OnePlus voegt Android-skin samen met OPPO en bemoeilijkt ontgrendelen bootloader

OnePlus gaat zijn Android-skin OxygenOS samenvoegen met OPPO's ColorOS. Dat gebeurt vanaf volgend jaar. Vanaf dan wordt het ontgrendelen van de bootloader op OnePlus-telefoons lastiger, maar het blijft wel mogelijk.

OnePlus en OPPO voegden de codebase van beide Android-skins dit jaar al samen, maar vanaf volgend jaar zullen alle functies en interface-elementen ook overeen gaan komen, zegt OnePlus-directeur Pete Lau in een rondetafelgesprek waar Tweakers bij aanwezig was. OPPO noemt dit een 'unified operating system' en dat zal zich vanaf volgend jaar gaan uitbreiden naar meer producten, zoals oordopjes.

OPPO ziet OxygenOS van OnePlus als 'snel en soepel, schoon en lichtgewicht', terwijl ColorOS van OPPO 'slim en rijk aan functies' is. De nieuwe skin van beide merken samen moet alle kenmerken integreren. Die factoren bijten elkaar niet, zegt Lau. "Beide moeten juist worden samengevoegd voor de best mogelijke combinatie van die goede eigenschappen. We zien nu al met de gecombineerde codebase een verbetering van de stabiliteit van beide losse besturingssystemen. De stappen die we al hebben gezet zijn dus bemoedigend en we verwachten dat er een goede combinatie kan worden gemaakt in de nieuwe software." Wel zullen OPPO en OnePlus beide wat 'eigen' functies behouden om zich te onderscheiden van elkaar.

OPPO verhindert momenteel het ontgrendelen van de bootloader. Op nieuwe OnePlus-telefoons zal dat lastiger zijn, zegt Lau. OnePlus krijgt een systeem waarbij gebruikers een code moeten invullen om de bootloader te kunnen ontgrendelen. Dat is een systeem dat bijvoorbeeld Xiaomi al gebruikt. Nu zijn OnePlus-telefoons relatief makkelijk te ontgrendelen. Het ontgrendelen van de bootloader is nodig voor bijvoorbeeld rooten of het flashen van custom roms. Volgens Lau doen relatief weinig mensen dat.

De topman bevestigde ook dat er dit jaar geen T-telefoons komen. In de afgelopen vijf jaar bracht OnePlus in het najaar telkens een variatie op zijn model van het voorjaar uit. Dat gebeurde vanaf de OnePlus 3T in 2016 tot de OnePlus 8T vorig jaar. Lau is topman van OPPO en OnePlus tegelijk. Beide zijn merken van elektronicaconcern BBK Electronics, waar ook de merken Vivo en Realme onder vallen.

OnePlus 9 Pro

Door Arnoud Wokke

Redacteur

20-09-2021 • 14:00

106 Linkedin

Lees meer

Reacties (106)

Wijzig sortering
Erg jammer, maar zat eraan te komen natuurlijk. Hier wat diepgaandere achtergrondinformatie: https://www.xda-developer...rategy-after-oppo-merger/

OnePlus heeft zelf ook een post online gezet: OnePlus 2.0 - The Next Step of Our Journey

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 20 september 2021 15:22]

Kan je aangeven wat je er precies jammer aan vindt? :)
Het blijft mogelijk het toestel te rooten en met de merger zou je toch sneller/betere upgrades verwachten?
Ikzelf ben niet zo'n fan van ColorOS als uiterlijk (dat is hoe het er vrijwel uit gaat zien). Ik hou persoonlijk niet van zo'n typerend Chinees-ogende look, zoiets als MIUI dus. Vandaar dat ik altijd OxygenOS fijn vond. Enige wat laatste tijd slecht is geworden zijn updates. Inconsistent, oude SPL, vertraagd, soms instabiel. Dat is de reden waarom ze deze stap gemaakt hebben.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 20 september 2021 23:35]

