Keuringsinstantie bevestigt ondersteuning 33W-snelladen op Google Pixel 6 Pro

De komende Google Pixel 6 Pro-smartphone krijgt ondersteuning voor 33W-snelladen. Dat blijkt uit informatie van Taiwanese keuringsinstantie NCC. Voorgaande Pixel-smartphones ondersteunden snelladen met een vermogen maximaal 18W.

Informatie over de Pixel 6 Pro verscheen onlangs bij de NCC en werd als eerste opgemerkt door XDA Developers. Hoewel veel van de gegevens over de komende smartphone zijn afgeschermd bij de keuringsinstantie, is er een label verschenen waarop ondersteunde laadsnelheden worden vermeld. De Pixel 6 Pro zou een maximale oplaadsnelheid van omgerekend 33W ondersteunen via USB-PD met een programmable power supply. De Pixel 6 Pro zou ook opladen met 15W, 18W en 27W ondersteunen. Het is niet bekend of dit ook allemaal geldt voor de reguliere Pixel 6.

Er gingen eerder al wel geruchten rond dat de Pixel 6-serie 33W-snelladen zou ondersteunen, met inbegrip van de reguliere Pixel 6. 91Mobiles meldde in augustus dat de komende smartphones dergelijke ondersteuning zouden bieden. De website stelde daarbij dat bronnen 33W-opladers zijn tegengekomen op het Google-hoofdkwartier in Mountain View, Californië. Alle voorgaande Pixel-toestellen ondersteunden maximaal 18W-snelladen, inclusief de originele Pixel en Pixel XL uit 2016.

Informatie van de NCC, die snelladen op 33W (11V/3A) op de Pixel 6 Pro bevestigt. Afbeeldingen via XDA Developers

Google zal de 33W-oplader overigens niet meeleveren met de Pixel 6-serie. Het bedrijf zei eerder al tegen The Verge dat het geen oplader levert bij de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Gebruikers zullen dus een losse 33W-snellader moeten aanschaffen om de telefoon met dit vermogen op te laden. Bij voorgaande Pixel-toestellen leverde Google wel een oplader mee. Het vertelde aan The Verge dat 'de meeste mensen al een USB-C-oplader hebben' en dat het daarom niet nodig is om er een mee te leveren. Andere grote smartphonebedrijven, waaronder Apple en Samsung, leveren ook geen opladers meer bij hun high-end toestellen en gaven daarvoor een soortgelijke reden.

Google deelde vorige maand de eerste details over de komende Pixel 6-serie, die onder andere een zelfontworpen Tensor-soc krijgt. De telefoon verschijnt deze herfst en wordt geleverd met Android 12. Het is nog niet bekend wanneer Google de smartphones aankondigt of uitbrengt. Eerdere geruchten stellen dat de toestellen eind oktober in de winkels verschijnen. Onlangs kwamen nog mogelijke specificaties van de Google Tensor-chip online.

De Google Pixel 6 en Pixel 6 Pro-smartphones. Afbeelding via Google

Door Daan van Monsjou

Redacteur

20-09-2021 • 14:06

50 Linkedin

Lees meer

Reacties (50)

50
46
22
2
0
20
Wijzig sortering
Google zal de 33W-oplader overigens niet meeleveren met de Pixel 6-serie. Het bedrijf eerder al tegenover dat het bedrijf geen oplader levert bij de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Gebruikers zullen dus een losse 33W-snellader moeten aanschaffen om de telefoon met dit vermogen op te laden. Bij voorgaande Pixel-toestellen leverde het bedrijf wel een oplader mee. Google vertelde aan The Verge dat 'de meeste mensen al een USB-C-oplader hebben', en dat het daarom niet nodig is om er een mee te leveren.

Zwakke argumentatie. Hoeveel mensen hebben er thuis dan een 33W-oplader liggen van een vorig toestel? Gewoon een verkapte vorm van kostenbesparing.
Dat is het ook, niks meer en niks minder. Helaas zijn er genoeg mensen die het wel geloven.

