Nvidia introduceert RTX A4500-workstation-gpu met 7168 CUDA-cores en 20GB GDDR6

Nvidia heeft een RTX A4500-videokaart voor workstations geïntroduceerd. Deze desktop-videokaart beschikt over 7168 CUDA-cores en 20GB GDDR6-geheugen. De gpu-maker noemt bij de aankondiging geen adviesprijs.

Nvidia meldt op zijn website dat de RTX A4500 bedoeld is voor het workstationsegment, en dus niet voor consumenten en gamers. De videokaart is gebaseerd op de Ampere-architectuur en beschikt, naast de 7168 CUDA-cores, over 244 Tensor-kernen en 56 cores voor raytracing. Volgens het bedrijf haalt de RTX A4500 23,7TFlops aan single-precision rekenkracht, 46,2TFlops aan raytracingrekenkracht en Tensor-prestaties van 189,2TFlops.

De 20GB GDDR6-geheugen van de Nvidia RTX A4500 maakt gebruik van een 320bit-geheugenbus en heeft een totale bandbreedte van 640GB/s. Volgens Nvidia ondersteunt het geheugen op de RTX A4500 daarnaast ecc. Het bedrijf meldt een total board power van 200W.

Qua aansluitingen beschikt de RTX A4500 over vier DisplayPort 1.4-aansluitingen. Er zijn geen HDMI-connectors aanwezig. De workstationkaart heeft een dualslot-ontwerp en is 26.67cm lang en 11,18cm hoog. De gpu beschikt over een blower-koeler met een enkele fan. De gpu heeft verder een PCIe 4.0 x16-interface en wordt van stroom voorzien met een 8-pinsaansluiting. Gebruikers kunnen eventueel twee RTX A4500-videokaarten in een systeem gebruiken via NVLink.

Nvidia noemt geen adviesprijzen voor de RTX A4500-videokaart. De hoger gepositioneerde RTX A5000, met meer cores en meer geheugen, staat in de Pricewatch voor 2800 tot 3000 euro. Het is aannemelijk dat de prijs van de RTX A4500 wat lager zal uitvallen.

Nvidia RTX A4500Nvidia RTX A4500Nvidia RTX A4500Nvidia RTX A4500

De Nvidia RTX A4500. Afbeeldingen via PNY

Nvidia Ampere-videokaarten voor workstations
Model RTX A6000 RTX A5000 RTX A4500 RTX 4000 RTX 2000
CUDA-cores 10.752 8192 7168 6144 3328
RT-cores 84 64 56 48 26
Tensor-cores 336 256 244 192 104
Geheugen (met ecc) 48GB GDDR6 24GB GDDR6 20GB GDDR6 16GB GDDR6 6GB of 12GB
GDDR6
Geheugenbandbreedte 768GB/s 768GB/s 640GB/s 448GB/s 288GB/s
Total board power 300W 230W 200W 140W 70W

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

24-11-2021 • 21:05

35

Reacties (35)

35
33
19
2
0
2
Wijzig sortering
Waar je als consument veel betaald, zijn workstation kaartjes nog veel duurder.
Vanuit commercieel oogpunt begrijp ik Nvidia wel met deze kaartjes, 4 displayport aansluitingen erop en iets andere drivers en je hebt een heel ander product voor ook een heel andere markt.

Sinds enkele jaren werk ik hier niet meer aan mee: ik koop een consumentenkaart (op dit moment een RTX 3060) en voer hier al mijn berekeningen op uit.
Software dat alleen maar workstation kaarten ondersteund heb ik gelukkig kunnen vervangen door andere software of ik werk op een andere manier. (bijvoorbeeld een dual boot en driver mods)

Vooral ervaren tweakers die letterlijk het een en ander willen tweaken kan ik van harte aanraden om eens een consumentenkaart uit te proberen voordat je zo'n smak geld uitgeeft, dat kan altijd later nog mocht je er toch niet uitkomen en op dit moment is het geluk dat gpu's best wel waardevast zijn of in sommige gevallen nog meer geld waard worden. ;)
Deze GPUs worden minder heet en hebben meestal ook bredere bandbreedte en meer geheugen. Ik dacht dit vroeger ook maar na alsmaar crashes, geen ondersteuning aan elke kant of zelfs een brandje met een systeem, het komt er snel uit.

Als je een set in je server moet steken, komt het op de paar duizend niet uit als je extra servers moet installeren om dezelfde rekenkracht of geheugen te krijgen.