Voor mij blijft de bootloader unlocken een must, al is het maar om het principe dat het mijn apparaat is en ik vrij moet zijn om er op te installeren wat ik wil.
Dat mag je met heel veel apparaten niet: TV, Koelkast, Vriezer, Oven, en bijna alle andere moderne apparaten met een stekker. Blijkbaar wordt het met alles geaccepteerd maar met een telefoon is "mijn apparaat en ik moet vrij zijn om erop te installeren wat ik wil".
Er wordt toch helemaal niet gezegd dat het daar wel geaccepteerd wordt? Er is ook wel een verschil tussen wat embedded, netwerk-loos, firmware en een vol Linux gebaseerd besturingssysteem. Er is veel meer te winnen bij telefoons.
Er wordt gezegd: "het is mijn apparaat en ik moet vrij zijn om erop te installeren wat ik wil."
Voor 99,9% van alle apparaten die software bevatten en die je kunt kopen kan dit helemaal niet, dus om je zo principieel op te stellen heeft weinig zin.
Dat het voor een telefoon voor iemand een must is, is natuurlijk helemaal prima.
Voor 99,9% van alle apparaten die software bevatten en die je kunt kopen kan dit helemaal niet
Is dat zo? Ik heb nooit geprobeerd om op dergelijke apparaten andere software te installeren, maar is het echt zo dat fabrikanten dat dichtgetimmerd hebben? Ik kan het me niet voorstellen eerlijk gezegd.
Als je nagaat dat bijna alles tegenwoordig firmware heeft kan het goed kloppen: van keukengerei tot tuingereedschap. Het is alleen dat bij heel veel apparaten de mensen gewoon niet de behoefte hebben om eigen firmware te installeren. Daarom vind ik het ook raar om principieel te eisen dat je eigen software moet kunnen draaien op je eigen apparaat.
Het is meer dat je als liefhebber van techniek een open systeem als requirement stelt voor bepaalde apparatuur. Dat beperkt zich dan meestal tot netwerkapparatuur.
Ik snap niet helemaal wat je zegt. Is er nou wel of niet veel apparatuur waar de fabrikant het bewust moeilijk/onmogelijk maakt om eigen software te draaien? Als je ziet hoeveel apparaten Doom draaien dan denk ik dat er meer apparaten zijn waar je wel makkelijk eigen firmware op kunt draaien dan niet.

De vraag is natuurlijk of het iemand lukt (of er genoeg tijd in wil steken) om die firmware zelf te schrijven. Dat is volgens mij het grote verschil tussen een (android) telefoon en een koelkast. De android telefoon heeft de firmware al (grotendeels) beschikbaar en je kunt redelijk eenvoudig aanpassingen maken. Bovendien zijn alle poorten (input/output en zelfs wifi/4/5G) beschikbaar die je nodig hebt. De restrictie is of het gemakkelijk is voor de gebruiker om het te installeren. Bij die koelkast vermoed ik dat er geen (softwarematige) restrictie is, maar er is gewoon geen noodzaak om alle hardwarematige componenten op het systeem te hebben om dit makkelijk mogelijk te maken. Als je echt zou willen kun je denk ik best alternatieve firmware installeren op al die apparaten die je noemt.
Het gaat niet om bewust moeilijk maken. De meeste producten worden geleverd zonder enige mogelijkheid om firmware aan te passen. Of een fabrikant het doelbewust tegenhoudt of je geen enkele mogelijkheid biedt, maakt niet zoveel uit.
het gaat erom dat het een vreemd principe is wanneer je stelt dat je eigen software moet kunnen installeren op je eigen apparaat terwijl dat voor verreweg de meeste apparaten niet mogelijk is en ook als zodanig geaccepteerd wordt.
Het gaat niet om bewust moeilijk maken.
Ik ben niet met je eens dat het daar niet om gaat. Ik ben van mening dat een fabrikant niet zijn uiterste best hoeft te doen om het mogelijk te maken, maar vind het wel een acceptabele eis dat ze het niet bewust moeilijk maken.
Ik heb toch al mijn Tuya apparaten voorzien van Espurna/Tasmota firmware. En dat zijn best wat "smart"devices, en ik ben er nog erg blij mee ook!
Je gebruikt een drogreden. Hij zegt alleen uit principe geen telefoon te willen kopen waarvan de bootloader niet te unlocken is. Dat de firmware van z'n staafmixer hem niet interesseert wil niet zeggen dat hij hypocriet is.
Ik reageerde meer op de uitspraak:
het principe dat het mijn apparaat is en ik vrij moet zijn om er op te installeren wat ik wil.
Dat leek mij een algemeen principe en niet per se toegepast op een smartphone.

[Reactie gewijzigd door bytemaster460 op 21 september 2021 10:04]