Ik heb genoeg oude laders liggen maar die zijn niet zo snel als ik zou willen...
Vooral een manier om geld te verdienen aan (te) dure accessoires. Goed afgekeken van het fruitmerk.

Zolang ze maar het fatsoen hebben om bij die adapter ook een kabeltje mee te leveren doen ze het trouwens nog altijd beter.
Zwakke argumentatie. Hoeveel mensen hebben er thuis dan een 33W-oplader liggen van een vorig toestel? Gewoon een verkapte vorm van kostenbesparing.
Ik heb geen 33W lader liggen, maar wel een 18W lader. Bij een nieuw toestel hoef ik dus ook geen nieuwe lader. Als meerdere personen in 1 gezin toestellen uit deze reeks kopen hebben ze ook misschien geen 2 of 3 33W-laders nodig (maar dan wil je mss wel een lader die meerdere poorten heeft).

Wie al een laptop oplaad met usb-c heeft al een 45 of 60w lader in huis, die normaal ook een 30w profiel heeft. Zal wel kostenbesparing zijn ook, maar ik hoef echt niet elke keer een lader met 1 poort aan, gebruik overal andere laders met meerdere poorten, en bewust "trage" 10W laders voor 's nachts te laden.

[Reactie gewijzigd door bertware op 20 september 2021 15:23]

Je hoeft niet per sé een 33W lader te hebben. Dat is net zoals dat je voor de iPhone 12/13 geen nieuwe lader nodig hebt.

Zolang de poort van de telefoon hetzelfde is werkt je vorige lader nog steeds.

Dat gezegd hebben, ja, dit is kostenbesparing, of omzet verhoging gezien x% van de kopers er een lader bij zullen kopen of later eentje kopen. Sommige mensen die geen lader hebben of de nieuwere versie willen omdat ze sneller wíllen laden zullen dat doen.
Smartphone wordt vaak via vliegtuig vervoerd. Door los lader te leveren kan deze via zeevracht. Wel zo duurzaam
Komt omdat ze snelladen via PD, niet een eigen standaard. Betekent dat de kans oprecht best groot is dat je al een oplader hebt. Als OnePlus dit nou zou zeggen is 't raar omdat die een eigen standaard gebruiken
Google zal de 33W-oplader overigens niet meeleveren met de Pixel 6-serie. Het bedrijf eerder al tegenover The Verge dat het bedrijf geen oplader levert bij de Pixel 6 en Pixel 6 Pro. Gebruikers zullen dus een losse 33W-snellader moeten aanschaffen om de telefoon met dit vermogen op te laden.
De "pro" versie krijgt "snelladen" met maar liefst 33 W, terwijl Samsung (binnenkort), OnePlus en andere merken al op 65 W (2x zo veel) zitten, met Xiaomi (binnenkort) op 125 W (4x zo veel). Daarnaast wordt er geen lader bijgeleverd - ik vraag me dan meteen af waarom Google niet wilt laten zien wat ze in huis hebben. Heeft iemand hier toevallig meer informatie/speculatie over?

[Reactie gewijzigd door Frozen op 20 september 2021 14:18]

Net als Apple zijn ze erg conservatief mee waarschijnlijk om de accu te besparen gok ik. Dat snelladen is vaak toch een klap. Xiaomi belooft na 800 cycli nog steeds 80% capaciteit maar veel andere fabrikanten dien dat niet. Mijn OnePlus heeft nu een half jaar een nieuwe accu en zit al op 91%

Wat ook een grote rede voor niet sneller gaan is, de accu zelf moet ik twee cellen gesplitst worden voor de hoge snelheid. Dat kost meer ruimte in de behuizing en zorgt ook voor wat minder capaciteit. Vergeet ook niet dat die 65watt piek is. Je lader blijft nooit lang zoveel stroom pompen, daarna valt 'ie snel wel terug. 30watt kan veel langer z'n volle vermogen vasthouden.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 20 september 2021 14:51]

