Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nvidia haalt voor het eerst meer omzet uit datacenters dan uit gaming

Nvidia heeft in het afgelopen kwartaal voor het eerst in zijn geschiedenis meer omzet behaald uit de verkoop van datacenter-gpu's dan uit de verkoop van GeForce-gpu's voor gamers. Het bedrijf behaalde een recordomzet van 3,87 miljard dollar.

De verkoop van gpu's voor datacenters leverde Nvidia in de afgelopen drie maanden 1,75 miljard dollar op. Dat is een stijging van 167 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ook de verkopen van GeForce-gpu's groeiden, maar minder sterk. Nvidia behaalde met zijn gamingdivisie een kwartaalomzet van 1,65 miljard dollar, dat is een stijging van 26 procent.

Het is voor het eerst dat Nvidia in een kwartaal meer omzet uit zijn datacenteractiviteiten haalt dan uit gaming. In de afgelopen jaren zijn datacenter-gpu's steeds belangrijker geworden voor Nvidia en in het vorige kwartaal was de omzet uit datacenters al bijna gelijk aan de omzet uit gaming. Een jaar gelden was de omzet uit het gamingonderdeel nog ruim twee keer zo hoog als die uit het datacentergedeelte.

Nvidia haalde minder omzet uit zijn automotiveonderdeel. De divisie die chips maakt voor auto's, had een kwartaalomzet van 111 miljoen dollar. Dat is 47 procent minder dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De totale kwartaalomzet van Nvidia kwam uit op 3,87 miljard dollar, omgerekend zo'n 3,27 miljard euro. Niet eerder haalde het bedrijf in drie maanden zoveel geld binnen. De nettowinst kwam uit op 622 miljoen dollar, omgerekend zo'n 524 miljoen euro.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

20-08-2020 • 09:09

69 Linkedin

Reacties (69)

Wijzig sortering
Nvidia heeft Mellanox overgenomen en de resultaten van dit bedrijf vallen ook onder de datacenter omzet. Met 14% van de totale omzet op zijn naam komt ruim 500 miljoen omzet van de datacenter tak van Mellanox af. Als je die achterwege zou laten dan zou het plaatje er anders uitzien.

Jammer dat dit niet in het artikel wordt benoemd.

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 20 augustus 2020 10:06]

Interessante opmerking, echter zelfs zonder Mellanox zou Nvidia nog steeds een stijgende lijn in de data center omzet zien, een trend van de afgelopen 4 kwartalen op rij zelfs. Ook geeft die overname aan dat Nvidia zich sterker wilt bevinden in dit segment wat begrijpelijk is. Immers in de gaming sector zijn ze gevestigd en is verdere groei moeizaam.
Immers in de gaming sector zijn ze gevestigd en is verdere groei moeizaam.
Dat is eigenlijk alleen op de dekstop pc markt waar verdere groei lastig is, tenzij ze opeens een super gpu uitbrengen die ver boven de concurrentie staat, maar er is ook nog mobiele gaming. Dat is mijn inziens mede een reden waarom nvidia arm over wilt nemen, dat is namelijk in één keer grote invloed op de mobiele gpu sector. Dit natuurlijk nog afgezien van andere reden waarom nvidia arm over wilt nemen.
[...]

Dat is eigenlijk alleen op de dekstop pc markt waar verdere groei lastig is, tenzij ze opeens een super gpu uitbrengen die ver boven de concurrentie staat,
In die situatie zitten ze natuurlijk al een tijdje. De snelste radeon kaart ( 5700XT uit 2019) is trager dan een 1080 Ti (2017) om maar iets te noemen. Het kan zijn dat AMD met RDNA2 eindelijk weer mee gaat doen in high-end. In dat geval kan Nvidia eigenlijk alleen nog maar verliezen tov de huidige situatie.
Mellanox heeft veel ervaring met interconnects, etc misschien willen ze een infinity-fabric achtige solution maken voor videokaarten? Zou ook interessant kunnen zijn voor multi-GPU etc.
Daarvoor hadden ze SLI. Het kan altijd sneller en als Mellanox een snellere manier heeft zullen ze die vast adopteren.
Volgens mij een ander soort connects :p ik zie meer de trend van grotere GPU clusters die gevisualiseerd GPU's beschikbaar stellen. Daarvoor is het verkeer tussen fysieke machines net zo belangrijke als het verkeer binnen de machines.
Dat doen ze al https://www.servethehome....0-superpod-detailed-look/.
Nvidia maakt nu eigen server racks en ze zijn de enige player in town als het gaat om gpu compute.
Iedereen die AI/ML wilt doen is praktisch genoodzaakt om bij hun af te nemen.
Dat is zeker goed om te vermelden. Overigens is de reden dat ze Mellanox voor goed geld hebben overgenomen omdat ze steeds meer gaan inzetten op datacenter.