<ironie> Je vergeet de fiets, kurketrekker en koffiekopje!</ironie>
Niet alles hoeft open te zijn, maar dat @qlum dat als eis stelt voor een apparaat dat hen zelf koopt is toch niks mis mee?
Klopt, dat zeg ik toch ook? Dat je dat als requirement voor je eigen aankoop hanteert is prima, maar om het principieel zo te stellen dat wanneer het je eigen apparaat is je ook eigen software moeten kunnen installeren is onzin.
Ik zou graag zien dat dit ook voor andere aparaten geld maar moet toegeven dat dit een beetje bot gezegd is. Natuurlijk had ik de nuance kunnen noemen van apparaten waar vooral de software een belangrijk onderdeel zijn, zoals smartphones game consoles, tablets. en niet de koelkast of een beeldscherm. Een algemeen recht om dit te doen voor aparaten waarbij de sotfware herschrijfbaar is zou ik niet gek vinden.
OPPO ziet OxygenOS van OnePlus als 'snel en soepel, schoon en lichtgewicht', terwijl ColorOS van OPPO 'slim en rijk aan functies' is. De nieuwe skin van beide merken samen moet alle kenmerken integreren. Die factoren bijten elkaar niet, zegt Lau.
Dat lijkt me heel sterk dat dat elkaar niet bijt. Rijk aan features én schoon en simpel. Dat lijken mij twee uitersten.
Dat hoeft natuurlijk niet, het zijn twee uitersten omdat dat bij veel bedrijven zo is maar dat komt vooral door slechte implementatie dan dat het twee uitersten zijn. Een mooi voorbeeld is denk ik wel Apple, ze hebben ondertussen best veel functies maar het doel is wel om simpel en schoon te zijn. Het enige wat het daar bijt is de prijs, omdat er gewoon heel veel tijd moet worden gestoken in ontwerp.

Dus in uitvoering moeten we zien hoe het er uit gaat zien, dat is zeker zo, maar het is niet zo dat die twee inherent bijtend zijn. Het is puur zo dat er gewoon heel veel developers/ontwerpers zijn die: Te weinig tijd hebben of de skills gewoon niet hebben/er niet om geven, of de sturing niet hebben. Er zijn talloze redenen aan te wijzen waarom het niet werkt, maar twee uitersten zijn het niet inherent.
Een mooi voorbeeld is denk ik wel Apple, ze hebben ondertussen best veel functies maar het doel is wel om simpel en schoon te zijn. Het enige wat het daar bijt is de prijs, omdat er gewoon heel veel tijd moet worden gestoken in ontwerp.
Nou wil ik niet gelijk gaan 'Apple bashen', maar ik geloof nooit dat de retailprijzen van iPhones zijn terug te voeren op de ontwikkeling van het OS. Zeker met de wetenschap dat elk OS een doorontwikkeling is van de voorgaande versie.

Als OnePlus gebruiker ben ik trouwens o.a. overstag gegaan vanwege het (m.i. erg prettige) Oxygen OS, Ik zal dan ook zeker de kat uit de boom kijken, en niet blind binnen de OnePlus portfolio een opvolger kiezen, mocht de tijd rijp zijn voor een nieuwe telefoon.
Het verschil tussen OxygenOS en ColorOS is op het moment redelijk minimaal.
Die merge zal je als "trouwe" OnePlus gebruiker eigenlijk niets van voelen of merken.
Natuurlijk blijf je altijd vrij om je eigen keuzes te maken.
Het verschil is juist heel extreem.. Niks minimaal, hierdoor gaat OnePlus echt wel klanten verliezen. En snap ik ook waarom Carl Pei is opgestapt.
pre-android 11 zou je gelijk hebben. De Android 11 skins lijken heel erg op elkaar.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens.

Een omgeving met veel functies die simpel en overzichtelijk zegt te zijn maakt naar mijn mening altijd keuzes voor je welke functies belangrijk voor je zijn en maakt de rest veel moelijker vindbaar. Zodra die keuzes niet overeen komen met je wensen is het wel schoon maar niet simpel.

Ben geen apple gebruiker dus kan daar niet in oordelen maar in zowel Android als Windows word deze keuze ook veel gemaakt en die vind ik zelf bijzonder irritant. allerlei functies die 1 of 2 knoppen weg zaten zijn nu veel dieper verstopt en niet meer netjes gegroepeerd samen met gerelateerde instellingen die ze wel als belangrijk bestempeld hebben.

Ik kan me geen voorbeelden voorbeelden voor de geest halen waar simpel en veel functionaliteit wel tot een goede interface leiden.
0Anoniem: 1657372
@Tommy_K20 september 2021 15:05
Ik ben zelf ook geen Apple gebruiker, maar ze zijn wel heel goed in het onderscheiden van twee groepen: De massa en de niche.

Waar jij het namelijk over hebt zijn knoppen die worden weggehaald die waarschijnlijk maar weinig mensen gebruiken, het grootste deel van de mensen gebruikt ze niet. Als OPPO het heeft over rijk aan functies, dan gaat dat over functies voor de massa, ze zijn immers een bedrijf wat gewoon veel hoopt te verkopen. Rijk aan functies betekent niet direct dat het allemaal heel ingewikkeld hoeft te zijn, daar is weer een specifieke niche voor. Ikzelf vind een iPhone ook te beperkend, maar ik realiseer me ook dat dat voor maar heel weinig mensen de reden is om geen iPhone te nemen.
Dat lijkt me niet persé nodig. Ik ben het volledig eens met de soepele eenvoud van OxygenOS. Het is de reden dat ik zo snel weer een OnePlus heb gekocht na een mislukt Nokia/Android One experiment. Toch is het een behoorlijk feature-rijke skin. Het fijnste vind ik dan ook dat nagenoeg elke 'extra' uit te zetten is in het menu (wat op zich dan weer vrij complex en onduidelijk is, maar goed, daar zit je toch niet vaak).