Vaak is de laadgewoonte ook een belangrijke factor bij accu-degradatie, men zou fabrikanten moeten verplichten om een maximaal laadniveau te hanteren van tussen de 80 en 90% wat alleen handmatig voor 1x op te hogen is.
Die functie (opladen tot 90%) zit op mijn Sony Walkman NW-A55. Heb het standaard aanstaan.
Geweldig zo'n optie. Zat dat maar op de iPhone.

Altijd laden tot 80 of 90%. En alleen als je het echt nodig hebt eventueel tot 100%.
Dus een restrictie om je accu tot 100% te laden :?
De bootloader locken is al een brug te ver, wat zou de Tweaker vinden van dit idee? Ik zou het echt belachelijk vinden.
Laat 90% gewoon zien als 100% en je bent er, dit doen auto's ook.
Dus eigenlijk moeten ze intern de accu tot 90% van de capaciteit opladen maar dat niveau dan in de interface gewoon 100% noemen. Als dat de manier is om een accu goed te houden moeten ze eigenlijk die 90% capaciteit ook aanduiden als _de_ capaciteit.
Dit zou je gewoon zelf moeten kunnen instellen, ik heb een aantal apparaten in huis waarmee dat kan.
Precies dat vind ik ook, niet perse 1x ophogen want vind wel dat gebruikers de keuze moeten houden.
Ik vermoed dat @revolution-nl bedoelde dat je, elke keer dat je je telefoon tot 100% wil opladen, je dit specifiek moet aangeven alvorens dit mogelijk wordt.
Wanneer je je telefoon thuis in de avond inplugt zou hij gewoon "langzaam" moeten laden zodat ie rond 06:00 weer vol is.
Wanneer je je telefoon ergens anders inplugt wil je waarschijnlijk z.s.m. wat bijladen.
Ja rond de 80% stopt 'ie met paden laden en hij doet later de rest. Ik probeer 'm echter eerder eruit te halen want juist dat volladen is slecht voor de accu.
AccuBattery kan een alarmpje geven bij een ingesteld percentage. Bijvoorbeeld 80%. Dan weet je wanneer je hem kunt loskoppelen.

Je wil een li-ion batterij trouwens niet te vol en niet te leeg laten lopen. Ik probeer hem tussen 25 en 75% te houden, maar dagelijks bijladen tot 75% lijkt het beste volgens deze grafiek: https://batteryuniversity...ntent/DST-cycles-web2.jpg

Accubattery: https://play.google.com/s...s.accubattery&hl=nl&gl=US
Kijk uiteindelijk wil je je telefoon toch gebruiken en voor mij is 't vaak niet mogelijk om 'm constant daartussen te houden. Ik probeer het zo veel mogelijk maar onderweg is 't gewoon green optie. Ik hoop daarom ook dat bij de Pixel de kosten voor een nieuwe accu even laag zijn als bij OnePlus. Zorgt er toch voor dat je langer met je product doet. Ook goed voor de e-waste stapel.
Ja, dat beperkt laden werkt alleen bij beperkt gebruik of een flinke batterij. En gelukkig is de EU bezig met het verplicht stellen van vervangbare batterijen: nieuws: 'Europese Commissie wil vervangbare accu bij elektronica afdwingen'
Snelladen (warmteontwikkeling) en 3x per dag tijdens een autorit opladen, heeft ook een negatief effect op de gezondheid van de accu.

Veel rapporten van de laatste 15 jaar, spreken elkaar tegen en eigenlijk is er nog te weinig recente onderzoek gedaan op smartphone accu's. Mijn personlijke methode is nog steeds 's nachts opladen en zo min mogelijk tussendoor opladen. Sterker nog, met sommige gloednieuwe smartphones (zoals van Samsung), is snelladen met 15 Watt nagenoeg niet te doen. Van 15-45% kost daarbij helaas zo'n 45 minuten.

