Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Qualcomm kondigt Snapdragon 8 Gen 1 met acht cores en 8k-raw mogelijkheid aan

Qualcomm heeft zijn aankomende vlaggenschipprocessor getoond. De Snapdragon 8 Gen 1 is de opvolger van de 888 en heeft een Armv9-architectuur met acht cores. De soc bevat ook Qualcomms X65-modem voor 5G.

Qualcomm kondigde de nieuwe soc aan tijdens een eigen evenement. De Snapdragon 8 Gen 1 is de soc die de high-end-telefoons van volgend jaar moet aansturen. De soc presteert volgens het bedrijf twintig procent beter dan de vorige generatie, en is dertig procent efficiënter. Het is de eerste soc van het bedrijf die wordt uitgebracht onder de nieuwe naamgeving.

De Snapdragon 8 Gen 1 is een octacore-processor op een 4nm-procedé die gebruik maakt van Arms meest recente Armv9-architectuur. De chipset heeft een primaire Cortex-X2-kern die op 3GHz draait, en drie secundaire kernen op basis van Cortex-A710 op 2,5GHz. Ook bevat de soc vier cores op basis van Cortex-A510 met een snelheid van 1,8GHz.

Qualcomm zegt niet welke gpu de chipset heeft, alleen dat het gaat om een nieuwe Adreno-gpu die beelden dertig procent sneller zou renderen dan de 888. De soc heeft ook Qualcomms nieuwste X65-modem aan boord voor 5G.

Qualcomm heeft voor het eerst al zijn camera-opties samengevoegd in een nieuwe merknaam, Snapdragon Sight. Het bedrijf gebruikt dezelfde Spectra-ISP, al werkt die voortaan met 18bit in plaats van 14. Daarmee kan de image signal processor 240 foto's van 12 megapixel per seconde maken, of 8k-beelden in HDR10 Plus schieten, en zelfs 8k-raw beelden. Daarnaast bevat de soc een vierde, losstaande ISP die is bedoeld voor een always-on-camera. Verschillende telefoons die binnenkort uitkomen zouden van de nieuwe soc gebruikmaken, waaronder de OnePlus 10 Pro en de Realme GT2 Pro.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Tijs Hofmans

Redacteur

01-12-2021 • 08:26

34 Linkedin

Reacties (34)

Wijzig sortering
AnandTech heeft een zeer uitgebreid artikel.

Opvallend, tegenover bijvoorbeeld de Dimensity 9000, is dat Qualcomm wel gebruikt maakt van de mogelijkheid iom twee Cortex-A510 kernen samen te voegen en daarbij L2-cache en de NEON/SIMD pipeline te delen. Hiermee wordt oppervlakte op de chip bespaart, maar kan de SIMD performance wel lager uitvallen. Aan de andere kant is SIMD vaak erg intensief en wordt dan toch op de krachtigere cores uitgevoerd.

De nieuwe ISP (gebrand als “Snapdragon Sight”) lijkt een hele serieuze upgrade. Na jaren aan 14-bits kleur diepte, zien we nu de upgrade naar 18-bits. De meeste camera sensoren voor smartphones gebruiken nog 12-bits kleurdiepte, en sommige 14-bits, dus is niet direct nuttig voor enkele opnames. Computational photography maakt echter vaak gebruik van meerdere foto's die worden uitgelijnd en over elkaar worden gelegd, voor bijvoorbeeld HDR en de nachtmodus. Daarmee creëer je ook extra dynamisch bereik, en het is fijn als je dat ergens kwijt kan. 18-bit geeft meer dan genoeg ruimte, en zal ook zorgen dat we in de toekomst vaker 14- en misschien zelfs 16-bits sensoren in smartphones zullen zien.

Verder lijkt er nog meer hardware aanwezig te zijn in de ISP om bepaalde processen te versnellen, zoals:
neural-net controlled 3AA (auto-exposure, auto-focus, auto-white-balance) and face detection block
multi-frame noise reduction and image stacking block
distortion correction block (now also able to correct for chromatic aberrations)
hardware video Bokeh engine (up to 4K video)
Qualcomm noemt daarbij specifiek dat de AI functies direct op de ISP draaien en niet naar de Hexagon DSP verplaatst te hoeven worden. Dat kan latency schelen en de throughput verhogen.