Ik zie overigens vaker dat het fout gaat in de manier waarop informatie wordt weergegeven als software ontworpen voor Chinese tekens wordt omgezet naar Latijnse tekens. Dan klopt de indeling vaak van geen kant meer, door de grote verschillen in structuur tussen de twee schriften.
Och, als het bij zo'n code blijft, vind ik het nog wel prima. Enige suffe bij Xiaomi is dat je eerst 72 uur moet wachten, hopelijk nemen ze die 'feature' niet over.
72 uur? Dat ligt echt aan het toestel, hoe 'vertrouwd' je account is, ... Dit voorbeeld noemt 168 uur.

Het is een koude douche als je net een nieuw toestel hebt gekocht en geen zin hebt in het prutje van de fabrikant en Google.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 september 2021 14:19]

Is het niet tegen diefstal?zodat je de telefoon niet direct kunt wissen?
Bij Xiaomi was dat omdat er tussenhandelaren zijn die nieuwe toestellen kopen, unlocken, malware ander OS installen en doorverkopen.
Zo'n lange unlock termijn zorgt ervoor dat dat business model minder rendabel is.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 20 september 2021 17:30]

Bij Xiaomi was dat omdat er tussenhandelaren zijn die nieuwe toestellen kopen, unlocken, malware ander OS installen en doorverkopen.
Malware, echt waar? Het zal vast wel een keer gebeurd zijn, maar ik kan vooral goede redenen bedenken om andere software te willen installeren. Bijvoorbeeld om van de mal/bloat/spy-ware van de leverancier af te komen, of om het toestel aan te passen aan een bepaalde markt (ouderen, slecht zienden, een buitenland).

De eenvoudige unlock is voor mij een van de redenen om voor OnePlus te kiezen.
Zou je serieus een telefoon kopen van een handelaar die er een niet-officieel OS op zet?
Wat is officieel? Als ie er een officieele LineageOS op zet is dat beter dan die OEM meuk dat maar 2-3 jaar updates krijgt.
Met officieel bedoel ik een OS dat door de fabrikant als onderdeel van het productieproces wordt geïnstalleerd.

Niet-officieel is alles wat een derde er ongecontroleerd opzet. Hoe weet je (als gewone gebruiker) immers of dat wel een zuivere LineageOS is? Zo'n tussenpartij kan er van alles bijzetten.

Bovendien wordt de telefoon kennelijk al geregistreerd om de code voor het unlocken van de bootloader te krijgen. Kun je dan later zelf nog registreren om die code te krijgen?

Dit is precies waarom telefoons in een verzegelde verpakking worden verkocht. Nu wordt er al gewaarschuwd tegen chinaphones met officiële rom, dan lijkt het me helemaal een risico om er een te kopen dat oncontroleerbaar is aangepast*. En dat voor wat betere specs tegen minder geld.

*ironisch is wel dat een telefoon waar zuivere LineageOS op wordt gezet waarschijnlijk nog veiliger is dan wat sommige Chinese fabrikanten erop zetten. Punt is alleen dat je dat niet weet bij een derde partij en dat je het er dan beter zelf op kunt zetten voordat je de telefoon gebruikt met je persoonlijke en zakelijke gegevens.
E/ os comes to mind :)
Zoiets lijkt me een prima OS om ergens op te zetten, maar dan zou ik dat als gebruiker zelf willen doen. Niet door een vage Chinese derde partij.
E/ os is bij mijn weten niet chinees en verkoopt zelf geflashte telefoons. Verder ben ik het eigenlijk wel met je eens hoor.
Zou je serieus een telefoon kopen van een handelaar die er een niet-officieel OS op zet?
Ligt er aan.
Ik moet misschien beginnen met te stellen dat ik Android zoals het nu geleverd wordt ook al niet vertrouw, ik installeer zelf LIneageOS. Maar als betrouwbaar bedrijf (bv Cool Blue of KPN) zou aanbieden om een ander OS te installeren dan zou ik daar niet minder vertrouwen in hebben dan wat een vaag Chinees bedrijf er op zet.
Het hele begrip "offificieel OS" is een beetje lastig als het om Android gaat omdat er niet één officiele versie is. Iedere fabrikant doet z'n eigen aanpassingen en dat kan ook niet allemaal goed zijn.
Natuurlijk is dat nog iets anders dan dat het ding verkocht wordt met het doel om (bv) te spioneren, maar het probleem is niet fundamenteel anders.