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 20 september 2021 15:42]

Op mijn vorige telefoon (Nubia) heb ik de batterij tussen de 20 en 80 procent gehouden met de app accubattery, resultaat na drie jaar gebruik nog 95 procent beschikbaar, het helpt echt.
Dit is wel de richting waar ze naar toe gaan met de Pixel. Zolang je voldoet aan bepaalde eisen zoals het starten van het opladen tussen 9 PM en 4 AM en het hebben van een wekker tussen 5 AM - 9 AM. Wanneer je hier aan voldoet zal de pixel telefoon niet verder opladen tot 80% tot vlak voor je wekker dat het dan weer oplaad tot 100%.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 20 september 2021 15:17]

Waar kan ik dat zien hoeveel procent mijn accu nog goed is?
Ik heb al 2.5 jaar dezelfde telefoon, en naar mijn idee is de accu nog bijna even goed als toen ik hem kocht.
Ik laat hem altijd op bij 20-40% accu en probeer hem nooit boven de 90% op te laden.
OnePlus diagnostic app downloaden
Je lader blijft nooit lang zoveel stroom pompen, daarna valt 'ie snel wel terug. 30watt kan veel langer z'n volle vermogen vasthouden.
Wellicht. Maar als een 33W lader dat langer vast kan houden, waarom kan een 65W lader dan niet omlaag springen naar ±30-35W wanneer 65W niet meer vol te houden is?
Vergeet niet dat Pixel en iPhone gebruik maken van een universele standaard: USB Power delivery (3.0). Je kan dus met een 100W USB-C PD 3.0 lader een Pixel, iphone, macbook, Ipad, Dell XPS 13, Sony a7 III camera, PS5 controller, Logitech MX Master 3, Sony WH 1000 XM4. Op hun eigen maximaal ondersteunde vermogen. Veel van deze apparaten ondersteunen natuurlijk niet 100 watt maar ze zullen wel een van de modi ondersteunen.

Zo heb je een voltage stappen van +5V, +9V, +15V en +20V. Afhankelijk van de ampere kan je van 0.1A tot 5A dus 0,5 Watt tot 100 Watt leveren volgens Power delivery 3.0

Ik vermoed dat de 33 Watt een custom merk specifieke modus is van de lader en dus buiten de Power delivery 3.0 protocol valt. Maar dat de 15W, 18W en 27W wel volgens PD 3.0 gaat. Edit: verkeerd gelezen: @D.oomah heeft helemaal gelijk.

Een 65 watt One plus oplader ofEdit: Gecorigeerd door @Chris.nl tot mijn verbazing is een 65 watt One plus lader van de 8T blijkbaar wel compatible met powerdelivery tot 45 Watt.

Een 125W Xiaomi oplader zal bijvoorbeeld een usb-C PD laptop niet met 45 watt opladen omdat dit een custom merk specifieke protocol is tenzij zij ook PD implementeren. Zo ver ik weet moeten tegenwoordig alle nieuwe telefoons wel PD 3.0 ondersteunen maar enkel de basis vermogen (15W 5V@3A) als maximum.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 20 september 2021 17:38]

Hoezo zou 33W een custom format zijn? Als je om 15V, 3A vraagt en maar 2.2A gebruikt zit je prima binnen de specificties terwijl je maar 33W krijgt.