Zo ook voor WS, als je met AutoCAD en Solidworks etc bezig bent en je geeft toch al 30 ton per jaar aan licenties en ondersteuning wil je niet dat ze aan de telefoon zeggen dat je gaming machine niet ondersteunt wordt omdat je 500 EUR wou sparen.

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 22:47]

Je vergeet ook dat deze kaarten ondersteunt zijn in bv vSpehere / ESX ed waardoor ze zijn in te zetten als vGPU. Zie je de voordelen al als je een (Werktuig) bouwkundig ingenieursbureau hebt en een batterij architecten aan het tekenen hebt? Je maakt een leuk ESX cluster en je deelt de power van dit soort kaarten in VDI workstations. Ideaal qua beheer. Ik denk als je dan de TCO narekent tov losse werkplekken en de CAD programma's ed individueel temmen je binnen notie voor deze oplossing kiest. Of ze dan echt duurder moeten zijn? Tja een zakelijke toepassing zoals dit vereist robuuste drivers en dat is écht wel wat anders dan bij een consumenten gaming kaart. P.S. de 4500 is officieel nog niet ondersteunt maar dat is een kwestie van tijd denk ik de A5000 en de A6000 zijn wel ondersteunt namelijk.

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 22 juli 2024 22:47]

Dan moet je ook nog wel even de beurs trekken voor de licenties daarvan natuurlijk. https://www.nvidia.com/en-us/data-center/buy-grid/
Maakt het TCO plaatje helaas iets minder rooskleurig.
450 per jaar per GPU? En dat voor een ingenieursbureau? Tuurlijk moet je dat betalen maar is het echt significant? Wat denk je wat die kwijt zijn als er een nieuw werkstation moeten inrichten er een kaart inzit die net niet ondersteunt is en een architect niet kan werken of een laptop met mindere performance geblaas ed? Hier trouwens een flyer met voordelen van de Enterprise Graphics vs Consumer Graphics ;-)

[Reactie gewijzigd door InsanelyHack op 22 juli 2024 22:47]

Nee, je moet de prijs van een virtual worksstation hebben. En dat per concurrent user dus. Vervolgens ook je server zelf, gpu, hypervisor en os licentiekosten nog.
Ik zeg zeker niet dat er geen use case voor is. Maar het is iets minder rooskleurig dan hierboven gesteld.
Oh ja idd. Ik had scheef gekeken. Maar dan nog 250 per jaar voor een werkplek of eenmalig 450 en daarna 100 per jaar? Ik denk dat een een deel van de andere licentie / infra - kosten die je noemt ook al van toepassing zijn zonder het gebruik van een vGPU oplossing. Maar inderdaad er komt meer bij kijken. Ik haalde TCO aan wat tot de discussie leidde. Belangrijkste vond ik dat deze Enterprise GPUs hier ook voor gebruikt kunnen worden en Gaming GPUs niet.
Welke berekeningen?

Want mijn ervaring is heel anders (idem met ECC geheugen) - consumenten setups leiden bij mij tot crashes en foute resultaten.

Ter referentie: ik heb het dan over CFD (Openfoam/Fluent), FEA (Ansys, Nastran, Abaqus) en Matlab

Ik begrijp dat je voor low-end apps zoals Solidworks en hun FEA pakket je prima verder kan met een GeForce kaart, maar voor serieus werk waar de juistheid van veiligheidsbelang is kan je dat niet maken (staat trouwens bij mij ook in de contracten).

(Uiteindelijk is kosprijs ook zeer relatief: 1 opdracht en deze is betaald)

[Reactie gewijzigd door bramv101 op 22 juli 2024 22:47]

Als de videokaarten elkaar niet veel verschil in zit er zit gewoonweg meer geheugen in zelfs raytracing zit erbij kortom alles wat je verwacht voor een game videokaart, er zit een paar honderd meer cuda cores in en alles zal wel idd meer bandbreedte hebben.Alles wat je voor een workstation videokaart kan verwachten.
Deze kaart zal wel peperduur zijn als je alleen al naar de specificaties kijkt.
Tja adviesprijzen zijn niet echt meer van deze tijd.
Geinig dat je weggemod word, als je een regelrecht feit benoemd.