Ik wil er hier niet te veel op ingaan maar de hele software industrie heeft dat probleem eigenlijk. Hoe kun je software vertrouwen? Zelfs als je alle broncode hebt is het nog bijna onmogelijk om het echt te overzien en we hebben nauwelijks methodes om de veiligheid te berekenen, zoals een architect wel kan uitrekenen of een brug sterk genoeg is.
Zie ook mijn reactie hierboven voor officieel/niet-officieel.

Eens dat vertrouwen een ding is met software. Maar met een derde partij die er oncontroleerbaar iets op zet creëer je dus een extra risico. Dat is mijn punt.

Ik ben helemaal voor alternatieven als Lineage etc en alles wat de gebruiker meer privacy en minder tracking geeft. Maar dat lijkt me met zo'n Chinese handelaar niet gegarandeerd.

De suggestie van CoolBlue vind ik interessant. Als zij een dienst aanbieden om er een schoon/privacygericht OS op een telefoon te zetten zou ik daar wel meer vertrouwen in hebben dan bij een Chinese webwinkel.
Het fijne weet ik er niet van (ik ga er maar gewoon vanuit dat @Xfade gelijk heeft).
Maar in elk geval betrof het tussenhandelaren die de software wijzigen.
Als ikzelf een "nieuwe" telefoon koop dan heb ik iig graag dat het fabrieks OS erop staat, niet dat eoa pipo er naar eigen inzicht dingen aan heeft veranderd, god mag weten wat.
Kan me ook voorstellen dat Xiaomi dat liever voorkomt omdat het reputatieschade kan opleveren.

Inderdaad heeft unlocken nut voor vanalles, maar het locken heeft ook nut.
Als je als eigenaar makkelijk zomaar kan unlocken dan kan een ander dat ook.
Nu kan je als eigenaar nog steeds unlocken, alleen is het wat meer moeite.
Vraag me af hoe de unlock procedure anders zou moeten zijn, die gerommel door tussenhandelaren voorkomt en tegelijk de eindgebruiker niet dwarszit.

Ik heb zelf ook geen idee hoe groot dit probleem was, maar dat was de verklaring die ik ooit hoorde, en die lijkt mij gewoon plausibel en redelijk, iig plausibeler dan allerhande verborgen agenda theorieen.
Jammer voor de unlockende eindgebruiker maar dat lijkt me niet de meerderheid.
Lijkt me iig sterk dat ze het zo doen alleen om rechtmatige eindgebruikers of unlocken als geheel dwars te zitten, want in dat geval konden ze net zo goed die hele unlock mogelijkheid gewoon niet eens aanbieden.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 20 september 2021 18:38]

Ze doen het niet eens voor malware. Ze unlocken die dingen om er een meertalige rom op te zetten omdat dat de afzet markt erg vergroot. Zie vaak genoeg dat ze een china only telefoon als "global version, bootloader unlocked" verkopen.
Nee, is om verkopers ervan te weerhouden een eigen MIUI smaak eraan te geven met bloatware. Het zou een drempel moeten zijn, maar die is op deze manier redelijk laag natuurlijk.
Wat een slechte reden. Als ik een telefoon wil kopen met andere software moet dat kunnen.
Het kan ook wel, maar er zit een interval op. Xiaomi telefoons werden geplaagd door grootschalig misbruik van de open bootloader, veel mensen kochten de telefoons bij tussenleveranciers (banggood was er bijvoorbeeld een) en werden teleurgesteld met vage Chinese apps die Xiaomi er zelf niet bij leverde. Om dat tegen te gaan maar toch de bootloader open te houden, is dit mechanisme bedacht.

Je kan er nog steeds van alles opzetten, je moet alleen een aantal dagen geduld hebben. Voor veel verkopers is dat blijkbaar te lang want het probleem van de random Chinese video/game/store/social media apps is volgens mij niet meer zo hevig als voorheen.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 20 september 2021 18:22]

Ik heb mijn Xiaomi toestel, Mi8, een week geleden pas onlocked en dat was direct mogelijk, dus zonder wachttijd. Maar ik heb dat toestel al 3 jaar, wat ook direct de reden was van het unlocken. Ik had geen softwareondersteuning meer, dus ik ben naar Lineage OS 18.1 gegaan. Bedrijfstjd staat op 141 uur, dus dat werkt retestabiel.