Bij USB PD geeft de lader aan wat zijn mogelijkheden zijn. De device vraagt vervolgens om een bepaalde spanning, en gebruikt stroom wat hij zelf wil. Als je 10W wil gebruiken kun je 20V vragen en maar 0.5A gebruiken, of je vraagt om 5V en gebruikt 2 A. Beide zijn legaal binnen de USB specificaties, mits de later 2A ondersteund.
Een 65 watt One plus oplader of een 125W Xiaomi oplader zal bijvoorbeeld een usb-C PD laptop niet met 45 watt opladen omdat dit een custom merk specifieke protocol is.
De 65 watt OnePlus oplader waar je het over hebt, doet dit juist wel!
Een ander fijn punt van deze lader is dat je ook andere apparaten snel kunt opladen met maximaal 45W. Zelfs laptops kunnen worden opgeladen. Daarvoor moeten die wel het wijdverbreide Power Delivery-protocol ondersteunen.
Bron: reviews: OnePlus 8T - Snel en soepel, maar met concessies

-edit- @KoningSlakkie top dat je je originele bericht overzichtelijk aanpast als iemand je informeert👌zie ik niet vaak.

[Reactie gewijzigd door Chris.nl op 20 september 2021 17:13]

Iphone ondersteund geen Power Delivery aangezien dit enkel van toepassing is bij device die een Type-C port hebben, Power Delivery communicatie gebruikt namelijk op de 2 CC lijnen voor de negotiatie over het power profiel.
Denk dat je Type-C charging en Power Delivery door mekaar haalt, dit zijn 2 aparte specificaties.
Power Delivery is enkel mogelijk via Type-C door de vereiste communicatie.

Indien er geen communicatie tot stand komt (Source/Sink reageren niet op CC lijnen) wordt gewone Type-C charging toegepast. Dit wilt zeggen dat adhv de pull-up/down resistors op de Vconn lijn een spanningsniveau en max. stroom wordt voorzien.
Overigens hoeven niet alle devices met een Type-C connector Power Delivery te ondersteunen. zowel Source al Sink (lader/device) aangezien je toch terugvalt op normale Type-C charging. Dan hoef je de PD controller niet in je PCB te integreren

Momenteel is Power Delivery allesbehalve 'universeel' aangezien veel merken nog altijd hun eigen protocol verkiezen/efficiënter maken dan charging via Power Delivery.
Hoewel je gelijk hebt dat je voor PD 3.0 per definitie USB-C naar USB-C nodig hebt. Doet een Iphone wel degelijk aan power delivery via Lightning. En is de adapter van een iphone (degene met USB-C poort) ook echt een PD-adapter net zoals de Macbook PD-laders. En kan je dus met elke thirdparty PD-adapter met voldoende vermogen met een geschikte usb-c naar lightning kabel de maximale laadsnelheid halen van een iPhone via de powerdelivery protocol. Dat is iets wat apple naar mijn mening wel (voor de helft) goed heeft gedaan.

[Reactie gewijzigd door KoningSlakkie op 20 september 2021 15:32]

Welke samsung doet 65W? Voor zover ik weet is het snelst dat samsung deed (bij een aantal modellen zoals s20 ultra/fold 2) 45W en zijn ze nu terug gegaan naar 25W bij de S21 series.
Nu nog geen enkele. De Galaxy S22 wordt de allereerste smartphone serie van Samsung met ondersteuning voor 65W snelladen. Bron: https://nl.letsgodigital.org/samsung-galaxy-s22-oplader/
Persoonlijk heb ik dus geen enkel probleem bij de laadsnelheid van nu mijn Pixel 5.

Ik dacht dat ik dit enorm zou gaan missen vanaf mijn Huawei Mate 20 (40 watt) maar ik mis dit dus helemaal niet.

Het voordeel is dat Google iig de algemene standaard ondersteund en ik dus kan snelladen in mijn auto, aan mijn laptop, aan de originele lader, aan mijn Aukey Powerbank, maar ook dat dit dus weer allemaal ook zonder problemen werkt met mijn Canon EOS R6, die nu dus ook gewoon via USB-C op te laden is op deze laders.

Ik heb er geen excentrieke kabel en/of lader voor nodig die ik overal mee moet slepen en ik weet precies wat ik moet verwachten.