Hieronder NVIDIA (NVDA) Q2 2021 Earnings Call Transcript:

https://www.nasdaq.com/ar...all-transcript-2020-08-20
Volledig met je eens. Weet je toevallig ook wat Cumulus Linux(Open OS) aan de omzet toevoegt?
Dit valt ook onder datacenter operations.
Mellanox is breder dan Cumulus m.b.t. hardware maar hun NOS(Network Operating System) is wel redelijk overlappend.
Niet zo heel vreemd toch? De nieuwe kaarten moeten nog komen. Wie koopt nu nog kaarten uit de 2000 serie?
Ik kan wel een aantal zeer specifieke situatie bedenken waarin men toch een kaart uit 2000 serie gaat kopen. Dit is natuurlijk sterk afhankelijk van hoe de Ampere kaarten er straks uit komen te zien.

- Prijsstelling. Er gaan nu geruchten op youtube dat de 3090 vergelijkbaar geprijsd is als de titan. Als je dit doortrekt dan worden de kaarten over de hele linie weer wat duurder. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
- 12 pin power plug. Ook dit kan voor mensen een dealbreaker zijn
- kaart te groot of dik
- Koeler design van iig de founders edition gaat ook niet in elke case werken.
- Prijsstelling. Er gaan nu geruchten op youtube dat de 3090 vergelijkbaar geprijsd is als de titan. Als je dit doortrekt dan worden de kaarten over de hele linie weer wat duurder. Daar zit natuurlijk niemand op te wachten.
De 3090 zit volgens de geruchten exact in het midden tussen de RTX 2080TI en de TITAN. Momenteel bestaat er ook geen RTX 2090, dus de link hier om te kunnen zeggen dat de hele linie duurder wordt zie ik niet. Het kan perfect mogelijke zijn dat de RTX 3080 exact hetzelfde geprijsd zal zijn als de RTX 2080 en de 3080TI als de 2080TI. Je bent ook niet verplicht van altijd de duurste kaart te kopen.
- 12 pin power plug. Ook dit kan voor mensen een dealbreaker zijn
Dit zou blijkbaar enkel en alleen op de Fouders Edition cards zitten (dus die van Nvidia zelf). Kaarten van derden zouden dus wel nog altijd de "normale" aansluiting(en) hebben.
- kaart te groot of dik
Geen idee waar dit vandaan komt... Er zijn altijd al kleinere/kortere varianten uitgekomen.
- Koeler design van iig de founders edition gaat ook niet in elke case werken.
Je bent toch niet verplicht van de Founders Edition te kopen?...

Ik vind deze argumenten voor deze "zeer specifieke situatie" toch wel vrij zwak. In mijn ogen hangt het echt enkel en alleen af van prijs-prestatie verhouding van de nieuwe kaarten.

[Reactie gewijzigd door MattiVM op 20 augustus 2020 23:57]

Klopt. Prijs/prestatie is waar het om draait. En om wat preciezer te zijn, prestatie van alle games. Niet enkel de games met raytracing of dlss 2.0.
Daarnaast zijn er ook vast genoeg mensen die op dit moment een PC nodig hebben en dan een kaart uit de 2000-serie kopen.

Ze zullen over het algemeen vast minder verkopen dan een paar maanden terug, maar er zullen er vast nog genoeg verkocht worden.

[Reactie gewijzigd door jvnknvlgl op 20 augustus 2020 09:39]

Tja ik zit nu met een 1060 en wil graag naar 1440p upgraden. Dus de 3000 series is wel interessant. Echter werk ik ook met itx case (2 slots + sandwich style) dus er zijn in mijn geval ook een aantal extra voorwaarden die meespelen naast de prijsstelling waar ik ook heel benieuwd naar ben. Nog even kort wachten en dan weten we meer.