Daarbij: Nog steeds is AV1 decoding niet ondersteund. Netflix, Youtube en vele andere platformen zetten zwaar in op AV1. De MediaTek Dimensity 1000 ondersteunde AV1 decoding al in April 2020, voor een 2022 SoC is het echt belachelijk dat AV1 decoding er niet in zit. Dat betekent gewoon lagere kwaliteit Netflix en Youtube video's die meer data verbruiken, omdat VP9 streams gebruikt worden.

Verder: Samsung 4nm wordt gebruikt. Samsung 5nm had een density van 134 miljoen transistoren per vierkante millimeter (MTr/mm2), terwijl TSMC met 5nm al op 185 MTr/mm2 zat. Zowel Samsungs 4LPE als TSMCs N4 zijn evoluties van hun 5nm processen, de kans dat Samsung de bijna 40% achterstand in transistordichtheid goed maakt is zeer klein. De Dimensity 9000 zal daarbij dus een flinke voorsprong hebben, gebruikmakende van TSMC's N4 node.
Als reactie op av1. Ik heb begrepen dat ook de Google tensor dit ondersteunt.
denk dat efficentie tegenwoordig belangrijker is dan pure kracht. Wat doen we nou echt met onze telefoons dat we zoveel power nodig hebben?

Weet iemand hoe je dit kan vergelijken? Met bijvoorbeeld een ps2, ps3, ps4? Even voor mn eigen beeld.
Zonder te rekenen gaat deze zeker sneller zijn als een PS3. Zowel naar CPU als grafische kracht.
Maar wat zegt sneller in deze zin? dat deze soc ook grafisch betere beelden kan renderen dan een ps3?
Zelfs een Intel UHD620 kan betere beelden renderen dan een PS3.

Het vergelijk is erg onhandig, er zijn teveel dingen veranderd. Het is niet zozeer dat GPU's sneller zijn geworden (ja, natuurlijk zijn ze dat wel), maar ook qua architectuur fors veranderd zijn. Veel effecten worden anders en veel efficiénter afgehandeld in de hardware en we verwachten nu andere effecten in spelletjes. Shaders van nu zijn niet meer te vergelijken met shaders van toen. Je ziet 't zelfde met de Apple M1 chips. Die zijn qua ruwe power eigenlijk helemaal niet snel, maar winnen benchmarks omdat ze slimmer zijn en voor bijna alle veelgebruikte berekeningen (simpel gesteld) in de hardware slimmigheden heeft zitten om die snel te verwerken. Dat maakt de chip overigens wel erg groot, maar tja, something's gotta give hè. Een GPU is ook zoiets geworden over de jaren.

Het is dus niet zo dat we een GPU als in de PS3 hebben die in de nieuwe smartphone socs zitten, maar dan veel sneller, maar we hebben echt beduidend andere hardware die echt anders werkt en heel andere dingen kan, naast dat de hardware er ook gewoon compleet anders uitziet. Bedenk maar eens dat we nu raytracing cores in GPU's hebben zitten, dat soort dingen had een RSX (GeForce 7800) in de PS3 niet.

Dat neemt niet weg dat we natuurlijk veel meer rekenkracht hebben in de nieuwe GPU's, maar dat dat niet het enige verschil is. Zoek maar eens op 'mesh shaders', ook zo'n nieuwe techniek met een interessante geschiedenis. Het leuke aan het gelinkte artikel is, dat de 7800/RSX uit 2005 kwam en dat de staat van verschillende shaders op dat moment in dit artikel ook genoemd is en het vervolg, de unified shaders.

Je ziet nu ook bijzondere dingen gebeuren, dat een RDNA2 GPU zoals een RX6700XT lekker rap en goed meekomt in moderne (DX12) spellen, terwijl de performancewinst over de vorige generaties in een wat ouder spel (DX9/DX10/DX11) eigenlijk best wel achterblijft.
Ja, de rekenkracht is vele malen groter.

Ter info, de rauwe rekenkracht van een PS3 is iets van 240 gflops.

Voor de grafische processor van deze soc zal het ongeveer 2000 gflops zijn.