Dat mijn telefoon niet heet wordt en het uiteindelijk altijd beter is voor de accu is een bonus.

Ik zou uiteindelijk liever zoals hier beneden ook benoemd liever een setting hebben waarbij ik mijn accu kan begrenzen, zodat die de aankomende jaren niet zo hard degradeerd. Die functie mis is ik wel, in tegenstelling tot snelladen met enorme vermogens.
Dit wordt de opvolger voor m'n Note8, mede dankzij CalyxOS.
Sterker nog, ik zal hem helemaal niet willen opladen met 33watt. Het is leuk dat het kan maar de levensduur wordt wel aanzienlijk minder wanneer je zo kleine accu met zoveel vermogen gaat opladen.
Het vertelde aan The Verge dat 'de meeste mensen al een USB-C-oplader hebben' en dat het daarom niet nodig is om er een mee te leveren.
Graag handen omhoog voor mensen die een snellader hebben waar een USB-C poort in zit.
Edit: ik zie de handjes verschijnen 🤚. Voor de volledigheid, dan ook een duimpje omlaag👎als je nog geen USB-C oplader hebt :+


Ik (smartphone liefhebber) heb nog geen enkele oplader in huis waar je een USB-C kabel in steekt, waardoor ik betwijfel of dit argument überhaupt ergens op gebaseerd is.
Ok, velen zullen wellicht wel een snellader hebben met een USB-A ingang waarmee je je USB-C / Lighting smartphone op kunt laden.
Ik vind het raadzaam om gebruikers te motiveren om goedgekeurde goederen te gebruiken en op deze manier drijven fabrikanten (Apple, Samsung, Google), gebruikers in een hoek waardoor ze niet-gecertificeerde opladers bij AliExpress of 1-euro shops gaan halen. Als je als fabrikant zegt dat de gebruikers die in huis hebben of dat je het niet in de dozen stopt vanwege het milieu, dan kun je die opladers toch voor de kostprijs aanbieden aan de gebruikers (online of via een fysieke winkel)?

[Reactie gewijzigd door Kiswum op 20 september 2021 16:20]

Ik let er dus juist op dat al mijn (nieuwe) apparaten USB-C opladen ondersteunen. Waarom? 1 keer een anker powerport 3 en ik kan alles opladen zonder gezeik.
Die adapter heeft toch 2x USB-A en 1x USB-C?
https://www.amazon.nl/Ank...ten-stekker/dp/B083LK6KMV

Daardoor kun je met de meegeleverde kabel in de smartphone doos, slechts 1 apparaat opladen.

Dat je met een USB-A naar een USB-C kan is dan wel weer redelijk standaard, maar het gaat om de USB-C aansluiting die op de oplader zit. Dat is een aansluiting waarvan ik denk dat velen het niet hebben.
Hmm das een alternatieve versie. Ik heb namelijk deze:

https://www.bol.com/nl/nl..._nkyFqK8IMPhoCoaQQAvD_BwE

Output van 65watt, ideaal voor mijn laptop. Degene die jij gelinkt hebt heeft een totaal vermogen van 65watt maar max 45watt op usb c.
Dat doe ik zelf dus ook: ik heb een Aukey gehaald sinds dat mijn laptop lader raar ging doen. Nu laad ik werkelijk alles op met deze Aukey 65 Watt lader. 1 lader in mijn tas voor mijn laptop, telefoon, koptelefoon, muis en noem het maar op. Hoewel USB-C wel een puinhoop is, als je beetje verder zoekt op power delivery 3.0 dan zit je vaak wel goed. Alleen met USB-C kabels is het vaak wel goed uitzoeken naar een geschikte kabel, vaak zijn oplaad kabels die geschikt zijn voor hoog vermogen helaas USB 2.0 qua data-snelheid.
yes meerdere, aleen geen 33w lader.
echt vreemd dat ze die er niet bij doen. echt goedkoop is de phone niet