[Reactie gewijzigd door cpt Iglo op 20 augustus 2020 10:22]

amd komt ook in het najaar met nieuwe meuk, mischien ook handig om even op te wachten, wil je geen amd dan is er ook nog de kans dat nvidia bepaalde kaarten in prijs verlaagd om concurerend te blijven.
inderdaad. beide bedrijven ontlopen elkaar niet zoveel in planning.
ikzelf speel ook op 1440p met een oudere 1080Ti, loopt als een trein met 100 fps gemiddeld
Net vandaag heeft UFD Tech een video uitgebracht met redenen om geen RTX 3000 kaart te kopen en hier komen veel meer sterkere argumenten in voor. Maar vergeet niet, alle argumenten, zowel voor als tegen, zijn gemaakt op basis van "leaks", "insider info" en veronderstellingen. Alles moet dus nog met een grote korrel zout genomen worden.

[YouTube] UFD Tech - 5 Reasons You Won't Buy RTX 30-Series

Assumption is the mother of all f*ck-ups
Hij haal zeker een aantal goede argumenten aan maar een aantal zijn ook al eerder genoemd in voorgaande discussie :)

Het ligt er natuurlijk ook aan op welke schaal je naar het product kijkt. De supply chain is zeker iets om rekening mee te houden maar voor iemand met bijv een 1080ti die kan best wachten tot de kaarten wat breder beschikbaar komen.

You just assume that :D
Ik niet in elk geval. MIjn 1080ti werkt nog prima. Nog geen behoefte (wel drang ;)).
Ben wel heel benieuwd wat de 3k serie gaat doen, in specs en €.
Ik zit in hetzelfde bootje. De 20xx serie is nooit heel interessant geweest, zeker niet aangezien mijn 1080ti eind 2017 'maar' 747 kostte... Aan de andere kant begint die het op 4k zwaar te krijgen met alles aan, dus val ik nu vaak terug naar 1080p. Voor op de bank gamen is dat prima, maar als ik switch naar 'up-close-and-personal' bij simracing (op ongeveer 1 meter van een 55") is dat eigenlijk toch te laag. Maar grafische features uitzetten wil ik óók niet. Voor VR geldt ongeveer hetzelfde.
Klopt. Een 1080ti op 4k heeft het moeilijk in sommige games. Zoals flight simulator :) Er is ook weinig beters. Een 2080ti is maar 30% sneller.

DLSS 2.0 vind ik een geweldige techniek, maar het werkt maar op 1 spel: Control. Wat het vervolgens weer waardeloos maakt. Horizon Zero Dawn draait nu bijvoorbeeld slecht en Flight Simulator ook. Als DLSS nu voor alle games geldt dan wordt Nvidia heel interessant. DLSS 3.0 misschien?

AMD kan natuurlijk ook met een opvolger van Radon Image Sharpening komen. Die zitten ook niet stil. En RDNA2 lijkt bijzonder snel te gaan worden. Ik ga netjes afwachten tot november.
Neem aan dat de logica is 1080p is een vierde van 4k en 2560x1440 zou je geen perfect pixel scaling geven? Ik zou alsnog gewoon 2560x1440 proberen i.p.v. helemaal terug te vallen naar 1080p, dikke kans dat het beeld scherper is, vooral als je de videokaart de upscaling laat doen i.p.v. monitor (of TV).

Dat is tenminste mij ervaring met een WQHD monitor, als ik terugval naar 720p is het niet om aan te zien van geen enkele afstand (vergelijkbare 1:4 scaling). 1080p daarintegen ziet er een stuk beter uit

[Reactie gewijzigd door Xthemes.us op 20 augustus 2020 12:31]

Mensen die geen idee hebben van de cyclus of gewoon nu een PC nodig hebben? M.a.w het grootste deel van het publiek.

Niet iedereen is een tweaker volledig op de hoogte van het laatste nieuws wachtend op de nieuwste gadget.
wie betaalt er 1000+ euro voor video kaarten 8)7
genoeg bedrijven:P met vgpu kun je dure kaarten virtualiseren en aan meerdere gebruikers koppelen. Zakelijk gezien hebben bedrijf die met CAD software werken ook echt wel goede ondersteunde kaarten nodig.
Tuurlijk ik doelde eerder op aantallen zoals de 1060 :D
Het is niet omdat er een nieuwe generatie is, dat iedereen enkel de laatste generatie koopt. Ondanks dat ik zelf wel overweeg om direct naar de nieuwste generatie te springen, hou ik nog steeds in het achterhoofd dat ik mss een 1660 of 1650 kan kopen. Het is niet al goed dat blinkt.
Nee maar ik denk toch niet dat gamers en dat zijn er nog wel wat de afgelopen maanden een 2070-2080 gaan kopen als ze weten dat er binnenkort een nieuwe serie komt. Neem niet aan dat die zoveel duurder zijn als voor wat ze nu verkocht worden. Ik heb een GTX1080, ik denk er niet eens aan denken om nu nog een Super versie te kopen.