[Reactie gewijzigd door Moebius78 op 22 juli 2024 22:47]

Ja, het is een feit. Een feit dat we allemaal al heel lang weten, dus het voor de 100ste keer herhalen voegt ook niets meer toe.
Tja adviesprijzen zijn niet echt meer van deze tijd.
Voor dit soort professionele 'workstation' GPU's was de prijs altijd al bijzonder hoog vanuit een consumentenperspectief. Als het echter je gereedschap voor je werk is, dan verdien je het vanzelf weer terug.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 22:47]

Wou dat consumenten GPU's zo hard in prijs daalden, 5 jaar geleden kosten een vergelijkbare kaart gewoon € 5000
Voor consumenten is momenteel de adviesprijs lager dan de marktprijs. Maar in de bedrijswereld is dit altijd andersom. Een A40, met adviesprijs rond de 5k kost maar ~3.5k in een servertje (alhoewel de licentie voor VM kost dan wel weer rond de 500/jaar/GPU)

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 22 juli 2024 22:47]

Geen feit, komt wel vaak voor. ik mocht mijn 6800xt gewoon voor msrp.
Het eindeloos websites bekijken is niet echt mijn hobby, misschien heb je geluk gehad, in dat geval gefeliciteerd, maar ik ga geen cent meer betalen, heb gelukkig een paar videokaarten van de afgelopen 5 jaar, dus heb een oplossing mocht er een niet meer werken, maar bij de meeste bedrijven ga ik nooit meer iets kopen, belachelijke prijzen gewoon.
Heb echt 1 week 5 keer gekeken en een 3070ti tegen MSRP..
Waar als ik vragen mag? Zit jij op discord servers of zoiets?
Yep, server gejoined, notificaties aan, paar keer willekeurig gekeken en toen beschikbaar. Ik heb ook een uur getwijfeld of ik de aanschaf ging doen dus er was meer dan voldoende voorraad die niet door bits werd gepakt.
GPU's in de prebuilt systemen zijn sowieso voor RRP van Nvidia bij partners zoals HP. Van Nvidia zelf zijn ze ook nog voor RRP.
Als je naar de (advies)prijs van deze kaart moet vragen, ligt deze kaart waarschijnlijk niet binnen je budget... :+

[Reactie gewijzigd door Joseph op 22 juli 2024 22:47]

De adviesprijs zal wel een aantal bitcoins zijn en is afhankelijk van de bitcoinkoers vandaar dat je het even moet vragen 🧐
Een 3080 heeft even snel geheugen als de top modellen A6000 en A5000. Omdat mining sterk afhankelijk is van de snelheid van het geheugen denk ik niet dat miners snel voor deze opties gaan. Daardoor zal de BC koers ook niet de prijzen van deze kaarten bepalen.
Maar de 3080's die nu verkocht worden zijn allemaal Low Hash Rate.

Overigens is bitcoin sowieso allang niet rendabel meer op GPU maar andere coins nog wel.

Maar ik denk dat deze meer voor CUDA taken zijn bedoeld en voor rendering zoals de Quadro kaarten.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 22:47]

De RTX A4000 zit kwa ETH mining snelheden ongeveer op een RX6800.
Prijskaartje is echter wel een flink stukje hoger...
ETH minen ;( denk eens aan het energie verbruik
Vroeger was dit leuk nieuws, toen GPU kaarten nog betaalbaar waren.
Als je een kaart als dit nodig hebt koop je me toch wel want dan verdient hij zichzelf wel terug via je werk, als je m niet nodig hebt maakt de prijs ook niets uit.
Het is een workstation kaart, geen standaard gebruiker / gamer kaart.
Qua gaming en mining performance zijn gaming kaarten fors goedkoper en presteren beter want hogere clocks.
Deze kaarten zijn voorzien van ECC geheugen en hogere double point precision voor echte reken- en render toepassingen.

Of de kaart nu €2000 of €2500 kost maakt in dit segment echt niks meer uit, ten opzichte van dagelijks gebruik voor jaren.

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 22 juli 2024 22:47]

Aantal fp64 gflops erbij zou handig geweest zijn. Nu moet ik weer gaan zoeken :)

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/rtx-a4500.c3849

Edit: Weer zo'n afgeknepen ding. De k80 is met fp64 sneller. Wauw... just... wauw

[Reactie gewijzigd door ataryan op 22 juli 2024 22:47]

Kan Tweakers niet naast de adviesprijs ook de verwachte verkoopprijs vermelden? Dit gebaseerd op de andere kaarten en hun verhoogde prijzen.
Technisch gezien is een aanzienlijk deel van de aandelen in de wereld in handen van 1 investeringsfonds, dus de illuminati hebben we niet eens nodig.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.