Dat unlocken kan een ramp zijn, want je moet de instellingen precies goed zetten, de drivers moeten werken met Windows - MiUnlock Tool is Windows -, de usbpoorten moeten goed werken(van mijn laptop is een ramp), je kabel moet ook niet defect zijn (:D). Dit is ook waarom Tweakers dat unlocken moeilijk noemt. Na het unlocken direct naar linux gegaan om met 'adb' de twrp recovery, lineage os en gapps te sideloaden. Dat is direct een peuleschil, als je er een beetje ervaring mee hebt.
-sorry, doublepost door rare error

[Reactie gewijzigd door ABD op 22 september 2021 14:33]

Ik heb onlangs ook een gloednieuw toestel ontgrendeld. Moest letterlijk zeven dagen wachten voordat deze werd doorgevoerd. Erg irritant. Overigens is er ook gewoon netjes unlocksoftware voor Linux en dat maakt het een stuk makkelijker. Geen gehannes met drivers, zo gedaan (als je de zeven dagen wachttijd niet meerekent).
Linux? of een bepaalde distro?
Heel erg jammer, vind OxygenOS zo fijn omdat het heel dicht bij de stock ervaring blijft, iets wat ik bij Samsung heel erg mis. Mijn telefoon hoeft niet rijk te zijn met features die ik nooit gebruik terwijl die wel vertragend kunnen werken op de OS.
Ja bovendien zijn die 'features' vaak verkapte spyware.
Denk dat je voor het stukje spyware niet bang hoeft te zijn. Als je hier zo huiverig over bent dan moet je eens de policies doorlezen van bijvoorbeeld buienradar en zo kan ik nog wel even door gaan.
Ik gebruik dan ook geen buienradar :) Ik gebruik altijd https://f-droid.org/en/packages/nl.implode.regenalarm/

Er zijn tegenwoordig behoorlijk goede open source alternatieven voor heel veel dingen.

Voor bewegings tracking gebruik ik gadgetbridge (in combinatie met een amazfit GTS 2 Mini), ook 0,0 data lekken richting een clouddienst want de amazfit heeft geen eigen internet verbinding en gadgetbridge lekt niks. Moet je eens zien wat zoiets als Samsung Fit allemaal over internet stuurt... :/

Kaarten? OsmAnd, nog een stuk beter van kwaliteit dan google maps ook.

Grappige is dat mijn telefoon nu ook meerdere dagen meegaat omdat hij niet meer zo druk is al mijn data door te brieven :P

Ik wil gewoon een schone android en tot nu toe voorzag OnePlus daar redelijk in. Er werd wel steeds meer zooi meegeleverd maar die gooi ik er dan af met ADB. Ik log ook niet in in een google account, heb er nog wel play services op staan maar alleen voor de pushdienst. Zo blijft de impact beperkt. Helemaal trackingvrij is een illusie inderdaad, maar het is niettemin zeker mogelijk het flink te beperken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2021 14:30]

@GekkePrutser @Puddi Puddin Nu vraagt de luie man in mij, wat is er mis met de policy van Buienradar?
@GekkePrutser @Puddi Puddin Nu vraagt de luie man in mij, wat is er mis met de policy van Buienradar?
Heb het hier niet zo kant en klaar liggen maar kijk het cookie beleid maar eens door van RTL. Voor een simpele website zoals buienradar sta je al snel veel gegevens af aan allerlei reclame bedrijfjes die weer op jou gaan proberen in te spelen.
Is buienradar niet van RTL? meende dat een keer begrepen te hebben.
Denk dat je voor het stukje spyware niet bang hoeft te zijn. Als je hier zo huiverig over bent dan moet je eens de policies doorlezen van bijvoorbeeld buienradar en zo kan ik nog wel even door gaan.
Wat een dooddoener. Er is altijd wel iets of iemand in de wereld die nóg erger is. Als we alleen maar daar naar kijken wordt er nooit iets beter. En zelfs als mensen kiezen om het ene risico te nemen (bv buienradar) maakt dat de bezwaren tegen andere risico's niet minder valide. Iedereen mag zelf bepalen waar de grens ligt. Iedereen kiest in het leven om bepaalde risico's wel te nemen en anderen niet. Iedereen heeft daar z'n eigen redenen voor. Wat voor de een onacceptabel is, is voor de ander een kleine prijs. Wat voor de één een hobby of spel is, is voor de ander z'n werk en inkomen. (Dat mensen het imho nogal onderschatten doet daar verder niks aan af).
Als ik het risico op een gebroken arm heb geaccepteerd hoef ik er niet ook nog een gebroken been bij.