Uit mijn hoofd zit een PS4 ergens rond de 2400 gflops.
denk dat efficentie tegenwoordig belangrijker is dan pure kracht. Wat doen we nou echt met onze telefoons dat we zoveel power nodig hebben?
Een heel terechte vraag. De rekenkracht van de mobiele SoC's neemt, i.t.t. bijv. desktop- en laptopprocessors, bij elke nieuwe generatie nog steeds met flinke stappen toe, als je kijkt naar de benchmarkscores. En in alle eerlijkheid, het lijkt soms wel op een ordinair partijtje ver pissen tussen de makers van de op ARM architectuur gebaseerde processors. Natuurlijk zal de winst vooral zitten in de hoeveelheid dataverwerking maar soms denk ik wel eens dat als je de clockspeed nu eens flink terug zou schroeven, je mogelijk wél dubbel zo lang met een acculading zou kunnen doen. Want laten we wel wezen: grosso mundo gebruikt de telefoon voor niet meer dan sociale media, internet en af en toe de navigatie of een spelletje o.i.d. Je gebruikt ook geen Ferrari om je dagelijkse boodschappen mee te doen, hè.

[Reactie gewijzigd door RRRobert op 1 december 2021 08:56]

Een lagere kloksnelheid is natuurlijk niet automatisch ook zuiniger.
Afhankelijk van het design kan het ook zijn dat het verbruik lager is door net op een zo kort mogelijke tijd (en dus tegen maximale snelheid) alles gedaan te hebben, en dat daardoor de SoC sneller terug naar idle kan.
Dat klopt. Echter wordt het procedé ook steeds kleiner, waardoor de processor zuiniger wordt als deze met dezelfde snelheid hetzelfde werk doet als zijn voorganger. Terwijl ze nu deze winst teniet doen door de prestaties (en dus TDP) omhoog te schroeven.
Het energieverbruik is altijd een afweging tussen clockspeed en race-to-idle. Dus de 'Ferrari'-CPU's kunnen best energie efficient zijn.
Gamen, meerdere apps tegelijkertijd gebruiken, Facebook is nu heel anders dan vroeger..
Vergelijking met consoles gaat nogal moeilijk, omdat ze niet draagbaar zijn, elke generatie compleet anders is van elkaar en tegen andere problemen aanlopen.

[Reactie gewijzigd door Animalcommencal op 1 december 2021 09:10]

Vergelijking met consoles gaat nogal moeilijk, omdat ze niet draagbaar zijn, elke generatie compleet anders is van elkaar en tegen andere problemen aanlopen.
Dat is sowieso niet helemaal correct, want handheld gaming devices bestaan al bijna net zo lang als normale consoles en je zou zelfs kunnen stellen dat de meest populaire console op dit moment mobiel is. Switch komt knap dichtbij PS4 sales in een veel kortere lifecycle (tot dusver).

Waarom je ze niet met elkaar kunt vergelijk is dezelfde reden waarom je consoles eerder niet met PC kon vergelijken. Ze hoeven in principe maar 1 ding goed te doen. Games draaien.

En daarom mag een iphone ook rustig over de 1000,- heen en gaat een Switch voor 800,- niet verkocht worden. Door het beoogd gebruik kan een handheld console's rekenkracht ook nooit op het niveau van smartphone komen. Ze hebben alleen die focus en absurd veel betere games. Maar dit laatste is wel aan het veranderen, met langzaam maar zeker serieuze games op mobiel. Eigenlijk is vooral Nintendo helemaal knettergek dat ze geen volwaardige Mario Kart op smartphones uitbrengen, want -> miljarden $$$ Het controller voor smartphone probleem is ook al lang geleden opgelost. 1+1=geld.
Hoe makkelijk zou het zijn om met 1 toestel alles te kunnen dat je nodig hebt. Ben je thuis of op werk, koppel je hem aan een scherm en toetsenbord/muis evt aan tv voor streaming.
En onderweg ben je bereikbaar en indien nodig kun je nog alle bestanden zonder problemen openen met als enige limiet het schermformaat.

Puur als telefoon gezien heb je de kracht niet nodig denk ik maar als universeel apparaat wel maar daar is er nog een weg voor af te leggen denk ik...
Hoe makkelijk zou het zijn om met 1 toestel alles te kunnen dat je nodig hebt.
Niet? De apps op een mobiele telefoon zijn helemaal niet geschikt voor het grote scherm en vice versa.
vergelijken met een console zou geen correct beeld geven van de overall power in de soc.

Volgens mij kan je wel op google terugvindfen hoeveel tflop etc
Je hebt die power bijvoorbeeld nodig voor 8K video's maken, zwaardere mobile games en de overal vlotheid van de device
Ik kan mij voorstellen dat deze SOCs niet alleen in telefoons gebruikt gaan worden, maar ook in tablets en misschien zelfs laptops?