[Reactie gewijzigd door miknic op 20 augustus 2020 14:07]

De 2000-serie was voor mij toch een zware tegenvaller, hoge prijs voor weinig verbetering in performance. Hopelijk wordt de 3000-serie wel betaalbaar want ik wil niet veel meer dan €800,- voor een videokaart uitgeven. De GTX 1080 die ik nu hebt doet het nog redelijk goed maar met de nieuwe games die eraan komen zou ik toch graag een RTX kaart willen hebben. Hopelijk komt AMD dit keer met echte competitie en hebben we weer wat keuze.
Nee, zo werkt dit niet, ook bij gaming zat een stijging, maar bij datacenter gpu's dus een veel hogere stijging. En genoeg mensen blijven nu nog steeds gewoon kopen omdat ze 'nu' een betere kaart nodig hebben, niet pas over enkele maanden.
Valt GeforceNOW ook onder datacenter?
In het bron artikel staat hij onder Gaming
Zitten Teslas en 1x80s in, dus word dit bij de opbouw als verkoop aan 3rd party datacenters neergezet (?) maar de inkomsten en dus winst is dan toch soort van gaming opbrengsten. Mes snijd op die manier aan twee kanten, en kennelijk winstgevend.
daar gebruiken ze geen datacenter-hardware voor, maar (misschien aangepaste) consumer-kaarten. Sommige professionele features hebben een negatieve impact in games en waarom zou je daarvoor duurdere kaarten inzetten waar weinig tot geen games profijt van hebben?
Heb er geen onderzoek naar gedaan maar het lijkt mij juist de toepassing voor de datacenter kaarten. Deze laten namelijk opsplitsing van GPU cores toe waardoor je een over-powered pro kaart kunt opdelen in verschillende vGPUs voor streaming doeleinden. Ook laat het over-provisioning toe, hetzelfde is vaak van toepassing op RAM en CPU in een datacenter. Niet iedereen gebruikt zijn 100% resources constant. Je komt er dus mee weg om meer mensen op minder hardware te zetten. Efficient, ecologisch en winstgevend.

Individuele kaarten draaien lijkt mij een zeer inefficiente business.
dit zijn inderdaad echt geen omgebouwde consumer kaartjes. maar gewoon de Tesla productlijn, kan ook niet anders aangezien deze virtuele desktops moeten voorzien van GPU-ondersteuning. b.v. een Tesla P40 heeft 24GB aan boord, die kan zonder probleem 8 gebruikers bedienen.

Turing varianten zijn beschikbaar met RTX
Ampere zal ongetwijfeld volgen
Het verschilt per game. Er zijn games die Tesla T10's gebruiken, maar andere games gebruiken de custom RTX T10-8 wat wel een omgebouwde consumentenkaart is. Naar het schijnt worden de Tesla's binnenkort vervangen.

EDIT:
Volgens mij klopt de info van Wikipedia niet. De Tesla T10 is een 11 jaar oude GPU en kan geen moderne games draaien. Laat staan meerdere instanties. Ik denk dat men gewoon in de war is omdat de kaarten beiden T10 in de naam hebben.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 20 augustus 2020 10:25]

Een tesla P40 is vergelijkbaar met een Titan Xp, beide zijn gebaseerd op de GP102 en hebben 3840 cuda cores, maar daar houdt het verhaal op. Een Xp kostte iets meer dan 1/5 van een P40 bij introductie. Bij gaming gaat het vooral om de snelheid en het aantal cores in de eerste plaats en pas in de 2e om memory. Ja de P40 heeft dubbel zoveel geheugen, maar er zijn geen games die 24GB nodig hebben. 8 gebruikers ga je niet op zo 1 kaart zetten, want 1: de performance ervan is sléchter dan die van een Titan Xp en geforce now heeft juist veel performance nodig (ik dacht dat ze zelfs dedicated gpu's voor users voorzagen en zeker niet gingen opdelen).
voor een duidelijk overzicht kan je bij askgeek terecht:
Reasons to consider the NVIDIA TITAN Xp
Videocard is newer: launch date 6 month(s) later
Around 8% higher core clock speed: 1405 MHz vs 1303 MHz
Around 3% higher boost clock speed: 1582 MHz vs 1531 MHz
Around 3% higher texture fill rate: 379.7 GTexel / s vs 367.4 GTexel / s
Around 3% better floating-point performance: 12,150 gflops vs 11,758 gflops
Around 14% higher memory clock speed: 11408 MHz vs 10008 MHz
Around 17% better performance in Geekbench - OpenCL: 60862 vs 51819
Around 15% better performance in GFXBench 4.0 - Car Chase Offscreen (Frames): 10966 vs 9538
Around 15% better performance in GFXBench 4.0 - Car Chase Offscreen (Fps): 10966 vs 9538