En begrijp me niet verkeerd. Ik heb een hekel aan trackers en dataharken en neem redelijk dramatische maatregelen om die hie het leven zuur te maken, maar ik weiger om mijn leven er door te laten beheersen. Sommige risico's die neem ik maar. Net zoals ik ook het risico accepteerde toen ik van de zwarte ski-piste afging en net zoals ik het risico nam toen ik mijn fiets bij het station p;arkeerder. Er moet ruimte zijn tussen al je data maar met de hele wereld delen en in een hutje op de hei gaan wonen. We gaan nooit de hele wereld in één klap van alle privacy & controle problemen verlossen, dat zal stapje voor stapje moeten gaan. Met een "geef het maar op" instelling wordt het zeker niet beter.
Ik weet niet welke OnePlus je hebt, maar voor de 7, 7T en de Pro varianten is ook LineageOS beschikbaar, een open source Android project, zonder Google's fratsen.
Dicht bij stock is het al een beste tijd niet meer. Vanaf android 9 al werden steeds meer zaken 'ontstockt'.
Ze zijn op een paar vlakken richting bv OneUI gegaan, met name ter bevordering van eenhandig gebruik. Maar alsnog vind ik hun OS redelijk stock aanvoelen (OneUI wordt overigens ook steeds cleaner). Ze gooien settings niet door elkaar zoals Samsung doet en de extra opties die ze hebben, staan ook nog steeds op dezelfde plek en voelen logisch aan.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 20 september 2021 15:52]

Mijn gevoel is dat OPPO OnePlus terug aan het absorberen is en daarmee zoveel mogelijk mainstream OnePlus gebruikers wil overhalen om naar OPPO over te gaan.

OnePlus stond voor mij voor:
- kale Android skins zonder bloatware
- snelle snapdragon soc's
- aanzienlijk goedkoper dan de flagships
- goeie ondersteuning van custom roms
- luisteren naar gebruikers

Het luisteren naar gebruikers waren ze bij de OnePlus bij 6T al mee gestopt door niet langer 3.5mm jacks te supporten terwijl hun eigen survey vond dat de meeste mensen hier nog grote waarde aan hechten.
Aanzienlijk goedkoper zijn dan andere flagships is nu ook al niet meer het geval want ze hebben hun eigen flagship lijn.
Snelle snapdragons zijn is ook niet meer het geval want in de Nord 2 zit een MediaTek.

Als bij deze de kale android skin en de goeie ondersteuning van custom roms ook uit de deur gaat dan raken ze bij mij wel een vaste klant kwijt.

Als iemand die er van de OnePlus 1 al bij is vindt ik het jammer dat de enthousiastelingen die er van de eerste dag bij waren om het merk groot te maken enkel worden gebruikt om de grote massa te bereiken, waarna OnePlus ze de rug toekeert.
Honderd procent dit.
Ik denk dat er inmiddels ruimte is voor een nieuwe fabrikant die op dezelfde manier van start gaat als OnePlus. Dus met alles waar jij en ik voor zouden kiezen, en zonder de dingen waar we niet voor zouden kiezen (een glazen achterkant en bloatware bijvoorbeeld).
Genoeg reden om ook OnePlus af te vinken, vond het toch altijd maar zo'n hype merkje.
Ben benieuwd welke telefoon jij dan wel op lijstje hebt. En als je nu komt met Xiaomi of een ander Chinees merk dan vraag ik mij of het hebben van een geunlockte boatloader je de privacy schending en bloatware waard is.

Verder weet ik zo snel geen merken te benoemen die standaard een unlockte boatloader hebben namelijk.

(me dunkt dat de - 1 niet vanwege de opmerking Hype is, maar meer vanwege het losse zand waarop de opmerking in het geheel is geplaatst)

[Reactie gewijzigd door RedDimension op 20 september 2021 14:11]

En als je nu komt met Xiaomi of een ander Chinees merk dan vraag ik mij of het hebben van een geunlockte boatloader je de privacy schending en bloatware waard is.
Zie hier hoe een Xiaomi bootloader aan werd gepakt met minimale privacyschending.
Voor Xiaomi is het inderdaad ook een vrij moeizaam proces, maar de reden van kwaadaardige software door derden wordt er wel mee voorkomen.
Door het probleem op de klant af te schuiven. Slechte ontwikkeling.

Verder weet ik niet of het daadwerkelijk voorkomen wordt. Met de genoemde procedure gecombineerd met voldoende mobiele telefoonnummers (die je hier en daar soms spotgoedkoop/gratis kan krijgen met een minimale bundel) is het prima mogelijk om een rijtje nieuwe smartphones een week lang niets te laten doen, te unlocken, van malware te voorzien, en door te verkopen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 20 september 2021 14:29]

Ze verkopen nu in Europa de telefoons ook zelf op de Xiaomi en Poco websites en via partijen als Bol, Mediamarkt, Amazon etc.

Eerder was dat niet het geval en was je aangewezen op Aliexpress shops. Daar zaten dan ook shops tussen die direct na de lancering van een toestel deze al konden aanbieden met een 'multi-language' rom, wat vanuit Xiaomi zelf pas later in een Global variant beschikbaar zou komen.
Daar moest je dan maar vanuit gaan dat ze enkel taalondersteuning (vertalingen uit de MIUI rom voor andere toestellen die al eerder uitgebracht zijn) toegevoegd hadden en niet zelf allerlei apps, tracking en malware etc. zouden toevoegen.