Los daarvan denk ik dat Qualcomm - net zoals Apple dat gedaan heeft - een stip op een kalenderdatum in de toekomst heeft gezet, om een serieuze X86 uitdager op de markt te zetten en met elke nieuwe versie van een SOC werken ze daar langzaam en stap voor stap naar toe.
De vraag is eerder of zo'n ding een PS3/4 kan bijhouden onder continu load, aangezien er zeer driftig wordt teruggeklokt als de belasting meer dan een paar minuutjes duurt. Verder heb ik niet de indruk dat mobiele games de beschikbare kracht erg efficient inzetten. Een spel op de PS4 (of een goede switch port zoals Doom) wordt flink geoptimaliseerd om het beste uit die specifieke hardware te halen. Dat gebeurt bij mobiele games niet.
Race to zero is een belangrijk concept. Veel kracht zorgt dat je processor snel zijn taken afhandelt en vervolgens weer terug kan keren naar idle. Vaak levert je dit meer efficiëntiewinst op dan een tragere efficiëntere processor, omdat deze langer bezig is met berekenen en uiteindelijk meer stroom verbruikt.
Meer rekenkracht maakt niet noodwendig de processors minder zuinig. De high end/flagship processors hebben vaak veel slimme dingen in om toch zuinig te zijn. Als ze echter een klus worden gegeven, dan kunnen zij het ook snel klaren en snel terug naar de zuinige cores. Een mindere processor moet voor een grote klus heel lang bikkelen om het af te krijgen en dat komt de batterijconsumptie niet ten goeden. Uiteraard zijn die taken beperkt, maar voor de rest van de tijd wat het niet nodig is, is de flagship processoren ook enorm efficient. Zij hebben kleine zuinige cores om in die situaties ook met heel weinig uit de voeten te kunnen. Vergis je niet.

[Reactie gewijzigd door NTwoO op 1 december 2021 09:46]

Weet iemand hoe je dit kan vergelijken? Met bijvoorbeeld een ps2, ps3, ps4? Even voor mn eigen beeld.
Ver boven het niveau PS3, en de PS4 zal die qua CPU ook wel voorbij gaan. De GPU zal door de kleine form factor moeite hebben om een PS4 bij te benen.
Mooi! Hoe meer concurrentie hoe beter.
Men lijkt zich nu ook te gaan richten op andere camera's dan alleen die in smartphones. Krijgen we straks eindelijk wat meer camera's onder de 5.000 euro die RAW video aankunnen?

[Reactie gewijzigd door Jan Onderwater op 1 december 2021 08:51]

?
Hoeveel camera's wil je hebben?
Canon R5
Nikon Z6 (na Nikon update)
Nikon Z6II (na Nikon update)
Nikon Z7 (na Nikon update)
Nikon Z7II (na Nikon update)
Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 4K
Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 6K
Blackmagic Design Pocket Cinema Camera 6K Pro
Panasonic S1H

En vast nog veel meer.
Op de Blackmagic na zijn dat fotocamera's waar je een beetje mee kunt filmen (okay de Panasonic doet het goed), geen echte video cameras. Mijn excuus, dat videocamera had ik duidelijker moeten maken.
'Allways-on-camera'... Welke toepassing hoort daarbij?
Dat vroeg ik mij ook al af. En moeten we dat wel willen?
Alwwys on camera is handig. Voor gezichtsherkenning hoef je je smartphone alleen voor je te houden.
Lenovo/Motorola gaat ook op korte termijn een telefoon launchen met deze processor. De CEO heeft een tweet op de nieuwe telefoon gedaan en er is een launch op 9 december gepland.
Het is de eerste* soc van het bedrijf die wordt uitgebracht onder de nieuwe naamgeving.
* Zolang je alle andere socs van het bedrijf die werden uitgebracht onder deze naamgeving negeerd, uiteraard.
Er staat volgens mij een fout in dit artikel:

" De chipset heeft een primaire Cortex-X1-kern die op 3GHz draait,"

volgens mij moet dit toch echt wel gewoon de X2 zijn
Ik denk dat mediatek nu toch echt de bovenhand ga krijgen. Samsung procede heeft meer warmteontwikkeling dan die van tsmc. En AV1 decoding zoals hierbij al vernoemd is.
Ben benieuwd, na jaren gaan we eindelijk naar een nieuw architectuur!
Prop die maar in een nieuwe standalone VR headset..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True