb hoor maar Google heeft met hun pixels best wel bijzondere dingen laten zien, maar accuduur was NOOIT 1 van de features, integendeel. Doorgaans was die gewoon belabberd.
5000 mah voor de 6 pro is flink en een nette hoeveelheid maar het is tegenwoordig vrij doorsnee voor Android flagships en we zien toch echt wel dat de meeste toestellen zeker geen 2 day phones zijn met al die camera's, 5G, AI, etc etc.
Tenzij je dingen gaat beperken of uitzetten ga je niks speciaal zien op dat vlak.
Boeit ook niet echt, het gaat erom dat je een All-Day toestel hebt met heavy usage, dan zit je goed.
Dit zagen we bij de ROG als eerste en tegenwoordig zien we dat ook bij de Pro Max Iphones.
Kijk eens naar de Xiaomi Mi11 Ultra, ook 5000mah maar geen accu wonder, en valt zelfs tegen.
S21Ultra komt een heel eind maar ook zeker geen 2 day phone, en ga zo maar door.

Nogmaals, de Google claims met een korrel zout nemen.
We zullen zien bij mrwhosethebos z'n video komt en dan weten we het
Precies ... We gaan het zien.
Jammer. De Pixel zette destijds de trend wat betreft Android ondersteuning. Had mooi geweest als Google dat weer had gedaan door een zelfde beleid als Apple na te streven.

Helaas deze week na ruim 6 jaar Android vaarwel gezegd door de lange ondersteuning van Apple.
Een stap in de goede richting maar 5 jaar volledige updates dus ook van het OS (versies) lijkt me waar we heen willen
"De accuduur van de toestellen zou volgens claims van Google 'meer dan 24 uur meegaan, ook met 5G'."

Dat betekent dat de accu dus iedere 24 uur vervangen moet worden. :) Dat zal die ook wel makkelijk repareerbaar zijn denk ik..
Nee ze bedoelen met opladen dat bedoelen ze met 24uur accuduur je moet wel goed lezen 😉
Mijn punt is dat de zin voor geen meter klopt.
De accu gaar 24 uur mee
of
De accuduur is 24 uur
(edit: typo)

[Reactie gewijzigd door vt220 op 22 juli 2024 22:23]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.