Mede door de bootloader procedure, maar ook doordat Xiaomi zich zelf ook veel meer richt op de rest van de wereld met een China en een Global rom, is dat nu niet meer aan de orde.
Prima alternatief dan helemaal geen bootloader kunnen unlocken? Op mijn huidige telefoon is de bootloader nog gelocked en ik verwacht niet dat Huawei dat ooit nog terug gaat draaien. Het zou hun telefoons een stuk aantrekkelijker maken.

Ik zie dat ik onder het artikel nog een mooie reactie onder je blog/tirade heb geplaatst en ik ben blij dat het bij Xiaomi nog steeds mogelijk is de bootloader op die manier te unlocken. Het voorkomt nog steeds een hoop smartphones die met de verkeerde rom bij de eindgebruiker aankomen. Een voorbeeld daarvan is de Xiaomi Mi 5 die Tweakers van DealExtreme ontving voor een review. Deze smartphone zat vol met bloatware die niet afkomstig was van Xiaomi/Miui. Dit is wat je krijgt als de bootloader te makkelijk te ontgrendelen is.

Daarom is de toekomstige methode wellicht wel een goed alternatief voor OnePlus / Oppo.
Vreemdgenoeg was destijds bij de Mi 5 de bootloader net zo (makkelijk/moeilijk) vergrendeld als tegenwoordig. Alleen had DX blijkbaar de tijd of een truukje gebruikt om die zooi er alsnog op te flashen.
Je voorkomt er dus niet alles mee.
(Die Mi 5 heb ik hier zelf nog steeds draaien met LineageOS en heb zelf destijds ook even moeten wachten om deze te ontgrendelen, blijkbaar is de methode van een paar dagen wachten ook niet helemaal waterdicht)
Realme. Die heeft een verassend clean en lichte Android ervaring.

Dat in de laatste Tweakers Smartphone Guide de Realme GT Master Edition wel wordt genoemd maar zonder reden niet wordt geselecteerd, in plaats daarvan een oude mindere OnePlus Nord wordt geselecteerd (nieteens de Nord CE), is echt bizar.
Voor 299 krijg je heel veel telefoon.
Vind het grappig dat mensen het met je oneens zijn want volgens mij is OnePlus het schoolvoorbeeld van een "hype-merk": toen ze begonnen moest je een invite zien te bemachtigen om één van hun toestellen te mogen kopen.
Maar dan had je ook een goede telefoon voor een habbekrats. De originele one+1 was een kraker, die dingen waren destijds net zo schaars als een ps5 nu is.
Dat kwam mede door het invite systeem wat ze zelf hadden opgezet. Ook dat is onderdeel van de 'hype' van het merk.
Maar in tegenstelling tot consoles nu, was dat een geheel artificiële schaarste.
Artificiële..

Zeg dan gewoon kunstmatig, ik weet dat het een erkend Nederlands woord is maar klinkt altijd zo bekakt en/of pronkend met "kijk mij dure woorden gebruiken"

Wat is er mis met "Kunstmatige schaarste" artificiële klinkt als half Engels "Atificial" en half nederlands "Officiële"..
Denk dat het meer met de manier van reageren te maken heeft. Voegt niets nuttigs toe aan de discussie op deze manier.
Dat denk ik niet, aangezien vergelijkbare reacties zonder de hype verwijzing wel op +1 staan.
Jammer om te zien maar lag wel in de lijn met de overname dat dit er aan zat te komen. Het zal me dan ook niets verbazen als over enige tijd ze toch overstappen op ColorOS. Wat ooit begon als een betaalbaar en tweakbaar telefoonmerk zijn inmiddels ook de instapmodellen van de nieuwe 9 ruim 700 euro en worden ze steeds verder dichtgetimmerd.

[Reactie gewijzigd door theboss100 op 20 september 2021 14:09]

Vind dit toch jammer, Oxygenos was een van mijn favoriete dingen aan OnePlus. Denk ook niet dat het een match made in heaven is. Ik snap het wel echter, updates zijn nu echt best traag.

Toch denk ik dat ik misschien naar de Pixel ga kijken voor mij volgende toestel.
Balen, dus toch :-( In het artikel vorige week over de beta van Android 12 kwam dit al aan bod, in China krijgen oneplus telefoons al ColorOS. Ik vind die beta er niet uitzien. Alles is overhoop gegooid. Een beetje zoals MIUI of EMUI.

Dat ze met een codebase merge bezig waren, was wel bekend maar ik hoopte dat OxygenOS zijn karakter wel zou behouden. Dat die twee kanten samen kunnen gaan vind ik juist helemaal niet.

Ik denk dat ik dan maar weer naar custom rorms ga kijken... En op de lange termijn naar weer een nieuw merk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 20 september 2021 14:15]