Reasons to consider the NVIDIA Tesla P40
2x more maximum memory size: 24 GB vs 12 GB
Around 1% better performance in GFXBench 4.0 - Manhattan (Frames): 3706 vs 3686
Around 1% better performance in GFXBench 4.0 - Manhattan (Fps): 3706 vs 3686
*edit* bij het uitzoeken is het inderdaad een P40 gebleken. Misschien dat ze toen nog geen Titan Xp hadden bij het opzetten, aangezien die pas een half jaar later is geïntroduceerd. Het kan ook zijn dat ze natuurlijk zelf met hun drivers en/of firmware hebben zitten spelen, want aan de stats hierboven te zien is er echt geen enkele reden om die te verkiezen boven een Titan Xp (koop er 4 van en je hebt 4x de performance, 2x de hoeveelheid GPU RAM én je hebt nog een stapeltje cash te over :) ).

[Reactie gewijzigd door dasiro op 20 augustus 2020 13:17]

Volgens Wikipedia zijn het Tesla's.
The servers utilize Nvidia Tesla graphics cards, and can stream games at up to 1080p resolution at 60 frames per second (sometimes even 120 frames).
https://en.wikipedia.org/...es%20even%20120%20frames).
Er staat alleen geen bron bij en andere bronnen zeggen dat het een RTX T10-8 is. Anderen zeggen dan weer Tesla T10 maar dat lijkt me onwaarschijnlijk omdat die kaart erg oud is. Volgens mij is het gewoon de RTX T10-8.
Feit dat ze games op 1080p kunnen streamen lijkt me niet erg bijzonder, neem aan dat ze op 1 dikke GPU meerdere games kunnen streamen?

Iedere random GTX 1660 kan ook prima 1080p streamen op 60 fps?
het sleutelwoord in deze is virtuele machine.

Nvidia verkoopt uiteraard liever Tesla kaarten voor Windows Servers, en zullen dus op driver-niveau niet toestaan dat je b.v. een aantal 2080Ti inzet en GPU resources uitdeelt aan virtuele machines

andere GPU merken zoals AMD doen dit op hun eigen manier, en er zijn natuurlijk alternatieven voor een windows server.
Toch hebben we veertig gamer kaarten in ons rekencluster zitten. De prijs-kwaliteit verhouding van hun officiele rekenkaarten is echt compleet gestoord. Onze veertig GTX1080 Ti's doen het prima.
En daarom is het zo fijn dat AMD met RDNA2 komt. En voor de servers CDNA. En volgend jaar Intel met een hele dikke 42 tflop server gpu en een hopelijk concurrerende gaming gpu. Lang leve concurrentie.
Ik moet het allemaal nog zien. Die Radeon VII zou ook geweldig zijn, maar dat viel in de praktijk toch ook wel wat tegen...
Dat hangt volledig van de applicatie af, als je iets met double precision doet zijn normale consumenten kaarten het echt niet waard.
Dat valt dus heel erg mee. Ze rechtvaardigen niet een factor 5 in prijsverschil. Een groot argumenten voor de rekenkaarten was het ECC geheugen, maar in modern geheugen valt vrijwel nooit meer een bitje om.
Dan is de vraag hoe belangrijk 'bijna nooit' is.
Voor sommige applicaties rechtvaardigd het zeker factor 5 in prijs. Met de 1080ti haal je 1/32e doublpe precision performance in vergelijking met single precision. Met een enterprise kaart is dat maar 1/2e. Als double precision je core metric is zijn die kaarten het echt waard.
Dat lijkt me sterk. Een double precision operation is namelijk op te delen in vier single precision operators. Krijg je wel een klein beetje overhead, maar een factor 32 lijkt wel erg pessimistisch.
Het is gewoon uit data die algemeen bekend is:
https://en.wikipedia.org/...graphics_processing_units